Voor Nederland nieuwe t.v.-series
Rudolf Hoflehner, totemist van onze tijd
DE PROGRAMMA'S
Frank Dobson overleden
Poppentheater „Merlijn"
weer in de Vleeshal
INTRIGERENDE EXPOSITIE IN
DINSDAG 23 JULI 1963
6
Vier stoere mannen en een Manneke99
Kijkers en luisteraars
België.
Het object verliezen
om het te herwinnen
Nieuws vanachter
het scherm
De radio geeft woensdag
T elevisie programma
2»s
Het manneke: Jef Cassiers
De vier stoere mannen van de Ponde-
rosa v.l.n.r.: Hoss (Dan Blocker),
Adam (Pernell Roberts), „Pa" (Lome
Greene) en Joe Cartwright (Michael
Landon).
De Britse beeldhouwer Frank Dobson is
op 76-jarige leeftijd in een Londens zieken
huis overleden. Tot 1953 was hij hoogle
raar aan de Koninklijke Academie voor
Beeldende Kunst van Londen. Werken
van hem staan onder meer in de Tate Gal
lery te Londen, in musea te Manchester,
Leeds en Glasgow en diverse Europese
steden.
Op zijn 14de jaar werd hij studiobe-
diende van Sir William Reynolds. Daar
door kreeg hij een studiebeurs. Hij slaag
de er niet in zijn werken aan de man te
brengen en leed in Londen honger. In de
eerste wereldoorlog werd hij gewond. De
uitkering die hij toen ontving, stelde hem
in staat een studio te huren. Langzamer
hand bouwde hij toen zijn carrière op.
Zijn werk is overal op de wereld ten
toongesteld. Zijn „Europa en de Stier"
werd eens door de Amerikaanse douane in
beslag genomen omdat het obsceen ge
acht werd. De Londense kunstwereld was
geschokt toen hij een beeld verkocht aan
een winkel in Westend om er corsetten op
te etaleren. Dobson werd hoogleraar in de
beeldhouwkunst aan het Royal College of
Arts. Hij was lid van de Koninklijke Aka-
demie.
Het aantal t.v.-toestellen, dat in het eer
ste halfjaar van 1963 werd geregistreerd,
lag bijna een derde hoger dan in de over
eenkomstige periode van 1962 (respectieve
lijk 171.960 en 129.137). Tussen 1 januari
en 1 juli van dit jaar nam het totale aantal
aangegeven t.v.-ontvangers met ongeveer
13,5 percent toe, namelijk van 1.275.159 tot
1.447.119, tot en met 19 juli 1.459.760.
Het aantal geregistreerde radio-
ontvangtoestellen bedroeg op 1 juli
2.630.177 tegen 2.627.122 op 1 juni. De
draadomroep telde op 1 juli 463.301 aan
sluitingen tegen 464.533 op 1 juni j.l.
MARLON BRANDO UIT HET ZIEKEN
HUIS ONTSLAGEN
De acteur Marlon Brando is uit het zie
kenhuis ontslagen. Zijn arts heeft zijn
ziektestaat vrijgegeven om te bewijzen dat
de acteur werkelijk ziek geweest is. Dit
ongewone is gebeurd om de praatjes te
weerleggen die dit weekeinde de ronde
hebben gedaan, dat Brando zich in het
ziekenhuis heeft laten opnemen om zich
te onttrekken aan zijn belofte in het oos
ten aan demonstraties voor rassengelijk-
heid deel te nemen. Brando lijdt aan een
acute nierziekte.
