rHIHHBHI
i
i
Rob
DE PROGRAMMA'S
Viering van 150 jaar koninkrijk
beheerst de Taptoe Delft '63
De Haagse Comedie in
het nieuwe seizoen
Schilderijendiefstal
in Londen
NEGEN MUZEN
„Het laatste avondmaal11 van Da Vinei
weer eens helemaal gerestaureerd
Frank Sinatra krijgt
met zijn zoon te doen
Amerikaanse archeologen
op zoek naar Sybaris
In Theemsbedding gevonden
Romeins schip behouden
van Reijn als
clown
WOENSDAG 7 AUGUSTUS 1963
7
Broeders van Taizé
niet naar Utrecht
Drs. E. van der Wolk, Studiebeurzen 'en
studiekosten, Gids voor studenten, aspi
rant-studenten en hun ouders. J. H. de
Bussij, Amsterdam.
Kerkelijk nieuws
Twee steden blootgelegd
■L W nabeschouwingen
Luchtige zomeravond
David Koning
J. Damsnuizer
De radio geeft donderdag
T elevisieflrogramma
MEER DAN OOIT zal het accent in de Taptoe Delft 1963 vallen op de uitbeelding
van een stuk.ie historie, waarbij militairen nauw betrokken waren. Waren in vorige
jaren tien minuten ingeruimd voor een dergelijke terugblik, straks bij de tiende
Taptoe die yvordt gehouden van 29 augustus tot en met 7 september beheersen his
torische kostuums gedurende een halfuur de show. Dit tweede lustrum van het
Delftse spektakel valt immers samen met de viering van de honderdvijftigjarige
onafhankelijkheid van het koninkrijk; voor de organisatoren van Taptoe Delft een
opgelegde gelegenheid om nog eens de intocht van (de latere) koning Willem I in
beeld te brengen.
ER KOMT EEN OUDERWETSE schut
terij aan te pas, compleet met zulke an
tieke instrumenten als klephoorn, ophicleï-
de en serpent; men zal nog eens weer
de echte halvemaanblazers kunnen beluis
teren en men zal zich kunnen vermeien
in de aanblik van een spannend gevecht
op de scheepssabel, uitgevoerd door ma
trozen en mariniers van 's lands vloot.
De eerste militaire groepen die zich in
de bevrijdingsdagen van 1813 direct
schaarden onder de bevelen van de Oran
jevorst waren de Huzaren no. 6 van Wil
lem Frangois van Boreel. De Kon. Marine
heeft grootmoedig goed gevonden dat zij
nu ook voorop gaan in 't Taptoe-program-
ma, zij het wel dat zij onmiddellijk wor
den gevolgd door de matrozen en mari
niers van 's lands vloot.
Deze korpsen zullen optreden tegelijk
met hedendaagse eenheden, zoals het
trompetterkorps der cavalerie, het fanfa
rekorps der genie, het jachthoornkorps der
Garde Jagers en de halvemaanblazers,
klaroenblazers en tamboers der Limburg
se Jagers. De matrozen en mariniers ko
men uiteraard de grote markt pp in ge
zelschap van de marinierskapel der Kon.
Marine mèt de tamboers en pijpers van
het Korps Mariniers.
IN DIT GEZAMENLIJKE optreden van
„oud" en „nieuw" Wil met de honderd
vijftig jaren, welke zijn verstreken sedert
de herovering der vrijheid, overspannen.
De vreugde om het zelfstandig bestaan van
het koninkrijk wordt gesymboliseerd in
het overreiken van de vlaggen van Ne
derland, Suriname, de Antillen en de elf
provincies door de historische korpsen aan
de hedendaagse. Hoogtepunt in dit histo
rische gedeelte wordt zonder twijfel de
glorieuze ontvangst van de soevereine
vorst die begeleid door een klein ge
volg, waarin o.a. een kozakkenofficier
voorkomt, allen te paard gezeten zijn
intrede doet binnen de veste Delft.
Op dit punt van het programma zullen
de muzikanten van de toenmalige Delftse
Nationale Garde (latere schutterij) nog
gekleed in Franse uniformen, maar de
adelaar op de sjako reeds vervangen door
'n Oranje kokarde, concerteren, samen met
de trompetters van het Regiment Huza
ren no 6.
