dan heeft
uw maag
norac
nodig
I
■H
DE PROGRAMMA'S
Door prof. Romein ontworpen bibliografie
wordt dankzij Z.W.O.-subsidie voltooid
Zware shag tè zwaar?
neem
dan
Fatale vergissing
van soldaat
„Slecht schrijven hangt niet samen met onze
ideologie, maar met gebrek aan talent"
Zomeracademie voor beeldende
kunsten te Haarlem gesloten
Twee Nederlandse films
binnenkort in première
Beschrijvende bibliografie der
theoretische geschiedenis
Ilja Ehrenburg tijdens schrijverscongres
DONDERDAG 15 AUGUSTUS 1963
lichter dan zwaar
pittiger dan halfzwaar.
Niemeyer garandeert de kwaliteit
A W nabeschouwingen
Wieder eine deutsche
Fernsehschau
Damshuizer
De radio geeft vrijdag
7 elevisiefirogramma
DE NEDERLANDSE ORGANISATIE voor Zuiver-Wetenschappelijk Onderzoek
heeft prof. dr. Fr. de Jong Edz., hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam, een
subsidie verleend voor de samenstelling van een beschrijvende bibliografie der theo
retische geschiedenis, zoals deze destijds ontworpen is door thans wijlen prof. dr.
J. M. Romein. Prof. De Jong doceert aan de politieke en sociale faculteit de
geschiedenis van omstreeks 1870 af met inbegrip van de sociale en economische ge
schiedenis en zijn colleges zijn niet zo zeer bestemd voor studenten in de geschiedenis,
maar in de eerste plaats voor de „politicologen". Het bovengenoemde project is na
het overlijden van prof. Romein in volle omvang door prof. De Jong overgenomen en
door de hem verleende ZWO-subsidie heeft de hoogleraar de Nijmeegse historicus
dr. E. E. G. Vermeulen kunnen aantrekken om de opzet van de bibliografie te
organiseren.
HET BEGRIP theoretische geschiedenis
is indertijd door prof. Romein geformu
leerd naar analogie van dat van de theo
retische natuurkunde en prof. Romein
heeft, toen hij in 1945 herbenoemd werd,
ook in deze lak van wetenschap onderwijs
gegeven. In een onderhoud met prof. De
Jong vernam het A.N.P. allereerst, dat
voor het begrip theoretische geschiedenis
soms ook een andere terminologie wordt
gebruikt, vooral in Amerika, waar men
wel van historiologie of van wijsbegeerte
der geschiedenis spreekt. Prof. Romein
wees deze laatste term af; voor hem be
tekende dit nieuwe historische vak een
discipline om, van de geschiedenis zelf
uit, tot algemene begrippen over de gang
van de historie te komen en zich zo een
inzicht te verwerven in haar periodisering,
eventuele wetmatigheid, in de in de ge
schiedenis werkzame krachten de agen
tia, in kwesties van historisch-kentheore-
tische aard, in de objectiviteit van de ge-
schiedkennis, de manier van geschied
schrijving door de eeuwen heen, alsmede
in tal van andere vraagstukken.
SPREKENDE OVER de samenstelling
van de bibliografie, waarin prof. Romein
een overzicht wilde geven van de werken
van allen, die zich expliciet en impliciet
met de theoretische geschiedenis hebben
beziggehouden, zei prof. De Jong, dat deze
grotendeels een zaak is van studenten en
afgestudeerden van wijlen prof. Romein.
In het Historisch Seminarium van de Uni
versiteit van Amsterdam is een afdeling
theoretische geschiedenis gevestigd. Daar
naast wordt aan het project medewerking
verleend door een groep „buitenleden",
die in het algemeen bestaat uit belangstel
lenden buiten deze kring en afkomstig van
andere universiteiten.
Als basismateriaal voor de beschrijven
de bibliografie wordt de verzameling van
circa tweeduizend titels gebruikt, welke
prof. "Romein in de loop der jaren verza
meld heeft en van welke boeken de mede
werkers een kort, uit ongeveer honderd
vijftig woorden bestaand excerpt maken.
