AGATHA CHRISTIE VERTELT PANDA EN DE MEES TER-F LESSER Bankroof met slaapmiddel Rovers bliezen zichzelf op Na 64 jaar op vrije voeten? u DE PROGRAMMA'S Orgelconcerten in Grote Kerk HET A VONTUUR VAN MENEER EASTWOOD Lof voor Nederlandse films in Edinburgh MAANDAG 26 AUGUSTUS 1963 7 Onbekende „Rembrandt" in België ontdekt nabeschouwingen Beste beurt van Brandpunt Redelijke show Stella Blanchart overleden Ad Interim De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma 3) „Dat heb ik gemerkt," zei Antho ny. „Apropos, inspecteur," voegde hij erbij. „Is er enig bezwaar tegen als ik iets over mezelf van u te weten tracht te komen?" „In welk opzicht?" „Kom, u snapt toch wel dat ik brand van nieuwsgierigheid om te weten wie Anna Rosenberg was en waarom ik haar heb vermoord." „U kunt er morgen alles over in de kranten lezen." „Ik vind, inspecteur, dat u werke lijk mijn alleszins begrijpelijke nieuwsgierigheid moest bevredigen. Gooi nu eens even al uw officiële te rughoudendheid overboord en vertel me alles." „Het is tegen de voorschriften, me neer." „Beste inspecteur, óók nu we zulke goeie vrienden zijn geworden?" „Goed dan. Anna Rosenberg was 'n Duitse Jodin uit Hampstead. Ze had geen aanwijsbaar middel van bestaan en werd toch elk jaar rijker." „Bij mij is 't precies omgekeerd," zei Anthony. „Ik heb wel aanwijsbare middelen van bestaan en word toch elk jaar armer. Misschien moest ik liever in Hampstead gaan wonen, het klimaat schijnt daar gunstiger te zijn." „Ze is een poos handelaarster in tweedehandse goederen geweest," ging Verrall voort. „Dat verklaart alles", viel Anthony hem in de rede. „Na de oorlog heb ik mijn uniformen verkocht niet de kaki, maar de andere. Mijn hele flat lag vol rode broeken en goud-galon, zo voordelig mogelijk uitgestald. Een dikke man in een geruit pak kwam in een Rolls Royce voorrijden, com pleet met chauffeur en koffers. Hij bood één pond tien voor de hele zwik. Tenslotte deed ik er een jasje van een jachtcostuum en een Zeiss kijker bij om de twee pond vol te maken, en op een gegeven seintje stopte de chauffeur de heleboel in de koffers, overhandigde me een biljet van tien pond en vroeg me dat te wisselen". „Zowat tien jaar geleden," ging de inspecteur verder, „waren er verschei dene Spaanse politieke vluchtelingen in Londen onder wie een zekere Don Fernando Ferrarez met zijn jon ge vrouw en een kind. Ze waren heel arm en de vrouw was ziek. Anna Rosenberg belde bij het huis waarin ze waren ondergebracht aan en vroeg of ze iets te verkopen hadden. Don Fernando was uit en zijn vrouw be sloot afstand te doen van een bijxon- der mooie, schitterdend geborduurde Spaanse sjaal, die haar man haar had gegeven voor ze uit Spanje vluchtte. Toen Don Fernando terug keerde was hij razend toen hij hoorde dat de sjaal verkocht was en trachtte vergeefs hem terug te krijgen. Toen het hem eindelijk gelukte de bewuste opkoopster te vinden zei deze dat ze de sjaal weer had doorverkocht „an een vrouw wier naam ze niet kende. Don Fernando was wanhopig. Twee maanden later werd hij op straat neergestoken en stierf aan de verwon dingen. Van die tijd af was Apna Rosenberg opeens verdacht rijk. Ge durende de tien jaar die volgden werd er niet minder dan achtmaal inge broken in haar huis in Hampstead. Vier inbraken werden verijdeld en er werd niets vermist, maar bij een an dere gelegenheid werd de geborduur de sjaal gestolen". De inspecteur zweeg en ging toen, gehoorzamend aan een dringend ge baar van Anthony, voort: „Een week geleden kwam Car men Ferrarez, de jonge dochter van Don Fernando, uit een klooster in Frankrijk naar dit land. Haar eerste daad was Anna Rosenberg in Hamp stead op te zoeken. Ze moet daar een heftige scène hebben gemaakt met de oude vrouw, en een van de bedienden hoorde haar roepen: „Je hèbt hem nog. Al die jaren ben je er rijk door geworden, maar ik zweer je dat hij je geen geluk zal bren gen. Je hebt er geen recht op en de dag zal komen