STILBÉPAN
„Actie tegen wassende tendens van gemakzucht en vulgariteit"
Mauriac's kijkersorganisatie gaat de t.v.-mensen
steunen die het hoogste- kwaliteitspeil wensen
deze
haarcream
geeft geen
kalkroos
DE PROGRAMMA'S
m
Jevtoesjenko
bekent schuld
Lectuurverbod voor
gewetensbezwaarden
gehandhaafd
De Nederlandse Opera opent het
seizoen vrijdag met „Die Walküre"
UITG0ER VOOR W-
m
m
NEGEN MUZEN
WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1963
Eurovisie en KRO bij
concilie-opening
nabeschouwingen
Achter het nieuws
,,Roos" kan kalkroos zijn. Ga
over op Stilbépan haarcream
en (kalk)roos verdwijnt on
middellijk. Tube v.a. fl.10.
Pot v.a. f 1.50.
sfc ste Ai. tp ife sfe ip sYi zp op sP sfe A ApP- SP sp gz ife m
Zeg eens zómaar:Dat was ik vergeten:
We gaan vandaag knus ergens eten.
Laat de pannen maar staan
"En kleedje mooi aan...*'
Heus, uw vrouw zal niets feesFlijkers weten!
W If- vj
I#
Jos de Klerk
De radio geeft donderdag
etevisieprogramma
Links Francois Reichenbach, een der filmers die voor de Franse tele
visie hun eigen oeuvre toelichten. Hierboven Pierre Asso en Gaby
Sylvia in Dumas' „De drie Musketiers"met Le Cid" van Corneille,
een der hoogtepunten uit het grote repertoire dat de Franse t.v. regel
matig in uitstekende bewerkingen uitzendt.
DE RADIODIFFUSION-Télévision Franyaise kan zich met volledig recht
Frankrijks grootste en machtigste impresario, manager en exploitant in de do
meinen van theater en showbusiness van uit- of juister inhuizigheden noemen.
Iedere artiest die voor haar camera's treedt, verschijnt gelijktijdig voor een pu
bliek van een tien miljoen mensen dat hij anders in zijn ganse carrière natuurlijk
nooit bereiken zou. De consumptie van toneelstukken, films, feuilletons, „quiz
zen" en andere attracties is zo groot dat, kwantitatief èn voor de produktie ge
sproken, de televisie alle andere theatergroepen tezamen nog zegevierend naar
ae kroon kan steken.
WELK GEZELSCHAP zou het bestaan
elke week een ander stuk op de planken
te brengen? En naast die wekelijkse „dra
ma's" verschijnen dan bovendien dus da-
gelijk circus-, variété-, cabaret- en an
dere vertoningen op het programma waar
in eveneens een indrukwekkende dosis in
spanningen is belegd en die in begin
sel aan de hoogste maatstaven van
kwaliteit moeten beantwoorden. Maar hoe
is 't in Frankrijk nu met die keuze en
met die kwaliteit gesteld? Men kan zeg
gen, dat over het algemeen die selecties
worden bepaald vanuit een zeer behoor
lijk gevoel en inzicht voor niveau en „cul
turele waarden". Zonder dat het society-
stuk dat men hier met de „boulevard"
vereenzelvigt, stelselmatig wordt verwaar
loosd, ligt toch een redelijk accent op de
grote km&Sièkën uit het repertoire,ter
wijl, sedert vorig jaar, bovendien dan ook
het experimentele theater en de avant-
garde op een laat avonduur nog
op enige belangstelling van de program
madirectie mogen rekenen
HET IS TROUWENS een bemoedigend
verschijnsel dat die „grote klassieken",
waar iedere lyceumleerling plichtmatig
mee in kennis wordt gebracht, nog altijd
over een levenskracht beschikken die ook
via dit nieuwe medium zich in onver
moed brede kring doet gelden. Een recen
te opiniepeiling heeft zo uitgewezen dat
Corneille's „Le Cid", nu niet direct be
antwoordend aan de geestelijke gemak
zucht van de grote massa, door het tele
visiepubliek tot een der hoogtepunten van
het jaarprogramma is uitgeroepen. Aldus
wordt de erkende nationale culturele er
fenis voor een miljoenenpubliek met suc
ces beheerd. Maar de programmadirectie,
verhoogt haar creatieve functie bovendien
door bekende romanciers en toneelschrij
vers als Troyat, Sauvageon en Curtis op
drachten voor originele televisiestukken te
verstrekken. Diezelfde overweging de
televisie als kunstmedium ook een „eigen
gezicht" te geven ligt ook ten grond
slag aan het verzoek aan vele ci
neasten uit de niet-commerciële sector
Donderdagavond wordt door de
VARA televisiesectie in plaats van
het gebruikelijke televisietoneelspel
de musical „Trouble in Tahiti" van
Leonard Bernstein op het scherm
gebracht. Theun Lammertse, drama
turg van de Nederlandse Comedie,
voert de regie. De foto toont de
operazangeres Cora Canne Meyer
als Ans; met de operazanger Peter
van der Bilt vertolkt zij de hoofd
rollen. De Nederlandse bewerking
van de musical is van Michel van
der Plas. De muziek wordt uitge
voerd door het orkest van de Neder
landse Opera. De decors zijn van
Wim Bijmoer. Corrie van Gorp en
Robert en Philip Kaesen verzorgen
de dansfragmenten. „Trouble in Tahiti"
kan als een voorstudie van „West
Side Story" worden beschouwd.
