een wonderwereld in de RAI Stereo-FM-radio is het grote nieuws Vreemde talen leren met een bandrecorder ÏVHi c s u •I Beeldbuis van 12 m 2 Dertiende Firato open op vrijdag de dertiende Geluidsjagers „Mexicaanse hond" is de „vader van het electronische orgel De leraar thuis IA**» DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1963 9 Sterkere beeldbuizen L O E „Stereo-voorbereid" Morgen wordt in het nieuwe RAI-gebouw in Amster dam de Firato '63 geopend, een dorado voor iedereen die iets met elektronica te maken heeft. De Firato is géén warenhuis, waar men op z'n gemak een nieuw tv-apparaat, radiotoestel of platenspelertje komt uit zoeken. Men zou er trouwens door de bomen het bos niet meer zien. Toch heeft de elektronische industrie met die kostbare tentoonstelling de bedoeling de verkoop van haar produkten te stimuleren. Zij heeft echter in plaats van de brallende reclame de weg gekozen van voorlich ting en demonstratie, die een grotere belangstelling voor en kennis van de snelle technische ontwikkeling kunnen bevorderen. En dan wordt er tenslotte toch wel gekocht. De vorm, waarin de Firato na dertien jaren van onstui mige groei wordt gepresenteerd, is bijzonder aantrek kelijk. Meer dan ooit heeft de leek van 13 tot en met 22 september in de RAI de gelegenheid iets te zien en vooral iets te begrijpen van die wonderwereld der elektronica, waarmee iedereen dagelijks heeft te maken. Twee evenementen op de Firato trekken sterk de aan dacht: de compleet ingerichte en doorlopend in vol be drijf zijnde televisiestudio van de N.T.S. en het grote voorlichtingscentrum „Het Elektron", waar de geschie denis, maar vooral de schier onbegrensde mogelijkheden van de elektronische toepassingen worden duidelijk ge maakt. Op deze pagina's vertelt onze Amsterdamse redacteur Fred van Sluis meer van deze belang wekkende manifestatie. p K N O P ëimWÊBrnmmmmMmm fjp~ ~T i 1 mmmm Cu FIRATO '63 Er is in feite maar één nieuwe belang rijke ontwikkeling op de Firato '63 te beleven: de komst van het multiplex- FM-systeem in de radio, met andere woorden: stereo-radio, die reeds enige jaren geleden door de stereo-weergave van grammofoonplaten was voorafge gaan. Gedurende de tentoonstelling zal een experimentele zender van de Neder landse Radio Unie dagelijks in het RAI- gebouw uitzenden. De uitzendingen zijn via de vele stereo-ontvangers op de stands te beluisteren. Er is ieder jaar een Firato, maar er zijn niet ieder jaar revolutionaire ontwik kelingen op het gebied van radio en t.v. Gelukkig maar, ons toestel kan dus nog een paar jaar mee. De kleine veranderin gen, die zich hebben voltrokken op veler lei gebied, zijn echter legio. En omdat het tevens verbeteringen zijn, waarmee iedere radio- en t.v.-bezitter te zijner tijd te ma ken krijgt is het nuttig zich hiervan een beeld te vormen. Op televisiegebied is het voornaamste nieuws het ontbreken van het veiligheids glas vóór de beeldbuis. Een beeldbuis is een luchtledig apparaat, dat aan een enor me druk van buitenaf bloot staat. Men is er nu in geslaagd de voorzijde van die kwetsbare buis zo te versterken, dat het veiligheidsglas kon vervallen. Voordeel: De soms hinderlijke spiegelreflex is ver dwenen. Door de voorzijde van de buis een wat grijze tint te geven hebben enke le fabrikanten de contrastwerking van het beeld iets kunnen vergroten. Een tweede ontwikkeling is de „com- mercial"-toets bij Philips en Aristona, waarmee beeld esn geluid kunnen worden onderbroken zonder de netvoeding uit te schakelen,. Erres komt met het snufje van de beeld vergroting. Via een afstandsbediening kan men door een druk op de knop de centrale beeldpartijen anderhalf maal vergroten. Zo'n close up kan o.a. prettig zijn bij voetbalwedstrijden. Voor de luiaards: Nordmende brengt een nieuw volautomatisch afstemsysteem. Door het indrukken van een toets zoekt het toestel zelf alle ontvangbare zenders op en stelt zich ook automatisch in. Het enige dat men zelf moet doen is het in- en uitschakelen van het toestel. Voor de pechvogels: De Deense Arena ontvangers zijn voorzien van een sectie- chassis-systeem. Dit systeem heeft uitwis selbare bedradingspaneeltjes, die bij sto ring snel door een nieuw kunnen worden vervangen. Het toestel behoeft niet meer naar de werkplaats en de reparatie vergt als alles meezit, slechts enkele ogenblik ken. Voor de klein-behuisden: Een uit Enge land afkomstig G.E.C.