'f'mfant Lmj nu 116.- DE PROGRAMMA'S N.T.S. reageert op de Holland Festival-critiek Weer een verrassende ontdekking in het festival van Spoleto Bayreuth, gigantisch Wagner bedrijf maar op, eigentijdse leest geschoeid i DONDERDAG 25 JULI 1963 8 steek uw licht op bij LAMP KAMGAREN BLAZER PANTALON „De fluit van Bozebol" nabeschouwingen De Leienaars De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma Argentinië heeft geen eigen kunsttraditie (Van een medewerker) DE GOEVERNEUR van de provincie Mendoza, ongeveer 1.200 km van Buenos Aires verwijderd, vroeg mij toen ik bij hem op bezoek was, na het gebruikelijke kopje zwarte „cafe- cito", of ik het museum Fader al bezocht had. Hij scheen er erg trots op te zijn en liet mij er onmiddellijk naar toe bren gen. Het museum lag even buiten de stad temidden van uitgestrekte wijngaarden aan een met eucalyptusbomen om zoomde weg. Het was duidelijk, dat hier niet veel bezoekers konden komen. Er was dan ook niemand behalve een vrien delijke, wat verbaasd kijkende oude bewaker. Het museum, HET WAS of ik in Europa en niet in Argentinië was; verras send knap werk, duidelijk geïn spireerd door de Duitse impres sionisten. Er bestaat geen autoch tone Argentijnse kunst. In de tijd, dat Argentinië haar onaf hankelijkheid veroverde, bleef de kunstuitdrukking in dit land on der de invloed van de kunste naars der jezuietenmissies in het noordoosten van Argentinië be perkt tot het maken en beschil deren van religieuze voorwerpen bestemd voor kapellen, kerken en kloosters. Dit is een verschijnsel, dat men in geheel Latijns-Ameri ka kan constateren in de een of andere vorm. De grote, inter nationaal bekende Braziliaanse schilder Portinari, om slechts één voorbeeld te noemen hij expo seerde in Utrecht in het voorjaar 1960 heeft als schildersmaatje zijn vak geleerd van de kunste naars, die de heiligenbeelden moesten restaureren in de kapel van het in het oerwoud gelegen dorpje, waar hij opgroeide. Het is een historische werke lijkheid, dat het kunstverleden van Argentinië niet wortelt in eigen grond. Haar ontstaan en haar uitingen staan geheel onder de invloed van en in het teken der Europese kunst. Zo is het ook vandaag nog. In Brazilië speelt de kunstzin van de neger een zeer belangrijke rol, en in Peru en Mexico heeft de indiaan zijn stempel gedrukt zowel op het religieuze als op het seculaire schilderwerk. Dit is niet het geval in Argentinië. DE ARGENTIJNSE kunst wordt dus niet gevoed door plaatselijke esthetische vormen of normen ,noch in de architec tuur, noch in de beeldhouwkunst of in de schilderkunst. Het oog van de Argentijnse kunstenaar is altijd gericht geweest op de uitgebreide kunstcollecties en de kunststromingen van het oude Europa. Zijn dierbaarste wens is de musea in Europa te kunnen bezoeken, maar slechts weinigen zijn hiertoe in staat. Zö' zijn dan slechts enige uit verkoren Argentijnen, die over reisgelden beschikken, in staat kennis te maken met de creaties van de grote meesters. Men kan Wel zeggen, dat men in Argen tinië nooit een echte Rembrandt, een Vermeer, een Rafael of een Titiaan gezien heeft; men moet zich behelpen met reprodukties van de geniale kunstscheppingen. De Europese museumdirecteuren voelen er te recht weinig voor hun schatten bloot te stellen aan het zeevervoer en het subtro pisch klimaat. In het Museum voor Schone Kunsten te Buenos Aires hangt slechts één klein schilderijtje van Van Gogh. Ten toonstellingen van Nederlandse meesters werden hier nooit gehouden. AAN DE ENE KANT zou men het kun nen betreuren, dat Argentinië geen kunst traditie bezit, waarop