(Leenhart, Reichenbach) speciale films
voor het zakdoekscherm te ontwerpen.
De serie van uitvoerige overzichten van
hun oeuvres waarbij de gróte filmma
kers hun produkten zelf toelichten zal wor
den voortgezet; na Jean Renoir en René
Clair zal in de komende maanden- de
Italiaan Antonioni persoonlijk in de Fran
se huiskamers zijn werk introduceren.
DAT STREVEN TOCH eerder boven dan
onder de middelmaat van de publieke
smaak te mikken, moet extra worden ge
waardeerd omdat de tv-directie door de
regering die een hoog percentage van
de kijkgelden voor andere doeleinden aan
wendt financieel steeds korter wordt
gehouden. Voor begin volgend jaar is nu
eindelijk de inwijding van het tweede net
in het vooruitzicht gesteld, Zohtfer 'dat 'de
directie echter één frank meer verwach
ten mag voor de voorbereiding der pro
gramma's. Het tweede net z»l trouwens
voorlopig alleen nog maar tijdens de
weekeinden functioneren, en voornamelijk
aan actualiteiten, tv-spelen en concoursen,
sport en oude films worden gewijd.
Door de instelling van het tweede net
zal ook een revolutie in de handel ont
staan, omdat zeker één miljoen oude toe
stellen die maar één programma kunnen
opvangen, zullen worden afgedankt en in
geruild. Als „occasion" of afdankertje
zullen ze echter tegen luttele biljetjes toch
nog wel een afzet vinden, waardoor het
tv-publiek in korte tijd weer sterk zal
uitbreiden.
Ook met het oog op die spoedige uit
breiding, heeft de behoefte aan een ze
kere „organisatie" van het publiek, dat
bij de structuur van een staatstelevisie
maar weinig invloed op de programma's
kan uitoefenen, de laatste tijd een nieuwe
impuls gekregen. Er zijn verschillende
verenigingen opgericht die zich tot doel
stellen de publieke opinie pervdiek te tes
ten om zo op basis van die resultaten
de programmaleiding te kunnen adviseren
of haar functie te completeren.
HET LAATSTE INITIATIEF in deze
richting heeft nu de geboorte van de
T.A.F. (Téléspectateurs et Auditeurs de
France) opgeleverd, waarover Nobelprijs
winnaar- en Frankrijks tv-criticus no 1,
Frangois Mauriac het voorzitterschap aan
vaardde. „Wij willen vechten aldus
Mauriac om hen te steunen die binnen
de R.T.F. het hoogste kwaliteitspeil po
gen te handhaven en zich verzetten te
gen de wassende tendens van gemakzucht
en vulgariteit.". De vereniging die ook
al een raad van advies, waarin de élite
der Franse intelligentsia vertegenwoor
digd is, in het leven heeft geroepen,
hoopt binnen een jaar een miljoen t.v.-
kijkers te kunnen verzamelen. Een vol
gende stap zal dan zijn deze actie ter
organisatie en bewustmaking van het t.v.-
publiek op Europees plan en in het kader
van de Eurovisie te verbreden om op
voorhand de mogelijkheid te scheppen de
kijkersmassa's voor die toekomstige fase
enige zeggenschap te geven.
