1
1
V
1 1
in het Singer Museum
ZEISS IKON
IE PROGRAMMA'S
Penning-prijsvraag
NEGEN MUZEN
ZATERDAG 20 JULI 1963
EEN VAN DE GELUKKIGE ontdekkingen van de schil
der Albert Muis, sinds enige jaren nu Fransman, was dat hij
in de oostelijke Pi/reneeën op plaatsen waar de toerist moei
lijk komt, landschappen met bomen vond die als onderwerp
hadden kunnen dienen voor Hollandse schilders uit de 17de
eeuw. Die landschappen bleken bovendien uitstekend te ver
werken in de door Muis ontwikkelde vormgeving, die toch
steunt op uitdrukkingsmiddelen van grote voorgangers in
de moderne kunst. Zijn collega, Jan Groenestein, bekend
om zijn paarden, vroeg mij eens bij onze wekelijkse tochten
naar een gemeenschappelijke werkgelegenheid, langs een
bepaalde plek te rijden waar we paarden, pony's en hun
veulens hadden gezien. Hij bleek die plek vooral nodig te
TOT 1 SEPTEMBER is in het Singer
Museum te zien de expositie „Modernen
van toen (1370-1630)', onze aandacht
vragend voor Vlaamse schilderkunst en
haar invloed. Deze tentoonstelling werd
samengesteld door de voorzitter van de
Museum Commissie, de heer R. G. de
Boer. De heer De Boer spreekt in zijn
inleiding tot de catalogus van een thans
veel sterkere belangstelling voor deze
kunst. „Het tijdstip van deze tentoon
stelling is geen toeval", schrijft de heer
De Boer. Inderdaad al niet omdat eind
1960 in het culturele centrum „De
Beverd" te Breda al de expositie „Het
landschap in de Nederlanden (1550-
1630)" geopend werd; een expositie
waarbij de heer De Boer ook nauw be
trokken was.
hebben'om het decor, een door bomen en geaccidenteerd
terrein echt oud-Hollands landschap. Een jongere figuur als
de schilder Wilfred Voet, met veel sterkere neiging tot
abstraheren dan zijn oudere collega's, zag ik tijdens een
winter in Zuid-Frankrijk op verrassende wijze streven naar
de kleur van onze oude meesters. En zelf zag ik in de tuin
van het Singer Museum te Laren (N.-H.) een boomdie me
alleen maar te verbeelden leek volgens oud-Nederlandse
wijze. Maar dat was danook na het zien van een tentoon
stelling van oud-Nederlandse kunst in genoemd museum.
Goede kunst kan ons een bepaalde visie opleggen. Maar we
moeten daar ook rijp voor zijn.
-
W nabeschouwingen
Attentie - Ballet - Couperus
J. Damshuizer
C0NTINA
f139.-
La Souleïado
een uitstekende groep
Onenigheid in de staats
commissie-Scholten
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T el evisie pro gramma
„Modernen van toen"
MOGE IK MET het begin van mijn
schrijven de zin van deze exposities heb
ben willen onderstrepen, toch moet ik ook
zeggen dat men, gelijk ook eerder gebeur
de. wel tot bepaalde tentoonstellingen
komt bij gebrek aan beter aanbod of de
ruimere financiële mogelijkheden van gro
tere musea. Dat beperking in de mo
gelijkheden daarentegen kan leiden tot
minstens interessant te noemen manifes
taties is doör mij al een paar keer opge
merkt bij het bespreken van exposities in
het Dordrechtse Museum. (Zie ons blad van
gisteren), waar een en ander van het
hier nu vertoonde dan ook al te zien is
geweest. Hoe goed het herhalen kan zijn
bleek mij in Laren door de ontmoeting
met het werk van Jacob van Geel (ca.
1585-na 1638). In Breda was ik toch te
zeer aan diens boomrijke landschappen
voorbij gegaan en nu genoot ik ze als
de tot de belangrijkste schilderijen van
deze expositie behorende. Zijn vormgeving
is .beslist uitzonderlijk te noemen; zij
heeft een wonderlijke uitdrukkingskracht,
verrassend is de sfeer van zijn landschap
pen; die thans in ieder geval niet meer
in dé Nederlanden gevonden zullen wor
den. Een op deze landschappen soms enigs
zins gelijkend brok natuur vond ik dan
op aanwijzingen van de schilder Muis
in de Pyreneeën. Opgemerkt moet ook
nu worden dat fantasie ook sterk moet
hebben gegolden bij een Van Geel naast
mogelijke invloeden van een beweging
onder de schilders van die dagen, van
wie enkelen steunden op Italiaanse erva
ringen. Dat ik de blijdschap om de ont
moeting met Van Geels werk mocht de
len met Maria van Es, de conservatrice
van het Singer Museum, zegt mogelijk
ook wel iets omtrent het belang van diens
vertegenwoordiging hier.
