O ASPIRIN® DE PROGRAMMA'S Bouwplaten plakt u met VELPON van Ceta-Bever Orgelconcerten Bekende operette in het Openluchttheater Roemenië ontvangt radio-Vrij Europa NEGEN MUZEN EXPOSITIE IN ROTTERDAMS BOUWCENTRUM DINSDAG 6 AUGUSTUS 1963 6 «Hl J. C. Bloem in ziekenhuis Leo Stracké overleden ongestoord genieten daar staat BAYER achter of: hoe het steeds matter werd nabeschouwingen Nieuws vanachter het scherm Kennemer kunstenaars bij Felison De radio geeft woensdag Televisieprogramma Kerkelijk nieuws noem de voordelige grote tube. Romaanse schoonheid van Bourgondië HET KERKJE STAAT bij een wijn gaard of een dodenakker. Kloek en so ber is het, gebouwd in dezelfde trant als een bakhuis, een woning of een schuur van die tijd: de vroege Romaanse stijl was ook die van de werkdagen. Honderden van deze kerkjes voegden zich bescheiden in het landschap, waar uit abdijen en kathedralen oprezen als veilige arken. Meer dan in rijkere stre ken bleef men zich in Bourgogne in later tijden met de oude gebouwtjes behel pen. Vandaar het veelomvattende van de „Romaanse Schoonheid van Bour gondië", die tot eind augustus in hon derden deels zeer grote foto's wordt getoond in het Bouwcentrum te Rotter dam. Men voelt zich daar werkelijk ver plaatst naar het Franse wijnland, als met vakantie. En van het onderwerp krijgt men een in sommige opzichten in dringender, geconcentreerder beeld dan ter plaatse. DE ENORME FOTOCOLLECTIE is het resultaat van een particuliere hobby van abbé André Gaudillière uit Boyer, een Bourgignon die zó uit een oude schildering gestapt kon zijn. Tien jaar geleden richt te hij de eerste expositie in van door hem gemaakte foto's. De collectie groeide naar mate de tentoonstellingen middelen ople verden. En nu heeft hij, naar hij alijk zegt, ook al de morele steun van de overheid. Misschien zal nog financiële steun volgen. Een eigenzinnig man is deze pastoor uiteraard, een onvermoeibare doordrijver van de plezierigste soort: bezeten van een thema dat alle toewijding volop waard is. Hij heeft uitgesproken meningen, verkiest Tournus boven Cluny, maar deelt niet on voorwaardelijk de visie van St. Berhardus, die tegen de decadentie opkwam welke van Cluny uitging. Hij geeft een beeld dat behalve de architectuur en de beeld houwkunst ook schilderkunst en edel- smeedwerk omvat, met goedgekozen de tailopnamen. DE TENTOONSTELLING begint met Karolingische keldergewelven: de crypte van een kerk is dikwijls zeer veel ouder dan de toren. Prachtige opnamen zijn er van metselwerk met forse moppen in on regelmatige verbanden. Daaruit groeien bouwdelen van een bijna organische le vendigheid. Ook de schoonheid van het meer systematische metselwerk wordt door foto's klaar voor ogen gesteld. Een duidelijke indruk krijgt men van de bouw orde van Cluny en de andere van Vezelay. Geleidelijk gaat men het eigen karakter van elk gebouw onderkennen. DE VOORBEELDEN van beeldhouw kunst zullen spreken tot elke bezoeker. De middeleeuwse beeldhouwers waren be paald niet in beginsel anoniem. Er zijn zeker tien rpeesters bekend de hun werk signeerden. Zij plaatsten in de portaalre- liefs hun naam juist op het punt, waar de gelukzaligen van de verdoemden wer den gescheiden, aldus de beslissing over hun toekomstig lot overlatende aan St. Michiel die de mensen weegt. Zo'n rijk gebeeldhouwde tympaan omvat een gehe le cosmologie. Vermaard zijn portalen als die van Autun en Vezelay. Veel afbeel dingen zijn ons in reproducties vertrouwd. Maar behalve de oneerbiedig gezegd paradepaardjes vindt