Jong Israel danst" au JAZZINSTITUUT HAARLEM Balletopdracht (lang zo goed niet meer) Paus tot jamboree EVARISTOS GLASSNER BESPEELDE HET EENENDERTIGTOONSORGEL ï"Q Kinderboekenweek MAANDAG 5 AUGUSTUS 1963 5 Blijven steken Onder leiding Film „Ciske de Rat" in New York vriendelijk ontvangen Radio-aanbieding Expositie in Delft „Trommen en trompetten" Kerkelijk nieuws Kort nieuws A '"tiiftWiflC „ALS DE BELANGSTELLING groot genoeg is krijgt Haarlem een jazz- instituut. De jazz-musici Cees Smal en Herman Schoonderwalt koesteren plannen in deze richting omdat zij menen dat er op het gebied van het jazz-onderwijs in Nederland nu te weinig mogelijkheden liggen". Dit verkorteberichtje verscheen een paar maanden geleden in ons blad, een soortgelijk bericht in nog enkele andere bladen en sinds die publikaties heeft de telefoon bij de Haarlemse jazz musicus Cees Smal niet stilgestaan. De belangstelling was groot. Boven ver wachting zelfs. Uit heel wat delen van Nederland kwamen aanmeldingen binnen om in Haarlem te leren de jazz onder de knie te krijgen. JONGE GEÏNTERESSEERDEN bleken het helemaal geen bezwaar te vinden om op zaterdagmiddag of maandagavond hierheen te komen, te musiceren en als het moest een nacht „over te blijven". In amateurkringen werd het een gewel dig idee gevonden les te krijgen van twee musici die op jazz-gebied hun sporen ver diend hebben. Het resultaat is dat er nu zestig leer lingen zijn. Ongeveer 40 percent uit Haar lem, 40 percent uit Den Haag en 20 per cent uit de rest van Nederland. Iedere zaterdagmiddag en maandag avond wordt in de jazz-sociëteit „Ekestos" aan het Stationsplein lesgegeven. De kos ten zijn 4,50 per lesmiddag. De leef tijden van de cursisten liggen nu tussen de 15 en 25 jaar. „Er zijn jongens die te weinig orkest- eryaring hebben en maar wat spelen zon der verder iets behoorlijks te bereiken, omdat er niemand is die ze op hun fou ten opmerkzaam maakt". In het jazz-instituut komen de jongens niet om noten te leren lezen. „Daar heb ben ze ons niet voor nodig", zegt Cees Smal. „Daarvoor gaan ze maar naar een muziekleraar. Wij maken ze, als ze in strumenten hebben, goed noten kunnen le zen, jazz fijn vinden en de kansen niet krjjgen, vertrouwd met 't spelen in orkest- verband. Ook zijn wij er om de bestaan de orkesten verder te helpen". CEES SLINGER, de leider van het jazz combo The Diamond Five, die ook bij dit gesprek was, verduidelijk „Wij heb ben de ontwikkeling van de jazz vanaf de be-bop kunnen meemaken. Nu komen de jongeren in een te moeilijke tijd. We zit ten midden in een synthese van alle rich tingen. Het is een combinatie van stijlen- goede stijlen die tot een geheel zijn ge worden. De huidige jazz-muziek is te moei lijk te verwerken. In onze tijd waren we bijzonder ontvankelijk voor de jazz. Nu worden we teveel overstelpt door alle soorten teen-ager muziek, die zo makke lijk gaat. Het ritme is eenvoudig. Je hoeft je niet meer in moeilijke jazz te ver diepen". IN HET JAZZ-INSTITUUT, tijdens de lesuren, worden de puntjes op de i gezet. Het is niet zomaar lukraak spelen. Jon gens die dachten het wel te kunnen, of in ieder geval „vergevorderd" te zijn, konden er wel eens helemaal naast zit ten.. Vooral degenen die gewend zijn te improviseren op een manier die „ieder een" prachtig vindt. Cees Srhal zegt: „Improviseren is bijvoorbeeld niet „doe maar wat". Je wordt verondersteld in het jazz-idioom te spelen, dat bestaat uit talloze vaste figuurtjes en blue-noten, die In de Woodstock Gallery in Londen wordt thans aandacht gevraagd voor de schilde rijen van de 15-jarige Mary-Jo