DE SCHEPELINGEN van 's lands vloot
(in werkelijkheid matrozen van het mari
nevliegkamp Valkenburg) zullen exerce
ren met de scheepssabel. Deze wapens
zijn speciaal voor deze gelegenheid ver
vaardigd door de leerlingen van de school
Technische Dienst te Utrecht, naar het
voorbeeld van een authentiek stuk.
Dit jaar 1963 is ook het jubileumjaar
van de Kon. Luchtmacht. Daarom krijgt
ook onze vijftigjarige luchtmacht een
In het toneelseizoen 1963-1964 zal Ko
van Dijk optreden als gastspeler bij de
Haagse Comedie, waarvan Paul Steenber
gen directeur is. Het tableau de la troupe
voor het komend seizoen is als volgt sa
mengesteld: Anne-Wil Blankers, Sonja
Brill, Ariette van Embden, Georgette Ha-
gedoorn. Anne-Marie Heyligers, Nelleke'
Knegtmans, Anny de Lange, Annie Leen-
ders, Paula Petri, Trins Snijders, Do van
Stek, Camille de Vries, Myra Ward, Ida
Wasserman, Bas ten Batenburg, Wiebe
Brandsma, Kees Coolen, Jules Croiset, Al-
bert van Dalsum, Hep van Delft, Joris
Diels. Pim Dikkers, Jan van Ees, Coen
Flink, Manfred de Graaf, Gerard de Groot,
Wim de Haas, Broes Hartman, Eric van
Ingen, John Koch, Bob de Lange, Jan van
der Linden, Frans van der Lingen, Guido
de Moor, Carl van der Plas, Wim van
Rooij, Jules Royaards, Paul Steenbergen,
Gijsbert Tersteeg en Jan Veelo. Regisseurs
zijn o.a. Paul Steenbergen, Joris Diels,
Bob de Lange, Frans van der Lingen en
Pim Dikkers
De Haagse Comedie zal 17 augustus het
nieuwe seizoen openen met „Quadrille"
van Noel Coward in een vertaling van
Max Nord en onder regie van Paul Steen
bergen. Zaterdag 31 augustus volgt de
première var. De Reiziger zonder Bagage"
van Jean Anouilh, in een vertaling van Jo
ris Diels. Voor eind september vermeldt
het programma van de Haagse Comedie de
première van „Les Maxibules" van Mar
cel Aymé in een vertaling van Adriaan
Morriën.
Uit de Londense woning van de zaken
man Michael Sieff zijn dezer dagen schil
derijen ter waarde van ruim 130.000 gul
den in totaal gestolen. Bij deze doeken zijn
een ..Gezicht op een Meer" van Boucher,
dat op ruim 55.000 gulden geschat wordt,
een schilderij van Corot ter waarde van
rond 48.000 gulden en twee doeken van
Constantin Guys, die men schat op respec
tievelijk 10.000 en 12.500 gulden. Voorts
werden onder meer een bontjas en tafel
zilver gestolen. De totale waarde van de
gestolen goederen wordt geschat op ruim
200.000 gulden.
„La Ronde 1963". Te Wenen is de ver
filming begonnen van „La Ronde 1963"
een eigentijdse versie van de draaimolen
der liefde, gebaseerd op een toneelstuk
van Arthur Schnitzler. De Duitse regisseur
Alfred Weisemann heeft een internationale
bezetting bijeengebracht. Voor de opnamen
zijn vijftig dagen uitgetrokken, waarvan
veertig te Wenen en tien te Berlijn. Tot de
bezetting behoren de Duitse sterren Lilli
Palmer, Hildegard Knef en Paul Hub-
sehmied, de Frangaise Anouk Aimée en
Charles Regnier en de Italiaanse acteur
Angelo Santi. Het scenario van de film is
ontleend aan een toneelstuk van twee be
faamde Oostenrijkse toneelschrijvers, Carl
Merz en Helmut Qualtinger.
groot aandeel in het programma. Vlie
gers, waarnemers, technici, verbindings
experts, kortom vertegenwoordigers van
alle dienstvakken die onze luchtmacht
heeft, zullen gezamenlijk opmarcheren,
vanzelfsprekend op muziek („in het luch
tige genre," zei overste R. van Yperen)
van de kapel van de Kon. Luchtmacht met
tamboerkorps. De twintig luchtmacht-mi
nuten worden afgesloten met het optreden
van het befaamde, ook tien jaar oude,
„spookpeloton" van de luchtmacht instruc
tie en militaire opleidingenschool.
