Oostenrijkse pers verrassend unaniem
in lauwe critiek op Nationale Ballet
Muziekweken in Stresa,
barok in Turijn
DE PROGRAMMA'S
Haagse Comedie houdt
het op solide repertoire
„Naar het u lijkt"
in Bloemendaal
Voorlopig geen gemeen
telijke muziekschool
in Breda
Theo Bruins solist
bij het N.Ph.O.
Tekeningen gestolen
in Stockholm
DINSDAG 20 AUGUSTUS 1963
6
Culturele manifestaties aan het Lago Maggiore
Openluchttheater
Kapelmeester Posthumus
wellicht naar K.M.K.
Anne Frankprijzen voor
twee dichters
De radio geeft woensdag
Eerste „Topper-Taptoe"
uitgereikt
Frans- Vlaamse cultuur-
dag in Ware gem
T elevisieprogramma
De tuin van Europa
Karl Böhm weer bij
de Weense Staatsopera
Het repertoire, dat de Haagse Comedie
voor het seizoen 1963'64 heeft vastgesteld,
is eerder degelijk dan actueel te noemen.
Met reprises van een vooroorlogse Anouilh,
„Le Voyageur sans Bagages", en een stuk
van Christopher Fry dat ook in 1954 al door
het Haagse gezelschap werd opgevoerd
„The Dark is light enough", wordt duide
lijk een lijn doorgetrokken, die het vorige
jaar met O'Neills „Tocht naar het Duister
en Fry's „Venus Bespied" begon.
(Van onze correspondent)
Het Nationale Ballet met „Jungle".
larides die een zo „groot talent blijkt te
zijn dat men de naam Hilarides zal moe
ten onthouden". Ook Billy Wilson „im
poneert door zijn vormgevende spanning
en concentratie". Van de overige solisten
worden nog vermeld Sonja van Beers
Maria Koppers, Panchita de Péri, Irène
de Vos, C. van de Weetering, Sylvester
Campbell en Jan Arnzt. Maar volgens „Die
Presse" en andere bladen zijn ook deze
solisten op een enkele uitzondering na
„nog onzeker". Hetzelfde blad noemt
het corps de ballet „onnauwkeurig en iets
rammelend".
DIT IS DE ALGEMENE indruk ook van
het publiek maar dit schijnt opzet te zijn.
Het blijft echter de vraag of deze opzet
geen gebrek moet camoufleren. In ieder
geval is er één blad dat op dit punt de
verdediging van ons ballet op zich neemt.
In de „Salzburger Nachrichten" schrijft
de bekende criticus Bonte dat Sonia Gas-
keil overdreven accuratesse met opzet ver
mijdt en de voorkeur geeft aan een soepel
verlopend en zelfs improviserend dansen
Bonte heeft als enige criticus ook een
waarderend overzicht gegeven voor de
Oostenrijkse omroep. Hij heeft in zover
gelijk dat het ensemblewerk meer op de
voorgrond staat in deze groep dan het uit
schitteren van een paar sterren. Daarmee
is de critiek het in 't algemeen ook wel
eens, vooral na de opvoering van „Persé-
phone" en de „Gevangene van de Kauka
sus", die een gunstiger oordeel krijgen en
waarin men veel beloften pntdekti voor de
toekomst. Algehele instemming en waar
dering vond het werk van de djFigent An
dré Presser, die de begeleidende muziek
tezamen met het orkest van het Salzbur
ger Mozarteum uitstekend vertolkte.
DE TONEELGROEP Ensemble zal
morgen en overmorgen, 's avonds 8.15
uur, in het Openluchttheater in Bloe
mendaal voorstellingen geven van „Naar
het u lijkt" van Shakespeare in de regie
van de directeur van het gezelschap
Karl Guttmann en met medewerking van
Sigrid Koetse, Julien Schoenaerts, Jan
Retèl, Max Croiset en anderen.
DEZE VOORSTELLINGEN in de open
lucht sluiten aan op het succes dat jaren
geleden het Shakespeare-gezelschap bij
uitstek „The young Vic" uit Londen oogst
te met een reeks voorstellingen van „As
you like it" in Bloemendaal. Indien de
weersgesteldheid de openluchtvoorstel
lingen van Ensemble onmogelijk maakt,
zal men zijn toevlucht nemen tot de zeer
goed geaccommodeerde schouwburgzaal
van het Provinciaal Ziekenhuis te Sant
poort, „Musis Sacrum".