EEN OBSTAKEL voor die Europese
samenwerking aan de basis, is natuurlijk
wel dat in de verschillende landen de
.tructuren der televisie-organen nog al ver
schillend zijn: Het Nederlandse zuilensy
steem, naast de Engels B.B.C. die auto
noom is, de Westduitse organisatie op
grondsilag van de Lander, èn de straf-
centralistisch gerichte R.T.F., waarop de
regeling haar greep bovendien nog voort
durend versterkt.
Toch wensen de leiders van de T.A.F.
met wie ik een uitvoerig gesprek mocht
hebben geen stelling te nemen voor of
tegen het nieuwe statuut dat momenteel
binnenskamers voor de R.T.F. door de
regering wordt uitgebroed. „We houden de
politiek buiten de deur en beoordelen de
programma's louter op de eigen verdien
sten", zo luidt het officiële standpunt. Het
is de enige mogelijkheid, zo meent het
bestuur, om tot een vruchtdragende samen
werking met de R.T.F.-directie te kunnen
komen. Voor- het Franse werkterrein lijkt
dat inzicht inderdaad wel gemotiveerd, ge
zien de kribbigheid waarmee het huidige
regime op kritische opmerkingen van de
oppositie pleegt te reageren. Maar die prin
cipiële of tactische aanvaarding van
de Gaullistische visie op de t.v. als in
strument om de publieke opinie ook poli
tiek te richten, zal aan de andere kant
de mogelijkheden van samenwerking
tussen de J.A.F. en de rest der Europese lan
den vermoedelijk toch wel wat moeten
beknotten. Maar misschien houdt ook de
T.A.F. zich als richtlijn het motto van „wie
dan leeft die dan zorgt" voor ogen? In het
besef dat de R.T.F, zich mogelijk al wel
weer uit dat Gaullistische corset bevrijd
zal hebben tegen de tijd dat de Eurovisie
rijp is om op democratische grondslag te
worden gevestigd?
Frank Ortnen
De Russische dichter Jevgeni Jevtoe
sjenko heeft in het jongste nummer van
„Yenost" een volledige zelfkritiek geschre
ven. Hij erkent zijn fouten, geeft toe dat
„de op hem geoefende critiek nuttig is"
en „zweert het vaderland te verdedigen te
gen hen dieoverijld .carrière willen ma
ken". In een passage doet hij een directe
l QR. de oorlogszuchtige £]&nese po
litiek.
Kroesjtsjev had Jevtoesjenko op 8
maart aangevallen nadat in een Frans
weekblad „een voortijdige autobiografie"
was verschenen. Zijn verklaringen van
eind maart werden niet voldoende geacht
en sindsdien is er in de pers veel critiek
op de jonge dichter verschenen.
„DER STELLVERTRETER"
Ongeveer drieduizend mensen, waaron
der tal van nonnen en geestelijken, heb
ben met grote nadruk in Bazel geprotesteerd
tegen de Zwitserse première van „Der
Steilvertreter", die gisteravond in de Stads
schouwburg van Bazel plaats had. In de
jaarbeurs werd een bijeenkomst gehou
den door de rooms-katholieke gemeen
schap in Bazel en de „Actie van jonge
Christenen voor Godsdienstvrede". Pro
fessor Schneider, hoogleraar aan de pau
selijke Gregoriana-universiteit in Rome,
hield een lezing over de historische be
tekenis en de persoon van paus Pius XII.
Hij keerde zich in het bijzqnder tegen de
„laster", die het stuk van Hochhuth zou
bevatten.
De opening van de tweede zittingsperio
de van het concilie zal op zondag 29 sep
tember door de Eurovisie ook in Neder
land worden uitgezonden en wel van 9.50
tot 11.45 uur. Voor de K.R.O.-radio zal
weer Dick de Vree 's middags van 13.10
tot 14.00 een verslag hiervan uit Rome
doorgeven. Het commentaar bij de Euro
visie-uitzending wordt verzorgd door het
hoofd van de godsdienstige uitzendingen
van de K.R.O., drs. M. van Buren, pr., en
Jan Dijkgraaf.
