aan André de Ridder Brieven van Zadkine DE PROGRAMMA'S Russische meeste rpianist Asjkenazy in ons land NEGEN MUZEN Eregelden voor auteurs Reda en Heilier concerteerden op het Müller-orgel in de Sint Bavo-kerk Orgelconcert Tweede zender van Zweedse „radiokoningin" op komst De Haarlemse Orgelmaand WOENSDAG 24 JULI 1963 Een zekere miss Keeler De radio geeft donderdag T elevisieprogramma V Jos de Klerk Latere uitzendtijd op de donderdagmiddagen Het ontbrak het NCRV-programma van gisteravond niet aan variatie; tussen het kleine meisje, dat de baby-Oscar voor „zang" van San Remo veroverde en Ma- halia Jackson, die voor de dagsluiting zorgde, kwamen de Dutch Swing College Band, en Michael Quinn in een van zijn avonturen als lid van de Geheime Briga de op het scherm. En liefhebbers van het ballet kregen als extra verrassing een niet aangekondigd programma, getiteld „Twee Dansduetten." De rubriek „Memo" besteedde niet al léén aandacht aan het San Remo-winna- resje, maar bracht ook een interessant achtergrond-bericht over een zekere Miss Keeler, alsmede een fraaie reportage van het admiraal-zeilen, georganiseerd door de vereniging van eigenaars van platbodem- jachten. De avonturen van Nick Craig (alias Michael Quinn) mogen dan aan de sterke kant zijn, ze houden de kijker wel in een prettige spanning. Met deze serie „Geheime Brigade" heeft de NCRV be paald een goede aankoop gedaan. Het was voorts aangenaam, weer eens de Dixie- land-muziek te horen van Peter Schilper- oort en zijn Dutch Swing College, ook al gold het hier een herhaling. Dit zomer avond-programma kreeg een mooie afslui ting in een NTS-reportage van de Royal International Horse Show te Londen. Zuid-Nederlandse Opera. Provinciale Staten van Limburg hebben het voorstel van Gedeputeerde Staten, om de provin ciale subsidie voor de Zuid-Nederlandse Opera met 10.000,tot 45.000,te ver hogen aanvaard. Gedeputeerde Staten zullen zich op korte termijn beraden over de wenselijkheid om Provinciale Staten via een commissie ad hoe nader in te lich ten over de problemen t.a.v. een verder gaande subsidiëring van de Zuid-Neder landse Opera en over de daarmee verband houdende consequenties voor het algemeen en cultureel subsidiëringsbeleid. Fellini terug in Rome. Federico Fel- lini is maandag zeer geëmotioneerd van het filmfestival te Moskou in Rome terug gekeerd met de grote prijs voor zijn film „8V2". Bij het verlaten van het vliegtuig zei de Italiaanse regisseur, dat het feit, dat hij de prijs voor zijn film gekregen heeft „een gebaar van de jury is geweest dat mooie kansen voor de toekomst in houdt". „Ik moet bekennen", zei hij, „dat ik mij na de bekendmaking van de prijs voelde alsof ik er een aan de jury gegeven had; ook waren vele jonge Russische regis seurs zo enthousiast over mijn film alsof het hun eigen werkstuk was". Hoe zal zijn volgende film heten? Driejarenplan. De Deutsche Oper in Berlijn zal in de komende drie jaar een overzicht geven van de ontwikkeling van de opera van Monteverdi tot de moderne tijd. De intendant, Gustav Sellner, maakte bekend dat het oudste werk Monteverdi's „Kroning van Poppaea" zal zijn, het jong ste „Montezuma" van de Amerikaan Roger Sessions, van wie het jubilerende N.Ph.O. in het komende seizoen werk zal uitvoeren. Op het drie jaar-programma staan onder andere werken van Strauss, Orff, Berlioz, Blacher. Dallapiccola, Wagner en Bellini. Wolfgang Sawallisch zal van december 1964 af dit programma gaan uitvoeren. Hans Egon Holthusen. Hans Egon Holthusen heeft het lectoraat voor moderne litteratuur en litteratuurcritiek