waarop je zult wensen dat je de Sjaal van de Dui zend Bloemen nooit gezien had." Drie dagen later verdween Carmen Ferrarez geheimzinnig uit het hotel waar ze had gelogeerd. In haar ka mer werd een naam en adres gevon den de naam van Conrad Fleck- man en ook een briefje van een man, die meedeelde dat hij antiquair was een vroeg of ze bereid was een zekere geborduurde sjaal, die, naar hij ge hoord had, in haar bezit was, af te staan. Het was duidelijk dat die sjaal het middelpunt van het mysterie is. Gis- termorgen kwam Conrad Fleckman Anna Rosenberg bezoeken. Ze bleef meer dan een uur me+ hem in een kamer opgesloten en toen hij vertrok was ze zó bleek en overstuur dat ze naar bed moest. Ze gaf echter op dracht dat hij, wanneer hij terug kwam, altijd bij haar moest worden toegelaten. Gisteravond stond ze op, ging omstreeks negen uur uit en kwam niet meer terug. Men vond haar vanmorgen in het huis dat be woond wordt door Conrad Fleckman, er stak een dolk in haar hart. Op de vloer naast haar lag wat denkt u?" „De sjaal," riep Anthony ademloos, „de Sjaal van de Duizend Bloemen." „Nee, iets veel verschrikkelijkers. Iets, dat de hele geheimzinnige ge schiedenis van de sjaal verklaarde en de verborgen waarde ervan.Par don, meneer, daar zal de chef zijn. Er was inderdaad gebeld. Anthony bedwong zo goed mogelijk zijn onge duld en wachtte gelaten tot de in specteur zou terugkomen. Hij was nu vrij gerust over zijn positie. Zodra ze zijn vingerafdrukken hadden ge nomen zouden ze inzien dat ze zich hadden vergist. En misschien zou Carmen opbel len. De Sjaal van de Duizend Bloemen. Wat een wonderlijke historie pre cies het soort verhaal om een ge schikte achtergrond te vormen voor de verrukkelijke schoonheid van Car men Ferrarez. Carmen Ferrarez. Hij rukte zich los uit zijn dagdroom. Wat bleef die inspecteur lang weg Hij stond op en deed de deur open. De flat was merkwaardig stil. Zou den ze zijn weggegaan zonder een woord tegen hem' te zeggen? Hij liep de aangrenzende kamer binnen. Die was leeg evenals de zitkamer. Vreemd leeg! Hij zag er slordig en kaal uit. Grote hemel! Zijn „Het avontuur van meneer Eastwood" is het vierde van een reeks verhalen door de beroemde Engelse detective- schrijfster Agatha Christie die wij in de loop van de maand augustus publiceren. emaille kunstvoorwerpen Het zil ver! Hij liep de hele flat door. Overal hetzelfde. De woning was grondig ge plunderd. Elk stuk van waarde en Tony had een bijzonder goede smaak bij 't verzamelen van kleine kunst voorwerpen was verdwenen. Kreunend liet Anthony zich op een stoel vallen, met zijn hoofd in de handen. Hij werd opgeschrikt door het gerinkel van de voordeurbel. Hij deed open en stond tegenover Roger. „Neem me niet kwalijk, meneer," zei Roger, „maar de heren dachten dat u me misschien nodig zou heb ben." „De heren?" „Die twee vrienden van u, me neer. Ik heb ze zo goed mogelijk ge holpen met inpakken. Gelukkig had ik juist twee flinke pakkisten in de kelder staan". Hij keek even naar de vloer. „Ik heb het stro zo goed mogelijk opgeveegd, meneer." „Heb je alles hier ingepakt?" steun de Anthony. „Ja, meneer. Was dat niet zoals u wenste, meneer? De lange meneer zei dat ik het moest doen, en omdat u druk in gesprek was met die ande re heer in de kleine kamer, wilde ik u niet storen." „Ik was niet in gesprek met hem, hij praatte tegen mij de ellendeling. Rogers kuchte. „Ik heb erg met u te doen, meneer, nu het noodzakelijk was." „Noodzakelijk?" „Om al uw kleine schatten te ver kopen." „Wat? O ja. Ha! Ha! Ha!" Hij lach te zonder enige vrolijkheid. „Ze zijn nu zeker al weggereden, die die vrienden van me?" „O ja, meneer. Al een tijdje gele den. Ik heb de kisten op de taxi ge zet en de lange meneer is weer naar boven gelopen en toen kwamen ze samen naar beneden en reden meteen weg Pardon, meneer, is u niet goed in orde?" Dat mocht Rogers wèl vragen. Het holle geluid dat Anthony uitstiet zou overal bezorgdheid hebben