AGATHA CHRISTIE VERTELT i PANDA EN DE MEESTER-F LESSER n 1 1 na drukke dag: norac voor gevoelige maag DE PROGRAMMA'S Fa -B ENGELENBERG Dure films tegenwoordig Orgelconcerten NEGEN MUZEN Geertruidenberg 750 jaar stad Eerste wandeltocht voor „Het Dorp" MAANDAG 12 AUGUSTUS 1963 5 'WJimifflimiiimfflinT i HET MYSTERIE VAN DE SPAANSE KIST mummiminimum m. W nabeschouwingen Hef weekeinde „Kerkelijke" harmonie van Thorn honderd jaar Trenet op borgtocht vrijgesteld De radio geeft dinsdag OFFICIËLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN RADIATORENKWASTEN T elevisieprogramma 3) Lady Chatterton ging hem voor en Poirot volgde haar gedwee. Even stond ze nog stil om hem over haar schouder toe te voegen: „Ik heb die mensen niet afgezegd, omdat het wer kelijk van het grootste belang is dat niemand weet dat er hier iets bij zonders aan de hand is, waarvoor ik u gevraagd hebt te komen. Ik heb het bedienend personeel gratificaties beloofd, wanneer ze geen woord los laten. Je wilt je huis tenslotte niet bestormd zien door verslaggevers en persfotografen Die lieve stumper heeft al zo ontzettend veel achter de rug. Lady Chatterton bleef niet staan op het portaal van de eerste verdie ping, maar liep door naar de tweede. Naar adem snakkend en lichtelijk ont hutst kwam Poirot achter haar aan. Lady Chatterton bleef staan. Zij keek nog vlug even over de trapleu ning omlaag, wierp een deur open en riep tegelijk: „Ik heb hem te pakken gekregen, Margharita! Ik héb hem. Hier is hij!" Toen deed zij triomfantelijk een stap terzijde om Poirot te laten pas seren en stelde hem vlug voor. „Dit is Margharita Clayton. Zij is een heel goede vriendin van me. U zult haar toch zeker wel willen helpen, niet waar? Margharita, dit is nu die enige monsieur Poirot. Hij zal alles doen wat je maar vraagt dat wilt u toch, is het niet, mijn beste monsieur Poirot?" En zonder zijn toestemmend ant woord af te wachten, dat zij blijkbaar als vanzelfsprekend aannam Lady Chatterton was niet voor niets haar leven lang een gevierde schoonheid geweest stoof zij de deur weer uit en de trap af, niet dan na hun nog vrij onvoorzichtig te hebben toege roepen: „Ik kan die vervelende men sen onmogelijk in de steek laten. De dame die in een stoel bij het raam had gezeten trad hem tege moet. Poirot zou haar onmiddellijk hebben herkend, ook als Lady Chat terton haar naam niet genoemd had. Hier zag hij dat enorm brede voor hoofd, het aan weerskanten uitstaan de zwarte haar, de ver uit elkaar ge plaatste grijze ogen. Zij droeg een dofzwarte, nauwsluitende japon, hoog gesloten, waardoor de schoonheid van haar vormen en de blankheid van haar huid ten volle tot hun recht kwamen. Zij had meer een ongewoon dan een mooi gelaat. Het was een van die won derlijk geproportioneerde gezichten, die men ook wel op Italiaanse pri mitieven aantreft. Er was ook een soort middeleeuwse eenvoud aan haar.een eigenaardige vorm van onschuld, die duizendmaal gevaar lijker was, dacht Poirot, dan welk zinnelijk raffinement ook. Toen zij begon te spreken, deed zij dat ook met een kinderlijke openhar tigheid. „Abbie. ^ej, „dst ,u wilde.Z'j zag hem daarbij ern stig en onderzoekend aan. van?" Even- bleef Poirot stokstijf staan, terwijl hij haar strak aankeek. Er sprak uit zijn houding echter niets on gemanierds. Het was eerder de wel willende, maar doorborende blik, waarmede een beroemd specialist een waarmede een beroemd specialist een nieuwe patiënt tracht te doorgronden. „Bent