„De Opvolger" van Reinhard Raffalt; grote rollen van Ko van Dijk en Ko Arnoldi De kardinaal in gevangenschap" DE PROGRAMMA'S Ensembleopende zijn seizoen met twee voltreffers Él Londense première van „De Plaatsbekleder" Eerste grote avond van jazzclub Ekestos Veit Harlan gaat in Limburg spelen Haarlems Leger des Heilskorps gaf afscheidsavond vóór zijn Deense tournee VAN CHRISTINE ARNO TH Y DONDERDAG 19 SEPTEMBER 1963 John Korporaal door agenten opgebracht nabeschouwingen Litteraire Ontmoeting aan Elsschot gewijd T. N, P. Zwaanswijk J. Damshuizer De radio geeft vrijdag T elevisie programma «KM*1- ■SÜS MET DE TWEEDE OPVOERING in dit seizoen van „Der Nachfolger" van Reinhard Raffalt is Ensemble het enige gezelschap geworden dat kan bogen op twee voltreffers, als begin van zijn sei zoen. Na het gisteren op deze plaats be sproken „Het Grote Oor" zag ik woens dagavond in de Rotterdamse stads schouwburg de derde opvoering van „De Opvolger", het stuk dat de verkiezing van een nieuwe paus behandelt en ons dus een blik gunt achter de gesloten deuren van het conclaaf der kardinalen. Het stuk zal dit seizoen slechts twee maal in Haarlem worden gespeeld, namelijk zaterdag en zondag aanstaande. HOEWEL DE SCHRIJVER zelf er de nadruk op legt dat hij geen historische fi guren of situaties op het oog heeft, ma ken we in feite een pauskeuze mee zoals die zich bij de verkiezing van Joannes XXIII moet hebben voorgedaan toen men, om uit een impasse te geraken, tussen twee kandidaten waar geen tweederde meerderheid voor te verkrijgen was, even eens een menselijke middenfiguur heeft uitverkoren die aller idealen in zich ver enigde. Dat is in ieder geval de gang van zaken in het onderhavige stuk en ook de geschetste figuur van de kardinaal van Bologna die aan het eind de stemmen van alle anderen op zich verenigt, wekt in me nig opzicht reminiscenties aan de eenvoud en het gevoel voor humor van de vorige paus. Naast deze betrekkelijke actuali teitswaarde, heeft het stuk natuurlijk de aantrekkingskracht van alle inside-stories. We zouden er immers wel eens bij willen zijn daar in de Sixtijnse kapel om de kerkvorsten onder elkaar te horen beraad slagen! Welnu dié behoefte wordt door dit eerste stuk van Reinhard Raffalt ad fun- dum bevredigd en zie: het is allemaal net zoals we gedacht hadden; er zijn heers zuchtige kardinalen en meelopers, conser vatieven en vooruitstrevenden, laffen en moedigen en ze discussiëren net als gewo ne mensen. DE KARDINAAL van Macao (en mooi Chinees rolletje van Ton van Duinhoven) waarschuwt voor het gele gevaar, de kar dinaal van Boedapest (een beetje larmoy ant gebracht door Lex Goudsmit) heeft het moeilijk achter het ijzeren gordijn en de kardinaal van Oeganda (mooi van gebaar en intonatie door Otto Sterman gespeeld) moet in Afrika veel primitief bijgeloof overwinnen. Het heeft kortom wel eens iets van de huisbakkenheid die ook de ver halen over vorstenhuizen in damesbladen aankleeft. Het is die net iets te vergaande poging tot waarschijnlijkheid, die het stuk iets te rechtlijnig, te geënsceneerd en daardoor juist ongeloofwaardig maakt. Maar daar staat tegenover dat het spel met een enorme flair en intelligentie in elkaar is gezet. Uit het weinig mogelijk heden biedende materiaal is een bijna voortdurend boeiend stuk opgebouwd. De expositie is bijvoorbeeld zo handig dat men ook zonder de minste voorkennis van de situatie binnen tien minuten in de ge compliceerde materie is ingewijd. In de grote scène van de beraadslagingen vóór de pauze, waarbij kardinalen uit alle wind streken op toneeltechnisch bijzonder knap pe wijze