aan de universiteit van München aanvaard. Hij is zijn lectoraat begonnen met voordrachten over het „niet-verwerkte verleden een probleem van de huidige Duitse littera tuur". Nationaal Duits Ballet. De balletmees- ter van het Koninklijke Theater van Ko penhagen, Hans Breena. heeft de opdracht gekregen een Duits Nationaal Ballet op te bouwen. Breena deelde mee, dat hij door Tatana Gsovsky uit naam van de Deut sche Oper is aangezocht. Dürrenmattfilm. De filmregisseur Ber nard Wicki (De Brug) zal in Hollywood het toneelstuk „Het bezoek van de oude dame" van Dürrenmatt verfilmen. Ingrid Berg man en Anthony Perkins spelen de hoofd rollen. Een gedeelte van de buitenopnames wordt in Joegoslavië gemaakt. Aankopen op „Madurodam". Voor het museum op Curagao zijn twee beelden aan gekocht op de expositie van Europese kleinplastiek in „Madurodam". Aange kocht werden het beeld „Laiton" van de Belgische beeldhouwer Felix Roulin en een beeld van de Deense beeldhouwer Ernst Gullov Eberlein uit Kopenhagen, „schets uit een speelplaats". Hedenavond komt in het VPRO- programma het L eids Studenten cabaret op het scherm. De foto toont Floor Kist en Paul van Vliet. Het programma is getiteld „De aardappel eters". HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture..., radio voor vroege mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de jeugd. NCRV: 10.00 NCRV-lied. 10.03 Klassieke grammofoonmuziek. 10.15 Mor gendienst. 10.45 Koorzang (gr KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Geestelijke liederen. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Lichte orkestmuziek (gr.) 12.25 Voor de boeren. 12.35 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.38 Lichte gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Operettemuziek (gr.) NCRV: 14.00 Metropole-orkest: amusementsmu ziek. 14.30 Lichte grammofoonmuziek. 15.10 Omroeporkest en solisten: Moderne muziek. 16.00 Bijbelverkenning. 16.20 Kla vecimbel en piano: klassieke muziek. 16.50 Grammofoonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Licht instrumentaal ensemble. 18.15 Sportagenda. 18.20 Lichte orkestmuziek (gr.). 18.45 Licht instrument, trio. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Grammofoonmuziek. 20.00 Lichte or- ziek (opn.) 21.15 Pianorecital: klassieke muziek. 21.50 Reportage van de Elfde Duitse Kerkendag te Dortmund. 22.00 Kerk orgelconcert: klassieke werken. 22.30 Nws en SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Klanken uit Zuid-Amerika (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 AVRO. 7:50 VPRO 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klassieke grammofoon muziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Klassieke grammofoonmuziek. 11.45 Levenskunst, lezing. 12.00 Licht instrumen taal ensemble. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht orkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede lingen, eventueel actueel of grammofoon muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dans- orkest en zangsolisten. 14.00 Sopraan en piano: klassieke muziek. 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Pianorecital, (stereo-uitzen ding). 15.30 Ernst met de lichte Muze: chanson-programma (herhaling van 18 no vember 1962). 15.55 Pianospel. 16.10 Voor dracht. 16.30 Europese jazzmuziek (gr.). 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Promenade-or kest en omroepkoor. 19.00 Carrousel, een programma dat alle kanten opgaat. (Om 19.20 Sportpraatje. Om ca. 19.35 Gespro ken Brief). 20.00 Nieuws. 