u er wel zeker van, ma dame," vroeh hij tenslotte, „dat ik u helpen kan?" Een blosje kleurde haar wangen. „Ik begrijp niet wat u bedoelt." „Wat wilt u dat ik doe, madame?" „O!" Zij leek verrast. „Ik dacht dat u wist wie ik was." „Ik weet wie u bent. Uw man is vermoord doodgestoken. En ma joor Rich is gearresteerd, verdacht van de moord." Haar blos werd dieper. „Majoor Rich heeft mijn man niet gedood." Bliksemsnel stelde Poirot zijn vraag: „Hoe weet u dat?" Zij keek hem strak en verbijsterd aan. „Pardon u zegt?" „Ik breng u in verwarring.omdat ik niet de gebruikelijke vragen stel die iedereen stelt.de politie.Uw advocaten: ,Wat zou majoor Rich hebben bewogen uw man te doden?" Maar ik vraag precies het tegendeel. Ik vraag u, madame, waarom bent u er zo zeker van dat majoor Rich uw man niet heeft gedood?" „Omdat," zij wachtte even.„om dat ik majoor Rich zo goed ken." „U ként majoor Rich zo goed," her haalde Poirot op vlakke toon. Hij zweeg even en vroeg toen op scherpe toon: „Hóé goed?" Of zij zijn bedoeling begrepen had kon hij niet raden. Hij dacht bij zich zelf: „Zij is een vrouw met een heel simpele geest of uiterst geslepen". veei mensen, veronderstelde hij, zouden zich diezelfde vraag ten aan zien van Margharita Clayton hebben gesteld. „Hóé goed?" Zij keek hem vol twij fel aan. „Vijf jaar.nee, bijna zes". „Dat bedoel ik eigenlijk niet.U zult moeten begrijpen, madame, dat ik u enkele ongepaste vragen zal moe ten stellen. Misschien wilt u daarop naar waarheid antwoord geven, mis schien ook niet. Soms kan een leu gen noodzakelijk zijn voor een vrouw. Vrouwen vinden hierin hun sterkste verdedigingswapen. Maar er zijn drie mensen, madame, tegenover wie een vrouw de waarheid moet spreken. Te genover haar biechtvader, haar kap per en haar particulier detective. indien zij vertrouwen in hem stelt. Vertrouwt u mij, madame?" Margharita Clayton haalde diep adem. „Ja," zei ze, „dat doe ik." Ze liet erop volgen: „Ik moet wel." „Heel goed. Wat wenst u dat ik voor u doete weten trachten te komen wie u echtgenoot vermoord heeft?" „Ja, ik geloof het wel." „Maar dat vindt u niet de hoofd zaak? U wenst in de eerste plaats dat majoor Rich buiten verdenking wordt gesteld?" Zij knikte vlug en dankbaar. „Dat laatste alleen?" Het was eigenlijk, begreep hij, een overbodige vraag. Margharita Clay ton was een vrouw die slechts één ding tegelijk zag. „Maar thans een ongepaste vraag," vervolgde Poirot. „U en majoor Rich, „Het mysterie van de Spaanse Kist" is het tweede van een reeks verhalen door de beroemde Engelse detec tive-schrijfster Agatha Chris tie die wij in de loop van de maand augustus zullen publiceren. u hebt een liefdesverhouding, niet waar?" „Neen, niet zoals u het bedoelt." „Maar hij was toch wel verliefd op u?" „Ja." „En u bent verliefd op hém?" „Ik geloof van wel." '„"Befit U daar niet helemaal zeker nj" „Ja, nu wMintït Héél zekér." „Ah! U hield dus niet van uw echt genoot?" „Neen." „Uw antwoorden zijn bewonderens waardig eenvoudig. De meeste vrou wen zouden liefst uitvoerig willen uit zijn. Hoe lang was u reeds getrouwd?" „Elf jaar." „Kunt u mij iets meer over uw man vertellen wat voor soort man hij was?" Zij fronste het voorhoofd. „Dat is heel moeilijk. Omdat ik eigenlijk niet wéét wat voor soort man Arnold was. Hij was heel rustig erg gesloten. Je wist nooit wat hij precies dacht. Hij was natuurlijk heel intelligent bepaald briljant in zijn werk, be doel ik. Maar, hoe zal ik het zeg gen, hij