De 72-jarige regisseur Fritz Lang debuteert als acteur in ilm van Godard: „Le Mépris DANSSCHOOL T. GRIEK UITGAAN IN HAARLEM® DE PROGRAMMA'S Nie. naar het filmfestival van Venetië Godard in conflict met zijn Amerikaanse financier ik" VRIJDAG 23 AUGUSTUS 1963 7 „Te oud om te liegen m Zomerconcert van het N.Ph.O. m. W nabeschouwingen MÊ Kostuumstuk Rotterdamse raad nam nog geen beslissing over collectie-Van Tussenbroek Zijlweg 49 - Haarlem - Telefoon 14441 MUZIEK CABARET POPPENTHEATER TENTOONSTELLINGEN DIVERSEN P I A N O 'S VLEUGELS Ad Interim De radio geeft zaterdag T elevisie programma „NIET NAAR VENETIË" heeft de Amerikaanse filmmagnaat Joseph E. Levine besloten. En omdat deze in Europa opererende producer een dikke vinger in de pap pleegt te hebben is de voor het festival uitgenodigde film „Le Mépris" niet naar de Dogenstad gestuurd. Tot teleurstelling van regisseur Jean-Luc Godard. Argument van Levine: als mijn films op festivals worden vertoond denkt het publiek dat het om hoogdravende artistieke verhalen gaat en blijft het weg. Als meer producers er zo over gaan denken kan dat voor de festivals wel eens hun einde betekenen. Het was niet het enige waarover Joseph Levine het met de makers van het verhaal aan de stok kreeg. Sommige ontwikkelingen in het film script bevredigden de Amerikaan helemaal niet. Om de vurige kleine man uit Boston zullen er zeker harde noten gekraakt zijn. Of hij het van de Franse ex-criticus Godard en diens temperament heeft gewonnen is nog niet naar buiten doorgedrongen. LEVINE, EEN blakend dikkerdje met een zware bril, is helemaal het type van de filmpotentaat. Hij kan in ieder geval zeggen dat hij een commerciële kijk op het filmvak heeft. Een jaar of zeven, acht geleden had nog niemand van hem ge hoord. Een paar Amerikaanse distribu teurs wisten dat ,.Joe de tovenaar" met een zilveren dollar op zijn voorhoofd kon balanceren en dat hij wel eens films kocht zonder dat hij er een meter van had gezien. Op de beschrijving van de in houd bijvoorbeeld. Film begon voor Le vine een grote zaak te worden toen hij voor minder dan een half miljoen gulden de rechten van de Italiaanse film „Her cules" met Steve Reeves verwierf. Hij legde er drieënhalf miljoen gulden bij voor de reclame in de V.S. en elders en smaakte het genoegen 25 miljoen gulden terug te ontvangen. „Sodom en Gomorra" kocht hij alleen op de titel. Wat hij aanraakt wordt goud voor hem. Levine heeft in de afgelopen jaren voornamelijk in Rome de hand kun nen leggen op Europese films, die bijna zonder uitzondering goed waren voor een zoete winst. „LEVINE IS EEN GOKKER" weet men in Rome. Maar als hij eenmaal op een kaart heeft gewed neemt hij zo min mo gelijk risico. De Amerikaan kocht on langs „8V2" van Fellini voor vertoning in Amerika. Hij betaalde naar schatting Brigitte Bardot een bedrag van twee miljoen gulden, meer dan er ooit betaald werd voor een in de States geïmporteerde film. Het is een moeilijke film, maar de man die heen en weer raast tussen zijn huidige woonplaats New York en Rome gelooft erin. „Fellini is een genie. Hij kan wat mij betreft over elk onderwerp willekeu rig waar of wanneer een film maken". Levine bepaalt zich dus zeker niet slechts tot gemakkelijke, traditionele films, die zich zonder meer tot het mas sapubliek beperken. Maar Godard heeft dan toch één van zijn ongemakkelijker kanten leren kennen. De 33-jarige Franse regisseur, één van de voormannen van de „nouvelle vague", zal wellicht met wat weemoed hebben teruggedacht aan de tijd dat hij nog voor minder dan negen .miljoen gulden simpele zwart-wit films maakte. Voor het aanbod van de kleu renfilm van Carlo Ponti en Joseph Levine ging hij door de knieën. In mei begon' nen de opname in Rome. En die verlie pen niet zonder moeilijkheden, wat be grijpelijk is als men weet dat de naam van Brigitte Bardot voor „Le Mépris" aan de top van de sterrenlijst stond. Wie weet hoe lastig