(Van onze correspondent) veel in gevochten, er wordt in geseho-
nurjccrr at j 7 j jl. j ten' er zÜn onschuldige meisjes en vilijne
DtiUbbL,L. eaerlana Iteeft deze schurken, nobele grijsaards en ruwe man-
zomer twee serieprogramma's op de nen met het traditionele gouden hart. Men
t.D., die België reeds lange tijd kent. Het sPeelt en drinkt in „saloons", men wordt
gaat om de „Western" in duizend-en-een '8nn r£ht8 in T tcatf
j v» tt w van de sheriff gestopt, men staat zelfs
vervolgen „Bonanza en om „Het Man- wel onschuldig met het hoofd in de strop,
neke", dat vanavond weer op de Neder- men wordt verdacht van diefstal, enzo-
landse schermen komt en gekenmerkt v°orts, enzovoorts. Maar altijd zegeviert
wordt door een zeer lange sjaal en een den ™et8rs filmbandf de m°raal:
r,, j. de onschuldigen gaan vrij-uit. De dieven
Charley Chaplm-achtige loop. en andere schurken worden gepakt, de
In „Bonanza" spelen vier stoere maagden trekken weg met krachtige mam
mannen de belangrijkste rollen: nen- die haar hét huwelijk hebben beloofd,
de weduwnaar, ranchbezitter „Fa" de jieden' die onrust op d® ponderosa (dat
r, i j j' is de naam van de ranch der Cartwright s)
artwriglit en zijn drie zoons: Adam, hebben gestookt of zouden kunnen stoken,
Hoss en Joe, de laatste bijgenaamd Lit- verdwijnen weer uit het beeld en alles is
tie Joe. Deze serie, die thans op Ameri- als vroeger: Pa Cartwright, die steeds
kaanse t.v.-stations ook in kleuren loopt, koff'e dr'n^'e" die nooit een neutje schijnt
t„ r, 'te nemen, blijft met zijn drie zoons achter
is reeds enige jaren aan de gang en de
populariteit schijnt onuitputtelijk. Niet DIE ZOONS zijn drie met zorg uitge.
alleen in de Verenigde Staten (het is 7'°ch'e Adam' d,e, oudste en ver-
j A7 7 V> j standigste. Hoss, de dikke en niet hele-
ten programma van de National Broad- maal snuggere maar natuurlijk ook in-
easting) maar ook in zeventien andere goede en kleine Joe, de meest onbesuisde
landen zoals Japan, Egijpte, Zweden, en romantische. Alle vier schijnen feno-
Engeland, Canada, Noorwegen, Italië en mena^e ruiters en schutters en zij zijn
HOE POPULAIR de hoofdpersonen in
trouw aan hun vrienden. Opdat er steeds
nieuwe avonturen kunnen komen, trouwen
zij nooit, noch de vader, die reeds drie
laatstgenoemd land zijn is een maand of V8rlor8n (he,t_
twee geleden gebleken. Lome Greene, de H ft S,_ J 8®n 216
acteur, die de rol van vader Cartwright w «P**™0") noch de jongens
vertolkt, heeft toen een kort bezoek aan Z °V8ng8ns hodemaal
Antwerpen cn Brussel gebracht. Te Ant- 8t„ °P ^P""d™a komen' "och
werpen moest de politie de straten met 5 m w m'HH ls sPeeIt zlch af
hekken afzetten en een motorbrigade be- Y°ngf 88Uw)
schermde de auto, waarin hij reed. In het °C .™1 Üf S', T u°°I
Schipperskwartier, een dichtbevolkte if p**^d8n0 «i veel stoerheid
buurt, stonden de huismoeders langs de j't raan. kan u
„,00 on noo Do» ,;i verzekeren dat uw dienaar, die in Brus-
weg en riepen: „Dag Pa", en zij ver
drongen zich om hem een hand te ge
ven. Vanwaar die bekendheid en die ge
sel de keuze uit drie televisieprogram
ma's heeft, de laatste jaren weinig Bonan-
HET MANNEKE" is oorspronkelijk
heeft wel in de loop der jaren kunnen
zien dat „Bonanza" alles geeft wat men
van een western kan verlangen: er wordt - - produktieleiders
van de Vlaamse televisie, Herman Ver
eist, hij wilde, zoals veel dagbladen, een
dagelijks getekend grapje hebben om de
nieuwsberichten van de B.R.T. met iets
dergelijks wat op te vrolijken. Toen is Het
Manneke geboren. Aanvankelijk zes da
gen per week, later drie keer per week
kwam hij gedurende ongeveer een jaar
met zijn dagelijks avontuur van enige mi
nuten op het Vlaamse beeldscherm. Hij is
een soort Vlaamse man-die-de-klappen-
krijgt. De zielige figuur, wie niets gelukt
en die altijd aan het kortste eind trekt.
