De radio verliest het „radiogeluid" Nieuwe begrippen bepalen het klankbeeld Publiek kijkt toe in grootste t.v.-studio van Nederland firato 63 firato 63 firato 63 Mi FM-HIFI-STEREO Droom van Peter Zwart duurt slechts tien dagen TV-programma op de Firato jwv0^51 ,1 Toets verjaagt reclame DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1963 11 T E L E V I S I E S T U D I O TV STUDIO FIRATO '63 13 t/m 22 Spt RAI - A'OAM Frequentiemodulatie G E L U I D S B O X E N Stereo -r r f' r. Volgens dit ontwerp is de Oosthal van het RAI-gebouw omgebouwd tot televisiestudio, a. speelvloer, b. ach terdoek (rondhorizon), c. tribune voor 1000 personen, d. promenade voor het publiek, e. expositieruimte van NTS, f. opslagruimte decors en requisieten, g. kantoren, h. foyer artiesten, i. foyer speciale gasten, k. kleedkamers artiesten, kapper, toneelmeester enz. De televisiestudio de stunt van de Fi- rato '63 is in meer dan één opzicht een unicum. In de eerste plaats is het de grootste televisiestudio, die ons land tot dusver heeft gekend. Met een speelvloer van 20 bij 30 meter worden alle in Bus- sum en Hilversum gebruikte studio's ver re overtroffen. Ook is het de enige studio van deze omvéng, die ooit voor een tijds duur van krap tien dagen is opgebouwd. Na de Firato verdwijnt het kostbare bouw sel. Het is ook de eerste keer dat het pu bliek de deuren van een T.V.-studio open vindt en kan zien hoe het daar toegaat. Ook is het de eerste keer, dat de Neder landse Televisie Stichting en de omroep verenigingen op deze schaal aan een der gelijke opzet meewerken. Alle program ma's in de Firato-studio worden namelijk door de N.T.S. èn de omroepverenigingen verzorgd. De laatste jaren hebben technische ontwikkelingen plaatsgehad, die een ware omwenteling op het gebied van de geluidsoverbrenging hebben teweeg gebracht. Op de Firato doen de fabri kanten hun best om met FM-, HI-FI- en stereo-toestellen het publiek duidelijk te maken, dat de traditionele radio eigen lijk maar een karikatuur weergeeft van het werkelijke studioklankbeeld. Voor dat u echter uw trouwe, nooit falende radiotoestel bij de vuilnisbak zet willen wij u trachten duidelijk te maken wat die FM, Hi-fi en stereo u kunnen bieden. Aanvankelijk, zo'n 40 jaar geleden, had den de eerste radio-zenders in Hilversum, Londen, Berlijn en Parjjs het rijk alleen. Maar nog vóór 1930 ontstond er al zo'n gedrang in de ether, dat nieuwe zenders zich op de voor de omroep bestemde fre quentiebanden tussen bestaande stations moesten wringen en de luisteraars twee of meer uitzendingen tegelijk, kregen te horen. De eerste verbetering kwam al spoedig door een technische vervolmaking, waar door de verschillende zenders beter van elkaar te scheiden waren, maar tenslot te was ook dit niet voldoende en na ja de ander wil repeteren", zei Peter Zwart. Het hele N.T.S.-personeel is laaiend en thousiast. „Wij zijn er allemaal bezeten van. De hele tentoonstelling, die achter de studio is ingericht, is van A tot Z door onze eigen mensen gemaakt." Op die N.T.S.-tentoonstelling kan men ding voorafgaat. Onder het motto „van plan tot produktie" kan men zien hoe het serieverhaal „Arthur en Eva" van een stuk papier groeit tot en met het decor. Men kan er in het authentieke decor van dit seriespel rondwandelen. De T.V.-studio is de grote trekpleister van de Firato. Vijfmaal daags kunnen 1000 tentoonstellingsbezoekers gratis op de Eerr man, die in verband met deze tele visiestudio talloze slapeloze nachten heeft gekend, is Peter Zwart, chef-decorontwer per van de N.T.S. „Ik loop al vijf jaar met plannen rond voor een televisiestudio, waar het pubielk een kijkje "kan nemen". Anderhalf jaar geleden stapte Peter Zwart binnen bij de directeur van het RAI-ge bouw, mr. Th. van der Meer, en opperde het denkbeeld om tijdens de Firato '63 een t.v.-studio te bouwen. De heer Van der Meer was direct enthousiast en zegde financiële steun toe. Zonder de technische apparatuur heeft de T.V.