en onvermoeibaar de Ro meinse plaatjesmakers zijn, zal begrijpen hoe vindingrijk de filmers steeds weer in de straten en pleinen van Rome aan het werk moestep gaan zonder al te veel de aandacht te trekken. MAAR GODARD HAD AL sinds lang een grote bewondering voor de Italiaanse romancier Alberto Moravia, naar wiens boek „Le Mépris" wordt gemaakt. Deze kleurenfilm in technirama trok hem dus wel aan. Moravia had trouwens tijdens de filmbesprekingen laten blijken de jon ge Fransman tot de grote talenten in de filmwereld te rekenen. Een goede samen werking leek aldus verzekerd. Trouwens Godard had voor zijn omwerking van de romanstof alle vrijheid. Moravia vindt daarvan: „Men kan niet van een film regisseur verlangen dat hij een boek res HET ACTEURSDEBUUT van de beroemde regisseur komt laat. Fritz Lang is direct na de eerste wereldoorlog gaan filmen nadat hij oorspronkelijk voor een loopbaan als architect had ge kozen. Hij maakte beroemde films als „Mabuse der Spieier", „Nibelungen", „Liliom", „M", „Hangmen also Die" en twee jaar geleden „Die tausend Augen des dr. Mabuse". Dertig jaar geleden werd Lang bij Goebbels ontboden, die hem de leiding van de Duitse film aan bood. Dezelfde avond vluchtte de regis seur naar Frankrijk. Wellicht is dit debuut ook als een afsluiting van zijn filmcarrière te beschouwen. Lang, die afgezien van zijn onafscheidelijke monocle tegenwoordig op een indiaans opperhoofd lijkt zei onlangs: „Ik ben te oud geworden om te liegen". In de film is hij de milde, wijze regisseur, die met het inzicht van de ouderdom de huwe lijkstragedie bekijkt van de journalist en zijn vrouw. pecteert. Wel dat hij een goede film maakt". „Le Mépris" vertelt het verhaal van een Frangaise, Camille, die tijdens een vakantie in Rome een scenario-schrijver ontmoet met wie zij trouwt en zich in de Italiaanse hoofdstad vestigt; Brigitte' Bardot en Michel Piccoli staan irt dez'e rollen tegenover elkaar. Het huwelijk wordt geen succes door de tegengestelde naturen van het tweetal. Zij is passief, ernstig en zelfs vaak afwezig, hij een bron van activiteit. Zij verandert plotseling in een furie, niet op psychologische gronden maar uit Vrouwelijke onberedeneerdheid. Er groeit een verachting voor haar echt genoot op louter fysieke gronden. Deze huwelijkstragedie speelt in Rome en Ca pri. Dat Brigitte Bardot de rol van Camille speelt betekent dat zij is terug gekomen op het besluit zich enkele jaren terug te trekken. Jack Palance, de lange Ameri kaanse acteur, speelt de rol van filmpro ducer, Fritz Lang vertolkt in het verhaal onder zijn eigen naam een regisseur, die de „Odyssee" aan het verfilmen is. Wie nu denkt daarmee een mooi kijkje in de filmkeuken aangeboden te krijgen vergist zich, want Godard heeft de opname scènes sterk gestileerd door het gebruik van felle kleuren en een overdadige make up bij de spelers. De 72-jarige Fritz Fritz Lang, de beroemde regisseur die nu op 72-jarige leeftijd als acteur debuteert. Lang, door Godard altijd mateloos be wonderd, werd gevraagd „het geweten" van de film te spelen als de regisseur, die de huwelijkstragedie van zeer nabij volgt. GODARD, DIE IN ZIJN meeste recente films „Une Femme est une Femme" en „Vivre sa Vie", blijk ervan gaf met am bitie naar vorm en toon te zoeken, heeft ook voor „Le Mépris" een scenario ge maakt dat niet wijst op het gaan over platgetreden paden. Met zijn cameraman Raoul Coutard heeft hij een zeer strak kleurenschema voor „Le Mépris" opgezet. De gehele film werd in een natuurlijk decor gedraaid, het blauw van de zee, het rood van het huis en het geel van de zon. Het filmritme zou dat van de nieuwsjournaals bezitten. De kunstmatig heid van verlichting en make-up heeft Godard waar dat maar mogelijk was ge weerd behalve in het Odyssee-fragment. Achtereenvolgens wordt het verhaal ver teld van het standpunt van de schrijver Paul, Camille en de milde, oude filmre gisseur uit. Ten opzichte