het zou kunnen voortborduren, maar aan de andere kant zou het een voordeel kunnen zijn dat de Argentijnse kunstenaar, ongestoord en door geen lokale traditiebanden gebonden, zijn eigen weg kan zoeken. Dit houdt een belofte in ,die echter tot op heden niet in vervulling is gegaan. In de laatste decennia hebben de Argen tijnen zich geworpen op abstracte kunst, een oud koloniaal patriciërshuis, stond, er idyllisch in de zonnige vlakte. In sommige zalen en in de gangen had men door gouden lijsten omraamde reprodukties van de grote meesters opgehangen een soort educatieve afdeling. Groot was mijn verbazing toen ik even later voor de grote ver zameling van schilderijen van Fernando Fader stond, die van 1882 tot aan zijn dood in 1935 in Mendoza, ver weg van de Europese kunstcentra zich aan de schilderkunst gewijd heeft. te schrijven aan het feit dat de werken van buitenlandse schilders slechts bij betaling van een hoge douanepremie ingevoerd kunnen worden en de kunsthandel dus meer aangewezen blijft op de produkten van de Argentijnse schildersbent, en met succes daaravoor propaganda maakt. EEN ENKELE Argentijnse kunsthandel, die internationale relaties heeft, pousseert in het buitenland de verkoop.van de wer ken van Argentijnse schilders, maar deze behoren bijna zonder uitzondering tot de scheppers van abstract werk. En het ge brek aan een Argentijnse traditie staat deze kunstenaars zeker niet in de weg. De N.T.S. kan het niet erg waarderen en is verwonderd èn ontstemd, zoals dat heet dat het Holland Festival ge meend heeft kritiek op de t.v. uit te oefe nen door te bewèren dat de t.v. tekort is geschoten in belangstelling voor het Hol land Festival. Temeer is de N.T.S. ont stemd, omdat zo is van die zijde ver klaard de organisatie van het Holland Festival wel degelijk weet hoe de vork in de steel zit en waarom de t.v. minder aan het Holland Festival heeft kunnen doen dan men zou verwachten en aldus de heer E. Schüttenhelm, voorzitter van de N.T.S., woensdagmiddag tijdens een persbijeenkomst had willen doen. De heer Schüttenhelm noemde als een der redenen dat het Holland Festival, bang voor wijzigingen en moeilijkheden bij het engageren van artiesten en en sembles, liever eerst de zaak voor het Holland Festival zelf rond maakt. Nadien wordt er dan eens gepraat, meestal op initiatief van de N.T.S. zelf of van de om roepen, waarbij het Holland Festival zich wat afzijdig houdt, over T.V.-uitzendingen. Meestal te laat en meestal in zo'n dwang positie dat men denkt dat de t.v. voor welk bedrag dan ook een uitzending zal contracteren. Dat is vorig jaar met de Nederlandse Opera geweest, aldus de N.T.S, en dit jaar bijvoorbeeld (door de K.R.O.) met de Haydn-opera. De N.T.S. hoopt dat het Holland-Festi val er nu begrip voor zal hebben dat bij de primaire onderhandelingen met gezel schappen en dergelijke direct de kwestie van televisie-uitzendingen ter sprake zal komen. Dan weet men tenminste bij de N.T.S. waaraan men toe is. Nieuwe muziek. De „Keulse School voor Nieuwe Muziek" worden de cursus sen met een duur van drie maanden ge noemd, die de Rheinische Muziekschool on der leiding van professor Wolfram Schmidt zal houden. De in het binnenland werkende Leo- nidas Gambartes is een van de weinige Argentijnse schilders, die trachten een synthese te vinden tussen het Argen tijnse primitieve verleden en de hedendaagse kunstuitingen. op tachisme en informalisme, maar ook hier kan weer niet gesproken worden van oorspronkelijkheid, omdat het uitlopers zijn van Europese of Amerikaanse stam. Het wijst wederom op de grote en nauwe ver