Parijse Biennale Het beste in de onverwachte komt van een kant DE PROGRAMMA'S Speciale theaterbussen voor Amsterdamse opera-liefhebbers WERK VAN FUI r VAN DE ARK De historie van het NPhO Nieuw programma in „Adam en Eva" het jaarlijks evenement zaterdag 12 oktober 20.45 u, NU 'N ARISTONA KOPEN EN GENIETEN VAN... DONDERDAG 10 OKTOBER 1963 De radio geeft vrijdag T elevisie programma Frans gezelschap komt „Le mal Court" spelen Voetbalslachting Beslag op poppencollectie Van Tussenbroek opgeheven VOOR MENSEN DIE HET GOED BEKIJKEN HILVERSUM 1. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws- en so cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Kamermuziek. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.40 Voor de kleuters. 11.55 Omroep Dubbelkwartet. 12.10 Orgelspel. 12.20 Regeringsuitzending: Voor de land bouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tentoonstellingsagenda. 12.38 Licht instrumentaal ensemble. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 -Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht instru mentaal ensemble en zangsolist. 14.00 Meisjeskoor uit Hannover. 14.20 Bij de tijd en bij de thee: gevarieerd program ma. VPRO: 16.00 Klassieke kamermuziek. 16.30 Inzicht en uitzicht, gevarieerd pro gramma. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Rond uit, programma voor opgroeiende mensen. 18.00 Nieuws. 18.15 Gitaarmuziek. 18.30 Klassieke muziek. 19.10 Kiosk: bespreking van actuele artikelen uit zojuist versche nen weekbladen. 19.10 Jazzmuziek. 19.30 Onder het melkwoud, hoorspel. 20.55 Nws. VARA: 21.00 Promenade-orkest en solis ten: amusementsmuziek. 22.00 Interview met de schrijver Gerard Komelis van 't Reve. 22.30 Nieuws. 22.40 Marimba. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socialis tisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 7.00-24.00 KRO. KRO 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture radio voor vroege mensen. (7.30-7.35 Voor de jeugd). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 Lichte grammofoonmuziek. 10.20 Grammofoonmu ziek voor bejaarden. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Klassieke grammofoonmuziek. 11.50 Als de ziele luistert, lezing. 12.00 Angelus. 12.04 Nederlandse Artisten Parade (gr.). 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Pianospel met ritmische begeleiding. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Metropole-orkest en zangsoliste: lichte muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Weens Filharmonisch orkest: Lichte orkestwer ken. 14.45 Franse chansons. 15.00 School radio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Klassie ke kamermuziek. 17.00 Boekbespreking voor de jeugd. 17.20 Kinderkoor met piano begeleiding. 17.40 Jazzmuziek. 18.00 Instru mentaal Octet. 18.20 Lichte orkestmuziek en solisten. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei ten. 19.30 Verzoekprogramma voor de militairen. 20.20 Wie het weet mag het zeggen: wedstrijd in muziekliteratuur. 20.50 Sterren van vroeger. 21.15 Klank beeld over de auteur Heinrich Böll. 21.35 Lichte grammofoonmuziek. 22.15 Reporta ge Koninklijk bezoek aan Iran. 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nieuws 22.40 Langs de grote weg, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.93 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Arabische muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 -'Pianomuziek. 16.45 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Gevarieerde muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Nieuws. 18.05 Voor de soldaten. 18.30 Moderne muziek. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Variaties op een humoris tisch lied uit Siberië. 19.45 Lezing. 20.00 Cabaretprogramma. 20.45 Jazzmuziek. 21.40 Theaterkroniek. 21.55 Lichte orkest muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Lichte mu ziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Gemengd recital. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG AVRO: 15.00 Programma voor de vrouw. 16.00-16.20 Voor de kleuters. 19.30 Noord Vietnam, documentaire film. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 In Avro's Televi- zier. 21.00 Gelooft u in spoken, mevrouw?, een oorspronkelijk T.V.-spel. 22.20 De ac tuele camera, een vooruitblik op het ko mend bioscoopseizoen. NTS: 22.50-22.55 Journaal. VOOR VRIJDAG NCRV: 19.30 Toekomstmuziek, eerste af levering in onze tweede reeks over beroe- penoriëntatie voor de rijpere jeugd. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Stiefbeen Zn., tragikomische bele venissen van een vader en een zoon, han delaren in lompen en oude metalen. 21.00 Nachtelijke overval, thriller met muziek. 21.35 Attentie. 22.10 Ridder van Maison Rouge. Deel I: De Onbekende, film. 22.35 Dagsluiting. NTS: 22.40-22.45 Journaal. De Nederlandse Opera zal de komen de maanden enige voorstellingen geven die speciaal zijn bedoeld voor de bewo ners van de Amsterdamse buitenwijken, die via extra-buslijnen tot voor de deur van de Stadsschouwburg zullen worden ge bracht. Bovendien zal de voorverkoop van de plaatsbewijzen in de buitenwijken plaats vinden via de vaste en rijdende bijkan toren van de Spaarbank voor de Stad Amsterdam. Dit nieuwe initiatief is bedoeld om de opera-bezoekers meer service te bieden. Maar de Opera-directie denkt daarbij ook aan het veroveren van een nieuw publiek. Als Amsterdam over enkele jaren een Opera-gebouw heeft zal dat niet alleen doorlopend beschikbaar zijn voor opera voorstellingen, maar met 1400 plaatsen ook een derde groter zijn, dan de Stads schouwburg. Deze zogenaamde stadsrand voorstellingen, waarvan de eerste, „Rigo- letto" op 7 november voor de bewoners van de Westelijke tuinsteden plaatsheeft, hebben bovendien zeer lage toegangsprij zen: 1,- tot 4,50, waarbij dan nog 0,70 voor het busretourtje komt. Onder patronage van de graaf E. de Crouy-Chanel, ambassadeur van Frankrijk in Nederland, en onder auspiciën van het Nederlands Centrum van het Internatio naal Theater Instituut en de Alliance Frangaise, zal het Théatre la Bruyère-Vitaly binnenkort onder regie van Georges Vitaly drie voorstellingen in Nederland geven van „Le mal court" van Jacques Audiberti. D< voorstellingen zullen respectievelijk plaats hebben op maandag 21 oktober 1963 in de Stadsschouwburg te Amsterdam, op woensdag 23 oktober in de Stadsschouw burg te Nijmegen en op donderdag 24 ok tober in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. De rol van prinses Alarica in „Le mal court" zal worden gespeeld door de actrice Sylvia Montfort. Verder werken onder andere mee Aline Bertrand, Jean Brassat en Jean Bolo. IN DE ARK is tot 2 november werk te zien van M. Fuit. Hij exposeert teke ningen, waarin dg lijn soms een bijzon dere betekenis kan hebben, vooral wan neer deze met de trekpen gedaan lijkt te zijn. Vaak gaat het hem ook om compo sities, waarin de lijn alleen de verschil lende toonvlakken moet scheiden van el kaar, waardoor een enigszins picturale aard ontstaat. Het meest wordt de aandacht getrokken door die tekeningen, welke Fuit „Vlak te" noemde en waarin men een nawer king vindt van een oud voorbeeld van De Chirico, die ook Willink niet onberoerd heeft gelaten. Fuit lijkt me bovendien