■-V- r.v Oliver!, musical van Lionel Bart indrukken van fenomenaal vakmanschap „GALA DU DISQUE" MET PRINSES IRENE ALS EREGAST Simon Car mi DE PROGRAMMA'S Bep Nooy vierde haar gouden toneeljubileum in Oranje Hein' NEGEN MUZEN „Er valt op deze wereld niets te lachen" ZATERDAG 5 OKTOBER 1963 Gala-avond Televisieprogramma In Amsterdams Concertgebouzv ïg jaar J. Bemlef De radio geeft zondag De radio geeft maandag DE PRODUCENTEN van het super succes „My fair Lady" hebben het aan gedurfd hun enorme goodwill in de waagschaal te stellen met een volkomen ander-soortige musical van de Londense componist-tekstschrijver Lionel Bart. Zij zijn daarbij kennelijk niet over één nacht ijs gegaan en het aangedurfde risico „Oliver!" in een Zweedse produktie allesbehalve een succes geworden bleek gisteravond bij de eerste publieke voorstelling in het Rotterdamse Luxor Theater tot een in heel veel opzichten geslaagd resultaat te hebben geleid. BARJ IS UITGEGAAN van een heel vrije bewerking van Dickens' Oliver Twist en heeft die voorzien van songs, waarvoor hij tevens de inmiddels al via de gram mofoonplaat heel populair geworden mu ziek heeft geschreven. Vergeleken bij Shaws Pygmalion levert het Dickensverhaal natuurlijk een minder samenhangend stramien en de musical valt dan ook in een aantal met losse steek onderling verbonden scènes uiteen. De'Londense voorstelling die hier tot in de kleinste bijzonderheden van decor, aankle ding en regie is gereproduceerd, had in eeni toneelbouw op draaiende schijven daarvoor al een originele oplossing gekre gen die geleidelijke verbazingwekkende scène-wisselingen bij open doek mogelijk maakte. Een buitengewoon sfeervolle en ingenieuze belichting vervolmaakte het dikwijls ongekend geraffineerde toneel beeld. - OOK DEZE „Nederlandse" musical-pro- duktie ontleende voor een belangrijk deel haar charme aan de feilloos ingestudeerde massaregie, die bij deze eerste voorstel ling vooral in de aanvang nog niet hele maal leek te „zitten", maar de regisseuse Eleanor Fazan had ook nu al, met assis tentie van Johan Verdoner, een verbazing wekkende gaafheid bereikt. Vooral het jongenskoor zal wel een van de sterkste troeven van deze opvoering blijven. Het groepje van veertien jongens, in de ope ningsscène nog wel eens even de pijnlijke associatie met gedresseerde aapjes oproe pend, bereikte in de loop van de avond herhaaldelijk een ongedwongen en ontwa pende frisheid, waarbij ook opvallend zui ver, zij het (nog) niet steeds even goed verstaanbaar gezongen werd. Die verstaanbaarheid was trouwens bij velen van de uitvoerenden het zwakke punt, al kan dat voor een deel op reke ning van de onbetrouwbare akoestiek en de vreemde ligging van de orkestbak in het Luxortheater geschreven worden. En dit is te meer betreurenswaardig omdat alles wat van de vertaling van Seth Gaai- kema te verstaan was deed vermoeden dat hij weer uiterst vernuftige equivalen ten voor de speelse teksten van het origi neel had weten te vinden, ook al maakt hij het de zangers dikwijls niet makkelijk door spitse trouvailles die zich maar moeizaam naar het nptenbeeld voegen. DOLF VAN DER LINDEN leidde het orkest met de van hem te verwachten pre cisie zodat de deels gemakkelijk-aanspre£ kende deels pittig-moderne melodieën al nagenoeg perfect tot klinken kwamen. Enkele van deze muzikale onderdelen, zoals de marktscène zijn zelfs van opmer kelijk gehalte en doen volstrekt niet on der voor goede veelstemmige opera-ensem bles. Veel van de zangstemmen die men voor de opvoering had weten te contracteren voldoen dan ook aan heel hoge eisen. Vermelding verdient Henk Angenent, met zijn fraaie en geschoolde bariton, ook