bondenheid met de Europese of liever wes terse cultuur. OFSCHOON de internationale kunste naars ook hier hoog genoteerd staan, valt het zeer op, dat de kunstminnende Argen tijnse kopers hoge prijzen betalen voor het werk van hun compatriotten, die evenwel meestal in het buitenland zo goed als on bekend zijn en waarschijnlijk ook wel nooit erkenning zullen vinden. De prijzen van deze Argentijnse schilders zijn in de laatste jaren in het land zeer noemens waard gestegen. Dit is misschien ook toe Advertentie met bijpassende grijze Terlenka Normale prijs 129.75 Haarlem, Barteljorisstraat 24, tel. 20420 De voorstelling in de Vleeshal van „De fluit van Bozebol", die het Poppentheater Merlijn morgenmiddag zou geven gaat niet door. De avondvoorstelling van het spel voor volwassenen „Spiegel, de kat of hoe de heksenmeester z'n vet kreeg" blijft gehandhaafd. HET FESTIVAL VAN SPOLETO is dè gelegenheid waar begaafde jónge talenten uit de hele wereld voor het meest uitgelezen en veeleisende internatio nale publiek de gelegenheid krijgen te tonen wat ze waard zijn. Vandaar voort durende verrassingen, meestal aangename, een enkele keer minder prettige maar steeds boeiende. Opera's, soms geheel in het vergeetboek geraakte, of ook spiksplinternieuwe, balletten, toneelstukken, vrijwel steeds in het Engels, con certen, vullen onze Spoletijnse dagen. Ieder jaar weer blijkt het geld onvol doende, mede omdat het voor het groot ste deel uit de zakken van particulieren moet komen en de Italiaanse staat, die het sterk links georiënteerde Umbrië zo krap mogelijk houdt, niet erg diep in de zak wil tasten. Het is een publiek geheim dat de man, die tenslotte de tekorten aanzuivert de oprichter zelf is van het festival: Gian-Carlo Menotti, een in Amerika woonachtige Italiaan. MENOTTI, EEN verfijnde renaissance- figuur, toont zich een Mecenas die zich ten doel stelt het muziekleven in Europa en in Amerika op een hoger peil te bren gen door aan honderden begaafde jonge lui gelegenheid te geven onder de beste meesters te studeren en hun eerste thea ter-ervaring op te doen: het „student-pro- gramme" of muziek-seminarie dat hij te spoleto heeft opgericht, is misschien wel het meest vruchtdragende deel van het festival. Maar. voor ons, toeschouwers, is er nog een andere, hoogst belangrijke factor: Menotti leert ons dat muziek vreug de is. Dit is geen festival voor die mu ziekliefhebbers die, wanneer zij de naam Beethoven maa'r horen, al ootmoedig het hoofd buigen en zich voorbereiden om zon den een vin te verroeren, de schoonheid op zich te laten inwerken. HET AARDIGST VOORBEELD daarvan zijn de aperitief-concerten die iedere dag tussen twaalf en half twee gehouden wor den in een juweel van een achttiende- eeuws theatertje. Vóór het concert begint komt de directeur, Charles Wadsworth, met het figuur van een jonge olifant, het toneel op een maakt in een allerzon derlingst mengsel van Amerikaans en Engels een paar opmerkingen, bijvoor beeld over het weer, zegt grappige dingen die allen doen lachen om dan het pro gramma aan te kondigen, voorwendende dat hij niet zo heel goed weet of iets an dante of largo is. Maar diezelfde heer Wadsworth is een concertpianist van in ternationale faam en een bekend mu ziekhistoricus. Wanneer men aan die ga ven de mogelijkheid verbindt om ook nog een beetje clown te zijn, dan krijgt men een werkelijk onschatbaar geheel. In dje concerten van kamermuziek hoort men doorgaans drie, soms vier ensembles of solisten van naam. Een prachtige negerba riton bijvoorbeeld werd gevolgd door het Beaux-Arts Kwartet, in Amerika zeer be