TERECHT WIJST de heer De Boer er
op dat wij bij een ontwikkeling in pigen
tijd graag datgene in het verleden zoeken,
dat weerklank vindt in het heden. Van
Geels bomen zouden danook gezien kun
nen worden als voorbeeldig voor sommige
onzer jonge kunstenaars, waaronder dan
vooral wel de grafici. Overigens konden
die voor een inspirerend voorbeeld wel la
ter in de tijd terecht en wel bij Seghers. die
danook echt wel, en dat eerder, bekeken
is. Ik herinner er echter aan dat ik de
tekenkunst van de jonge begaafde grafi
cus Veldhoen tot op zekere hoogte een
primitieve meende te kunnen noemen en
ik dacht daarbij ook wel aan schilders als
de hier vertegenwoordigde, voorlopers van
onze grote 17e-eeuwers. De wens naar een
sterk geaccidenteerd terrein met liefst
bergen, zo veelvuldig op de hier vertoon
de landschappen voorkomend, is sinds
Cézanne onder onze eigentijdse landschap
schilders niet nieuw, maar sommig even
ouder werk van Diederen en zeker een en
ander thans van Defesche kan mij doen
denken aan het landschap met de barm
hartige Samaritaan van Jacob Grimmer
(1525-1590) en Gillis Mostaert (?-1598) en
sommig werk van Jodocus de Momper
(1564-1635).
De N.C.R.V. bood gisteren de kijkers
een zeer goed en gevarieerd televisie
programma, dat na de zware Munk-
avond in zijn geheel wat luchtiger had
kunnen zijn.
Het begin was overigens speels en luch
tig genoeg dankzij een herhaling van een
Conny Stuart halfuur. Heerlijk zot galm
de deze veelzijdige cabaretière, die zo
aanstekelijk om tiaar eigen verrichtingen
kan lachen, enige leuke liedjes van Michel
v. d. Plas en Guus Vleugel uit. Het ma
gazine Attentie kwam weer uit met een
goede aflevering, die een heel sterk num
mer over de formatie-crisis bevatte. Hier
in werd niet alleen door Jan Publiek (in
straat-interviews) maar ook door de vete
ranen dr. Drees en de heer Tilanus al dat
geknutsel, dat zij weten aan de te grote
DEZE TENTOONSTELLING lijkt dan
veel op de reeds genoemde in „De
Beyerd" te Breda, waar men zich be
perkte tot het landschap. Belangrijk is
hier de uitbreiding met stillevens, bloem
stukken, figuurcomposities, interieurs en
portretten. De inleiding in de catalogus
van de Bredase tentoonstelling van dr.
H. Gerson, directeur van het Rijksbureau
voor Kunsthistorische Documentatie te
's-Gravenhage, is heel wel te gebruiken
bij de Larense expositie. Omstreeks 1550
lezen wij, waren er geen markante ver
schillen van stijl tussen de Noordelijke
en Zuidelijke Nederlanden. Wel waren
Antwerpen en Brussel de belangrijkste
kunstcentra. In Antwerpen was het ate
lier van de hier vertegenwoordigde Frans
Florisz (1516-1570) van groot belang, ter
wijl in Amsterdam de invloedrijke Joa
chim Patenir werkte. Wat betreft de land'
schapschilderkunst moet toch de zuide
lijke invloed het meest hebben bijgedra
gen tot een latere ontwikkeling. Belang
rijk is natuurlijk geweest Pieter Brueghel
de Oude (ca 1525-1569), al waren zijn di
recte navolgers, hier ook vertegenwoordigd
dat in de ontwikkeling niet zozeer. Meer
ook dan alleen als landschapschilder is
Brueghel bepalend voor het beeld van
zijn tijd. In de .atalogus van deze expo
sitie komt men de naam Pieter Brueghel
tegen zonder toevoeging van „de Oude
en dat is een voorzichtigheid in verband
met de toeschrijving van het schilderij
„De zeven werken van barmhartigheid
dat mert wel als van zijn zoon Pieter heeft
willen zien, maar door prof. dr. L. van
Puyvelde aan de grote Brueghel wordt
toegedacht. Ik kan slechts zeggen dat dit
schilderij mij niet zo aangrijpt als de
met zekerheid aan hem toegeschrevene.
Over de moeilijkheid van toeschrijvingen
leert men wel wat uit de catalogus als
Pieter Brueghel de Jonge (1564-1637/8)
besproken wordt. Vertegenwoordigd is ook
de andere zoon, Jan Brueghel de Oude
(1568■'1625); die een persoonlijker stijl had
dan zijn broer, hetgeen ook voor de
leek hier wél zichtbaar wordt.