De minister van Defensie is met bereid
de verbodsbepaling voor het lezen van be
paald links georiënteerde lectuur door te
werk gestelden die gewetensbezwaren te
gen de militaire dienst hebben, op te hef
fen. Dit heeft/ de bewindsman geantwoord
op vragen van het Tweede Kamerlid de
heer Bruggeman (P.S.P.). De verbodsbe
paling geldt het lezen en in bezit hebben
van communistische en semi-communis-
tische periodieken, periodieken op het ge
bied van communistische vakbeweging,
overige periodieken van extremistische
aard, en alle geschriften van Nederlandse
of buitenlandse oorsprong waarvan de in
houd of strekking nationaal-socialiSfisch,
fascistisch, communistisch of revolutionair
is.
Vooroordelen over de hervormingen in
het gevangeniswezen konden door de
editie van de VARA-rubriek „Achter het
nieuws", die ter gelegenheid van de Week
van de Reclassering geheel gericht was Op
de open gevangenis in Roermond, nu ter
dege aan de werkelijkheid worden ge
toetst.
In beeld en geluid zeer verzorgd en ge-
variëerd was het daaropvolgende ont-
spanningspragramma „De muziek van
Cole Porter", waarin Milly Scott en Jenny
Veeninga opnieuw aantoonden, dat zij zan
geressen van formaat zijn. De Nederland
se „vertaling" van het liedje „You're the
top" („Je bent het Rijksmuseumjij
bent het strand van Spanjejij bent
Madurodam voor mij" enz. enz.) deed
als uiting van verliefdheid wel wat vreemd
aan. Niettemin kunnen Frans de Kok en
Dick Harris, die respectievelijk de muzi
kale leiding en de regie hadden, terugzien
op een geslaagde uitzending.
De Franse bijdrage tot de \serie van zes
documentaires, die door t.v.-organisaties
van de EEG gemaakt werd over het leven
in de zes tot deze gemeenschap behorende
landen, was getiteld „Naar een Europese
landbouw". Die titel nu deed meer ver
wachten dan wij in deze beslist niet on-
Advertentie
(en maakt uw haar niet vet)
DASRA N.V. PIEMEN
DE HERDENKING van de 150ste verjaring van Richard Wagners geboorte
is voor de Nederlandse Opera te Amsterdam aanleiding geworden om het speel
seizoen 1963-1964 te openen met „Die Walküre", het tweede deel uit de vier
delige cyclus „Der Ring des Nibelungen". Het feit dat het bijna een kwart eeuw
geleden is dat dit kapitale werk, of beter gezegd: deel van een werk, te Amster
dam en elders in ons land op de planken kwam, houdt in, dat onze huidige gene
ratie tamelijk vreemd Staat tegenover Wagners machtigste conceptie, waaraan
hij zesentwintig jaar werkte en voor de verwezenlijking waarvan hij zijn Fest-
spieltheater te Bayreuth in het leven riep.
MET EEN ZEVENTAL opvoeringen van
„Die Walküre", waarvan vier te Amster
dam, wordt nu-gelegenheid geboden deze
breuk te herstellen. Op een persconferentie
werden ons gisteren door de directie van
de „Nederlandse Opera" inlichtingen ver
strekt over deze bijzondere aanhef van
het seizoen.
Advertentie
AS-O
éi-C
'/Fe
ALO
7?»
aLO
«/Po
ALC.
Wri
«V-O
«V-O
■3fo
«vLQ
<7(0
AÉS
«vLO
«VLO
üW
tekening DOEVE
«VLO
"%ï6
ALO
WÖ
«vL$
«VLO
^1»
ALO
wö
aLO
Wèi
%:r.
ALO
w'fi
M
AL
vro
ALO
Wii
9iea/.e9ieaj;
Alexander Pola
W&L
O*
fik
ew
qoF
s#
ew
atv»
Si?
Pik
&&L-
pi?
Sgfc
Oiv
w
frp
ow
crëv?
fik
Cfïv
viz.
o»,
OW
fik
fik
cov
ersv
OW
life;
ow
'<Öa>
;C9:e91C9:C'J:»r
Men heeft de montering van „Die Wal
küre" in handen gegeven van de befaamde
bariton en regisseur Hans Hotter, die deze
zomer te Bayreuth in hetzelfde werk op
trad. In Amsterdam verzorgt hij de regie,
maar tevens vertolkt hij de rol van Wotan
in enkele vertoningen. In deze partij zal
ook Otto Edelman optreden.