Morland, die met handschoenen aan haar werken op de grond maakt. Dat het niet alleen par terre is blijkt uit de titel van het schilderij, waarbij de schilderes zo welwillend was even te poseren: „Jazzkelder". De Nederlands-Duitse film „Ciske de Rat" is in New York in première gegaan en heeft een goede critiek gehad. De Daily News kende de film drie sterren toe, en dacht er zelfs over vier het hoogste aantal te geven. Het blad schrijft, dat Ciske nooit een sterk karakter wordt, maar zeker de sympathie zal opwekken bij heel wat rondhangende jongens. De film getuigt van Nederlands speeltalent. Dick van der Velde beschikt over t juiste uitdrukkings vermogen, maar hem ontbreekt toch het veroverende speeltalent van de anderen. Het verhaal zelf verdient zeker belangstel ling. De New York Times vindt de film ac ceptabel. Regisseur Wolfgang Staudte heeft de fout gemaakt het verhaal te ver tellen vanuit 't gezichtspunt van weifelen de volwassenen. Dit verklaart de lichtelijk minzame toon, die zelfs voelbaar blijft als de tragedie van het kind dieper wordt. De rehabilitatie van het jongetje is te ge arrangeerd maar de slotscène kon niet zonniger zijn De Herald Tribune schrijft dat een zo heftig thema met ongewone gevoeligheid is behandeld en dat dit slechts een van de vele deugden van de film is. een bepaalde jazzy-klank geven. Dat moet de jongens worden bijgebracht. Het is voor veel jongens belangrijk dat ze onder lei ding musiceren omdat blijkt dat veel kna pen op een verkeerde manier spelen. Bij voorbeeld trompetisten die op een ver keerd mondstuk spelen of een saxofonist op een te slap riet. Wij weten het door de ervaring en kunnen ze dus technische adviezen geven". ZESTIG CURSISTEN mag veel klinken, er kan nog meer bij. Vooral bariton saxofonisten en drummers kunnen de ge lederen versterken. Er is nu een paar keer gereperteerd en Cees Smal vindt dat de jongens al „een aardig eind op streek" zijn. „Er is al een reuze-vooruit gang". Zodra Cees Smal en Herman Schoonderwalt vinden dat een orkest er rijp voor is gaat het naar Hilversum. De K.R.O. heeft een radio-aanbieding gedaan. Voorlopig wordt nog in „Ekestos" ge musiceerd. De wens van beide jazz-musici is een permanent instituut, 'n vaste oefen lokaliteit met goede akoestiek. Er zijn nu nog teveel onkosten om aan een derge lijk lokaal te denken. Het zal ook pas mogelijk worden als een grotere subsi die kan worden verkregen. De gemeente Amsterdam heeft een ge combineerde opdracht tot het maken van een ballet verleend aan Rudi van Dantzig, choreograaf, Peter Schat, componist en Toer van Schayk, beeldhouwer. In het Holland-Festival van 1964 zal dit ballet in première gaan. EEN PAAR JAAR GELEDEN bracht voor het eerst een volksdansgroep van de Technische Hogeschool te Haifa een bezoek aan ons land. Nog heel goed herinner ik mij de eerste kennismaking daarmee, die op uitnodiging van iemand van het Israëlische consulaat plaats had in een Amsterdamse gymnastiekzaal, dus onder nogal ondankbare omstandig heden. Toch had ik het prikkelende ge voel daar iets tot dusverre ongekends te ontdekken, hoewel de gedemonstreer de passen uiteraard geenszins nieuw waren. De oorzaak van mijn bijzondere belangstelling was het vermogen van de leider van deze groep een architect, naar mij later bleek om met de een voudige bewegingsmotieven interessante composities in de ruimte te ontwerpen. Kort nadien zag ik dit ensemble van frisse amateurs terug op een groot to neel in de Brusselse voorstad Ukkel. (aan radioluisteraars bekend door het Belgische weerbericht). Daar wer den de afspraken gemaakt voor