Uitgebreid nieuw repertoire bij het Nieuw Rotterdams Toneel Het Hebreeuwse toneel in opkomst, dankzij een eigen publiek en eigen acteurs DE PROGRAMMA'S Een nieuw boek over cabaret „Studio" in het nieuwe seizoen NEGEN MUZEN WOENSDAG 14 AUGUSTUS 1963 7 Schrijvers bij Kroesjtsjev Haarlemse soliste in pianoconcert van Martini Shakespeare- en Heijermansherdenkingen Musical „Kiss me Kate" Harry van Tussenbroeks poppen waarschijnlijk niet meer te redden Zomers avondje De radio geeft donderdag T elevisie programma HET TONEEL IN ISRAEL kent geen sterrensysteem maar het heeft tal van prachtige acteurs. Een van de meest-geïnterviewden is de rijzige, zwartharige Eva Lion. Nog maar een paar jaar geleden kende zij geen woord Hebreeuws en had zij geen idee van Joodse zaken, toen zij onder haar oorspronkelijke naam, Eva Koerbler, speelde in het „Theater in der Josephstad" te Wenen. Daar werd zij verliefd op een Oostenrijkse Jood en bekeerde zich voor zij met hem trouwde tot het Joodse geloof. Toen zij later van hem gescheiden was, bleef zij dit geloof trouw en zij voelde zich zozeer Jodin, dat zij zich gedrongen voelde zich in Israel te vestigen. HAAR EERSTE twee maanden bracht zij door op een kibboetz, een collectieve nederzetting, waar zij in de keuken en op het land werkte. Zij hield van de levenswijze op de kibboetz en de daar aan ten grondslag liggende socialistische gelijksheidsfilosofie. Niettemin werd zij er zich spoedig van bewust dat toneel spelen en niets anders haar roeping was. Dit was ook de mening van de direc teuren van „Habimah", het oudste to neelgezelschap vna Israel. Hoewel zij Duits sprak, toen haar dramatisch talent ,.W6rd onderzochte werd zij door „Habi mah" geëngageerd in het vertrouwen, dat zij Hebreeuws zou Ieren. Reeds kort daarna was zij die taal voldoende mach tig om op te treden. TOEN ZIJ in „De Physici" van Dürren- matt de verpleegster Monica speelde, boek te zij een overweldigend succes. Eva is thans bezig nieuwe rollen te leren. Boven dien brengt zij drie uur per dag door aan eert „Oelpan", een van de honderden Is raëlische instituten waar gedegen cursus sen in het Hebreeuws worden gegeven voox nieuwe immigranten, die de moeilijke taal snel en grondig willen leren. De terugkeer van Eva. Lion op het to neel en haar in Israel snel verworven roem mogen iets buitengewoons lijken, de ge schiedenis van het Hebreeuwse toneel zelf is ook buitengewoon. Toen omstreeks de eeuwwende hier op heel kleine schaal de zionistische kolonisatie begon, die zich na de eerste wereldoorlog langzaam uitbreid de, spraken en verstonden slechts weinig mensen Hebreeuws en dacht niemand, dat de kleine Joodse gemeenschap ooit de steun van een Hebreeuws toneel nodig zou heb ben. THANS VERHEUGT ISRAEL zich in het bezit van vier repertoiregezelschappen, „Habimah", „Ohel", het „Hebrew Cham ber Theater" te Tel Aviv en het gemeen telijk toneelgezelschap te Haifa. Deze zijn alle groot genoeg om gelijktijdig op twee plaatsen te kunnen spelen. Er is ook een groot operagezelschap en verder bestaan er in variërende omvang kleine experi mentele gezelschappen en ongeveer 200 ge zelschappen van amateurs, waaronder en kele zeer goede. Het schouwburgbezoek is over het alge meen uitstekend, niet alleen in de steden, maar ook in de nederzettingen, waar ge zelschappen slechts een of twee dagen komen optreden. Een der oorzaken hiervan kan zijn, dat er nog geen concurrentie van de t.v. is. Een'andere