VEEL OUDE militaire muziek, bijeen
gezocht door overste Van Yperen en mu-
ziekspeurder Willem Noske, enkele splin
ternieuwe marsen, waaronder het pas aan
de Koningin aangeboden „La Courtinei"
een compositie van de Franse kapelmees
ter Ad. Jouannet en op speciaal ver
zoek van het publiek het befaamde
„Land of Hope and Glory" zullen deze
lustrumtaptoe, waarin buiten de genoem
de ook alle andere bekende militaire mu
ziekkorpsen optreden, kenmerken.
DE MONA LISA is glimlachend naar
de V.S. en terug naar het Louvre gereisd,
de Piëta van Michelangelo zal van Vati
caanstad naar de wereldtentoonstelling te
New York gaan, maar „Het laatste
Avondmaal" van Leonardo da Vinei kan
niet voor Amerikaanse verlangens zwich
ten omdat het nu eenmaal op een muur
in een klooster te Milaan is geschilderd.
Alle vernuft van generatics van Italiaan
se deskundigen is nodig geweest om het
daar in stand te houden. Men zou natuur
lijk de hele muur kunnen exporteren (laat
dat maar aan \de Amerikanen over) maar
de Milanezen kunnen niet barbaars den
ken.
INPLAATS VAN DE gebruikelijke fres
cotechniek van schilderen op de nog voch
tige pleisterkalk van een muur toe te pas
sen, heeft Da Vinei voor zijn meesterwerk
een proef genomen met een ondergrond
van kalk en lijm van eigen vinding. Vrien
den hebben hem destijds gewaarschuwd,
dat het niet duurzaam zou zijn en het
klimaat van Milaan heeft ertoe bijgedra
gen, dat zij gelijk kregen. Het mengsel
bleek zeer gevoelig te zijn voor vocht en
daar kan Milaan heel wat van leveren.
Da Vinei heeft „Het laatste Avondmaal"
geschilderd bij vlagen. Hij kwam naar
het: Dominicanenklooster naast de kerk
van de Madonna Delia Grazie als hij er
zin in had en zodoende heeft hij vele ja
ren over het werk gedaan. Het kunstwerk
is geschilderd op een muur van de ref
ter (eetzaal van de monniken). Toen hij
het in 1498 eindelijk klaar had, zag het
er stralend en fris uit, maar het begon
al spoedig te vervallen. Omstreeks 1568
noemde de historicus Vasari het „weinig
meer dan een vlek". Toen begon de einde
loze reeks restauraties om te voorkomen
dat het geheel zou verdwijnen.
BIJ HET EINDE van de tweede wereld
oorlog verkeerde het schilderstuk in zeer
slechte toestand. De toepassing van mo-
Frank Sinatra, reeds ragenlang de
meest geïmiteerde zanger, heeft er een
nieuwe concurrent bij die in zijn stijl zingt.
Het is zijn zoon, Frank jr., oud negentien
jaar. Onlangs maakte Frank jr. zijn de
buut in Disneyland met het herboren or
kest van Tommy Dorsey. Hij zingt dezelf
de nummers en dezelfde arrangementen
die zijn vader in de jaren 1939-'41 popu
lair maakten.
De jonge zanger die klein en slank is
net als zijn vader, had groot succes bij
het veelkoppige publiek, vooral bij de
teenagers. Na afloop werd hij, ook weer
net als zijn vader vroeger, door een grote
troep meisjes gevolgd bij elke stap die
hij deed.