Hij is in eeuwig conflict met het „gezag".
De mooie vrouwspersonen, die hij bena
dert, gaan met een ander mee. Wanneer
hij een lucifer aansteekt, brandt er een
stad af. Drukt hij op een belleknop dan
ontploft er een atoombom. De rol wordt
gespeeld door Jef Cassiers. Met zijn broer
Frangois, die zich Cois noemt, heeft hij
jaren lang het duo de Woodpeckers ge
vormd, een soort Vlaamse Wama's, die
heel veel succes hebben gehad in Bel
gië.
Ook in de korte filmpjes is Cois de te
genspeler van Jef en hij is altijd de
sterke man, de agent, de medeminnaar,
de boze bokser en dergelijke. Het manne
ke verschijnt tegenwoordig niet meer op
de Vlaamse TV, waarschijnlijk omdat
het manneke in allelei publiciteit werd
betrokken of zich liet betrekken. Ook in
het gewone leven heeft hij korte tijd ge
leden een onaangenaam avontuur beleefd.
Enigszins onder invloed bestuurde hij een
auto en werd toen aangehouden door de
Antwerpse politie. Daartegen zei hij veel
heel lelijke dingen en hij moest voor de
rechter komen. Die bestrafte hem en zei:
„Ik heb uw foto vaak in de kranten ge
zien als lid van de M(elk)-Brigade. U
moést nu maar lid worden van de W(his-
ky)-brigadè. Dat zou beter passen".
Voor de vijfde achtereenvolgende zo
mer hebben Maaike en Rien Baartmans,
hun poppentheater „Merlijn" in de
Haarlemse Vleeshal opgeslagen. Tot en
met 24 augustus kunnen kinderen boven
de vier jaar weer dagelijks, behalve zon
dag, een hele middag van de avonturen
van Rikkie en het aapje Slinger ge
nieten.
Rikkie, het jongetje, dat samen mat zijn
aapje Slingertje de grootste avonturen
beleeft in het Poppentheater „Merlijn"
van Maaike en Rien Baartmans.
Op maandag wordt het stuk „Torenhaan
tje" gespeeld. Op dinsdag „Het blauwe
water", op woensdag „De toverhoed", op
donderdag „De Chinese draak", op vrijdag
„De fluit van Bozebol" en op zaterdag
„Prins Dadeltje".
Vanaf 27 juli zal op iedere woensdag-,
donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond een
poppenspel voor volwassenen worden op
gevoerd, „Spiegel, dé kat of hoe de heksen
meester z'n vet kreeg". Het is geschreven
door Margreet Boldingh, vrij naar de no
velle van Gottfried Keller, „Spiegel, das
Katzcheh".
De kindervoorstellingen beginnen om
14.30 uur, de avondvoorstellingen om
20.15 uur.
Voor wie houdt van ware sprookjes en
van antiek heeft Yvonne de Bremond
d'Ars het boek „En dat midden in Pa
rijs"9') geschreven. Yvonne de Bremond
d'Ars is een bekende Parijse antiquaire,
die boqken schrijft over haar persoon
lijke ervaringen in de wereld van het
antiek. Ook in „En dat midden in Pa
rijs" vertelt de schrijfster een sprookjes
achtig verhaal, waarin zij zelf een der
hoofdpersonen is.
