„VICTOR" w Herenmode 1964 is een toonbeeld van distinctie en rustige kleuren !H I) PROGNOSE -n li DE PROGRAMMA'S Nederlandse Opera mag clief-regisseur ontslaan DINSDAG 3 SEPTEMBER 1963 7 Vluchtige en macabere fantasie door Nederlandse Comedie David Koning I F W nabeschouwingen VPRO-plannen Subsidieregeling voor amateuristische kunstbeoefening Belangrijke rol Flanel terug IqH ÖMiTa Sympathiek werk van Julia Ciesberts in Bloemenheuvel Bob Buys De radio geeft woensdag Televisieprogramma Staatseer voor Braque „Centrum" speelt Nathan de wijze Vóór de pauze kon men zich amuseren met deze inderdaad zeer lachwekkende vertekening van het boulevardtoneel, waarop Ank van der Moer, Lous Hensen, Henk Rigters en Lo van Hensbergen zich als melodramatische marionetten met aanstellerige krampachtigheid bewogen onder het uitkramen van bloemrijke ba naliteiten. Het begon (buiten haar schuld overi gens) al mis te gaan bij de opkomst van de veel te opzichtig gepresenteerde, maar ook veel te symbolisch gedachte mevrouw Mortemart tegen het einde van het twee de bedrijf. In deze scène van de inwijding in het mysterie van de liefde en de ken nis van de dood titels van een gedich tenbundel en een ander toneelstuk van de schrijver schoot Guus Oster nogal te kort in reactievermogen. Doorgaans ech ter ontplooide hij als Victor een boosaar dige tegenwoordigheid van geest met scher pe welbespraaktheid. Toch had men uit zijn pesterige protesthouding iets meer ge kwetstheid willen afleiden. ROGER VITRAC, die in de jaren twintig en dertig met Antonin Artaud en Alfred Jarry een driemanschap vorm de ter verdediging van het expressionis me in het theater, is in Frankrijk wel enigszins, maar in Nederland in het ge heel niet bekend geworden. Slechts wei nigen zullen zijn in 1946 (zes jaar voor zijn dood-in-bijna-vergetelheid) ver schenen verzamelde werken in huis of zelfs ooit in een bibliotheek geleend hebben. Tien maanden geleden echter is Jean Anouilh een actie tot zijn eerherstel begonnen, niet alleen door middel van overigens bijzonder lezenswaardige pu- blikaties, maar in de eerste plaats door diens „Victor" als regisseur en met zijn reputatie naar een succes in Parijs te leiden. En zoals het in dergelijke geval len meestal gaat: binnen het jaar wordt dit voorbeeld gevolgd en zo kan men sinds jongstleden zaterdag het buitenis sige „burgerlijke drama" gaan zien in het Nieuwe de la Martheater in Amster dam. DE GEHELE handeling speelt zich af op de negende verjaardag van de titel held, een levensgrote jongen (die dan ook door een volwassene gespeeld moet wor den) met een verschrikkelijke intelligen tie. Als hij het overspel van zijn vader verneemt, weet hij zich verbannen uit het zogeheten paradijs van de jeugd. De ken nis wordt hem noodlottig. Hij richt een ontstellende wraakneming aan, waardoor hij het armzalige verzinsel van schijnfat- soen, met moeizame berekening naar pro vinciale normen gehandhaafd, in flarden scheurt. Hij wordt ziek van de leugenach tige ellende en is gedoemd te sterven. Dit alles voltrekt zich in de sfeer van eén vrij wel tegelijk kluchtige en macabere fanta sie, met tal van reminiscenties aan Ham let als het prototype van de tot vertwijfe ling gebrachte. HET IS geen wonder, dat dit nachtmer rieachtige stuk met overigens een teveel aan studentikoze lolligheid in 1928 fel werd afgewezen. De eeuw van het kind was des tijds nog te jong. De poging tot eerherstel komt echter nu te laat, want de ontdek kingen hebben het karakter van schokwer- king door de tussentijdse triomf van de psychologie verloren. Daarbij moet in aanmerking worden genomen, dat het sar castisch choquerende dankzij navolgers als Ionesco en Audiberti (om maar een paar namen te noemen) allang burgerrecht heeft verworven. Zelfs van de erotische wendingen in kinderkamerpoëzie zal men nog nauwelijks ophoren, hoewel... ANOUILH heeft een