-toestel, dat ondanks het grote beeld van 59 cm. op de boeken plank kan staan. Het toestel is boven 21 cm en onder 24,5 cm. diep. Vóór de T.V.-verslaafden: Diverse draagbare T.V.-ontvangers die men kan meenemen naar bos en hei. Voor de practici: Een grote collectie inbouwmeubelen voor televisietoestellen. Op alle toonaangevende radiostands zijn apparaten te vinden voor de ontvapgst van de komende stereo-uitzendingen. Andere toestellen zijn „stereo-voorbereid" en kun nen tezijnertijd worden vervolmaakt mid dels een inbouwapparaat. Dit Erres-toestel is voorzien van een close up-knop. Hierdoor kan men desgewenst centrale beeldpartijen an derhalf maal vergroten. Het systeem is uitgerust met afstandsbediening, zodat men tijdens het kijken rustig in zijn stoel kan blijven zitten. Erres exposeert een stereo-F.M.-ontvan ger, waarvan één der luidsprekers kan worden verwijderd om hem elders In de kamer op te stellen. s. 'bh De Firato '63, die morgen, op de 13de september wordt geopend, is de dertiende tentoonstelling in de Firato-reeks. De eer ste vijf tentoonstellingen werden in Bel- levue in Amsterdam gehouden, voor de eerste maal op een oppervlakte van slechts 500 vierkante meter. In 1953 was de oppervlakte al vervijfvoudigd en in 1959 vertwintigvoudigd. In 1955 was de Firato inmiddels verhuisd naar het oude RAI-ge bouw en in 1961 verhuisde zij mee naar de nieuwe RAI aan het Europaplein. Van de 36.500 vierkante meter expositieruimte van het RAI-complex wordt verreweg het grootste deel 32.000 vierkante meter voor de Firato '63 gebruikt. Van deze ruimte is bijna 5000 vierkante meter in gebruik voor de televisiestudio van de N.T.S. Aan de tentoonstelling wordt deel genomen door 146 standhouders. De geëx poseerde produkten komen uit Nederland, België, West-Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Engeland, Zweden, De nemarken, de V. S., Hongkong en Japan. Het gebruik van de bandrecorder be perkt zich allang niet meer tot bedrijf i-n beroep. Mede door de populaire uit voeringen en prijzen, die op het niveau van die van radiotoestellen liggen, is de .geluidsregistratie voor iedereen mogelijk geworden. Voor velen is dat registreren van geluid een hobby geworden. Velen zjjn ware „geluidsjagers" geworden. Er is zelfs een Nederlandse Vereniging van Geluidsjagers, die op de Firato een in lichtingenstand heeft. Men vertelt daar geïnteresseerde tentoonstellingsbezoe kers van de vele mogelijkheden van de bandrecorder, zoals geluidsregistratie bij al of niet zelf opgenomen films en dia's en het uitwisselen van bandjes met geluidsjagers in andere landen. Er is gelegenheid om reportages van ge luidsjagers uit vrijwel de gehele wereld te horen, waarbjj dan op een groot ta bleau, waarop de beide wereldhelften zjjn afgebeeld, een lampje gaat bran den op de plaats vanwaar de opname afkomstig is. Philips brengt een geheel getransisto- reerd huiskamer-radiotoestel, dat geschikt is voor lichtaansluiting. Het voordeel is, dat de kosten van stroomverbruik zijn te ruggebracht tot 1 cent voor tien uur spelen: Technische nieuwigheden bij de platen spelers moet men met een lantaarntje zoe ken, al zullen velen verliefd worden op een wandmeubeltje van Aristona, waarin platenspeler, versterker en luidspreker zjn samengebracht. B.S.R. demonstreert een platenspeelautomaat met een antikras-in- richting. Dé Firato is er niet alleen voor de ge wone