Moord op Majorca PANDA EN DE MEESTER-FLESSER. 1 1 J h. B. ENGELENBERG DE PROGRAMMA'S i Alles was zwart in de zon1' van Clavel I MAANDAG 30 SEPTEMBER 1963 Ons vervolgverhaal door Paul Tabori ymimmmmmMiiMitmnmmimmmmmmimrmminmnMnmm. Intellectualistische woordenvloed bij Studio 4 FUNKE's ROGGEBROOD FUNKE Hendrick de Keyser bezit nu 134 huizen Het komende seizoen van het Nederlands Kamerorkest 1 nabeschouwingen Het weekeinde Tijdschriftuitgevers en de commerciële t.v. OFFItleLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN „SIEVERT" AFBRANDAPPARATEN De radio geeft dinsdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma 25) De vrouw van Ulysses was niet dom en er was één kans op de honderd dat ze de waarheid vertelde. Hij was niet van plan haar zijn twijfel te laten blijken; hij zou de zaak reëel aanpakken. Want hij had beloofd dat hij zou proberen om uit te vinden wat er met de Uranium Koning was gebeurd dat hij drie dagen van zijn vakantie aan deze taak zou opofferen. Als hij na die drie dagen het antwoord nog niet zou heb ben gevonden, zou hij er mee ophou den. Ze nam zijn voorwaarden aan hoewel ze eerst bezwaren opperde toen hij zei dat ze terug moest gaan naar Palma en daar op nieuws moest wachten. Misschien had ze het voor stel aangenomen om te kunnen zoe ken; misschien wilde ze alleen maar dicht in de buurt zijn voor het geval hij resultaat zou boeken. In ieder geval gaf ze toe toen hij weigerde te argu menteren. De oude portier zat op z'n gewone plaats, kippig door zijn brilletje kij kend. Ja, hij kende wel een adres waar Senor Barrett een motorboot kon huren; wilde hij een bemanning hebben? Nee, senor Barrett wilde lie ver alleen gaan. In dat geval zou Pe dro hem naar het botenhuis brengen. Barrett stopte vijf-entwintig peseta's in de rimpelige hand van de oude man en volgde Pedro, die, gekleed in zijn rode uniform en zijn picolopetje schuin op een oor, de middagslaap nog uit zijn ogen wreef. De motorboot was klein maar tame lijk nieuw; hij was het eigendom, zo- ais Stephen ontdekte, van de kleine visser die hij de avond tevoren had horen zingen in de Can 'Tonio bar. Het voorschot dat Barrett aanbood werd met veel vertoon van hoffelijk heid geweigerd; de senor kon betalen als hij terug kwam. Het was pas half vijf toen hij van de pier vertrok en in de richting van de mond van de baai voer. Pedro wuifde hem na. De zon scheen nog krachtig; Stephen doopte de wit-linnen pet die hij droeg in het heldere water en voelde de ver frissende koelte over zijn hoofd trek ken. Hij passeerde de boei aan het einde van de baai en, daar hij geen kaart had, ging hij nog een honderd meter de open zee op. Daar draaide hij naar het noord-westen, naar de steil oprij zende kust van Cala Antio. De bergen liepen hier tot aan het strand, steil en loodrecht. Hij stuurde de boot dich ter bij de kust. Achter de tweede kaap zag hij de drie eilanden: Panta- leu, Mitjana en, daarachter, het veel grotere Dragonera. Hij besloot aan de westelijke zijde van Pantaleu aan te leggen, waar hij een strook zand en enkele verspreide keien zag. Voor zichtig stuurde hij de boot erheen; het water was zo helder dat het niet moeilijk was de punten en stukken rots die uit de oceaanbodem opstaken, te vermijden. Hij bracht de boot in ondiep water en maakte hem, tot aan zijn middel in het water staand, aan een geschikte, kromme maar stevige boom vast. Daarna trok hij zijn lin nen schoenen weer aan en begon de steile heuvel, begroeid met struiken en geel gras, te beklimmen. Het was maar een korte klim en bovengeko men rustte hij even uit om weer op adem te komen. Calvo had hem verteld dat het li chaam was gevonden aan de oost kant van het kleine, bijna ronde eilandje; hij was aan de west-kant aan wal gegaan omdat hij niet de aan dacht van eventuele wachtposten wil de trekken. Hij glibberde de heuvel af en strui kelde een keer of twee door verbor gen