al behoren zijn scènes met Karin Larsen als de directrice van de kostschool tot de zwakste gedeelten. Prachtig voldoet de bas van Jaap de Vries als Bill Sikes en de so- Een scène uit Olivier. Faggin (Johnny Kraaykampstelt Olivier voor aan Nancy (Nelly Frijda). Op de achtergrond de groep weesjongens. praan van Nelly Frijda in de ook mees terlijk geacteerde partij van Nancy. Twee belangrijke verrassingen van de avond waren dan nog Johnny Kraaykamp die een prachtig genuanceer de (soms iéts te kluchtig-aangezette) uit beelding gaf van Fagin, de Shylock-achti- ge organisator van de zakkenrollersbende en niet te vergeten de dertienjarige Jan Nelissen door Lionel Bart in een inter view zijn beste Oliver genoemd die met een prachtig getimbreerd, bijzonder helder jongenssopraantje de hoofdrol zong welke overigens afwisselend door hem en twee andere jongens zal worden bezet. De voorstelling Zal zeker ook van de kant van de jongens bij nader inspelen nog veel kunnen winnen aan soepelheid en vanzelfsprekendheid (ook al moet de klei ne vertolker van Linke Dodger nu al ge prezen worden als een uitblinker!) maar ook nu al kan worden vastgesteld dat Oli ver! zijn uitroepteken ten volle verdient. Harts van den Bergh WIM QUINT De KRO heeft de radio-medewerker Wim Quint benoemd tot chef van de af deling kinderprogramma's Televisie. De heer Quint houdt de leiding van de kin derprogramma's die de KRO voor de radio brengt. AAN HET EINDE van de première van Herman Boubers volksstuk „Oranje Hein", welke vrijdagavond door „Het Amsterdams Volkstoneel" in het hoofd stedelijk Centraal Theater werd gegeven ter gelegenheid van het gouden toneel jubileum van Bep Nooy sr., moest de jubilaresse temidden van haar medespe lers en achter een wand van bloemen een minuten durende ovatie in ontvangst nemen. DE TRADITIONELE rij van sprekers werd geopend door mr. J. P. Engels, die Bep Nooy namens de stichting „Het Amsterdams Volkstoneel" huldigde en haar namens het bestuur, leden van de groep en haar dochter Beppie Nooy een geschenk in enveloppe aanbood, plus de recette van deze avond. Nadat de heer G. Stans als directeur van het Centraal Theater eveneens een geschenk in couvert had aangeboden, werd Bep Nooy een derde enveloppe aangeboden door de acteur Jan Blaaser. Een enorme fruitmand van Hans Keuls was het vierde geschenk, waarna Beppie Nooy het woord nam, die even ont roerd bleek als haar moeder. Zij bood haar moeder een gemakkelijke fauteuil aan, op voorwaarde echter dat zij hier voorlopig nog weinig gebruik van zal maken. Nadat Fred Wigman hier namens de leden van het gezelschap nog een koelkast aan had toegevoegd, werd deze sympathieke huldi ging met een door het publiek spontaan gezongen „Lang zal ze leven" beëindigd. „Oranje Ilein" DAARVOOR WAS de jubilaresse de ge hele avond één der belangrijkste figuren geweest in een waarlijk hartverwarmende voorstelling, welke over alle eigenschappen beschikt om lichtelijk sentimentele her inneringen op te roepen aan een tijd, die toch onherroepelijk is voorbij gegaan. De periode van een geromantiseerde Jordaan, waarvan de bewoners werden veronder steld één grote familie te -vormen, die met elkanders lief en leed volkomen op de hoogte is. Herman Bouber heeft van deze legende een dankbaar gebruik gemaakt voor het schrijven van een plezante milieu schildering, waarbij met het van hem be kende inzicht de gebruikelijke traan steeds ttijdig door de al even traditionele lach wordt opgevolgd. Op haar beurt heeft Beppie Nooy dit oude manuscript met haar specifieke talenten en voortvarendheid aangewend voor een bekoorlijke opvoering, welke men ondergaat zonder de behoefte