AGATHA CHRISTIE VERTELT: n 1 1 Een prettige afwisseling -UITGAAN IN HAARLEM PANDA EN DE MEESTER-FLESSER. DE PROGRAMMA'S Amerikaans toneel schrijver Clifford Odets overleden VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1963 7 HET MYSTERIE VAN DE SPAANSE KIST m. W nabeschouwingen „Ah, Wilderness" Kijkers en luisteraars Ad Interim Het Nationale Ballet in Salzburg De radio geeft zaterdag T el evisie programma minimin ÜS Ui! MUZIEK TONEEL en CABARET POPPENTHEATER TENTOONSTELLINGEN DIVERSEN 7) „Een mooi werkstuk!" Poirot liep erheen. De kist stond tegen de muur bij het raam, vlak naast een moderne discotheek. Aan de andere zijde be vond zich een halfopenstaande deur. Deze deur ging gedeeltelijk schuil ach ter een groot beschilderd lederen ka merscherm. „Zo komt u in de slaapkamer van majoor Rich," legde Burgess uit. Poirot knikte. Zijn ogen dwaalden nu naar de andere kant van het ver trek. Daar stonden twee stereofoni- sche platenspelers opgesteld, elk op een laag tafeltje. Er stonden voorts enige fauteuils en nog een grote tafel. Japanse prenten hingen aan de muren. Het was een mooie, gerieflijk inge richte kamer, zonder overdreven luxe. Daarna keek hij Burgess weer aan. „De ontdekking," begon hij vriende lijk, „moet een ontzettende schrik voor u zijn geweest." „O, dat was het zeker, meneer. Dat zal ik nooit vergeten!" Nu brak er een stortvloed van woorden los, alsof de huisknecht het gevoel had dat wanneer hij die hele geschiedenis maar vaak genoeg vertelde, hij alles tenslotte wel uit zijn gedachten zou kunnen zet ten. „Ik was de kamer aan het doen, me neer. Alles opruimen. Lege vazen en zo. Toen ik me bukte om een paar olijven van de grond op te rapen. toen zag ik hetop het kleedje, een donkere vlek. Nee, dat kleedje is nu weg. Naar de stomerij. De politie had het niet meer nodigWat heb ben we daar?" dacht ik. Ik zei bij mezelf, half uit de grap: „Dat lijkt wel bloed! Maar waar komt 't van daan. Wat is daar gemorst?' En toen zag ik dat het uit de kist was gekomen, langs deze kant hier, daar zit een barst. En ik zei, nog altijd niks kwaads vermoedend: „Wel heb ik van m'n leven!".„Ik til het deksel op, kijk zo" hij voegde de daad bij het woord „en ik zie me daar een man liggen, op z'n zij, met opgetrokken knieën, net of-ie ligt te slapen. Maar toen zag ik die ge mene dolk in z'n hals steken.Dat vergeet ik van m'n leven niet Nee, nooit! Ik ben me naar geschrok ken. Burgess haalde diep adem. „Ik heb het deksel laten vallen en ben uit huis gehold en de straat op. Om een politieagent te halen.En gelukkig trof ik er een, vlak om de hoek!" Poirot keek hem nadenkend aan. De vertoning als het een vertoning was was werkelijk zeer goed. Maar hij begon te geloven dat het helemaal geen vertoning was, maar dat alles zich zo had afgespeeld als Burgess verteld had. „U hebt er dus niet aan gedacht eerst de majoor wakker te maken?" vroeg hij. „Dat is geen moment bij me opge komen, meneer. Ik was totaal van de kaart... Ik woualleen maar zo gauw mogelijk weg wezenhij slikte „en hulp halen." Poirot knikte. „Besefte u dadelijk dat het meneer Clayton was?" „Dat had ik moeten zien, meneer. Maar toch is het niet tot me door gedrongen. „Ja, toen ik met de agent terugkwam, toen zei ik natuurlijk da delijk: „Allemachtig, het is meneer Clayton!" En toen vroeg die agent: „Wie is dat?" En toen zei ik weer: „Die is hier gisteravond geweest!" „Ja, ja," zei Poirot, „gisteravond. Kunt u zich nog precies herinneren o: hoe laat meneer hier