-studio in de Oosthal van de RAI ruim anderhalve ton gekost. Maar behal ve de RAI-directie wist Peter Zwart ook een elektronische industrie en zijn eigen N.T.S. zo enthousiast te maken, dat zij gezamenlijk de ontbrekende financiën op tafel brachten. Vijf weken lang is er vrijwel dag en nacht hard gewerkt in de Oosthal. Er ver rezen kantoren voor de programma-dien- sten, de huishoudelijke dienst en de techni sche afdelingen, want de T.V.-studio moest namelijk geheel self-supporting worden. Men kan er zelfs de boekhouder vinden die de artiesten na hun optreden uitbetaald. Er is een grote ruimte, waar de N.T.S.- wagens staan met de zendapparatuur en zelfs de zender, die de beelden naar Lo- pik doorgeeft. Er'is een magazijn voor de requisieten, een VIP-room voor zeer be langrijke personen en een artiestenfoyer met complete café-inrichting. Een reeks vèrtrekkerj is ingericht voor de kapper, de E.H.B.Ö.-post, de toneelmeester, de kleedjuffrouw, de kleedkamers voor de op tredenden en de toiletten. Voor het publiek is er een tribune met 1000 zitplaatsen. Een wand met dubbele ruiten scheidt deze studioruimte van een promenade, vanwaar de Firato-bezoekers in de studio kunnen kijken. Achter de pro menade is een tentoonstellingsruimte inge richt, waar men precies kan zien wat er voor de samenstelling en uitvoering van een T.V.-programma nodig is. „Afgezien- van het feit, dat het leuk is om het publiek eens te laten rondneuzen, is deze studio voor ons een experiment, waaruit veel te leren valt in verband met de bouw van de nieuwe studio's in Hil versum. Mijn standpunt is, dat je niet met een grote vloer moet beginnen als je niets kunt klaarspelen op een vloertje van 3 bij 6 meter. Een grote, hoge ruimte wil na melijk niet zeggen, dat je dan maar gro tere decors moet plaatsen. Dat beeld in de huiskamer wordt er immers geen centi meter groter door. Het enorme voordeel van een grote speelvoer is, dat de pro grammadiensten efficiënt kunnen werken. Zij kunnen nu de spullen voor twee of drie programma's klaarzetten zodat voor het 70 meter lange achterdoek de zo genoemde rondhorizon de ene regisseur ziin werk niet behoeft te onderbreken als Van het primitieve omroepcelletje van de H.D.O., zo'n 40 jaar geleden, tot de enorme, hypermoderne tele visiestudio van heden slechts wei nigen hebben die ontwikkeling zo in tens beleefd als Willem Vogt. Hij mag oud van jaren zijn, maar zijn geest is volkomen in de pas blijven lopen met die technische stormloop. Onder de deskundigen, die de Firato-organi- satie hebben geadviseerd, neemt Wil lem Vogt een belangrijke plaats in. Onze fotograaf trof hem op de tri bune van de grootste tv-studio van Nederland in het RAI-gebouw. tribune In de studio gaan zitten om hét programma te volgen dat wordt uitgezon den of „ingeblikt". De overige geïnteres^ seerden komen via een trap op het oos telijke balkon van de Europahal, waar men via grote ruiten in de werktuimten kan kijken: de lichtschakeling, de beeldaftas- zien hoe decors worden gebouwd en hoe veel werk er verder nog aan een uitzen- ter, de omroepcel, de ampexapparatuur enz. Achter de tribune is via een glazen wand het programma op de speelvloer te zien, inclusief de werkzaamheden van de cameralieden, de belichtings- en geluids technici, de „floormanager" enz. Op een enorme beeldbuis van 3 bij 4 meter is het beeld te zien, dat vanuit de studio het land wordt ingezonden. Wie tenslotte vragen heeft over het te levisiemedium kan bij een informatiestand terecht. renlang internationaal overleg kwam dan ook een drastische maatregel uit de bus: beperking van de bandbreedte tot 9 kilo- hertz, waardoor de „draaggolf-ruimte" voor spraak en muziek zich echter zoda nig versmalde, dat van die dag af niet meer kon worden gesproken van een zui- •vere klankweergave van de radio. Zoals bij vele andere facetten van de techniek heeft de oorlog ook de ontwikke ling van de radiotechniek versneld. Radio ingenieurs leerden de U.H.F. (ultra hoge frequenties) beheersen, die niet alleen de toepassing /van radar mogelijk maakte, maar ook de deur opende naar een ge heel nieuw golflengtegebied, waarin ruim te was voor tal van nieuwe omroepsta- tions en ook zoveel ruimte voor elke zen der afzonderlijk, dat men op „volle band breedte" kon werken. Om de kans op wederzijdse storing zo gering mogelijk te doen zijn werd toen meteen overgestapt op een andere zend- methode (frequentie-modulatie), waardoor het voor het eerst na vele jaren tot een belangrijke wijziging van de toestelscha kelingen kwam. Het tot volle ontplooiing komen van de F.M.