een op treden voor de Nederlandse televisie, dat later zeer veel waardering heeft ge oogst, ook bij mijn collega's in het moei lijke vak der danscritiek. NA DEZE NOGAL persoonlijke inleiding zal de lezer begrijpen, dat ik mij verheug de op het weerzien van een programma onder de ook destijds gebezigde titel „Jong Israel danst". Het optreden der studenten zou zondagavond plaatshebben in Bloe- mendaals Openluchttheater, waar ver leden jaar de aangekondigde voorstelling verregend was. Ook gisteren waren de weersomstandigheden ongunstig, maar nu heeft men in de toneelzaal Musis Sacrum van het Provinciaal Ziekenhuis een aan trekkelijke uitwijkruimte, zodat de voor stelling met enige vertraging toch kon doorgaan voor een niet eens zo gering aantal toeschouwers. In de gedrukte aan kondiging vond ik geen enkele vertrouwde naam terug. Tijdens de voorstelling onder ging ik geen andere sensatie dan teleur stelling. DE DOOR DE AFDELING „jeugd en sportzaken" van de gemeente Haifa voor deze tournee samengestelde groep onder leiding van Jonathan Gaby en Zeev Stern- VATICAANSTAD (ANP) Paus Pau- lus VI heeft een brief gericht tot de wereldjamboree in Griekenland. Jullie bijeenkomst, aldus de paus, valt midden in het tweede Vaticaanse concilie. In een tijd dus die meer dan ooit bezield is door verlangen de eeuwenoude scheidingen te overbruggen. Hij vertelt de jamboree-deelnemers, dat de padvindersidealen „eergevoel, trouw, hulpbereidheid, broederlijkheid, training van het lichaam en zedelijke tucht" zaken zijn, die het christendom steeds heeft be vorderd en aangemoedigd. Paulus VI spoort de jongens aan, om, nu het mate rialisme zoveel aantrekkingskracht op de jongeren uitoefent, daar bovenuit te stijgen net zoals ze zich moeten ontworstelen aan eigenbaat en rassenrivaliteit. De paus spreekt dan zijn hoop uit, dat de padvindersbeweging haar aandeel mag bijdragen in de vernietiging van de kunst matige scheiding tussen rassen en mensen. berg beweegt zich geheel en al in een sfeer van monter dilettantisme. Dat is op zichzelf natuurlijk niet erg, integendeel, maar het rechtvaardigt geenszins een op treden tegen betaling. Op de plaats, waar ik deze recensie schrijf, kan ik niet na gaan wie de vorige keer choreografisch verantwoordelijk waren. Hoe is het mo gelijk, dat er van hun streven ,prp een nieuwe stijl te ontwikkelen uit de invloe den, die uit de landen der ballingschap naar Israel werden overgebracht, zo wei nig is terechtgekomen bij hun opvolgers? Een groot deel van de zaalbevolking bleek bereid met het vertoon van machteloze charme genoegen te nemen. Ondergeteken de heeft het niet kunnen uithouden, on danks het feit dat er nu zowel meer mu ziekinstrumenten als kostuums waren. David Koning Hedenavond is er in het Openluchtthea ter een uitvoering door de Hoofdstadope rette van „In einer kleinen Konditorei". Indien de weersomstandigheden dat wen selijk maken zal ook vanavond de uitvoe ring verplaatst worden naar Musis Sa crum. Op de Rotterdamse Lijnbaan wordt thans een beeldenexpositie in de openlucht ge houden. De foto toont het beeld „Evolutie" van P. A. M. Siegers. In aanwezigheid van verscheidene mili taire en burgerlijke autoriteiten is te Delft de tentoonstelling „Met Trommen en Trompetten" geopend, die ter gelegenheid van de tiende Taptoe Delft tot en met 15 september in het stedelijk museum „Het Prinsenhof" aldaar wordt gehouden. Dè opening geschiedde door brigade-gene raal b.d. dr. C. L. Walther Boer. De genodigden werden verwelkomd door dé directeur van het museum drs. D. H. G. Bolten, die er op wees, dat in dit jaar, waarin