kwam?" „Niet op de minuut. Maar het zal ongeveer vijf voor acht zijn geweest, zou ik zeggen." „U kende hem goed?" „O ja, hij en mevrouw Clayton kwa men hier vrij geregeld, in de ander half jaar dat ik hier werk." „Maakte hij op u een gewone in- drk?" „Ja, dat wel. Wat buiten adem. maar dat kwam van het harde lopen, dacht ik. Hij zei zoiets van dat hij een trein moest halen. „Had hij een reistas bij zifch? Hij ging naar Schotland." „Nee, meneer had niks bij zich. Ik dacht dat hij een taxi voor de deur had staan." „Was hij erg teleurgesteld dat hij majoor Rich niet thuis trof?" „Niet zo erg, meneer. Hij zei alleen dat hij dan een briefje wou achter laten. Hij ging hier binnen en liep naar het bureau en toen ben ik weer naar de keuken verdwenen. Ik was wat achterop, weet u, met de Russi sche eieren en de ansjovis. De keuken is helemaal aan het andere eind van de gang en je hoort niet veel van wat hier gebeurt. Ik heb hem niet ho ren weggaan, en ik heb de majoor ook niet horen thuiskomen." „Maar daarna?" „Toen heeft de majoor me gebeld. Hij stond hier in de deur. Hij zei dat hij de Turkse sigaretten voor me vrouw Spence had vergeten. Die moest ik gauw even gaan halen. Dat heb ik toen gedaan. Ik heb ze binnen gebracht en daar op tafel gelegd. Ik dacht natuurlijk dat meneer Clayton was weggegaan om zijn trein te kun nen halen." „En is er niemand anders in de flat geweest in de tijd dat majoor Rich nog niet thuis was en u in de keuken bezig bent geweest?" „Nee, meneer, niemand." „Bent u daar zeker van?" „Hoe had dat gekund? Er kan nie mand binnenkomen of hij moet eerst hebben gebeld." Poirot schudde het hoofd. Hoe had dat gekund? De Spences en McLaren en ook mevrouw Clayton konden dat wist hij van minuut tot mi nuut van hun tijd verantwoording af leggen. McLaren had met kennissen op de club gezeten, de Spences had den een paar vrienden op de borrel gehad, voor ze van huis waren ge gaan. Margharita Clayton had om streeks dezelfde tijd met een vriendin getelefoneerd. Niet dat hij aan een van hen dacht als mogelijke dader. Stel je voor, er zouden heel wat betere methoden zijn geweest om Arnold Clayton uit de weg te ruimen dan hem achterna te lopen naar de flat, waar een huis knecht aanwezig was en de gastheer ieder ogenblik kon thuiskomen. Neen, hij had zijn laatste hoop nog gesteld op een „geheimzinnige vreemdeling". Iemand uit Claytons ogenschijnlijk „Het mysterie van de Spaanse Kist" is het tweede van een reeks verhalen door de beroemde Engelse detec tive-schrijfster Agatha Chris tie die wij in de loop van de maand augustus zullen publiceren. smetteloos verleden die hem op straat herkend had en hem was ge volgd hem daarna met een stilet neergestoken had het slachtoffer in de kist- had verborgen en vervol gens was gevlucht. Neen, di' was allemaal melodrama, zonder enig redelijk verband of zelfs waarschijnlijkheid. In harmonie alleen -met de romantiek, die overigens prachtig bij deze Spaanse kist paste Poirot liep de kamer door op de kist'tbe. Hij licHtfb Het deksel op. Dat ging heel gemakkelijk en geruisloos. Met een zwakke stem zei Burgess: „Hij is uitgeschrobd, meneer. Daar heb ik voor gezorgd." Poirot boog zich voorover. Zijn vin gers betastten de binnenzijde van de kist. „Deze gaten aan de achterkant en opzij die zien er uit ze voelen ook aan alsof ze pas kort geleden zijn aangebracht." „Gaten, meneer?" De huisknecht boog zich eveneens voorover om te kijken. „Dat zou ik niet weten. Ik heb er niet speciaal op