is natuurlijk, dat meer en meer mensen hier Hebreeuws kennen, volgens statistieken 80 percent Achtentwintig Europese en Sovjet-schrij vers onder wie Jean Paul Sartre en Si- mone de Beauv'oin zijn door premier Kroesjtsjev ontvangen op zijn vakantiever blijf te Gagra aan de Zwarte Zee. De schrijvers hadden horige week in Lenin grad de vergadering van de raad van be stuur van de Gemeenschap van Europese Schrijvers een linkse organisatie bij gewoond. PORTUGESE UITGEVER IN ARREST De Portugese uitgever Viriato Camilo is op 30 juli door de politie gearresteerd en is nog steeds niet vrijgelaten. Dit heeft zijn uitgeverij meegedeeld.De uitgeverij van Camilo, Editorial Prelo, heeft onlangs het boek „Doodt Elkaar" ((Matai-vos uns aos outros) gepubliceerd dat dit jaar de litte raire prijs Camilo Gas'telo Branco heeft gekregen. De schrijver, Jorge Reis, leeft in balling schap in Parijs. Hij is tegenstander van het Portugese bewind. Een directielid van de uitgeverij verklaarde tegenover Associated Press dat hij niet gelooft dat de arrestatie iets met het boek te maken heeft. Hij zei dat de derde druk van het boek is ver schenen en dat het nog steeds vrij wordt verkocht. van de tweeënhalf miljoen inwoners van het land. JONGE MENSEN, hetzij hier geboren of immigranten, leren het Hebreeuws om zo te zeggen vanzelf en uit deze jongelui re- cruteert het Hebreeuwse toneel niet alleen een groot gedeelte van zijn steeds groeiend publiek, maar ook een nieuwe generatie van acteurs. Het vraagstuk van een nieuwe generatie van acteurs was moeilijk toen de oude groep van de grotendeels in Rusland opgeleide school van Stanislavski-Vatsj- tangov moest erkennen, dat zij oud begon te worden. Maar dit probleem is thans op gelost. Evenwijdig met de opkomst van jonge acteurs loopt een opkomst van 4n hef Hebreeuws schrijvende auteurs vSn toneelstukken. Litteraire critici en toneel directeuren zijn ''steeds op zoek naar óor- spronkelijke Israëlische stukken. De Jood se geschiedenis is rijk aan dramatische onderwerpen, maar een rijk materiaal brengt niet altijd het talent voort om het te bewerken. OVERIGENS IS HET Hebreeuwse toneel van tegenwoordig sterk op het westen ge oriënteerd, op Europa en tot zekere hoogte op de V.S. Belangrijke dramatische wer ken, die met succes zijn opgevoerd te We nen, Zürich, Frankfort, Parijs, Londen en zelfs Broadway maken een goede kans om ook hier te worden opgevoerd naast het beste uit de wereldlitteratuur. Maar de Een tajreel uit Bernard Shaws kome die „Caesar en Cleopatra", in het He breeuws opgevoerd door het voor naamste toneelgezelschap van Israel, „Habimah". grote Duitse klassiekers zoals Goethe en Schiller, zijn hier afgezien van alle po litieke gebeurtenissen nooit zo goed ontvangen als Shakespeare of Molière. Indien echter het jonge Duitsland van van daag iets te zeggen heeft, zal het beslist niet van het Hebreeuwse toneel worden geweerd. Van 20.15 tot 21.20 uur concerteert op donderdag 15 augustus in het radiopro gramma van de A.V.R.O. 