1 Boeiende vertoning van „De Opvolger" 1 Methyl voorkomt cilinder-ondervoeding! 1 DE PROGRAMMA'S TONEEL IN HAARLEM cmiex benzine met Methyl Garage GIESBERTS Plan voor een F 28 straalvliegtuig Concertgebouworkest naar West-Duitsland Waarom u zo krachtig rijdt op Caltex benzine pf'••••••Él lil:: lèfcfilll!' WÊÊmMM MAANDAG 23 SEPTEMBER 1963 4 nabeschouwingen - Het weekeinde De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Drie keer radio-cabaret Reinhard Raffalt, een nieuwe Duitse toneelschrijver 'V II 11111111 II Siiiiii llÉÉ li II Tank CALTEX bij Tussenbeeksweg 7-9 Telefoon 4156 - IJmulden 1 Na het NTS-journaal van zaterdagavond gaf drs. M. van Buuren in het program ma van de KRO een heldere en hoop gevende samenvatting van de feiten die er op wijzen dat het Vatikaanse Conqilie onder leiding van Paus Paulus VI de progressieve koers zal blijven volgen Even vooruitstrevend op zijn minst was de rede, die mgr. Beckers in de daarop volgende aflevering van „Brandpunt" uit sprak. Mede door een interview dat drs J. van der Pluym had met KAB-voorzit ter Middelhuis was „Brandpunt" echter als BEELD-magazine bepaald zwak; een curieuze buitenlandse reportage over de Italiaanse neo-fascisten en een onnodig lang beeldverslag over Griekse pleegkin deren, dat overging in een aanmoediging Nederlandse kinderen te adopteren (waar om dan zo'n reportage-reis naar Hellas gemaakt?) konden die indruk niet weg nemen. Overigens is het duidelijk dat de KRO de zaterdagavondthuisblijvers grotendeels geschaard rond de kijkdoos dat belangrijke orale nieuws niet wilde onthouden. Ook in zijn laatste K.R.O.-show ver kocht Boyd Bachman zijn grappen, grol den en grimassen op nogal 'rumoerige wijze en op zijn zwakst gezegd was hij ook niet altijd origineel. Het woord grapje over Profumo bijvoorbeeld moet zich al scheren en de figuur die pas schrikt HILVERSUM I. 402 m. 746 kc-s. 7 00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek VPRO: 7.50 Dagopening. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram.muziek. 9.00 De groenteman 9.05 Instrumentale muziek uit de 18e eeuw (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht ensemble met solisten 12.20 Regeringsuitzending: Uit zending voor de landbouw. 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede lingen, eventueel actueel of grammofoon muziek. 13.15 Beursberichten. 13.30 Dans- orkest en zangsolisten. 14 00 Radio kamer orkest en orgel: klassieke en moderne mu ziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Clavecimbel- recital: klassieke en moderne muziek. 15.30 Harold Rigby's geweten, hoorspel 16.15 Lichte grammofoonmuziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.25 New York calling 17.30 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Metropole orkest. 19.00 Paris vous parle, gesproken brief uit Parijs 19.50 Combo klanken. 20.00 Nieuws. 20.05 Bel canto (gr.): Amelia gaat naar het bal, ope ra buffa in één acte. 21.00 Discolaria. 21.40 Voordracht. 21.55 Viool en piano: klas sieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actua liteiten. 23 00 Gaudeamus Muziékweék 1965: moderne kamermuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc-s. 7.00- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture: lichte grammofoonmuziek en berichten. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Klassieke orkestwerken (gr.) 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan.voor uit, praatje. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Actuali teiten. 13.00 Nieuws. 13:15 Platennieuws. 13.30 Gevarieerde grammofoonmuziek. 14.00 Moderne kamermuziek (gr.) 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Franse chan sons. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Beursberichten. 17.50 Regeringsuitzending: Nederland en de Nederlandse Antillen, door Frank Marti- nus Arion. 18.00 Lichte grammofoonmu ziek. 18.20 Uitzending van de Boeren Par tij. De puntjes op de i, door de heer E. J. Harmsen. 