men op de exposi tie talrijke weinig bekende werken. Zo is er, uit Auxerre, een schildering van Christus te paard. De verklaring van de thema's vereist iconologische kennis. Een reliëf van Fontenay in Cisterciënser stijl bijvoorbeeld toont de madonna bo ven een stier en een leeuw, welke die ren twee evangelisten betekenen. Het the- In de Grote of St Bavokerk wordt he den, dinsdag 6 augustus 's avonds van 8-9 uur, door de organist. Albert de Klerk een concert gegeven in de serie gemeentelijke gratis toegankelijke, orgelconcerten. Zijn programma vermeldt: van Dietrich Buxtehude (1637-1707) Ciacona e moll; van Jan Pietersz. Sweelinck (1562-1621) Varia ties over: „Mein junges Leben hat ein End"; van César Franck (1822-1890) Pré lude, Fugue et Variation; van Hendrik Andriessen (1892) Sinfonia (Fantasia, Fu ga. Intermezzo en Finale). Donderdag 8 augustus speelt dezelfde organist in dezelfde serie (van 3 tot 4 uur 's middags) werken van J. S. Bach: 1. Pre ludium G dur; 2a. Nun komm' der Heiden Heiland, b. Herr Christ, der ein'ge Gottes- Sohn, c. Vom Himmel hoch, da komm' ich her, d. Vom Himmel kam der Engelschar; 3. Fuge h mol' (über ein Thema von Corel- li); ,4a. In dulci jubilo. b. Jesu, meine Freu- de, c. Helft mir Gottes Güte preisen, d. Das alte Jahr vergangen 1st; 5. Fuge c moll; 6a. Christe, Du Lamm Gottes, b. Da Jesus an dem Kreuze stund, c. O Mensch bewein' dein Sünde grosz; 7. Fuge g moll; 8a. Lieb- ster Jesu, wir sind hier, b. Ich ruf zu dir,' Herr Jesu Christ, c. Wenn wir in höchsten Nöthen sein; 9. Preludium a moll. De 76-jarige dichter mr. J. C. Bloem is kort geleden in een r.k.-ziekenhuis te Zwolle opgenomen. Zijn toestand is, vol gens de geneesheren, bevredigend. De dichter Bloem woont in Kalenberg (ge meente Oldemarkt). ma van de voorstelling is de triomf van Christus. De expositie illustreert ook het „verval" met een overdaad van opsmuk aan portalen zoals ook de late gothiek die zal kennen. Interessant zijn pre-gothische verschijnselen en merkwaardig getor deerde zuilen die iets irreëels hebben, waarbij we tegenwoordig aan surrealis me denken. Niet ieder zal bereid zijn met de onder - Autun: kapiteel „De Engel wekt de drie Koningen" nemende abbé te spreken over de „dor re kilheid der gothiek". Wel is het op merkelijk hoe lente-achtig origineel ons veel in de oude Romaanse bouw- en beeld houwkunst thans voorkomt. Er is een in teressante, zeer goede catalogus beschik baar. De Hoofdstad Operette, het ensemble dat de tradities van het vroeger befaamde Fritz Hirsch-gezelschap voortzet, heeft gisteravond in het Bloemendaalse Open luchttheater nog eens de bekende operette „In einer kleinen Konditorei" voor het voetlicht gebracht, waarvan het in okto ber en ïanuari reeds voorstellingen in de Haarlemse Stadsschouwburg heeft gege ven. Het was een briljante uitvoering van Leo Aschers zangspel, dat door belichting en costumering in deze decoratieve om lijsting tot een charmant sprookje werd, een sprookje over velerlei liefdesperikelen, welks gegeven hier en daar speculeert op de sentimenten van het publiek, maar ook vaak tot een gulle lach aanleiding geeft. Het vrij talrijke publiek heeft met een vaak ovationele bijval uiting gegeven aan zijn bewondering voor deze charmante voorstelling. MüNCHEN (AP) Radio Vrij Europa maakt bekend, dat de Sovjet-Unie het opzettelijk storen van de radio-uitzendin gen van Vrij Europa naar Roemenië ge staakt heeft. Het is niet bekend of het storen in Roemenië zelf nog gebeurt. Het storen van de uitzendingen naar