roemd, waarna het trio van Triest het concert besloot. Waar ter wereld vindt men concerten van kamermuziek met zo veel afwisseling? De belangrijkste gebeurtenissen van dit jaar waren een model-opvoering van „La Traviata" en het optreden van het bekende Londense Ballet Rambert. De HET WAGNER-FESTIVAL van Bay- reuth vertoont ondanks zijn hoge ouder dom nog geen tekenen van aderverkal king. Alle plaatsen voor dit festival dat een maand duurt waren in december 1962 al uitverkocht. Hoewel het festival het oudste van Europa's groeiend aantal mu ziekfeesten is, legt het welbewust de na druk op jeugd en frisheid. Aan de uit voeringen van Wagner's opera's zal het bijna niet te merken zijn dat de grote componist dit jaar precies anderhalve eeuw geleden het levenslicht aanschouw de. Sinds de Wagner-festivals in 1951 her vat werden, hebben Wieiand en Wolfgang wagner, kleinzoons van Richard, er een traditie van gemaakt met de traditie te breken. In 1951 kwamen zij met een nieuwe „Parsifal" die volledig brak met het stoffige vooroorlogse realisme, maar zich kenmerkte door een opvallende een voud, symboliek en dramatische verlich ting. HET RESULTAAT was een sensatie, die de Wagner-liefhebbers in twee kampen verdeelde. Tot op de dag van vandaag zijn er nog altijd Wagner vereerders, die niets van de moderne produkties van Bayreuth moeten hebben. Te oordelen naar de jaarlijkse runs op de kassa's hebben de kleinzoons van Wagner het echter bij het rechte eind gehad. De dertig uitvoe ringen, die dit jaar in het reusachtige fes tival-theater worden gegeven, waren bin nen een maand uitverkocht, hoewel de prijzen der plaatsen variëren van 10 tot 65 mark. Wieiand Wagner heeft, oplgngs geschre ven, dat, de_. oujde traditionele uitvoeringen van 'een m'useurfi-acHtige aard zijn, die jongt mensen van de opera vervreemden. Hij richtte zich opnieuw tot de jongere generaties muziekliefhebbers door te schrijven: „Alleen de geestelijke bood schap van een werk niet de aan een periode gebonden stijl van uitvoering is belangrijk voor de toekomstige genera ties". BEHALVE HET OPERA-festival organi seren de Wagners een internationaal jeugd- festival met cursussen, studiegroepen 1 en de kans voor muziekstuderenden van 18 tot 25 jaar om Werken uit te voeren. Wie- land Wagner komt dit jaar met een ver nieuwde „Meistersinger". Tussen de repe tities in het ouderwetse festival-theater met zijn klassieke Wagnersfeer maar schit terende akoestiek heeft hij onlangs ver klaard: „Het nieuwe Bayreuth is niet lan ger een cultuurstad uit het verleden. Bay reuth is een studio, een forum der vrije meningsuiting geworden". HET FESTIVAL, dat gisteren werd ge opend, is overigens een reusachtig be drijf, dat de voornaamst Wagner-zangers uit binnen- en buitenland samenbrengt. De vaste artistieke staf met inbegrip van orkest en koren telt bijna 500 personen. Daarenboven zijn er nog bijna 200 techni ci en kantoorbedienden. De totale kosten van het festival worden geraamd op rond 2,5 miljoen mark. Aan het festival gaan vier weken van drukke repetities op vier verschillende to nelen vooraf. Elk jaar worden „Parsifal", „Rheingold", „Walkure", „Siegfried" en „Götterdammerung gegeven. Daaraan wordt dit jaar de „Meistersinger" in nieu we, produktie toegevoegd alsmede „Tris tan und Isolde", die verleden jaar in nieuwe produktie ging. opera, die negenmaal wordt herhaald en steeds voor geheel uitverkochte zalen heeft ondanks de gulhartigheid van velen die geen betaling verlangden, 50 miljoen lire gekost en dat is ook in guldens een heel bedrag, zodat in geen geval de kosten wor den