wel geïnspireerd door de plastieken van beeldhouwers als Moore, want sommige van zijn in landschap geplaatste figuren doen daar aan denken. Hij tekende in sommige gevallen figuren of hij plastie ken natekende. Bepaald overtuigend is hij dan niet. Wat vervelend decoratief in elkaar ge zet is een „Poortje". Men kan het wel waarderen dat Fuit van een verkeerscir- cuit een compositie maakte, maar de toonstelling daarin heeft meer sierende dan plastische betekenis. Ik heb het ge voel dat Fuit met te weinig begrip te veel van anderen overneemt en zie niet goed wat nu eigen aan zijn werk is. Bob Buys Het eerste exemplaar van het boek dat onze muziekmedewerker Jos. de Klerk in opdracht van het N.Ph.O. heeft ge schreven over de geschiedenis van dit orkest, zal op maandag 28 oktober door de directrice van uitgeverij Gottmer worden aangeboden aan de commissaris der Ko ningin in de provincie Noord-Holland, dr. M. J. Prinsen. De bijeenkomst begint om 3 uur 's middags. NATUURLIJK WAREN nog niet alle bezwaren en feilen van vorige program ma's geheel weggewerkt. Zo is een aantal teksten nog niet altijd duidelijk te her kennen als óf parodie óf meedoen aan oer-vaderlandse loltrapperij. („Geefderus" en „Opvallen") Nog ontbeert een aantal nummers een afrondende pointe waardoor de optredende tot een pijnlijke afgang be schoren is. Maar het hele cabaret ademt een prettige sfeer, waarin mensen die hun vak verstaan in een mooi-hoog tempo zo nu en dan voortreffelijke dingen doen. Cees van Oyen, Fiet Koster, Frans Koster en Annelies Bouma, de nieu we „Adam en Eva"-groep. HET PERMANENTE WONDER: de Parijse School, wordt door de biennale voor jonge kunst in stand gehouden. Dat meent, blijkens de catalogus, Raymond Cogniat, hoofdinspecteur voor Schone Kunsten te Parijs. Maar het luidste deel van deze manifestatie is een dans op het graf van de Parijse School. Grenzeloos is het negativisme, dat in het bijzonder de jonge Franse critici met hun keuze aan de dag leggen. Hun reactie is overigens begrijpelijk want de artistieke crisis is onmiskenbaar. Voltooid en verleden lijken thans in Parijs Hartung, Manessier, Poliakoff, maar ook jongeren als Messagier, Benrath, ook de voorzichtige neo- iiguratieven en de esthetische structurenmakers. HET FRANSE biennalebestuur presenteert nieuwe lichtingen en daar zijn kunstenaars bij die met talent, smaak en geest de voet sporen volgen van de al bekende meesters. Maar deze afdeling is toch niet meer dan een tentoon stelling van locale betekenis ge worden. Er is geen aanleiding, voor Nederland op één van de exposanten speciaal de aandacht te vestigen. Geen komt, voorzover men hier kan vaststellen, boven een redelijke middelmaat uit. Dat van de 56 deelnemende lan den er 45 ongenoemd kunnen blij ven is niet verwonderlijk wan neer men bedenkt, dat er staten bij zijn als Equador en Bulgarije, de Libanon en Sénegal. Maar ook de Amerikaanse inzending, ver zorgd door de universiteit van Californië, is vrijwel te verwaar lozen. Ze bestaan uit min of meer figuratieve plastieken uit ijzer, hout en andere kloeke materialen met onverbloemde constructies maar weinig plastische betekenis. Ook de Japanners stellen teleur, met een wansmakeliike dadaïst uit Osaka, een siergouachist en een rode Wagemaker. Spanje laat zich alleen opmerken bij de grafiek etsen van Cesar Olmos Pieri en toont een schilder, Pijuan, die in de trant van Saura werkt. De Canadees Alleyn is een van de vele jonge kunstenaars in de westerse wereld, die duidelijk Davie bewondert. China dat wil hier zeggen Formosa kan althans één schilder tonen die op een zeer Chinese manier abstract