voor de tiende maal Taptoe Delft wordt gehouden, voor de twaalfde maal de kunsttentoonstelling „Contour" en voor de vijftiende maal de oude kunst- en an tiekbeurs zijn gehouden. Het zijn allemaal Delftse initiatieven geweest, die hun le vensvatbaarheid hebben bewezen. Brigade-generaal b.d. dr. Walther Boer hield een toespraak, waarin hij de ten toonstelling vergeleek met een historisch prentenboek, waarin het verleden naar de toekomst wijst. Terwijl de heren Schoon, Bos en Bosveld op oude blaasinstrumen ten muziek ten gehore brachten, bezich tigden de genodigden de tentoonstelling. DE COMPONISTEN der 16de en 17de eeuw moesten voor hun composities, die bestemd waren voor uitvoering op toetseninstrumenten, in het algemeen voor uitvoerig op instrumenten met gefixeerd gestemde tonen, rekening houden met de zogenaamde natuurlijke of middentoonstemming, die volgens de voor schriften van de grote Italiaanse organist en theoreticus Gioseffo Zarlino (1517- 1590) werd toegepast. Hoewel deze stemming nog niet een ideale oplossing van het stemmingsprobleem was, betekende zij toch een compromis, waarmede men zich ongeveer honderdvijftig jaar lang, tot aan de opkomst van de stemming volgens de gelijkzwevende temperatuur omstreeks het jaar 1700, tevreden heeft gesteld. ZELFS KAN MEN zeggen, dat de na tuurlijke stemming de ontwikkelingsgang der muziek niet verhinderd heeft. Integen deel. De werken van componisten als Jan Pieterszoon Sweelinck, Dietrich Buxtehude Samuel Scheidt en nog vele anderen ge tuigen daarvan. Orgels en piano's worden thans niet meer volgens de natuurlijke stemming gestemd. Als een unieke uitzon dering staat echter in Teylers Museum het eenendertigtoonsorgel van prof. dr. A. D. Fokker, waarop dank zij een vernuftig se lectie-systeem oude composities in de daarvoor bedoelde stemming ten gehore kunnen worden gebracht. Aan het respec tabele aantal bespelingen, waarbij men dit heeft kunnen ervaren, werd zondagmid dag opnieuw een toegevoegd door de or ganist Evaristos Glassner uit Amsterdam. TECHNISCH VAARDIG en muzikaal ver tolkte hij werken van Dowland, Sweelinck, Samuel Scheidt en Buxtehude, waarbij hij zijn spel eveneens inhoud kon geven door doeltreffend de zeer bescheiden register- dispositie van het orgel te benutten.. Voor de koraalvariaties over „Da Jesus an dem Kreuze stund" werd de verkregen timbre wisseling van veel betekenis en ook plaats te de registratie de muzikale waarde van het Preludium en fuga in d van Buxtehude in een helder licht. De werking der chro matiek van Dowlands fantasie in g heeft mij minder voldoening geschonken. Swee- lincks Toccata in c weer meer, hoewel het mij voorkwam, dat de atmosferische ge steldheid op deze zondag niet gunstig was voor het behoud van een zuivere stem ming van de orgelpijpen. INTERESSANT werd de kennismaking met de in 1959 door de in Parijs woon achtige Russische componist Iwan Wysch negradsky voor het eenendertigtoonsorgel geschreven Etude Ultra chromatique. De eenendertig tonen, die hij door de beschik baar gekomen indeling van het octaaf kon gebruiken, heeft de componist met overleg aangewend voor het opbouwen van zijn Etude, waarin de „ongeveer" overmatige kwart een belangrijke functie gekregen heeft en de akkoordvorming, men kan haar waarderen of afwijzen, frappant is en in elk geval een heel eigen bekoring heeft. DE ETUDE werd door de organist An ton de Beer bijzonder vaardig met de 3L toonsspeeltafel tot uitvoering gebracht. Be wonderenswaardig was weer zijn vertol king van de Suite 1953 van Henk Badings, waarvan de muzikale waarde door een steeds