Naar aanleiding van de Haarlemse pre
mière van „As you like it" schreef Simon
Koster in onze bladen onder andere „De
opvoering is met zorg en liefde voorbe
reid. Wat er zonnig en stralend was in de
vertoning ging voornamelijk uit van de
drie hoofdrolspelers: Sigrid Koetse als
Rosalind, Max Croiset als de nar en. Ju
lien Schoenaerts als Orlando. Sigrid Koetse
speelde, vooral de travestie-scènes, met
aanstekelijke levendigheid, vol tempera
ment, humor en fantasie: door deze Rosa
lind, die de hele voorstelling droeg, heeft
zij zich doen kennen als een klassiek blij
spelvertolkster van wie nog veel te ver
wachten is".
De Engelse toneelschrijfkunst is behalve
door Shakespeare („Macbeth" en „Othello"),
Coward („Quadrille") en Fry op het reper
toire vertegenwoordigd door het werk van
twee jonge acteurs, David Turner en Peter
Shaffer. Van Turner wordt „Semi-Deta-
ched" opgevoerd, een provinciaal-realis
tisch stuk dat in Londen is gespeeld met
Sir Laurence Olivier in de hoofdrol, en van
Shaffer het eenakter-paar „The private
Ear" en „The public Eye", dat in het
West-End al ruim een jaar lang op het
affiche staat.
Hans Keuls „Johan van Oldenbamevelt",
Marcel Aymé's „Les Maxibules", Jacques
Devals „La Croix des Vaches", „La Dame
de chez „Maxime" van Georges Feydeau,
de virtuoze farceur uit het fin de siècle,
„The Thracian horses" van Maurice Va
lency, „Sunday in New York" van Norman
Krasna en „Stephen D.", Hugh Leonards
toneelbewerking van James Joyce's „Por
trait of the Artist as a young Man", staan
verder nog op het speelplan van de Haagse
comedie, die bovendien een optie heeft op
het veelbesproken stuk van de Duitse
auteur Rolf Hochhuth, „Der Stellvertreter".
In de vergadering van de gemeenteraad
van Breda van woensdag 21 augustus zal
een voorstel aan de orde komen om het
besluit van de gemeenteraad tot stopzet
ting van de particuliere stichting „Muziek-
en balletschool" te Breda zodanig te amen
deren dat de datum 1 september wordt ge
wijzigd in 1 januari (1964).
Dit houdt verband met de pogingen van
de gemeente alsnog tot een vergelijk te ko
men met het bestuur van de „Muziek- en
balletschool".
De gemeente had het plan een eigen
muziekschool te stichten, omdat naar haar
mening het bestuur van de stichting geen
garantie vormde voor een behoorlijk on
derwij speil. Dit plan is nu voorlopig uit
gesteld. De heer H. J. Zomerdijk, die per
1 september directeur wordt van de ge
meentelijke muziekschool in 's-Hertogen-
bosch, wordt in Breda opgevolgd door de
heer L. Hanssen. Het stichtingsbestuur
heeft de Kroon verzocht het besluit van B.
en W. tot stopzetting van de subsidie nie
tig te verklaren dan wel te schorsen. Hier
op is tot dusver geen antwoord ontvangen.
(Van -onze Haagse redacteur) r
Kapelmeester Posthumus van het Fan
farekorps der Limburgse Jagers wordt ge
noemd als de meest waarschijnlijke op
volger van luitenant-kolonel R. van Ype-
ren als directeur van de Koninklijke Mi
litaire Kapel. Zoals bekend is overste Van
Yperen onlangs benoemd tot inspecteur
der militaire muziek.
Tijdens de komende Taptoe Delft zal
hij zijn korps, waarmee hij in de afge
lopen jaren zoveel klinkende successen
heeft behaald, voor het laatst leiden. De
keuze van een opvolger is niet gemakke
lijk. Kapitein H. C. van Lijnschoten, die
directeur is van de Marinierskapel, wenst
beslist bij dit korps te blijven. Geruchten
dat hij gegadigde zou zijn voor de diri-
geerstaf van de K.M.K. zijn dan ook on
juist. De benoeming van kapelmeesti
Posthumus, die op dit ogenblik tijdelijk
in Suriname dienst doet, moet nog door
de koningin bekrachtigd worden.