hun solootje krijgen toegewezen, groeit het stuk naar de climax toe, waar in de kardinaal van Bologna langzamer hand beseft dat hij bij de volgende stem ming heel veel kans maakt. NA DE PAUZE als de op alle moge lijke dogmatische en menselijke gronden gebaseerde twijfel van de aanstaande paus aan zijn eigen geschiktheid moet worden overwonnen, wordt het stuk minder strak van lijn, zij het dat dan juist Ko van Dijk zijn kans krijgt om op prachtig doorleefde wijze de zielsconflicten uit te beelden van de eenvoudige priester die uiteindelijk, bijna als martelaar voor de goede zaak, de Heilige Stoel beklimt. Karl Guttmann met zijn bekende voor keur voor het minutieus uitbeelden van rituelen had voor een bewonderenswaardig monumentale regie gezorgd al verviel hij een enkele keer tot een sentimenteel soort pathetiek. De opvoering maakte uiteraard de meeste indruk en was ook het overtui gendst wanneer zuiver menselijke proble matiek aan bod kwam. Dat was met na me het geval in de sterfscène van de 90- jarige kardinaal van Toledo waarvan Ko Arnoldi met de tot het uiterste versimpel de middelen van heel oude kunstenaars iets zeldzaam indrukwekkends maakte. Het blijkt telkens weer de verdienste van (Van onze redacteur in Amsterdam) Honderden mensen waren er woensdag tijdens de lunchpauze op het Amsterdam se Rembrandtplein getuigen van hoe de 41-jarige filmregisseur John Korporaal in de stevige greep van enkele politieman nen werd opgebracht. De regisseur had ten onrechte verklaard vergunning te heb ben voor het opnemen van een filmscène op het plein. De heer Korporaal had voor een documentaire over de hoofdstad bij het plantsoen van het Rembrandtplein enkele kunstschilders geplaatst, die hier hun schilderijen hadden opgesteld. Hier mee wilde hij de inmiddels tot het ver leden behorende kunstenaarsmarkt imi teren. Voor het uitstallen van schilderijen op de openbare weg is echter een vergun ning nodig. Toen drie agenten aan de le den van de filmploeg naar deze vergun ning vroegen zei de regisseur, dat hij mondeling toestemming had gekregen Dat bleek niet juist. De agenten sommeer den tot driemaal toe de doeken te verwij deren. Toen hieraan geen gevolg werd ge geven deden de agenten dat zelf en vroegen tevens de naam van de heer Kor poraal. Deze weigerde. De agenten som meerden toen de heer Korporaal naar het politie-posthuis te gaan. Deze weigerde op nieuw en ondervond daarop dat politie mannen voor dergelijke gevallen speciale grepen hebben geleerd, waarbij de armen op de rug worden gedraaid. In het post huis heeft de heer Korporaal toegegeven nooit toestemming voor het uitstallen van schilderijen te hebben gevraagd. Na een uurtje werd hij vrijgelaten. De betreffen de scènes van de film waren juist ge reed toen de politie begon op te treden Komende week gaat in het Londense Aldwych theater de première van de En gelse versie van „Der Stellvertreter" (de plaatsbekleder), het toneelstuk van de 32- jarige protestantse Duitse auteur Rolf Hochhuth waarin de houding van wijlen Paus Pius XII ten opzichte van de ver volging der Joden door de Nazi's ter spra ke komt. Hochhuth zelf hoopt er bij aan wezig te zijn. De Engelse vertaling is van Robert David MacDonald en Clifford Wil liams voert de regie. Het stuk wordt ge speeld door de Royal Shakespeare Com pany. De tegenstellingen welke de opvoering van het stuk in West-Duitsland reeds heeft opgeroepen, zijn de afgelopen tijd ook in de Engelse pers aan de dag getreden. Het katholieke „Genootschap voor de Waar heid" geeft nu een vlugschrift van twintig pagina's uit waarin critiek op het stuk ge leverd