DE ANDERE hoofdpersoon is een
oude man, die bij het overlijden van
zijn zonderlinge broer de opdracht
heeft gekregen, diens waarlijk ongeloof
lijk grote en mooie verzameling kunst
en antiekvoorwerpen onder hun vijf
jonge nichten te verdelen, niet volgens
de veilingwaarde van de stukken, maar
zó, dat elke nicht datgene krijgt, wat
het best bij haar smaak, karakter en
levenswijze past, opdat de erfenis bij
drage tot ieders persoonlijk geluk.
Om deze taak tot een goed einde te
kunnen brengen, neemt de broer Yvon
ne de Bremond d'Ars in de arm, die
met grote bekwaamheid bij elk der
erfgenamen de juiste meubels en kunst
voorwerpen weet uit te kiezen. De
schrijfster weet inderdaad waar te ma
ken dat de keuze, die zij gemaakt heeft,
voor ieder der vijf nichten het begin
van een nieuw en gelukkiger leven be
tekent.
Hoewel er veel en snel psychologie
in wordt bedreven, is dit boek toch niet
een psychologische roman geworden.
De natuurlijke mensenkennis van de
antiquaire heeft een even natuurlijke
plaats in het boek gekregen. Op de
voorgrond staan de karakters van de
nichten, van de overleden en de nog in
leven zijnde oom en van de schrijfster-
ik-figuur, die de karakters, ontwikkelt
in het licht van de eeuw waarin zij ze
plaatst. Dit zeer onderhoudende werk,
zelfs voor degenen die niet zo van an
tiek op de hoogte zijn, werd reeds drie
maal bekroond door de Académie Fran-
gaise, door de Société des Gens des Let
tres en met de Prix Neuf.
1) „En dat midden in Parijs", Yvonne de Bre
mond d'Ars, vertaling J. F. Brouwer. Nederland
se uitgave: J. H. Gottmer, Haarlem.
Rudolf Hoflehner in zijn atelier.
De Kunsthalle te Bazel is zo'n beetje
het Pulchri of Arti van de Zwitserse stad
aan de Rijn. Zij is gevestigd in een wat
verouderd pand in de buurt van de
stadsschouwburg. De zalen voldoen niet
aan de eisen van nu. Ze zijn groot en
hol en de vloeren kraken. Men heeft
wanden, houtwerk en plafonds effen wit
geschilderd. In het trappenhuis hangen
decoraties, die over zijn gebleven van
de jaarlijkse carnavalsfeesten, welke de
vereniging van schilders en kunstenaars,
waarvan de Kunsthalle het thuis is,
pleegt te houden. Beneden is een restau
rant en de lucht van biefstuk dringt
vaak naar boven. Dat neemt allemaal
niet weg dat er in die Kunsthalle dik
wijls prachtige tentoonstellingen worden
gehouden zoals verleden jaar die van
de kunstvoorwerpen uit Nieuw-Guinea,
voor een deel meegebracht door de ex
pedities, welke het Bazelse Museum
voor Ethnografie enige malen heeft uit
gerust.
DEZER DAGEN, op een avond, op door
reis te Bazel verblijvend, heb ik er onder
het hoge kille licht van de elektrische
lampen kennis gemaakt met de plastieken
van de beeldhouwer Rudolf Hoflehner.
Hoflehner is in 1916 te Linz in Oostenrijk
geboren. Hij heeft er van 1932 tot 1936 de
vakschool voor machinebouw en daarna
nog twee jaar de bouwkunstklassen van
de technische hogeschool van Graz be
zocht. Na twee jaar Academie van Beel
dende Kunsten te Wenen is hij van 1939
tot 1945 soldaat geweest. Na de oorlog
was hij eerst zes jaar leraar aan de kunst
nijverheidsschool van zijn geboortestad en
tenslotte is hij verleden jaar hoogleraar
geworden aan de Academie van Beelden
de Kunsten te Stuttgart. In Europa (Vene
tië, Kassei, Antwerpen) en in de Verenig
de Staten heeft hij verscheidene exposi
ties gehad. De tentoonstelling, die van Ba
zei nog naar enige Duitse steden zal
gaan, omvat alleen werken uit de laatste
drie jaren, veertig in totaal. Dat wijst al
op een ongehoorde produktiviteit, als regel
kenmerk van groot talent.