Peter Bergen en Huuh Oosterhuis
bekroond
Daartoe in staat gesteld door een schen
king, aangeboden door bemiddeling van de
,Netherland America Foundation" te New
York, heeft de minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen de Anne
Frank-prijzen 1963 (bestemd voor dichters)
toegekend aan Peter Bergen voor zijn bun
del „Deze voorlopige Naam" en aan Huub
Oosterhuis voor zijn bundels „Uitkomst"
en „Groningen en andere diensten".
RECTIFICATIE
In ons blad van zaterdag is onder een
foto van de violiste Johanna Marty ver
meld dat het een afbeelding van Ida Haen-
del zou zijn. De foto is goed, het onder
schrift niet.
ROME. De Noorditaliaanse meren zijn voor toeristen uit onze noordelijke streken
nog steeds een geliefd reisdoel door de onvergelijkelijk mooie natuur, de prachtige
parken der vermaarde villa's, de gelegenheid tot zwemmen, zonnebaden; verder door
de goede landwijn en allerlei uitstekende visgerechten. Er zijn natuurlijk wel enkele
kunstwerken, het is per saldo Italië. Maar men kan toch moeilijk volhouden, dat men
naar de meren gaat speciaal om het cultureel genot. Dit jaar kan men, althans aan
het Lago Maggiore, natuur en cultuur gelijkelijk genieten. Het stadje Stresa organi
seert de „muziekweken van Stresa" met een programma, dat er wezen mag.
OP DE AVOND VAN 26 augustus wordt I niets aan behoeft toe te voegen om een
het festijn geopend met een concert door uiterst smaakvol ingericht vorstelijk ver-
het (uitstekende) orkest van de Scala, di- blijf uit de periode van de late barok en
rigent Nino Sanzogno, waarbij de pianist het rococo te kunnen tonen. Men kon vol-
Alexis Weissenberg als solist zal optreden, staan met het restaureren van enkele za-
Het programma vermeldt een strijkkwar- len, het schoonmaken van alle andere en
tet van Verdi. het derde pianoconcert van met de reconstructie van de tuinen, zoals
Rachmaninof, de Siegfried-idyll van Wag- die tweehonderd jaar geleden waren,
ner en tot slot „Schilderijen op een ten
toonstelling" van Moessorgsky in de be
kende orkestbewerking van Ravel. Dit
concert wordt gegeven in de schouwburg
van het congresgebouw te Stresa zelf.
Twee dagen later, op woensdag 28 augus- I
tus, treedt het kwartet Végh (versterkt tot
kwintet en sextet) op in de grote zaal van
het paleis Borromeo op Isola Bella. Het
strijkkwintet van Schubert (opus 163) en
een sextet van Brahms vormen het pro
gramma. Op zaterdag.31 augustus, weder
om op het eiland, het kamerorkest van I
Sandor Végh met muziek van Vivaldi, Cou-
perin, Telemann, Bach en Mozart.
Op donderdag 5 september hoort men I
in de schouwburg te Stresa het London
Philharmonic Orchestra met
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV7.00 Nieuws en SOS-berichten.
7.10 Dagopening. 7.20 Oude kamermu
ziek (gr.). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws.
8.15 Zuid-Afrikaanse liedjes (gr.). 8.30
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de
zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de
huisvrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15
muziek I Morgendienst. 10.45 Radiokoor met orgel:
uit Wilhelm Tell van Rossini, de achtste Geestelijke liederen. 11.10- Omroeporkest
(Unvollendete) van Schubert en de vierde en soliste: klassieke muziek. 12.05 Lichte
van Brahms. grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen
Op vrijdag 6 september treedt weder- t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Meisjes
om in de schouwburg van Stresa, de pia- koor en instrumentaal kwintet. 12.53
nist Arthur Rubinsrein op (Appassionata Grammofoonmuziek of actualiteiten. 13.00
van Beethoven, Carnaval van Schumann Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal ensem-
en verschillende stukken van Chopin). Op ble. 13.35 Moderne Tsjechische kamermu-
donderdag 12 september het trio Stern- ziek (gr.). 14.45 Grammofoonmuziek. 14.55
Istomin-Rose met muziek van Brahms, Oude Weense dansen (gr.). 15.10 Piano-
Beethoven en Schubert en tenslotte op recital: moderne muziek. 15.50 Bijbelver
maandag 16 september „I Musici" met telling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd,
een programma waarin Handel, Albinoni, 17.00 Oude liedjes (gr.), lf.25 Pianospel.