liggende wortels of stenen. Er was een breder strandje dan aan de andere kant. Hij had zichzelf spoor zoeken geleerd in oerwouden en woes tijnen, hoewel hij geen Sherlock Hol mes was. Het kostte hem niet veel tijd om de plek te vinden waar de visser had aangelegd. Er stonden nog duidelijke voetstappen, hoewel ze enigszins in het harde zang waren weggezonken; hij kon ze volgen tot be neden aan de helling, waar het droge gras was vertrapt; en dan was daar, als een grimmige herinnering, een brede afdruk waar de visser het li chaam had voortgesleept naar de wa terkant. Hij ging na hoe de vloedlijn liep erg laag natuurlijk en hij knikte tevreden. Het lijk kon niet aan het strand gespoeld zijn, dat was wel ze ker Het was er gebracht en welover wogen op een plaats gelegd waar het gezien zou worden door iemand die dicht genoeg voorbij kwam. Hadden ze wie die „ze" dan ook waren teveel gewaagd? Stephen dacht van niet. Er voeren iedere dag vissers van San Telmo uit om te gaan vissen in het water tussen Dragonera en de kust; het lichaam zou beslist binnen een dag of twee gevonden worden. En hun plan was dan gelukt... tot op zekere hoogte. Hij kon hier niets meer doen, er waren geen nieuwe feiten meer te verzamelen. Hij strekte zijn rug en begon de heuvel weer op te klimmen; zijn volgende doel was Dragonera. Hij had de top voor de tweede maal bereikt en draaide zich om om naar San Telmo te kijken, dat uitgestrekt lag langs de bochtige kunst. Hij pro beerde voorzichtig een beter plekje voor zijn voeten te vinden. Deze be weging redde hem zijn leven. De knal was scherp en kort en gaf maar een zwakke echo; een kogel spatte op slechts een paar centimeter van hem vandaan in de grond. Hij wierp zich neer. Er was hier niet veel beschut ting en er was geen spoor van de schutter te zien. Er was met een ge weer geschoten, waarschijnlijk een geweer met een telescoop. Toen hij in het spaarzame droge gras lag, schold hij zichzelf voor een dwaas uit. Hij had helemaal geen wa pens meegenomen naar Majorca die maakten geen deel uit van de va kantie-uitrusting van een de wet ge hoorzamende Engelsman maar na het geval met de vallende steen in Palma had hij zo verstandig geweest moeten zijn een pistool aan Calvo te vragen. Ongetwijfeld had de kapitein hem die graag gegeven. Nu lag hij hier, bovenop een kaal eilandje, en kon bijzonder weinig beginnen tegen de man of mannen die hem onder vuur hadden genomen. Hij voelde de zon branden op zijn nek en kuiten. De aarde rook kruidig. Hoe lang zou het nog duren voor het donker werd? Verschillende uren! Hij kon hier niet tot in de eeuwigheid blijven Hij be gon te kruipen, gehinderd door de scherpe steentjes en het vlijm-scher- pe gras. Als hij maar beschutting vond aan een van de kanten van de heuvel... en zijn boot kon bereiken... Maar ook daar zou hij nog zichtbaar zijn voor de onbekende schutter. Tóch moest hij het proberen. Het was heel stil in de zon. Hij hoorde de roep van een vogel, ergens in de verte pufte een motorboot, ternauwernood hoor baar. Hij luisterde of hij een kuch hoorde, het kraken van een twijg, enig geluid dat de aanwezigheid van een ander menselijk wezen zou verraden. Maar er was niets. Stephen begon vlugger te kruipen; hij was bijna bij de top. Het tweede schot klonk toen hij juist van plan was zich aan de andere kant naar beneden te laten rollen. Ditmaal belandde de kogel op enige afstand van hem. Misschien was hij hier moeilijker te raken," misschien was de onzichtbare man niet zo'n goede scherpschutter. Ste phen tilde voorzichtig zijn hoofd op en keek rond. Was er een lichte bewe ging in de struiken links, iets hoger op de heuvel? Hij was er niet zeker van. Hij keek langs de helling. Het was een tamelijk lichte glooiing die in een vlak stuk grond eindigde. Hij wierp zich over de rand. Hij had de steilte onderschat want hij rolde met grote vaart naar beneden; zijn kleren scheurden, zijn