van het boek zijn twee ingrijpende veranderingen aangebracht. Het, a,antal taferelen drastijgb verrpir) cjerd. In het boek, dat onder de titel ,'.Het Spoor der Hé) innering" zojuist in de Zwarte Beertjes is verschenen ziet men hoe de journalist-scenarioschrijver lijdt onder de minachting van zijn vrouw en gaat zoeken naar het moment, dat hun wegen kunnen scheiden. In de film zal die minachting meer wederzijds worden bij de beide huwelijkspartners. De namen zijn niet Italiaans gebleven. De film moet kennelijk een internationaler allure heb ben. Daar wijzen trouwens de opnamen in het Engels al op. Constanter dan de zomer zijn de zo- merconcerten (van het N.Ph.O.). Het is een serie met weinig avontuur die, blij kens de goede opkomst, gewaardeerd wordt door een talrijk publiek, in hoofd zaak beneden de 25 en boven de 50. De eerste categorie komt voor de nieuwe kennismaking, de tweede voor de oude relaties. De prijs is voor niemand een beletsel, en het programma evenmin dat steevast samengesteld is om een kern van circa vijftien, twintig geliefde stuk ken. Wat er uitgevoerd wordt staat dus van te voren vast, hoe het gebeurt trou wens ook wel grotendeels. Er valt weinig over te berichten. In de Symfonie no. 40 in g van Mozart toonde het orkest onder Marinus Adam in de finale een aangename discipline die men daarvoor, vooral in het tweede deel nog al eens gemist had. Maar laat ik niet schoolmeesteren, de symfonie is een meesterwerk die haar uitwerking toch niet mist. Theo Bruins was solist in het Piano concert van Schumann. Men kan zich een andere opvatting denken indien men dit anti-muzikale woord tenminste wil ge bruiken een feit is dat de pianist de zijne doelbewust en vaardig verdedigde. Dat het orkest hem hierin altijd goed bij stond kan men niet beweren. Er waren herhaaldelijk schommelingen tussen or kest en solist wat bij een dergelijk alge meen-bekend stuk toch eigenlijk niet mag voorkomen. Bruins wil kennelijk de emo tionele kanten van de muziek zoveel mo gelijk vermijden. Pianistisch is zijn spel in ieder geval zeer overtuigend, maar ook dit is oud nieuws. NA DE PAUZE werd de sprookjessuite „Ma Mère l'Oye" van Ravel ten gehore gebracht. Velen zullen genoten hebben van deze sublieme evocaties van een verloren paradijs. Jammer dat de uitvoering ont sierd werd door een groot aantal onzui verheden. Het ligt echter niet op de weg van de critiek hierover in details te tre den. Met de altijd effectvolle Tovenaarsleer ling van Dukas werd dit vierde zomer concert besloten. Scs Bunge De N.C.R.V., nooit de laatste als het op het vertonen van een historisch kos tuumstuk aankomt, herhaalde gisteren „De Gilde viert", een zedenblijspel van de Engelsman Thomas Dekker in de lis tige vertaling van David Koning, 's Mid dags konden we al een herhaling zien van een bezoek van Cruys Voorbergh aan Ken sington Palace en het London Museum, waarbij ook de nodige kostuums te pas kwamen. De N.C.R.V. had er, de hele dag door, dus een mooi „einheitlich" pro gramma van gemaakt, en nu is het wach ten alleen nog op het kijkernonderzoek om te weten te komen of de mensen thuis er bij mee of tevreden over waren. Dat valt, wat „De Gilde viert" betreft, nog te bezien. Voorop gesteld zij, dat de N.C.R.V. er terecht geen been in heeft gezien dit stuk voor de tweede keer op het scherm te brengen, want in de eerste plaats is het aantal kijkers sinds 2 juli 1959 (vier jaren geleden dus) meer dan verdubbeld, en in de tweede plaats was het onder de regie van Peter Koen en met de oude toneelgroep Theater voor de bezetting een alleszins lovenswaardige op voering, die een onbekende tijdgenoot van Shakespeare terecht in een gunstig dag licht stelde. Een enquête onder de lezers van Tele- vizier, niet toonaangevend natuurlijk, maar het wordt wat zinloos dat er iedere keer weer bij te zeggen zolang er niet een allesomvatttend kijkersonderzoek voor in. de plaats wordt gesteld, die enquête dus heeft uitgewezen dat in het afgelopen seizoen de voorstelling van „Cyrano de Bergerac" in de afdeling toneel het meest is gewaardeerd. Niet ten onrechte, al mochten „De Kersentuin" (nr. 4) en „Het Huis van Bemarda Alba" (nr. 10) er ook zijn. Om uw nieuwsgierigheid te bevredi gen: als nummer 2 en 3 eindigden „Ge vaarlijke Vlucht" en „La Dame aux Ca- mélias" als 5, 6. 