Men werkt dus op dezelfde manier als de
vervaardigers van de bibliografie, die
achterin de „International Review of So
cial History" te vinden is, want ook daar
wordt de vermelding van titel, schrijver,
uitgever, jaar van uitgave geVoTgd döor'
een summiere inhoudsopgave van de opge
nomen boeken. Hieruit blijkt-, dat de
samenstelling van deze bibliografie, waar
in ook tijdschriftartikelen over de theo
retische geschiedenis vermeld zullen wor
den, een enorme arbeid is, waarvan de
voltooiing jaren en jaren zal duren.
DE MEDEWERKERS een twintig in
getal vormen een kring, die een paar
keer per jaar vergadert. Bovendien is een
redactiestaf gevormd, bestaande uit prof.
De Jong die vanzelfsprekend de super
visie over het gehele project heeft uit
dr. E. E. G. Vermeulen en drs. M. C.
Brands. Hoewel men op het ogenblik nog
nauwelijks contact met buitenlandse vak
genoten heeft, ligt het wel in de bedoeling
om in de toekomst tot samenwerking te
komen, temeer omdat er buiten onze
grenzen grote belangstelling voor dit pro-
Pro/. Romein
ject bestaat. Dit is dan ook de reden, dat
de bibliografie, die van 1845 tot 1945 zal
lopen, in het Engels wordt uitgegeven, zo
dat zij vele toekomstige gebruikers van
nut zal kunnen zijn. Dat men niet verder
gaat dan het jaar 1945 vindt zijn reden in
het feit, dat met dat jaar de bibliografie
van John C. Rule in het tijdschrift „His
tory and Theory" begint. Deze geeft overi
gens alleen maar de titels van boeken,
maar geen excerpten van hun inhoud.
Advertentie
NIEMEYER
KWALITEIT
VARA BRENGT Dr. KILDARE OP
NEDERLANDSE TV-SCHERMEN.
In het komende winterseizoen brengt de
VARA een voor Nederland nieuwe Ame
rikaanse filmserie op het scherm. Dr. Kil-
dare, een jonge dokter in het ziekenhuis
van een grote stad, is er het middelpunt
van. De serie, geproduceerd door de N.B.C.,
heeft in de Verenigde Staten veel succes
geboekt, en oogstte later grote bijval in
Engeland waar de B.B.C. Dr. Kildare
aan de kijkers presenteerde en ook op
het Europese vasteland, o-a. in de Skandi-
navische landen.
Uit de tot nu toe vervaardigde televisie
films in de Dr. Kildare-serie, heeft de
VARA er zes geselecteerd, die in het ko
mende seizoen maandelijks op iedere
VARA-vrij dagavond zullen worden uitge
zonden. Elke aflevering duurt een uur. Dr.
Kildare was in Amerika reeds lang voor
zijn „televisiecarrière" hoofdfiguur in een
radiofeuilleton en een aantal films. In de
veertiger jaren speelde Lew Ayres de rol
van Dr. Kildare en de bekende acteur Lio
nel Barrymore die van Dr. Gillespie, de
andere hoofdfiguur uit de Kildare-verha-
len.
In de eigentijdse N.B.C.-versie wordt de
rol van deze Dr. Gillespie gespeeld door
„veteraan" Raymond Massey. De laatste is
in Amerika een zeer bekend acteur, die
voor zijn toneelprestaties reeds voor de
oorlog de Pulitzerprijs verwierf. Als film
acteur verleende hij zijn medewerking aan
meer dan 70 speelfilms, waaronder „East
of Eden" en „Arsenicum en oude kant".
Een 20-jarige soldaat is bij vergissing
van 7 meter hoogte uit een raam van de
kazerne in Amersfoort gesprongen. Met
twee gebroken polsen, twee gebroken rib
ben, een gekwetste heup en een vrij ern
stige hoofdwond is hij in het militair hos
pitaal in Utrecht opgenomen. De soldaat
die acht dagen licht arrest had, kortte iede
re dag de tijd door een spelletje kaart
met zijn kornuiten. Als het signaal voor
het appèl klonk stapte hij gemakshalve
even door het raam om zich te melden.