Deze „MODERNEN VAN TOEN" zijn
schilders van een nieuwe tijd en in hun
werk dan ook meer gericht op het dage
lijkse leven, niet meer gebonden door op
drachten van kerk en klooster. Jacob
Grimmer (ca. 1525-1590) en zijn zoon Abel
Grimmer (na 1570-voor 1619) schilderen
het boerenleven rond Antwerpen en dat
betrekkelijk direct en zonder te veel in
vloeden van bepaalde opvattingen in een
ontwikkeling. Van Hans Bol (1534-1593)
ontmoeten we dan nog gouaches mei land
schappen met een mythologisch en een
Bijbels gebeuren, maar hij moet voorbed
dig genoemd worden met zijn kleine stads
en dorpsgezichten en zelfstandige land
schappen. Van Lucas (1530?-1597) en Mar
tin van Valckenborch (1535-1621) zegt dr.
Gerson dat zij meer dan andere schilders
in de Nederlanden de traditie van Patenir
en Brueghel vruchtbaar hebben verwerkt.
Van contact m.et het mede vormend It a
lië getuigt hier direct Paulus Bril (1555
1626met een schilderijtje uit Rome, waar
hij ook gestorven is. Zonder in Italië ge
weest te zijn kon men toch getuigen van
uit Italië gekomen opvattingen. Gillis van
Coninxloo 1544-1607is daarvan een voor
beeld. Van welk een evolutie in dit tijds
bestek sprake is maakt vooral het zo echt
geschilderde" iverk van De Momper wel
duidelijk. In de catalogus leest men een
waarschuwing betreffende toeschrijvingen
van aan De Momper onwaardigewerken.
Waar mij een enkele keer de aard van
een bepaalde kleur in zijn werk verbaas
de heb ik redenen te twijfelen aan de
kwaliteit van de restauratie van De Mom
pers wat betreft penseelvoering al zo
moeilijk te evenaren werk. Twijfels van
die aard had ik wel meer op deze expositie
en als ik ze niet nader aanduid dan is
het om de mogelijke particuliere bezitters,
die zo royaal hun kostelijk bezit uitleen
den, niet in pijnigende ongerustheid te
brengen; te meer waar van mij ook niet
de grootste zekerheid in deze verwacht
.ig worden. Voor het behoud van zo
veel mogelijk genot van deze kunst is res
tauratie nu eenmaal nodig; men heeft niet
altijd de beschikking over alle middelen
die men vroeger gebruikte.
ren. Volmaakt kunnen overigens wèl in
andere stillevens verschillende details ge
noemd worden. Toch is wel duidelijk dat
hier de analyse vooraf gaat aan de syn
these van de latere stillevenschilders. Dat
in een ontwikkeling alles van later niet
per se een verbetering behoeft te betekenen
zou misschien mogen blijken uit de ver
gelijking van een kerkinterieur van Hen-
drick van Steenwijck de Oude (ca. 1550-
ca 1603) en een op Italiaansè invloeden ont
staan stadsgezicht van Hendrick van Steen
wijck de Jonge (ca. 1580-1649). Hoewel
ander werk van deze twee figuren mij
onbekend is lijkt me in ieder geval het
kerkinterieur te pleiten voor de meer di
recte benadering van de natuur dan het
steunen op een construerende fantasie. Het
kerkinterieur is een authentieke visuele er
varing, het kleine stadsgezicht zomaar een
mooi schilderijtje. Maar natuurlijk is het
ook een kwestie van kwaliteit van de kun
stenaar. Dat manierisme geen beletsel
NIEUW IN DE BETROKKEN tijd, dus
kort na 1600, was de liefde voor het
bloemstuk veelal samengesteld uit bloemen
uit verschillende jaargetijden. Dat in dit
genre sprake kan zijn van een bij de
landschappen vergeleken grotere koelheid
in benadering behoeft niet te verwonde
ren als men bedenkt dat vele van deze
bloemstukken nooit als zodanig in werke
lijkheid werden gezien. Bij alle respect
voor dit zoeken naar schoonheid zijn mij
dan ook hier het landschap en het stil
leven het liefst. Bekeken op compositie
en vergeleken met de latere Hollandse
stillevenschilders is het duidelijk dat we
hier aan het begin van een ontwikkeling
staan. Door gebrek aan feitelijke gegevens
is het niet helemaal zeker een stilleven
van Osias Beert de Oude (ca. 1580-1624)
in tijd vóór zijn stilleven met oesters te
dateren, maar de meer sferische en plas
tische behandeling van de delen van het
laatstgenoemde pleit voor een latere plaat
sing van dit werk in Beerts ontwikkeling.