gewekt. „Alles is mis, Rogers. Maar het is jouw schuld niet. Ga nu maar. Ik moet telefoneren." Vijf minuten later stortte Anthony in de oren van inspecteur Driver, die met zijn notitieboekje tegenover hem zat zijn hart. Een onsympathieke man, die inspecteur Driver, vond An thony, helemaal niet als een echte in specteur. Niets theatraals, niets op vallends. Weer een treffend voorbeeld van de superioriteit van kunst boven natuur. Anthony kwam aan het eind van zijn relaas. De inspecteur klopte zijn boekje dicht. „En?" vroeg Anthony vol spanning. „Zo klaar als een klontje", zei de inspecteur. „Het is weer die Pat- tersonbende. Die heeft de laatste tijd knap werk gedaan. Een lange blonde kerel, een kleine donkere en een meis je." „Een meisje?" „Ja, donker en verduiveld mooi, ze treedt meestal als lokvogel op." „Een een Spaans meisje?" „Dat zal ze wel zeggen, maar ze is in Hampstead geboren." „Ik heb wel gezegd dat daar een gunstig klimaat heerst." De inspecteur stond op. „Het is dui delijk," zei hij. „Ze kreeg u aan de telefoon en diste u een mooi verhaal op ze dacht wel dat u direct zou komen. Toen ging ze naar die oude moeder Gibson, die tegen een flinke betaling haar kamer graag afstaat aan mensen die elkaar liever niet in het openbaar willen ontmoeten ge liefden, begrijpt u, niets misdadigs. U is er glad ingevlogen, ze kregen u mee hierheen en terwijl de een u een mooi verhaal deed, ging de ander er met de buit vandoor. Precies de ma nier waarop de Pattersons altijd te werk gaan.' „En mijn email en zilver?" vroeg Anthony bezorgd. „We zullen doen wat we kunnen, meneer, maar de Pattersons zijn bui tengewoon gekwiekst." „Dat schijnt zo," zei Anthony bit ter. De inspecteur vertrok. Hij was nauwelijks weg of er werd gebeld. Anthony deed open. Er stond een kleine jongen met een pakje voor de deur. „Voor u, meneer." Anthony nam het met enige ver bazing aan. Hij verwachtte helemaal geen pakje. In de zitkamer knipte hij het touwtje door. Het was het likeurstelletje! „Verdomd," zei Anthony. Toen ontdekte hij op de bodem van een! van de glazen, een kleine namaak- roos. Zijn gedachten vlogen terug na'air de kamer in Kirk Street. „Ik vind je aardig, ik vind je erg aardig. Je zult je dat herinneren, wat er ook gebeurt, ja?" Dat had ze ge zegd. Wat er ook gebeurt bedoel de ze. „Anthony riep zichzelf tot de orde. „Dat gaat niet," vermaande hij zich zelf. Zijn oog viel op de schrijfmachine en hij ging vastberaden ervoor zitten. Zijn gezicht kreeg een peinzende uitdrukking. De Sjaal van de Dui zend Bloemen. Wat was er naast het lijk op de vloer gevonden? Wat was het gruwelijke voorwerp dat het my sterie verklaarde? Het bestond niet natuurlijk, het was niets anders geweest dan een verzon nen verhaal om zijn aandacht te boei en, en de man die het vertelde had de oude truc uit de Duizend-en-één Nacht gebruikt en was op het meest belangrijke punt opgehouden. Maar kon er niet iets afgrijselijks zijn ge weest dat het mysterie ophelderde? Als je er eens goed over ging na denken? Anthony trok het vel papier uit de machine en draaide er een ander in. Hij tikte een titel: HET MYSTERIE VAN DE SPAANSE SJAAL Hij staarde er een ogenblik naar. Toen begon hij snel te typen. EINDE (Van onze correspondent) BRUSSEL Het Stedelijk Museum te Brugge heeft van een Brusselse notaris, die onbekend wenst te blijven, een schil derij in bruikleen ontvangen, dat mogelijk een totnutoe onbekende Rembrandt kan zijn. Het doek meet 66 bij 51 centimeter en het stelt Christus en de overspelige vrouw voor. Het is gesigneerd en geda teerd Rembrandt 1647. Het schilderij heeft jaren gehangen in het zomerverblijf van zijn eigenaar te Knokke. Ook 's winters was het daar on dergebracht en het schijnt in de loop van de tijd nogal te hebben geleden. De nota ris heeft het daarom laten reinigen door een restauratuer te Brugge en bij deze schoonmaak zijn naam en datum te voor schijn gekomen. Het schilderij, dat dus uit het