liet je nooit in zijn hart kijken. „Hield hij wél van u?" „O, ja. Dat moet stellig zo zijn. Anders zou hij het zich niet zo hebben aangetrokken Zij zweeg plotse ling. „Wanneer er andere mannen wa ren? Dat wilde u toch zeggen? Was hij dus jaloers?" „Ja, dat moet wel," herhaalde zij. Maar alsof zij begreep dat hierbij een nadere verklaring nodig was, ging zij voort: „Soms sprak hij dagenlang geen woord tegen me Poirot knikte nadenkend. „Deze ge welddaad die in uw leven is ge komen. Overkomt zoiets u voor de eerste maal?" „Gewelddaad?" Zij fronste het voorhoofd en kreeg daarna een kleur. „Is het bedoelt u die arme jongen die zich van kant heeft ge maakt?" „Ja," gaf Poirot ten antwoord, „dat is wat ik bedoelde." „Ik had er geen vermoeden van dat hij het zich zó zou aantrekken ik had erg met hem te doen de jongen leek me zo verlegen, zo een zaam. Hij moet zenuwpatiënt zijn ge weest, denk ik. En er zijn ook twee Italianen geweest die hebben ge duelleerd bespottelijk! Gelukkig is daar niemand bij gedood. Maar eer lijk waar, om geen van tweeën had ik ook maar iets gegeven! Dat had ik ze ook niet wijsgemaakt." „Neen, maar uw aanwezigheid was reeds voldoende! En waar u zich ver toont gebeuren zulke, dingen! Ik heb dat weieens meer in het leven ontdekt. Juist omdat u niets om ze geeft doen mannen gekke dingen. Maar u hebt majoor Rich lief. Daar om moeten we alles doen wat we kunnen Hij zweeg enige ogenblikken. Zij zat hem maar rustig aan te kijken. „Nu gaan we van de karakters, die vaak het allerbelangrijkste zijn, naar de nuchtere feiten. Ik weet niets meer dan wat er in de krant heeft gestaan. Op die feiten afgaande, zou ik moeten concluderen dat er maar twee mensen zijn geweest die de ge legenheid hebben gehad uw man te doden majoor Rich en diens huis knecht Burgess." Koppig hield zij vol: „IK weet ze ker dat Charles het niet gedaan heeft." „Dan blijft dus alleen zijn huis knecht over. Bent u het daarmee eens?" Zij antwoordde weifelend: „Ik be grijp wat u zeggen wilt „Maar u betwijfelt de juistheid van die conclusie?" „Ze lijkt me hoogst onwaarschijn lijk!" „Toch is de mogelijkheid aanwezig! Het lijdt geen twijfel dat uw man naar de flat is toegegaan. Zijn stoffe lijk overschot is daar aangetroffen. Wanneer de lezing van de huisknecht juist is, zou majoor Rich hem hebbén gedood. Maar als zijn lezing onwaar is? Dan zou de huisknecht hem ge dood en in de kist verstopt moeten hebben, voordat zijn meester thuis kwam. Van zijn standpunt uit een uit stekende manier om het slachtoffer te verdonkeremanen. Hij behoefde de volgende morgen alleen maar de bloedvlek „op te merken" om het misdrijf te „ontdekken". De verden king zou dan onmiddellijk op Rich vallen." „Maar waarom zou Burgess Arnold hebben willen doden?" „Ah, waarom? Het motief ligt niet zo voor het grijpen anders zou de politie daarnaar wel gezocht hebben. Het is mogelijk dat uw man iets ten nadele van de huisknecht heeft ge weten en op het punt heeft gestaan majoor Rich daarvan mededeling te doen. Heeft uw man zich tegenover u ooit over die Burgess uitgelaten?" Zij schudde het hoofd. „Zou u denken dat bij dat wel ge daan zou hebben, als er aanleiding to,-' had bestaan?" Er verscheen weer een rimpel. „Dat is moeilijk te zeggen. Het is best mogelijk van niet. Arnold had het zelden ovet andere mensen. Ik heb u al verteld dat hij uiterst gereserveerd was. Hij was geen hij is nooit iemand geweest, die gezellig kon praten." „Hij toetste zijn mening