wordt. Dit vlugschrift, onder de ti tel „De Paus, de Joden en de Nazi's", is geschreven door Sir Alex Randall, voor malig Brits ambassadeur in Denemarken die ook als diplomatiek functionaris ten Vaticane heeft gestaan. Het Shakespeare gezelschap publiceert ook een brochure waarin de achtergrond van het stuk wordt geschetst en meningen van 'n aantal mensen erover worden weer gegeven. De huidige paus schreef in juni jl., toen hij nog kardinaal Montini en aarts bisschop van Milaan was, in een brief aan het Britse katholieke weekblad „The .Ta blet" dat de persoon van Pius XII in het stuk van Hochhuth „geheel verkeerd weer gegeven" is. De rol van Pius XII wordt in het Londense theater gespeeld door de 57-jarige Alan Webb, die nogal op de door hem voor te stellen paus gelijkt. Ook het gezelschap van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg te Brussel zal, even min als de Haagse Comedie, bjj nader in zien Hochhuths „Plaatsvervanger" op het repertoire nemen. De argumenten zijn vrijwel gelijk aan die van de directie van het Nederlandse gezelschap. Men wilde te Brussel wel een verkorte versie spelen, maar niet die, welke de au teur zelf van zijn stuk voor het buiten land heeft gemaakt, omdat men van oor deel is dat dit stuk te zeer Paus Pius XII voorstelt als iemand die de partij van Hit- Ier heeft gekozen. In plaats van „De Plaatsvervanger" zal thans „Arme Bitos" van Jean Anouilh worden gespeeld. Op veelal nuchter poëtische wijze legde Hans Andreus in een scenario zijn impres sies vast van de dingen, die het afscheid van de zomer en de komst van de herfst kenmerken. Naast wat versleten elementen als „les feuilles mortes", het verlaten strand, de weer tot leven komende stad en de dia plaatjes van de vakantie, had dit door Jan Venema gerealiseerde filmprogram ma tal van aardige fragmenten kunnen bevatten, als de regie en de afwerking niet zo storend waren geweest: de meeste gelegenheidsacteurs zegden braafjes hun dialogen en losse zinnen op; vele scènes waren te kort „gesneden" en hinderlijk a- synchroon was 't gesprek van het verliefde paartje in de trein. De redactie van AVRO's „Televizier" had kennelijk moeite gehad het half uur, dat overeenkomstig de nieuwe stijl van de ze omroep voor haar rubriek uitgetrokken was, te vullen. Het commentaar op de Troonrede was niet alleen „radio", maar ook na alle persbeschouwingen mos terd na de maaltijd; de reportage over de voorbereiding van de musical „Oliver' concentreerde zich te veel op Jan Nelis- sen, de jongen die de hoofdrol mag spe len en de interviews, die Peter Fock met de trainers van Sparta en Feyenoord had De jazzsociëteit Ekestos aan het Sta tionsplein in Haarlem houdt zondag haar eerste grote avond in het gebouw van de sociëteit. Het kwartet van Mis ja Mengel berg zal dan optreden. Het bekende kwar tet bestaat naast pianistleider Mengelberg uit Marijn de Rijk (bas Han Bennink (drums) en Tony Vos (altsax). Vrijdagavond 20 september is de laatste leden-inschrijfavond. Dan zullen moderne grammofoonplaten gedraaid worden. Van links naar rechts Alex van Rooyen, Ko van Dijk en Max Croiset in „De Opvolger" van Raffalt. Guttmann op het juiste moment voor de geschikte rollen belangrijke spelers aan zijn gezelschap te verbinden. VAN DIJK, dit jaar voor het eerst niet vast aan een gèzelschap verbonden, kreeg hier zijn eerste mooie kans op vrije voe ten en ook Arnoldi was bijzonder gelukkig „gecast". Max Croiset toonde ons verder een prachtige spijkerharde kardinaal van Palermo en andere verzorgde individuele prestaties van belang werden geleverd door Joop van Hulzen en Adolf