Bulga rije is nog niet gestaakt, en daardoor worden soms ook nog de uitzendingen naar Roemenig gestoord, maar dit lijkt Vrij Europa niet opzettelijk. Vrij Europa zendt uit naar Polen, Hon garije, Tsjechoslowakije, Roemenië en Bulgarije, niet naar de Sovjet-Unie zelf en evenmin naar Oost-Duitsland. Kortgeleden heeft de Amerikaanse voor lichtingsdienst in Washington bekend ge maakt, dat de Russen sinds 19 juni het storen van de Amerikaanse uitzendingen hebben gestaakt. Op drie augustus is in Den Haag op 65- jarige leeftijd overleden de schilder-grafi cus Leo Stracké. Gedurende 10 jaar was hij penning meester van de afdeling Den Haag van de Beroepsvereniging van Beeldende Kunste naars. De crematie zal in alle stilte plaats hebben. Rodin tot heden" IN HET ARNHEMS GEMEENTEMUSEUM is tot 1 ok tober een tentoonstelling te zien van plastieken en teke ningen van Franse beeldhouwers en kunstenaars, die in dit land, tot volle ontplooiing kwamen. „Van Rodin tot heden" is de naam van deze expositie, die een beeld wil geven van het belangrijkste dat sinds Rodin is gaan gelden. Of men alles belangrijk kan vinden is een tweede. Mevrouw C. Gold- scheider, conservatrice van het Museum Rodin, schreef voor de rijk-geïllustreerde catalogus een korte verantwoording, die mij genoegen deed om de voorzichtigheid, waarmee zij Deze expositie is als geheel in de eerste plaats interessant om de aanwezigheid van zoveel verschillende uitingen van uiteen- liggende overtuigin gen. Veelal leggen moeilijk te begrijpen kunstenaars gebie den open voor latere generaties die mak kelijk te volgen zijn. Dat ervaart men ook in deze expositie. Maar wie met de ontwikkeling eniger mate op de hoogte is zal deze tentoonstel ling niet zo'n belang rijke manifestatie achten. Voor wie voor het eerst werk van Rodin gaat zien is er echter beslist te weinig. De thans zekere reputaties van enige oudere figuren vergen in enkele ge vallen een ruimere vertegenwoordiging ter ondersteuning van de duidelijkheid van het beeld, dat een jong publiek er nog van moet verwer ven. Malfray bijvoor beeld had iets typi scher vertegenwoor digd moeten zijn. De veel latere Stahly was een leerling van hem; hij vertoont in zijn hier geëxposeer de werk nu juist iets van wat kenmerkend kan zijn voor Mal- frays plastiek, waarin iets is van een soms nauwelijks bedwongen middelpuntvlieden de kracht. Maar misschien heeft men juist de van Malfray aanwezige werken gekozen op hun grotere bedwongenheid. IN HET GEVAL van Maillol en Despiau kan met een beperkte hoeveelheid werk in een expositie als deze wel worden vol staan. Hun werk moet intens beleefd wor den voor het zijn grootheid prijsgeeft, ter wijl de grootheid van een Rodin directer opvalt. j. f- Advertentie „De grote Amphion, zoon van Zeus" van Laurens. Pompon's kleinere dierplastieken hier zijn van monumentale vorm, maar welke monumentale indruk zijn dieren kunnen maken leert men toch in de eerste plaats uit zijd hier niet aanwezige grote forma ten. Eén daarvan kan men overigens el ders in Arnhem zien. Van de zo echt Franse Wlerick, schepper van het ruiter standbeeld van Maarschalk Foch, is hier genoeg dat alleen al een bezoek aan deze expositie rechtvaardigt. Men kent deze kunstenaar hier te weinig. Evenals trou wens Joseph Bernard, Gimond en Leygue. Eerlijk gezegd was mij het werk van de laatste figuur, die zoveel gevoel toont voor een architecturale bouw, nauwelijks be kend. Gimond, werkend op een beperkt terrein, had weer iets ruimer vertegen woordigd mogen zijn. Van