jaar is waarin Rembrandt o.a. de rust op de vlucht naar Egypte (National Gal lery of Ireland) en het portret van een oude man, dat vroeger behoorde bij de collectie Bieruma Oosting, schilderde, zou een erfstuk zijn uit de familie van de vrouw van de notaris. Het komt uit Frank rijk en het zou reeds langer dan een eeuw in België zijn. Enige tijd geleden is het voor 40.000 Belgische francs 2800) te koop aangeboden, doch er kon toen geen koper worden gevonden. Het doek is voor lopig in een museum in Brugge onderge bracht en zal binnenkort door deskundigen worden bestudeerd. Uiteraard zal men, ge, zien het grote aantal onbekende Rem- brandts, dat de laatste tijd wordt „ont dekt", wat voorzichtig tegenover deze nieu we moeten staan. In de Grote of St. Bavo Kerk zal dinsdag 27 augustus 's avonds van 89 uur, de stadsorganist Piet Kee een concert geven in de reeks gemeentelijke, gratis toegan kelijke, orgelconcerten. Zijn programma vérmeldt van Johann Ludwig Krebs (1713—1780), Preludium en fuga in Fis gr. t.; van Johann Pachelbel (16531706), Partita over „Was Gott thut, dast ist wohlgetan", van Johann Sebastian Bach (16851750), Toccata en fuga in d kl. t.; v. Samuel Wesley (1766-1837), vijf korte orgelwerken; van Richard Arnell (1917), Sonata II opus 21 (Aria, Chorale, Cha conne); van Piet Kee (1927) Koraalbewer kingen: Herzlich thut micsh verlangen Wachet auf ruft uns die Stimme. In dezelfde serie geeft Piet Kee donder dag, 29 augustus 's middags van 3 tot 4 uur een concert. Zijn programma ver meldt van Johann Pachelbel, Partita over „Was Got thut, dat ist wohlgetan"; van Johann Ludwig Krebs (1713—1780), Pre ludium en Fuga in Fis gr. t.; van Johann Sebastian Bach, Koraalbewerkingen: O Mensch, bewein' dein' Sünde grosz, Erstanden ist der heil'ge Christ, Toccata en fuga in D kl. t.; van Johannes Brahms (18331897). Fuga in as kl. t.; van Olivier Messiaen (1908), Les bergers (uit „La Nati- vité du Seigneur"); cn van Petr Ehen (1917), Musica Dominicalis. 17. „Wacht, Joris," herhaalde Panda, „ik weet niet of de Moerheer het wel goed zal vinden als ik iemand binnenlaat. Hij deed nogal geheimzinnig, zie je." Joris bleef getroffen staan. „Hoe nu?" riep hij uit, „ik wil mijn schamele bete broods met u delen doch gij weigert mij een onderdak?" „Ja, dat is eigenlijk wel een beetje raar," gaf Panda toe, „maar de Moerheer „De Moerheer zou geen heer zijn, indien hij een gast in de moer liet staan," viel Joris hem in de rede, „Dus treden wij zonder schroom binnen." En hij voegde de daad bij het woord. „Een aardig optrekje," hernam hij, goekeurend rondkijkend, „klein, doch voornaam." Hij stalde de inhoud van zijn knapzak op tafel uit en nu bleek dat deze wel wat meer bevatte dan droog brood. „Tjgnge!" riep Panda, „kip! Worst! Kaas! Hmm, heer lijk!" „Ja, manneke," beaamde Joris, „hieraan ont breekt slechts een goed glas wijn. Doch ik neem aan dat dit hupse kasteeltje wel een wijnkelder zal bezit ten." En voordat Panda kon protesteren opende hij brutaalweg de kelderdeur TOULON (AFP) Een stevig gebouw, de dame van middelbare leeftijd stapte za terdag een bankgebouw in de Zuidfranse stad Toulon binnen, overhandigde de kas sier een bankbiljet en stelde hem in het Engels een vraag. Direct daarop voelde de kassier zich onwel worden. In een waas zag hij hoe de vrouw ach ter hem langs liep en alle bankbiljetten binnen haar bereik, voor een totaal van ongeveer 5.000 gulden, weggraaide. Daar na maakte zij zich uit de voeten. Pas na tien minuten ontwaakte de kas sier, die zich alleen in het vertrek bevond uit z'n verdoving en Kon hij de politie waar schuwen. Hij vertelde een prikje in zijn hand te hebben gevoeld toen de vrouw het bankbiljet aan hem gaf. BUTTE (Reuter) Een onbekend aan tal dieven, die dynamiet trachtten te ste len van een kopermijn in Butte, in de Amerikaanse staat Montana, zijn om het leven gekomen doordat het gestolen ma teriaal ontplofte. De politie, die een tip had gekregen dat