groter beheersing van de speeltech- niek treffend konden worden gemanifes teerd. P. Zwaanswijk Ned. Herv. Kerk Beroepen te Zuilichem-Nieuwaal B. J. Zaal te Nieuwe Tonge. Aangenomen naar Tilburg (vac. J. A. Steenbakker Morilyon Loysen) (toez.) P. B. W. Polvliet, voorheen predikant Evang. Chr. Kerk Nieuw-Guinea, wonende te Hit versum naar Oldebroek (2de pred.pl.) A. Noordegraaf te Daarle naar Schoon rewoerd G. F. Smaling, kand. te Amers foort. Bedankt voor Bleiswijk (toez.) H. F. Wol gen te Vollenhoven voor 't Harde J. van Sliedregt te Baarn. IN DE SERIE „Weten en Kunnen" van de uitgeversmij Kosmos te Amster dam zijn verschenen: Praktische Konijnenteelt door R. Sten huis (negende druk), Hengelsport prak tische handleiding door K. Vrijling (derde druk); Groenteteelt in kleine tuinen door H. StienstraG. D. Duur- sma (dertiende druk); Tennis voor be- inners en leken door C. Vreedenburgh negende druk); Onze duiven, houden, huisvesten en verzorgen door C. A. M. Spruijt (zevende druk); Borders in kleine tuinen door A. C. Muller-ldzerda (vijfde druk); Zelf inmaken door S. W. Haver- korn (elfde druk). „ENGELS ONDERWEG" is een Pris maboekje, ter opfrissing van de taal kennis en bestemd voor de dagelijkse omgang. Ook bevat het toeristische tips. Samenstelling is B. H. Loof. In de serie Van Goor Taalgidsjes zijn bij Van Goor Zonen te Den Haag her drukken verschenen over Spaans, Duits, Engels, Noors, Frans, Italiaans en Joe- goslavisch. Alle te gebruiken op reis. KOSMOS TE AMSTERDAM heeft vijf deeltjes uit de hernieuwde serie „Wat en Hoe" uitgegeven. Het betreft hier het Frans, Duits, Engels, Spaans en Italiaans. Ook zullen verschijnen deel tjes over Joegoslavisch en herdrukken voor Deens, Noors en Zweeds. „Binnenwegtoerisme" is een serie van de n.v. Uitgeverij W. van Hoeve en is samengesteld door Tom Hoogland. Hij geeft tips voor een rustige vakantie in Duitsland, Frankrijk en voor weekend- tochten in Nederland, Duitsland en Bel gië. WIL DE KREUK, die reeds tochten heeft beschreven in Duitsland en Bel gië, heeft thans reisgidsen samengesteld voor Zuid-Frankrijk (de kust van Italië tot Spanje) en over Noord-ltalië (van Venetië tot Ventimiglia). De gidsen die uitgegeven zijn bij L. J. Veen's Uit geversmij te Amsterdam bevatten ook een lijst van kampeerterreinen. „Servire" te Den Haag verzorgde een uitgave van „Op zoek naar de Dordog- ne" door Marinus Schroevers. Het boek je bevat beschrijvingen en foto's van deze streek. In de serie Elseviers Reisgidsen is verschenen „Spanje met Costa Brava, Mallorca, Andalusië en de Canarische Eilanden". De samensteller is Richard Nieman. Bij B. van Hoeve n.v. te 's-Graven- hage verscheen een fotoboekje over Ma- durodam en mr. E. Elias gaf daarbij een beschrijving. Bij G. J. A. Ruys te Amsterdam ver scheen van de hand van Th. Muller Al- I feld .JTojp^ep, jn IJui^sland, iery. noorden van dé Main". Daarin worden wande lingen iq vele grote en kleine steden be sproken. C. E. PEARSON stelde samen „Prak tisch tuinieren in woord en beelcP' en B. J. Galjaard verzorgde de Nederlandse bewerking. De n.v. Gebroeders Zomer en Keunings, uitgeversmij te Wagenin- gen verzorgde deze uitgave, die meer dan 400 foto's en 100 tekeningen be vatten. Gelijktijdig met de eerste druk is de tweede druk verschenen. „BLOEMEN IN UW TUIN", handlei ding voor keuze en kweekwijze door J. F. Ch. Dix, opnieuw bewerkt door B. J. Galjaard verscheen in de vierde druk bij Kosmos te Amsterdam. „Encyclopedie voor de tuin" door mevrouw E. O. Vixseboxse-Preij geeft een beschrijving van alle voorkomende werkzaamheden in een tuin en