Rijkens. De Belgische acteurs Ben Royaards en Alex van Rooyen toonden zich uitenge- woon talentvol maar hun vooralsnog krachtige Vlaamse accent blijft naar mijn smaak een bezwaar. Er waren nogal wat confectie-decorstukken met hoekjes van de Sixtijnse kapel die met hun namaak-rea- lisme lelijk aandeden, terwijl hun ma ker Jörg Zimmermann ook de kostuums had ontworpen, waar hij niet veel werk aan kan hebben gehad. Als knapgebouwd stuk over een niet al ledaagse problematiek een voorstelling, die alleszins het aanzien waard is. Hans van den Bergh In een tweetal Limburgse plaatsen zal de komende maand het jubileumstuk Traumspiel" van Strindberg worden op gevoerd door het Grenslandtheater uit Aken. Dit gebeurt op dinsdag 1 oktober te Maastricht en op zaterdag 21 oktober te Kerkrade. Op zichzelf is dit niets buiten gewoons, alleen valt het op dat het stuk wordt geregisseerd door Veit Harlan en de hoofdrol wordt gespeeld door Kristina Söderbaum. Het geval is namelijk dat het paar Harlan-Söderbaum zich voor de na zi's bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt door het Joodse volk in een bijzonder kwa lijk daglicht trachten te stellen middels de film „Jud Süss". De directeur van de Maastrichtse schouwburg was toen wij hem tracht ten te bereiken uitstedig. Nadere infor maties kregen wij van de administrateur. Deze deelde ons het volgende mede: „Wij hebben het stuk aangeboden gekregen door Aken. Men deed dat zonder de naam van de regisseur bekend te maken. Mis schien hebben ze dat wel met een bedoe ling gedaan. Door het feit, dat die „grap penmaker" (zoals de administrateur zei) van „Jud Süss" nu de regisseur is, zit er wel een vervelend kantje aan het stuk. Maar goed, wat hebben wij met die man te maken. Al is hij nóg voor 100 percent Nazi, zijn gedachten kan hij toch niet in het stuk tot uitdrukking brengen. Luister goed, wij willen de praktijken van die man niet goedpraten, maar we hebben nu een maal een contract. Als die grappenmaker verkeerd is geweest, zal hij er in zijn land wel voor gestraft zijn. In ons land waren er toch ook velen fout en die heb ben we toch ook weer geaccepteerd, al dus de administrateur van de Maastricht se schouwburg. In Aken heeft Veit Harlan een proces gewonnen, nadat de Joodse gemeente al daar had getracht te laten verbieden om het duo Harlan-Söderbaum te laten optre den. Harlan werd in het gelijk gesteld en de Joodse gemeente zweeg daarna. Het stuk trok volle zalen. Asjkenazy. De Russische pianist Wla- dimir Asjkenazy heeft verklaard dat hij en zijn IJslandse vrouw voortaan ongeveer de helft van het jaar in Moskou zullen wonen en de andere helft in Engeland „Mijn eerste plicht is mijn plicht tegenover Rusland", verklaarde de 25-jarige pianist. „Maar sedert mijn vrouw en ik eerder dit jaar naar Rusland zijn teruggekeerd heb ben wij onze zoon erg gemist". Het echt paar heeft zijn kind namelijk achtergelat ten bij de ouders van mevrouw Asjkenazy, het echtpaar Tryggveson in Londen. DE KARDINAAL in gevangenschap" door Christine Arnothy, uit het Frans Le Cardinal Prisonnier"vertaald door Dolf Verroert. Uitgave van Bruna te Utrecht in de Zwarte Beertjes-reeks. DE SCHRIJFSTER Christine Arnothy, van wie eerder „De genezer" (Le guéris- seur) als Zwart Beertje is verschenen, heeft nu een roman geschreven over een Hongaarse kardinaal die al twintig jaar in de Amerikaanse ambassade in Boedapest verblijft. De roman speelt zich af in het jaar 1976. De opstand in 1956 in Hongarije en de toevlucht die kardinaal Mindszenty in de Amerikaanse ambassade in Boeda pest heeft gevonden zijn dus duidelijk de voor de