landschappelijk is: Fong. DE WEINIGE STERKE inzendingen komen van onverwachte kanten: die van Korea bijvoorbeeld. De beeldhouwer Tchae is een Tajiri. De twee schilders zijn voor ons gevoel exotisch, vreemd, luguber bijna, zeker niet gezellig, maar indruk wekkend. Youn toont enkele aluminium- kleurige reliëfschilderingen meteen figu ratie die een labyrinth vormt. Park is ver tegenwoordigd met donkere reliëfs, mate rieschilderingen waar veel sfeer van uit gaat. De Engelsen hebben al hun kaarten op de „popart" gezet: samenstellen uit oude meubelen, prentbriefkaarten en zo meer; voorstellingen zoals simpele lieden ze zouden maken wanneer ze geraffineerd waren; voorwerpen die iets slap-vormloos hebebn en met zuurtjeskleuren op een vage manier obsceen worden. Het is een bal dadigheidsverschijnsel, iets minder nega- tivistisch dan de Franse reactie. Er doet hier één begaafde kunstenaar aan mee: Sutej (Joegoslavië) „Bombardement van de gezichtszenuw" (1963). Wanda Lednowska: Bronzen buste (Polen). David Hockney. Hij bewijst ondanks alles zijn schilderschap en weet in etsen de „pop-arts" iets spiritueels te geven, waar door hij deze richting tevens te boven gaat. De groepswerkjes in de Engelse sectie zijn van geen belang. DE ITALIAANSE schilder Recalcati combineert wel knap „pop" met het Fran cis Bacon-effect. Er is een interessant tapijt van de schilder Muzzi, maar vooral toont deze afdeling dat Itajië sterk is in beeldhouwkunst. De expressionist Bodini is niet onbekend. Hij dramatiseert op een nogal litteraire manier. Zijn werk is meer knap dan treffend. Een goede, nonfigura- tieve beeldhouwer, toont zich Nino Cas- sani in Milaan, met. twee uit steen ge houwen werken. De Polen kunnen enkele aardige figuratieven tonen: drie schilders en een beeldhouwster. Een gevarieerde inzending van voor treffelijk niveau is de Joegoslavische. De Russen heben weer een dergelijke inzen ding als op de Venetiaanse biennale: socia listisch realisme dus. De Scandinavische landen hadden zich ook de moeite kunnen Sportjournalist Jan Cottaar gaf op ge zellige wijze commentaar bij de nogal tamme voetbalslachting in het uiteraard prachtig verlichte Philips-stadion in Eind hoven; hij was meer een naast ons geze ten deskundige kijker die wat wij ook zagen een weinig toelichtte dan een al leswetende commentator, die „het beeld" kapot pleegt te praten. Wellicht doet een behoefte aan onge compliceerd vermaak ons steeds graag kijken naar het variété-programma „Pis te", dat door de KRO gehandhaafd is. Ook gisteravond volgden wij zo nu en dan ademloos dit vlotte, woordloze pro gramma, waarin overigens weer zeer ge compliceerde kunsten gedemonstreerd werden. Vooral de verrichtingen van de Griekse zwaarden- en messenspecialist „le grand Maxim" waren verbluffende staaltjes van koelbloedigheid en lichaams- beheersing. KRO-regisseur Piet Franse heeft zich werkelijk „belast" met de taak, in een se rie van drie documentaires de maatschap pelijke communicaties, de menselijke be trekkingen dus, zo veelzijdig mogelijk te belichten. In de eerste aflevering, die voor een deel een aanloop was naar de behandeling van dit moeilijke onderwerp probeer zulke abstracte zaken maar eens in een vloeiende beeldenreeks te vi sualiseren kwam goed naar voren, dat in weerwil van de ontwikkeling en perfec tionering van de communicatiemiddelen de menselijke eenzaamheid paradoxaal genoeg is toegenomen. Wij geloven wel, dat Franse ervoor moet waken, dat deze serie al te zeer een praat-programma wordt (gesprekken als die welke de wat plichtmatig ernstig optredende presenta tor met een vrouwelijke psycholoog en een