schitterende defini tie van dit absurde mengsel gegeven: „het beste van Feydeau, in samenwerking met ppn neiging is terug tej^ju gaaf dg j^t\yay, Strindberg geschreven." In de opvaa»in#| Klassieke lijn. die rust en distinctie ademt door de Nederlandse Comedie orider de te makers kwam het parodistische element luidruchtig tot gelding, echter ten koste van het naïeve en sentimentele pathos. OVER HET algemeen werd er te ge makkelijk en met veronachtzaming van het hallucinatorische op de goedkope lach lust gespeculeerd. De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat dit mede te wijten is aan de schrijver, die bij het arrangeren van de „madness" te weinig „method" toepaste, om naar zijn voorbeeld met Shakespeare te spreken. Het dichtst in de gewenste richting kwam Allard van der Scheer als de bedrogen echtgenoot, voortdurend uit de Dictionnaire Larousse citerend, maar toch eveneens met een tekort aan tragiek in het clowneske. Een aardige vondst was de opstelling van Annabet Tausk als het zesjarige meisje, dat de klappen krijgt, al kon zij moeilijk het voorspel leveren van een later stellig gefrusteerde vrouw. De beste prestatie van allen is geleverd I door Remco Campert, die met vindingrij- ke virtuositeit Nederlandse equivalenten j voor de originele woordspelingen en ge- j persifleerde cliché's heeft bedacht. In de herenmode is een zekere consolidatie ontstaan. Er komen rustiger kleuren, de zogenaamde uni-tinten zullen het winnen van de multicolours. De modellen hebben vrij weinig ingrijpende veranderingen ondergaan en de tendens van de stormachtige terugkomst van de pied de poule-stoffen, de pepita's, de wat grovere pied de coqs en de prince de galle zal zich ook het volgend jaar voortzetten. Het ziet er naar uit dat de bij de blazers wellicht later ook bij de kostuums de zogenaamde twee-rijers weer terrein gaan winnen en dat de tweedstoffen zich weer in een grotere belangstelling zullen gaan verheugen. Verder zullen de Nederlandse heren zich niet ongerust behoeven te maken dat zij hun huidige garderobe moeten afdanken. De mode-ontwerpers hebben de lijn die het vorige jaar werd ingezet verder gevolgd. zy hebben wat verfijningen aangebracht, een paar leuke grapjes toegepast en een enkele nieuwe kleur ingevoerd. De stoffenfabrikanten leggen zich er nog steeds op toe de kwaliteit van hun stoffen te perfectioneren. Men zoekt het in kreukherstel- iende, waterafstotende, plooihoudende en zelfs vlekafstotende stoffen. De voorjaars mode van de Nederlandse man zal een duidelijke voortzetting zijn van die, welke in 1963 werd gepresenteerd. Dat het hierboven gesignaleerde geen beletsel voor de heren behoeft te zijn om modieus en elegant gekleed te gaan, werd gisteren getoond in het Amsterdamse RAI-gebouw, waar van 2 tot en met 5 september de achttiende herenmodebeurs zijn deuren geopend heeft. I""l n In het televisie-programma van 17 sep tember a.s. zendt de VPRO een documen taire uit over de Vereniging voor Vrij zinnig Hervormden, die dit jaar een hal ve eeuw bestaat. Regisseur Huib de Vries heeft medegedeeld dat hij het werk van deze vereniging in enige voor de t.v. ge schikte gesprekken zal trachten te belich ten. Op dezelfde avond zullen Bouke Poel stra en Ben Klokman in een uitzending van 35 minuten aandacht besteden aan een geheel andere organisatie. Zij zijn namelijk druk in de weer met de vervaardiging van de do cumentaire „MORELE HERBEWAPE NING KRITISCH BEKEKEN". In de kring van de VPRO is men zich wel be wust van het feit, dat het hier om een netelig onderwerp gaat. Tussen deze documentaires in komt op genoemde avond ook weer eens een „Por tret van een Musicus" op het scherm. Dit onderdeel van een serie-programma dat onder regie van Thijs Chanowski meer dan een jaar geleden opgenomen werd, is gericht op de blokfluitist Frans Brügen, die leraar is aan het Koninklijk Conser vatorium in