Bourdelle, in dit museum al eerder geëerd, spreekt thans wel sterk zijn soms wat theatrale kant. NA GENOEMDE FIGUREN komen dan zij, die de door het kubisme veroorzaakte ontwikkelingen meemaakten' Archipenko, Laurens, Duchamp-Villon, Lipchitz en Zadkine, om maar een paar hier meer bekende figuren te noemen. Zij zijn na een en ander poneert. Belangrijk blijft voor haar in het algemeen Rodins aanmoediging aan de kunstenaars zich los te maken uit de conventies van de mode en te streven naar een expressie van het leven die geen slaafse nabootsing van de natuur is. Eigenlijk komt zij hierop gedeeltelijk terug als zij, na van de abstract werkende beeldhouwers gesproken te hebben, zegt: „Ondanks hun succes, moet niet te snel be sloten worden om maar van de figuratieve voorstelling af stand te doen". hun eerste contact met het kubisme meer persoonlijke kanten opgegaan. Laurens en Lipchitz, die in het Kubistisch begin wel iets modieus had, zijn de meest boeiende figuren. Met Archipenko en Zadkine ver schenen de met gaten doorboorde plas tieken. Dat Zadkine eigenlijk niet zo'n in drukwekkend beeldhouwer is heb ik al eens eerder moeten schrijven. Veel van zijn kunst heeft iets van betekende vlak ken, die later in een vorm gebogen wer den. De gemeente Apeldoorn kan ik be slist geen geluk wensen met Zadkine's „Orpheus", jeen bijna banaal wrochtsel uit cje kunstnijverheid. Er is bij gemeenten hier te lande een nogal grote liefhebberij in werk van Zadkine. Zijn populariteit be gint me wat bedenkelijk voor te komen. Er is voor gemeenten meer te koop en daartoe kan men zich op deze expositie oriënteren. Volgens mevr. Goldschneider zou Stahly tot de scheppers van abstracte kunst gerekend moeten worden. Mij komt zijn hier vertoonde werk echter niet zo abstract voor. Arp is een der belangrijke eerste abstract werkende beeldhouwers. Men houdt zijn „keien" in de herinnering; dat geldt ook de constructie van Pevsner. Van Gilioli valt vooral op „Pleintje in de zon" een groep van architectonische ele menten, wijzend misschien op ontwikke lingsmogelijkheden, opgeroepen door beeld houwers op een ander dan het traditionele terrein van de beeldhouwkunst. DE SPANJAARDEN Gargallo, Gonzalez en Picasso zijn betrekkelijk onafhankelijk door verschillende richtingen heengegaan, als men hun ontwikkeling achteraf toetst. Zij hebben iets eigengereids, zonder het consequent aangaan van een weg, die mogelijk dood zou kunnen lopen. Het werk van Germaine Richier en Couturier kan moeilijk gedacht worden zonder de voor afgaande oorlog en concentratiekampen. Giacometti komt met zijn langgerekte fi guurtjes in hun buurt, maar hindert mij door herhaling en gemanierdheid. Char mant van hem is een 25 jaar geleden ge maakte kop van een Egyptische; groots echter beslist niet. Giacometti behoeft niet tekenend genoemd te worden voor een ontwikkeling. Maar toch symboliseren zijn latere figuurtjes de verschraling, die ik op deze expositie voelde. Bij het werk van Couturier, eens een der beste leer lingen van Maillol, begin ik te denken aan Nederlanders als Kneulman. En daarop gaan dan de gedachten uit naar een Wes- sel Couzijn, een Tajiri en een Volten. Hun werk had temidden van het recente deel van deze expositie geen slecht figuur ge slagen, en aan de gemiddelde kwaliteit zelfs kunnen toevoegen. Die gedachte be vestigde mij nog eens de wat matte in drukken, die ik van een deel van deze expositie meenam. Bob Buys Olifant. In de dierentuin van West-Berlijn heeft een wild geworden olifant zijn 39- jarige