hierin worden de kenmerken en eigenaardig heden van planten en bloemen opge somd. Zij verscheen in de serie Zwarte Beertjes van A. W. Bruna en Zoon te Utrecht. Verschenen is de tweede herziene druk van „Uw tuin bij het huis" door John Bergmans, landschaps- en tuin architect bij L. J. Veen's uitgeversmij n.v. te Amsterdam. Het Spectrum geeft uit in de serie Prismaboeken „Knutselen met bloe men" door Cita van Santen, een hand leiding over bloemschikken. „Buitenlandse gerechten voor fijnproe vers" bevat 139 recepten van de gehele wereld en zijn uitgezocht door J. W. F. Werumeus Buning. Het betreft een her druk van „Kookatlas" die uitgegeven werd door Gebrs. Zomer en Keunings, uitgeversmij te Wageningen. BIJ DE UITG.MIJ C. A. J. van Dis- hoeck te Bussum verschenen de zeven de druk van „Snufjes uit de Franse keuken" door Heieen A M. Halverhout, „Sandwiches" door C. J. Huisken-Bois- sevain en „Koken met kruiden" door Ine van Gulik. Voor liefhebbers van het oplossen van puzzels zijn in de Prisma-serie bij Het Spectrum te Utrecht verschenen twee deeltjes door Charles E. D. Julien en één door Laurens A. Daane. Evert Was senaar stelde „Puzzel mee" samen in de serie Zwarte Beertjes van A. W. Bruna en Zoon te Utrecht en Piet van Dalen „Krypto, puzzelpocket" in de Antilope- reeks en van de uitgeverij Het Wereld venster te Baarn. „Als wij een huis mochten kiezen" door W. H. N. van Eijkem verscheen in de serie Stijl en smaak bij de uitgeverij N. I. B. te Zeist. Het woonprobleem van deze tijd wordt veelzijdig belicht. De uitgave bevat een groot aantal foto's. DE BEZIGE BIJ te Amsterdam ver zorgde een uitgave met vele foto's over de koninklijke familie waarbij Suzanne Cornelisse de tekst en H. Schaafsma de fotobijschriften schreven. Ontmoetingen met Koningin Wilhel- mina zijn beschreven door Gerard Rut ten die in de oorlog toegevoegd was aan het Militair Huis van de Koningin als DE KINDERBOEKENWEEK 1963 zal worden gehouden van 26 oktober tot en met 2 november aanstaande. Het kinderboekengeschenk van dit jaar zal zijn het boek „Viermaal J en Janus" van Hans Andreus met illustraties van Babs van Wely. De publikaties en activiteiten betreffende de kinderboekenweek zullen dit jaar opgebouwd zijn rondom de 4 x J-Club. BIJ DE AANKOOP tijdens de kinder boekenweek van kinderboeken voor een bedrag van tenminste 3,50 ontvangt de koper gratis het kinderboekengeschenk. De kinderboekenkrant, de „4 J-club- krant" zal enkele dagen voor de opening van de kinderboekenweek op alle lagere scholen worden uitgedeeld en door de boekhandel worden verspreid. De krant wordt samengesteld onder redactie van Harriet Laurey, mej. C. J. H. van Reenen en Theo Vesseur. Deze redactie is benoemd door het Centrum Jeugd en Lectuur. Jan Kuiper verzorgt de typografie, Babs van Wely de illustraties. De kinderboekenweek wordt geopend op vrijdagavond 25 oktober in het Prinsenhof te Delft. Tevens zal op deze avond de prijs voor het kinderboek van het jaar worden uitgereikt en zal het jeugdorkest van de Stedelijke Muziekschool in Delft een con cert geven. OP 25 EN 26 OKTOBER zal in het Prinsenhof een congres gewijd aan het kin derboek worden gehouden. Een van de uitgangspunten voor dit con gres zal zijn een rapport over de leesge woonten van de Nederlandse jeugd tussen de 6 en 17 jaar, met het accent op de vor ming van de leesgewoonten door het on derwijs, dat eerstdaags wordt uitgebracht door de Nederlandse Stichting voor Sta tistiek in opdracht van de Stichting Speur werk betreffende het boek. Voorzitter van het congres is prof. dr. N. Beets. Inleidin gen zullen worden