blijkbaar niet vaak aan die van anderen. En hoe is uw oordeel over Burgess?" „Hij is niet iemand die de aan dacht trekt. Als huisknecht is hij vrij goed. Voor zijn taak berekend, maar niet in de puntjes." „Hoe oud is hij?" „Ongeveer zeven- of achtendertig, zou ik denken. Hij is oppasser ge weest in militaire dienst, maar hij was geen beroepsmilitair." „Hoe lang was hij al bij majoor Rich?" „Niet zo heel lang. Ik denk ander half jaar." „Hebt u nooit iets vreemds opge merkt in zijn houding tegenover uw man?" „Wij kwamen er niet zo vaak. Maar nee, ik heb nooit iets gemerkt." „Vertelt u mij nu eens iets van dat laatste feestavondje, tegen hoe laat was u uitgenodigd?" „Tussen kwart over acht en half- negen." „En wat voor feestje zou het zijn?" „Och, we zouden wat drinken, er zou een koud buffet zijn, dat was meestal heel goed, foie gras, geroos terd brood, gerookte zalm. Soms kre gen we een warme rijstschotel Charles had daarvoor een speciaal recept dat hij uit het Nabije Oosten had meegebracht. En muziek (Wordt vervolgd) Er is een tijd geweest dat de kosten van een film en de opbrengst alleen maar bij de directies bekend waren. Dit is nu an ders. De maatschappijen zijn openhartiger over hun financiën. Neem Cleopatra bijvorbeeld. De totale kosten worden op 40 miljoen dollar bere kend. De ervaring leert, dat de bruto-ont- vangsten het dubbele moeten zijn van de kosten van de film alvorens er winst kan worden gemaakt. Maar dit is niet van toe passing op heel dure films. De Fox-presi dent, Darryl F. Zanuck heeft uitgerekend dat de winst voor Cleopatra begint als de ontvangsten 62 miljoen bereikt hebben. Voorboekingen hebben reeds 20 miljoen opgeleverd. „Mutiny on the Bounty" van MGM is een ander geval. Hoewel het een film is die een van de grootste recettes zal maken uit de filmgeschiedenis, verhinderen de hoge aanmaakkosten dat er winst wordt ge boekt, tenzij de film over een paar jaar opnieuw in roulatie wordt gebracht. „Mu tiny on the Bounty" met Marlon Brando heeft 19 miljoen dollar gekost en een re cette van 31 miljoen nodig om geen ver lies op te leveren. De MGM heeft een ver lies van 8 miljoen afgeschreven. Maar MGM heeft ook prettiger ervarin gen. „How the west was won" heeft van 20 juli af reeds ruim 18 miljoen dollar op gebracht. De film heeft 12 miljoen gekost en bij 20 miljoen begint de winst. De grootste „geldmaker" van alle tijden is .Gone with the Wind", die in 1939 niet meer dan 4.300.000 dollar heeft gekost en tot nu toe 67 miljoen heeft opgebracht. Op de tweede plaats komt Ben Hur kosten 15 miljoen; de ontvangsten zijn reeds 65 miljoen. In de Grote of St. Bavo Kerk zal mor gen, dinsdag 13 augustus, 's avonds van 8-9 uur de stadsorganist Albert de Klerk een concert geven in de-teeks gemeente lijke, gratis toegankelijke, orgelconcerten. Het programma vermeldt van Johann Sebastian Bach (1685-1750): Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit (Canto fermo in Sopra no), Christe aller Welt Trost (Canto fermo in Henore), Kyrie, Gott, heiliger Geist (Canto fermo in Basso); van Antonio Vi valdi (1675-1741): Concerto d moll (Alle- gro-Grave-Fuga, Largo e spiccato en Alle gro) in Bachs bewerking; van Frank Mar tin (1890): Passacaille; van Jacques Ibert (1890-1962): Trois Pièces (Pièce solennelle Musette en Fugue). Donderdag aanstaande, 15 augustus, geeft dezelfde organist in dezelfde serie een concert, dat plaats heeft van 15-16 uur. Het programma vermeldt van Jean- Frangois Dandrieu (1682-1738): Offertoire; van Johann Sebestian Bach: Koraalvoor- spel: „Schmücke dich, o liebe Seele"; van Johann Pachelbel (1653-1703): Acht Mag- nificat-Fugen; van Carl Ph. Em. Bach (1714-1788): Sonate I d dur (Allegro di molto, Adagio e mesto en Allegro); van Gabriël Pierné (1863-1937): Prélude, Can- tilène en Scherzando). 