bewaker met een van zijn slag tanden doorboord en vervolgens verplet» terd. De film „De Nederlandse Bloembollen cultuur" die door Joh. Blansjaar in op dracht van de N.T.S. vervaardigd werd voor het Internationaal .Agrarisch Nieuws, heeft in het buitenland veel belangstelling ontmoet. Nadat de film op 5 februari en 5 maart j.l. op het Nederlandse scherm kwam, werd hij reeds uitgezonden door de Deense en de Zweedse televisie. De B.B.C. projecteerde hem voor de Britse kijkers in haar programma van afgelopen zondag. Binnenkort zijn voorts uitzendin gen in Zwitserland en België te verwach ten. Al met al dus goede en goedkope propaganda voor onze bollencultuur. De oudere lezers zullen zich zeker zijn naam nog herinneren: Jos Windt, de Ne derlandse jeugd-tenniskampioen, die mede door tal van radio-uitzendingen een popu laire kleinkunstenaar (conférencier en imitator) werd. In 1956 vertrok deze ar tiest voor goed naar de Verenigde Staten, waar hij als Joss Wind zijn loopbaan voort zette en o.m. in menig t.v.-programma optrad. Op uitnodiging van de VARA komt Jos(s) Wind(t) eind augustus naar Neder land voor een nieuw televisie-programma. Men kon ons nog niet zeggen, op welke dag deze uitzending plaats vindt. Herbert Joeks, Jan Blaaser en Rien van Nunen zijn de acteurs in de eenakter „De Reünie", die op 18 augustus a.s. door de K.R.O. op de beeldbuis wordt ge bracht. Dit stuk, dat in de middag voor afgaande aan de uitzending wordt opge nomen, werd geschreven door het bekende Engelse auteurskoppel Alan Simpson en Ray Calton. Deze heren schreven ook de eenakter over een eenvoudige jongeman, diens „dure" oude Rolls Royce en diens hulpvaardige vriend, de automonteur, welke verleden jaar door de K.R.O. uit gezonden werd. Blaaser en Van Nunen maakten er toen onder regie van Frans 't Hoen (die ook het nieuwe stuk regis seert) een fijn-komisch stukje t.v. van. De bekende t.v. regisseur Joes Odufré, die per1 augustus j.l. op eigen verzoek zijn dienstverband met de V.P.R.O. be ëindigde (hij was laatstelijk plaatsvervan gend hoofd van de t.v.-sectie van deze omroep) is dezer dagen voor de duur van 3 weken naar Griekenland vertrokken, om daar in opdracht van het Commissariaat voor Vluchtelingenhulp van de Verenigde Naties een filmdocumentaire te vervaar digen. HET BESTUUR van Felison, dat nu ruim twaalf jaar bestaat, meent dat de door deze stichting ter bevordering van beeldende kunst in de gemeente Velsen samengestelde exposities nog te weinig be zocht worden. Het bestuur heeft nu een enquête georganiseerd. Op de thans tot 18 augustus te bezichtigen tentoonstelling van werken van Kennemer kunstenaars liggen formulieren ter invulling gereed uit welke het bestuur gegevens hoopt te ver krijgen voor een nader beraad omtrent het bevorderen van een grotere belangstelling. Mijnerzijds heb ik meestal graag het be zoeken aan Felisons exposities aangera den. Ik doe dit ook weer bij deze, al ligt de kwaliteit van het geheel iets lager, dan men van Felison gewend is. HET IS TOCH WEL interessant te weten wat in eigen omgeving gebeurt op het ge bied van de beeldende creativiteit. Enige jaren geleden heb ik zelfs gewag gemaakt van het eigene uit deze streek, iets van een gerheenschappeiijkheid in de resulta ten van Kennemer kunstenaars. Mogelijk werd dit bepaald door de invloed vah de sterkste figuren onder hen. Van onderlin ge banden was in ieder geval sprake. Thans valt dit minder algemeen op al is het duidelijk dat de schilders Schouten en Van Hesseldingen dicht in eikaars buurt