gelet." „Ze vallen ook niet erg in het oog. Maar ze zijn er toch. Waarvoor zou den ze dienen, denkt u?" „Ik weet het heus niet, meneer. Misschien wel van een of ander dier. Witte mieren of zo. Houtwormen „Een of ander dier?" vroeg Poirot. „Dat is nog de vraag." Poirot liep achteruit de kamer in. „Toen u de sigaretten hier binnen hebt gebracht hebt u toen hier iets opgemerkt dat anders was dan an ders? Ik bedoel: stoelen van hun plaats of de tafel of iets van dien aard?" „Eigenaardig dat u dit vraagt, me neer Nu u erover begint, ja, er was iets anders. Dat kamerscherm, dat altijd voor de slaapkamerdeur staat voor de tocht, stond toen veel meer naar links." „Zo ongeveer?" Poirot schoof het scherm naar links. „Nog ietr verder ja, zó!" Het scherm, dat anders reeds een gedeelte van de kist maskeerde, ont trok op de manier waarop het nu stond opgesteld, het meubel vrijwel geheel aan het oog. „Waarom dacht u dat het scherm verzet was?" vroeg Poirot. „Ik dacht helemaal niets, meneer." (nóg zo'n type als juffrouw Lemon!) Aarzelend liet Burgess erop volgen: „Ik denk dat men nu makkelijker naar de slaapkamer kon komen als de dames daar soms hun mantels wilden neerleggen." „Misschien. Maar er kan ook nog een andere reden zijn geweest." Burgess keek hem vragend aan. „De kist gaat op het ogenblik vrij wel helemaal schuil achter het scherm. En ook het kleedje onder de kist is nu niet zichtbaar. Als majoor Rich de heer Clayton heeft vermoord, zou het bloed al gauw door de barst naar buiten komen. Iemand zou dat hebben kunnen zien net zo goed als u dat de volgende ochtend hebt ge zien. Dus daarvoor kan het scherm zijn verzet." „Daaraan heb ik geen ogenblik ge dacht, meneer." „Hoe is de verlichting hier, schel of getemperd?" „Dat zal ik u even laten zien, me neer." De huisknecht trok vlug de gordijnen dicht en draaide enige lam pen aan. Zij verspreidden een zacht licht, nauwelijks voldoende om bij te lezen. Poirot keek omhoog naar de pla fonnière. De huisknecht zei: „Die lamp brandde toen niet. Die wordt trouwens maar weinig gebruikt." Poirot keek, bij dit gedempte licht, eens rond. De huisknecht zei: „Ik ge loof niet dat u hierbij de vlek had kunnen zien, daarvoor was het niet licht genoeg." „Daar kon u weieens gelijk aan hebben. Maar waarom heeft men het kamerscherm verzet?" Burgess rilde. „Het is een afschu welijke geddchte dat een aardige meneer als majoor Rich zoiets ge daan heeft." „U twijfelt er dus niet aan of hij het wel gedaan heeft? Waarom zou hij het hebben gedaan, dacht u?" „Ja hij is natuurlijk in de oorlog geweest Hij kan een schotwond aan zijn hoofd hebben gekregen, niet waar? Ze zeggen dat zoiets jaren la ter nog kan nawerken. Ze worden dan ineens hodeldebodel en weten niet wat ze doen. En ze zeggen dat ze dan juist vaak de mensen te lijf gaan die hun het naast en het liefst zijn. Zou u denken dat het zo te verklaren valt?" Poirot staarde hem aan. Hij zuchtte en draaide zich om. „Neen," verklaarde hij, „zo is het stellig niet gebeurd." Met het gebaar van een goochelaar stopte hij Burgess een bankbiljet in de hand. „O, wel bedankt, meneer, maar heus, ik „U hebt mij werkelijk uitstekend op weg geholpen," sprak Poirot. „Juist doordat ik het vertrek nu zo goed heb kunnen zien, precies zoals het hier op die avond is toegegaan. Het onmogelijke is nooit onmogelijk! Ont houd dat! Ik had gedacht dat er maar twee mogelijkheden waren daarin heb ik ongelijk gehad. Er bestaat nog een derde mogelijkheid." Poirot keek het