't Radio-Kamer orkest onder leiding van Tibor Paul. In dit programma, waarin de Suite nr. 1 in C gr. t. van Johann Sebastian Bach en de Sym fonie nr. 33 in Bes gr. t. K.V. 319 van Wolfgang Amadeus Mozart worden uitge voerd, is Hélène André de la Porte soliste in het Concert voor piano en strijkorkest in F gr. t. van Padre Gigmbattista Martini. Dit pianoconcert, dat eigenlijk een klave- eimbelconcert is, wordt uitgevoerd van fotokopieën van het te Bologna bewaarde manuscript. Padre Giambattista Martini, die op 24 april 1706 te Bologna werd geboren en aldaar op 4 oktober 1784 overleed, trad in 1721 toe tot de Orde der Franciscanen en werd vier jaar later kapelmeester aan de San Francesco-kerk in zijn geboorteplaats. In 1729 werd hij priester. Padre Giambat tista Martini, die vooral werkzaam is ge weest als muziektheoreticus en als com ponist, heeft tussen de 16.000 en 17.000 werken geschreven. Na zijn dood ging een gedeelte hiervan naar de Weense hofbiblio- theek. Het grootste deel echter bleef te Bologna. Het Nieuw Rotterdams Toneel zet dit jaar het nieuwe toneelseizoen in met drie premières, die in september in de Rotterdamse Schouwburg steeds een week na elkaar voor het voetlicht worden gebracht. De eerste opvoering is op 13 september een blij spel: „La bonne Planque" van Michel André, onder regie van Richard Flink en in de vertaling van Anty Westerling. Op 20 september volgt in een kleine bezetting de komedie „Rattle of a simple Man" (ratel van een simpele man) van Charles Dyer onder regie van Elise Hoomans (vertaling Alfred Pleiter) en op 27 september tenslotte Les Parachutistes" van de befaarhde Franse romancier en sterreporter van „l'Ex- press", Jean Cau, welk stuk vertaling Max Nord geregisseerd wordt door Rob de Vries. „LA BONNE PLANQUE" wordt gespeeld door zeven acteurs en actrices, zo is be kendgemaakt tijdens een persconferentie in Rotterdam: Luc Lutz, Guus Verstraete, Frans Kokshoorn, John Lanting, Aart Staartjes, Winnifred Bosboom en Simone Rooskens. De Britse komedie wordt ge bracht door Enny Meunier. Rob de Vries en Louis Borel en de enige vrouwelijke hoofd rol in „Les Parachutistes" zal worden ver tolkt door Caro van Eyck. Hoogtepunten in het nieuwe seizoen wor den de opvoeringen van „Julius Caesar" in het kader van de Shakespeare-herdenking (première 8 novemberen van „Schakels" van Herman Heyermans ter gelegenheid van de herdenking van de grote Neder landse toneelschrijver. De regie van „Ju lius Caesar" is in handen van Richard Flink. ANDERE STUKKEN van het repertoire: „Ein besserer Herr" van Walter Hasenclever en onder regie van Luc Lutz première in december „Faust I" van Goethe on der regie van Richard Flink, „Bolomba" van Difnitri Frenkel Frank, „La Mama" van André Roussin, „Die Gesichte der Si mone Machard" van Bertold Brecht, „Graaf Oederland" van Max Frisch en „Les Paravents" van Jean Genet. Verder zullen in Met komende seizoen veelvuldiger dan vorig jaar stukken worden opgevoerd in de reeks van de kleine zaal-produkties. Al met al een omvangrijk programma van meer dan 450 uitvoeringen, waarvan 150 in Rotterdam. Grote verwachtingen heeft het Nieuw Rotterdams Toneel vooral ook van de musical „Kiss me Kate" die op Nieuw jaarsdagen premiere gaat. De hoofdrollen zijn toegewezen aan Lia Dorana en Rob de Vries. Donald Jones is aangetrokken als gastspeler. De vertaling is van Seth Gaai- kema. Het Nieuw Rotterdams Toneel zal dit jaar voorts verscheidene televisie-uitzen dingen verzorgen. Directeur Rob de Vries zei in dit verband dat een betere samen werking tussen de televisie en het Neder lands toneel in studie bij het departe ment van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen een dringende noodzaak is. EEN ZEER ZONDERLING boek is ons ter recensie toegezonden. Zelden heb ik namelijk iets gelezen, waarbij het zozeer in het duister blijft met welke bedoeling en voor wie