Gisteren hadden kaartspelers op de eerste
verdieping een vierde man nodig had, wel
ke „vacature" door de soldaat werd ver
vuld. Toen het signaal voor het appèl weer
klonk, stapte hij uit gewoonte door het
open raam.
Richard Chamberlain speelt de rol van Dr.
Kildare. Oorspronkelijk wilde Richard
Chamberlain kunstschilder worden, maar
een auditie leverde hem een kans op als
acteur in kleine televisieprogramma's.
Daarin onderscheidde hij zich zó, dat, toen
men op zoek was naar een „nieuwe dokter
Kildare" de keuze op de jonge, blonde en
blauwogige Richard Chamberlain viel. De
eerste aflevering van Dr. Kildare zal door
de VARA op 20 september a.s. worden uit
gezonden.
ILJA EHRENBURG, de leider van de weerbarstige Russische intellectuelen, heeft
in een discussie over de anti-westerse aanval van het Kremlin op cultureel gebied
ronduit verklaard: „Wij maken fouten". De omstreden schrijver zei in een debat te
Leningrad over de recente ideologische aanvallen van de communistische party in
de Sovjet-Unie op westerse invloeden op de Sovjet-cultuur tot collega's uit het
Westen: „Wy lopen niet op de grote weg maar door maagdelijk terrein en wij maken
vaak fouten. Maar tóch hebben wij vorderingen gemaakt. Het ts zeker dat wij ook
nu nog fouten maken. Wij hebben ëvenwel de moed niet verloren. Wij gaan Verder".
ZIJN OPMERKINGEN werden gemaakt
in een rede op de de vorige week gehou
den bijeenkomst van westerse en commu
nistische schrijvers te Leningrad. De toe
spraak .s gepubliceerd in de „Literatoer-
naja Gazeta." Het was ee"n van de weini
ge verklaringen van Ehrenburg, die hier
zijn gepubliceerd nadat hij in maart van
dit jaar fel is bekritiseerd door pre
mier Kroesjtsjev wegens het bepleiten
van „vreedzame coëxistentie" tussen de
westerse en communistische ideologieën.
De bejaarde Ehrenburg, een der helden
onder de jongere Russische intellectuelen
en kunstenaars, die naar het westen zien,
reageerde met geestigheid en bedekte ste-
Nelly" van de familie G. Nieuwenbrug
uit Harlingen heeft op 26 juni elf na
komelingen ter wereld gebracht. Zij
poseren hier met de 12-jarige Herma
van der Heuvel uit Amsterdam, die
graag fotomodel wil worden en hier
haar eerste kans kreeg.
Advertentie
Dagje naar het strand.
Patat-frites, bal gehakt
in gezellig eethuisje.
Maar na een kwartier:
storend maagzuur. Geluk
kig heeft Uw vrouw Norac
bij zich. Norac helpt. Hygië
nisch verpakt- in handig doosje
- het staat voor U klaar op
toonbank van apotheker of
drogist.
keligheden tegen de conservatieve volge
lingen van de strikte ideologische gedrags
lijn.
ZINSPELEND OP de huidige politieke
dooi tussen oost en west, die is begonnen
door de recente ondertekening van een
kemstopverdrag, zei Ehrenburg: „Wij
streven naar vrede. Wij willen de contac
ten met elkander uitbreiden en elkaar be
ter begrijpen. Maar soms zijn er schrij
vers, die de afgrond tussen de socialisti
sche wereld en het westen willen verdie
pen en alle deuren willen verzegelen."
Dit was een harde aanval op de stalinisten
van de oude garde, die de contacten met
de westerse cultuur scherp hebben veroor
deeld als een gevaar voor de zuiverheid
van de Sovjet-ideologie.