7, 8 en 9 res pectievelijk „De Glimlach van Mona Li sa", „De dooie Hoek", „De Indringer", „De Idealist" en „Sabrina". Teleurstel lend is, dat noch „De Opstanding" van Jacov Lind met Ko van Dijk, noch „Het Woord" van Kaj Munk met Peter Oost hoek tot de eerste tien konden doordrin gen, maar het is nu eenmaal niet anders. DE BEROEMDE poppen van de on langs op 83-jarige leeftijd overleden kun stenaar Harry van Tussenbroek waren gis teren de inzet van een vrij langdurige discussie in de Rotterdamse gemeente raad. Harry van Tussenbroeks nalaten schap staat al sinds zijn overlijden, op 8 april van dit jaar. in de belangstelling door een verschil in de interpretaties, van zijn op 13 maart 1958 opgestelde testa ment, door de erfgenamen enerzijds en onder meer de directeur van het Histo risch Museum in Rotterdam anderzijds. Zo werd de collectie de inzet van de juri dische strijd, waarin de erfgenamen de testamentaire wens van de overledene de vernietiging van zijn werken willen eerbiedigen. DE DIRECTEUR van het Historisch Museum in Rotterdam beweert dat de kunstenaar hem kort voor zijn dood de toezegging heeft gedaan dat een chemisch procédé op zijn poppen zou mogen wor den toegepast, zodat deze voor de ge- Advertentie MAANDAG 26 AUG. is de dag waarop de inschrijving begint voor uw DANSLES Clubs voor beginners en gevorderden - Alle leeftijden Prospectus wordt u op aanvraag toegezonden Dinsdag 27 augustus, Grote Kerk, 20 u.: Concert in de serie gemeentelijke (gratis toegankelijke) orgelconcerten door Piet Kee. Programma: Krebs, Pachelbel, Bach, Samuel Wesley, Richard Arnell, Piet Kee. Donderdag 29 augustus, Grote Kerk, 15 u.: Concert in de serie gemeentelijke (gratis toegankelijke) orgelconcerten door Piet Kee. Programma: Pachelbel, Krebs, Bach, Brahms, Olivier Messiaen, Eben. Donderdag 29 augustus, Concertgebouw, 20.15 u.: Vijfde zomerconcert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marinus Adam. Solist: Dick de Reus, viool. Programma: Lalo, Saint Saëns, Tsjaikofsky. Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout straatNieuwe Kerksplein: Dagelijks klassiek grammofoonplatenconcert van 21-22 u. Tot en met 25 augustus: Tele- mann en Vivaldi. Tot en met 1 septem ber: Schubert. Kunstcentrum „De Ark" Nieuw Heilig land 1: Dagelijks van 20-22.30 u.: Klas siek grammofoonplatenprogramma. Waagtaveerne Damstraat/Spaarne: Elke avond van 20-24 u. en vrijdag en zater dag van 20-1 u. (maandag gesloten): Internationaal volksliederenrepertoire en moderne chansons door Cobi Schreyer en Ronnie Potsdammer. Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest: Iedere avond van 20 u. af geopend. Van 21 tot 23.15 u. het cabaret „Pas op voor Eva's" door Frans en Fiet Koster, Na- tascha Emanuels en Enrico Neckheim (piano). Maandagavond voor reserverin gen. Poppentheater Merljjn van Rien en Maaike Baartmans. Vandaag en zaterdag 20.15 u.: Spel voor volwassenen van Margreet Boldingh: „Spiegel de kat of hoe de hek senmeester z'n vet kreeg". Zaterdag 14.30 u.: Kindervoorstelling „Prins Da- deltje". Laatste voorstellingen. Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62 Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met dp 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. Geopend dagelijks van 10-17 uur. zon- en feestdagen van 13-17 uur. Avondopenstelling tot en met 8 septem ber van 20.30-22.30 uur met kaarsver lichting, bloemen en oude muziek. Prentenkabinet: Tentoonstelling van et sen van Rembrandt Vishal: Tentoonstelling „Foto '63". Dage lijks van 10-17 u„ zondag van 13-17 u. Vrijdag tevens van 20-22 u. T/m 1 sep tember. Museum Het Huis Van Looy, Kleine Hout weg 103: Tentoonstelling van cultuur historische diorama's. Tot 1 september geopend van 10—17 u. Zon- en feestda gen van 13—17 u. Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend donderdag van 10—12.30 u. en van 13.30— 17 u. Zon- en feestdagen van 1417 u. Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout straat-Nieuwe Kerksplein: Tentoonstel ling van werk van Poppe Damave. Tot en met 31 augustus. Dagelijks geopend van 10-18 u. en van 20-24 u. 's Zaterdags en zondags van 10-18 u. en van 20-21 u. Kunstcentrum „De Ark". Nieuw Heilig land: H. F. Bootzaal: Expositie van oude Bijbelse gravures van Jan Luyken. Da gelijks van 9-20 u. Aula Haarlemmermeerlyceum, Zeemanlaan Badhoevedorp: Tot en met 31 augustus tentoonstelling van moderne Nederland se plastiek „In brons bestendigd". Dage lijks behalve zondag van 14-17 u. en van 19-22 u. Linnaeushof, Bennebroek: Openluchtten toonstelling van zomerbloemen, mini- corso in tropentuin Tentoonstelling van beeldhouwwerken van de „Carolus Kring" Den Haag. Teylers Museum, Spaarne 16: Schilderijen 19de er. 20ste eeuw, tekeningen Holland se, Franse en Italiaanse school 16de tot en met 19de eeuw Fossielen, historische en natuurkundige instrumenten, mine ralen, 31-toons Fokkerorgel. Dagelijks behalve maandag van 11—17 u. Eerste zondag van de maand van 1317 u. Cruquius Museum, Heemstede: Historische stoommachines en grote maquette van Nederland met waterstanden en over zicht overstromingsramp 1953 Geopend dagelijks van 9—12.30 u. en 13.3017 u. Zondag van 1017 u. Bisschoppelijk Museum. Jansstraat: Oude religieuze kunst. Geopend op werkdagen (behalve maandag) van 1012.30 u. en van 13.3017 u Zon- en feestdagen van 14—17 u. Grote of St. Bavokerk: Te bezichtigen op werkdagen var 9—17 u. Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen van 912.3C u. Daarna melden bij de portier. R.-k. Kathedrale Basiliek: Voor bezich tiging melden bij de portier. Zaterdag 24 augustus, Stationsplein, Zand- voort: Internationale Postzegelbeurs. Zaterdag 24 augustus. Zeeheldenbuurt Lisse, 14 u.: Start aspirantentoernooi, ge organiseerd door de Ren- en Tourver eniging „Bollenstreek". Zondag 25 augustus, suikerfabriek, Half weg, 9.30 u.: Start fietsexcursie naar de opgespoten terreintjes bij Sloterdijk. Ko ninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging. Hildebrandzaal, Smedestraat, 20 u.: Elke zondag dansen. Orkest The Sunbeams. Dansleider: R. van de Berg. Haarlems Kegelhuis, Tempeliersstraat, 14- 18 u.: Iedere middag (behalve zondag) vrij kegelen op geautomatiseerde banen. Rondvaarten naar Groenendaal. Vertrek Turfmarkt: dagelijks 10.30, 12.30, 14.30 en 16.30 u. Vertrek Groenendaal: 11.15, 13.15, 15.15 en 17.30 u. Poffertjeskraam Wagenweg/Dreef. Tot en met 31 augustus. meenschap bewaard zouden blijven. Op grond van die toezegging liet het Rotter damse gemeentebestuur enige tijd geleden conservatoir beslag leggen op de collectie. Het beslag geschiedde toen de poppen al onderweg waren naar het destructiebe drijf. Enige dagen geleden echter bleek uit de beantwoording van vragen, gesteld door het C.H.U.-raadslid dr. F. J. Krop, dat B. en W. van Rotterdam plotseling hun interesse in de kwestie verloren had- in. In een vergadering van de commis- ie van toezicht op het Historisch. Mu seum was men daarvó6r=unaniem van oor deel geweest, dat zono'dig door een proces getracht zou moeten worden de collectie te redden. IN EEN INTERPELLATIE zei gisteren de heer Krop verbaasd te zijn, dat on danks de unanieme goedkeuring van de commissie van toezicht op het Historisch Museum burgemeester en wethouders overstag zijn gegaan. „Het gaat hier niet op de rechtsgeldigheid van het testament, maar om de bedoeling, de formulering en de interpretatie van de door de erflater getroffen beschikkingen. De houding van Burgemeester