Amsterdam. De vier dames, die de laatste maanden naast Vertie Dixon om de beurt de pro gramma's van de VPRO-t.v. mogen aan kondigen, verkeren nog altijd in het on zekere, wie van haar definitief de plaats van tweede omroepster gaat bezetten. Me de door het vertrek van haar top-mede- werker Joes Odufré schijnt het de leiding van deze sectie zeer moeilijk te vallen, in deze een beslissing te nemen. Zoals uit een kortelings door een weekblad-journa liste ingesteld onderzoek mocht blijken, is elk van de kandidaten er zeker van, dat zij „het zal worden". Hoe lang deze „scherm"-strijd nog zal duren is niet be kend. J. D. De modeshow, die gistermiddag gehou den werd, gaf een duidelijk overzicht van datgene wat in het komende voorjaar „hot-fashion" zal zijn. De colberts zullen vrij diep ingesneden splitten hebben en de ..hemd-mode", met rechthoekige voorpan den van de colberts, schijnt steeds meer terrein te winnen. Vooral in de zogenaam de vrije-tijds-kleding wordt deze mode met de sluiting tot bij de zoom van het colbert vaak toegepast. In het algemeen kan men stellen dat er Advertentie Op 1 januari 1964 zal voor het eerst een „Rijksregeling subsidiëring amateuris tische kunstbeoefening" in werking treden. Deze regeling omvat het hele terrein van de amateuristische kunstbeoefening en is gebaseerd op de overweging, dat aan de creatieve kunstzinnige zelfwerkzaamheid een grote vormende moet worden toege kend. Voor subsidiëring ingevolge deze rege ling komen alleen landelijke organisaties in aanmerking, mits zij statutair de ama teuristische kunstbeoefening ten doel heb ben en doorlopend scholingscursussen dan wel ander scholingswerk voor amateurs of kader organiseren. Tot dit scholingswerk behoren o.m. het organiseren van exa mens, landelijke wedstrijden, demonstra ties en tentoonstellingen, documentatie- werkzaamheden, publikaties met vormen de waarde, répertoire-verbetering, inscha keling van deskundig kader en dergelij ke. Primair richt deze regeling zich der halve op een verhoging van het niveau van de amateuristische kunstbeoefening. Het subsidie bedraagt 50 percent van het totaal der subsidiabele lasten, waaronder behalve het scholingswerk ook het groot ste deel van het landelijk organisatie-ap paraat, zoals kosten van bureau en be> stuui4, valt. en dat de light-weight stoffen hun triom ■fate' opmars zullen voortzetten. De modeshow met inzendingen van de voornaamste Nederlandse confectiefa- brikanten werd geopend met een serie strand-ensembles, bedrukte katoenen sets, afgezet of geheel gevoerd met badstof. De regenkleding vertoonde weinig wijzigin gen. Bij de regenjassen zullen de kleuren blauw, grijs en bruin mode zijn. De stof fen zijn voor het merendeel samengesteld uit wol of katoen met polyester. Dc model len zijn niet ingrijpend gewijzigd, al viel het op, dat bij het grootste deel van de geshowde jassen de ceintuur strak aange trokken werd. De vrije-tijdskieding gaat een steeds be langrijker rol spelen in de modewereld. Er werden prachtige modellen getoond, waarbij duidelijk naar voren kwam, dat de ontwerpers hebben gestreefd een zo ge makkelijk mogelijk en toch elegant kle dende dracht te verkrijgen. Evenals bij de overjassen is ook bij de combinaties de camelkleur hoog mode. Ook werden veel modellen in whiskey en cognactinten ge toond. Opvallende modellen waren een pied de poule autocoat, met een halve ceintuur en schuine zakken en een combi natie van een camelkleurige „double- breasted" blazer, een tweerijer dus, met drie blind opgestikte zakken op een don ker groene of zwarte pantalon. Bijzonder raak was ook de licht-beige sportcombinatie met een vier-knoops col bert, voorzien van een sportkraag, een drie-delige opgestikte mouw met lummels op een blauwe, polyester pantalon. Ook hierbij was dus de „hemdmode" toege past, de onderste knoop vlak boven de zoom van het rechthoekig