Men mag dit het opentrappen van een
open deur noemen, maar mijn opmerking
heeft als doel de beschouwer tot een na
der bekijken te stimuleren.
MEER DAN OP exposities van het bij
na volmaakte valt juist hier iets te le
Landschap van Jacob van Geel (ca.
1585na 1638); eigendom van het
Rijksmuseum in Amsterdam.
behoeft te zijn voor waarlijk levende ex
pressieve kunst bewees ons al de eerder
geroemde Van Geel. Dat manier van schil
deren nooit precies de tijd van ontstaan
kan duiden bewijst ons een vergelijk tus
sen het damesportret van Willem Key
(1515/20-1563) en een mansportret van
Lambert Sustris (1506-1566). Naar schil-
dertrant staat het laatste verder in een
ontwikkeling, maar de dame komt me
meer bekend voor dan de man. Ik noem1
de nog slechts een deel van het geëxposeer
de en beken tenslotte mijn sterke voor
keur op het eerste gezicht voor het win
terlandschap van Denijs van Alsloot (ca
1570-Ca. 1620), naar kleur zo modern als
werk van de nog levende Belgische schil
der Saverijs.
Bob Buys
inmenging van de partij-fracties, veroor
deeld.
Ontroerend en goed was het onderwerp
dat deze rubriek wijdde aan de Oosten
rijker Karl Gröger, die zich aansloot bij
het Nederlandse verzet en in de duinen
bij Overveen voor een nazi-vuurpeloton de
dood vond.
En dan ballet bij de N.C.R.V.! Wie had
jaren geleden ooit kunnen denken, dat in
de programmering van deze omroep zo'n
gunstige ommekeer zou komen. Gesteund
door haar collega's van het Nationale
Ballet, beeldde jirima ballerina Marianne
Hilarides in een schoon bewegingsspel de
oude legende over het lied „Sirah" in de
choreografie van Pearl Lang uit.
De inleiding die Albert Vogel sprak in
zijn herdenking van Louis Couperus,
bracht de figuur van deze 100 jaar gele
den geboren schrijver als het ware weer
tot leven. Dat niet, al het werk van deze
auteur, die ook de details zo minutieus
beschreef, zich leent voor de t.v. beves
tigde Vogel met zijn voordracht van „De
Krekel", een verhaal, dat men gezien zijn
weelde aan woorden en details, en zijn
sfeer beter kan lezen. De fijn afgewo
gen novelle „Epistolaire Liefde' daaren
tegen kwam, mede door de uitstekende
techniek van Vogel bijzonder goed over.
Het was. goed, dat de kijker er weer eens
aan werd herinnerd, hoe een groot schrij
ver en stilist de „Haagse dandy" was.
De „Accademia Nazionale di San Luca"
te Rome heeft een internationale prijs
vraag uitgeschreven voor een herinne
ringspenning voor de 400ste sterfdag van
Michel Angelo.
Zij heeft de vertegenwoordiger in Ne
derland van de F.I.D.E.M. (Féderation
Internationale des Editeurs de Médailles)
aangezocht voor een Nederlandse deel
neming aan deze prijsvraag de nodige
stappen te doen.
De vereniging voor penningkunst zal
dezer dagen de voorwaarden der prijs
vraag aan belanghebbenden toezenden.
De Italiaanse tekst is op aanvraag ver
krijgbaar bij het secretariaat van de ver
eniging voor penningkunst (Jonkerlaan 48
Wassenaar).
De termijn van inzending sluit op 30 de
cember.
Voor de winnaar van het concours ligt
een prijs van 2 miljoen lire klaar.
Eredoctoraat voor W. Mudde. Tijdens
het Europees-Amerikaanse congres ever
Kerkmuziek, dat van 15 tot en met 18 juli
in Scheveningen is gehouden, heeft de pre
sident van de universiteit van Valparaiso
in Indiana, dr. O. P. Kretzmann, medege
deeld dat aan de organist van de Lutherse
Kerk te Utrecht, de heer W. Mudde, het
eredoctoraat van de universiteit zal wor
den verleend. De heer Mudde, die voor
zitter was van het internationaal congres
in Scheveningen, zal vermoedelijk in .196,4.
de onderscheiding in- ontvangst nemen bij
zijn tournee door de Verenigde Staten,
Advertentie
camera met
wereldgarantie
(Van onze kunstredactie)
Het eerste optreden in ons land van „La
Souleïado", gisteravond bij aangenaam
zomerweer in het Openluchttheater in
Bloemendaal, heeft aanmerkelijk minder
publiek gehad dan deze groep uit Solliès-
Toucas (Var, Cóte d'Azur) verdient. Afge
zien van de vraag of het, hoe dan ook,
zin heeft op internationale schaal histo
rische folkflore uit te wisselen in een tijd
die zich nergens buiten laat houden, moet
worden vastgesteld dat deze dertig „tam-
bourinaires(trommelaars), dansers, zan
gers en fluitisten hun met grote zorg sa
mengestelde programma voortreffelijk
uitvoeren.