Frank jr. heeft zich sedert verleden jaar
toen hij als amateur debuteerde, eveneens
in Disneyland, ontwikkeld tot een goed
zanger. Hij heeft de stijl van zijn vader,
hij kan niet anders zingen. Verder speelt
hij piano en componeert. Hij maakt ook
arrangementen. De voornamelijk jonge
Dorsey-band speelde de oude swingende
arrangementen van Tommy Dorsey. Er
zijn enkele veteranen uit Dorsey's tijd in
de grote band, waaronder de leider Sam
Donahue, de trompettist Charlie Shavers
en de zangeres Helen Forrest. Helen For
rest zong bij Harry James in 1939 toen
de nog volkomen onbekende Sinatra sr.
haar kwam vragen of hij bij de band
mocht zingen.
De broeders van de protestantse kloos
tergemeenschap van Taizé zullen zich niet
in Utrecht vestigen. Definitief is dit be
sluit niet. De mogelijkheid van een tijde
lijke vestiging in de verre toekomst blijft
bestaan. Dit meldt de Parijse correspon
dent van het K.N.P. uit Taizé. waar dins'
dag het grote kapittel van de kloosterge
meenschap gesloten werd.
De broeders van Taizé hebben reeds
verscheidene overigens zeer kleine
vestigingen in Duitsland, Zwitserland, En
geland, de Verenigde Staten en Afrika. Het
gaat hier om tijdelijke vestigingen waar
mee men beoogt het oecumenisch gesprek
op gang te brengen. Wanneer de broeders
hun doel bereikt hebben, vertrekken zij
weer naar een andere plaats. De broeders
hebben wel een vestiging in Utrecht over
wogen, maar hebben er om niet bekend
gemaakte redenen voorlopig van afge
zien.
derne restauratiemethoden redde het op
nieuw. Daartoe draagt ook bij een stand
vastige gunstige temperatuur, die in de
refter wordt onderhouden door een onder
de grond in de nabijheid van de kostbare
muur gebouwde verwarmingsinstallatie.
Ook de vochtigheidsgraad wordt rigoureus
geregeld. Dankzij deze maatregelen en een
omvangrijke restauratie door de schilder
Mauro Pellicioli ziet de bezoeker van nu
een mooier „Laatste Avondmaal" dan rei
zigers vele jaren hebben kunnen bewon
deren. En de bezoekers blijven komen.
Gedurende het voor- en naseizoen zijn het
er in de regel 70 tot 80 per dag, maar
in het hoogseizoen neemt hun aantal toe
tot 1300 per dag.
In dit handzame boekje vindt men
vele gegevens over de financiële en
andere praktische problemen die het
studeren aan universiteit en hogeschool
met zich brengt. De stof is systematisch
ingedeeld en zo komen bij de studie
kosten de verschillende typen studen
ten (niet a la Klikspaan!) aan de orde:
de thuiswonende student, de spoorstu
dent, de zelfstandige en de gehuwde
student. Naar de mening van de schrij
ver heeft de spoorstudent 2.500 per
jaar nodig, de thuiswonende zou met
2.300 toe kunnen. Over studietoelagen
en de voorwaarden waarop men ze
krijgt worden vele waardevolle opmer
kingen gemaakt. Het werkstudentschap
raadt de schrijver in het algemeen af,
ook al ziet hij er positieve kanten aan.
Tenslotte is een hoofdstuk gewijd aan
de fiscale consequenties van het stu
deren.
Dr. J. M. Fuchs ir W. Simons, In de
winkel van Sinkel Kopen en verkopen
in Nederland, Broekman Ir De Meris
n.v., Amsterdam.
Inderdaad is de titel niet slecht ge
vonden voor dit boekje dat qua inhoud
de indruk van een allegaartje maakt.
Het houdt het midden tussen een re
clamekrant of -folder, een adresboek
en een menukaart van een exquis res
taurant. De beide samenstellers hebben
gepoogd op het terrein van koop en
verkoop tal van uitzonderlijkheden te
rubriceren. Zo is dit naslagwerkje een
bonte verzameling van specialiteiten en
specialisten geworden die de normale
consument slechts zelden nodig zal heb
ben. De enkele keren dat hij er drin
gend behoefte aan heeft geven echter
dikwijls grote moeilijkheden. Waar kun
je nu tamme apen krijgen, waar eet je
Poulet braisé Debrecen, waar leen je
grammofoonplaten én waar kun je nog
78-toerenplaten kopen, welke kunst
veilingen zijn er in Nederland en wie
repareert er antieke meubelen op ver
antwoorde wijze, hoe en bij wie kan
men zich in een paramedisch beroep be
kwamen en hoe komt men aan een
babytroon? Op al deze en nog vele an
dere ietwat buitenissige vragen wordt
in deze Winkel van Sinkel antwoord
gegeven. Een grappig boekje dat zich
laat lezen als één grote advertentie.
