VOORAL VOOR jmj JAARBEURS-NIEUWTJES MAKE-UP Moord op Majorca PANDA EN DE MEESTERDE LESSER NEGENTIEN-JARIG AMBASSADRICE IN AMERIKAANS MEISJE KATOEN EN DOEDE VAN DUYL DONDERDAG 19 SEPTEMBER 1963 Ons vervolgverhaal 95 percent Natuurlijkheid mmtmntm door Paul Tahori LUILAK BARBECUE ONTVET GEBAKKEN SPEK De ogen i 38. „Die fles is uitgewerkt, hoor," zei Panda, de be zittingen van Joris aan diens voeten leggend, „er zaten zeker Inhalige Gedachten in, hè? Nou, ik denk dat de Moerheer daar niet erg blij mee zal zijn!" „Ik bedoel de het goed, Panda," zuchtte Joris, „maar het is alle maal op niets uitgelopen. Ik wilde die flessen met goed geefse gedachten vullen, doch ik schijn alleen maar aan nemen te kunnen denken. Ik ben te slecht." Hier mee was Panda het eigenlijk wel eens, maar nu hij Joris zo somber terneer zag zitten kreeg hij toch mede lijden. „Zo héél slecht ben je nu ook weer niet," zei hij troostend, „soms ben je best aardig, hoor, enne Mqar Joris liet hem niet uitspreken. Met een getroffen uitroep sprong hij op. „Panda!" kreet hij, „JIJ bent goed! We gaan JOUW gedachten bottelen! Dat wordt een reuze succes!" „O eh maar dat vind ik wel een beetje eng," zei Panda bedremmeld. „Onzin, man neke!" riep de ander, „we moeten immers de voor raad van de Moerheer aanvullen? Wat mokt ge dan? Aan de slag!" Vilten damesslob kousen is het laat ste wintermode nieuwtje. Ze zijn warm. soepel in het dragen en de pas vorm blijft behou den. Een tas bestaande uit twee afgeschei den bergruimten. Geruit met effen klep: privéspullen. Andere kant, effen met geruite klep: zakelijke pape rassen. EEN 19-JARIG MEISJE kwam vori ge week uit het verre Californië om met de Nederlandse vrouwen te praten over make-up. Zij weet er het nodige van. Zij is de kleindochter van Max Factor, de man die als eerste de make up van de bühne op straat bracht. Haar naam is Maxine Factor, zij heeft alle afdelingen van de Max Factor „fa briek" doorlopen, zij kent de schoon heidsindustrie van binnen en van bui ten en kan er u-r-e-n non-stop over vertellen. „IN AMERIKA GEBRUIKEN 95 per cent van alle vrouwen cosmetica", zo verzekert zij ons. „De meeste meisjes beginnen er al op hun 11e jaar mee. Cosmetica die eens als één luxe wer den beschouwd gelden nu als een nood zakelijkheid". Een steeds toenemend aantal ziekenhuisverpleegsters raden op advies van psychiaters en psychologen hun vrouwelijke patiënten aan zich na een operatie op te maken. De ervaring leert dat zij die hieraan gehoor geven meteen een stuk van hun zelfvertrou wen herwinnen „De kosmetische in dustrie verkoopt meer dan alleen maar schoonheid, zij verkoopt zelfvertrouwen jn een potje, tube of flesje." En dat is het punt waarop Maxine steeds weer terugkomt. OOK HIER GEBRUIKEN steeds meer vrouwen cosmetica, ze voelen zich zonder make-up ongekleed en zij zijn bereid ter wille van hun schoon heid wat minder te eten. Alleen willen wij nog niet erg aan valse wimpers en pruiken. In Amerika - is bijna iedere vrouw in het bezit van tenminste één pruik. Maxine draagt er zelf ook één. Niet dat zij over haar eigen haar te klagen heeft, maar met een pruik kun je wat meer van kapsel veranderen. „En valse wimpers is bij ons ook de gewoonste zaak van de wereld. Het mooiste is als de wimpers onregelma tig worden geknipt en op gelijke lengte met de eigen wimpers. Dan is er van onnatuurlijkheid geen sprake en als er een ding in de make-up belangrijk is dan is het natuurlijkheid." 