20.05 Stockholm Festival 1963: Zweeds Radio Symfonie-or kest en solist: Moderne muziek. 20.55 De grote droom, hoorspel, (herhaling van 14 december 1962) 22.30 Nieuws. 22.40 Actua liteiten. 23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Piz zicato: nieuwsflitsen en actualiteiten uit de lichte muziekwereld. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Noordzeefestivalva- ria. 12.30 Weerbericht. 12.35 Latijns-Ame- 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Lichte muziek. 15.00 Orgel muziek. 15.30 Gevarieerde muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.30 Liede ren. 17.00 Nieuws. 17.15 Gevarieerde mu ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Koorzang. 18.18 Paardesportberichten. 18L.20 Voor de sol daten. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 19.55 Noordzeefestival. 20.00 Opera en Bel Cantogala. 21.00 Finale van de Europabe ker van het Chanson. 22.15 Nieuws. 22.30 Jazzmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Berichten. 23.15 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, jeugdjour naal. VPRO: 17.10-17.45 Voor de kinde ren. 19.30 Archaeologische vondsten (III). 20.20 Een mannen huishouding, feuilleton. VPRO: 21.05 Ziek zijn beter worden, medische rubriek. 21.30 De aardappeleters, cabaretprogramma. 22.00 Sport met een kleine s, documentair programma. NTS: 22.30 Journaal en weeroverzicht. 22.40- 23.45 Openingskerkdienst t.g.v. de 11e Deutscher Evangelischer Kirchentag in Dortmund. VOOR DONDERDAG NCRV: 14.30 Van top tot teen, docu mentair programma over costuums. 14.35 Belle van Zuylen, documentaire, (herha ling van 26 september 1962). 15.15 Pauze. 15,3.0-15.45 Voor de kleuters. 19.30 Alles draait om moeder, TV-feuilleton. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Avonturen van Swiebertje, bloemlezing uit de reeks TV-spelen voor de jeugd. 21.45 De muziekleraar, opera. 22.40 Dagslui ting. NTS: *22.50-22.55 Journaal. naars heeft hij zich ook een toegewijd vriend getoond, die zijn best deed, werken voor hen onder te brengen bij Bel gische verzamelaars en die ook zelf van hen kocht. Zo is hij in 1920 in contact gekomen met de beeldhouwer Ossip Zad- kine. Een vriendschap is ontstaan, die van het „cher mon sieur" van de eerste brief over het „cher ami" uit 1923 tot het „mon trés cher André" uit 1927 snel is gegroeid en die is gebleven tot het einde van de Antwerpenaar. je uit de Gobie-woestijn komt! O, heel lief. Maar die tranen in de ogen krijgen wanneer zij je van haar liefde over de kunst vertellen, en daar blijft het, dan bij. En dan die avonden wanneer ik laat door de nooit lege straten lopend, mijn eigen profiel zich zie weer spiegelen in de ven sters van de restau rants, waar men al tijd eet, want men set voortdurend in dit land". DE VERZAMELING brieven is eenvoudig maar bijzonder ple zierig uitgegeven en geïllustreerd met een reproduktie van een portret, dat de beeld houwer kort voor diens dood van zijn Belgische vriend heeft getekend, en met foto's van sculp turen. Er is ook nog de tekst aan toege voegd, van de rede „Hoe ik beeldhou wer ben geworden", door Zadkine gehou den op 27 december 1951 toen hij corres ponderend lid was geworden van de Koninklijke Vlaamse Academie voor We tenschappen, Lette ren en Schone Kun sten. Ook de brieven van André de Ridder aan Zadkine bestaan nog. De beeldhouwer zegt dat hij ze trouw heeft bewaard. Hope lijk worden ze even eens gepubliceerd. Evenals over 1962 heeft de staatssecre taris van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen, mr. Scholten, besloten ook over 1963 aan een aantal letterkundigen, die