Hans Hotter is in ons land geen onbe
kende; hij zong hier reeds onder Mengel
berg, Bruno Walter en Hindemith; wij
hoorden hem onder Kleiber in Tristan, en
hij gaf liederenrecitals in het Concert
gebouw. Zijn carrière als operazanger ont
plooide zich in de prominente theaters van
West-Europa en Noord- en Zuid-Amerika.
Intussen heeft hij naam gemaakt als regis
seur. Hij combineert zijn montering te
Amsterdam met de enscenering van de
openingsvoorstelling van het herbouwde
operatheater te München.
HANS HOTTER gaf op de persconferen
tie zijn inzichten ten beste over de mo
derne realisaties van Wagners dramatische
werken, die zoals men weet te Bayreuth
ingrijpend gewijzigd werden door de na
zaten van de componist. De moderne
enscenering vergt een bijzondere techni
sche installatie van de theaters. Het was
voor Hotter dan ook een teleurstelling hier
op het gebied van lichtinstallaties zo wei
nig accommodatie te vinden. Doch er zal
voor deze monteringen behoorlijk in voor
zien worden.
Het geval schijnt heel wat palabers met
de brandweer gewekt te hebben. Maar ook
vdit is in orde gekomen. Ter sprake kWam
"ook de aanpassing van het uitgebreide or
kest bi.i de bestaande situatie. Dirigent
Franz Bomer-Theussl meent in ieder ge
val, dat de oplossing gevonden is. Trou
wens ook bij vooroorlogse uitvoeringen van
delen van Der Ring wist men speciale
ruimte te vinden voor de extra-bezetting
van Wagner-tuben. naar ik meen zelfs in
de loges d'avant-scène.
DE PARTIJ van Siegmund zal vervuld
worden door de heldentenor Fritz Uhl, die
deze zomer ook in Bayreuth deze rol zong,
welke hij trouwens reeds op de halve we
reld in twaalf verschillende ensceneringen
vertolkte. Alle overige uitvoerenden zijn
Nederlandse krachten: Marijke van der
Lugt als Brünhilde, Antoinette Tiemessen
als Sieglinde, Anny Delory als Fricka, en
verder ook de acht Walküren.
Vrijdagavond zeven uur gaat het doek
op voor dit hernieuwd contact met Wagner.
aantrekkelijke film te zien kregen. De
samenstellers signaleerden weliswaar in
elk van de zes landen agrarische moder
niseringen, landaanwinningen, voorlich-
tingsakties en dergelijke, maar van een
hechtere samenwerking, van een uitwisse
ling van gedachten en technieken werd in
woord en beeld nauwelijks gewag ge
maakt (buitenlanders kwamen reeds lang
geleden in Nederland stamboekvee kopen).
Gaarne aannemende dat de zes landen ook
op agrarisch gebied naar één gemeenschap
toegroeien moesten wij vaststellen, dat die
ontwikkeling in deze toeristische fand-
bouw-documentaire nauwelijks tot uiting
kwam.
Zaterdagavond: Inspecteur Bollinger;
Zondagavond: Mr. vCox; Maandagavond:
Razzia op Montmartre; Dinsdagavond:
Perry Mason (die het weer knap deed) en
hedenavond „Drie maal negen" het
schieten is niet van het scherm. Men
vraagt-zich af of de „detective"-liefhebbers
nog tot lezen komen. En toch werden
Simenon, Havank, Cheyney nooit zo goed
verkocht als nu.
J. Damshuizer
HILVERSUM I. 402 m. 748 kc.s. 7.00
AVRO 7.50 VPRO, 8.00-24.00 AVRO
AVRO' 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 De
Groenteman, 9.05 Klassieke grammofoon
muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgen
wijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huishoudelij
ke zaken, praatje voor de vrouw. 11.15
Omroeporkest: klassieke en moderne mu
ziek. 12.00 Dansorkest met zangsolisten.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Lichte grammofoonmuziek.
13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventu
eel actueel of grammofoonmuziek. 13.25
Beursberichten. 13.30 Licht orkest. 14.00
Sopraan en piano: klassieke liederen. 14.30
Voor de vrouw. 15.05 Hobo-kwartet: mo
derne muziek. 15.25 Historische opnamen.