5. Waarom zwerj je bij maan en nevel door de moeren?" vroeg het vreemde baasje streng, „wat doe je hier? Mij bespieden soms?" Panda werd een beetje boos. „U mag best wat aardiger tegen me doen", merkte hij op, „ik heb u tenslotte uit het moeras ge haald". „Daar ben ik ook wel blij om", gaf de ander toe, „maar ik ben niet blij dat je hier rondloopt. Want ik ben de Moerheer die ervoor moet zorgen, dat de moertjes hun rustige bespiegeling behouden. En toeris ten vertroebelen mijn moer met hun verwarde gedach- zei Panda, „ik ben ver- de bromde ten." „Ik ben geen toerist," dwaald". „Hm zo, dat kan gebeuren", Moerheer, „want de maan is rijp en de dwaallichtjes zwerven over de 'moer zodat zelfs ik tot misstappen kom". Hij keek Panda peinzend aan en vervolgde: „Als ik je verder laat dwalen stap je wellicht ook in het zuigende zand. Hm, je gedachten zijn eerlijk dus zal ik het er maar op wagen en je onderdak verlenen. Kom maar mee naar chateau Moer". En hij wees op een vreemd kasteeltje, dat eenzaam op een heuvel stond. Beginnend met enige al te voor de hand liggende woord-beeld-spelingen, scheen het NCRV-programma Joeksbox '30 een melig half-uurtje te worden; dankzij enige aar dige imitaties van de naamgever (Herbert Joeks) keerde gelukkig het getij en werd het nog een gezellig, zij het beslist geen daverend feestje, dat mede slaagde door het kwieke cabaret-tweetal Jenny Arean- Jacco van Renesse en door de goedmoe dige medewerking van Guus Verstraete, die Jan van Ees verving. Feilloos en hardhandig maakte de Ko ninklijke Canadese politieinspecteur ten behoeve van Scotland Yard een glibberige afperser en mode-ontwerpen-dief onscha delijk. Deze serie „Drie maal Negen" is zeker niet de minste van de vele Thriller programma's, die onze t.v. biedt. Bijgestaan door een kinderkoor, Peter Aryans en Nelliette Mooy speelde de ac trice Kathenka van der Werff opmerkelijk goed de hoofdrol in het door Gerard Re- kers vertaalde en voor televisie geschikt gemaakte verhaal „De Zangles" van Ka- therine Mansfield. Het resultaat, dat laatst genoemde hiermede bereikte, bewees wel, dat het de moeite loont een verhaal, dat ook als voordracht op het scherm gebracht zou kunnen worden, zoveel als mogelijk is, te visualiseren. Van geheel andere aard was wel de nieuwe aflevering van de Lu cille Ball-show, die opnieuw een klucht-in het-kwadraat bleek te zijn: een mooie dik aangezette alledaagse gebeurtenis, zonder enige pretentie tegemoetkomend aan de smaak van een publiek, dat eens bevrijd wil lachen. Tot die kijkers konden wij ons gelukkig ook nog rekenen. Hoe kundig de vaste t.v.-mederwerkers, Jean Smits (AVRO) en Koos Postema (VARA) zich gisteren in de reportage van de Nederlandse atletiek-kampioenschappen (en onlangs bij soortgelijke sportverslagen uit Moskou en Duitsland) van hun taak kweten, zij konden ons en dat wilden wij verleden week reeds schrijven Frits de Ruyter niet doen vergeten. Deze voor malige middenafstandskampioen getuigde namelijk niet alleen van veel begrip voor de primaire waarde van het t.v.