Geminiani, Corelli en Vivaldi zijn verte- 17.40 Beursberichten. 17.45 Instrumentaal
kwartet. 18.05 Meisjeskoren, met orgel en
fluit. 18.30 Het Spektrum, lezingen. 18.45
Lichte orkestmuziek (gr.). 19.00 Nieuws
en weerbericht. 19.10 Muziek van Het Le
ger des Heils. 19.30 Radiokrant. 19.50
Weense melodieën. 20.00 Radio kameror
kest en trompetsolist: Klassieke muziek.
genwoordigd.
TEGELIJKERTIJD wordt in het Palaz
zo Borromeo op Isola Bella een tentoon
stelling gehouden van instrumenten van
Antonio Stradivari: 42 instrumenten van
de grootste vioolbouwer, die de wereld I
heeft gekend, zullen daar te zien zijn. Naast I 20.50 Nabeschouwing over de Gereformeer-
violen, altviolen en cello's is er de enige de Oekumenische Synode te Grand Ra-
nog bestaande door hem vervaardigde pids. 21.05 Zang en piano: Negro-Spirituals,
harp (eigendom van het conservatorium 21.20 Kapel van de Koninklijke Lucht
te Napels). In de gehele wereld bestaan macht. 21.50 Kanttekeningen. 22.00 Lied-
engeveer vierhonderd door Stradivari ver- jes van de Britse eilanden. 22.30 Nieuws
vaardigde instrumenten. Daarvan zal dus en SOS-bericht. 22.40 Avondoverdenking,
ongeveer tien percent op deze unieke ten- 23.00 Lichte grammofoonmuziek. 23.10 Bij
toonstelling aanwezig zijn. En ze zijn er de gratie Gods, klankbeeld. 23.55-24.00
Marja Habraken, Max Croiset en
Sigrid Koetse (van links naar rechts)
in „As you like it" van Shakespeare.
niet alleen om Jiaqr te kijken. Ze worden
bij enkele der concerten, het tweede en
het derde, ook gebruikt. Zowel h£t kwar-
I tet Végh als het kamerorkest Végh zal
uitsluitend met originele Stradivarius-in
strumenten musiceren.
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA.
10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30
VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Klaarwakker: lichte grammofoonmuziek
WIE TOCH EENMAAL te Stresa is, zal I en reportages. (Om 7.35 Van de voorpa-
er goed aan doen vandaar (de afstand is gina, praatje). 8.00 Nieuws en socialis-
niet groot) naar Turijn te gaan. In de tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon-
vriendelijke, uiterst beschaafde hoofdstad muziek. 8.55 Kookpraatje. 9.00 Gymna-
van Piemonte wordt een grote tentoon- stiek voor de vrouw. 9.10 Oude kamer
steling gehouden van het Piemontese ba- muziek (gr.). 9.40 Geluidsjagers. VPRO:
rok. Die tentoonstelling is ondergebracht in 10-00 Een en al oog - Kijken en zien,
drie paleizen, het koninklijk paleis, Pa- lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20
lazzo Madama en buiten de stad het jacht- Dichte orkestmuziek (gr.). 10.35 Vrij en-
slot van Stupinigi. Elk van die paleizen is tree, cabaret. 11.00 Lichte Weense mu-
zelf reeds een meesterwerk van de zo bij- ziek (gr.). 11.30 Nederlands hobokwartet:
zonder rijke en aantrekkelijke Piemontese moderne muziek. 12.00 Roemeens orkest,
barok, dat niet zoals de barok te Rome 12-30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin-
zwaar en kerkelijk is, maar wuft, werelds, bouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Or-
Het is een enorm grote tentoonstelling; al- gelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke en
leen al in het koninklijk paleis heeft men moderne kamermuziek. 13.40 Lichte gram
zeventig zalen gevuld met authentieke mofoonmuziek. 14.00 Koren, orkest en so-
meubelen die in pracht niet onderdoen listen: Fragmenten uit Judas Maccabeus,
voor die van Versailles. In Palazzo Mada- oratorium. 15.00 Vrijwillige hulp, waarom
ma zijn de tapijten, de boekbanden, de en hoe?- vraaggesprek. 15.10 Voor de
uiterst belangrijke afdeling theater en ieugd. 16.30 Lichte grammofoonmuziek.
scenografie ondergebracht; Stupinigi is Wegwijzer, tips voor vakantie en
een zo volmaakt bewaard lustslot uit het snipperdagen. 17.50 Regeringsuitzending:
begin der achttiende eeuw, dat men er Geven en nemen. Tips voor en van weg
gebruikers. Verkeersonveiligheid in de
dorpen. 18.00 Nieuws en commentaar.