armen en benen wer den gewond door het mes-scherpe gras en gekneusd door de stenen en de rotsen. Hij trachtte zijn val te bre ken maar dat was niet. gemakkelijk. Op het laatste moment kon hij een kromgegroeide boom vastgrijpen. (Wordt vervolgd) ER STAAN IN HET intieme zaaltje van „De Brakke Grond" in Amsterdam ongemakkelijke stoeltjes voor de toeschouwers. Dat mij dat bij geen enkele pre mière van Studio in het vorige, zo succesrijke seizoen is opgevallen terwijl gister avond bij de première van Maurice Clavels „La terrasse de Midi" die harde zit plotseling een storende factor bleek, lijkt mij een waarschuwingssein. Bij het lofwaardig streven van de Studio-directie om belangrijk eigentijds repertoire te spelen, mogen toch eisen van speelbaarheid, menselijke herkenbaarheid en gewoon amusement niet te zeer achtergesteld worden bij de aandacht \oor moderne vormgeving en litterair niveau. HET IS TEKENEND voor het oeuvre van het intellectuele wonderkind Maurice Clavel (die op eenentwintigjarige leeftijd leraar in de filosofie was) dat zijn intri ges naar de studeerkamer ruiken, dat zijn hoofdpersonen onvolwassen en onrijp zijn dat zijn ideeënwereld belangwekkend maar broeierig is en dat de gesprekken die zijn personages voeren uiterst ontoneelmatig zijn en door hun verdovende woordenvloed het luisteren nagenoeg onmogelijk maken. NA EEN HEEL interessante opening waarbij de eerste scène zich ontpopt als een repetitie van een toneelstuk-op-het-to- neel, knutselt Clavel een moeizame Ham- let-parallel in elkaar. Ook zijn jeugdige hoofdpersoon wil zich op zijn moeder en haar tweede man wreken omdat zij naar hij vreest de hand heeft gehad in de dood van zijn vader. Ook hij wil zijn moeders berouw opwekken door een toneelstuk van eigen hand op te laten voeren en ook hij komt door eindeloze bespiegelingen over de schuldvraag en door duidelijk ambiva lente gevoelens ten opzichte van zijn moe der noch tot de volvoering van zijn wraak noch tot ontplooiing van zijn liefde voor het Ophelia-achtige naar hem smachtende meisje. Op de beste momenten is het stuk boeiend door de diepgang van zijn gedach- tenconstructies en door de draagwijdte van zijn probleemstelling: („Wie is in de absurde verwardheid van schuld -en on schuld en tegenover de betrekkelijkheid van goed en kwaad zeker van zijn oor deel over de medemens?") maar veel va ker is, net als in zijn hier te lande door studenten in 1951 gespeelde „De Brand stichters" (Les incendiaires, Clavels eer ste stuk van 1946) de handeling ondoor zichtig en de taal van zijn personages verward. IN HET expressieve, half-realistische decor van Peter van Rooij heeft Studio's voorstelling het stuk wel recht doen we dervaren. Bram van der Vlugt had de opvoering met een minimum aan uiterlij ke middelen, heel „clean" geregisseerd, met een zelfde koel academisme als waar mee Clavel zijn conflictstof heeft gereali seerd. De voorstelling was dus „in stijl", maar men zou zich toch kunnen afvragen of de regisseur, gezien ook de lang niet eenvoudige vertaling van mevrouw Als- bach-Tielrooy, het onmiddellijke begrips vermogen van zijn publiek niet wat heeft overschat. Hier en daar een coupure en een nauwkeuriger tempoverdeling en na- drukdosering zou de wezenlijke inhoud van het stuk wat geprononceerder contouren hebben verleend. VERUIT DE zwaarste taak was toebe deeld aan Joop Admiraal die de onvol groeidheid van de hoofdpersoon Jean vol- Advertentie Boordevol kracht en vitamine B; 10 tegen 1 dat ook uw dokter het eet. 47. Panda vluchtte de gelagkamer binnen en dook hier buiten adem onder een bank. Hier kreeg hij weldra gezelschap van de waard, die met een verdichtsel op de hielen kwam binnenijlen en met onverwachte lenig heid een duik naast Panda nam. „Vreselijk," sprak hij met klapperende kkaen, „m'n nette herberg! Dat daar zoiets in kan gebeuren!" „En wat zou er met Joris gebeurd zijn?" vroeg Panda