en Wethouders is temeer onverklaarbaar, omdat destijds de com missie van toezicht de hoge kosten die verbonden zijn aan een procedure verant woord heeft geacht", aldus de heer Krop. Het raadslid kwam tenslotte met een mo tie, waarin hij de raad verzocht als zijn mening uit te spreken, dat het begonnen proces niet eerder zal worden beëindigd, alvorens een definitieve gerechtelijke uit spraak is verkregen. BURGEMEESTER Van Walsum onthul de vervolgens, dat het college van B. en W. reeds opdracht heeft gegeven tot roye ment van de procedure. Hij voegde er echter aan toe, dat nog niet bekend is of aan deze opdracht al uitvoering is ge geven. „De erfgenamen van wijlen de heer Van Tussenbroek hebben een geheel andere visie op de zaak. Bovendien staan wij in het proces vrij zwak. Een voortzetting van de procedure heeft geen enkele zin", aldus burgemeester Van Wal sum. Hij vroeg zich tenslotte af, waarom het juist Rotterdam moet zijn, dat voor deze zaak moet opkomen. De meningen in de raad zelf waren verdeeld. Men was het er wel over eens, dat een laatste wil geëerbiedigd dient te worden. Velen von den, mét burgemeester Van Walsum, dat Rotterdam vrij zwak staat, indien het proces wordt voortgezet. Het K.V.P.- raadslid, mr. J. J. M. Kauling-Freks. gaf via een ander voorstel in overweging de opdracht tot royement van de procedure op te schorten in afwachting van een be slissing van de raad. Dit voorstel werd met 16 tegen 15 stemmen aanvaard. Door deze gang van zaken blijft het conservataoir beslag, indien althans nog geen uitvoering is gegeven aan de op dracht tot royement van de procedure, op de poppencollectie gehandhaafd. De wér ken zijn ondergebracht in de Toneel school in Amsterdam. Ook zal, mits de raad niet tot een andere beslissing komt, de rechtbank in Amsterdam de volgende maand doorgaan met het horen van ge tuigen in deze procedure, waarmee in juli werd begonnen. Het blijft evenwel de vraag, of Harry van Tussenbroeks kwets bare nalatenschap zolang nog de tand des tijds zal kunnen doorstaan. Advertentie HAARLEM - ZIJLWEG 57 - TEL. (02500) 11036 Romaanse schoonheid. De foto-expo sitie „Splendeur Romane de Bourgogne" (Romaanse Schoonheid van Bourgondië) in het Bouwcentrum te Rotterdam is tot 15 september 1963 verlengd. Televizier had ook nog gevraagd naar de „poedels": welk stuk van de 42 die ter keuze werden aangeboden, had men uit gesproken het slechtste gevonden? Merk waardigerwijze staat „De Kersentuin" ook hierbij „hoog" genoteerd, te weten op de derde plaats, wat natuurlijk heel verdrie tig stemt. Opmerkelijk is vooral (en daar om geef ik u al deze cijfers) dat bij. de „poedels" twee oude kostuumstukken pa raderen, te weten Hoofts „Warenar" op de eerste plaats, en de briljante, bruisen de opvoering van „De Gecroonde Leersse" op de vierde plaats. De kijkers hebben het dus kennelijk niet op deze eeuwenoude spe len voorzien, zelfs niet als ze appetijtelijk ten tonele worden gevoerd als met „De gecroonde Leersse" het geval was. Hoewel het enerzijds te betreuren valt, dient an derzijds in aanmerking te worden geno men dat deze stukken dikwijls erg sche matisch zijn opgesteld en net als operet tes op één eeuwig thema gezeggelijk voort borduren. Afgezien van wat taalge- flonker, wat klassieke situaties en wat mogelijkheden tot uitbundige typeringen, hebben deze oude blijspelen ons weinig meer te bieden. Dat gold ook voor „De Gilde viert" en daarom moet gevreesd worden dat dit spel bij het publiek minder in de smaak is gevallen dan vier jaar ge leden bij de critici, zoals de omroepster wist te melden. HILVERSUM 8. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Klassieke kamermuziek (gr.). 7.45 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmu- ziek. 9.00 Djinn: gevarieerd programma. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Electronisch orgelspel met ritmische begeleiding. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.20 Musicerende dilettanten: Vrouwen koor. 13.45 Amusementsmuziek. 14.05 Lich te grammofoonmuziek. 15.00 Tango-orkest 15.15 Tierelantijnen Tops: hoogtepunten uit 6 jaar Tierelantijnen. 16.00 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.30 Berlijns Symphonie orkest en zangsolisten: klan ken uit het zonnige zuiden. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Licht instrumentaal trio. 17.30 Boekbespreking. 17.40 Metropole or kest en zangsoliste: lichte muziek. 18.15 Franse chansons. 18.30 Roulette: muzikaal spelletje. 18.50 Voor de kleuters. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Italiaan se koorklanken. 20.00 Populaire klassieke orkestwerken (gr.). 21.00 Snipperavond: muziek voor vakantiegangers. 21.40 Ope retteklanken (gr.). 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Klassieke gram mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (Om 7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram mofoonmuziek. 8.50 Tips voor vacantie en snipperdagen. 9.00 Postduivenberichten. Aansluitend: ochtendgymnastiek. 9.10 Koorzang. 9.30 Klassieke kamermuziek (gram.). 9.45 Buitenlands weekoverzicht. VPRO: 10.00 Samen thuis-Werkkampen voor het gezin, lezing. 10.05 Zo rijk als Job, lezing. VARA: 10.20 Klassieke gram mofoonmuziek. 10.45 Lichte grammofoon muziek. 11.15 Gesproken portret. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 12.15 Orgel spel. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. Aansluitend: postduivenberich ten. 12.34 Sportactualiteifen. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Tijd voor teen agers. 14.10 Multiplex: programma voor de twintigers. 14.45 Radio Jazzclub. 15.15 Europa één. lezing. 15.30 De Metropolitan 1940-1950: Operafragmenten. In de pau ze: 16.25-16.45 Boekbespreking. 17.30 Week- journaal. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Promenade-orkest: amusementsmu ziek. 19 00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Voordracht. 19.45 Grammofoonmu ziek. 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Disco-Festival 20.45 Wals-orkest. 21.15 Socialistisch commen taar. 21.30 Muziekmemoires: muzikaal klankbeeld. 22.15 Sportnieuws. 22.30 Nws. 22.40 Als de klok dertien slaat, hoorspel. 23.10 Ramblers Hitparade. 23.40 Klassie ke kamermuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Amusementsmu ziek. 12.50 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.15 Lichte mu ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Gevarieerd pro gramma. (Om 16.00 en 17.00 Nieuws). 18.00 Nieuws. 18.03 Orgelspel. 18.28 Paar- desportberichten. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Commentaar uit Amerika. 19.40 Top- liedjes. 20.00 Chansons. 21.00 Dansmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nws. 23.05 Jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG VARA: 19.30 Top of flop. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Amerikanonnade: Muzikale explosies van een imitator. 21.20 Filmvenster. 21.45 Perry Mason Het geheim van de ver pleegster, TV-film. NTS: 22.35-22.40 Jour naal. VOOR ZATERDAG NTS: 14.00 Eurovisie: Internationaal concours hippique te Kopenhagen. KRO: 17.00-17.45 Voor de kinderen. 19.30 De avonturen van Ivanhoe, TV-film. (dl. 22). NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.45 Eine Nacht in Venedig, operette. NTS: 23.40-23.45 Journaal. Schouwburg in Exeter. Een gift van 100.000 van een Britse mecenas zal de bouw mogelijk maken van een schouwburg en kunstcentrum op het terrein van de Universiteit van Exeter in het westen van Engeland. De schenker is de heer George Northcott, een inwoner van de stad. De schouwburg wordt onderdeel van een ge bouw dat de naam Northcott Theatre and Arts Centre zal dragen. Het centrum zal wanneer het geheel is voltooid, onderdak verschaffen aan muziek, de beeldende kun sten en een theaterclub.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7