16) Aan de andere kant kon Stephen zich niet herinneren ooit een gelukki ge millionair in een Amerikaanse film of een Amerikaans boek te heb ben ontmoet. Na prijzenswaardig ge vochten, gezwoegd, plannen gemaakt en geleefd te hebben voor geld, en na er een heleboel van te hebben verza meld, was men blijkbaar meteen on gelukkig. Deze verhalen waren natuur lijk tot op zekere hoogte een afspie geling van het werkelijke leven; van de neurotische en vele malen ge trouwde erfgenamen, van de tabak en olie-koningen die zichzelf opsloten in Schotse of Moorse kastelen, die ze steen voor steen van de Oude naar de Nieuwe Wereld lieten overbrengen. Stephens nuchtere verstand zei hem echter dat er toch mensen moesten zijn die ondanks geld, een massa geld, erg gelukkig waren. Hij kon zich niet voorstellen dat een mens niet in staat zou zijn te genieten van zijn rijkdom. Toch was dat de les die films, boe ken en tijdschrift-verhaaltjes de Ame rikanen schenen te willen leren. Ste phen had maar weinig rijke mensen gekend. Maar hij had één ding ge leerd: al maakte geld je niet geluk kig, het maakte je in ieder geval boven een bepaald bedrag ach tenswaardig. Pecunia non olet, zoals de Romeinen zeiden. Soms in een paar jaar; soms duurde het een of twee generaties. Met de versnelling van het levenstempo was ook de periode waar in „smerig geld" een „nobel fortuin" werd, aanzienlijk korter geworden. Het kostte de Habsburgers een aan tal eeuwen om van roofridders konin gen en keizers te worden. De klein zoons van de Amerikaanse schurken schonken nu honderdduizenden voor liefdadigheid of verleenden diensten aan datzelfde publiek dat door hun grootvaders was geplunderd. Stephen voelde zich er niet beledigd of zelfs maar verontwaardigd over; hij voel de even weinig sympathie voor de kleine dieven als voor de grote maar hij accepteerde hun bestaan als een onvermijdelijk deel van de „bescha ving". Wat hij haatte was de huiche larij, het pompeuze gedoe en de aanbidding van het geld alleen óm het geld. Dit alles flitste door zijn hoofd ter wijl hij naar kapitein Calvo keek. Ulysses Carpath. Er bevond zich een groot aantal kleine laatjes in Stephens hersens, ingedeeld op data en na men, feiten en vertrouwelijke inlich tingen. Hij was getraind, of had zich zelf getraind, dit onzichtbare systeem goed en gauw te gebruiken. Maar hij hoefde het bijna niet te raadplegen toen hij voor zichzelf de belangrijk ste feiten betreffende Ulysses Car path naging. Afkomst - twijfelachtig. Waarschijn lijk half-Grieks en half-Slavisch. Ge boren ergens in het niemandsland dat met de naam Macedonië wordt aan geduid. Misschien ook wel in de Le vant. In zekere zin kon Carpaths car rière worden vergeleken met die van een andere beroemde figuur: Sir Ba sil Zaharoff; alleen specialiseerde Carpath zich niet in oorlogen. Ei genlijk was hij pas in goede doen gekomen na de tweede wereldoorlog toen de overwinnaars zich afvroegen wat ze moesten beginnen met al het ongebruikte materieel dat zich in on gelooflijke hoeveelheden had opgesta peld in vijf werelddelen en zo'n der tig landen. Carpath had wel niet het monopolie van de markt maar hij had wel een vinger in de pap gehad bij alle belangrijke transacties in sur- plus-goederen. Hij was handig genoeg om niet tegen de reuzen te vechten en hij bemoeide zich dus niet met goud, diamanten, olie en staal. De beroemde „mister Five Percent" moest voor hem model hebben ge staan. Binnen enkele jaren werd de financiële wereld opgeschrikt door een verbluffend feit: Carpath had een bedrag van twee procent in bijna al le uranium, die op het westelijk half rond werd gevonden. Gemiddeld twee procent; want er waren ook mijnen die volledig zijn eigendom waren en in andere had hij een meerderheids belang. Hij werd een internationaal bekende figuur en zijn naam ver- huisde van de kolommen met het fi nanciële nieuws naar de voorpagina. Bij zijn huwelijk met een mannquin van Balmain, op Capri, waren ze ker honderd journalisten aanwezig en eenzelfde aantal fotografen. Carpath was bijzonder fotogeniek; hij was lang, had dik zwart haar en een knap uiterlijk. Zijn bruid, Arlette l'Odry, 3 was natuurlijk een van de grootste schoonheden van onze tijd. Ze kibbel den dikwijls en maakten het even vaak weer goed; er werd eens een foto gemaakt terwijl zij hem in zijn gezicht sloeg en een ander maal een terwijl ze op zijn schoot zat in een hartstochtelijke omhelzing. Dit zou allemaal zijn; er waren zo'r op de wereld, een kleine