Geref. Kerken
Bedankt voor Meppel (vac. J. van Tui
nen) en voor Zierikzee J. H. van Boggelen
te Genderen; voor Holwerd W. B. van der
Meulen te Sprang (N.-Br.); voor Uithuizer-
meeden P. Sijtsma te Nederhorst den Berg
Beroepen te Maasland (2de pred.pl.) C. W.
de Roo te Sellingen; te Dokkum (4de pred.
pl.) A. Prins te Wormerveer. Aangenomen
naar Schiermonnikoog H. J. Zeldenrust,
kand. te Utrecht, die bedankte voor Bo-
zum, Halle (Geld.), Schoondijke, Wilnis en
voor Winsum (Fr.). Bedankt voor Laar
(graafschap Bentheim, Duitsland) H. F.
Voogd te Ihrhove (Oost-Friesland, Duits
land).
Sophia horen als Lucilla, dochter van
Marcus Aurelius, tijdens opnamen
voor de film „De val van het
Romeinse rijk".
Oudheidkundigen, die in neder-ltalië naar
de oude Griekse stad Sybaris zoeken, heb
ben volgens dr. Froelich G. Rainey, direc
teur van het museum van de universiteit
van Pennsylvania, de bouwvallen van
twee steden gevonden. Rainey heeft de
leiding van een groep Amerikaanse en
Italiaanse oudheidkundigen, die sinds *1961
naar Sybaris zoekt. De opgravingen zijn
tot de herfst opgeschort.
„De beide Griekse steden zijn groot ge
noeg en oud genoeg en ongeveer gelegen,
waar Sybaris moet zijn geweest zei. hij
maar wij hebben niets gevonden, dat
belangrijk genoeg is om ons tot de con
clusie te leiden, dat wij Sybaris werke
lijk hebben gevonden". Sybaris, een der
rijkste stad van het oude Griekenland,
was befaamd om haar schatten en de
vadsigheid van haar inwoners. Hun weel
dezucht heeft onze taal het woord sybariet
als aanduiding van een wellustig, verwijfd
persoon geschonken. Rainey zei, dat de
bouwValderr van-He beide steden zich ■"op
ongeveer 18 km van elkaar in de vlakte
van Sybaris in Calabrië (Zuid-Italië) be
vinden. Een ervan is gelegen op de top
van een kleine hoogvlakte, verscheidene
kilometers landinwaarts
Aan de kust hebben de oudheidkundigen
bewijzen gevonden van drie perioden van
bewoning in lagen op diepten van onge
veer vier tot ongeveer acht meter. In de
bovenste laag bevonden zich Romeinse
bouwvallen uit ongeveer de tijd van Chris
tus. In de beide andere lagen werden
Griekse bouwvallen uit de vierde en zes
de eeuw voor Christus gevonden. Op het
plateau vond men fundamenten en andere
voorwerpen uit de periode van 600 tot 300
voor Christus. De geleerden onderzoeken
de juistheid van een theorie, volgens wel
ke de stad op de hoogvlakte de bouwval
van Sybaris en de plaats bij de kustlijn
de haven van de stad zou kunnen zijn
geweest.
„De sportieve prestatie", het Franse
voorgerecht, dat geserveerd werd door
Aad van den Heuvel, bleek een hors
d'oeuvre te zijn van allerlei oude film-
journaal-onderwerpen, waarin het kruid
van de sensatie een allesoverheersende
smaak had. Wij gunden Van den Heuvel,
een deskundige (sport)-redacteur gaarne
het plezier, eens wat minder serieuze za
ken aan te pakken. Voor de rest was het
een aardig kijkspul voor de kermis.