18.20 Actualiteiten. 18.30 Licht instrumen
taal septet. 19.00 Paulus, de boskabouter,
19.10 Licht instrumentaal trio. VPRO
19.30 Voor de jeugd. VARA: 2.00 Nieuws
20.05 Metropole-orkest: amusementsmu-
ln het hoofdkwartier van prins Bern- ziek. 20.35 De gestrafte preutsheid, hoor-
hard, „De Zwaluwenberg" in Hollandsche spel. 21.45 Operette en filmmelodieën (gr.)
Rading nam gisterochtend Iuitenant-kolo- 22.20 Sport halverwege. 22.30 Nieuws. 22.40
nel jhr. mr. C. C. van Lidth de Jeude. Jazzmagazine. 23.25 Pianorecital: klassie-
namens de prins, die op het ogenblik met ke muziek. 23.55-24.00 Nieuws,
vakantie in Italië vertoeft, de eerste „Top- BRUSSEL 324 m.
per-Taptoe" in ontvangst, die hem door 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
generaal majoor arts dr. H. J. van der Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50
Giessen werd overhandigd. „Topper-Tap- Beursberichten. 13.00 Nieuws en weerbe-
toe" is de naam van de grammofoonplaat richt. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws,
die de Militair Geneeskundige Dienst heeft 14.03 Lichte muziek. 14.30 Jeugdkoren,
laten maken om met de opbrengst ervan 15.00 Symfonische muz. 16.00 Nieuws,
het prinses Beatrix Polio Fonds te steu- 16.30 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek.
nen- 17-00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Viool
De gelden zullen volgend jaar bij het spel. 17.40 Klassieke kamermuziek. 18.00
150-jarig bestaan van de Militair Genees- Nieuws. 18.03 Russische volksmuziek. 18.10
kundige Dienst als geschenk aan het po- Lekenmoraal en filosofie. 18.30 Voor de
liofonds worden aangeboden.
De zestiende „Frans-Vlaamse Kuituur
dag" wordt zondag in het Belgische Ware-
gem gehouden onder voorzitterschap van
de letterkundige André Demedts. Deze
manifestatie staat onder auspiciën van
Vlaamse en Nederlandse culturele ver
enigingen. Met de „Kuituurdag* willen de
soldaten. 19.00 Nieuws en weerbericht.
19.40 Gevarieerde muziek. 20.15 Operamu
ziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Lich
te muziek. 22.35 Instrumentale muziek.
23.00 Bondig nieuwsoverzicht. 23.05 Dans
muziek. 23.55-24.00 Nieuws. 24.00-0.45 Voor
de zeelieden.
VOOR DINSDAG
o NCRV: 19.30 Jamboree 1963, reportage.
organisaties de aandacht vestigen op het I NTS: 19 55 Het manneke. 20.00 Journaal.
Nederlandstalige gebied in Noord-Frank- NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Burgers van
rijk, waar de laatste jaren een opvallende Eur°Pa> TV-film. 21.00 Geheime brigade,
opbloei van de Nederlandse cultuur zou 21.50 Pianorecital: moderne mu-
zijn waar te nemen. z'e^- 22.15 Dagsluiting. NTS: 22.25-22.30
Op de „Kuituurdag" spreekt mejuffrouw Journaal.
Jeanne Leveugle uit Robeke over „Pour- vnoR wr)FM«-riAr.
quoi j'apprends le Néerlandais", zingt VUUK WOENSDAG
Maurice Legrand uit Hazebroek Vlaamse NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio-
streek liederen, houdt een forum zich bezig I naai jeugdjournaal. AVRO: 17.10-17.45
met „De uitstraling van de Nederlandse I Voor de kinderen. 19.30 Toeristica derde
cultuur", heeft Nestor Depoers uit Haze- en laatste uitzending van deze reeks va-
broek het over „L'habitat rural en Flandre kantieprogramma's. NTS: 20 00 Journaal
Francaise et son évolution" en spreekt Tom en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Dixieland-
Bouws uit Hilversum van „Ontmoetingen muziek. 20.35 In AVRO's Televizier 20 50
in Frans-Vlaanderen". „Het Volkstoneel Mike kan alles!, TV-show. NTS' 2140
voor Frans-Vlaanderen" uit Westouter Rondo Sinfonico: Overijssels Philharmo-
voert 's avonds „Uitvaart" van Sutton nisch Orkest met solist en mannenkoor
Vane op. 11 22.45-22.50 Journaal.