bezorgd, „als hij maar op tijd gevlucht is!" Maar Joris dacht al lang niet meer aan vluchten. Van nature had hij al minder weer zin van verdichtsels dan de meeste lieden en bovendien begon er vaag een plan in hem te rijpen, om deze roke rige wezentjes op een voordelige manier te gebruiken. „Gefleste gedachten zijn tot dusver zeer winstgevend voor mij gebleken," zo overwoog hij, „en hoewel deze gedrochtjes niet bepaald verheven gedachtenuitingen kunnen zijn, zie ik toch wel het nut in van een fles vol. Maar hoe vangt men ze?" En verwoed joeg hij ze na met een vlindernetje. Joop Admiraal en Marlies van Alcmaer in „Alles was zwart in de zon" van Maurice Clavel. ledig gestalte gaf, maar die soms de in druk wekte of hij van het wijsgerig rela tivisme van zijn personage zelf niet veel begreep. Overigens was het technische ge mak waarmee hij de halsbrekende tira des over het afwezige voetlicht bracht, bewonderenswaardig. Marlies van Alcmaer bracht met 'n soort statige gla mour de mysterieuze moederfiguur tot een vrij onbegrijpelijk leven. De gestoordheid van de vriend Léopold die het gebrek aan zekerheid in het leven niet aan kan en die door Jean in de dood wordt gedreven (vergelijk de Laertes-figuur uit Hamlet) kreeg van Jules Hamel kundig gestalte. De vage figuur van het meisje kreeg een niet heel sterke maar innemende vertol king mee van de debuterende Elsje Scher- jon. Voor haar, evenals voor de andere spelers, bleek het in dit stuk, dat om een zekere distantie schreeuwt, een groot be zwaar dat volgens de nu al tot een dogma geworden Studio-opvattingen het spel op het vooruitgeschoven toneel temidden van het publiek plaatsvond. Een dergelijk prin cipe dat bij bepaalde voorstellingen winst oplevert moet men zo nodig ook weer eens kunnen laten varen. Wij voorspellen dit merkwaardige brok lyrische levenswijs heid geen lang toneelleven. Hans van den Bergh In het jaarverslag over 1962 van de ver eniging „Hendrick de Keyser" tot behoud van architectonisch- of historisch belang rijke oude gebouwen deelt het bestuur mede, dat het ledental is gestegen van 1689 tot 1836. In het afgelopen jaar werden acht huizen aangekocht, vier in Amsterdam, een in Broek in Waterland, twee in Delft en een in Enkhuizen. Vier van deze panden konden worden gekocht door een schen king van 45.705 van het Prins Bernhard Fonds. „Hendrick de Keyser" bezit thans in totaal 134 huizen: de restauratiekosten beliepen 385.807, waarvan 324.067 werd gedekt door subsidies. Bovendien werd f 11.799 subsidie ontvangen voor in vorige jaren uitgevoerde restauraties. De liquiditeit is in het verslagjaar aan merkelijk teruggelopen, voornamelijk als gevolg van aankopen en van het uitblijven van de afrekening der subsidies voor door de vereniging terzake van restauraties ge dane betalingen. De groeiende activiteit der vereniging, aldus de penningmeester, stelt steeds hogere eisen aan haar eigen geld middelen. Het Nederlands Kamerorkest geeft het komende seizoen een serie van vijf abonne- metsconcerten in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. De eerste drie concerten in Den Haag en Rotterdam zullen onder leiding staan van Szymon Goldberg, het volgende concert wordt geleid door Antonio Janigro, de leider van Les Solistes de Zagreb, die ook als solist zal optreden. Het laatste con cert in deze beide steden staat onder lei ding van de jonge Amerikaan David Zin man, die in het afgelopen Holland Festival zijn debuut maakte met het Nederlands Kamerorkest, toen hij de plotseling ziek geworden Paul Sacher verving. In Amsterdam worden de eerste vier concerten geleid door Szymon Goldberg; het laatste concert staat onder leiding van Antonio Janigro. 