gedekt. Maar wat voor een „Travia ta" krijgt men dan ook te zien! Alle slechte smaak, alle saaiheid, die kenmer kend zijn voor de doorsnee-opvoeringen, waar alleen waarde wordt gehecht aan de uitzonderlijke stemmen, is hier uit gebannen. Een ieder, ook de door bios copen en televisie verwende jeugd, leeft het drama van Violetta intens mee. Dit danken we aan het werk van een uitzoner- lijk regisseur als graaf Luchino Visconti. En het oog krijgt ook ten volle zijn deel. Het feest in H huis van Violetta (1ste akte) is werkelijk het feest zoals eèn gevierde cocotte in de tweede helft van de vorige eeuw zou hebben'kunnen gevérif Alle meu belen die op het toneel staan, zijn authen tiek antieke meubelen (ten dele ter be schikking gesteld door voorname Spoletijn se families), het kristal en tafelzilver is inderdaad honderd jaar oud en van de meest verfijnde kwaliteit, de kostuums zijn uit de kostbaarste stoffen vervaar digd en wat misschien nog van het meeste belang is: het is een erg vrolijk feest waarbij het ongedwongen toegaat. EN DAN DE ZANGERS! Violetta is niet de gewone, zwaargebouwde operazangeres van middelbare leeftijd, maar een beeld schoon rank figuurtje met een wespen taille, hetgeen al onmiddellijk het hele De welbespraakte stadsjongen, die een meisje heeft veroverd op de stille, sterke en populaire dorpsjongen. Dit ook tot groot misnoegen van andere inwoners van het plaatsje Cordelia. Dan de logisch daar uit voortvloeiende vechtpartij en voorts de machtige kruidenier, die de strijdende jongelingen scheidt en vervolgens een preek houdt over geweldloosheid, vrede enz. Zo ongeveer was de inhoud van de vierde aflevering van de serie „Een man nenhuishouding" (It's a man's world), die het niet ontbrak aan lawaai en die uit blonk door een nogal chaotische (en hier en daar zelfs gebrekkige) montage. Wij kunnen maar niet thuisraken in dit vreem de wereldje, dat in zijn alledaagsheid bij zonder gemaakt aan doet. Interessanter was de .inhoud van het programma „Ziek zijn, beter worden," waarin dr. Van Swol positieve geluiden liet horen over de geestesgesteldheid van het zieke kind. In zijn reportage van het Leids Studen tencabaret, die getiteld was „De Aardap peleters" beperkte regisseur Warry van Kampen zich tot het Nederlandse werk van dit groepje, dat ook wel Engelse lied jes brengt. Al ligt dan het accent bij dit groepje meer op de vocale prestaties en al is hun werk minder spits en pretentieus dan dat van Rinus Ferdinandusse en zijn „Hagenaars", toch werd het een aardig zomeravond-programma. be wijze waarop Herman Kuiphof, ge holpen door Barend Barendse en een uit stekende cameraman, in het nieuwe pro gramma „Onbekende Sporten" het tradi tionele Friese kaatsen en de windhonden- rennen behandelde was niet alleen instruc tief, maar ook zeer onderhoudend. Houdt dit programma dit niveau; dan wordt het een geslaagde serie. J. Damshuizer Interessante N.C.R.V.-reportages over Indonesië Enige maanden geleden ging radio- en t.v.-verslaggever Nico van Vliet (die in Amerika een universitaire cursus over de moderne communicatie-middelen volgde) in opdracht van de NCRV naar Indonesië, om daar enige radio-klankbeelden en in samenwerking met cineast van Koe- kenberg enige televisiereportages te maken. Gisteravond werd het tweede van die klankbeelden uitgezonden. Op 31 juli a.s. komt de eerste televisie-reportage op het scherm, die een lengte van 20 minuten heeft. De titel ervan is: Politieke verken ning en Van Vliet heeft hierin interviews met vooraanstaande Indonesische politici, zoals de voorzitters van de Nahdatul Ula- ma (de