In een scherpe aanval op de censuur van
de partij op westerse werken vervolgde de
bejaarde schrijver: „Het is de moeite niet
waard te weerleggen wat in het westen
wordt geschreven omdat het deze of gene
criticus niet bevalt. Tussen de beide we
reldoorlogen heeft de Amerikaanse littera
tuur een waardevolle bijdrage geleverd tot
de ontwikkeling van de roman. Heming
way, Faulkner, Steinbeck, Caldwell zijn
inplaats van over de mens te praten be
gonnen de mens te laten zien en dit on
derscheidt hen van de uitstekende Ameri
kaanse romanschrijvers van de 19e
eeuw."
IV -w.i Zi'r n- *'.rb
UIT DE OPMERKINGEN van Ehren
burg 'bleek, "dat" de linkse schrijvers uit
het westen scherpe critiek hebben uitge
oefend op de eis van het regime, dat Sov
jetkunstenaars uitsluitend opbouwende
communistische propaganda voor de mas
sa's moeten produceren. Ehrenburg leek
deze critiek te steunen door te herinneren
aan het denkbeeld van een Sovjetauteur,
dat er „schrijvers voor de miljoenen en
schrijvers voor 5.000 lezers" moeten zijn.
Hij bestreed stoutmoedig veroordelingen
van de partij, gericht tegen experimen
teel schrijven, zeggende: „Men kan en
moet chicanes verwerpen, maar men kan
het bestaansrecht niet ontzeggen aan ex
perimenten in de litteratuur" en vervolg
de: „Waarde gasten, gij moet begrijpen
dat wij leven in het eerste tijdvak van
een socialistische maatschappij en dat wij
meer dan genoeg vijanden hebben... Onze
schrijvers schrijven soms slechte romans,
niet omdat zij aanhangers zijn van de so
cialistische ideologie, maar omdat de goe
de God hun geen talent heeft geschonken.
Wij hebben nooit beweerd, dat er onder
het socialisme geen middelmatigheid zou
zijn. Wij hebben gezegd, dat er geen uit
buiters zouden zijn en die zijn er ook niet;
maar ik ben van mening, dat we heel wat
middelmatige auteurs hebben."
IN EEN DER ATELIERS van de Aca
demie voor Beeldende Kunsten in het
Koudenhorngebouw te Haarlem hebben
gisteren de leerlingen de zomercursus be
sloten met een „Strandfeest". Zeenymfen
en piraten, strandschonen en vissers be
volkten het schilderachtig versierde lo
kaal waar tot diep in de nacht op uitbun
dige wijze werd bezegeld wat mr. dr. P.
J. Witteman, voorzitter van het dage
lijks bestuur van de Stichting Academie
'63, tijdens de besloten middagzitting had
vastgesteld: „De Zomeracademie is een
succes. De manier waarop u hier gewerkt
heeft, het niveau van uw werkstukken,
de verstandhouding .en atmosfeer in de
ateliers hebben ons vertrouwen vergroot
dat de vrije opzet van de Academie zin
vol is; we kunnen de jaaracademie met
een veel grotere zekerheid beginnen dan
bij de aanvang van de zomercursus het
geval kon zijn."
MR. WITTEMAN deelde mee dat zestig
leerlingen de zomeracademie hebben be
zocht. Hij dankte de docenten, de heren
Andriessen, Couzijn, Dik, Kater, Lataster,
Jonk en Mulder, voor de persoonlijke in
zet waarmee zij de Academie een gezicht
hebben gegeven. In het bijzonder sprak
hij lovende woorden tot de administratri
ce, mevr. Else Mulder, en de artistieke di
recteur, de Haarlemse beeldhouwer Theo
Mulder, die „samen de volledige staf"
hebben gevormd; „zonder u zou het nu
geboekte succes ondenkbaar zijn geweest".
ALS HERINNERING aan het pioniers
werk dat zij als eerse cursisten hebben
geleverd, ontvingen de leerlingen een map,
met in de ateliers gemaakte foto's. De bij
eenkomst werd bijgewoond door leden van
het stichtingsbestuur, de docenten en hun
echtgenotes en de leerlingen. Een koud buf
fet en enkele dranken vormden de over
gang naar het „-strandfeest", dat werd op
geluisterd door uitstekend spel van een
jazz-combo.