er een diefstal werd voorbereid, zag za terdagnacht vier auto's naar de dynamiet opslagplaats rijden. Enige minuten later deed zich een geweldige explosie voor, die voor duizenden dollars schade aanrichtte, Van de dieven werd alleen een bril te ruggevonden. Van de vier auto's waren al leen de motorblokken nog min of meer heel. De luchtdruk werd gevoeld tot op 15 kilometer. CHESTER (Reuter) In de Verenig de Staten zal een gevangene, die de af gelopen 64 jaar in de gevangenis van Ches ter heeft gezeten, waarschijnlijk in novem ber op erewoord in vrijheid worden ge steld. Hij weet nog niet waar hij dan naar toe moet gaan. Het is de 84-jarige Richard Honeck, die in 1899 tot levenslange gevangenisstraf werd veroordeeld, nadat hij schuldig was bevonden aan moord op zijn voormalige onderwijzer. Tijdens zijn gevangenschap heeft hij eenmaal een brief gekregen (vier regels die zijn broer in 1904 schreef) en twee maal bezoek (een vriend die hem in 1904 opzocht en een verslaggever die kortgele den op het bezoekuur kwam). Honeck weet niet of zijn broer en zus ters nog leven. „Ik denk dat ik erg voor zichtig zal moeten zijn als ik word vrij gelaten. Er moeten verschrikkelijk veel voertuigen en mensen zijn, in vergelijking met wat ik me herinner", zei Honeck, die door een bewaker een rustige gevangene wordt genoemd. OP HET GEVAAR AF, eentonig te wor den, wil ik toch nog een keer zeggen dat „Brandpunt", de actualiteitenrubriek van de K.R.O., zaterdagavond opnieuw bewezen heeft de beste rubriek in zijn genre te zijn. Er werd afdoende aandacht besteed aan de affaire-Harrie van Tussenborek (waarbij gebiuikwetd gemaakt van Hugue not van der Lindens documentaire „Tus senspel bij kaarslicht") en over de aan passingsmoeilijkheden in het leger werd een kolonel-arts aan de tand gevoeld, die van mening bleek te zijn dat vooral de cellulaire straf bevoegdheid van de rang van eerste luitenant af gemoderniseerd diende te worden. Ook de buitenlandse onderwerpen, die het stempel droegen van politiek commen tator Henk Neuman, waren zeer de moei te waard. Typerend was dat hij met forse hand twee katholieke koeien bij de ho, rens vatte: Salazar, de katholieke, eenzel vigde dictator van Portugal en het katho lieke, wankelende regime in Zuid-Vietnam Intrigerend was het, Salazar en de beeld, schone „feeks van Zuid-Vietnam", me, vrouw Ngo Dinh Nhoe, zelf aan het woord te zien. Het lichtvoetige, maar reële com mentaar van Neuman die onder andere opmerkte, het kenmerkend te vinden dat de portrettengalerij in Salazars werkver trek „één Britse monarch en twéé pausen ten achter liep" (er stonden portretten van koning Georg en paus Pius), verdient naast de rustige analyse van dr. L. de Jong en het staccato van mr. G. B. J. Hil termann, een regelmatige plaats op ons scherm! De zaterdagavond werd verder tot half twaalf gevuld met „Eine nacht in Vene- dig" de operette van Johan Strauss die in nieuwe t.v.-bewerking de platgetreden paden niet schuwde, maar desondanks een plezierige en uitbundige indruk maakte met hier en daar toch iets origineels, zo dat van een passende avondvulling gespro- ken kon worden. Als steeds had Fred Bredschneyder vooraf een gesprek met een insider, dit keer een achterneef van de componist, Eduard Strauss. Zelf Strauss-dirigent, wenste deze namens de familie erop toe te zien dat zoveel moge lijk de originele versies van de Strauss muziek werden gespeeld. Met de libretto bewerking van „Eine nacht in Venedig' kon hij echter vrede hebben, omdat de t.v. andere eisen stelt en ook omdat de muziek van achteroom ongerept was gela ten. We maakten, touchante noot, ook nog kennis met een oude Oostenrijker, die als kind nog de door Johann Strauss zelf ge dirigeerde première van „Der Zigeunerba ron" had meegemaakt. De zondagavond bracht ook veel goed De Conny-FiOboess-show bleek in de vloed gojlf van Duitse shows, die we de laatste tijd te verduren hebben gekregen, nog een der aangenaamste te