Alleen het tableau, dat zij in hun kleur
rijke en bevallige kostuums vormen, het
accent van de grote diepe trommels daar
in, heeft een feestelijke en poëtische licht
heid. Wie zijn hart nog niet verloren heeft
aan de Basse-Provence zou voor de waar
dige en beheerst-feestelijke dansen en het
mooie zingen van deze groep zwichten. In
het programma, waarin terecht de kerst
liederen niet vergeten zijn, komen de oud
ste dans- en musiceerstijlen van het ge
bied aan bod, het geheel bekroond door
een hartveroverende slot-farandole. We
wensen de groep een succesvolle tournee
in ons land toe en meer begrip voor haar
streven dan gisteren in Bloemendaal
bleek, toen tijdens de pauze afgrijselijke
twistmuziek uit de luidsprekers kwam.
Over de deining die in de staatscom
missie-Scholten zou bestaan over het rap
port dat zü aan de regering heeft uit
gebracht over het radio- en tv-bestel, zijn
de meningen verdeeld. De minderheid
in de commissie die zich niet met het
meerderheidsstandpunt minister be
slist over zendtijd kan verenigen, zal
haar standpunt alsnog in een minderheids
nota kenbaar kunnen maken. Deze min
derheidsnota, of -nota's, kunnen alsnog
aan het rapport worden toegevoegd.
Over publikatie van het rapport beslist
de regering. Indien het wordt gepubli
ceerd, zullen ook de standpunten van de
minderheid openbaar worden gemaakt.
Dit is de opvatting die bij de meerder
heid leeft. Bij informatie elders blijft
echter, dat de minderheid haar opvattin
gen rechtstreeks wil publiceren, vooraf
gaand aan de (eventuele) publikatie van
het rapport. De minderheid zou het niet
zeer hebben gewaardeerd, dat prof. L.
W. G. Scholten haar slechts acht dagen
de tijd heeft gegeven een nota op te
stellen, en in die tussentijd zelf het com
missie rapport alvast aan de regering
heeft aangeboden.
Het N.Ph.O.-jubileumseizoen
DE OPENING EN HET HOOGTEPUNT van de viering van het 150-jarig
bestaan van het Noordhollands Philharmonisch Orkest zal een gala-jubileum
concert zijn, op vrijdag 29 november, in de Haarlemse Concertzaal. Het concert,
dat onder leiding van Henri Arends zal staan, wordt geopend met de eerste
uitvoering van de, in opdracht van de provincie Noord-Holland voor het N.Ph.O.
gecomponeerde, Svmphonie Concertante van Hendrik Andriessen. Na de pauze
speelt de violist Herman Krebbers de Tzigane van Ravel. Het concert wordt be
sloten met „L'Oiseau de Feu" van Strawinsky. Ter gelegenheid van het jubileum
heeft het N.Ph.O. bijzondere concerten in de provincie: Aalsmeer (26 oktober,
soliste Johanna Martzy), Hoorn (29 januari, solist Hans Henkemans), Zaandam
(3 maart), Hilversum (7 april), Alkmaar (29 mei). Uitgevoerd worden onder
andere de negende van Beethoven, met medewerking van de Alkmaarse Orato
rium Vereniging en de solisten Annette de la Bije, Martha van Kerkhoff, Lode
Devos en Herman Scheij.
DE INDELING van de negen dinsdag
en negen vrijdagconcerten is gelijk geble
ven. Het N.Ph.O. geeft in zijn jubileum
seizoen vijf wereldpremières; behalve de
reeds genoemde compositie van Hendrik
Andriessen de Symfonie no. 5 van Lex van
Delden, „Espressioni cordiali" van Mari-
nus Flothuis, de ouverture „Gabrela, Cra-
vo e Canela" van Lopes Grapa en „Three
contrasts" van Oscar van Hemel. Voorts
Nederlandse premières van „The Black
Masquers" van Sessions, de Ouverture in
D gr.t. van Schafer, het celloconcert van
Jolivet (solist André Navarra), en Dialo
gues for jazzcombo and orchestra van
Brubeck (met „The Diamond Five").
IN DE DINSDAGSERIE worden de vol
gende concerten gegeven: 1 oktober wer
ken van Clark, Hellendaal, Mozart, Meijer-
beer, Delibes, Gounod en Offenbach (het
N.Ph.O. o.l.v. Henri Arends met de so
praan Erna Spoorenberg als soliste); 22
oktober werken van Schubert, Mozart,
Van Delden en Gershwin (N.Ph.O. o.l.v.