hier critiek op uit te oefenen. De jubilerende Bep Nooy bruiste van een guitige vitaliteit als tante Aal en bleek ondanks haar zeventig jaren nog in staat tot een verbluffend nummertje touw- springen. Zij werd goed gesteund door het gezelschap, waarin Tony Fioletta, Kees en Willy Zuidema, Beppie Nooy, André van Dijk en Lydia Spieker opvielen. „Oranje Hein" is evenals „Rooie Sien" dat ge bleken is goed voor een langdurige reeks voorstellingen. Kunst Zij Ons Doel. Evenals de voor gaande winters, stelt het bestuur van het genootschap „Kunst Zij Ons Doel" te Haar lem, ook dit jaar weer, ingaande 7 oktober zijn tekenzaal in „De Waag", hoek Spaar- neDamstraat, weer gaarne ter beschik king aan jonge tekenaars en tekenaressen, tussen 15 en 25 jaar, uit Haarlem en om geving, om gezamenlijk naar model te kunnen tekenen. De aanvangstijd is half acht, en de kosten bedragen 50 cent per avon® De grammofoonplatenindustrie bood in samenwerking met de NTS de te levisiekijkers vanuit het Concertgebouw in Amsterdam een muziek- en zangfeest aan, waarover men elders op deze pagina kan lezen. Het was een goed besluit van de AVRO, in de pauze van dit programma opnieuw de NBC-documentaire „De We reld van Maurice Chevalier" uit te zen den, een film die reeds in een vrouwen programma van deze omroep op het scherm gekomen was. De bewogen levens loop van de nu 75-jarige, nog zo vitale revue-, toneel- en filmster, werd in deze produktie uitstekend weergegeven. Aan voornoemde programma-onderde len gingen nog vooraf een aflevering van AVRO's Televizier, waarin de nieuwe mi nister van Volkshuisvesting en Bouwnij verheid, drs. Bogaers, krachtig pleitte voor de bouwplannen van de regering, en een feestelijk „Rooster", gewijd aan het tienjarig bestaan van AVRO's jeugdom- roep, die aan radio en televisie verras send veel leden „afleverde". Damshuizer VOOR ZATERDAG NCRV: 15.00 Pretend you're you (Die leuke familie van jou), Amerikaanse film. 15.25 Onder de loep, filatelistisch allerlei. 15.45 Alles draait om moeder, TV-feuilleton 16.10 Het Amerika van Mark Twain, documentaire uit de NBC-serie Special Projects. 17.0017.45 Voor de kinderen. 19.30 Lassie, Vioolles, TV-film. 19.55 't Manneke. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo, actualiteiten. 20.30 Capriolen, muzi kaal programma. 21.20 Hoe bestaat 't, populair- wetenscliappelijk programma. 21.50 Sot en Sien (Wat 'n wereld), een programma waarvan de makers serieus hebben geprobeerd niets serieus te nemen. 22.10 Arthur en Eva, TV-feuilleton. 22.35 Morgen Is het zondag. NTS: 22.4522.50 Journaal. VOOR ZONDAG NTS: 14.30-15.40 De Bezetting XIV, dokumen- taire over Nederland in de tweede wereldoor log. 16.00-17.30 reportage: Tafeltennis gehouden in de Julianahal te Utrecht. Open Nederland se kampioenschappen 17.30plm. 18.30 Eurovisie: Rechtstreekse reportage van de laatste partijen in het toernooi om het wereldkampioenschap driebanden (biljarten) te Neuss. 18.30-18.45 Euro visie: Paardesport op de baan van Longchamps in Parijs. 19.30-20.00 Weekjournaal. 20.00 Sport in Beeld. VARA: 20.30 Aanvang dames en he ren, amusementsprogramma. 21.10 De wereld van vandaag, de laatste ontwikkelingen in de internationale politiek. 21.20 K-wartaal, cabaret- programma. 22.00 Signalement- figuren en ver schijnselen uit de vvereld van muziek, toneel, litteratuur en beeldende kunst. NTS: 22.30-22.35 Journaal. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 The hunter (Op jacht in het oer woud), filmklucht. 19.45 Openbaar kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke partijen: P.v.d.A. 20.30 Our friend the atoom (Onze vriend het atoom), populair weten schappelijke filmdocumentaire. 