schrijfster inspirerende gegevens geweest. Zij heeft zich zwaar belast door haar roman wat plaats, figuur en tijd be treft zo direct aan de werkelijkheid van 1956 te liëren. Nu moest zij op basis daar van een politiek wereldbeeld scheppen van twintig jaar later, voorts de sfeer van de Amerikaanse ambassade daarop enten, en zich het moeilijkste een hoofdfi guur creëren die twintig jaar ballingschap heeft verdragen in omstandigheden die de schrijfster zich heeft moeten verbeelden om te kunnen gissen hoe haar hoofdfiguur zou zijn. Het vreemde is dat de schrijfster haar roman wellicht twintig jaar later laat spelen om niet te nauw aan het heden ge bonden te zijn, terwijl het gestelde doel daardoor nog moeilijker werd. Want voor het thema van haar roman het dub belgangersmotief is die verschuiving in tijd niet nodig. Ze heeft dus wel een af stand willen scheppen, maar door die in de tijd te zoeken heeft ze haar litteraire ruimte verkleind. Elke geestelijke had haar hoofdfiguur kunnen zijn nog steeds: gelezen haar thema en had haar kunnen ontlasten van de noodzaak een nieuwe politieke wereldsituatie te beden ken als kunstgreep om decor te schep pen. Door de behoefte, om afstand te ne men van de inspiratiebron, zo onvolledig tegemoet te komen heeft zij zich voor een vrijwel onuitvoerbare taak gesteld, want niet de toestand van twintig jaar later is wezenlijk in haar roman, maar de per soonlijke relatie tussen twee mensen. DE ROMAN IS wel in grote lijnen hel der gecomponeerd, maar overal waar het werelddécor, de twintig jaar later, de le vens van haar figuren direct beïnvloedt ontstaan wrijvingen tussen hun karakters en de opgelegde situatie waaraan zij moe ten gehoorzamen. Het gegeven is als volgt: een Amerikaanse wiskundige Mor ton uit Princeton, broer van de ambassa deur in Boedapest, lijdt aan een ongenees lijke ziekte. Hij lijkt precies op de kardi naai en hij wil in de ambassade sterven, opdat de kardinaal dan als de wiskundige Morton de vrijheid kan kiezen. Een kort zichtige droom van een zieke man, die een mislukt bestaan groots wil besluiten, naïef en goedbedoeld. NU IS JAMMER dat de schrijfster niet duidelijk maakt waarom het juist de kar dinaal en een wiskundige van wereldfor maat moeten zijn die het thema dragen. Een dorpspastoor en een leraar hadden er ook voor kunnen poseren en de schrijfster wellicht minder belast met neventaken die de actualiteit moeten raken. Maar niet al leen heeft Christine Arnothy door die ac tualiteitsbinding haar doel niet bereikt, ook is zij gehandicapt door het feit dat zij denkwijzen van een te veel voorkomend karakter projecteert naar geesten die een hogere kwaliteit toegedacht moet worden: die van de kardinaal en de Princeton-ge- leerde. Die vertilling wreekt zièh. Telkens doen de hoofdfiguren iets wat, gezien hun tot dan toe geschetste karakters, onwaar schijnlijk lijkt. DE AMBASSADEUR bloost na enkele woorden met de kardinaal te hebben ge wisseld, hij verliest te vlug al zijn zelf vertrouwen en zelfverzekerdheid. Dat kan natuurlijk, maar niet na de onbeduiden de woorden die hij met dé kardinaal ge wisseld heeft. De kardinaal door twin tig jaar ballingschap en hoog priesterschap gerijpt tot een wijze grijsaard die in vol strekte innerlijke rust leeft walgt, krijgt een vlaag van drift, voelt plotseling angst, Wordt verslagen door moeheid, omdat de wiskundige hem met zijn benarde hoop benadert. Na twee eenvoudige gesprekjes zegt de primaat der Hongaarse kerk de man die twintig jaar ballingschap rus tig heeft gedragen, die de hel van de Hon gaarse opstand heeft meegemaakt al tegen Morton: „U