een belangrijke bijdrage tot de Neder landse litteratuur hebben geleverd, een bijzonder eregeld toe te kennen. Op advies voor de Raad voor de Kunst heeft de staatssecretaris deze bijzondere eregelden voor dit jaar verleend aan de letterkundigen: Ina Boudier-Bakker, Jac ques Bloem, F. Bordewijk, Jan Engelman, Adriaan Roland Holst en Simon Vestdijk. „Haagse Salon 1963". Wethouder mr. R. M. van Reenen zal op 3 augustus in Pulchri Studio in Den Haag de Haagse Salon 1963 openen. De publieksprijs van het Anjerfonds wordt uitgereikt op 23 augustus. De tentoonstelling duurt tot 25 augustus. O? 1 JULI 1961 OVERLEED te Antwerpen de Vlaamse letterkundige en criticus André de Ridder. Hij was na de eerste wereldoorlog een van de weinigen geweest, die in België belangstelling had weten te trekken voor het werk van de Franse kubisten en expressionisten. Hij heeft rondom 1930 onder andere het tijdschrift Selectionuitgegeven, waarvan hij nummers wijidde aan Frits van den Berghe, Dufy, Chagall, Marcoussi, Chirico, Gromaire, Permeke en andere modernen; en dat niet alleen, voor vele kunste- EEN WEEK voor zijn dood is hij nog bij Zadkine op be zoek geweest in diens atelier, dat wonder lijke complex van een oud buitenhuis en twee nieuwe aan bouwen in de tuin achter het pand Rue d'Assas nummer 100. In een brief, na De Ridders dood ge schreven voor de bundel, welke alle brieven van de beeld houwer aan de criti cus omvat (Librairie des Arts, Anvers 1963), „Comme si je t' écrivais encore une lettre" herinnert de beeldhouwer aan dat laatste bezoek: „Toen je, nauwelijks een week voor je dood, op die zwoele en melancholieke zo mermiddag me kwam opzoeken, heb je door mijn ateliers ge lopen en je blik zei me dat je hield van de kleine wereld van mijn sculpturen. La ter, toen je de nieuwe oogst teke ningen en gouaches welke ik van mijn verblijf buiten op het land had meege bracht bekeek, had je hetzelfde gebaar als wanneer je je hand liet gaan over je boeken en je handschriften Wij weten dat Zad kine kan schrijven en dat hij over de beeld houwkunst in het al- André Glavimans André de Ridder, naar een tekening van Zadkine uit 1961. DE GEMEENTELIJKE Dinsdagavond-bespeling in de Grote Kerk werd ditkeer vervuld door twee docenten van de Zomer-Academie voor organisten, de Duitser Siegfried Reda en de Oostenrijker Anton Heiller. Uiteraard vertegen woordigen deze „profs" een bepaalde richting van het muziekbesef in de orga nistenwereld, wat de confrontaties in de Haarlemse Orgelmaand uiterst interes sant maakt. Een ding is zeker, namelijk dat het Bavo-orgel voor de méést uiteen lopende richtingen een passend klankgemiddelde te bieden heeft. Ossip Zadkine in zijn atelier voor het gipsafgietsel van zijn beeld „De Dich ter", dat is bedoeld als hulde aan de nagedachtenis van Paul Êluard. OF TOEN HIJ in februari 1937 in New York was hij zou er tijdens de bezet ting een toevlucht vinden en hij de col lectie Frick bezocht („des tableaux, des objets inouis qui t'épouvantent et qui sem- blent transportés d'un rapt d'Europe") of 's avonds bezoeken aflegde of door de straten wandelde: „Een stortvloed van vrouwen van een bepaalde leeftijd die je TOEN MADAME ALAIN vóór twee we ken een klassiek Frans programma ver tolkte, kon ik niet nalaten het instrument van Christian Miiller te vergelijken met een produkt van een der Clicquots. De re- flexie, die ik daarop te horen kreeg is te grappig en tevens te karakteristiek om ze niet na te vertellen. Madame Alain hoor de een week nadien, door één onzer stadsorganisten een Choral van César Franck