zijn. Waarschijnlijk was dat te danken aan het feit dat men in Duitse entourage voornamelijk Ameri kaanse songs (veel uit musicals) zong wat een gelukkige combinatie bleek te zijn. Bovendien hadden we te maken met enkele uitstekende medewerkers, Rita Mo De Nederlandse films zijn tijdens het filmfestival van Edinburgh op een speciaal voor Nederland gereserveerde dag ver toond. De inzending bestond uit „zeilen' van Hoving, „Portret van Frans Hals" van Frans Dupont en „Als twee druppels wa ter" van Fons Rademakers. Voor de ver toning werden de regisseurs aan het pu bliek voorgesteld. Pers en publiek waren vooral enthousiast over de korte films. De speelfilm „Als twee druppels water" werd eveneens goed ontvangen en lokte uitvoerige discussies uit. De pers schreef hierover o.m. dat Ne derland „opnieuw het beste nationale pro gramma van het festival heeft geleverd door twee prachtige korte films en een indrukwekkende speelfilm in te zenden." Algemeen is de pers van mening, dat de korte films tot de mooiste van het festival behoren. Over de film „Als twee druppels water" liepen de meningen ove rigens uiteen. Op dezelfde dag hield de Nederlandse delegatie een ontvangst, die druk is be zocht. Het filmfestival is een onderdeel van het Edinburgh Festival, waarvan Lord Harewood, een neef van de koningin van Engeland, directeur is. Het filmfestival kent geen prijzen toe aan films. Wel wordt aan een klein aantal een „erediploma uitgereikt. Verwacht mag worden dat ook dit jaar een of meer Nederlandse films deze onderscheiding zullen krijgen. De filmcritici hebben dit jaar een prijs ter beschikking gesteld. Omstreeks 1 sep tember zal worden beslist aan welke film deze prijs wordt toegekend. BRUSSEL De Vlaamse toneelspeel ster Stella Blanchart is zaterdag dood in haar woning te Antwerpen gevonden. Men neemt aan dat zij een te grote dosis slaap pillen had genomen. De actrice was in 1915 in Londen, waar heen haar vader tijdens de eerste wereld oorlog was uitgeweken, geboren. In 1938 heeft ze bij het gezelschap van de Ko ninklijke Nederlandse Schouwburg te Ant werpen gedebuteerd. Aafgezien van een korte onderbreking tijdens de tweede we reldoorlog is zij steeds aan dat ensemble verbonden gebleven. Dit seizoen zou zij overgaan naar de Koninklijke Vlaamse Schouwburg te Brussel, waar zij zou de buteren in de rol van Hamiets moeder. In België genoot zij vooral bekendheid als vertolkster van dramatische rollen zo als „Iphigeneia" en „La dame aux Camé- lias". In later jaren heeft Stella Blanchart ook komische rollen gespeeld en is ze re gelmatig opgetreden voor de t.v. reno van West Side Story voorop (we kre gen van deze musical een opgewarmd kliekje te zien, waaraan Rita niet mee deed; waarschijnlijk was haar dat con tractueel verboden), en Bobby Van (een Amerikaan) alsmede Conny zelf. Zij sprak ons, tussen de nummers door en kenne lijk er later „ingedubd", in heel accepta bel Nederlands toe. Door een of ander mis verstand was de Amerikaanse filmster Van Johnson met zijn houten gezicht (hij heeft niet één keer met zijn ogen geknip perd!) en opgevulde borstkas aangewezen als ster van de show. Ongemeen interessant tenslotte was ook de Deense documentaire, in 1960 al ge maakt, over de rassendiscriminatie in Amerika. Dat deze documentaire zo boei de lag overigens niet aan de Deense ca meramensen, want voortdurend bleef het shot uit, waarop men in spanning zat te wachten. Meeslepend was deze documen taire door de mensen, door de negerlei ders, die ook in hun toespraken een blues leken te zingen, en door de dominee, wiens onderwerp zoveel belangwekkender was dan de meeste onderwerpen in onze kerken. Een documentaire dus die boeide, niet, zoals gezegd, door de vormgeving, maar door het „fotogenieke" onderwerp en door de mensen, die dat onderwerp bepaalden. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture-.„radio voor vroege men sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kinderen. 