Voor de jaaracademie zijn inmiddels 73
inschrijvingen binnengekomen, waaronder
dertig van leerlingen van de Zomeracade
mie.
De docenten van de Academie '63 in
vergadering bijeen. Van links naar
rechts Ger Lataster, Wessel Couzijn,
Cor Dik, Nic. Jonk, Arie Kater, Mari
Andriessen en Theo Mulder.
Met goede buitenlandse reportages ver
strekte de K.R.O.-rubriek Brandpunt inte
ressante aanvullende informaties bij re
cent nieuws: de treinoverval in Engeland
en de voorbereiding van een Belgisch-Ne
derlandse expeditie naar het Zuidpoolge
bied. Weer op zijn best was de rubriek
met een uitstekend afgeronde reportage
over de meningsverschillen rond het op
baggeren van oudheidkundig waardevolle
zaken uit de Maas bij Maastricht. Voor
tienduizenden katholieke kijkers in het bij
zonder moet het wel belangrijk geweest
zijn,'tijdens deze uitzending te horen, dat
het weekblad De Nieuwe Linie in zijn
jongste aflevering nader ingaat op de veel
besproken t.v.-rede, die mgr. Bekkers eni
ge maanden geleden uitsprak over het hu
welijk en de geboortenregeling.
Und wieder gab es eine Deutsche Fern
sehschau. Niet „Musik in Paris", want die
zo werd de onmondige kijkers verteld
kon om een of andere reden niet uit
gezonden worden. Gelukkig had men er
van dezelfde regisseur nog één achter de
hand: „Alles kommt einmal wieder", een
duik in de „fröhliche twenties" met de
gebruikelijke stro- en bolhoeden, charles
ton-demonstraties etc. etc. De K.R.O. heeft
natuurlijk het volste recht, ook eens zo'n
show op het scherm te brengen. Wel
hebben wij ons weer eens moeten afvra
gen, hoe het nu met de coördinatie-com
missie van de omroepen gaat.
„THE MEDIUM", MUZIKALE TRAGEDIE
IN TWEE AKTES.
„The Medium" luidt de titel van een tra
gedie in twee aktes die de KRO-radio op
zondag 18 augustus ten gehore brengt. De
ze muzikale tragedie van Gian-Carlo Me-
notti ontstond aan het eind van de Tweede
Wereldoorlog en beleefde samen met „The
Telephone" (eveneens van Menotti) haar
première. Het succes was enorm. Menotti
heeft nog verschillende andere muziek
werken op zijn naam staan zoals de radio
opera „The old man and the thief", de te
levisie-opera „Amahl and the night-visi-
tors" en de bekende opera „The Consul".
Ook schreef hij een aantal balletten, ka
mermuziek en een pianoconcert.
De onderwerpen die Menotti kiest zijn
steeds bijzonder actueel. Het muziekdrama
„The Medium" is zoals Menotti zelf ver
klaart ondanks de angstwekkende sfeer
en het verschrikkelijke slot, in feite een
ideeënspel. Het is de tragedie van een
vrouw gevangen tussen twee „werelden":
een echte waarbij zij zich niet kan aanslui
ten en een buiten-natuurlijke, waarin zij
niet kan geloven.
Madame Baba Flora het medium
heeft een vreemde stomme jongen, Toby,
geadopteerd en deze schijnt in haar ogen,
onder zijn stomheid, het antwoord te be
waren op de vraag wat haar letterlijk en
figuurlijk heeft beroerd. Deze Toby wordt
tenslotte de personificatie van haar obses
sie en het symbool van haar uitzinnige
angst, die nooit wordt onderbroken door
een bevrijdend woord.
Deze spanningen vinden een dramati
sche ontlading als Baba Flora tenslotte in
doodsangst een revolver grijpt en schiet in
de richting waar zij meent dat de door
haar zelf opgeroepen hersenschimmen
zich bevinden. Het is Toby die door dit
fatale schot wordt gedood en voor Baba
blijft de vraag of hij het was die haar be
roerde, hiermede onbeantwoord.