die van Ulysses Carpaths ren. Maar van alle Carpath de meest internationale. Voor een kapitalist stond hij op bijzonder goede voet met de landen, die eeu wigdurende haat tegen het kapitalis me hadden gezworen; hij had bezoe ken gebracht aan Peking en Moskou, Warschau en Belgrado; en het wa ren geen vakantie-reisjes, zelfs al vergezelde Arlette hem. Zijn ondernemingen waren inge schreven in Tanger en Vaduz; zijn jachten in Panama. De communisten deden zaken met hem, evenals Wall Street en de Lon- dense City. Hij was een achtenswaar dig man geworden - méér dan dat zelfs: een begrip, een beroemd voor beeld van het sprookje van de kran tenjongen die millionair werd. En nu zou hij dus dood zijn. HOOFDSTUK VI De ambulance was gekomen en het verminkte lichaam was op een bran card gelegd en naar binnen gescho ven. Stephen klom niet geheel zonder angst in de jeep; maar ditmaal scheen kapitein Calvo te zeer in ge dachten verzonken om op z'n gewone krankzinnige manier te rijden. Onder weg naar Palma ze stopten slechts een ogenblik bij de Ayudantia om te horen of er misschien een boodschap was gekomen (dat was niet het ge val) vertelde Calvo eindelijk de schaarse bijzonderheden van Carpaths verdwijning. De „Uranium Koning" dat was een van de namen die de populaire bladen hem gaven had aangezeten aan een diner dat te zijner ere in Barcelona was gegeven. Er waren ministers en andere belangrijke per sonen aanwezig geweest; het gerucht ging dat Carpath achter een finan ciële groepering stond, die het plan had voor een groot, hoewel nog vrij wazig bouwproject in de Sierra Ne vada. Het feestmaal duurde tot na middernacht; daarna reed Carpath naar het vliegveld en stapte in zijn privé-vliegtuig. Hij moest in Algiers zijn voor een aantal afspraken de vol gende morgen vroeg. Het vliegtuig vertrok. Het landde in Algiers maar Carpath was niet meer aan boord „Carpath was zelf een uitstekend piloot", verklaarde de kapitein. „Op dergelijke korte reisjes nam hij al leen zijn secretaris en een tweede pi loot mee. Hij had er een hekel aan met een groot gevolg op reis te gaan." „Waar zijn ze nu?", vroeg Barrett. „Ik bedoel de piloot en de secreta ris?" „In Parijs". „Zodra ze in Algiers waren geland en verslag hadden uitgebracht aan de politie, werden ze terug gevlogen naar Frankrijk onder geleide". „Is er een verklaring afgelegd?" „Een korte slechts. Ongeveer een half uur na het vertrek uit Barce lona gaf Carpath, die het vliegtuig bestuurde, de tweede piloot opdracht het van hem over te nemen en hij trok zich terug in zijn eigen compar timent, achter in het vliegtuig. Hij had daar een grote cabine met een badkamer. Zijn secretaris sliep ge woonlijk op een bank in het midden gedeelte van het vliegtuig, dat als sa lon werd gebruikt. 'Wordt vervolgdi De populariteit van de barbecue stijgt in Amerika met de dag. Zelfs in de winter wil men dit gezellig vlees roosteren niet meer missen. Daarom is er een barbecue geconstrueerd, die zon der brandgevaar binnenshuis gebruikt kan worden. Propaan-gas verhit ont- brandbare kunstkolen, die binnen twee minuten zo warm zijn, dat zij vlees en toebehoren in korte tijd gaar kunnen roosteren. Vandaar de naam: Luilak grill. (CONSU). Houdt u ook zoveel van knappend, doorregen gerookt spek? Maar de dok ter heeft het u verboden, het is te zwaar voor u. Hier een methode dit spek iets minder vet te maken, zodat de calorieën en het vetgehalte dalen. Een ons zeer fijn gesneden gerookt spek in eigen vet in een bakpan uithakken. Zor gen. dat het nog niet kleurt, dus op getemperd vuur. Er nu ongeveer 1 dl kokend water opgieten. Het spek en kele minuten zachtjes laten koken, tot dat de helft van het water verdampt is; de andere helft afgieten. Het spek nu verder in eigen vet lichtbruin bak ken Het is nodig, het spek voortdu rend te keren, op een heet vuur. Het spek wordt even knappend en bros als niet ontvet spek. De pittige rooksmaak blijft ook behouden. (CONSU). OOK VOLGENS MAXINE is