-beeld, maar als insider bracht hij ook tel kens weer zijn geestdrift voor deze mooie tak van sport op de kijker over. Het is goed, dat de sportverslaggeverij van de t.v. (die zoals „Sport in Beeld" te vaak bewees, veel te wensen overliet) meer aan dacht van de omroepen en de NTS krijgt; het is niet goed, dat men een man als De Ruyter kennelijk heeft laten vallen. Ove rigens moest de atletiekreportage gisteren te vroeg plaats maken voor de strijd der Advertentie Razend druk op de zaak. Zo'n dag dat U leeft op koffie en siga retten. 's Avonds last van maagzuur. Gelukkig is er Norac. Weldra verlichting dank zij de weldadige werking van Norac. Haal een doosje bij Uw apotheker of drogist. Norac staat op zijn toonbank. Een van Nederlands bekendste harmo nieën, „St. Michael" te Thorn (L), heeft dit weekeinde zijn 100-jarig bestaan ge vierd. De commissaris der Koningin in de provincie Limburg, dr. F. Houben, bood. het bestuur een zilveren medaille aan, die het jubilerende muziekgezelschap door de Koningin is toegekend voor zijn vele prestaties. De componist Leo Adams had een feestfanfare voor de 100-jarige ge componeerd. Hoogtepunt van de feestelij ke viering was de serenade, die „St. Michaels" grootste rivaal kwam brengen: De Koninklijke, de oudste harmonie van Thorn en tot 1863 de enige in het stadje. Dorpspolitiek, waarin vooral de pastoor, met als tegenspelers de burgemeester en de koster, een rol speelden, leidde ertoe dat het een eeuw geleden tot een scheu ring kwam in de Koninklijke Harmonie Aanleiding hiertoe was ondermeer, dat de koster, geheel tegen de zin van de pas toor, op zondag dansmuziek liet blazen in het kleine stadje. Toen de pastoor het dansen op zondag verbood en tevens de harmonie het recht ontzegde de proces sies te begeleiden, was een breuk in de harmonie een feit. Aanhangers van de pastoor en de aristocratie in het stadje richtten een eigen harmonie op en St. Michael was geboren. Beide harmonieën, die ook het stadje in twee kampen splits ten, hebben elkaar steeds als grote riva len bevochten, hetgeen de muzikaliteit slechts ten goede is gekomen. Door hun bijzondere muzikale prestaties kreeg Thorn in den lande al snel grote bekendheid en drongen zowel de Koninklijke als de Ker kelijke Harmonie van Thorn, ook wel „de bokken" en „de geiten" genoemd, tot in de hoogste muziekafdelingen door. In la tere jaren zijn de gevechtsstellingen ge sloopt, maar de rivaliteit op muzikaal ter rein is gebleven. De populaire Franse zanger Charles Trenet, die sinds 12 juli op beschuldiging van zedenmisdrijven in de gevangenis zat, is in afwachting van zijn berechting in vrijheid gesteld. De 50-jarige Trenet is indertijd op zijn landgoed bij Aix-en-Provence gearresteerd In de aanklacht werden hem zedendelic ten ten laste gelegd. Trenet heeft deze beschuldigingen met kracht afgewezen. Hij heeft de vereiste borgsom gestort en is door zijn moeder afgehaald. Er is nog geen datum voor het proces vastgesteld. Britse kunstenaars. De Britse ambas sadeur in Nederland, Sir Andrew Noble, heeft in het stedelijk museum Het Prinsen hof te Delft een tentoonstelling geopend van werken van Britse kunstenaars. Deze kunstenaars zijn Ceri Richards, Robert Adams en Hubert Dalwood. Geertruidenberg viert deze week zijn 750-jarig bestaan. Het feest is zaterdag begonnen met klokgelui, een reveille en een toespraak van de burgervader, de heer J. Faure. Zaterdagavond is voor de eerste keer het door de Brabantse toneelschrijver Jan Naaykens uit Hilvarenbeek samengestelde klank- en lichtspel opgevoerd. De