(Van onze correspondent)
WENEN. Niet alleen Sonia Gaskell, maar het gehele ensemble en ook het
grote aantal landgenoten, dat zich nu in Salzburg ophoudt, waren onbeschrijfelijk
nieuwsgierig hoe de Oostenrijkse pers zou oordelen over het optreden van Het
Nationale Ballet. In ieder geval verwachtten zij grote objectiviteit en zakelijkheid,
omdat de recensenten uit Wenen en Salzburg ae persoonlijke achtergronden en
spanningen die met de geschiedenis van dit jonge ensemble zijn verbonden, niet
kennen. Des te groter is de verrassing over het feit, dat alle critici met slechts
een enkele uitzondering in grote lijnen dezelfde mening huldigen, namelijk
dat dit ensemble nog niet rijp is om op een internationaal tournee te gaan.
DEZE EENSGEZINDHEID valt nog
meer op nu ook de pers in Salzburg zelf
zich hierbij aansluit, ofschoon deze bladen
de begrijpelijke neiging hebben om alles
wat met Salzburg in verband staat zo
gunstig mogelijk te beoordelen. Ten op
zichte van Het Nationale Ballet zijn de
Weense en Saizburgse critici dezelfde me
ning toegedaan en is er geen sprake van
de traditionele rivaliteit tussen hoofdstad
en provincie. Bovendien moet ik voorop
stellen dat vrijwel aile critici een grote
sympathie voor ons land hebben en dat
het hun veel liever was geweest wanneer
zij een positief oordeel hadden kunnen uit
spreken.
HET GROTE en principiële bezwaar
wordt geopperd tegen een gedeeltelijk
verouderde choreografie. Met name de
de criticus van „Das neue Oesterreich"
uit Wenen betwijfelt of het Petroesjka-
ballet in de bewerking van Fokine wel de
juiste en „autentieke" is; hij schrijft:
„Zonder chauvinisme moet men zeggen
dan de Petroesjka van de Weense Opera
veel puntiger, sprankelender en dyna
mischer werd gedanst". Ook het „Salz
burger Volksblatt" sluit zich hierbij aan
en veroordeelt „het niet altijd gemotiveer
de streven om zich bij andere oudere bal
letten te houden aan de choreografieën
uit de allereerste tijd van het ontstaan.
Want met alle respect voor piëteit vergt
deze toch nog altijd prille muziek van
Strawinsky om een verjongde ballet-inter
pretatie".
AAN HET VIERDE Zomerconcert van
het Noordhollands Philharmonisch Orkest,
dat plaats heeft op donderdag 22 augus
tus a.s. in het Concertgebouw te Haarlem,
zal de pianist Theo Bruins solistische me
dewerking verlenen in het Pianoconcert
van Schumann. Tijdens dit concert zullen
verder worden uitgevoerd de Symfonie no.
40 KV 550 van Mozart, de Suite „Ma mère
l'oye" van Ravel en Paul Dukas' bekende
„L'apprenti sorcier". Het concert zal wor
den geleid door Marinus Adam.
Het kan geen toeval zijn dat het se
rieuze blad „Die Presse" en het boule
vardblad „Express" (alle twee uit Wenen)
deze vertolking en beknotting van Pe
trous j ka een „volksuitgave" of een „uit
gave in zakformaat" noemen. „Die Pres
se" schrijft onomwunden: „Het is onmo
gelijk om met deze vereenvoudigde uitga
ve op tournee te gaan". Volgens „Express"
begon het repertoire „met grote verwach
tingen, daarna werd het tweeslachtig en
ten slotte was het eenvoudig provinciaal".