het is samengesteld. Het be treft hier een op mooi papier met vele foto's uitgegeven werk in prachtband (prijs dan ook f 12,50) over de kunst van het cabaret. De titel luidt „De Muze met de scherpe tong" en de inhoud bestaat uit vier volkomen ongelijksoortige bijdragen van Cor Lemaire, Ernst van Altena, Mar- tie Verdenius en Jules de Corte. Dit ge heel wordt voorafgegaan door een uiterst wazige inleiding van de samensteller (eveneens Cor Lemaire), die natuurlijk wel een van onze aller kundig ste componis ten in het lichtere genre is, maar daarom nog niet in staat om een goed opgebouwd artikel te componeren. Die inleiding en het eerste artikel „Wat is cabaret?" zijn dan ook ten enenmale chaotische opsommingen van dikwijls niet onjuiste ideeën over aard, doel, werkwijze en ontstaan van de „Klein kunst" in zeer gebrekkige stijl vervat, waarbij telkens heen en weer gesprongen wordt tussen de gedachten: „Hoe komt het toch dat het hier in Nederland zo slecht gesteld is met het cabaret" en „wat moe ten jonge talenten doen om net zo goed te worden als wij ouderen zijn." Deze laatste elementen die het boek het vage aanzien van een leerboek schenken doen ons vermoeden dat Lemaires ervaringen bij het lesgeven aan zijn cabaretschool een aanleiding zijn geweest tot het te boek stellen van alle gedachten die hem toen zijn ingevallen. DE TWEEDE „beschouwing" van de bundel, „Over de Cabarettekst" geheten, is niet minder dan een poging tot een handleiding bij het schrijven van een ca barettekst. Een in wezen al even onmoge lijke opgave als een verhandeling over „Hoe word ik dichter" of „Het plaatsen van geestige woordspelingen." Toch is in deze bijdrage wel sprake van de door uit geverij Heijnis beoogde blik „achter de schermen van het cabaret", zij het ook dat de schrijver ervan, Ernst van Altena. zich voornamelijk bezighoudt met het schrijven van liedjes voor radio, T.V. en de grammofoonplaat, maar zijn artikel staat in ieder geval vol met fraaie voor beelden die een duidelijke dwarsdoorsnede van de mogelijkheden van een cabaret tekst tonen. De twee volgende bijdragen van Lemai re zelf over het componeren van de melo die en van Martie Verdenius over het schrijven voor radio en televisie lijden beide weer aan het euvel dat 99 percent van de lezers geen talent bezit en dus geen leerboek nodig heeft en dat het voor dat andere percent veel beter is als het zijn eigen weg maar gaat. Dat neemt niet weg dat het opstel van mevrouw Verdenius bij zonder leesbaar en amusant is, vooral door de smeuige persoonlijke ervaringen en het zelfde moet gezegd worden van het laatste gedeelte, de „Persoonlijke Ervaringen' van Jules de Corte. De markante persoon lijkheid van deze sympathieke blinde bard komt er in ieder geval voortreffelijk uit naar voren. Maar organisch is er geen en kei verband tussen deze bijdrage en de rest van het boek en met de eindindruk van een weinig overdachte opzet blijven we dus toch zitten, ondanks zeer ander houdende passages. We moeten maar ho pen dat'lh'êt*fhfdrmatièf-instructieve deel van het boek althans bij sommige door de cabaret-bacil besmette lieden, dit nut zal afwerpen dat zij ervan worden afge schrikt zich op de doornige paden van onze kleinkunst te begeven. Hans van den Bergh 1) Uitgeverij Heijnis: „De Muze met de scherpe tong", samengesteld door Cor Lemaire, 12,50. Amsterdam 1963. „Ik heb er mijn best voor gedaan, maar het is niet gelukt. Nu geloof ik het ver der