De rolverdeling van deze tragedie ver
meldt o.a. Madame Baba Flora (het me
dium) Marie Powers alt, Monica, haar
dochter Evelyn Keller, sopraan, en mrs.
Gobineau: Beverly Dame, sopraan.
Muzikale medewerking verleent het or
kest van Emanuel Bataban. Het stuk wordt
gepresenteerd en toegelicht door Dick van
der Meer.
Twee Nederlandse films heieven in de
komende weken hun première. „Weder
zijds" van Gerard Rutten gaat op 11 sep
tember in een aantal steden in première,
op 2 oktober volgt de galavoorstelling van
John Korporaals „De vergeten Medemin
naar" in Amsterdam.
„Wederzijds" belicht vooral aan de
hand van documentair materiaal de re
geringsperiode van koningin Wilhelmina.
Onder leiding van Gerard Rutten verzorg
de Henri Rust de montage, schreven Ger-
rit Kouwenaar, Albert Alberts en Douwe
de Boer het commentaar dat door Ton
Lutz gesproken wordt.
De mysterie-thriller vay John Korporaal
is gemaakt naar het gelijknamige boek
van Rico Bulthuis. Henk van Ulsen speelt
de rol van de man, die zijn geheugen
tracht terug te vinden. Pim Jacobs zal
voor de laatste film, die zijn roulatie in
een groot aantal steden tegelijk begint,
de muziek maken.
Daarbij geadviseerd door dr A. L. Mok
stelde Leo Akkermans de documentaire
„Om U te dienen" samen. In dit pro
gramma-onderdeel, voorzien van bijzonder
aardige tekeningen en vakkundig gefilmd
door Cor de Jager, werden de vroegere
en de huidige positie van de kelner op
boeiende wijze bekeken en toegelicht. Het
leek ons riskant, dat de samensteller
slechts één nogal gedesillusioneerd lid van
de „zwarte brigade" aan het woord liet,
die zijn liefde voor het vak ten spijt
bepaald niet vleiend sprak over de onder
linge verstandhouding van de kelners.
Niettemin bracht deze met beheerste fan
tasie tot stand gekomen uitzending ons
meer begrip bij voor de moeilijkheden en
problemen van dit dienende vak, dat juist
in deze vakantiemaanden zulke hoge eisen
aan zijn mensen stelt.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24 00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture: lichte grammofoonmuziek.
7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de
jeugd. 10.15 Moderne orkestwerken (gri
ll.00 Voor de zieken. 11.40 Pianorecital
(gr.): klassieke muziek. 11.50 Als de ziele
luistert, lezing. 12.00 Middagklok-noodklok.
12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Licht pianospel (gr.) 12.55 Katholiek
nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws.
13.20 Lichte grammofoonmuziek. 13.45
Voor de vrouw. 14.00 Bekende orkestwer
ken (gr.). 14.45 Mannekoor (gr.): Neder
landse en Vlaamse volksliedjes. 15.00 Voor
de jeugd. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Klas
sieke pianomuziek. 16.55 Lichte grammo
foonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45
Europese roeikampioenschappen te Kopen
hagen en zeilwedstrijden om de Finn Gold
Cup te Medemblik. 17.55 Lichte grammo
foonmuziek. 18.25 Licht ensemble met zang
solisten. 18.50 Regeringsuitzending: de bij
drage voor het buurthuis in de maatschap
pelijke en culturele opbouw, door Drs. B.
C. H. Verdoes. 19.00 Nieuws. 19.10 Actua
liteiten en reportage zeilwedstrijden om
de Finn Gold Cup. 19.25 Lichte grammo
foonmuziek. 20.30 Slotzusters: een Neder
landse versie van de met de Prix Italia
bekroonde Italiaanse reportage (herhn. v.
1 november 1959) 21.20 Oudé muziek (gr)
21.30 Bandshow. 22.15 22.20 De Na
tionale Zwemkampioenschappen te Apel
doorn. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws.