10.15 Populaire Franse or kestwerken (gr.) 11.00 Moderne grammo foonmuziek. 11.30 Lichte grammofoonmu ziek. 11.50 Volaanvooruit, praatje. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Amuse mentsmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte grammo foonmuziek. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.30 Lichte orkestmuziek en solisten. 14.00 Voor de kinderen. 14.30 Pianorecital: moderne mu ziek. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Zangrecital: klassieke en moderne liederen. 15.10 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.45 Beursberichten. 17.50 Regeringsuit zending: De Imelda-Hof, een kindertehuis op Aruba door Ferd. Berger. 18.00 Ope rette-melodieën. 18.30 Radio-Volksuniver siteit: Een nieuw Atlantis. Redding of on dergang der Oudegyptische monumenten in Nubië door Dr. W. D. van Wijngaar den. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Ra dio Filharmonisch orkest en solist: klas sieke muziek. 21.05 Nederlands Strijkkwar tet en solist: klassieke muziek. 21.45 Kerk orgelconcert. 22.15 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Klassie ke grammofoonmuziek. 23.15 Lichte gram mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II, 298 m 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 De Groenteman. 9.05 Klassieke grammofoon muziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Zuid-Amerikaanse liederen. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte grammo foonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede lingen, eventueel actueel of grammofoon muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dans- orkest en zangsolisten. 14.00 Hobo, gitaar en piano: klassieke en moderne orkest. 14.30 Voor de kinderen. 15.45 Sopraan en piano: Volksliederen. 16.15 Tot Uw orders, gevarieerd programma voor de militai ren. 17.25 New York calling. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 18.25 Van Schlager tot topper (IV): 40 jaar lichte muziek. 19.05 Combo-klanken. 20.00 Nieuws. 20.05 Ope raconcert (gr.) 21.00 Discotaria. 21.40 Waar om zijn er eigenlijk oorlogen?, lezing., 22.00 Pianorecital: Klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Moderne grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws en weerbe richt. 13.15 Klassieke en moderne ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Operamu ziek. 15.20 Moderne kamermuziek. 15.50 Klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Pianospel. 17.45 Russische volksmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Lichte muziek. 18.18 Paardesport- berichten. 18.20 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.40 Belgische muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Ope ramuziek 21.40 Gevarieerde muziek. 20.00 Nieuws. 22.15 Gemengd recital. 23.00 Nws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Huckleberry Hound, teken film. 19.55 't Manneke. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20 20 Honderd jaar na een herinnering, film over de oprichting en het werk van het Rode Kruis. 20.50 Be zoek van de president, Poolse speelfilm. 22.20 Hout. opdrift. poëtish filmpje. 22.40- 22.45 Journaal. VOOR DINSDAG VARA: 19.30 Mijnheer de Voorzitter... forum. 19.55 't Manneke. NTS: 20.00 Nws. VARA: 20.20 Amerikaans zangtrio met eigen begeleiding op banjo, gitaar en bas. 20.45 Dagjesmensen, documentaire film. 21-15 De Verspeelde Bruid, comedie. 21.45 Uit. een spiegel der lichte kunsten. NTS: 22.15-22.20 Journaal. APELDOORN KOOPT EEN BREITNER De gemeenteraad van Apeldoorn heeft besloten tot de aankoop van een schilderij van Breitner (1857—1924). Het schilderij dat f 35.000 zal gaan kosten, stelt voor vier rode huzaren te paarde op de heide. De gelden voor de aankoop zullen worden ge put uit het fonds groot f 60.000,—, dat de gemeenteraad in de vorige vergadering heeft ingesteld voor de aankoop van kunst werken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7