21.15 La Strada (De weg), film. 23.00—23.05 Journaal. Muziek voor Sjoukje. Het gemeente bestuur van Amsterdam heeft aan vier componisten een opdracht verleend tot het maken van een muziekstuk bij een door de wereldkampioene kunstrijden op de schaats Sjoukje Dijkstra te rijden kür. Het zijn twee componisten in het klassieke genre, de pianisten Geza Frid en Cor de Groot, en twee componisten in het genre der lichte muziek Guus Jansen en Joop Portengen. Sjoukje zelf zal uit de vier composities een keuze doen. Is het nog nodig uitvoerig te berichten over een avondje publiciteit dat half Nederland (of meer) op het beeldscherm heeft kunnen volgen, van a tot z, als het programma tenminste niet teveel is uit gelopen? (liet einde kwam pas tegen middernacht). Want de „Grand Gala du Disque Classique" een mondvol is, zoals iedereen weet, gewoon een stuk naamloze reclame voor de in ons land gefabriceerde of geïmporteerde grammo foonplaten. Als zodanig is het niet min der, maar ook niet méér dan een trade- show van koelkasten of textiel. Organisator Willem O'Duys begroette de aanwezigen, in het bijzonder H.K.H. prin ses Irene, de commissaris van de koningin, de loco-burgemeester en enkele wethou ders van Amsterdam en gaf vóór het in gaan van de pauze het woord aan oud minister Cals die zich erover verheugde vrij-uit te kunnen spreken zonder aan ambtelijke frases gebonden te zijn. („Ik ben geen excellentie meer, ik ben weer heer geworden"). Zinspelend op de titel van een internationale reclame-uitgave van de platenfirma's: „The Industry of Human Happiness", citeerde hij de Franse schrij ver Chateaubriand: „het ware geluk kost weinig, als het duur is, is het niet van een goed soort". Was het een zachte wenk? Hij ging vervolgens over tot het uitreiken van de Edisons aan de bekroonde kunste naars, voor zover aanwezig. Dit waren: de Duitse hoboïst en dirigent Helmut Win- schermann, de Engelse geluidstechnicus John Culshaw, de zangeres Sylvia Stahl- man, het trio Frans Bruggen - Gustav Leonhardt - Anner Bijlsma, de acteur Guus Hermus, de zangeressen Gré van Swol-Brouwenstijn en Victoria de los An geles. Het Concertgebouworkest onder Bernard Haitink had de avond geopend met de Ita liaanse Symfonie van Mendelssohn, sinds de dagen van Van Beinum hét visite kaartje van het orkest. De Poolse pianist Adam Harasiewics (die geen Edison had gekregen) trad als solist op in het Eerste Pianoconcert van Chopin. Harasiewics il lustreert mijns inziens hoe de publiciteit een talentvol musicus een bijna onaantast bare positie kan verschaffen. Hij werd, 22 jaar oud, winnaar van het Chopincon- cours te Warschau en verscheen kort daar op met een aantal Chopin-opnamen op de markt die sterk „gepousseerd" werden. In zo'n geval ontstaat een magische cirkel. Het publiek gaat de platen kopen (jonge Poolse pianist, moderne opvatting enz.) er kunnen dus weer nieuwe opnamen ge maakt worden terwijl de vorige in goed kopere „herdrukken" verschijnen en zo groeit een reputatie. De recensent die nog iets durft te zeggen is een zuurpruim. Vooruit dan maar. De voordracht van Ha- rasiewicz is bijzonder recht-toe recht-aan, zonder veel hart voor de bloeiende melo- diek die in dit solo-coneert troef is. Daar SIMON CARMIGGELT wordt 7 oktober 50 jaar. Ik geef toe, er zijn schokkender mededelingen, maai het is nu een maal de gewoonte op die leeftijd een ogenblik „pas op de plaats" te maken en daar is in Carmiggelts geval alle reden voor Zevenentwintig jaar geleden begon hij met het schrijven van zijn Kronkels. Zijn pseudoniem Kronkel ontleende hij aan de naam van een worm uit Jeanne Roos kinderfeuilleton: Gijsbert Konijn. Hij bezigde in het begin ook nog een ander pseudoniem. Karei Bralleput, en onder die naam schreef hij vooral gedichten, satirische, vrij bittere versjes. vooral gedichten, TWEE JAAR GELEDEN werd hij bekroond met de Con- stantijn Huygens-prijs en daarmee definitief in de Nederlandse officiële litteratuur binnengehaald. Die bekroning was heel verdiend omdat daarmee een weinig voorkomend aspect van de Nederlandse litteratuur werd beloond, namelijk de humor. En dan bedoel ik niet grappigheid, vrolijkheid, boertigheid, lollig heid of cabaret, waarvan een grote hoeveelheid steeds voor handen is en is geweest, maar humor in zijn allerbeste vorm, de perfecte balans van menselijke gevoelens, een mentaliteit die Menno ter Braak eens omschreef als: „Denken zoals men zich scheert; met accuratesse, maar wetend, dat men de vol genden dag opnieuw zal moeten beginnen." In de Nederlandse litteratuur wordt de humor over het algemeen angstwekkend gescheiden gehouden van de ernstige, dat wil zeggen de „echte" litteratuur, blijkbaar, om met Carmiggelt te spreken, „omdat de Nederlandse ziel het best met de trilboor van de galmende voor dracht kan worden opengewrikt." Veel humoristische schrijvers telt onze letterkunde daarom niet. Willem Elsschot en Nescio zijn eigenlijk de enigen, zij behoren dan ook tot Carmiggelt's uit verkoren auteurs. WILLEM ELSSCHOT noemde Carmiggelt's stukjes eens: „Een stoet van dwergen". De beeldspraak dient niet verkeerd be grepen te worden, het gaat in Carmiggelt's Kronkels om mensen van normale afmetingen maar in hun totaliteit samengevat in een minimum van woorden. De hem door de praktijk opgelegde vorm heeft Carmiggelt min of meer gedwongen een stijl te ontwikkelen waarmee hij met zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk kon zeggen. Carmig gelt is daarin voortreffelijk geslaagd; zonder overigens spijt te hebben zich nooit „langer" te kunnen uitdrukken „want", zegt hij„een gefrusteerde romannensmid heb ik mij nooit gevoeld. Zijn terrein is het cursiefje en wat hij daarin presteert, overtreft de inhoud van vele dikke romans. Natuurlijk is het bij een dergelijke produktie niet mogelijk altijd met een miniatuur-meesterwerk voor de dag te komen maar, „op den duur", zegt hij, „zijn de lezers voldoende aan je gewend geraakt om je ups en downs geduldig te volgen". DE STIJL van Carmiggelt is niet te imiteren» Bij ieder woord heeft men het gevoel, zo moet het, het kan niet anders: „Achter het station zat een man op een paaltje en keek uit over het water. „Een meeuw", zei hij traag. „Dat is zéér sierlijk, zo'n meeuw. Ik hou van een meeuw. Ik hou van een vogel in het algemeen. En jij? Een dergelijke introductie, zo scherp, zo eenvoudig maar zo goéd geschreven vindt men eigenlijk alleen in het begin van Nescio's verhaal De uitvreter: „Behalve den man, die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan Jan van Dam den uitvreter." Deze manier van schrijven, ontdaan van iedere litteraire franje, is slechts de gave van heel weinigen. Het is meer een aanduiden dan een zeggen en achter dat kleine kursiefje ver schuilt zich vaak een hele roman, de roman die Carmiggelt niet behoeft te schrijven. Men zou kunnen proberen de stijl van Carmiggelt te ontleden, zeggen dat hij de woorden uit het dagelijks gebruik een persoon lijk accent geeft door een subtiele klemtoon verlegging, dat hij een voorkeur heeft voor droge ambtelijke taal om gevoelige onderwerpen mee te beschrijven; wanneer men het geheim van Carmiggelt's schrijverschap probeert te benaderen, probeert men het geheim van de humor, de grootste uitvinding van de mens heid zoals eens iemand gezegd