gehouden door dr. M. ZeldenrustNoordanus, door drs. W. de Hey en door mevr. A. Rutgers van der LoeffBasenau. Officier van Algemene diensten. De uit gave verscheen bij A. W. Bruna en Zoon te Utrecht in de Zwarte Beertjes serie. „Wie het weet, mag het zeggen" is een Quizboek samengesteld door Bob Wallach en uitgegeven door de uit geverij Helmond te Helmond. In de serie Prismaboeken van Het Spectrum te Utrecht verscheen „Wis kundige Kapriolen" van de Amerikaan Jerome S. Meyer. „Nederlands Vlaggenboek" uitge geven als Prismaboek bij het Spectrum te Utrecht geeft een overzicht van de vlaggen van provincies en gemeenten van ons land. Het is bijeengebracht, ge tekend, ingeleid en toegelicht door KI. Sierksma. „Modern basketbaU is een uitgave van Nijgh en Van Ditmar te 's-Gravenhage- Rotterdam en werd samengesteld door de coach van de Nederlandse Basket- balbond J. M. Janbroers. Hij vertelt de geschiedenis van deze tak van sport en geeft een overzicht van de wijze van be oefening. R. C. KELLER stelde het Prisma Damboek (uitgave Het Spectrum te Utrecht) voor beginners en meer gevor derden samen. „De troostprijs is een gele trui" is een roman tegen de achtergrond van de Tour de France. De schrijver is Jan Cottaar en het boekje is verschenen als Zwarte Beertje bij A. W. Bruna en Zoon te Utrecht. Bij C. B. van Goor Zonen's uitgevers mij te Den Haag verscheen de vierde druk van „Het moderne klaverjassen" door A. C. Butselaar en herzien door J. H. Scharff. De bekende Amsterdamse arts de heer A. C. van Swol schreef als „Mar griet speciale pocket" (bij de Geïllus treerde Pers te Amsterdam verschenen) een populair boekje onder de titel „Dokter kijk eens naar mijn kindje". Van de schrijfster van de Westfriese streekroman mevrouw J. Visser-Roo- sendaal is verschenen „Buiten de rooi lijn", uitgegeven door J. H. Gottmer te Haarlem. Bij de n.v. Servire te 's-Gravenhage verscheen van Albert Hesselink „Het schip der misdadigers". De Amsterdamse journalist Eric G. Koch bundelde een aantal schetsjes uit de rechtszaal in het boek „Volgende zaak!" Het werd uitgegeven door L. J. Veen's uitg.mij te Amsterdam; mr. Frangois Pauwels schreef een voor woord en Elly van Beek verzorgde de omslag en de tekeningen. Bij de Uitgeversmij J. H. Gottmer te Haarlem verscheen een vertaling door M. Musaph-Blijdenstein van Pearl S. Buck ,JHet trotse Hart" en „Donkere stromen" door Charles Nordhoff en Ja mes Normann Hall in de vertaling van S. van Praag. De boeken zijn opgenomen in de Damiate-serie. Marie Thérèse Bodart beschrijft in haar roman „Het Zwarte Riet" het leven in het noordoosten van België. De uitgave is van Ad. Donker te Rotter dam. In de serie Fonteinboekerij van de uitgeverij De Fontein te Utrecht is ver schenen „De zon van de dood" door de Griekse dichter Pandelis Prevelakis, een roman over het eiland Kreta. De vertaling is van Vic Stalling. De n.v. Kon. Uitgeverij Erven J. J. Tijl verzorgde de uitgave van „De Tur quoise" door Anya Seton in de ver taling van Meta Verschuur-Smits. Ted Schaap heeft zijn ervaringen van een reis naar India neergelegd in een grote serie cartoons onder de titel „Man zoekt vrouw". Toon Hermans schreef een voorwoord en de uitgave is van A. W. Bruna en Zoon te Utrecht. (Zwarte Beertjes). Geen grappen! Het Italiaanse ministerie van volksgezondheid heeft de verkoop van imitatie-voedsel om grappen uit te halen met mensen die er niet op ver dacht zijn, verboden, nadat een man die natuurgetrouw nagemaakte etens waar had ingeslikt, door vergiftiging de dood heeft gevonden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 5