vertrek nog eens door en voelde een huivering. „Trek de gordijnen maar weer open. Laat licht en lucht binnen komen. Deze kamer heeft er behoefte aan. Hij moet ook grondig worden schoongemaakt. Het zal een hele tijd duren voordat hij gezuiverd is van wat hier is blijven hangen de her innering aan een dodelijke haat." De mond van Burgess viel open, toen hij Poirot behulpzaam was met jas en hoed. Hij leek totaal verslagen. Poirot, die zich altijd verlustigde in het rondstrooien van orakeltaal, stap te met kordate pasjes de straat op. HOOFDSTUK VIII Toen Poirot thuis was, belde hij in specteur Miller op. „Waar is de reistas van Clayton gebleven? Zijn vrouw heeft verteld dat hij er een had ingepakt." „Die had hij op de club bij de por tier neergezet. Hij heeft hem blijk baar vergeten, want hij is zonder tas vertrokken „Wat zat erin?" „Wat te verwachten was. Een pyja ma, een schoon overhemd en toilet artikelen." „Heel degelijk." „Wat had u dan verwacht dat erin zou zitten?" Poirot negeerde die vraag. Hij vroeg verder; „Maar die stilet? Ik zou u willen aanraden de werkster die in het huis van de Spences de boel schoonhield, daarnaar te vragen. U moet te weten zien te komen of ze daar in huis weieens iets derge lijks heeft gezien." SS (Wordt vervolgd Een goed, en bij vlagen voortreffelijk toneelstuk van Eugene O'Neill, een uitste kende reeks interviews met in Nederland verblijvende Surinamers en een korte, compacte, maar uitstekende documentai re over de 100-jarige Londense Onder grondse vormden de voornaamste bestand delen van een, voor het zomerseizoen, be nijdenswaardig goede AVRO-avond. In het rubriekje „Kijkers-post" liet Ageeth ons zien en horen, dat de Neder landers in de grensstreken heus niet alleen naar Duitsland of België kijken. De uit slag (13 pro-Nederland, 8 contra) bewées natuurlijk niets, en daarom was het over tuigender geweest als zij cijfers had kun nen overleggen van steekproeven (aanbel len en vragen: waar kijkt u op 't ogenblik naar?) gedurende enige tijd. Maar ook zo bleek toch wel, dat vooral de Nederlandse toneelavonden op t.v. in de smaak vallen. Gisteravond was daar een riant voorbeeld van. Van Eugene O'Neill "bracht de t.v. on langs de eenakter „Hughie". „Ah Wilder ness" behoort tot zijn avondvullende stuk ken en verschilt van zijn meeste andere werk door een ongekend milde toon, in het bijzonder in zijn schildering van het ge zinsleven. O'Neill schreef het stuk in 1932; het was niet eens een van zijn eerste stuk ken zoals men zou kunnen denken, hij was bij wijze van spreken al in het volle bezit van zijn bittere en cynische vermo gens, maar toch schreef hij met „Ah Wil derness" een poëtisch getinte, met verte dering geschreven jeugdherinnering op, die hij omrankte met menselijke, begripvolle, aardig voor elkaar zijnde ouders, een on gekend tafreel bij O'Neill. Misschien kwam het daardoor dat het stuk niet zo hecht doortimmerd leek, enkele vale plek ken vertoonde, en vooral onder de jeugdi ge personages (en meer in het bijzonder in het begin) ietwat naïef, gekunsteld, onecht aandeed, wat misschien ook nog ir de hand werd gewerkt doordat de verta ling hier met teveel „gos" en teveel „sik kepit" de onvolwassenheid te onvolwassen benaderde. Zodra echter de volwassenen In Hollywood is donderdag tijdens het ondergaan van een maagoperatie de 57- jarige toneelschrijver Clifford Odets over leden. Odets begon zijn schrijversloopbaan na eerst op het toneel in Broadway, New York kleine rollen te hebben