toelopende, overslaande voorpand. Bijzonder leuk was een pied de poule reiskostuum met bijbehorend vest, dat zich onderscheidde door een fijna, afkledende snit. Als snufje werd er een zogenaamd „televisie-kostuum" getoond, een vreemdsoortig ontwerp, uitgevoerd in corduroy met goud lamé, shawlkraag en gepaspoileerde zakken. Een leuk snufje inderdaad, maar we kunnen ons niet voorstellen dat de Nederlandse man zich voor zijn televisietoestel in een dergelijke dracht happy zal voe len. Dat zal hij wel in de getoonde camel- coat, een kameelkleurige overjas met af neembare ceintuur. Opvallend waren voorts een rustige mul ticolor kostuum met fantasiesluiting (een vondst waar we niet enthousiast over kun nen zijn) en een modern zakenkostuum in grijs-beige multicolor met opengesneden revers. Het laatste model zal zeker het hart van de moderne, goed gekleed-gaan- de zakenman stelen. Dat is ongetwijfeld ook het geval met het 3-knoops continen tal style-kostuum in caravel-blue van zui ver wol, dat elke man goed zal staan. Een spoortje van een nieuwe tendens merkten we ook op bij de geshowde flanel kostuums. In verhouding tot voorgaande jaren wordt de flanel weer meer toege past. Het geshowde model, een effen grij ze flanel, met bijbehorend vest mocht er dan ook zijn. Een verdere voortzetting van de huidige mode, ook in 1964 manifesteerde zich in de kostuums vervaardigd uit stoffen met Op de achttiende herenmodebeurs in 'iet RAI-gebouw in Amsterdam ontmoet ten we gisteren de heer G. Dijkstra, een van de voormannen van de Neder landse herenmode en eigenaar van „So ciety Shop" in Amsterdam. De heer ^Dijkstra, die in Nederlandse modehrin- gên een gezaghebbende stem heejt, is 'van mening dat de thans geldende mo- clèlijn zich nog wel even zal voortzetten. De veelgehoorde opmerking dat op de ze modebeurs weinig spectaculairs te zien is, beantwoordde hij met een ver zuchtend: „gelukkig!" „De ontwikkeling zoals die nu gaat, i.s in mijn ogen een zeer goede", aldus de heer Dijkstra. „We moeten stellen dat een man zich niet opvallend moet kleden" ivas zijn mening. „De heren kunnen zich in de thans getoonde kle ding thuis voelen, ze kunnen „er in wo nen." Dat is belangrijk. Kleding moet prettig zitten. Het comfort mag niet op geofferd worden aan geforceerde nieu wigheden, die toch weer spoedig ver dwijnen." Verder is hij van mening dat de op de vorige week in Keulen gehouden Duitse herenmodebeurs veelvuldig ge toonde corduroy en tinneroy stoffen ook in Nederland weer hoog mode zullen worden. Ook de in Duitsland sterk ge lanceerde hoog-opstaande kragen bij weekenders en colberts zullen het in Nederland wel gaan doen. In de stands werden al enkele modellen getoond. Dat de gemakkelijk-zittende light-weights nog meer populair zullen worden achtte de heer Dijkstra vanzelfsprekend. Ver der voorzag hij een rentree van de fla- nelstoffen. een kalkstreep. Ook hierin werden tweerij ers getoond. De avondkleding tenslotte. De zijden kraag op de smokings is weer in zwang. Ook gebruikt men prachtige kleuren bij de avondkostuums. Zo zagen we een fanta siesmoking in een „nacht-blauwe" kleur en een zeer mooi .js jacquet met een licht-grijs vest van lichtgewicht flanel. Wanneer we de indrukken van de show en van hetgene dat op de beurs wordt getoond de revue laten passeren, dan ko men we tot de conclusie dat de Neder landse mode zich heeft geconsolideerd, dat er meer tweedstoffen worden gebruikt, dat men voorzichtig tracht de tweerijers weer populair te maken, dat de tinten rustiger worden, dat de kleuren grijs, bruin en beige het bij de kostuums zullen doen; camel, cognac, donkergrijs en donker blauw bij de overjassen en blauw, grijs en bruin bij de regenkleding. De splitten zul len veel dieper worden uitgesneden en tenslotte komt de flanel weer „en vogue' Kortom, een rustige ontwikkeling van de Nederlandse mode, waarbij duidelijk naar