Ook in het stenen tijdperk leefden reeds
regisseurs met een midden-Europees ac
cent en bange filmhelden, die een stand-
in nodig hadden. Dat leerde ons de nieu
we aflevering van „The Flintstones", die
ons voorts de bekende reacties van de
gewone man op het werk van Hollywood
liet zien. Een wat afgezaagd thema dus,
dat gered werd door 'de lokale kleur van
Bedrock.
De Spaanse Nati Mistral zong ons be
kende Spaanse liedjes over de liefde toe
op een wijze, die deed vergeten dat wij
hier met een grote actrice te doen had
den. Deze droom-vrouw trad op in fraai
gestyleerde decors van Jan van der Does
en zij werd uitstekend geassisteerd door
de cameramannen, die haar elegante ver
schijning in alle mogelijk instellingen weer
gaven. Voor ons was het het beste onder
deel van dit aardige zomeravond-program
ma, dat werd voortgezet met een door
de Vlaamse t.v. opgenomen éénakter van
G. B. Shaw, getiteld „Hoe hij loog tegen
haar echtgenoot", in de vertaling van
Remco Campert. De goedmoedige Vlaam
se tongval, waarmede de nogal litteraire,
maar spitse dialogen van Shaw werden
uitgesproken, maakten het ons wat moei
lijk te geloven in de wat gedegenereerde
sfeer, waarin dit onschuldige driehoeks-
verhoudinkje zich afspeelde. De onvolwas-
HET ROMEINSE SCHIP, dat in een
modderbank in de rivier de Theems in
gebed ligt, is te elfder ure gered. Het
zal een plaats krijgen in een Londens mu
seum. Sir Ralph Perring, de lord mayor
van Londen, heeft gelast, dat het weg-
verbeteringsproject, waaraan het oude
schip ten offer zou vallen, opgeschort
moet worden, zolang het schip niet weg
gehaald is.
HET SCHIP WERD een jaar geleden
bij de Blackfriars brug ontdekt. Onlangs
kwam een deskundige tot de conclusie dat
het een Romeins vaartuig was. Hij is van
mening, dat het het volledigste Romein
se schip is, dat ooit opgegraven is. In
dien Lord Perring niet tussenbeide geko
men was zou het schip door graafmachi
nes die aan de fundering voor een on
derdoorgang bij de brug werken ver
nield zijn. Het houten schip zal nu stuk
je bij beetje geborgen, geconserveerd en
gereconstrueerd worden.
Verwacht wordt, dat de berging tien tot
veertien dagen zal vergen. De kosten wor
den geraamd op 2.000 pond (20.000 gul
den) per dag een groot gedeelte van
dit geld zal betaald moeten worden als
gevolg van de vertraging in het wegver-
beteringsproject. Het schip ligt op de bo
dem van een 12 meter diepe schacht in
de modder.
Het nieuws dat het schip vernietigd zou
worden, wekte felle reacties op bij het
publiek. Grote menigten Londenaars trok
ken naar de Blackfriarsbrug om het te
bezichtigen. Door het feit, dat onder de
mast een muntje gevonden werd met de
beeltenis van de Romeinse keizer Domi-
tianus, die van 81 tot 96 regeerde, kon
worden vastgesteld dat het een Romeins
schip was.
SINDS GISTEREN en gedurende een
week onthaalt Rob van Reijn de bezoe
kers van het Nieuwe de la Martheater
in Amsterdam voor de pauze op een
heel vermakelijk programma. In de loop
van zijn nu twaalfjarige carrière als
pantomimespeler heeft hij zijn „man
netje Maccus" zoveel redenen van be
staan gegeven, dat er uit de belevenis
sen van deze malle figuur inderdaad
een revue bleek samen te stellen, waar
om de toeschouwer steeds smakelijker
begint te lachen bij groeiende gewen
ning. Dit deel van zijn optreden be
staat uit een stuk of tien „oude" num
mers (met „Biljarten" als een nieuw
hoogtepuntin zoalniet verfijnde dan
toch wederom verbeterde uitvoering.