gooit mijn leven over hoop" en spreekt van een beproeving. Drie keer vraagt de kardinaal. „Wilt u biechten?" terwijl Morton heel duidelijk heeft gezegd atheïst te zijn, nooit ge knield te hebben. Overigens blijkt verder op in het boek dat Morton in een rooms- katholieke kerk getrouwd is en daar hoort heel wat knielen bij. Vreemd is ook dat de wiskundige op pagina 46 ontzaglijk zwaar genoemd wordt en op pagina 104 geen gewicht blijkt te hebben beide ma len volgens de kardinaal die de man moet tillen. Deze overrekking van personen en hun gevoelens en gewichten komt van buitenaf omdat ze bedacht zijn. Ook zou den alle spionnen werkeloos zijn gewor den omdat de wereld in totale rust ver keert, maar even na die constatering blijkt er toch weer een spion in de Amerikaan se ambassade te zijn. Ook blijkt niet waarom de kardinaal in het nieuwe we reldbeeld nog steeds balling moet zijn. Voorts worden teveel personen door el kaar beurtelings op hun dichterlijkheid attent gemaakt. De schrijfster heeft zich, door haar obligate binding met de actuele inspiratiebron, niet kunnen identificeren met haar stof en daardoor ontstaan zulke tegenstrijdigheden. OPVALLEND IS DAT in dit boek, even als in „De Genezer",juist die persoon aan een eigen gestalte toekomt die door de schrijfter nauwelijks is aangeraakt: in „De genezer" de echtgenoot Max van de vrouw die zich aan de pseudo-arts ver gooit, in „De kardinaal" de arts No robov, wiens vrouw bevriend raakt met de echtgenote van de Amerikaanse ambas sadeur. Die ambassadeursvrouw lijkt weer op cïe vrouw uit „De genezer": ook hier een fanatische vrouw, erotisch gestoord, die heel vrijdenkend wil zijn maar, naar aan leiding van een plotselinge opwelling die niet uitgelegd wordt, duidelijk inziet: „Wat nooit in haar had kunnen ontluiken, ver anderde nu in een soort religieuze obses sie. Eigenlijk ben ik katholiek, mijmer de ze, katholiek.Waar in beide boe ken dus een onbevredigde, weinig geor dend denkende vrouw op de voorgrond komt die door hogere aspiraties aan haar verkeerd begrepen burgerlijkheid tracht te ontsnappen", komt ook in beide boeken maar nauwelijks door de schrijfster van buitenaf aangeraakt een mannen figuur naar voren die in rustige zelfver zekerdheid en liefderijke toewijding ge stalte geeft aan zijn leven. Maar ja, op grond daarvan zouden we de boeken toch niet willen aanbevelen. Christine Arnothy heeft haar maat nog niet gevonden; kenmerkend voor de twee boeken, die hier genoemd zijn, is de overrekking van karakters naar situaties waar zij te klein voor zijn. HET MUZIEKKORPS van het korps „Haarlem-Centrum" van het Leger des Heils hoopt vrijdagavond naar Dene marken te vertrekken, waar het tijdens een tournee enige centra van het Deense Leger des Heils zal bezoeken voor het geven van concerten. Met deze con certen willen de Haarlemse Leger des Ileils-muzikanten met hun kapelmeester Berend Schut de uitgevoerde muziek dienstbaar maken aan het religieuze ideaal, dat hen bezielt en dat ook aan de uitvoeringen door het korps gegeven op de afscheidsavond, die woensdag in de tuinzaal van het gemeentelijk Con certgebouw werd gehouden, een eigen accent gaf. HET KORPS vertolkte voor zeer tal rijke toehoorders het programma, dat voor de Deense tournee is samengesteld en dat karakteristiek is voor muziekavonden van het Heilsleger. In hoofdzaak werd het gevormd door zogenaamde selecties; dat zijn composities, waarin uitverkoren Leger des Heils-liederen verwerkt zijn. Enkele marsen, een compositie voor solotrombone met orkest en een „air varié" completeer den het instrumentale programma. Aan de