voren komt, dat de heren zich het volgend jaar elegant en gedistingeerd en vooral gemakkelijk zullen kunnen kleden. Berry Zand Scholten In „Bloemenheuvel" te Bloemendaal wordt tot 23 september een tentoonstelling gehouden van schilderijen, aquarellen en tekeningen van Julia Giesberts, wier naam ik wel eerder mocht noemen. Toen ik de eerste keer schilderijen van haar zag ver moedde ik eigenlijk een nog jonge figuur. Julia Giesberts bezocht echter de Rijks- akademie reeds in de jaren 1912-1916. Mijn vergissing betekent echter ook een cotpgliment, want Julia Giesberts heeft dan toch' een jeugdige frisheid weten te be waren. Er is in veel iets van een argeloze benadering van de dingen en dat maakt een en ander voor mij sympathiek. Eigen lijk was ik verwonderd, van haar terug te zien het schilderij „Le Bassin et l'Ho- pital", dat zij blijkens de catalogus nog niet heeft weten te verkopen. Want dit is toch wel een zeer fraai doekje. Ple zierig zijn ook andere werkjes uit Bre- tagne, waarvan de kleur haar goed schijnt te liggen. Een uitschieter is het vlot ge schilderde „Na de storm". In haar stille- s toont zij zich wat minder geïnspi reerd. Duidelijk ongelijk van kwaliteit zijn haar aquarellen. Als zeer aantrekkelijk noteerde ik die van een sneeuwlandschap bij Zeist en van het bos te Vogelenzang. Sommige aquarellen gingen haar te stroef af. Dat dit het geval was in Amsterdam is, gezien de moeilijkheden van het ge geven. wel te begrijpen. Met minder werk en een kritischer keuze zOu deze expositie een belangrijk betere indruk gegeven hebben, al kan van een sterke indruk nooit sprake zijn. Bepaald nodig is dat nu ook niet altijd. Een beetje vriendelijk heid zoals Julia Giesberts werk ademt, hebben we wel podig. In een klein doekje van. een in het groen gekleed vrouwtje viel me ook een zekere geestigheid op. evenals dat het geval was bij enkele din gen in de map, die een en ander bevatte dat beter aan de wand had kunnen han gen dan sommig ander werk. Julia Gies berts vertoont verder een voorzichtige, toch zeker te noemen wijze van tekenen in haar beste werk. Niet voor niets is dan ook vermeld, dat zij tekenlessen ontving van Klaas van Leeuwen, aan wie meer kunstenaars wat te danken hebben. IN HET GESCHIL tussen de Neder landse Opera en haar chef-regisseur, de heer Wolf-Dieter Ludwig, is een nieuwe be slissing gevallen. De directeur van het Ge westelijk arbeidsbureau heeft thans de opera vergunning verleend, de arbeidsver houding met de heer Ludwig te beëindi gen, daarbij overwegende, overeenkom stig het unaniem advies van de hem toe gewezen commissie van advies: „Dat de Nederlandse Opera mij niet heeft overtuigd van de beweerde onge schiktheid van werknemer als chef-regis seur en in de omgang met kunstenaars en anderen, die bij de werkzaamheden zijn betrokken; „Dat ten opzichte van werknemer niet van een goed personeelsbeleid van de zijde zijner directie gesproken kan worden; „Dat ik nochthans meen dat de ontstane situatie tussen partijen onvoldoende waar borgen biedt om goede samenwerking te verwachten, waarbij niet in de laatste plaats aan het persoonlijk belang van werknemer is gedacht." De voorgeschiedenis REEDS eerder had de directeur van het GAB een beslissing in tegengestelde zin genomen (op 8 februari 1963) waarbij de ontslagaanvrage van de Nederlandse Ope ra was afgewezen onder de overweging: „dat niet is aangetoond, dat taakvervul ling en wijze van optreden van de heer Ludwig het verlenen van toestemming tot beëindiging der arbeidsverhouding zou den rechtvaardigen." De thans, kennelijk op zuiver practi- sche gronden en zonder goedkeuring van het door de Nederlandse Opera gevoerde beleid verleende ontslagvergunning zou het de Nederlandse Opera mogelijk ma ken, het lopende arbeidscontract per 1 sep tember 1964, dus over precies een jaar, te beëindigen. Inmiddels heeft de heer Ludwig zelf