particulier, maar is een manifesta tie van de gehele elektronische industrie. Voor de vakman is er de speciale afde ling bedrijfselektronica, die in de Noord- De elektrogrammofoon, die niet op de radio behoeft te worden aange sloten, wint steeds meer terrein. Philips heeft een opvallend model, waarbij luidspreker en versterker bef,dé' in het deksel' Wn onderge bracht. De platenspeler kon hierdoor een zeer plofte v.qt,m krijgen. hal van de RAI is ingericht, buiten de „loop" van het gewone publiek en alleen voor vaklieden toegankelijk. Voor de liefhebber is het goed toeven in de RAI-hallen. Hij zal tal van kleine verbeteringen Ontdekken, zoals de stereo- fonische hoofdtelefoons van Sennheiser of de hoogwaardige microfoons met een gro tere 'stroomdichtheid van Westinghouse. Bosch heeft nieuwe mcrbilofooninstallaties voor auto's en batterijenfabrie'k Herber- hóld exposeert spéciale batterijen voor transistortoestellen en voor de P.T.T.-se- mafoon. De groep van Engelse exposan ten laat o.m. nieuwe geluidsversterkers zien en bandrecorders voor taalonderwijs. Er zullen de komende dagen duizenden mensen op de Firato langs de nieuwste televisie en radio-toestellen, de bandrecor ders, de platenwisselaars, de stereoluid sprekers en de draagbare radiootjes in talloze uitvoeringen wandelen. Maar de elektronische industrie toont ook dit jaar weer een nieuw „huiskamer-artikel", het elektronische orgel. In de reclame wordt erop gewezen, dat het elektronische orgel zo geschikt is „voor de hedendaagse mens, die geen tijd of geduld meer hegft voor langdurige mu ziekstudie". En verder: „Men kan er na melijk met betrekkelijk weinig studie en oefening al gauw een prachtig vol geluid uithalen, dat geraffineerd en geroutineerd aandoet". De meningen over dit elektronische mu ziekinstrument zijn verdeeld. Sommigen vinden het een fraai geluid (aannemende, dat Cor Steyn of Johan Jong aan het kla vier zit en niet de beginnende neef Piet „die geen tijd of geduld heeft voor lang durige muziekstudie".) Anderen prefereren een „eerlijk" instrument als piano en viool. Het moderne elektronische orgel is echter een waar wonder der techniek. Merkwaardig is, dat de klankoverbren ging in feite berust op hetzelfde verschijn sel als het beruchte „gillen", dat de oude ren zich herinneren uit de begintijd van de radio, en dat toen bekend stond als„de Mexicaanse hond". Het snerpende geluid, dat men genereren noemde, is in de loop der jaren in gereguleerde banen geleid met het gevolg, dat men er nu fraaie to nen en klankcombinaties mee kan voort brengen in zulk een rijke verscheidenheid, dat men er als het ware een heel orkest mee kan imiteren. Een elektronisch orgel is niet goedkoop Dat kan ook niet. als men bedenkt welk een indrukwekkend aantal schakelingen, verbindingen en buizen er nodig zijn voor zulk een verrassend grote klankvariatie. Een zelfs nog bescheiden tweeklaviers-in- strument met een half pedaal kost dan ook f 3000 a 4000. Om een groter publeik te bestrijken heb ben twee fabrikanten, Philips met Phili- corda en Vreeken met Eminent, eenvou dige uitvoeringen gemaakt, die bestemd zijn voor de beginneling. Philips brengt een eenvoudig model voor 1100 a 1200 voor aansluiting op een radiotoestel en voor 1500 a 1600 compleet met bij behorende versterker, luidsprekers en na galm. Vreeken heeft een tweeklaviers met half pedaal in een eenvoudige uitvoering, die 1995 kost. De ijver, waarmee de elektronische industrie propaganda voert voor het ge bruik van de bandrecorder spruit niet voort uit de nobele ingeving de mens heid te willen dienen. Men heeft ook en eerlijk gezegd meer oog voor de verkoopcijfers. Maar het een behoeft het ander niet uit te sluiten. Zo kan men Dit elektronisch orgel is speciaal ge maakt voor de huiskamer. Een fraai meubel met een enorme klanken variatie. De prijs van f 3975 voor komt vooralsnog, dat het eenzelfde aftrek zal hebben als bijvoorbeeld televisietoestellen. ife'i 3#8. 