'Als solisten zullen aan deze concerten meewerken o.a. de mezzo-sopraan Eugenia Zareska, de blok- fluitist Frans Briiggen, de bariton Renato Capecchi, de fagottist Brian Pollard, de bas Yi-Kwei Sze en de pianisten Hans Henke- mans en André Tsjaikofsky. De program ma's van deze abonnementsconcerten ver melden werken van Vivaldi, Bach, Handel, Purcell, Hasse, Sammartini, Pergolesi, Boccherini, Haydn, Mozart, Schubert, Stra- winsky, Sjostakovitsj, Hindemith, Martin, Martinu en Ponse. NIEUWE SCHOOLCANTATE VAN IGNACE LILIEN De componist Ignace Lilien heeft een nieuwe schoolcantate „The astronaut" ge componeerd. De tekst is gebaseerd op een reportage van „Time" over de ruimtevlucht van de astronaut Gordon Cooper. Het is geschreven voor schoolkoren. De eerste uitvoering geschiedt o.l.v. de heer Sipke de Jong, met medewerking van het koor van het Dalton-lyceum in Den Haag Eén t.v.-net (voor ons westelijke kijkers althans) en toch een zeer internationale avond; daarvoor zorgde de AVRO, die op de rubriek „Televizier" na, een programma samenstelde uit produkties van de BBC, de Westduitse t.v. en de CBS (V.S.). Een aanwinst is zeker de door de eerstge noemde maatschappij geleverde succes-se rie „Pinky en Perky", waarvan de eer ste aflevering op een ook voor de kleine kijkers gunstig tijdstip werd uitgezonden. De verdenking, die in het verloop van de t.v.-feuilleton „Mijn naam is Cox" steeds meer op de broeder van Helen Morrison kwam te rusten, bleek gevolg van een fraai stukje misleiding. Het dui delijke succes van deze serie was toch ook een goedkoop succes; èn door de mislukte sfeer- en situatie-tekening èn door de nog al onduidelijke en onwaarschijnlijke lijn van het verhaal, is deze „Cox-geschiede- nis" beslist geen sterke thriller gebleken. De jury, die dit jaar in Montreux de CBS-show „Julie en Carol in Carnegie Hall" met de hoogste onderscheiding, de Gouden Roos bekroonde, is wellicht ge plaagd geweest door slechte uitzendingen van andere landen of zij heeft wat last gehad van de Americanitis. De dames An drews en Burnett mogen dan aantrekke lijke figuren zijn, voorzien van redelijke zangstemmen, maar wat zij, gedeeltelijk samen met een balletgroep op het enor me toneel van genoemde Hall presteerden, kwam toch echt niet boven de middelmaat uit. Gehuld in elegante toiletten, stelden Julie en Carol zich met gewild spitse tweespraakjes en enige weinig elegante handtastelijkheden aan als een „stel kwa- je meiden (of kwajongens); hun paro- deeën op een Russisch „volksdansnummer" en op de befaamde massa-familie Trapp waren, vooral dankzij de dansers, spotrijk genoeg, maar ook daarin zat geen „gouden roos" verborgen. En hetzelfde kan ge zegd worden van de wijze, waarop deze show door de camera's vereeuwigd werd. Verschijnselen als te vrij sexueel ver keer en alcoholisme kunnen in een land nog zo gering van omvang zijn, toch kan men met behulp van film van het betrok ken land en zijn bevolking een totaal ver trokken beeld geven. Daartoe behoeft men slechts de goede kwaliteiten te vergeten. Zijn die verschijnselen abnormaal groot van omvang, zoals in Zweden, dan wordt het beeld indien men voornoemde werk wijze volgt weerzinwekkend. Een der gelijk portret nu maakte de Zweedse actri ce Mai Zetterling, die met haar Engelse echtgenoot documentaires maakt, van haar geboorteland. Al het begrip, waar mee zij in welgekozen woorden en beel den de zelfzuchtige, drankzuchtige, zelf- moordzuchtige burgers van „het rijke land" afschilderde, maakte ons wee. om dat het zonder vermelding vande plus-pun- ten van het Zweedse volk, oneerlijk was. Rest ons nog te vermelden, dat „Televi zier.' in haar nieuwe opzet voorzien van een nieuwe titel, een smakelijke reportage over een Duitse genotmiddelenbeurs en een mooi beeldverslag over de jubilerende vioolbouwer Max Möller bevatte. Zondag g De rechtstreekse reportage uit de basi liek van Sint Peter in Rome verschilde qua beeld weinig van het verslag, dat de NTS destijds gaf van de opening van de eerste zitting van het Vaticaanse Concilie. Toch zullen ontelbare kijkers wel dank baar zijn voor het feit, dat zij deze uren lange plechtigheid, die mede door de uiter mate belangrijke toespraak van paus Pau- lus VI een historische gebeurtenis werd, van verre hebben mogen gadeslaan. Voor alle leden van het gezin was een volgende greep uit het leven van de Ame rikaanse doorsnee-familie Stone bestemd. Tot een betere opinievorming over de verhouding Indonesië-Nederland droeg mis schien wel het vraaggesprek bij, dat Nico van Vliet ter afsluiting van zijn t.v.