Henri Arends met José Iturbi als solist);
12 november Beethoven, Mozart en Bruck
ner (Het Brabants Orkest o.l.v. Hein
Jordans met Theo Olof als solist); 10
december Hendrik Andriessen, Frank
Martin, Beethoven (het N.Ph.O. onder
Arends met als solisten Johanna Martzy
en de bariton Henk Driessen); 14 januari
Rossini, Chopin, Sessions en Liszt (het
N.Ph.O. onder dr. Peter Paul Fuchs met
als soliste Branka Musulin); 28 januari
Haydn, Mozart en Roussel (het N.Ph.O.
onder Marinus Adam met Hans Henke
mans als solist); 18 februari Schafer, Flot
huis, Schumann en Brahms (het N.Ph.O.
onder Arends met Annie Fischer als solis
te); 10 maart Mozart, Haydn. Poulenc en
Jolivet (het N.Ph.O. onder Arends met
André Navarra als solist) en op 14 april
Beethoven en Bartók (N.Ph.O. onder
Arends met Annie Delorie en Guus Hoek
man als solisten).
IN DE VRIJDAGSERIE zullen de vol
gende concerten plaats hebben: 11 okto
ber weiken van Jolivet-Lulli, Sjostako-
witsj en Tsjaikofsky (het N.Ph.O. onder
Arends met Ida Haendel als soliste);
november Dworsjak, Brahms, Roussel en
Ravel (het N.Ph.O. onder Marinus Adam
met als solisten Herman Krebbers
Tibor de Machula in het concert voor
viool, violoncello en orkest van Brahms)
22 november Handel, Mozart. Chopin en
César Franck (het N.Ph.O. onder Mari
nus Adam met als solist Stefan Aske-
nase); 20 december Smetana, Prokofjef
Henkemans en De Falla (het N.Ph.O
onder Henri Arends met als solisten
Klaas Boon, in het altvioolconcert van
Henkemans, en de declamatrice Teddy
Schol ten, in „Peter en de wolf" van Pro
kokief); 24 januari Lopes Graqa. Menott
Turina, Ravel (het N.Ph.O. onder de
Portugese dirigent Silva Pereira met Jan
Hesmerg als solist in het vioolconcert van
Menotti); 7 februari Milhaud, Brubeck
Ketting en Gershwin-Bennett (het N.Ph.O
onder Henri Arends met „The diamond
Five" als solisten in werken van Brubeck
en Otto Ketting); 28 februari Van Hemel
Gershwin, Strawinsky en Janatsjek (het
N.Ph.O. onder Arends met Daniël Wayen
berg als solist; 20 maart de tweede sym
fonie van Mahler door het Radio Filhar
monisch Orkest onder Willen) van Otter-
loo met Annette de la Bije en Annie De
lorie als solisten; 24 april Tsjaikofsky, Ko-
daly, Richard Strauss en Johann Strauss
(het N.Ph.O. onder Arends met Helena
Costa als soliste).
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO 9.30 NCRV.
10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO,
17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV.
19.4524.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Clavecimbelrecital (gr.).
8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30
Nieuws en waterstanden. 9.45 Koorzang: geeste
lijke liederen. IKOR: 10.00 Muziek van de zondag,
ló 15 Venster op de wereldkerk, lezing. 10 20 In
leiding op de kerkdienst. 10.30 Hervormde kerk
dienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.45 De kerk
in de spiegel van de pers, lezing. NCRV: 12.00
Vocaal ensemble: geestelijke liederen. KRO: 12.15
Accordeonorkest 12.25 De Springplank. 12.50
Liedjes uit Griekenland (gr.). 13.00 Nieuws en
mededelingen. 13.10 Lichte orkestmuziek en zang
solisten. 14.00 Viool en piano: moderne muziek.
14.40 Pianoduo: klassieke muziek. 15.00 Zondag
middagklanken: lichte grammofoonmuziek, afge
wisseld met sportreportages, commentaren en
uitslagen. Tijdens dit programma: De hand aan
de ploeg, lezing, en: Reportage Nationale weg-
kampioenschappen wielrennen voor profs te
Zandvoort. 16.30 Landdag voor kei kkoordirigen-
ten te Utrecht. CONVENT VAN KERKEN: 17.00
Gereformeerde kerkdienst. NCRV: 18.30 Kerkcon-
cert: mezzosopraan met orgelbegeleiding. 19.00
Nieuws uit de kerken. 19.05 Geestelijke liederen.
19 30 Indrukken van de conferentie voor geloof
en kerkorde te Montreal, lezing. KRO: 19.45
Nieuws. 20.00 Een avond in Griekenland, muzi
kaal klankbeeld. 21.30 Omroeporkest en klarinet:
klassieke muziek. 21.55 Klassieke grammofoon
muziek. 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22 40 Avondgebed. 22.50 Metropole-orkest
en zangsolist: lichte muziek. 23.30 Retourtjes,
veertiendaagse terugblik op het programma.