grootste Islamitische partij) en van de P.N.I. (de bekende dr. Ali Sastro Amidjojo). Voorts en dat is wel een zeer exclusief stukje met de commu nistenleider Aidit, die aanvankelijk be zwaar had dit gesprek in het Nederlands te voeren, maar zwichtte toen hem dui- gebeuren meer aanvaardbaar mapkt. Dit is inderdaad een vrouw-aan wie mannen kapitalen kunnen verslingeren. Haar naam is Franca Fabbri en operaliefhebbers zul len goed doen zich die naam in het oor te knopen, want hier hebben wij een ar tieste die bij dit, haar eerste optreden, al toont tot de allergrootsten te behoren. Ze heeft een zeer uitgebreid register, bij zonder fraai in de lagere tonen, een enkele keer nog wat onrijp in de hoge, maar ze is tenslotte slechts 23 jaar. Alfredo is Franco Bonisolli, een al even veelbeloven de jonge tenor en Giorgio Cermont is Maria Basiola jr.. die nu al de evenknie kan worden genoemd van zijn wereldbe- beroemde vader. Al deze grote talenten zijn ontdekt dank zij dit festival. Vanavond brengt as NCRV een „Swle- scherm. De foto toont Joop Doderer bertje" voor volwassenen op het als Swiebertje en hou Geels als Bromsnor. delijk werd, dat het voor Nederlanders bestemd was. Deze reportage heeft een onverwacht dramatisch aspect gekregen. Naast de heer Aidit is in het filmbeeld een jongeman zichtbaar, die kort na dit interview door verdrinking de dood vond. De ouders van deze Indo-Europeaan, die een Indonesi sche naam aannam, bevinden zich waar schijnlijk in Nederland (zijn vader was resident), maar men heeft hun niet in ken nis kunnen stellen van het overlijden van hun zoon, omdat men er alle naspeurin gen en moeite ten spijt niet in slaag de achter zijn Nederlandse naam te ko men. Wie inlichtingen zou kunnen geven wordt verzocht zich met de heer Van Vliet in verbinding te stellen (0295013651) Op 4 augustus volgt de tweede reporta ge van deze Indonesië-serie, getiteld Ru- mahuja Captain Roekanto, ofwel „Het huis van gezagvoerder Roekanto" een der vliegers van de Garuda Indonesian .Air ways. In dit programma hoopt Nico van Vliet de kijkers een wat betere indruk te geven van het gewone leven in Indonesië. Een leuk onderdeel van dit programma is het praatje dat hij in het Indonesisch heelt met de vierjarige dochter van de heer Roekanto (haar ouders spreken nog Nederlands). De derde reportage van de ze serie is getiteld „Communicatie", de vierde tenslotte „Schaduwen over het wit". Deze laatste film gaat uit van schadu wen op het witte scherm van het schim menspel „Wajang Koelit". Zij symboli seren de verre van rooskleurige economi sche toestand, waarin het land verkeert. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Ra diokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram mofoonmuziek. 8.45 Koorzang (gr.) 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Grammofoonmu ziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Zangrecital: moderne liederen. 11.15 In 't zilver, pro gramma voor oudere luisteraars. 12.00 Theater-orkest en solisten. 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht instrumentaal-kwintet. 12.53 Grammofoon muziek of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Saxofoon-ensemble. 13.35 Lichte grammo foonmuziek. 13.45 Pianospel met orkestbe geleiding: Lichte muziek (gr.) 14.05 School radio. 14.25 Kerk- en kinderkoor: geeste lijke liederen. 14.45 Operettemuziek. 15.05 Licht pianospel (gr.) 15.15 Lichte grammo foonmuziek. 15.30 Omroeporkest en zang solist: moderne muziek. 16.15 Duizend schoon wilde planten in de tuin, le zing 16.30 Piano en viool: klassieke mu ziek. 17.00 Voordracht. 