stedebouwkundige had, verstoren door hun geforceerdheid het tempo). Verwacht mag natuurlijk niet worden, dat deze reeks meer zal doen dan het signaleren van de tekortkomingen en correctiemogelijkhe den der menselijke verhoudingen. Ons :s niet duidelijk, waarom een dergelijke uit zending altijd om half acht of zoals in dit geval aan het eind van de avond in de huiskamer komt. Dan is men vooral in de week vaak te moe, om nog de concentratie op te brengen, die voor een goed begrip van de bedoelingen van de samensteller(s) nodig is. J. Damshuizer Het conservatoir beslag dat de gemeen te Rotterdam op de vermaarde poppencol lectie van wijlen Harry van Tussenbroek had laten leggen om deze voor vernieti ging te behoeden, is opgeheven. De poppen staan nu weer ter beschik king van de erfgenamen, die thans alle drie in het buitenland verblijven. Pas na hun terugkeer, zo deelde de executeur tes tamentair, de heer J. C. Flier mede, zal worden beslist wat er met de poppencol lectie zal gebeuren. Wanneer tot vernieti ging wordt overgegaan zal dit geschieden in alle stilte. Boekhouder aangehouden. In Amster dam is een 24-jarige boekhouder van een centraal verkoopkantoor voor zand en grind aangehouden onder verdenking van verduistering van 28.000 gulden ten nadele van dit bedrijf. De man zou zich het geld door foutieve boekingen hebben toege ëigend. zangstem, waarmee hij ook zeker belang rijker dingen tot een goed einde zou brengen dan hij op het ogenblik te doen heeft. HET IS DUIDELIJK dat er door het groepje bijzonder hard gewerkt is en men is dan ook duidelijk op de goede weg. Nu zou Frans Koster nog wat puntiger moeten gaan conferencieren (het begin was er!) en zijn houding van „Publiek ik haat U" helemaal wegwerken, dan zal Nederland inderdaad een volwaardige cabaretgroep rijker zijn. Maar ook nu al zult u behalve op maandag, een onderhou dende en tot een werkelijke eenheid ge groeide cabaretavond-met-een-eigen-ge zicht kunen gaan zien in Adam en Eva. Van wie in 1963 de „Zonde" allerminst betreu renswaardig blijkt. Ham van den Bergh Advertentie Gisteravond is in het plezierige etabli- sement aan de Raamgracht de succesvolle eerste voorstelling gegeven van Frans en Fiet Kosters nieuwe programma: 't Is Zonde". Er is ditmaal voor het eerst een duide lijk evenwicht gevonden tussen de moge lijkheden van ensemble plus entourage en het doel dat werd nagestreefd. Zuiver het karakter van „intiem cabaret" bewarende heeft tekstschrijver Frans Koster in dit door twee pauzes onderbroken program ma, precies de juiste mengverhouding be reikt van levensliedjessachtige solo's, ensemble-zangnumers en pure kolder. Meteen moet ook geconstateerd worden dat pianist-componist Enrico Neckheim voor het gezelschapje een niet te onder schatten artistieke aanwinst betekent. Hij verstaat op zeldzaam volmaakte wijze de kunst om bijzonder weinig betekenende teksten te voorzien van oproepende sterk- ritmische melodieën, die bijvoorbeeld het openingsnummer en een nummer als „kleine lettertjes" tot echte shownummers op kleine schaal maakten. Daarbij is mij persoonlijk het best be- valeln Kluup de domino, een bespotting van het populaire televisieprogramma waarin Annelies Bouma een prachtige Vlaamse aankondigster bracht en Frans Koster gevoelig maar terecht op de tenen van fans van hei moderne Franse chan son ging staan. (Dat was heel typisch cabaret: Heel simpele maan dodelijke spot in „Je fais l'amour"). In het algemeen zat er een duidelijke stijgende lijn in het programma, want tegen het einde kwam ook die prachtige persiflage op de Peruaanse zangeres Yma Sumac wier vier-en-een-halve oktaaf