-techniek heeft tijd ge kost, maar thans zijn alle moderne radio toestellen in staat om ook F.M.-zenders te ontvangen. De frequentie-modulatie brengt de muziek in huis met eenzelfde klankkleur als in de studio-wordt gepro duceerd. Er is door de jaren heen nogal wat ge dokterd aan de geluidskwaliteit van de radio. Knutselende radio-amateurs zowel als knappe specialisten hebben gepro beerd door verbeteringen in de ingewan den van het ontvangtoestel het natuurlij ke geluid te benaderen. De resultaten zijn niet uitgebleven. Er kwam een belangrijke vooruitgang in de geluidsweergave, die steunde op nieuwe onderdelen van hoge perfectie, aanzien lijk verbeterde „breed-band"-luidsprekers en tal van nieuwe buistvpen. Hi-Fi werd een modewoord, dat door de fabrikanten dankbaar is aangegrepen om in de re clame te presenteren. En het publiek deed gewillig mee als vandaag de dag een radiotoestel, een grammofoonverster ker, een platenwisselaar of een bandre corder niet „haifai" is, wordt fco'n appa- raat met de nek aangekeken. Maar het is niet altijd goud wat er blinkt. In fei te is Hi-Fi een zeer serieuze stroming, die hoge eisen stelt aan kennis en outil lage. Hi-Fi ligt verankerd aan zeer strik te normen, maar daarop heeft een niet- deskundige geen enkele controle. Zelfs mensen met een absoluut gehoor komen niet ver als het gaat om elektro-akoesti- sche realisaties. Men mag de betekenis van de Hi-Fi beslist niet onderschatten, maar de gewone radioluisteraar doet goed te beseffen, dat er in de reclame wel eens teveel wordt beloofd. Wie per se een Hi-Fi-weergave wil houde zich aan een gerenommeerd merk of steke zijn licht op bij de gespecialiseerde vakhan- del. De belangrijkste ontwikkeling van dit ogenblik is ongetwijfeld die van de stereo techniek. De stereo-weergave, sinds enke le jaren al in opmars vié de sterio-gram- mofoonplaat., staat op het punt te worden doorgetrokken naar de geluidsoverdracht- op-afstand, dus ook op het radiotoestel. Dit betekent een ingrijpende verandering. Destijds heeft men de radiotelefonie. eigenlijk zonder meer aangeknoopt bij de gewone lijntelefonie. Geluidstrillingen spraak of muziek worden hierbij in een microfoon omgezet in elektrische span- ninkjes, die na versterking over een ka bel worden voortgeleid naar een telefoon, welke van deze elektrische pulsaties weer geluidstrillingen maakt. Bij radio wordt het mi'crofoönsignaal op een door de zen der opgewekte draaggolf geent, hetgeen bij ontvangst het „antenne-signaal" ople vert. Weliswaar wordt als regel bij uitzendin gen van meer dan één microfoons gebruik gemaakt, maar het principe blijft hetzelf de. Men zou-, het-systeem „eènorig" kun nen noemen. Het mist a]s zodanig een be langrijke eigenschap, namelijk dat nooit valt óp te maken uit welke richting het geluid komt. Bij telefoongesprekken is dat geen bezwaar, maar hoorspelen en muzi- Wie zeer hoge eisen stelt aan het ge luid van zijn stereo-grammofoon of (straks ook stereo-) radio kan zich op de Firato oriënteren op het gebied van de luidsprekers of liever ge luidsboxen. Kleinbehuisden kunnen gerust zijn, want de technici werken hard aan de ontwikkeling van een kleine luidspreker, die dezelfde klankkwaliteit heeft als deze „sinaasappelkisten". Op een tribune met 1000 zitplaatsen en vanaf een promenade met grote kijkramen kunnen de Firato-bezoekers een kijkje nemen in Nederlands groot ste TV-studio in het RAI-gebouw. De programma's, die daar dagelijks om 11.30, 14.00, 16.00, 19.30 en 21.30 uur (behalve