spelen. Na afloop van het concert komt ze lachend naar mij toe met de woorden: „Mais vraiment, c'est un „Ca- vaillé Coll!" En als ik het wel heb, heeft Siegfried Reda voor het betoog dat hij hield voor twee staaltjes van zijn orgelstijl, ook het klankmateriaal kunnen ontdekken dat in herent is aan het wezen van zijn kunst Hij speelde, net als op 10 juli in de Ned herv. kerk te Beverwijk, Regers Prelude en Fuga in b, opus 56, en ik ben over tuigd, dat hij dit rijke werk prachtig in klank gezet heeft, zoals hij dat trouwens in Beverwijk ook deed, doch waartoe hem hier zo oneindig meer mogelijkheden ten dienste stonden. WEGENS OMSTANDIGHEDEN, buiten mijn wil, heb ik dit eerste programma nummer helaas niet kunnen horen, maar wat ik er van bevoegde zijde over vernam moet het niet alleen meesterlijk gespeeld zijn geweest, maar ook opvallend anders geregistreerd, dan de lied-variaties en het fragment uit een Sonate, waarmee wij Siegfried Reda zijn kunst hoorden demon streren. ANTON HEILLER trad op met uitslui tend composities van Joh. Sebastian Bach wat de indruk wekte van een grandioze bevestiging der betekenis van het orgelge nie dat aan geen tijd gebonden is. Een duik in Bach („Meer sollte er heissen") neemt alle onrust en onbehaaglijkheid weg, om weer een gewoon mensenkind te zijn, dat zonder zich in een geestelijke knoop te verwikkelen, met de meester meebidden kan „Wir glauben all an einen Gott". Heiller vergastte ons verder op de Trio-Sonate in C met haar blijmoedige hoekdelen omheen een ernstig middendeel Met alle respect voor de vertolking van dit Largo, moet ik toch opmerken dat de derde stem van het trio mij niet duidelijk geworden is. Met de Toccata en Fuga in F deed Heiller een flink beroep op de Ion gen van het Müller-orgel; wij gingen zelfs climaxen verwachten toen al het klankma teriaal zowat ingezet was; zo hevig was de drang om Bach zijn glorielied de mach tigste klankpotentie te geven! Op de bespeling van donderdagmiddag komen leerlingen van de Academie aan de beurt. In de Grote of St. Bavo Kerk geven morgen, donderdag 25 juli, 's middags van 34 uur, deelnemer(sters) aan de Inter nationale Zomeracademie voor Organisten een concert. den wachtten op het vliegtuig naar Am sterdam. De knappe blonde vrouw van Asjkenazy, die uit IJsland afkomstig is, zat met de baby in een bus op het vlieg veld en zei: „Deze zaak is hu al zo lang aan de gang. Het is beter om het maar te vergeten. De mensen zullen uiteindelijk wel merken wat er gebeurt maar wij kun nen helemaal niets zeggen." Asjkenazy, die door westelijke critici is verwelkomd als misschien wel de meest briljante jonge Russische pianist, zal twee concerten in Nederland geven. „Ik kan absoluut niets zeggen," verklaarde hij toen hij in Amsterdam aankwam. De vliegtickets van de Asjkenazy's zijn re- tourbiljetten zonder datum van terugkeer. Het programma is als volgt: Elsa Bolzonello Zoja (Italië) vertolkt van G. Frescobaldi (15831643) uit het 2e boek van de toccato's: a. Toccata Quinta (sopra 1 pedale per l'Organo e senza); b. Toccata Terza (per l'Organo do sonarsi 11a leva- tione); Michel Henri Trique (Frankrijk) vertolkt van N. de Grigny (16711703) Pange lingua: a. Plein jeu, b. Fugue a cinq; Sibyl Urbancic (IJsland) speelt uit het „Orgelbüchlein" van J. S. Bach: „Durch Adams Fall ist ganz verderbt" „Wer nur den lieben Gott lasst walten" en Ekkehard Schneck (Duitsland) eveneens uit het „Orgelbüchlein": „Liebster Jesu. wir sind hier" (in Canone alia Quinta a 2 Clav. e Pedale) en „Von Himmel kam der Engel Schaar" (a 2 Clav. e Pedale), Peter