hebben zitten werken. Dat is dan niet di rect zichtbaar in hun wijze van werken, van vormgeven, maar meer door gelijke onderwerpen. Voor zover hier naar de na tuur gewerkt wordt ligt een zekere onder linge overeenkomst ook wel voor de hand. Het licht is nabij de zee duidelijk anders dan even verder het land in. Het Kenne- merland kan iets blonds hebben, dat men niet rond Amsterdam ontmoet. En iets van dat blonde is mij een vorige keer zo opgevallen in het werk. Ook nu is er iets van aanwezig. UITZONDERINGEN hierop zijn dan ze ker de schilderijen Van Santen, ontstaan in de sfeer van het atelier, een sfeer, die we zo goed van Boot kenden. Uitzonderlijk is ook het werk van Piersma, die niet di rect naar de natuur werkt, maar bouwt op herinneringen en vermoedelijk ook stu dies. Van dat blonde licht vond ik dan veel terug in zeer verdienstelijke aquarellen van Heeck, in een gouache van Eka en in een portretje in olieverf van Kleyn, die verder een uitstekend tekenaar blijkt te zijn, gevoelig ook weer voor de lichtre- flexen, die schaduwen tot enige blondheid kunnen verzachten. Vertrouwd in dit mi lieu was me ook weer de kleur van Kroo- ne's gouaches. Mevr. Vis-Visser werkte voor een lichte aquarel direct naar de natuur, terwijl haar meer donkere schil derij met baadsters echt een verwerking van de natuur is, daarvan afwijkend, maar toch ook wel weer voorstelbaar als vanuit eigen omgeving ontstaan. Tenslotte ontmoeten we hier charmante plastieken van Clay, uit hout gesneden abslracte beelden van Betjes, en tekeningen van Kretszchar. Bob Buys Matthqs Maris. De heer H. Hakvoort, oud-kapitein van de Urker bootdienst, heeft uit een erfenis een schilderijtje ver kregen, dat een Christuskop voorstelt. Dr. Hannema, voormalig conservator van het museum Boymans-Van Beuningen in Rot terdam, heeft het herkend als zijnde van Matthijs Maris. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram mofoonmuziek. 8.45 Mannenkoor (gr.); volksliederen. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voör de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Psalmzingt de Heer* geestelijke lie deren. (herhaling van zondag 4 augustus j.l.). 11.10 Noordhollands Filharmonisch orkest: klassieke muz. 11.55 Lichte gram-' mofoonmuziek. 12.15 Licht pianospel (gr.) 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Licht instrumentaal kwartet. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel ac-. tualiteiten. 13.00 NieuWs. 13.15 Licht instru mentaal trio. 13.45 Moderne grammofoon muziek. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.25 Viool en clavecimbel; klassieke mu ziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Duitse orkesten parade (gr.). 17.40 Beursberichten. 17.45 Musette-ensemble met zangsolisten. 18.10 Kamerkoor: oude liederen. 18.30 Het Spek- trum, lezingen. 18.45 Zigeunerorkest (gr.) 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Mu ziek van het Leger des Heils (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Licht instrument, kwar tet. 20.10 Concertgebouworkest en solist: klassieke en moderne muzieek. 20.50 De Evangelische Broedergemeente in Surina me, indrukken over het werk van de Hern hutter Zending in Suriname. 21.05 Om roeporkest en solisten: Operaconcert. 21.50 Kanttekeningen. 22.00 Liedjes uit lang ver vlogen tijden (opn.). 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avondsluiting. 23.00 Ierse liedjes (gr.). 23.10 Bij de gratie Gods, klankbeeld. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Klaarwakker: lichte grammofoonmuziek, reportages, mededelingen en commenta ren. (Om 7.35 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lich te grammofoonmuziek. 8.55 Kookpraatje. 9.00 Ochtendgymnastiek 'voor de vrouw. 9.10 Super Flumina Babylonis, motet (gr.) 9.40 Geluidsjagers. VPRO: 10.00 Een en al oog: kijken naar televisie, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Lichte gram mofoonmuziek. 10.35 Vrij entree, cabaret. 11.00 Wals-orkest. 11.30 Viool en piano: klassieke muziek (gr.). 12.00 Promenade orkest: moderne muziek. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Orgelkwartet: lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Pianotrio. 13.40 Tango-orkest (gr.).. 13.50 Klassieke liederencyclus (gram.) 15.00 Examen... diploma.wat nu?, toespraak. 15.10 Voor de jeugd. 16.30 Lichte grammofoon muziek. 17.00 Wegwijzer: tips voor vakan tie en snipperdagen. 17.50 Regeringsuit zending: Geven en nemen. Tips voor en van weggebruikers. 18.00 Nieuws en com mentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Metro- pole orkest. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Licht instrumentaal trio met zangsoliste: jazzmuziek. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Licht instru mentaal sextet. 20.30 Onder de grond, hoor spel. (herhaling van 17-4-1963). 21.30 Loos- drecht Jazz Festival 1963. 22.00 Lichte grammofoonmuziek. 22.20 Wereldkampi oenschappen wielrennen te Rocourt, re portage. 22.30 Nieuws. 22.40 Jazzmagazine. 23.25 Pianorecital: moderne muziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Gevarieer de muziek. 14.30 Jeugdkoren. 15.00 Sym fonische muziek. 15.25 Klassieke dansmu ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Gevarieerde muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Kamermuziek. 17.50 Lichte orkest muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Gitaarmuziek. 18.10 Lekenmooraal en filosofie. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Moderne muziek. 20.00 Opera- en Belcantogala. 20.50 Pianomuziek. 21.00 Dansmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Klassieke muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmige muziek. 23.55 Nieuws. 24 00-0.45 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Internationaal agrarisch nws. 20.00 Journaal. KRO: 20.20 De sportieve prestatie, een programma over normale en abnormale sportgebeurtenissen. 20.50 De Flintstones, tekenfilm (deel zestien). 21.15 Spaanse zangeres. 21.30 Hoe hij loog tegen haar echtgenoot, eenakter. 22.00 Alphons Ariëns, priester, een levensschets. NTS: 22.25-22.30 Journaal. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjourn. VARA: 17.10-17.45 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Eurovisie: We reldkampioenschappen wielrennen te Ro court, reportage. VARA: 19.30 Een zomer se dag op de Loosdrechtse plassen, een watersportshow. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Dick Lowell - Spionage, TV-film. 21.35 Geschon den beeld, documentair programma over geestelijk gestoorden. 22.00 Finale Loos- drecht - Jazzconcours 1963. NTS: 22.35 Eurovisie: Wereldkampioenschappen wiel rennen te Rocourt, reportage. 23.05-23.10 Journaal. Geref. Kerken Beroepen t.e Tijnje en te Zwartemeer R Pluim, kand. te Meppel. Aangenomen naar Opperdoes H. G. Ver- haagen, kand. te Delft. Bedankt voor Bleiswijk R. Molemaker te Pingjum en Zurich. Tweetal te Maasland J. J. Lamme Jr. te Balkbrug en J. W. de Roo te Sellingen. Advertentie

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 6