wel". Met deze woorden neemt de heer C. J. du Ry van Beest Holle af scheid van zijn poging om de poppen en marionetten van wijlen Harry van Tus senbroek te „redden". Van Tussenbroek had. zoals wij in enkele berichten gemeld hebben, testamentair beschikt dat zijn oeuvre na zijn overlijden vernietigd moest worden. Kort voor zijn dood zou hij ech ter ontvankelijk z\jn gebleken voor plan nen om de poppen een goede, permanen te opstelling te geven. De heer Du Ry, directeur van het His torisch Museum te Rotterdam, had een dergelijk plan met de kunstenaar bespro ken. Óp initiatief van de heer Du Ry heeft de gemeente Rotterdam onlangs be slag laten leggen op de collectie. Dezer dagen zullen B. en W. antwoorden op vra gen die door het raadslid dr. F. J. Krop over deze kwestie zijn gesteld. Het ant woord zal er op neerkomen, dat de ge meente zich als partij heeft teruggetrok ken. aangezien het niet past dat een over heidslichaam opponeert tegen de uitvoe ring van een laatste wilsbeschikking. „Met deze formulering ben ik het volko men eens", aldus museumdirecteur Du Ry, wiens initiatief hiermee door de gemeen te is gedesavoueerd. „Maar er was im mers nog geen kwestie van een proces. Het beslag moest alleen dienen om tijd te winnen. Het ging alleen om een ge tuigenverhoor, om een gesprek met de te genpartij". Het tableau de la troupe van de toneel groep „Studio" voor het seizoen 1963-64 (het tiende speelseizoen) onder artistieke leiding van Kees van lersel, is als volgt Cocki Boonstra, Els Bouwman, Andrea Domburg. Nell Koppen. Elsje Scherjon, Dore Smit, Liesbeth Strnppert, Ingeborg Uijt den Boogaard. Albert Abspoel, Joop Admiraal, Wim van den Brink, Ad van Gessel, Jules Hamel, Jaap Hoogstra, Jack Horn, Herman Lutgerink. Ad Noyons, Peter Oosthoek, Erik Plooyer, Edwin Prins, Peter van Rooij, Henk van Ulsen, Bram van der Vlugt, Henk Voges en Frans Vorstman. Dr. Eline Verkade is dramaturge van het gezelschap en Peter Oosthoek de vaste regisseur. Op het speelplan voor de eerste helft van het seizoen staan als nieuwe stukken: „Alles was Zwart in de Zon" (regie Bram van der Vlugt) van Maurice Clavel, „Babel" van Jan Wolkers (regie Kees van lersel), „Pas op dat je geen Woord zegt" van Dimitm Frenkel Frank (regie Peter Oosthoek) en „De wijze Kater" van Herman Heijermans (regie Kees van lersel); van het oud repertoire blijven gehandhaafd: „Jeugdproces", „Harten twee, Harten drie", „Gelukkige Dagen", „Een geboren Leugenaar", „De ingebeelde Zieke" en „Een groot dood Dier" van Bert Schierbeek. Voor de tweede helft van het seizoen zal een keuze worden gemaakt uit „Spino za" van Dimitri Frenkel Frank, „Huis Clos" van Sartre, „Play" van Samuel Beckett, „Haute Surveillance" door Jean Genet, „Les Batisseurs d'Empire" van Boris Vian, „The American Dream" van Edward Albee, „Cue for Passion" van Elmer Rice, „The Keep" van Gwen Tho mas, „The Knack" van Ann Jellicoe, „Le Journal d'un Fou" van Sylvie Luneau en Roger Goggio, „Les Violettes" van Geor ges Shéhadé, „Tous les deux" van Mi chael Dulud, „De kale Zangeres" van Ionesco, „De les" van Ionesco, „Lunch hour" van John Mortimer en „Brecht on Brecht" yan Tabon. In de gedramatiseerde documentaire „Een plaatje van je weet wel wie" schets te AVRO-regisseur Jan Venema misschien iets te weinig genuanceerd, maar zeer doelmatig de kwalijke praktijken van een etherpiraat en de gevolgen daarvan. De radio-zend-amateur zag er wat te „cri mineel" uit, de gewonde varensgezel was wel erg toegetakeld en enige mensen speelden teveel hun eigen beroep; maar dat alles willen wij graag vergeten voor de goede wijze waarop deze vorm van piraterij aan de kaak gesteld werd. Nu geen wonder-paraplu, maar een won- der-machientje en wel van Duitsland's populaire t.v.