in de make-up de aandacht nog steeds gericht op de ogen. Voor een goede oog-make- up is het volgende nodig: Een oogschaduw in een kleur harmo niërend met de ogen. Zachtblauw, blauwgroen of goudbruin. Met de pink wordt een klein vleugje op het boven ste ooglid aangebracht en uitgestreken naar alle kanten. Het teveel wordt af- gedept met een tissue. Ideaal is de oog schaduw in poedervorm, die weliswaar na een hele dag dragen iets lichter wordt, maar nooit strepen gaat verto nen. Daarna wordt een smalle lijn op het bovenste ooglid getekend vlak bo ven de inplant van de wimpers met een potlood, dat goed geslepen móet zijn of met een vloeibare eye-liner, die niet afgeeft, maar ook moeilijk te ver wijderen is. Het lijntje mag bij de bui tenste ooghoek iets naar boven lopen, maar dat hangt van de vorm van het oog af. Dan is de mascara aan de beurt. Het borsteltje met steentje mas- KATOEN tijdens de internationale „Herren Mode Woche" die eind augustus voor de tiende maal in Keulen werd gehouden. De „week die eigenlijk maar een paar heel drukke dagen duurde tijdens welke tien vooraanstaande Europese coutu riers hun ontwerpen vrijetijdskleding aan pers en publiek toonden. De ka toenen collectie, „10 E Cotton Ca suals", is de mode zoals die voor 1964 zal zijn. NEDERLAND WAS ER OOK. De Amstelveense couturier Doede van Duyl, over wie wij in Vooral Voor Haar van 22 mei schreven, reisde met tien modellen naar Keulen. „Het was geweldig", was zijn reactie thuis in Amstelveen. Doede van Duyl leefde nog helemaal in de sfeer van de modeweek „Ik heb er veel relaties gekregen, veel contacten met het buitenland gelegd. Binnenkort naar New York voor be sprekingen. M'n buitenlandse collega's waren bijzonder plezierig om mee te werken. Het is wel gebeurd dat ik 's nachts om vier uur door de perschef van de organisator, de International Cotton Council, werd gebeld om maar een paar van m'n modellen aan zaken mensen te tonen. En dan sta je tien minuten later weer beneden". DOEDE VAN DUYL was de enige Nederlander die in mei werd uigeko- zen om Nederland te vertegenwoordigen na een selectie door de International Fashion Council in Noordwijk. De col lectie „10 E Cotton Casuals" voor he ren is gebaseerd op de kleuren en mo tieven van het Andaloesische landschap cara is vrij onhandig in het gebruik, maar heeft het voordeel dat het niet klontert en regelmatig op de wimpers verspreid kan worden. De mascara-rol ler is een stuk handiger. De enige ma noeuvre bestaat uit het losschroeven van een houder. In de ene hand houdt u nu een houder over met een inge keept stangetje, waarop een dikke vloeistof zit, waarmee het ander deel van de houder gevuld is. Met het stan getje worden de wimpers bestreken. Het teveel aan mascara wordt na het drogen met een schoon borsteltje weg- geborsteld. Om knoeien en vlekken te voorkomen wordt vlak onder het onder ste ooglid een tissue gelegd. Tenslotte de wenkbrauwen. Met een potlood. Of met een vloeibare substan tie. die het méést 'natuurlijke effect geeft. en zijn Moorse architectuur. Voor zijn collectie kreeg Doede van Duyl een zilveren plak. Hij was een van de zes (er waren tien couturiers) die werden onderscheiden. De Spaanse Enrique Casanovas kreeg de hoogste onderschei ding. Uit de collectie 1964 van Doede van Duyl twee modellen: Playa en Flamen co. Playa: een strandensemble in door de couturier met de hand bedrukte sponskatoen in diverse bruine tinten, een effen witte kraag, twee opgestikte zakken. Flamenco: een strandensemble van wit sponskatoen, een flodderbroek, zakken aan de rugzijde van het jasje, splitten aan de zijkanten. Het jasje is gevoerd met rood/wit bedrukt „Mude- jar"-katoen, geïnspireerd op Moorse mozaïektekeningen. Het nieuwste Italiaanse kapsel heet „hinea Daphne". Het voorhoofd wordt geheel vrijgelaten. Het haar wordt naar achteren gekamd. Een krullen toef accentueert het achter hoofd. Ontwerp: Lancetti.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 15