-serie over de republiek van Soekarno met vijf Nederlandse journalisten, onder wie onze reiscorresDondent W. L Brugsma, mocht hebben. Toegewijde krantenlezers echter bood dit uiteraard vluchtige en visueel verre van boeiende gesprek weinig nieuws. Tussen alle shows, berichten en thrillers, die de kijker avond aan avond op het scherm krijgt, was het zondagavond-con cert van het Amsterdamse Kamerorkest (op welks muzikale mérites wij niet in kunnen gaan) een weldadig programma vooral voor het oor. H®L toegejuicht worden, dat ook de N.C.R.V Nederlandse schrijvers en De Nederlandse Organisatie van tijd schriftuitgevers heeft er zich bij de minis ter van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen over beklaagd, dat de OTEM geen vertegenwoordiger van de tijdschrift- uitgevers als lid van de pacificatiecommis sie heeft voorgesteld. Zij heeft dit gedaan in het volgende tele gram aan minister Bot: „Het bestuur van de NOTU. in het bijzonder optredend namens leden-concessie-aanvragers, drukt zijn spijt uit over het feit, dat de OTEM bij het met uw instemming door haar tot stand gebrachte beraad van de groep der concessie-aanvragers niet bereid is geble ken om in haar voordracht aan u van kandidaat-vertegenwoordigers voor de pacificatiecommissie ook personen op te nemen, die door het NOTU-bestuur aan vaardbaar worden geacht als woordvoer ders voor de Nederlandse tijdschriften uitgevers. Het bestuur van de NOTU ver trouwt op passende uitvoering van het regeringsbesluit tot opneming in de pacifi catiecommissie van „een vertegenwoordi ging van de verenigde kandidaat-conces sionarissen". Het bestuur van de NOTU herinnert met klem aan zijn schriftelijk verzoek d.d. 29 augustus 1963 om vertegen woordiging in de pacificatiecommissie". Advertentie Doelstrjat 39 Haarlem - Tel. 15231 schrijfsters aanmoedigt televisie-spelen te maken; het lijkt ons echter niet gewenst, dat men wellicht ter aanmoediging dan óók maar een stuk als „Verloren Kontakt" van Joanna Visser op het scherm brengt. (Zelfs al ontving deze schrijfster inmiddels een prijs voor een ander door haar geschreven spel). Mede misschien door de regie van Peter Holland was het een traag stukje quasi-psychologisch toneel, een weekblad-verhaal, waarin de spelers zelf niet schenen te geloven (vooral het zo schone slot; hersteld kontakt met het vliegtuig, hersteld kontakt met de vlieger echtgenoot was te mooi om waar te zijn). Pogingen om van dit „kamer-toneel" echt televisie te maken, werden nauwelijks ge daan. Of moesten daar de schaarse vlieg tuigscènes voor dienen? J. Damshuizer AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO. 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Programma-overzicht en lichte gram mofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De Groenteman. 9.15 Weens-klassieke kamermuziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voer de kleuters. 11.00 Voor de zieker- 12. nt Licht instrumentaal ensemble en zangso list. 12.20 Regeringsuitzending: Voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Lichte orkestmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, even tueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Nederlands Koper orkest: Originele Engelse Brassbandmu- sique. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 School radio. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.30 Blaaskwintet: moderne muziek (ste- reofonische uitzending). 16.00 Van mens tot mens, lezing. 