17.00 Voor de jeugd. 17.55 Gesproken brief.
18 00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20
Uitzending van de Christelijk-Historische
Unie: Politoeren. Unie-nieuws en commen
taar. 18.30 Promenade-orkest: Russische
romantische muziek. 19.00 Carrousel, een
programma dat alle kanten opgaat, met
daarin om 19.20 Sportpraatje. 20.00 Nws.
20.05 Kamerorkest en zangsolist: klassie
ke muziek. In de pauze (20.55-21.55): Ne
derland door vreemde bril. (Herhaling van
29 april 1963). 21.50 Lichte grammofoon
muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten.
23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Discotaria:
nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00
KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-
24.00 NCRV.
KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 /puvertureradio voor vroege
mensefi. 7.55 Overweging 8.00 Nieuws.
8.15 «Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor
de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. NCRV:,
10.00 NCRV-lied. 10.03 Orgelconcert: klas
sieke muziekgr.) 10.15 Morgendienst. 10.45
Geestelijke liederen gr.) KRO: 11.00 Voor
de zieken. 11.45 Geestelijke liederen. 12.00
Middagklok Nodklok. 12.04 Lichte
grammofoonmuziek. 12.25 Voor de boeren.
12.35 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.38 Lichte grammofoonmuziek.
12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Pla-
tennieuws. 13.25 Operetteklanken. NCRV:
14.00 Bondsdag van de Bond v. Nederl.
HerV. Vrouwenverenigingen op G.G. 14.45
Klassieke grammofoonmuziek. 15.00 Ka
merorkest en zangsolist: moderne muziek.
15.30 Lichte orkestmuziek gr.) 16.00 Ver
kenningen in de Bijbel. 16.20 Viool en
harp.: klassieke muziek. 16.40 Grammo
foonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Lichte orkestmuziek (gr.) 17.40 Beursbe
richten. 17.45 Metropoleorkest: amuse
mentsmuziek. 18.15 Sportrubriek. 18.30
Licht instrumentaal ensemble. 18.50 Soci
aal perspektief, lezing. 19.00 Nieuws en
weerbericht. 19.10 Geestelijke liederen.
19.30 Radiokrant. 19.50 Promenade-orkest:
amusementsmuziek. 20.30 Een Hollandse
familie in de Franse tijd, hoorsp. 21.00
Ensemble Parade. 21.45 Oude kamermu
ziek gr.) 22.00 Kerkorgelconcert: Oude
en moderne werken. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking.
23.00 Platennieuws. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lich
te muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Latijns
Amerikaanse muziek. 12.50 Beursberich
ten 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek.
14.00 Nieuws. 14.03 Lichte muziek. 15.00
Kerkorgelmuziek. 15.35 Zangrecital., 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 19.09 Kerk
orgelmuziek. 16.50 Kamermuziek.
VOOR WOENSDAG
NCRV: 17.00 Voor de kinderen. NTS:
17.35-17.45 Jeugdjournaal De Verrekijker.
NCRV: 19.30 Pas geperst: nieuwe gram
mofoonplaten. NTS: 20.00 Joupnaal en
weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.30
Drie maal negen: T.V.-politiefilm. 20 55
Waagstukjes: kleinkunstprogramma. 21.25
Verlate thuiskomst (Homeward Borne),
T.V.-film. 22.40 Dagsluiting. NTS: 22.50-
22.55 Journaal.
VOOR DONDERDAG
VARA: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau
ze. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 Do-
ra en de Arabische Prins, Jim Backus-
film. 19.59 't Manneke. NTS: 20.00 Jour
naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45
Onrust op Tahiti, opera. 21.30 Ierlands
strijd voor onafhankelijkheid, documentai
re. 22.20 Uit: licht programma. NTS: 22.45-
22.50 Journaal.
Geen Traumspiel. Het Grensland-
Theater uit Aken zal niet, zoals de bedoe
ling was, in de Westfaalse stad Dueren
„Traumspiel" van Strindberg opvoeren.
Het stuk wordt geregisseerd door Veit Har
lan, die in de nazi-tijd de anti-Joodse film
„Jud-Süss" heeft geregisseerd. Zijn vrouw,
Kristina Söderbaum, speelt in het stuk
een der hoofdrollen. Vorige week zijn een
aantal voorstellingen, die het gezelschap
in Limburg zou geven, niet doorgegaan
naar aanléiding van protesten in Neder
landse dagbladen.
1