22.40 Lichte strijkorkesten (gr.). 23.00 Mo
derne Amerikaanse orkestmuziek (gr.)
23 55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA 10 00
VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO.
16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA.
22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Klaarwakkerlichte grammofoonmuziek,
reportages, mededelingen en commentaren.
(Om 7.35 Van de voorpagina) 8.00 Nws.
en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek
voor de vrouw. 9.10 Moderne orkestmuziek
(gr.) VPRO: 10.00 Pockets voor de vakan
tie: boekbespreking. 10.05 Morgenwij
ding. VARA: 10.20 Babysitten (herh.j:
lichte grammofoonmuziek met commen
taar. 10.50 Lichte grammofoonmuziek. 11.00
Voor de kleuters. 11.15 Harpkwintet: Klas
sieke muziek. 11.40 Orgelspel. AVRO: 12,00
Zang en piano: lichte muziek. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Sport en recreatie, afgewisseld met gram
mofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Nieuws
eventueel actueel of grammofoonmuziek.
13.25 Beursberichten. 13.30 Divertimento:
licht ensemble. 13.55 Grammofoonmuziek.
14.00 Kerkorgelconcert. 14.25 Water van de
Helikon, bespreking van letterkundige en
culturele verschijnselen. 14.45 Kameror
kest: oude en klassieke muziek. 15.15 Die
ren in en rondom het huis, programma
over huisdieren. VARA: 16.00 Grepen uit
de muziekgeschiedenis, muzikale lezing.
16.30 Licht instrumentaal ensemble. 17.00
Voor de zieken. 17.30 Licht instrumentaal
ensemble. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws.
18.15 Gesproken brief uit Vlaanderen. 18.20
Licht ensemble met zangsolist. 18.50 Draai
orgel (gr.) 19.00 Voor de kleuters. 19.10
Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 19.30
Onthullingen, programma over vertolken
en herscheppen (V) 19.50 Weekend-agen
da. 20.00 Nieuws. 20.05 De stad vanuit het
huis, gesprek. 20.20 Moderne orkestmu
ziek (gr.) 20.40 Op bezoek bij anderen,
klankbeeld. VARA: 21.00 Strijkorkest en
zangsolisten: lichte muziek. 21.30 Sranang
Tori: Surinaams programma. 21.45 In de
stem weerklinkt het hart, klankbeeld.
22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zeggen of laten
zeggen, overdenking. VARA: 23.00 Socia
listisch nieuws in Esperanto. 23.10 Pret
tig weekend: lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 1" 03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Gevarieerde muziek.
12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15
Programma voor uitgeslapen mensen. 14.00
Nieuws. 14.03 Lichte orkestmuziek. 15.10
Clavecimbelmuziek. 15.15 Operettemuziek.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte
muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Grammofoon
muziek. 18.20 Voor de soldaten. 19.00 Nws.
19.40 Zang en dans. 20.00 Musical. 21.00
Vocaal concert. 22.00 Nieuws 22.15 Dans
muziek. 23 00 Nieuws. 23.05 Gitaarrecital.
23.30 Klassieke muziek. 23.55-24.00 Nws.
VOOR DONDERDAG
AVRO: 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pau
ze. 15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30
4.000.000 mijlen per week, 100-jarig be
staan van de Londense ondergrondse. 19.50
Kijkerspost. NTS: 20.00 Journaal. AVRO:
20.20 Harpkwartet. 20.40 Zingend in de wil
dernis, toneelstuk. 22.30 Surinamers in Ne
derland, documentair programma. NTS:
23.00-23.05 Journaal.
VOOR VRIJDAG
NCRV: 19.30 Alles draait om moeder,
TV-feuilleton. NTS: 20.00 Journaal. NCRV:
20.20 Negen eilanden in de Atlantische
Oceaan, documentaire film. 20.45 Buurten
bij Rita en Pim, TV-reportage. 21.15 At
tentie. 22.05 Nette heer zoekt dito dame,
muzikale comedie. 22.25 Dagsluiting. NTS:
22.35-22.40 Journaal.
f