oude vestingstad Geertruidenberg een twistpunt in diverse oorlogen, kan haar historisch herdenken niet vieren zon der een militaire dag. Deze begint dins dag om elf uur met een militaire mars met défilé door het 462 pontonniersbatal jon en het fanfarekorps der genie. Verder worden er demonstraties gege ven in het slaan van baileybruggen en in het duiken. In de feestweek worden twee tentoon stellingen gehouden, een historische ten toonstelling en een expositie over de Bies bosch. Onder het motto „loop mee voor wie het tegen loopt" is zaterdag de eerste natio nale wandeltocht gehouden ten bate van het nabij Arnhem te bouwen dorp voor gehandicapten. Meer dan achtduizend wandelaars uit alle delen van Nederland en uit België Frankrijk en Zwitserland hebben aan de tocht deelgenomen. De afstanden bedroe gen dertig, twintig, vijftien, tien of vijf kilometer, zodat ook de jeugd aan deze tocht kon mee doen. Voor alle wandelaars voerde de tocht over het terrein, waar „Het Dorp" zal verrijzen. Aan de finish werd aan alle deelnemers een bronzen herinneringsmedaille uitgereikt. Het ligt in de bedoeling van deze wan deltochten een traditie te maken, waar door de belangstelling voor „Het Dorp' gaande word gehouden. Voor het organi seren van deze tochten is een speciaal comité in het leven geroepen, waarvan Mies Bouwman beschermvrouwe en dr Klapwijk ere-voorzitter is. Besloten is vol gend jaar de wandeltocht op zaterdag 30 juni te houden. professionals om de wereldtitel op de weg. De mobiele camera, gehanteerd op een over de Vlaamse „kinderhoofdjes" voort- hobbelende motorfiets, liet slechts verre, vage en dansende beelden zien. Tot aan de sensationele eindsprint was het, het com mentaar van expert Barendse ten spijt, een waardeloze reportage. Zondag VPRO-regisseur Ton Hasebos gaf gister avond een van fantasie getuigende, aan trekkelijke vorm aan de muziekuitzending Wie is Julian B. Coco?". Deze Antililaan (hij is afkomstig uit Curagao), die ver bonden is aan 't Utrechts Stedelijk Orkest ontlokte aan de guitaar velerlei klanken, die dit aloude instrument alle eer aande den. Hij werd daarbij goed geholpen door o.a. de fluitist Ko v. d. Zee en enige van Zuidamerikaanse ritmen gecharmeerde dans-paartjes. De VPRO deed er goed aan, de Bel gische produktie „Denkbeeldige tuinen", die aanvankelijk eerder uitgezonden zou worden, alsnog op de Nederlandse scherm te brengen. In dit programma, een van de onderdelen van zijn reeks „Poëzie in 625 lijnen" leerde Hugo Claus ons, dat hij naast een begenadigd dichter en roman schrijver een begaafd scenarist is. Poëzie van allerlei aard, voorgedragen door Ton Lutz en Julien Schoenaerts, werd op ba sis van zijn draaiboek op vaak sublieme wijze door een vijftal Belgische cineasten in beeld gebracht. Al liet de beeldkwali teit van deze t.v.-registratie te wensen over zij was van een gehalte, dat niet zo vaak op de t.v. getoond wordt. Misschien slaag-, de Claus erin, menigeen te overtuigen van het feit, dat poëzie zeker zo boeiend kan zijn als een voetbal-wedstrijd. Het zou ons niet verbazen, dat deze veelzijdi ge, vitale Vlaming ook van voetballen houdt. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 7.00-2.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture: lichte grammofoonmuziek 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lich te grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kinderen. 10.15 Klassieke grammofoonmu ziek. 11.00 Lichte grammofoonmuziek 11.25 Paris et ses vedettes (opn.). 