-muis Mike Molto, die daar mede een gevarieerd, licht verzoekpro gramma samenstelde. En alweer Nana Mouskouri, Silvio Francesco, Jack Ham mer en het lenige steeldrum-trio „the Ca- ribeans". Er komen de laatste weken wel wat teveel van die fantastisch knappe Ba- varia-shows op het scherm, maar wij ne men aan dat de AVRO rekening heeft ge houden met de vakantie-tijd, waarin ze ker niet eenieder avond-aan-avond kijkt. Wie dan toch zo'n show inschakelt, krijgt in ieder geval amusement van behoorlijk gehalte. Met een forum-achtig en vaag onderwerp over de beste-boter-moeilijkhe- den en een reportage van een of ander „zomer-festival" vulde „Televizier" nóg- al onbenullig een deel van deze avond. Vele kijkers zullen de AVRO dankbaar geweest zijn, dat ze alsnog dan wel we derom de BBC-documentaire „De We reld kreeg televisie" (die verleden jaar reeds uitgezonden werd) mochten zien en horen. In deze grote en zeer kostbare produktie legde regisseur Richard Cawston op een zeer indringende, filmische ma nier vast, welk een geweldige invloed het nieuwe massa-medium overal ter wereld op de mens uitoefent en hoe het levens patroon van de meeste volkeren door de zelfde televisie verandert. Werkelijk een prachtige en leerzaam stuk vakwerk, dat wij gaarne een tweede keer hebben gezien. J. Damshuizer Dr. Van de Graaf naar Afrika. Dr. J. A. van de Graaf, kunsthistoricus en res tauratie-expert te Utrecht, is dezer dagen voor 'n oriëntatiebezoek naar Zuid-Afrika vertrokken. Dr. Van de Graaf, die belast is met het onderzoek en de uitgave van het nieuwe in het British Museum gevonden „De Mayeme-manuscript'' maakt deze reis op uitnodiging van de Zuidafrikaanse overheid. Het bezoek zal ongeveer een maand duren. Het is niet uitgesloten dat Dr. Van de Graaf zich in Zuid-Afrika gaat vestigen. Hem zijn namelijk blijvende functies in dat land aangeboden. My fair lady. Na zes m-aahderr "van voorbereiding is Warner Brothers begon nen met de verfilming van „My fair Lady", de beroemde musical waarvoor de film maatschappij 5.5 miljoen dollar (19,8 mil joen gulden) heeft betaald. Een woord voerder deelde mee dat dit een recordbe drag is voor een filmrecht en dat het de meest ingewikkelde en kostbare produktie is die ooit door Warners is ondernomen. Audrey Hepburn zal de rol spelen van Eliza Doolittle, het platpratende Londense bloemenmeisje. Rex Harrison speelt prof. Higgins, de rol die hij 1006 maal heeft ge speeld op het toneel in Londen en New York. Morgen, 15 arigustus. brengt de AVRO- televisiesectie O'Neill's toneelstuk „Zingend in de Wildernis" („Ah, wil derness") op het scherm in een bewer king door regisseur Frans Boerlage. De vertaling is van Dick van Veen. Aan het spel nemen onder anderen deel Elise Hoomans, Enny Meunier, Pim Dikkers, Richard Flink, Aart Staartjes en Tineke CrefcoeurDe foto toont de twee laatstgenoemden in een scène. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14,00-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture: lichte grammofoonmu- ziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Inleiding hoogmis. 8.20'Hoogmis. 