ROB VAN REIJN is de enige mime, al
dus de gedrukte inleiding, die niet gere
kend kan worden tot een zekere school
of een bepaalde stijlgroep. Maar laten wij
zonder de minste lust tot denigratie wèl
wezen: hij heeft zich met inderdaad be
wonderenswaardige werkdrift een eigen
plaats verworven door deze te bepalen
binnen de sfeer van het cabaret. Men moet
van hem geen imaginaire projecties van
hooggestemd of angstaanjagend levensge
voel verwachten. Zijn manipulaties met
onzichtbare gebruiksvoorwerpen zijn humo
ristisch vertekende alledaagsheden. In zijn
levendige spotprenten weet hij door ver
nuftige combinatie van weglating en over
drijving het gewone, genormaliseerde ge-
drdg uitdagend of aandoenlijk komisch
voor te stellen. Parodistische werkelijk
heidszin en virtuoze suggestie blijven de
grondslagen van zijn kleinkunst.
HET I§ BEGRIJPELIJK, dat hij ook
eens wat anders wil. Aan de vrees voor
verstarring in mechanisme, waarin hij
blijkens een onlangs gepubliceerd inter
view zegt te verkeren, behoeft rpen daar
om nog niet te geloven. Hoe dan ook, in
het tweede gedeelte van de avond probeert
hij het zichzelf moeilijker en het publiek
gemakkelijker te maken door regelrecht
voor clown te spelen. Hij doet dat onder
het motto „Compromis in C groot". Dat
slaat kennelijk op de omstandigheid, dat
hij hierbij allerlei attributen en scènische
hulpmiddelen te baat neemt, soms wel met
aardige effecten. De roodgepruikte en voor
de rest in het groen gestoken figuur, die
hij nu ten tonele laat verschijnen, zal nog
eens langdurig groeiproces moeten door
maken. De associatieve beeldgrappen be
rusten vaak op leuke vondsten, maar ko
men te moeizaam tot een uitwerking met
onvoldoende climax. Er zijn bij alle fijn
geestigheid teveel nauwelijks gevarieerde
herhalingen en te weinig contrasten. Overi
gens is er aan dit optreden, dat door een
kleine combo wordt begeleid, zeer veel
zorg bésteed
sen, dichterlijke „hij" werd door Willy
Vandermeulen wel wat te dweepziek ge
speeld. Ward de Ravet daarentegen te
kende fraai de dwaze echtgenoot, die
verlangde dat een ieder zijn vrouw ado
reerde. De beeldkwaliteit van deze Bel
gische produktie was voorbeeldig.
Na al die luchtige onderdelen werd ten
slotte de aandacht gevraagd voor een le
vensschets van de grote priester Alphons
Ariëns, die 35 jaar geleden overleed. Hans
Wortelboer had de moeilijke taak, deze
biografie in beeld te brengen. Een onmoge
lijke taak bijna, omdat er kennelijk geen
fiimopnamen uit het leven van Ariëns be
staan. Door een goed, hier en daar wat
overvloedig en eenzijdig commentaar
werd dit foto-verhaal toch nog een pro
gramma, dat de progressieve grondleg
ger van de Katholieke Arbeidersbeweging
en Drankbestrijding alle eer aandeed,
die hem toekomt.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO 10.00
NCRV. 11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture: lichte grammofoonmuziek
en berichten. 7.55 Overweging. 8.00 Nws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor
de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor
de kinderen. NCRV: 10.00 NCRV-lied.
10.03 Klassieke kamermuziek (gr.). 10.15
Morgenwijding. 10.45 Psalmen (gr.). KRO;
11.00 Voor de zieken. 11.45 De zingende
kerk: geestelijke liederen (gr.). 12.00 Mid
dagklok - noodklok. 12.04 Nederlandse or
kesten en solisten (gr.): amusementsmu
ziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.38
Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Actuali
teiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws.
13.25 Spaanse operettemuziek (gr.).
NCRV: 14.00 Lichte grammofoonmuziek.
14.20 Volksliedjes (gr.). 14.35 Lichte gram
mofoonmuziek. 14.45 Omroeporkest: klas
sieke muziek. 15.20 Lichte grammofoonmu
ziek. 15.45 Vocaaldubbelkwartet: klassieke
liederen. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.20 Cla-
vecimbel- en pianorecital: klassieke mu
ziek. 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Voor
de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek.