zondagsavonds) worden ge presenteerd, worden onmiddellijk via de TV-zenders uitgezonden of voor een latere uitzending op Ampex-band vast gelegd. Gedurende de Firato zijn de volgende programma's (en repetities daarvan) in de TV-studio van het RAI- gebouw te zien Vrjjdag 13 september: O.K. Wobblers, onder leiding van Pi Scheffer, muziek uit de twintiger jaren. Zaterdag 14 september: The Ramblers o.l.v. Theo Uden Masman m.m.v. Anneke Grönloh, Rob de Nijs, Greetje Bozelje, de Lords en de Pilots, en de quiz „Wereldwijs" onder leiding van Theo Eerdmans. Zondag 15 september: Cocktailtrio o.l.v. Ad van der Geyn en het kwartet Piet Daalhuyzen. V Maandag 16 september: Amusements programma van de Vlaamse televisie. Dinsdag 17 september: „Eurotheater", gepresenteerd door Wim lbo, met medewerking van Ann Shelton, Peter Kreuder en Les trois Menestrels. Woensdag 18 september: Westindisch programma, „Antilliana" m.m.v. het orkest van Max Woisky jr. Donderdag 19 september: „Toonladders" met het orkest van Juan Pedro, Bueno de Mesquita, Roland Wagter jr., Karin van Ekeren, Jan van der Werff en Albert Mertens, en de quiz „Zoek de zin op" onder leiding van Dick van Bommel. Vrijdag 20 september: Milly Scott, zang, Cor Steyn en de combo van Gerard Engelsma, en „Top of Flop". Zaterdag 21 september: Dutch Swing College o.l.v. Peter Schilperoort, en „De Fuijk" met Frits Butzelaar. Zondag 22 september: The Skymasters o.l.v. Bep Rowold met zang van Joke van den Burg en Jan van der Most. yymiyMWMMlPMWWIIIIWWWWWIWIlilWWlWMWIWillWMW ifuiniinnnnnnryww^**"— Niemand zal ontkennen, dat Phi lips grote belangstelling had en heeft voor de invoering van de commer ciële televisie in ons land. Maar de verkoopleiders van bet bedrijf besef fen heel goed, dat men het als het even kan alle mensen naar de zin moet maken. Uitgaande van de wetenschap, dat niet iedere t.v.- kijker verlangend zit uit te kijken naar de reclameboodschappen, die straks via het tweede net worden uitgezonden, zjjn de nieuwe Philips- en Aristona-televisietoestellen uit gerust met een speciale druktoets, die beeld en geluid kan onderbreken zonder het gehele toestel uit te scha kelen. In Amerika bestaat dit sys teem allang. Daar spreekt men van de „commercial"-toets. Wanneer de reclameboodschappen komen drukt men even op de knop. Soms is af standsbediening (dus vanuit de luie stoel) mogelijk. Men kan natuurlijk ook gewoon het toestel even uit schakelen. Men bedenke daarbij echter dat de beeldbuis het meeste te lijden heeft van het in- en uit schakelen van de spanning. De „com- mercial"-toets laat die spanning be staan en bereikt toch hetzelfde doel, namelijk dat u geen reclame ziet.... Bij' stereo-geluidsweergave kan het wenselijk zijn het geluid uit een bepaalde hoek of richting te laten komen. Errjzs heeft in één van^zijn radiotoestellen één van de beide luidsprekers (jraaibaar ge maakt en tevens uit neembaar. Op deze manier zijn er drie mogelijk heden tot geluidsverdeling. rmwlAIMWWWWWWWmmtAAIWWMMWtWMWWWWAAAM kale uitvoeringen verliezen daardoor aan realiteit. De stereotechniek gaat het nu mogelijk maken, dat het verschil met direct horep (zoals in een concertzaal, bij verkeersge luiden of bij onderlinge conversatie) zal zijn uitgewist. Met andere woorden: na 40 jaar radio is men op het punt gekomen van het „natuurlijke geluid." Daarmee is in de techniek van de geluidsoverdracht- op-afstand de eindfase bereikt. Voor stereo-per-radio komt uitsluitend de FM-band in aanmerking. De methode zelf heet multiplex-FM. De invoering zal niet lang meer op zich laten wachten en de studio-apparatuur in Hilversum is er dan ook reeds geheel voor ingericht. Enkele fabrikanten tonen op de Firato al vol-stereo-radio'si Verscheidene nieuwe re radiotoestellen, soms reeds in de mid denklasse, zijn als „stereo-voorbereid." Op de Firato kan men met deze nieuwe vorm van geluidsweergave kennis maken dank zij de stereo-proefuitzendingen van de Ne derlandse Radio Unie.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 11