18.30 Country and Western Express. 18.50 Van klanten en wanten we ten, vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Lichte grammo foonmuziek. 20.00 Pianorecital: klassieke en moderne werken (gr.) 22.30 Dit gaat ons allen aan: documentair klankbeeld over Jeugdcriminaliteit.21.00 Radio-Filhar monisch orkest en zangsolist: klassieke en moderne muziek. 22.15 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Mo derne orkestwerken (gr.) 23.15 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.99 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12 03 Lich te muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte orkestmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws 14.03 Lichte muziek. 15.00 Muziek voor blaasinstrumenten. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 19.09 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Piano recital. 17.40 Balletmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor. de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Lichte muziek. 18.50Ra diokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Jazzmu ziek. 19.50 Syndicale kroniek. 29.00 Hoor spel. 21.12 Werken van Vlaamse componis ten. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamermuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 19.30-19.45 Op het platteland (Country days), tekenfilm. 19.45 Openbaar kunstbezit. 20.00 Journaal en weerover- zicht. 20.20 Politieke lezing A.R. 20.30 May Day, film over het Nederlands Reddings wezen. 20.50 Razzia op Montmartre, speel film. 22.10 Muzikaal programma. 22.35- 22.40 Journaal. VOOR DINSDAG VARA: 19.30 Mijnheer de voorzitter..., forum. 19.55 't Manneke. NTS: 20.00 Jour naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws, 20.45 Muzikaal programma. NTS: 21.15 Naar een Europese landbouw: Aspecten van de hedèndaagse landbouw. VARA: 22.00 Het geheim van de medeplichtige- Perry Mason-film. NTS: 22.50-22.55 Jour naal. i wanneer zijn tegenspeler zich letterlijk ontmaskerd heeft, zagen wij reeds jaren geleden in de sublieme kolderfilm „Helza- poppin". De virtuoze vioolgoochelaar Wan- dy Tvorek, de heer Wasta met zijn zeld zaam knap uitgekiend dronkemansnum mers en het acrobatische trio „Les Ma- ras" maakten van deze uitzending toch nog een aantrekkelijk kijkspel en het slot van de show, waarin Johnny Kraaykamp de plaats van Bachman ingenomen had was bepaald verrassend. Eveneens voor het laatst werd de test ..Dat geeft te denken" op het scherm ge bracht, een spel dat op de vrije za terdag néfg ,wel meer schranderheid en opmerkingsgave van de deelnemers en kijkers eiste dan welk ander quiz-pro gramma ook. Niettemin doet de K.R.O. er verstandig aan, ook dit programma, dat mede door de wijze waarop het door Pim Dikkers geleid werd, al gauw wat eenvorming, om niet te zeggen verve lend werd, te vervangen. Hoe het verder met de Bollinger-serie gaat, is ons niet bekend; opnieuw echter moesten wij vast stellen. dat deze thriller-reeks door de ty peringen en door een wat erg oppervlak kige sfeertekening zeker niet tot de bes te filmprogramma's van onze t.v. be hoort. Zondagavond De moeite die regisseur Theo Ordeman zich getroost had, om van de laatste Fi- rato-show, gewijd aan de „Skymasters" en hun amusementsmuziek een visueel aantrekkelijk programma te maken, was zeker niet vergeefs. Na een zeer origine le presentatie van dit top-orkest, waarbij het prettig was weer eens Ilse Wessel te zien en te horen, ontrolde zich op het beeldscherm een bijzonder gevarieerde show waarin de Skymasters ook solistisch knap musiceerden. De voorlaatste aflevering van „Mr. Cox" hield ons weer in prettige spanning; te meer daar er nu enige lijn in het ver haal is gekomen, kijken wij graag uit naar het slot, dat als wij ons niet ver gissen, niet zo verrassend zal zijn. Of ligt de verdenking toch te dik op de broeder