voorbereiding van de uitvoe ringen was, gezien de uitstekende presta ties, die op deze avond geleverd werden, hard en met grote zorg gewerkt. Een voor treffelijke vertolkingseenheid heeft de kapelmeester Berend Schut tot stand weten te brengen, een eenheid in techni sche gaafheid en homogene sonoriteit van de instrumentengroepen, klanksterkte- nuanceringen en muzikale geladenheid. De uitvoeringen hadden de kracht der over tuiging. HET SPEL VAN DEZE muzikanten dwong tot luisteren, want het vervulde een zending in muzikale en in religieuze zin Bij deze uitvoeringen hebben de bespelers van pistons, tuba's en trombones zich met solistisch vertolkte fragmenten bijzonder kunnen onderscheiden. De jonge trombo nist Wim Bon vertolkte zeer verdienstelijk de solo-partij van „Ere zij aan God" van William Cooper, met zorg,, maar voor de akoestisch moeilijke ruimte van de tuin zaal, met wat te sterk klankvolume door het korps begeleid. Het dynamische con trast tussen begeleiding en solo bleef daar door te gering. Als vocale intermezzi bracht een man nenkoor, gevormd door leden van het muziekkorps met beschaafde, gevoelige klank het lied „Wilt heden nu treden", een Deens lied in de oorspronkelijke taal en een Nederlandse bewerking van een negro-spiritual „Were you there, when they crucified my Lord" ten gehore. DE AVOND, die ingezet was met de uit voering van het Deense en het Neder landse volkslied, werd enthousiast en toe gewijd geleid door luitenant-kolonel P. Deurloo, divisie-officier van de Centraal- Nederland-divisie. Aan kolonel Deurlo is de leiding van de Deense tournee opge dragen dit naar aanleiding van de slechte start van deze clubs waren te onbenullig om uitgezonden te worden. Na de voortzetting van de avonturen van mr. Cox die in weerwil van de grimmige aankondiging hoe langer hoe on waarschijnlijker worden kwam uit de Firato-studio de vrolijkheid van een Antil- liaans zang- en dansfeest in de huiskamer over. Met steun van Stanley Cras werd het zij het dan niet zo hecht op soms verrassende wijze door Thijs Cha- nowski samengesteld en geleid. Als een der nieuwe gastheren van „Lit teraire ontmoetingen" slaagde Simon Car- miggelt erin een sterke karakteristiek te geven van de Vlaamse schrijver Willem Elsschot en diens werk. Regisseur Hans Keiler ondersteunde met vaak interessant foto- en filmmateriaal Carmiggelts woor den. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 12.00 AVRO 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Klaarwakker: lichte grammofoonmuziek en reportages. (Om 7.35 Van de voorpagi na, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klas sieke grammofoonmuziek. 9.25 Het drie jaarlijks congres van de Algemene Be drijfsgroepen Centrale te Amsterdam (I). 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Morgen wijding. 9.55 De Wijkzuster en de Christi na Vermeijden Stichting, gesprek. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Het driejaarlijks congres van de Algemene Bedrijfsgroepen Centrale te Amsterdam (II). 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Moderne kamermuziek. 11.40 Orgelspel. AVRO: 12.00 Licht instru mentaal ensemble en zangsolist. 12.20 Re geringsuitzending: Voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Sport en recreatie, afgewis seld met grammofoonmuziek. 13.00 Nws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Kinderkoor. 14.20 Harprecital: oude mu ziek: stereo-uitzending. 14.40 Litterair pro gramma en voordracht. 15.05 Amerikaan se amusementsmuziek. VARA: 16.00 Mo derne orkestwerken (gr.). 16.30 Roemeens orkest: stereofonische uitzending. 