A. Stadtmtiller (Duitsland) vertolkt Bach Praeludium und Fuge C dur (B.W.V. gemeen en over zijn eigen werk niet al leen boeiend schrijft maar ook er spranke lend en intens over praat. In deze bijna tachtig brieven, al thans in het grootste deel ervan, kan men lat nog weer eens be vestigd vinden. Er zijn er natuurlijk ook bij, die bijna uitslui tend over materiële zaken gaan en dan ziet men ook een an dere zijde van Zad kine ten voeten uit: een tikkeltje nering- ziek, bezorgd om eigen roem, om het binnenkomen van geld en om het goed tot hun recht komen van clichés en reprodukties. Zo is hij bij voorbeeld jaloers omdat Tytgat in zijn cahier van „Selection" meer en grotere reprodukties heeft dan hijzelf! Maar in vele epistels vindt de lezer niet alleen wetenswaardigs over het oeuvre en over tentoonstellingen en verkopen maar ook leert hij er de mens Zadkine uit kennen, die ondanks een verblijf van vierenvijftig jaar in Frankrijk toch ook de gevoelige en af en toe exuberante Rus uit Smolensk is gebleven. Zo wanneer hij het heeft over de „Rage de la danse célébratoire" en hij betreurt dat dit alles komt wanneer men de zeventig voorbij is „quand tu as perdu ta prostate et que tu es entouré des cada- vres de plus en plus nombreux de tes amis". Met ingang van 1 september zal de uit zendtijd van de vrouwen- en kleutertele visieprogramma's gewijzigd worden. Het vrouwenprogramma, dat thans op donder dagmiddagen van 14.30 tot 15.15 uur wordt uitgezonden, zal dan van 15.00 tot 15.45 uur op het beeldscherm verschijnen en het kleuterprogramma, dat thans van 15.30 tot 15.45 uur te zien is, wordt dan van 16.00 tot 16.15 uur uitgezonden. Dit besluit heeft de NTS genomen naar aanleiding van de resultaten van een opi niepeiling. DE RUSSISCHE M EESTERPIANIST Vladimir Asjkenazy is dinsdag met zijn vrouw en twintig maanden oude zoon uit Londen op Schiphol aangekomen. Hij liet zich niet uit over zijn toekomstplannen. Drie maanden geleden kreeg het gezin vergunning om zich in Engeland te vesti gen maar een maand daarna keerde het naar de Sovjet-Unie terug voor een kort bezoek. Verklaard werd toen dat Asjkena zy in Rusland te blijven wonen. DRIE WEKEN LATER echter keerde het gezin naar Engeland terug. De Asjke nazy's weigerden toen te zeggen wat hen had bewogen opnieuw van gedachten te veranderen. Zij weigerden nog steeds com mentaar te geven toen zij gisteren in Lon- Mevrouw Britt Wadner in Malmö,^ be kend als de „piraten-radiokoningin", is van plan dit najaar te beginnen met da gelijkse commerciële televisie-uitzendingen vanaf een schip in de Sont tussen Zwe- deh en Denemarken. In Zuid-Zweden zal men dan naast het gewone programma van de onder staatstoezicht staande Zweedse omroep een tweede programma kunnen opvangen. Dit piratenprogramma zou 21 uur per week uitgezonden worden en bekostigd uit de inkomsten van recla me die een-vijfde gedeelte van de zend tijd zal vullen. Uit het programma van de staatstelevisie wordt alle reclame ge weerd. De commerciële radio-uitzendingen van mevr. Wadner geschieden reeds sinds 1959 vanaf een schip in de Sont, de zogenaamde „Radio-Zuid". Vorige zomer werden alle op Zweden gerichte commerciële uitzen dingen bij een speciale Zweedse wet ver boden. Mevr. Wadner werd op grond hier van in december 1.1. veroordeeld wegens onwettig bezit van een radiozender maar hangende haar beroep h\ertegen blijft zij haar uitzendingen voortzetten. Haar voor genomen piraten-tele visie-uitzendingen zullen ongetwijfeld ook onwettig verklaard worden. t

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7