van Helen Morrison? In de daaropvolgende uitzending vanuit het Haarlemse café-chantant „Adam en Eva" hoorden wij uit de monden van Fiet Koster, Margriet de Groot en Frans Koster misschien wat teveel geluiden, die aan Hetty Blok, Conny Stuart en waar het de laatste betreft aan een melange van Sonne veld en Jules de Corte deden denken. Vreemd genoeg echter, leverde het halfuurtje dat wij met de camera's in de intieme sfeer van dit cabaret door brachten, toch een behoorlijke dosis ge zelligheid en ontspanning op. En zulks moet toch wel te danken zijn aan het genre kleinkunst (het nummer van de „Animeermeisjes" was b.v. kostelijk), dat hier beoefend wordt. Overigens konden wij niet ontkomen aan de indruk dat de Kosters commercieel gezien terecht deze avond niet hun nieuwe nummers uit verkochten. Welke bezwaren sommige kijkers zo als ons bekend is ook hebben tegen de fysieke verschijning van Pierre Janssen, toch juichen wij het toe, dat de AVRO diens serie „Kunstgrepen" in het nieuwe winterprogramma voortzet. Met de steun van Leen Timp zette deze kunstkenner nu eens een welgekozen boom op over de bomen in de picturalei kunst. En op nieuw bracht hij wellicht velen onzer meer begrip bij voor de schoonheid van het le ven, in artistieke meesterwerken vastge legd. J. Damshuizer „Drukte in Haarlem" was niet het eni ge tegen het cabaret aanleunende radio programma van de afgelopen zondag. Be halve dit de nieuwsgierigheid der Haar lemse luisteraars opwekkende zangspel letje waren er nog een „Boeketje roman tiek" in de vooravond en later de „Kol derkeuken" om ons op te vrolijken. Dat in twee van de drie programma's de on vermoeibare Emile Lopez de hand had mag weer eens als bewijs gelden voor de roofbouw welke bij voortduring op de in dit genre werkzame talenten wordt ge pleegd. Deze slijtageslag wordt nog heviger door de titels van dit soort programma's, Wanneer iets bij voorbaat als kolder wordt aangekondigd, wordt het voor de tekst schrijvers hard zwoegen om niet onder de gewekte verwachtingen te blijven. Juist omdat dit zwoegen voor de toehoorder merkbaar werd, leed Lopez' geforceerde onzinverhaal schipbreuk. Het „Boeketje' dat al profiteerde van de medewerking van Conny Stuart, behelsde daarentegen een paar nummers die het predikaat „kol der" glansrijk haalden. Wat nu „Drukte in Haarlem" betreft: het driemanschap Lopez-Pola-De Cler heeft er een goed afgewerkt niemendal letje van gemaakt, dat zich onderscheid de door een aardig gegeven de be faamde wandeling van Laurens Janszoon Coster in de Haarlemmerhout kreeg een pendant in een Spaziérgang van Guten berg in het Mainzener Wald, hetgeen uit loopt op een trouwpartij tussen een meis je Coster met Gutenberg jr. en vooral leuke, woordspelige coupletten. Het be langrijkste aandeel in het welslagen van deze produktie dient echter op rekening van de componiste, mevrouw Else van Epen-de Groot te worden geboekt. Zij gaf er eens te meer blijk van met dit soort opdrachten bijzonder goed weg te weten. Toch blijft het zaak door een vermin dering van het aantal programma's tot een kwaliteitsverbetering in dit genre te komen. Het staat allemaal te dicht bij de schoolkrant en de h.b.s.-revue. J. H. Bartman Het Nederlandse Instituut voor Vlieg tuigontwikkeling heeft de regering ver zocht akkoord te gaan met een plan voor ontwikkeling van een Fokker F.28 vlieg tuig. De F.28 zal een tweemotorig straal vliegtuig zijn voor trajecten van ongeveer 1000 kilometer. Het zal 55 60 passagiers kunnen vervoeren. De maximum kruis snelheid zal 850 kilometer per uur bedra gen. De regering heeft dit project thans in studie. De ontwikkeling zal ongeveer vijf jaar vergen. I- v. De in Noord-Brabant gevestigde toneelgroep „Ensemble" is er dit jaar in geslaagd, bij de opening van het nieuwe speelseizoen de grote gezelschappen van net westen des lands te overtroeven. Terwijl de toneeldirecties