zijn ontslagaanvrage per die datum ingediend, op grond van het niet bereid zijn van de Nederlandse Opera om de heer Ludwig zijn werkzaamheden als chef-regisseur te doen verrichten, ja zelfs hem nog enige regie op te dragen. De Nederlandse Opera heeft reeds in de cember 1961 na een conflict tussen de directie en muzikale staf gevolgd door een kritiek door de chef-regisseur op een door een der directieleden gevoerde regie van de opera Hoffmann's Vertellingen een ont slagvergunning tegen haar chef-regisseur aangevraagd per 1 september 1962. Hoe wel het in verband met de geldende op zeggingstermijn duidelijk was, dat het ar beidscontract van de chef-regisseur niet per die datum kon aflopen, heeft de Ne derlandse Opera van toen af aan gewei gerd, de heer Ludwig zijn contractuele werkzaamheden te laten verrichten. De president van de rechtbank wees de ze vordering af, overwegende dat de heer Ludwig weliswaar niet een ingrijpende wijziging in zijn werkzaamheden behoef de te dulden, doch dat ten processe niet was gebleken, dat de Nederlandse Opera zich te zijnen opzichte hieraan schuldig had gemaakt. In beroep oordeelde het ge rechtshof in deze procedure, dat wel diep gaand was ingegrepen in de contractuele verhouding, doch dat een veroordeling van de Nederlandse Opera om haar chef-regis seur weer zijn functie te doen uitoefenen niet kon worden gevergd, aangezien naar de verwachting van het hof het arbeidsbu reau wel een ontslagvergunning per 1 sep tember 1963 zou verlenen. Zoals reeds vermeld, werd deze ontslag aanvrage evenwel door het arbeidsbureau op 8 februari 1963 afgewezen. Terstond daarna heeft de Nederlandse Opera op nieuw een aanvrage bij het Gewestelijk Arbeidsbureau ingediend, ditmaal niet ge baseerd op de vermeende tekortkomingen van haar chef-regisseur doch op de verwij dering, welke inmiddels tussen partijen was ontstaan. Het is niet uitgesloten, dat boven de jaar op jaar door het Opera-instituut uit' betaalde honoraria nog een schadevergoe dingsplicht ten laste van de opera zal ko men, wanneer mocht blijken dat de car rière van de heer Ludwig door zijn ge dwongen non-activiteit sedert eind 1961 ernstig is benadeeld. HILVERSUM I. 402 - m. 746 kc-S. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Klaarwakker: lichte grammofoonmuziek, reportages, mededelingen en commenta ren (Om 7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.55 Kookpraat- je. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne grammofoonmuziek. 9.35 Water standen. VPRO: 9.40 Morgenwijding. 9.55 Inzicht en uitzicht, lezing. VARA: 10.00 Klassieke grammofoonmuziek. 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Lichte orkestmuziek (gr.) 11.30 Vocaal ensemble met orgelbege leiding (opn.) 12.00 Amsterdamse Politie- kapel. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Orgelkwartet. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassoe- ke en moderne kamermuziek. 13.40 Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Klassieke gram mofoonmuziek. 15.00 Vrouwen uit alle lan den, vraaggesprek. 15.10 Voor de jeugd. 17.00 Dixielandmuziek. 17.30 Tentoonstel lingsagenda 17.35 Musette-ensemble (gr.). 17.50 Regeringsuitzending: Geven en ne men. Tips van en voor weggebruikers: Veiligheidsgordels in auto's. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Politiek vraagge sprek V.V.D. 18.30 Metropole-orkest. 19.00 Paulus, de Boskabouter. 19.10 Instru mentaal trio en zangsoliste: jazzmuziek. VPRO: 19.30 Een Eeuw dienen, klank beeld t.g.v. het 100-jarig bestaan van het Internationale Roode Kruis. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte orkestmuziek (stereo- fonische uitzending). 20.35 kaf en koren, wekelijkse notities. 20.45 Tussen twee da gen, hoorspel. 21.50 Western Time: Cow boy Combo en zangsolisten. 22.20 Sport- reportages. 22.30 Nieuws. 