vervuld. Hij is auteur van tal van bekende toneelstukken. In Nederland is van hem vooral het stuk „The flowering Peach", bekend, dat in de vertaling van David Koning onder de titel „De bloeiende perzik" in 1960 voor de NCRV-televisie werd gespeeld in de regie v-s^n Petier«Koen. Voor Haarlem heeft zijn stuk „The country girl tekenis. Onder de titel „Het een bijzondere be o.» i^ider de titel uiten" wdn de Haarlemse Toneelclub met dit stuk in 1957 het Landjuweel. Verder schreef Odets onder meer „Paradise lost", „Till the day I die", „The big knife", „Gol den boy", „Rocket to the moon". Ver scheidene van zijn werken werden ver filmd zoals „None but the lonely heart" en „Sweet smell of success". Op 1 augustus jl. waren bij de Dienst Luister- en Kijkgelden 1.464.654 televisie toestellen aangegeven tegen 1.447.119 per 1 juli jl. (tot en met 14 augustus 1.470.781). Er waren op 1 augustus 2.634.034 geregis treerde radio-ontvangtoestellen tegen 2.630.177 op 1 juli jl. Het aantal aanslui tingen op de Draadomroep bedroeg op 1 augustus 462.081 teger. 463.301 op 1 juli jl. onder elkaar waren bleek O'Neill grootste kracht, zoals tijdens de maaltijd met een sublieme dronken Pim Dikkers, een sterk overtuigende Richard Flink en Enny Meu nier en Elise Hoomans die bewezen met O'Neills werk een grote affiniteit te. heb ben. Deze waardering voor de oudere genera tie betekent niet dat de jongeren O'Neill niet aankonden. Pleunie Touw maakte van het snolletje een goede rol; hetzelfde geldt voor Martine Crefcoeur en Ida Bons als respectievelijk de geliefde en het zusje, voor Carola Gijsbers van Wijk, als het dienstmeisje. Aart Staartjes faalde al evenmin, al stel ik me de jonge O'Neill (het was tenslotte diens zelfportret!) ge heel anders voor. Marijke Morley had weer eens de taak gekregen een jongetje te spelen. Dat moet ze voortaan maar wei geren. De regie van Frans Boerlage was wat neutraal, behalve toen hij de vogels nog om half tien 's avonds in het licht van de maan vrolijk liet kwinkeleren. De aanzwel lende muziek aan het einde van de liefdes scène, maar niet aan het einde van het stuk, was te oppermachtig om voor t.v. bruikbaar te zijn. Ofschoon het in Salzburg de gehele dag zwaar had geregend, was de zaal in het oude Festspielhaus geheel bezet. De toe schouwers waren benieuwd naar de pres taties, niet alleen omdat het ballet hier nog vrijwel onbekend is, maar vooral om dat zijn optreden eigenlijk het enige op zienbarende en nieuwe is in het repertoi re van het huidige festival in Salzburg. Op deze eerste avond werden uitgevoerd de Serenade op de muziek van Tsjaikofs- ky, „Jungle" op elektronische muziek van Henk Badings, verder Shirah, een zeer subtiel werk. en tenslotte Petroesjka op de muziek van Strawinsky. Ofschoon het Oostenrijkse publiek in het algemeen en ook het publiek in Salzburg vrij conser vatief is, vielen toch de modernere wer ken zoals „Jungle" en „Shirah" het meest in de smaak. Vooral wordt de groep als geheel hogelijk gewaardeerd. Onder leiding van onze landgenoot An- dré Presser, werd de muziek uitstekend vertolkt door het orkest van het Conser vatorium in Salzburg, het „Mozarteum Over de choreografie liepen de meningen nogal uiteen. Maar misschien moet men de twee volgende opvoeringen van dit bal let nog afwachten, want er volgen nog twee avonden met een geheel verschillend programma. Het ballet had plaats in de grote zaal van het z.g. oude Festspiel haus; deze zaal is onlangs gemoderniseerd, wat vooral het ballet op de muziek van Badings ten goede is gekomen. Advertentie HILVERSUM I. 402 rh. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Geestelijke liederen (opn.). 7.55 Overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Djinn, gevarieerd pro gramma. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Lichte grammofoonmu ziek. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.20 Musicerende di lettanten. 13.45 Lichte grammofoonmuziek. 14.40 Licht orkest en kinderkoor. 15.15 Tie relantijnen Tops, een herhaling van 6 jaar Tierelantijnen, gevarieerd programma. 16.00 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.30 Europese roeikampioenschappen te Kopenhagen. 16.40 Lichte grammofoonmu ziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Pianoreci tal (opn.): moderne muziek. 17.30 Boek bespreking. 17.40 Promenade-orkest en zangsolist. 18.20 Populaire grammofoon muziek. 18.50 Voor de kleuters. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Europese roei kampioenschappen te Kopenhagen. 19.30 Licht instrumentaal ensemble. 19.50 Licht orkest. 20.00 Populaire klassieken (gr.). 20.50 Grammofoonmuziek. 21.00 Snipper- avond: lichte grammofoonplaatjes. 21.40 Operetteklanken (gr.). 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Kamermuziek (klassiek - gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10 00 VPRO 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (Om 7.35 Van de Voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmu ziek. 8.50 Wegwijzer: tips voor vakantie en snipperdagen. 9.00 Postduivenberichten en ochtendgymnastiek voor het gezin. 9.10 Strijkkwartet (gr.): klassieke muziek. 9.35 Klassieke pianomuziek. 9.45 Buitenlands weekoverzicht. VPRO: 10.00 Samen thuis: praatje. 10.05 Zo rijk als Job, morgenwij ding. VARA: 10.20 Klassieke grammofoon muziek. 10.45 Geknipt voor herhaling. 12.15 Elektronisch orgel: lichte muziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw en postduivenberichten. 12.34 Tussen start en finish: actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Lichte grammo foonmuziek voor teenagers. 14.10 Lichte grammofoonmuziek voor twintigers. 14.45 Radio Jazzclub. 15.15 Van de wieg tot het graf, vragenbeantwoording. 15.30 Klassie ke orkestmuziek (gr.). 17.30 Actualiteiten. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Ope retteklanken (gr.). 19.00 Artistieke Staal kaart. VPRO: 19.30 Voordracht. 19.45 Drie Japanse dansen (gr.). 19.55 Deze week, praatje. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Disco- Festival. 21.15 Socialistisch commentaar. 21.30 Onbewoond: interview en grammo foonmuziek. 22.15 Sportnieuws. 22.30 Nws. 22.40 Zo maar een zaterdagin augus tus, cabaret. 23.10 Dansmuziek. 23.40 Klas sieke grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws. VOOR VRIJDAG NCRV: 19.30 Alles draait om moeder, TV-feuilletön. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Negen eilanden in de Atlantische Oceaan, documentaire film. 20.45 Buurten biji Rita en Pim, TV-reportage. 21.15 At tentie. 22.05 Nette heer zoekt dito dame, muzikale comedie. 22.25 Dagsluiting. NTS: 22.35-22.40 Journaal. VOOR ZATERDAG VARA: 15.00 Rawhide Professor Wish bone, T.V.-film. 15.50 Kinderen op de rom melzolder, documentaire. 16.10 Licht in strumentaal kwintet. 16.30 Expeditie Mannen tegen de bergen. T.V.-film. 17.00- 17.45 Voor de kinderen. 19.30 Vrije nieuws garing Michaels verjaardag, T.V.-film. 19.55 't Manneke. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Reactie op reacties. 20.25 The Andy Williams Show. 21.15 Achter het nieuws. 21.40 Inspecteur Leclerc Per speciale bezorging, T.V.-feuilleton. 22.05 Wereldwijs, quiz. NTS: 22.45-22.50 Jour naal. 9. De Rustgevende Gedachte die de Moerheer uit de fles had geschonken, werkte nog steeds na. „Ik voel me echt heel prettig," merkte Panda op, „toe, vertel eens wat meer van die flessen, meneer de Moerheer." De ander aarzelde. „Hm, eigenlijk is dit alles heel ge heim," zei hij, „en als het uitlekt „Ik zal er met niemand over sprekenverzekerde Panda, „toe me neer de Moerheer, u kunt me vertrouwen." De Moer heer nam nog een teugje van de Rustgevende Gedachte en knikte geustgesteld. „Kom maar mee," sprak hij, „dan zal ik je mijn voorraad laten zien." En hij ging Panda voor naar de kelder, die goed gevuld bleek te zijn. „Tjonge," zei Panda bewonderend, „zitten er alle maal gedachten in die flessen? En allemaal rust gevend?" „Neenee," antwoordde de Moerheer, „een goede verzameling moet gevarieerd zijn, dat weet je toch? Jij hebt toch ook niet alleen maar witte Bour gogne in je wijnkelder?" Panda wilde liever niet be kennen dat hij helemaal geen wijnkelder bezat. „Wat zit er dan bijvoorbeeld in die flessen?" vroeg hij daar om maar gauw, en hij wees op een der rekken. Dinsdag 20 augustus, Grote Kerk 20 u.: concert in de serie gemeentelijke (gratis toegankelijke) orgelconcerten door Piet Keé. Programma: Bach, Brahms, Sieg fried Reda en Peter Eben. Donderdag 22 augustus, Grote Kerk 15 u: concert in de serie gemeentelijke (gratis toegankelijke) orgelconcerten door Jean- Jacques Grunenwald. Programma: Bux- tehude, Bach, Honegger, Milhaud, Gru nenwald en Piet Kee. Donderdag 22 augustus, Concertgebouw 20.15 u.: vierde zomerconcert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leidir.g van Marinus Adam. Solist: Theo Bruir.s, piano. Programma: Schu mann, Mozart, Ravel, Paul Dukas. Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout straatNieuwe Kerksplein: Dagelijks klassiek grammofoonplatenconcert van 21-22 u. Tot en met 18 augustus 17e en 18e eeuwse muziek. Tot en met 25 au gustus: Teiemann en Vivaldi. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 1: Dagelijks van 20-22.30 u.: Klas siek grammofoonpiatenprogramma. Waagtaveernt Damstraat/Spaarne: Elke avond van 20-24 u. en vrijdag en zater dag van 20-1 u. (maandag gesloten): Internationaal volksliederenrepertoire en moderne chansons door Cobi Schreyer en Ronnie Potsdammer. Woensdag 21 en donderdag 22 augustus, Openluchttheater, Bloemendaai 20.15 u.: Toneelgroep Ensemble met „Naar het U lijkt" van William Shakespeare. Regie: Karl Guttmann, met medewerking van Max Croiset, Siegrid Koetse, Jan Retèl en Ju'ien Schoenaerts. Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest: Iedere avond van 20 u. af geopend. Van 21 tot 23.15 u. het cabaret „Pas op voor Eva's" door Frans en Fiet Koster, Na- tascha Emanuels en Enrico Neckheim (piano). Maandagavond voor reserverin gen. Vleeshal: tot en met 24 augustus iedere dag behalve zondag om 14.30 u. kinder voorstellingen. Maandag: Het torenhaan tje, dinsdag: Het blauwe water, woens dag: De toverhoed donderdag: De Chi nese draak, vrijdag- De fluit van Boze- bol, caterdag: Prins Dadeltje. Iedere woensdag- donderdag-, vrijdag- en za terdagavond om 20.15 u. spel voor vol wassenen: Spiegel de kat of hoe de hek senmeester z'n vet kreeg" van Margreet Boldingh. Poppentheater „Merlijn" van Rien en Maaike Baartmans. Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62 Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. Geopend dagelijks van 10-17 uur. zon- en feestdagen van 13-17 uur. Avondopenstelling van 20 juli tot en met 8 september van 20.30-22.30 uur met kaarsverlichting, bloemen en oude mu ziek. Prentenkabinet: Tentoonstelling van et sen van Rembrandl Vishal: Tentoonstelling „Foto '63". Dage lijks van 10-17 u., zondag van 13-17 u. Vrijdag tevens van 20-22 u. T/m 1 sep tember. Museum Het Huis Van Looy, Kleine Hout weg 103: Tentoonstelling van cultuur historische diorama's. Tot 1 september geopend van 1017 u. Zon- en feestda gen van 1317 u. Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend donderdag van 1012.30 u. en van 13.30— 17 u. Zon- en feestdagen van 1417 u. Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout straat-Nieuwe Kerksplein: Tentoonstel ling van werk van Poppe Damave. Tot en met 31 augustus. Dagelijks geopend van 10-18 u. en van 20-24 u. 's Zaterdags en zondags van 10-18 u. en van 20-21 u. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land: H. F. Bootzaal: Expositie van oude Bijbelse gravures van Jan Luyken. Da gelijks van 9-20 u. Gemeentelijke Expositiezaal, Heidestraat 45, IJmuiden-Oost: Tot en met 18 augus tus expositie: „Creativiteit in Kenne- merland", geopend: zaterdag en zondag van 14-17 u. Woensdag en vrijdag van 19-21 u. Aula J. A. Oudheusden ulo-school, Leegh- waterstaat. Hoofddorp: Tot en met 17 augustus expositie moderne Nederlandse plastiek: „In brons bestendigd". Geopend dagelijks, behalve zondag van 14-17 u. en van 19-22 u. Linnaeushof, Bennebroek: Openluchtten toonstelling van zomerbloemen, mini- corso in tropentuin Tentoonstelling van beeldhouwwerken van de „Carolus Kring" Den Haag. Teylers Museum, Spaarne 16: Schilderijen 19de en 2Cste eeuw, tekeningen Holland se, Franse en Italiaanse school 16de tot en met 19de eeuw. Fossielen, historische en natuurkundige instrumenten, mine ralen, 31-toons Fokkerorgel. Dagelijks behalve maandag van 1117 u. Eerste zondag van de maand van 1317 u. Cruquius Museum, Heemstede: Historische stoommachines en grote maquette van Nederland met waterstanden en over zicht overstromingsramp 1953. Geopend dagelijks van 9—12.30 u. en 13.3017 u. Zondag van 1017 u. Bisschoppelijk Museum. Jansstraat: Oude religieuze kunst. Geopend op werkdagen (behalve maandag) van 1012.30 u. en van 13.30—17 u. Zon- en feestdagen van 14—17 u. Grote of St. Bavokerk: Te bezichtigen op werkdagen van 917 u. Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen van 9—12.3C u. Daarna melden bij de portier. R.-k. Kathedrale Basiliek: Voor bezich tiging melden bij de portier. Donderdag 22 augustus tot en met donder dag 29 augustus, Clubgebouw van speel tuin „Noordervreugd", Planetenlaan: Haarlemse Katholieke Vereniging voor het Gezin en de Zuidhollandse Vereni ging „Het Groene Kruis", tentoonstelling „Met vallen en opstaan gewijd aan ongevallen en gevaren van en voor kin deren in en rond de eigen woning. Hildebrandzaal, Smedestraat, 20 u.: Elke zondag dansen. Orkest The Sunbeams. Dansleider: R. van de Berg. Haarlems Kegelhuis, Tempeliersstraat 14- 18 u.: Iedere middag (behalve zondag) vrij kegelen op geautomatiseerde banen. Rondvaarten naar Groenendaal. Vertrek Turfmarkt: dagelijks 10.30, 12.30, 14.30 en 16.30 u. Vertrek Groenendaal: 11.15, 13.15, 15.15 en 17.30 u. Poffertjeskraam Wagenweg/Dreef. Tot en met 31 augustus.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7