in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam de voornaamste nieuwe aanwinsten van hun repertoire achter de hand hielden, in afwachting van het „op gang komen" van het seizoen, heeft Karl Guttmann maar dadelijk zijn hoogste kaart uitgespeeld: dat was Rein hard Raffalts toneelspel „De opvolger („Der Nachfolger"), waarvan hij een ver antwoorde en goed verzorgde vertoning heeft gegeven. Met het resultaat dat de I laarlemse Stadsschouwburg, die op enige voorafgaande avonden een gapende leegte had vertoond, zaterdagavond bij „De opvolger" vrijwel uitverkocht was. 1 )aardoor blijft er niets over van de traditionele bewering van toneeldirecties, dat men zijn kruit niet te vroeg moet verschieten omdat „de mensen in september toch nog niet in d& stemming zijn voor iets belangrijks". Dit weekeinde waren de Haarlemmers dat in elk geval wèl. REEDS TWEEMAAL is het toneelspel van Reinhard Raffalt in ons blad bespro ken: in juni naar aanleiding van de op voering door het Burgtheater in Wenen en jongstleden donderdag na de eerste Neder landse voorstellingen van het werk. Het is dus onnodig, er nu nogmaals uitvoerig qp in te gaan. Ik wil daarom, wat het stuk betreft, volstaan met een enkele kantteke ning, namelijk met te constateren dat er nu toch een einde schijnt te zijn gekomen aan de periode van machteloosheid van de Duitse toneelschrijfkunst die in 1933 door de cultuurhaat van de nazi's is begonnen en dus dertig jaar heeft geduurd. Juist dezer dagen kan men in Gerard Ruttens film „Wederzijds" de toenmalige jeugdlei der der Hitlerbeweging nog eens horen eggen: „Wenn ich das Wort „Kultur" hörc, greife ich schon nach meinem Re volver!" En de nazi's hebben destijds zó energiek naar hun revolvers gegrepen dat er, op de bijtijds gevluchte Bertold Brecht na, nauwelijks één van de leidende Duitse toneelschrijvers, die Duitslands reputatie op kultureel gebied hadden helpen vesti gen, zijn creatief werk heeft kunnen voort zetten. Zó energiek, dat er nade oorlog, toen ook in Duitsland weer kuituur be oefend mocht worden, geen talent aanwe zig was voor het scheppen van een nieuioe Duitse toneelschrijfkunst. Nu zijn er plot seling, in één jaar tijd, twee belangrijke nieuwe figuren op de vporgrond getreden: Rolf Hochhuth met Der Stellvertreter" en Reinhard Raffalt met „Der Nachfol ger", merkwaardigerwijs allebei stukken die in Vaticaans milieu spelen. ZELFS TWEE zwaluwen maken nog geen zomer, maar van Raffalt (het werk van Hochhuth zullen wij hier pas volgend jaar zien) kan in elk geval na deze eerste ling al worden gezegd dat hij een geboren toneelschrijver is, met een scherp instinct voor het dramatische, met een zeer krach tig uitdrukkingsvermogen en een bepaald niet oppervlakkig menselijk begrip en ge voel. Het conflict tussen zijn kardinalen in „De Opvolger" moge hier wat te veel in zwart-wit zijn getekend en daar wat sterk in een populair-politieke terminolo gie zijn gesteld (waardoor men zich op sommige momenten gaat afvragen of het bij een conclaaf dan ook al niet anders toegaat dan bij een Nederlandse kabinets formatie), Raffalt heeft zich met dit stuk toch bepaald gepresenteerd als een auteur die zijn publiek iets te zeggen heeft en het zó zegt dat men een avond lang zeer geboeid naar hem luistert. Want het feit dat „De opvolger" de grote belangstelling, die het stuk overal trekt, volledig verdient is in dit blad al nadrukkelijk geconsta teerd. DE DOOR Karl Guttmann geregisseer de opvoering is eveneens al geprezen. Zij wordt gedragen door de prachtige crea ties van Ko van Dijk, Ko Arnoldi en niet te vergeten Max Croiset, wiens starre, streng-conservatieve kardinaal van Paler mo ook zelfs fysiek gelijkenis vertoonde met kardinaal Pacelli, de latere paus Pius XII. Ko van Dijk heeft van nature niet het uiterlijk van een man van lande lijke eenvoud wiens zuivere menselijkheid aan het heilige grenst, zoals de kardinaal van Bologna hier is geconcipieerd (Albert