11.50 Volaan.. vooruit, lezing. 12.00 Middagklok-noodklok 12.04 Braziliaanse klanken (gr.). 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte grammofoonmuziek. 12.55 Katho liek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen- nieuws. 13.30 Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Grammofoon muziek. 14.35 Voor de plattelandsvrou wen. 14.45 Moderne grammofoonmuziek. 15.15 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Lich te grammofoonmuziek." 17.45 Beursberich ten. 17.50 Regeringsuitzending: Een Antil liaan over de Nèderlandse Antillen, dóöï Frank Martinus Arion. 18.00 Koorzang (gr.): lichte muziek. 18.30 Radio Volks universiteit: Het ontstaan en vergaan van de sterren, door prof. dr. M. G. J. Min- naert. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Bas en piano: moderne muziek. 20.45 Klassiek strijkkwartet (opn.). 21.20 La voix humai- ne, lyrische tragedie in 1 acte. (opn.;. 22.15 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Klassieke grammofoonmu ziek. 23.00 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klassieke gram mofoonmuziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Radio Volksuniversiteit: Symbolen die de mens begeleiden, door ds. E. Frater Smid. 11.30 Voor de zieken. 12.00 Elektronisch orgel en saxofoon: lichte muziek. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of ten. 13.30 Licht instrumentaal ensemble. 14.00 Pianorecital: Spaanse muziek. 14.30 Voor de kinderen. 15.45 Strijkkwartet: klassieke muziek. 16.15 Tot Uw orders, ge varieerd programma voor de strijdkrach ten. 17.25 New York calling, praatje. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Van schlager tot topper (33): 40 jaar lichte muziek. 19.00 Paris vous parle, ge sproken brief. 19.05 Licht instrumentaal trio. 19.20 Paul Vlaanderen en het Margo- Mysterie, hoorspel. 20.00 Nieuws. 20.05 Operaconcert (gr.). 21.00 Discolaria. 21.40 Waarom zijn er eigenlijk oorlogen, lezing. (VI). 22.00 Viool en piano: moderne mu ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Noorse orkestwerken (gr.). 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lich te muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Amu sementsmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws 14.03 Gevarieerde muziek. 15.00 Balletmu ziek. 15.45 Muzikale reis door Italië. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Geva rieerde muziek. 16.25 Kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Pianorecital. 17.45 Grammo foonmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Lichte muziek. 18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Le zing. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Syn- dikale kroniek. 20.00 Gevarieerde muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Gevarieerde muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. Advertentie Doclstraa» J? Haarlem - Tel. 1525? VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Huckleberry Hound, teken film. 19.55 't Manneke. 20.00 Journaal en weeroverzieht. 20.20 Gouden bergen, speel film. 21.45 Het Kremlin, documentaire film. 22.35-22.40 Journaal. VOOR DINSDAG AVRO: 19.30 Een plaatje van je weet wel wie..., documentair programma. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Mike kan alles!, TV-show. 21.05 Televizier. 21.20 De wereld kreeg televisie, film. NTS: 22.45-22.50 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 5