22.40 Jazzmaga- zine. 23.25 Klassieke kamermuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc-S 7.00 -24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Operamu ziek (gr,). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.45 Meis jeskoor (gr.): amusementsmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Lichte grammofoonmuziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke gram mofoonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Geestelijke liederen. 11.10 Radiphilharmo- nisch orkest: klassieke muziek. 12.00 Lich te grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht or kest met zangsoliste. 12.53 Grammofoon muziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble: muziek uit de twintiger jaren. 13.35 Hongaarse ka mermuziek (gr.). 15.00 Gitaarrecital (gr.): moderne muziek. 15.15 Knapenkoor (gr.): volksliederen. 15.30 Viool en harp: klassie ke muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Lichte muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Gitaarspel (gr): lichte muziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Lichte grafnmofóónmurièk. 17.50 Licht en semble. 18.10 Madrigaalkoor: polyfone wer ken. 18.30 Het spektrum; lezingen. 18.45 Lichte grammofoonmuziek. 18 00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Muziek van het Leger des Heils (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Wiener Festwochen 1963: Romeo und Ju lia, kameropera. 20.55 klankbeeld over de schrijver Karei van de Woestijne. 21.15 Me tropole-orkest. 21.50 Kanttek. 22.00 Licht vocaal ensemble en licht instrumentaal kwartet (opn.). 22.30 Nieuws en herhaling SOS-berichten. 22.40 Avóndoverdenking. 22.55 Klassieke grammofoonmuziek. 23.10 Bij de gratie Gods, klankbeeld. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12 03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Klassieke muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamer muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Gevarieerde muziek. 14.30 Jeugdkoren. 15.00 Orkestmu ziek. 15.35 Moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Gevarieerde muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Kamermuziek. 17.50 Grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Internationaal agrarisch nws. 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.45 Harten vijf, èen kort filmverslag over zieken op vakantie. NTS: 21.00 150 Jaar Koninkrijk 50 jaar Koninklijke Luchtmacht, reportage van een gedeelte van de tiende Taptoe Delft. 22.10 Over name van de Vlaamse Televisie: Onder één draad, een documentair programma over de electrificatie van de spoorlijn Am sterdam - Brussel - Parijs. NTS: 22.40- 22.45 Journaal. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. VARA: 17.10-17.45 Voor de kinderen. VARA: 19.30 Licht instrumen taal kwintet. 19.50 Een film uit het slap stick archief. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Jordaan- festival 1963. 21.15 Gas in huis: Wat gaat Nederland doen met zijn nieuw ontdekte bodemrijkdom? 21.55 Inspecteur Leclerc - Obsessie, T.V.-film. NTS: 22.20-22.25 Jour naal. De Franse regering heeft besloten, dins dagavond bij het Louvre een openbare bijeenkomst te beleggen waarop zij de laatste eer zal bewijzen aan de zaterdag overleden schilder Georges Braque. Bij deze plechtigheid zal de minister van Culturele zaken, André Malraux, een rede houden. Ook zullen de militaire eer bewijzen worden gebracht. Inplaats van de voor 14 september aan gekondigde eerste voorstellingen van „Pan- gillan", die wegens ernstige ziekte van Cruys Voorbergh geen doorgang kunnen vinden, zal de Toneelgroep Centrum thans op genoemde datum in de Stadsschouw burg te Haarlem „Nathan de wijze" van Lessing opvoeren in de regie van de Pool se gastregisseur Vladek Sheybal, met welk stuk het ensemble vorig seizoen grote successen geoogst heeft.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7