WEL WORDT HET repertoire gewaar
deerd, omdat het rijk gevarieerd is en
naast het romantische genre ook het mo
derne ballet heeft opgenomen. Maar de
romantische atmosfeer in „Serenade" van
Tsjaikofsky of in de „Suite en Blanc",
vooral echter in „Symphonie" van Bizet
(overigens vol kitsch) werd door deze ver
tolking niet zwevend of licht maar bleef
volgens het algemeen oordeel te sterk
„aan de aarde gebonden". Doch ook de
modernere werken vielen niet in de
smaak. Zowel aan „Jungle" op muziek
van Badings als oo.k aan „Snira" zou de
nodige fantasie ontbreken. Deze mening
moet niet per se juist zijn want goede
balletkenners en ook het grootste gedeelte
van het publiek vonden juist de vertol
king van „Shira" indrukwekkend en vol
oosterse poëzie. Het gebruik echter van
elastische nylon-draden maakte toch wel
een storende indruk, zodat een blad zelfs
de kwaadaardige vergelijking maakte met
een „garenfabriek". Toch is dit de enige
ietwat harde opmerking, want voor 't
overige houdt de critiek zich binnen de
perken van het zakelijke. Iets gunstiger
wordt geoordeeld over de „Vier Tempe
ramenten" op muziek van Hindemith en
over de „Wonderbaarlijke Mandarijn" van
Bartök. De Oostenrijkse critiek geeft
zelfs toe dat deze laatste interpretatie het
wint van die in de Weense Opera, doch
daarmee heeft ons Nationale Ballet nog
geen internationaal peil bereikt, daar ook
het Weense ensemble dit niet bezit.
TOCH DOEN DE recensenten hun best
om de aandacht op enkele goede presta
ties te vestigen. Zonder uitzondering spre
ken zij hun waardering uit over „het
sterke engagement, de opvallende vlijt en
de geweldige ambitie". Hier en daar prijst
men zelfs de „briljante gymnastiek" of
de akrobatiek op de begane grond". De
„Wiener Kurier" vestigt de aandacht op
de „kracht en het temperament" van het
ensemble dat „naar discipline streeft en
in enkele solisten een persoonlijke kleur
vertoont". Maar geen enkele solist wordt
als uniek gekwalificeerd, omdat de recen-
ten ook bij hen geen rijpheid constateren;
wel echter een mogelijke vervulling van
de verwachtingen in de toekomst. De
meeste bewondering krijgt Marianna Hi-
Uit een museum in Stockholm zijn
zaterdag twee tekeningen van De Chirico
gestolen. De tekeningen zijn een zelfportret
en een profiel van de Italiaanse toneel
schrijver Luigi Pirandello. De diefstal werd
pas maandag ontdekt. Donderdag werd uit
een ander Stockholms museum een schil
derij van een leerling van Frans Hals ge
stolen.
THEO BRUINS studeerde aan het Mu-
zieklyceum te Amsterdam onder leiding
van Jaap Spaanderman en Kees van Baa-
ren. Hij voltooide zijn studie te Parijs bij
Yves Nat en Charles Koechlin. In 1948
debuteerde Theo Bruins met het Concert
gebouworkest onder leiding van Eduard
van Beinum. Daarna maakte hij in een
zeer snel tempo carrière in binnen- en
buitenland. Hij speelde onder leiding van
Eduard Flipse, Otto Klemperer, Paul van
Kempen, Rafael Kubelik e.a. Hij maakte
een tournee van twee maanden door In
donesië en gaf in 1957 twintig concerten in
Canada. In 1959 volgde een tournee door
Mexico en de Nederlandse Antillen. In
maart 1960 werd hem de „Harriet Cohen
Beethoven Medal for piano" toegekend.
Behalve in Nederland treedt Theo Bruins
regelmatig op in Engeland, Duitsland,
Frankrijk, Obstenrijk, België, Italië, Tsje-
choslowakije, Polen, Noorwegen enz.
Van de Europese manifestatie „De Tuin
van Europa", naar ideeën en onder lei
ding van Carel Briels, op te voeren in
Nijmegen, zal door de n.v. Cinecentrum
in Hilversum een t.v.-film gemaakt wor
den voor de buitenlandse t.v.-stations in
Europa en Amerika. Deze film zal 49 mi
nuten in beslag nemen. Zes cameramen
sen zullen voor de opnamen zorgen.
Prof. Karl Böhm, die in de afgelopen
twee jaren niet bjj de Weense Staatsopera
gedirigeerd heeft, is met Herbert von
Karajan, de artistieke leider van genoemde
opera, tot een akkoord gekomen op grond
waarvan hjj in de naaste toekomst weer
beschikbaar zal zijn.