3 rónder overdrijving zeggen, dat de toe passing van de bandrecorder bij de- talenstudie tot verrassende resultaten kan leiden. Volgens betrouwbare gegevens studeer den er in 1952 meer dan 150.000 Neder landers (buiten de normale dagscholen) een vreemde taal. Een zeer klein deel nam privé-lessen, de massa echter vólgde een schriftelijke cursus of klassikaal on derwijs. De meeste taalbeoefenaars in de ze groep hebben als enige doel enige spreekvaardigheid te krijgen. Voor hen was de vinding van de gesproken gram mofoonplaat al een grote vooruitgang. Maar één ding ontbrak bij deze methode: de zelfcontrole. Men kon weliswaar de zin nen zo goed mogelijk nazeggen, maar er was geen leraar die de nodige correctie kon geven. De bandrecorder heeft de mogelijkheid geschapen de ideale toestand van de pri- véles te benaderen. Door telkens na de gesproken zin op de band ruimte te la ten voor het nazeggen kan de leerling on middellijk bij opnieuw afdraaien horen of zijn uitspraak met die van de leraar overeenstemt. Zo niet, dan kan hij zijn eigen stem uitwissen en het nog eens over doen. Deze methode heeft zich inmiddels ortt- wikkeld tot een geraffineerd opgezet systeem voor klassikaal ondërwijs op mid delbare scholen en universiteiten. Men voegde aan eén aantal bandrecorders een. „masterrecorder" voor de leraar en een schakelpaneel toe en het „talenpracticum" neemt veel intensiever aan de les deel dan bij normaal klassikaal onderwijs. Hoe zo'n talenpracticum in de praktijk werkt kan men op de Firato zien. Er is er een ingericht en men hoopt vooral op bezoek van belangstellenden uit onderwijs kringen. Vastgesteld is, dat in normaal klasver- band een bepaalde leerling tijdens een taalles van een uur slechts enkele minuten toekomt aan het spreken van de taal. Bij het talenpracticum kan de leerling vrijwel de helft van de tijd spreken en de andere helft luisteren naar wat er tegen hem wordt gezegd. Zowel leraar als de leer lingen beschikken ieder over een specia le bandrecorder, waarmee men tegelijker tijd kan afluisteren en naspreken. De le raar kan zich via het schakelpaneel in verbinding stellen met elke leerling. De resultaten, die tot dusver met deze methode in verschillende landen zijn ge boekt, zijn bijzonder gunstig. Er wordt be ter en sneller geleerd en elke leerling Op de Firato kan men kennismaken met een tot dusver ongekend groot televisie beeld. De beeldbuis die is gemonteerd in de tot televisiestudio omgebouwde Oosthal en waarop de toeschouwers op de tribune het resultaat kunnen zien van het werk der cameralieden op de speelvloer, is drie bij vier meter groot! Bijna van hef begin van de televisie af is gezocht naar grotere beeldschermen. Er wéren echter grenzen, die zich moei lijk lieten overschrijden. In de eerste plaats kon men de beeldbuis niet te groot ma ken vanwege de grote druk op de luchtle dige buizen. In de tweede plaats treden bij vergroting van het beeld sterke licht- verliezen op. De „reuzenbeeld"-televisie op de Firato is gebaseerd op een zeer bijzonder sy steem. Het licht wordt geleverd door een 1800 watt gasóntladingslamp. Het wordt gebundeld en via drie spiegel-strippen op een holle spiegel geworpen, waarop een min of meer kleverige olielaag van zeer bijzóndere samenstelling is aangebracht. Deze olielaag vormt de clou van de vin ding, want zij heeft de eigenschap gevoe lig te zijn voor bestraling met een elektro nenbundel. Onder deze bestraling vertoont zij namelijk vervormingen en wel prefcies volgens de intensiteit van de elektronen bundel, dus volgens het erop geworpen beeld. Een wat ingewikkeld apparaat voor de huiskamer, maar daar is het ook niet voor bedoeld. Het reuzenscherm zaLi zijn toepassing vinden bij weergave vak- grote evenementen, die door vele mensa è- tegelijk willen worden gezien.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9