9.30 Klas sieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstan den. 9.40 Klassieke grammofoonmuziek. NCRV: 10.00 Grammofoonmuziek. 10.03 Mein Herz ist bereit, cantate (gr.). 10.15 Morgendienst. 10.45 Klassieke grammo foonmuziek. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Geestelijke liederen (opn.). 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Lichte gram mofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Populaire klan ken (gr.). 13.00 Nieuws. 13.15 Pianoreci tal (gr.): klassieke muziek. 13.40 Gedich ten programma. NCRV: 14.00 Licht instru mentaal trio. 14.30 Omroeporkest: klassie ke en moderne muziek. 15.10 Kinderkoor 15.20 Lichte grammofoonmuziek. 15.40 Licht instrumentaal kwartet. 16.00 Bij beloverdenking. 16.20 Moderne liederen voor sopraan en piano. 16.50 Gewijde mo derne muziek (gr.). 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Country en Western muziek (gr.). 17.40 Beursberichten. 17.45 Lichte gram- mofobnmuziek. 18.00 Licht instrumentaal septet. 18.15 Sportagenda. 18.20 Licht pianospel en lichte orkestmuziek (gr.). 18.30 Promenade-orkest: Frans program ma. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Gewijde muziek. 19.30 Radiokrant. 19.50 Metropole orkest. 20.20 Lichte Australi sche muziek (gr.). 20.50 Lichte grammo foonmuziek. 21.lt) Cello en piano: Klassie ke en moderne muziek. 21.45 Verslag van de Gereformeerde Oecumenische Synode te Grand Rapids (USA). 22.00 Kerkorgelcon cert: klassieke muziek. 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Lichte gram mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 De groenteman. 9:05 Modern strijk kwintet (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huishoudelijke zaken, le zing. 11.15 Omroeporkest: balletmuziek. 12.00 Licht orkest. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Euro pese roeikampioenschappen in Kopenha gen. 13.25 Beursberichten. 13.30 Promena de-orkest. 14 00 Blaastrio: Klassieke en moderne muziek. 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Mezzo-sopraan en piano. 15.30 Ver borgen schatten: vergeten werk opgediept uit Discotheek, en boekenkast. 16.30 Jeugd en ritme. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Europese roeikampioen schappen te Kopenhagen. 18.20 Metropole orkest en solist. 18-00 Carrousel, licht programma. (Om 19.15 Sportpraatje). 20.00 Nieuws. 20.05 Kamerorkest en, soliste: Klassieke muziek. 21.20 De geschiedenis van een toneelstuk, klankbeeld. 22.00 Lich te grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Discotaria. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG KRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.40-17.45 De Verrekijker, jeugdjournaal. KRO. 19.30 Van onze sportredacteur. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Zomerwedstrijd (4e en laatste afle vering). 20,30 Brandpunt. 20.55 Muziek weerklinkt in Parijs, show. 21.25 Om U te dienen, een documentaire over de kel ner. 21.55 Licht instrumentaal sextet. 22.15 Epiloog. NTS. 22.25-22.30 Journaal. VOOR DONDERDAG AVRO: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pau ze. 15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30 4.000.000 mijlen per week, 100-jarig be staan van de Londense ondergrondse. 19.50 Kijkerspost. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Harpkwartet. 20.40 Zingend in de wil dernis, toneelstuk. 22.30 Surinamers in Ne derland, documentair programma. NTS: 23.00-23.05 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7