heeft, te ontsluieren en achter iedere sluier verbergt zich een andere. Wie is Carmiggelt, denkt men wel eens. Men komt er nooit direct achter, hij ligt ver snipperd in al die mensen die hij in de loop der tijd heeft be schreven en waarvan er één zegt: „En van wolkenluchten hou ik ook," zei hij. „En van herfst regen. En van het boekwerk She van Rider Haggard, maar dat ben ik kwijt. En van sneeuw. Geen natte sneeuw. Nee, pak- sneeuw. En dan maar lekker lopen. Knars, knars. En van rol pens." EEN STUKJE CARMIGGELT ligt in ieder geval in deze op somming besloten. Zijn observatievermogen is volmaakt. Het kan zo volmaakt zijn omdat hij zich zo diep en belangeloos interesseert voor zijn medemens. Maar het best sprekende bewijs voor zijn groot schrijverschap is wel zijn populariteit, hoe vreemd dit in litteraire oren misschien mag klinken. Maar wanneer vinden wij iets mooi? Wanneer wij er iets van onszelf in terug menen te vinden. Het feit dat zowel de zogenaamde „gewone man" als de zogenaamde „intellectueel" zijn werk be wondert bewijst de reikwijdte ervan. „Er valt op deze wereld niets te lachen, maar als je daar nu maar van uitgaat, valt er nog een hoop te lachen! heeft hij eens geschreven. Omdat er nog steeds niets te lachen valt op deze wereld mogen we goede hoop hebben op meer Kronkels. Prinses Irene en mevrouw Gré van Swol-Brouwenstijn kwam bij dat Haitink het orkest slecht in de hand had, de begeleiding rammelde. Deze niet zeer verwarmende avond kreeg toch nog een goed slot door het optreden van Victoria de los Angeles die haar grote naam bevestigde in aria's van De Falla, Rossini en Bizet en in een fragment uit Wagners „Tannhauser". Sas Bunge HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en socialistiscn strijdlied. 8,18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30 Evan- gelisch-Lutherse kerkdienst. 11.30 Vraag en ant woord. 11.40 Grammofoonmuziek. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers, lezing. 12.00 Het Ge laden Schip: ïubriek in het raakvlak van kerk en cultuur. AVRO' 12.30 Lichte orkestmuziek en zangsoiiste. 13.00 Nieuws. 13.07 De toe stand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek. 13.20 Op de plaat. rust: programma voor de militairen. 14.00 Klas sieke en moderne kamermuziek: stereofonische uitzending. 15.05 Klassieke grammofoonmuziek. 15.25 Toneelbeschouwing. 15.35 En passant: licht programma. 16.10 Dixielandorkest. 15.30 Sport- revue. 17.00 Liedjesprogramma. VARA: 17.30 Voor de jeugü. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. 18.30 Licht instrumentaal ensem ble. 19.00 Bij nader inzien: journalistenforum. 19.40 Vrij entree, cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Metropoleorkest en zangsoliste. 20.50 Chansons. 21.20 Klassiek pianoconcert (gr.). 21.50 Een gevoelvolle reis, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten met o.m. het Koninklijke be zoek aan Iran. 22.55 Mededelingen en sportuit slagen 2e klas voetbal. 23.00 Klassieke grammo foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 10.00 KRO. 17.00 CONVENT VAN KERKEN. 18.00 NCRV. 20.15-24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.10 Geestelijke liederen (gr.) 8.30 Morgenwijding. 9.00 De Platen Bijbel: Bijbels klankbeeld. 9.45 Nieuws en waterstanden. KRO: 10.00 Inleiding Hoogmis. 10.05 Hoogmis. 11.15 Fragmenten uit het klassieke en romantische repertoire. 12.05 Bespreking religieuze boeken. 12.15 Nijmegen- Bangkok-Tilburg-Mwanza: documentaire over de bijdrage van het Nederlands Katholiek Univer sitair onderwijs aan het werk in de Ontwikke lingslanden. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10 Jaar in - jaar uit: muzikaal klankbeeld met liedjes uit 1918. 