DE WERKEN zelf zijn er om die ver
onderstelling te bevestigen. Het zijn sculp
tures van ijzer en tezamen vormen ze
een woud van totems, waarin de bezoe
ker wandelt als in een droom. Al deze
wonderlijke vertikaal gerichte vormen
schijnen een wereld met afweergeschut,
steltlopers, obelisken, knokels, gedenkte
kens, palen, hefkranen, reuzenpriemen,
ramtorens. Voor de beeldhouwer zelf zijn
het menselijke wezens, zoals blijkt uit de
namen, welke hij aan hen heeft gegeven:
figuur in beweging, stoïcijnse figuur. An
deren noemde hij echter: afgod, vertikaal
object, agressief object of massief object.
Nationaal jeugdorkest terug. Met de
Harwichboot is het Nationaal Jeugdorkest
van de vereniging „Jeugd en Muziek" na
een tournee van 10 dagen uit Engeland te
ruggekeerd. Onder leiding van Nico Her
mans heeft het 85 leden tellende orkest
vier concerten gegeven, namelijk in
Chelmsford, Leyton, Barking en Cambrid
ge.
Jeugdboekencongres. Op 25 en 26 ok
tober zal in Delft een kinder- en jeugd
boekencongres worden gehouden dat is
georganiseerd door de Stichting Collectie
ve Propaganda van het Nederlandse Boek.
Onderwerp van bespreking is het rapport
over de leesgewoonten van de Nederlandse
jeugd van 617 jaar, waarbij het accent
zal vallen op de vorming van de leesge
woonten door het onderwijs. Voorzitter van
het congres is prof. dr. N. Beets, hoog
leraar te Utrecht.
HOFLEHNER gebruikt voor zijn werk
massieve blokken ijzer, welke in het vak
vierkant- of rondmaleriaal worden ge
noemd. Daaraan geeft hij met een snij
brander de verlangde vorm. Vervolgens
last hij de verschillende delen aan elkaar.
De snijvlakken van de snijbrander spelen
een belangrijke rol in het werk, ook al
omdat de beeldhouwer ze vaak weer ge
deeltelijk met slijpmachines polijst of er
scherpe inkervingen in maakt. In zijn
werk van enige jaren geleden hield hij
zich voor een deel nog aan het figuratieve
element en men heeft het toen wel met
dat van Gonzalez, de Spanjaard, die in
1942 te Parijs overleed, vergeleken. Nog
vallen er af en toe wel aan de realiteit
ontleende vormen te onderkennen doch de
vereenvoudiging, de abstrahering zo men
wil, is zo ver doorgevoerd dat alles wordt
overgelaten aan de fantasie van de be
schouwers.
ALLES? NEEN, DAT eigenlijk niet want
Hoflehner's conceptie draagt hij over aan
die beschouwer en zelfs dwingend omdat
zijn vormgeving zo agressief de aandacht
trekt en soms zelfs, overdrachtelijk ge
sproken dan, die beschouwer naar de keel
grijpt. Want deze sculpturen vormen
eigenlijk een vreselijke, angstaanjagende
collectie totems, de mystieke stamvaders
van ons, huidige Europeanen.
Hoflehner zelf heeft in een soort artis
tiek credo eens geschreven: „Waarmee zal
ik beginnen? Kan ik van het niets uit
gaan? Ben ik vrij? Ik moet alles uitscha
kelen. Leeg worden. In evenwicht zijn.
Het object moet verlaten worden, want
men moet het weer terugwinnen. Zo kan
ik beginnen". En ook schreef hij: „teken
vol geometrie, dat is mijn geest. Vol zin
nelijkheid, dat is mijn menszijn."