16.15 Griekse lichte mu ziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling, praatje. 17.35 Lichte grammofoon muziek voor de teenagers. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Amateurs programma. 18.45 Lichte muziek. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Licht instrumentaal trio. 19.25 Piano recital: walsmuziek (stereofonische uitzen ding). 20.00 Nieuws. 20.05 Minjon 10 jaar. feestelijk programma. 21.05 Boekbespre king. 21,15 Voordracht. 21.30 Nederlandse Finale van het Internationaal Vocalisten concours Giuseppe Verdi. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten en beurs berichten. 23.00 Klassieke kamermuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture radio voor vroege men sen. (7.30-7.35 Voor de jeugd). 7.55 Over weging. 8 00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien maar!: lichte grammofoonmuziek met commentaar. 14.00 Voor de plattelands vrouwen. 14.10 Fluit en piano: moderne muziek. 14.30 Als de dag van gisteren. Populair klassieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammo foonmuziek. 11.50 Volaan vooruit praatje. 12.00 Het Angelus. 12.04 Populaire grammofoonmuziek. 12.20 Voor de boeren. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Draaiorgelklanken (gr.). 12.50 klankbeeld. 15.00 Lichte grammofoonmu ziek. 15.20 Voordracht. 15.40 Weense lied jes. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voorrang: Religieus ziekenprogramma. 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Voor de jeugd. 17.45 Grammofoonmuziek. 17.50 Regerings uitzending: De 9de jaarbeurs te Parama ribo, door A. J. M. Judell. 18.00 Grammo foonmuziek voor de teenagers. 18.20 Uit zending van de Pacifistisch Socialistische Partij: Socialisme en vrijheid, door de heer A. G. van der Spek, lid van de Eerste Kamer. 18.30 Jazzmuziek. 18.50 En nu mijn geval: vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. Aanslui tend: Concilie-journaal. 19.30 Licht instru mentaal ensemble. 19.50 Grammofoonmu ziek. 20.00 Jeanne d'Arc au Bucher, orato rium. 21.20 Klassieke grammofoonmuziek. 21.30 Reisoogst, klankbeeld. 22.00 De zin gende Kerk. muzikale lezing over kerk muziek: 22.20 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd een keuze uit woord, zang en dans van elders en anders. 23.10 Lichte orkestmuziek en solisten. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Tuinbouwkroniek. 12.40 Orkestmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les 16.25 Muziek voor klarinetten- kwartet. 16.50 Pianomuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Gevarieerde muziek. 17.45 Volkscon cert. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Licht muzikaal programma. 18.45 Klassieke mu ziek. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Hoorspel. 20.53 Orkestmuziek. 21.15 Jazzmuziek. 22.00 Nws. 22.15 Kamermuziek. 22.35 De zeven kun sten. 22.50 Kamermuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Americana. 23.25 Gevarieerde mu ziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Voor de scheepvaart. VOOR MAANDAG CVK-IKOR-RKK19.30 Logboek, jeugd programma over de bijbel. 19.45-20.00 Kenmerk, programma gewijd aan het Oekumenisch Jongerencongres. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke partijen: uitzending van de VVD. NCRV: 20.30 Memo, actualiteiten. 20.40 The Titfield Thunderbolt (vlug, veilig en voordelig, een vrolijke Engelse komedie). 22.00 De plaats van de volksvertegenwoor diging in de moderne democratie, forum. NTS: 22.45-22.50 Journaal. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Internationaal Agrarisch nws. 20.00 Journaal. 20.20-21.30 De bezetting XIV, documentaire over Nederland in de tweede wereldoorlog. VPRO: 21.30 Man van de dag. voordracht. 21.40 Fragmenten uit Hitchcockfilms. 22.25 Ziek zijn beter worden, medische rubriek. NTS: 23.00 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9