13.30 Voor de jeugd. 14.00 Pianorecital:klassieke muziek. 14.20 Promenadeorkest en zangsolisten: klassieke muziek. 15.00 Waarom Universitair Onderwijs?, lezing. 15.10 Lichte grammofoonmu ziek, sportreportages, commentaren en uitsla gen. 16.30 Vespers. CONVENT VAN KERKEN: Gereformeerde kerkdienst. NCRV: Negro Spi rituals (gr.) 18.10 Kerk en muziek: Geestelijke liederen. 19.30 Op stap met David du Plessis, lezing. 18.45 Vocaal ensemble met orgelbege leiding: Geestelijke liederen. 19.15 Mogelijkhe den en moeilijkheden in het gesprek met Rooms katholieken, lezing. 19.30 Samenzang met orgel en trompetbegeleiding: Geestelijke liederen. 20.00 Nieuws. 20.07 Meditatie. KRO: 20.15 Koor zang en instrumentaal ensemble. 20.40 Een par tijtje Catch, hoorspel. 21.30 Klassieke kamer muziek. 22.00 Wissewassen. licht programma. 22.20 Conciliejournaal. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond gebed. 22.50 Doortocht naar de 2e Katarakt, reisverhaal. 23.05 Vrije muziek Tribune. 23.55- 24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 uitzending dienst voor belangstellenden gehou den op zondag 29 september. 16.00 ds. P. N. Kruys- wijk van Bloemendaal (voortzetting H. Av.). HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht. Aansluitend: Klank juwelen (gr.) 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De Groenteman 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Bezinningsweek in En schede. 10.U0 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Even bijpraten, programma voor de vrouw. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.40 Lichte orkestmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Morgen is het zover, praatje over de kinderpostzegelactie, 13.20 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.30 Ritmisch ensemble en zangsolisten: Zuid-Ame rikaanse klanken. 14.00 Pianoduo: moderne mu ziek (stereofonische uitzending). 14.30 Amuse mentsmuziek (gr.) 14.50 Voordracht. 15.05 Ra dio Matinee Klassieke en moderne orkestwer ken (gr.) 16 25 Lichte orkestmuziek en solisten. 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Licht instrumen taal ensemble. 17.30 Jazzmuziek. 17.50 Militair commentaar 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel ac tueel: 18.20 l.icht pianospel. 18.30 Amateurspro gramma. 19.00 The Medium, opera (gr.) 20.00 Nieuws. 20 05 De Radioscoop: gevarieerd pro gramma. 21.20 Mijnheer Upjohn, hoorspel. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten en beursberichten. 23.00 Jazz- en swingmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 293 m. 7.00-24.00 N.C.R V. N.C.R.V.: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Amusementsmuziek (gr.) 7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Te Deum Laudamus: gewijde muziek (gr.). 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoekprogramma voor de zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.20 Rondom het Woord: theologische etherleer gang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12 25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht instrumentaal en semble. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel ac tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumen taal ensemble. 13.45 Klassieke grammofoonmu ziek. 14.05 Schoolradio. 14.35 Muzikaal allerlei (gr.) 15.35 Nederlands kamerkoor met orgelbe geleiding: orde muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Zangrecital: klassieke liederen. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram mofoonmuziek voor de teenagers.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9