23.55—24.00 Nieuws
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws, postduivenberichten en so
cialistisch Strijdlied. 8.18 Voor het platteland. 8.30
Weer of geen weer, gevarieerd programma. (Om
9 00 postduivenberichten en sportmededelingen.
Om c.a. 9.06 Praatje). 9.45 Geestelijk leven, toe
spraak. 10.00 Klassiek pianokwartet (gram.). 10.30
Binnenste buiten, zelfportretten van beroemde
en minder beroemde mensen (vierde aflevering).
11.00 Zondagmorgen zonder zorgen, lichte platen.
AVRO: 12.00 Muziek voor allen (gr.). 13.00 Nieuws,
daarna eventueel postduivenberichten, medede
lingen of grammofoonmuziek. 13.10 Op de plaat
rust..!, strijdkrachtenprogramma. 14.00 Omroep-
orlftst. groot koor en solisten: klassieke muziek.
In de pauze (14.25—14.35): Boekbespreking. 15.50
Filmpraatje. 16.00 Dansorkest en zangsolisten.
16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Discobal. 17.30 Turn
Tum, een gemengd programma voor jonge luis
teraars 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sport
journaal. VPRO: 18.30 Korte Hervormde kerk
dienst. IKOR: 19.00 Waar blijft het Wilde Ganzen-
geld?: rekening en verantwoording. 19.20 Pro
gramma over de vierde Assemblee van de Lu
therse Wereldfederatie te Helsinki. 19,30 De Open
Deur, veertiendaagse rubriek AVRO: 20.00 Nws.
20.05 Noordzee Festivalconcert te Knokke. 21.00
De inbraak, hoorspel (herhaling van 11 april J.I.).
21.25 Rijkdom der welluidendheid (gr.): klassieke
en oude muziek. 21.55 Amerikaanse schetsen:
San Francisco. 22.00 Licht orkest. 22.30 Nieuws.
22.40 Actualiteiten en mededelingen. 23.00 Groe
ten uit Italië: muzikaal klankbeeld. 23.20 Symfo
nische muziek (gr.). 23.5524.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s
9.30 ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet van Bloemendaal - uitzending
van dienst voor belangstellenden, gehouden op
zondag 14 juli. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Noordzeefestivalvaria. 12.30
Weerbericht. 12.35 Amusementsmuziek. 12.50 Pro
gramma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.25 Voor de
soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera en Bel Canto
concert. 15.30 Sportberichten en reportages. 17.00
Nieuws. Daarna: Sportberichten en reportages.
18.00 Nieuws. 18.03 Gevarieerde muziek. 18.30
Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Ge
varieerde muziek. 20.00 Lichte muz. 20.25 Europa
beker van het chanson: Nederland—Engeland.
21.45 Melodieën van vroeger. 22.00 Neiuws. 22 15
Klankbeeld. 22.30 Zang. 23.00 Nieuws. 23.05 Ge
varieerde muziek. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV,
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20 Po-
pulair-klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Radio
krant. 8.00 Nieuws 8.15 Gewijde muziek. 8 30
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken.
9,35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10
Klassiek pianoconcert (gr.). 10.45 Theologische
etherleergang 11.05 Cello en piano. 11.30 Lichte
grammofoonmuziek. 12.05 Licht instrumentaal
-ensemble: muziek uit de twintiger jaren. 12,25
Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Meisjeskoor en instru
mentaal kwintet. 12 53 Grammofoonmuziek of ac
tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte orkestmu
ziek en zangsoliste. 13.35 Lichte grammofoonmu
ziek. 14.05 Schoolradio. 14.30 Populaire orkestmu
ziek (gr.). 14.45 Radio-kamerorkest en solisten:
moderne en oude muziek. 15.35 Vocaal ensemble
en orgelbegeleiding: gewijde muziek. 16.00 Bij
beloverdenking. 16.30 Amsterdams koper-ensem
ble. 16.50 Grammofoonmuziek. 17.00 Voor de kleu
ters. 1.15 Populaire orkestmuziek (gram.). 17.40
Beursberichten. 17 45 Grammofoonmuziek 17.50
Regeringsuitzending: De vegetatie langs de ri
vieroevers in Suriname, door'dr. J. C. Lindeman.