17.20 Vocaal en semble. 17.40 Beursberichten. 17.45 Licht instrumentaal kwartet. 18.00 Koperorkest. 18.20 Muziek uit de twintiger jaren (gr.) 18.35 Lichte grammofoonmuziek. 18.50 Re geringsuitzending Arbeidsbemiddeling voor minder-validen door mr. S. J. Breuke, mi nisterie van Sociale Zaken en Volksge zondheid. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Koorzang-:' Nieuwe»-Nederlaindse liedjes»» 19.30 Radiokrant. 19.50 La Clemenza di Tito, opera (opn.) 22.10 Licht instrumentaaj ensemble. 22.30 Nieuws en S.O.S-.-berich-» -ten. 22.40 Wijd als de wereld, lezingen. 23.00 Koorzang: Geestelijke liederen. 23.20 Lichte grammofoonmuziek. 23.35 Accordeon en orkest (Gr) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 !VRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VA RA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Klaarwakker: lichte grammofoonmuziek, reportages, mededelingen en commenta ren. (Om 7.35 Van de voorpagina, praat je) 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 VARA's boottocht 1963. 8.25 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.30 Voor de kin deren) 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke en moderne orkest muziek (gr.) VPRO: 10.00 Taalperikelen,, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Babysitten: lichte grammofoonmuziek met commentaar. 10.50 Lichte grammofoonmu ziek. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Orgel concert: klassieke muziek. 11.45 Zang," gi taar en accordeon. AVRO: 12.00 Hawaiian- ensemble met zangsolisten. 12.20 Rege ringsuitzending: Uitzending voor de land bouw. 12.30 Mededelingen, t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport en recreatie, afge wisseld met grammofoonmuziek 13.00 Nws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht orkest met zangsoliste. 14.00 Viool en piano (stereo-uitzending). 14.30 In gesprek met Remco Campert (2) 14.50 Blaasensemble: Moderne en klassieke mu ziek. 15.30 Actueel allerlei. VARA: 16.00 Klassiek pianoconcert (gr). 16.30 Roemeens orkest. 17.00 Voor de zieken. 17.30 Instru mentaal kwintet: lichte muziek. 17.50 Ac tualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Politiekapel 19.00 Voor de kinderen. 19.00 Muziek voor kinderen (gr.) VPRO: 19.30 Klassieke ka mermuziek (gr.) 19.50 Weekend-agenda. 20.00 Nieuws. 20.05 Leven op het land, ge sprek. 20.20 Passen op de plaats, frag menten uit cabaretprogramma. 20.40 Op bezoek bij anderen, interview (III) VARA: 21.00 VARA's boottocht 1963. 21.45 Gespro ken portret. 22.00 De drie discotiers: lich te plaatjes. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zeggen of laten zeggen: overdenking. VA RA: 23.00 Socialistisch nieuws in Espe ranto. 23.10 Weerklank: muziekrevue. 23.55- 24.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NpRV: 14.30 Van top tot teen, docu- mentair programma over costuums. 14.35 Belle van Zuylen, documentaire, (herha ling van 26 september 1962). 15.15 Pauze. 15.30-15.45 Voor de kleuters. 19.30 Alles draait om moeder, TV-feuilleton. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Avonturen van Swiebertje, bloemlezing uit de reeks TV-spelen voor de jeugd. 21.45 De muziekleraar, opera. 22.40 Dagslui ting. NTS: 22.50-22.55 Journaal. VOOR VRIJDAG NTS: 14.30-15.30 Wandelsport: Feestelij ke intocht Vierdaagse te Nijmegen. VARA: 19.30 Top of flop. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Lek ker gek doen, cabaretprogramma. 21.20 Filmvenster. 21.45 Johan Heesters Show: Het komt op de seconde aan. NTS: 22.35- 22.40 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 8