Zij komen in zijn sculpturen tot uiting;
die geest van de kunstenaar en die men
selijkheid. Maar men ziet ook de loutering,
Hoflehner: „De stoïcijnse Mens", ijzer
sculptuur uit 1959, hoogte 2.45 meter.
Hoflehner is, zoals alle grote kunste
naars, een fenomenaal vakman. Dat be
wijzen niet alleen de lassen van zijn wer
ken, die van een feilloze techniek zijn
maar ook zijn werktekeningen en ideeën-
welke zij hebben ondergaan aleer zij zich schetsen, waarin hij met innige verfijning
zo onmiddellijk aan ons konden opdringen, zBn gedachten over zijn te scheppen
ons overrompelen, meenemen maar ook sculpturen heeft neergelegd,
overtuigen van de mogelijkheid van de
eeuwigdurende hoop op voortbestaan.
André Glavimans Dortmund.
Het toenemende wegverkeer en de daar
mede gepaard gaande stijging van het
aantal ongevallen, hebben velen doen in
zien, dat voorschriften en regelingen niet
meer voldoende zijn. De mens zal zich,
gesteund door welke levensbeschouwing
dan ook, rijper en gewetensvoller op de
weg moeten gaan gedragen. Dat is in 't
kort de grondgedachte van een nieuwe ac
tie voor Veilig Verkeer, waaraan KRO-re-
gisseur Manus v. d. Kamp een documen
taire van een half uur heeft gewijd.
In deze t.v.-film komen naast de politie-
inspecteur van het kinderprogramma en
de Directeur van de Vereniging voor Vei
lig Verkeer Protestantse en Katholieke
geestelijken aan het woord, alsmede de
psychiater dr. Berden.
„Rijdt met Uw hart", zo heet dit pro
gramma, komt op het scherm om half
acht in het KRO-programma van 2 augus
tus.
De volgende aflevering van het VARA-
magazine „UIT", dat geleid wordt door
Berend Boudewijn en Kees van Maasdam,
behandelt allerlei zaken, die met de va
kantie te maken hebben. Onderwerpen zijn
om.: zonnebrillen, etende mensen, dansen
de mensen, parkeerproblemen. Ook zal
aandacht worden besteed aan de finale
van het Jazz-Festival, dat onder leiding
van Jaap van Praag aan de Kaag gehou
den werd. „UIT" komt uit in het t.v.-pro-
gramma van Dinsdag 30 juli, om 21.25 uur.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening.
7.20 Populaire klassieke muziek (gr.).
7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Koor
zang (gr.). 8.30 Lichte grammofoonmu-
ziek. 8.45 Muziek uit Tirol (gr.). 9.00 Voor
de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor
de huisvrouw. 10.10 Grammofoonmuziek.
10.15 Morgendienst. 10.45 Geestelijke lie
deren. 11.10 Radio-kamerorkest en solis
te: klassieke muziek. 12.05 Lichte gram-
mofoonmuziek. 12 30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Lichte orkestmu
ziek en zangsolist. 12.53 Grammofoonmu-
ziek en actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15
Licht instrumentaal ensemble. 13.35 Ama-
i^eus-kwartet: klassieke muziek. 14.30 Po
pulaire klassieke muziek (gr.). 14.50 In-
terscholair jeugdmuziektoernooi Haarlem
1963: klassieke en moderne kamermuziek.
15.20 Radio Filharmonisch Sextet: moder
ne muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de
jeugd. 16.00 Vakantieprogramma voor de
jeugd. 17.00 Lichte orkestmuziek (gr.).
17.20 Jazzmuziek. 17.40 Beursberichten.
17.45 Musette-ensemble en zangsolisten.
18.10 Koorzang, sopraan en orgel. 18.30
Het spektrum, lezingen. 18.45 Filmmelo
dieën (gr.). 19.00 Nieuws en weerbericht.