van Dalsum zou dit alleen al door zijn persoonlijkheid hebben kunnen sugge reren), p-iaar met de inzet van zijn groot talent wist Van Dijk, vooral na de pauze, dat karakter toch wel zeer overtuigend uit te beelden en met een meesterlijke beheersing van zijn artistieke en techni sche middelen bereikte hij aan het slot een adembeklemmende climax. Ko Arnoldi maakte een onvergetelijke figuur van de stervende kardinaal van Toledo. Van de vele andere spelers verdienen in het bij zonder Ton van Duinhoven, Alex van Ro ven, Joop van Hulzen, Adolf Rijkens, Lex Goudsmit en Huib Rooymans speciale ver melding. Met uitbundig applaus gaven de toe7 schouwers aan het slot uiting aan hun bij zondere waardering voor deze grotendeels voortreffelijke voorstelling van een boei end stuk. Het is te hopen dat Ensemble het, gezien dit succes, niet zal laten bij deze twee opvoeringen van „De Opvol ger" in Haarlem. Simon Koster orkest heeft gisteren, zondag 22 sep tember in Hamburg onder leiding van Eugen Jochum in de Miskhalle werken van Mozart en Bruckner uitgevoerd. Vandaag reist het orkest door naar Berlijn waar in de Hochschule für Mu- sik op uitnodiging van de Berliner Fest- wochen dinsdag 24 en woensdag 25 sep tember wordt geconcerteerd, respect ie- selijk onder leiding van Eugen Jochum en Bernard Haitink. VERA BADINGS zal samen met Janny van Wering en Luctor Ponse optreden in de Petite Symphonie Concertante van Frank Martin. Daniel Wayenberg is solist in het pianoconcert g gr. t. van Ravel. Donderdag 26 september keert het orkest in Amsterdam terug. De Russische pianist Emil Gilels, win naar van onder meer het internationale pianoconcours in de Sovjet Unie en het concours Eugène Isaye te Brussel, treedt op 9, 10 en 11 oktober voor de eerête maal in Nederland op. Samen met het Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink zal hij Tsjaikofsky's eer ste pianoconcert vertolken. Eugen Jochum reist 24 oktober naar Amerika. Hij zal ge durende twee maanden als gast-dirigent het Detroit Symphony Orchestra leiden. Bernard Haitink zal in november een aantal concerten leiden in Lon.den, Brad ford, Manchester en Sheffield. Voorts heeft Bernard Haitink een uitnodiging aanvaard om in maart 1964 een aantal concerten van het Los Angeles Philharmonic Orches tra te dirigeren. In dezelfde maand zal hij in Berlijn nog twee programma's lei den in de Beethoven-cyclus van de Ber liner Philharmoniker. Het orkest treedt 24 april 1964 onder leiding van Bernard Haitink op in Lin coln Center te New York ter gelegenheid van de New York World's Fair. Daniël Wayenberg is de solist. Aansluitend aan dit ceremoniële concert heeft het orkest nog twee concerten eveneens onder lei ding van Bernard Haitink. We gaan,en dan giia we oolcl I HÉI Éjiiji lllliljpilij 'U,i mm* lij# li® m1 i !ii*ft .gpijpr j# liiliplli Ij!! i,v; Ongelijke verdeling van oktaanwaarden, ofwel cilinder- ondervoeding, veroorzaakt pingelen, verlies aan kracht en benzineverspilling, Elk benzine-lucht mengsel bevat lichte en zware ben- zinefrakties. Daarvan bezitten de zware de hoogste ok- taanwaarde. Vooral echter bij snel optrekken bereiken niet genoeg zware frakties de buitenste cilinders, zodat deze een mengsel van te lage oktaanwaarde krijgen. Men noemt dit „cilinder-ondervoeding". Het is de oorzaak van pingelen, verlies aan kracht en benzineverspilling. Gelijke verdeling van oktaanwaarden bij Caltex ben zine met Methyl voorkomt cilinder-ondervoeding, geeft maximum kracht. De Methyl in Caltex benzine zorgt voor een gelijke ver deling van oktaanwaarden over alle cilinders. Dus ook de buitenste cilinders ontvangen nu een mengsel van uitge balanceerde samenstelling. De cilinder-ondervoeding is voorkomen en élke cilinder levert zijn maximum rende ment, zijn maximum aan kracht. U rijdt krachtig, zuinig en betrouwbaar op Caltex benzine met Methyl.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 4