meesterlijk en ongelofelijk gek geïmiteerd werd door Fiet Koster. Een (nog wat aar zelende) aanwinst voor het grpepje is ook Cees van Oyen, afgeleverd door de NRU- kleinkunstcursus, en vooralsnog in de eerste plaats opvallend door een goede sparen. Denemarken is blijkbaar uit ge- Cobra-d. Bij de Finnen frappeert één werk, een grote zwarte steen in doodkist- vorm, met een kuil waarnaast als deksel een kleine steen ligt. Een onopwekkend voorbeeld van gevoelige steenbewerking. NEDERLAND HEEFT geen moeite, in dit gezelschap vrij goed voor de dag te komen. Zoals gewoonlijk willen we weer te veel laten zien, zodat de Hagenaar Kees van Bohemen als schilder de eer moet delen met de Amsterdammer Peter Jansen en met een zeer slecht voor de dag komende Jan Sierhuis. Dat is jam mer, want Van Bohemen handhaaft zich hier goed. Het eerste schilderij, dat we bij aankomst in Parijs zagen, was een kleine Van Bohemen in étalage van een kunst handel. De toets klopte en het palet, alleen het formaat niet. Maar blijkens de signatuur was het een Halpern. Gelukkig bleek Van Bohemen op de biennale een fase verder te zijn: een tikkeltje neo- figuratief. Welingelichte bezoekers bleken dat op prijs te stellen. Volkomen gewon nen zouden zij vermoedelijk zijn geweest, als we hier Ficheroux groot hadden kun nen „brengen". Die Rotterdammer is niet schril, zoals Antes, maar stellig even „actueel". En dergelijke dingen leggen ge wicht in de schaal op een biennale. Vandaar dat men aan de kwaliteiten van onze beeldhouwer Arthur Spronken licht voorbij zou kunnen gaan, gelokt door de vreemde klanken van het Franse „labora torium" verderop. Maar Spronken, be halve met enkele grotere stukken aanwezig met een vitrine vol kleine formaten, wist menigeen toch vast te houden en een van de op deze enorme expositie zeldzame artistieke vreugden te bereiden. Bij de grafiek zijn we goed vertegenwoordigd door de Amsterdammer Rob Otte, met grote etsen. Nono Reinhold geeft met haar etsen de Franse gelederen ëen welkome versterking. IN HET PRENTENKABINET van de Biennale is het algemene niveau een stuk Arlo Acton (V.S.): „Hipster", houten plastiek. hoger dan elders. Brazilië blinkt hier weer uit. De Braziliaanse prentkunst is veelzij dig en verfijnd, een verfijning waarvan men ook bij enkele Braziliaanse schilders iets terugvindt. Ivan Freitas is een mees terlijke materie-schilder. De grafici wonen in diverse Braziliaanse provincies en zijn vermoedelijk dus niet alle leerlingen van Fayga Ostrower. Hier is dan werkelijk een voorlopig „permanent wonder" te signaleren. Korea heeft in Bong-Tae Kim een verrukkelijke calligrafische etser en zelfs de Hongaren mogen bij de prent kunst meetellen. Zo is er dan toch nog wel het een en ander te genieten op deze in het algemeen weinig verheffende derde biennale. En in een ander deel van het gebouw kan men ervaren, hoe betrekkelijk de betekenis is van de artistieke primeurjacht. Daar wor den als pioniers Gontcharova en Larionov gehuldigd met overzichten van hun werk. Larionov was met veel de eerste: volop abstract in 1910, „pop" in 1912, tachist en structurist in 1912, altijd wakker, vlot, geen mooie dingen-maker. En hij hield nooit krampachtig vast aan een vondst, hij specialiseerde zich niet. Maar hij was ook weinig sensibel en veel van zijn werk maakt ook nu, een halve eeuw later, nog een indruk van onvoldragenheid. En een voldragen werk is op de duur toch be langrijker dan een kunsthistorisch record. Dit is voor de jongeren tussen de 20 en 35 jaar uiteraard geen aantrekkelijk in zicht. Dolf Welling

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 17