19.10 Muziek van het Leger des Heils.
19.30 Radiokrant. 19.50 Dansmuziek (gr.).
20.00 Wiener Festwochen 1963: Radio Sym
fonie-orkest van Berlijn met solist: He
dendaagse composities, (plm. 21.00-21.30
Weerzien met Indonesië, een politieke ver
kenning). 22.00 Liedjes van de Britse ei
landen. 22.30 Nieuws en SOS-berichten.
22,40 Avondoverdenking. 23.00 Koorzang:
Negro Spirituals (gr.). 23.10 Bij de Gratiê
Gods, klankbeeld. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA.
10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30
VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.201 Socialistisch strijdlied. 7.23
Klaarwakker: lichte grammofoonmuziek
en reportages. (Om 7.35 Van de voorpa
gina, praatje). 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.18 VARA's boottocht
1963. 8.25 Lichte grammofoonmuziek. (Om
8.30 Voor de kinderen). 8.55 Kookpraat-
je. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw.
9.10 Schwingt freudich Euch empor, can
tate (gr.). 9.40 Geluidsjagers. VPRO: 10.00
Eén en al oog, kijken naar kunst. 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.20 Lichte gram
mofoonmuziek. 10.35 Vrij entree, caba
ret. 11.00 Weense melodieën (gr.). 11.30
Fluit en clavecimbel: Klassieke en mo
derne muziek. 12.00 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- eh
tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38
Orgelkwartet: lichte muziek. 13.00 Nieuws.
13.15 Italiaans ensemble met zangsolist.
13.50 Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Ka
merorkest. klassieke muziek. 15.00 Poli
tiek vraaggesprek. 15.10 Voor de jeugd.
16.30 Tango-rumba-orkest en zangsolisten.
17.00 Wegwijzer: tips voor vakantie en
snipperdagen. 17.50 Regeringsuitzending:
Geven en nemen. Tips voor en van weg
gebruikers. 18.00 Nieuws en commentaar.
18.20 Actualiteiten. 18.30 Melodieën-Ex
pres. 17 00 Voor de kinderen. 19.10 Licht
instrumentaal trio: jazzmuziek. VPRO:
19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws.
20.05 VARA's boottocht 1963. 20.45 Kaf en
koren: wekelijkse notities. 20.55 De Fuif,
hoorspel (herhaling van 15 november).
22.20 Sport halverwege. 22.30 Nieuws.
22.40 .Tazzmagazine, 23.25 Holland Festi
val 1963 Danzi-kwintet: moderne muziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Noordzeefestivalva-
ria. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte mu
ziek 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws.
13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Gevarieerde muziek. 14.30 Jeugdkoorzang.
15.00 Symfonische muziek. 16.00 Nieuws,
muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Kamermuziek.
17.55 Pianomuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Gi
taarmuziek. 18.10 Lekenmoraal en filosó-
fie. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws.
zee-Festival. 20.00 Populaire muziek. 21.00
Lichte muziek. 21.20 Populaire muziek.
DINSDAG 23 JULI—
NCRV: 19.30 De graaf van Monte Christo,
filmfeuilleton (7e en laatste aflevering).
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo.
20.35 Missisippi River: jazz-muziek. 20.55
Geheime Brigade, TV-film. 21.45 Dagslui
ting. NTS: 22.10 Eurovisie: Royal Interna
tional Horse Show te Londen. NTS: 22.45-
22.50 Journaal.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker, jeugdjour
naal. VPRO: 17.10-17.45 Voor de kinde
ren. 19.30 Archaeologische vondsten (III).
20.20 Een mannen huishouding, feuilleton.
VPRO. 21.05 Ziek zijn beter worden,
medische rubriek. 21.30 De aardappeleters,
cabaretprogramma. 22.00 Sport met een
kleine s, documentair programma. NTS:
22.30 Journaal en weeroverzicht. 22.40-
23.45 Openingskerkdienst t.g.v. de 11e
Deutscher Evangelischer Kirchentag in