17.40 Beursberichten. 17.45 Lichte gram
mofoonmuziek. 18.15 Sportagenda. 18.20
Licht orkest en zangsolist. 18.40 Koorzang:
amusementsmuziek. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Geestelijke liederen (gr.).
19.30 Radiokrant. 19.50 Muziek uit Schot
land (gr.). 20.05 Amusementsorkest (opn.).
20.35 Ensemble Parade. 21.20 Promenade
orkest en solist: Frans programma. 22.00
Orgelconcert in Michaelskèrk te -Zwolle.
22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking.
23.00 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8 00 Nws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek 9.00 E)e
groenteman. 9.05 Werken in Barokstijl
(gr.). 9.40 Morgenwijding. 9.55 Kerkorgel
concert (gr.). 10.00 Lichte grammofoonmu
ziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huishou
delijke zaken, praatje. 11.15 Moderne
grammofoonmuziek. 11.45 Helleense reis
impressies. 12.00 Licht instrumentaal en
semble, met vocaal ensemble en zangso
listen. 12.25 Elektronisch orgelspel (gr.).
12.33 Dansorkest met zangsoüsten. 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Licht instrumentaal en
semble. 14.00 Pianorecital: moderne mu
ziek(stereo-uitzending). 14.30 Voor de
vrouw. 15.05 Viool en gitaar: klassieke en
moderne muziek 15.30 Had U toen maar
geleefdklankbeeld over de goeie
ouwe tijd. 15.55 Licht instrumentaal trio
(gr.). 16.10 Voordracht. 1630 Vibrafoon-
spel (gr.): lichte muziék. 16 50 De wereld
kampioenschappen wielrennen 1963. repor
tage. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws.
18.15 Eventueel actueel. 18.20 Promenade
orkest: beroemde ouvertures. 19.00 Car
rousel, een programma dat alle kanten op
gaat, met daarin om 19.15 Sportpraatje en
om 19.35 Gesproken brief. 20.00 Nieuws
20.05 Kamerorkest: klassieke en moderne
muziek. 20.55 In het iaar 9, hoorspel. 22.30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Sportac-
tualiteiten. 23.10 Pizzicato: nieuwsflitsen en
actualiteiten uit de lichte muziekwereld.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03
Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 La
tijns-Amerikaanse muziek. 12.50 Beursbe
richten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek.
14.00 Nieuws. 14.03 Gevarieerde muziek.
15.00 Kamermuziek. 15.40 Concertwalsen.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten 16 09
Operettemuziek. Tussen 16 00 en 17.30 Re
portage wielrennen. 17.00 Nieuws. 17.15
Lichte muziek. 17.50 Symfonische mu
ziek. 18.00 Nieuws. 1803 Koormuziek.
18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de
soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieerde
muziek. 20.00 Symfonische muziek. 22 00
Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws.
23.05 Jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio
naal jeugdjourn. VARA: 17.10-17.45 Voor
de kinderen. NTS: 19.00 Eurovisie: We
reldkampioenschappen wielrennen te Ro-
court, reportage. VARA: 19.30 Een zomer
se dag op de Loosdrechtse plassen, een
watersportshow. NTS: 20.00 Journaal.
VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Dick
Powell - Spionage, TV-film. 21.35 Geschon
den beeld, documentair programma over
geestelijk gestoorden. 22.00 Finale Loos-
drecht - Jazzconcours 1963. NTS: 22.35
Eurovisie. Wereldkampioenschappen wiel
rennen te Rocourt, reportage. 23.05-23.10
Journaal.
VOOR DONDERDAG
KRO: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pauze.
15.30 Voor de kinderen. NTS: 15.45-18.00
Eurovisie: Wereldkampioenschappen wiel
rennen te Herenthals. KRO: 19.30 Een pa
radijs voor bavianen. Engelse t.v.-film.
19.40 Zomerwedstrijd, (dl. 4). NTS: 20.00
Journaal. KRO: 20.20 Van de Brandpunt
redactie. 20.35 Zo ik iets benElitsen
uit het leven en werk van Louis Couperus.
NTS: 22.00 Eurovisie: Aïda, opera, in het
Romeinse Openluchttheater te Verona (Ita
lië). 23.15-23.20 Journaal.