18.30 Kerkorgelconcert-, populaire werken. 18.30
Klassieke grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en
weerbericht. 19.10 Grammofoonmuziek voor de
teenagers. 19.30 Radiokrant. 19.50 Militair orkest
(opn), 20.20 Operatie Albatros, hoorspel. 21.35
Omroeporkest en soliste: moderne muziek. 21 55
Parlementair commentaar. 22.10 Carillonbespe
ling. 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avond-
oevrdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Frag
menten uit de musical Annie get your gun (gr.),
23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Klaarwakker:
lichte grammofoonmuziek, reportages, medede
lingen en commentaren. (Om 7.35 Van de voor
pagina. praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch
strijdlied. 8.18 V ARAs boottocht 1963. 8.23 Lichte
grammofoonmuz. 9.00 Ochtendgymnastiek voor
de vrouw 9.10 Klassieke grammofoonmuziek.
VPRO: 10.00 Bij benadering, overdenking op de
maandagmorgen. VARA: 10.20 Muziekmemoires.
11.05 Voordracht. 11.25 Metropole-orkest (herha
ling van 6 luli). 12.05 Bariton en piano (gr.): klas
sieke liederen 12 30 Mededelingen t.bv.. land- en
tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Magisch
orgel: lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
middenstand. 13.20 Licht instrumentaal sextet.
13.45 Het Midden-Oosten, lezing. 14.00 Kameror
kest; Nederlandse orkestwerken. 14.45 Majoor
Grantmoore's laatste schot, hoorspel (herhaling
van 19 juni) 16.00 Zestig minuten voor boven de
zestig, 17.00 Oude liedjes. 17.15 Licht orkest. 17.50
Lichte grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws en com
mentaar 18.20 Actualiteiten. 18.30 Licht instru
mentaal ensemble 19.00 Parlementair overzicht.
19.15 Regeringsuitzending: De Radio-zilvervloot,
gepresenteerd door Elisabeth Mooy en Herman
Stok 19.30 Symfonie-orkest van Kopenhagen (gr.):
lichte muziek 20.00 Nieuws. 20.05 VARA'S boot
tocht 1963. 20 30 Holland Festival 1963: mezzo-so
praan en piano. 21.20 Herexamen, gesprekken.
22.00 Western Time. 22 30 Nieuws. 22.40 Lichte
muziek door dansorkest met solisten. 23 10 Op
de praatstoel. 23 00 Lichet grammofoonmuziek.
23.55—24 00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Noordzeefestivalvaria. 12.30
Weerbericht. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Lichte
muziek. 12.50 Beursberichten. 13 00 Nieuws. 13.15
Kamermuziek 14.00 Nieuws. 14.03 Gevarieerde
muziek. 15.00 Klassieke en moderne muziek. 16 00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16 09 Voor de zie
ken 17.00 Nieuws. 17.15 Zang met pianobegelei
ding. 17.55 Grammofoonmuziek 18.00 Nieuws. 18.03
Lichte muziek. 18 18 Paardesportberichten. 18 20
Voor de soldaten 19 00 Nieuws 19.40 Operamu
ziek 20 00 Show Time. 21 00 Teenagerprogramma.
22.00 Nieuws 22 10 Jazzmuziek 23 15 Nieuws 23.20
Kamermuziek 23.55 Nieuws. 24.000.45 Voor de
zeelieden.
VOOR ZATERDAG
VARA: 15.00 Rawhide - Besmetting!, TV-film
uit Wild-West-serie. NTS: 15.50 Directe reportage
van atletiekontmoeting Rusland—Verenigde Sta
ten te Moskou. VARA: 17.00 Voor de kinderen.
NTS: 17.35 Directe reportage atletiekontmoeting
Rusland—Verenigde Staten te Moskou VARA:
19.30 Vrije nieuwsgaring - Misdaad op bestelling,
TV-film. 19.55 Reactie op reacties. NTS: 20.00
Journaal. VARA: 20.20 Een gala-avond in 1923
21.05 Achter het nieuws. 21.30 Een kwestie van
opletten: documentaire over dobbel- en kaart
spelletjes. 21.45 Fiesta Gitana: Spaans ballet en
gitaarspel. 22.20 Wereldwijs, quiz. NTS: 23.00—
23.05 Journaal.
VOOR ZONDAG
NTS: 14.00—17.10 Directe reportage van de at
letiekwedstrijd Rusland—Amerika te Moskou.
19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport in beeld KRO:
20 30 Buropabeker voor zangvoordracht te Knok
ke. 21.15 Wie eenmaal uit het schaftle eet, TV-
film (deel 3). NTS: 23.00—23 05 Journaal.
VOOR MAANDAG
CVK/IKOR/RKK19.30 Voor de jeugd. 19.54
Ken-Merk, een interkerkelijk magazine. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Spook te
koop. speelfilm. 21.40 De lange nacht, film 22 05
Tekenfilm. 22 15 Eurovisie: Royal International
Horse Show in Londen 22 4522.50 Journaal.