17.00 Voor de zieken. 17.30 Ballroomorkest: ste reofonische uitzending. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte grammofoon muziek. 18.25 Marinierskapel der Konink lijke Marine. 18.50 Loon naar werken, praatje. 19.00 Paulus de Boskabouter. 19.10 Meisjeskoor. VPRO: 19.30 Moderne orkest werken (gr.) 19.50 Daarom praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Het oude wijsje, hoor spel. 20.40 Moderne kamermuziek VARA 21.00 Walsenorkest. 21.30 Gesproken por tret. 2145 Lichte grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Avondwijding. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Es peranto. 23.10 Weerklank: muziekrevue. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 7.00-24.00 NCRV. NCRV. 700 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammo foonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Rijn- en Donauliederen (gr.). 8.30 Lichte grammof.m. 8.45 Balalaikaklanken (gr.) 9.00 Voor de zieken. 9.35 Lichte grammofoonmuziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke muziek voor gitaar, (gr). 10.15 Morgendienst 10.45 Sopraan en pia no: klassieke en moderne liederen. 11.15 In 't zilver, een programma voor oudere muziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht instrumentaal kwin tet. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Musette- ensemble en zangsolisten. 13.40 Canadese Radiophilharmonisch orkest en solist: klassieke muziek. 15.25. Moderne grammo foonmuziek. 15.35 Kamerkoor. 16.15 Wen ken voor de tuin. 16.30 Radiophilharmo nisch sextet: moderne muziek. 17.00 Voor dracht. 17.20 Vocaal ensemble. 17.40 Beurs berichten. 17.15 Hawaiianklanken (gr.). 18.00 Muziekkorps. 18.20 De hangmat, een programma dat schommelt. 18.50 Rege ringsuitzending: Nieuwe regeling voor amateuristische kunst, door mr. L. B. van Ommen, administrateur van de Afdeling Volksontwikkeling van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. 19.00 Nieuws. 19.10 Licht instrumentaal kwartet. 19.30 Radiokrant. 19.50 Koorzang. 20.20 Kamerorkest en solisten: moderne muziek. 2115 Het oude volk viert zijn nieuwe jaar, klankbeeld. 21.45 Theateror kest en solisten: amusementsmuziek. 22.10 Koorzang. 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld, lezingen. 23.00 Kamerorkest: klas sieke en moderne muziek. 23.45 Klassiek strijkkwartet (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht programma. 14.00 Nieuws. 14.03 Ka mermuziek. 15.20 Amerika in bloem. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Oude muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Moderne muziek. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Vlaamse volksmuziek. 20.00 Gevarieerd programma. 20.15 Thea terkroniek. 2040 Amusementsprogramma. 21.45 Volkskunde 22.00 Nieuws. 22.15 Lich te muziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Lichte muziek. 23.00 Nieuws 23.05 Klas sieke en moderne muziek. 23.55-24.00 Nws. VOOR DONDERDAG NCRV: 15.00 Voor. de vrouw. 15.45 Pau ze. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 Toon ladders, gevarieerd programma. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Zwart op wit, documentaire over Indone sië. NTS: 21.00 Ingrid Bergman en Michael Redgave in „Hedda Gabler" van Ibsen. 22.15 Forum over lonen en prijzen. 22.40 Dagsluiting. 22.50 Tweede NTS-journaal. VOOR VRIJDAG VARA: 19.30 Top of Flop. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Hedenavond voorstelling, toneelfrag menten. 21.30 Muzikaal programma. 22.00 Dokter Kildare, Amerikaanse TV-film. NTS: 23.00-23.05 Journaal

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 13