Het Haarlemse beleid inzake het
aankopen van beeldende kunst
oaue
UITGAAN IN HAARLEM®
SCHOUDERTAS
DE PROGRAMMA'S
Lurelei-cabaret met nieuw
programma in nieuwe zaal
Heden het eerste vrijdag
concert van het N.Ph.O.
Schecroun voor de rechter
Prof. Bartoccini overleden
17
12.95
Operette „Polenbloed" bij Diogé
VRIJDAG 11 OKTOBER 1963
DE GROTE MODE
in originele
SCHOTSE RUITEN
m m
Ml W nabeschouwingen
Nieuwe t.v.-auteur
P. Zwaanswijk
MUZIEK
TONEEL EN CABARET
AMATEURTONEEL
VOLKSUNIVERSITEIT
TENTOONSTELLINGEN
DIVERSEN
De radio geeft zaterdag
7elevisie programma
Van onze kunstredacteur)
HET AANKOPEN van beeldende kunst door een ge
meente is bijna altijd een makkelijk te becritiseren aan
gelegenheid. Maar niet iedereen overziet het complex fac
toren dat daarbij een rol speelt: de plaats die de overheid
aan de beeldende kunst toekent in de rangorde der stede
lijke behoeften; het daarmee samenhangende budget; de
samenstelling van de aankoopcommissie; de vrijheid die de
directie van het gemeentemuseum wel of niet gelaten wordt;
de personeelsbezetting van de musea; de ruimte die daar
door bestaat of juist niet bestaat voor het voeren van
een actief tentoonstellingsbeleid; de vraag of de waarde van
het singuliere kunstwerk doorslaggevend is, öf juist zijn
plaats in de bestaande collectie, of juist zijn functie in het
noodzakelijke streven het publiek zo nauw mogelijk bij
eigentijdse kunstuitingen te betrekken; de verdeling van
het budget over aankopen en tentoonstellingen; geografische
factoren; nationaal-kunstpolitieke factoren; de aanwezigheid
van aantrekkelijke museale ruimten.
HET IS HEEL ingewikkeld, dat kopen van beeldende kunst, maar over het al
gemeen gebeurt dat toch daar het best, waar met al die factoren betrekkelijk weinig
rekening wordt gehouden, waar het compromis vermeden wordt dat rechtstreeks
samenhangt met een beduchtheid voor die heel complexe situatie. Vandaar dat aan
bepaalde gemeentelijke collecties en gemeentelijk expositiebeleid veelal de naam
gekoppeld wordt van de man, die ondanks alles zijn zin, zijn visie doorzette. Die
eenlingen zijn de veelal verguisde profeten, die weten dat er niet één criterium is
om kunst te beoordelen (dat men Gafoo en Pevsner, Braque en Picasso, Klee en Bis-
sière volgens telkens andere criteria moet meten), en die het onberedeneerbare
instinct hebben om kwaliteit te herkennen, niét de kwaliteit van de naam, maar
de kwaliteit van het werk. Zij gehoorzamen niet aan de hypothesen der eigentijdse
kunstgeschiedenis, maar maken haar. Juist omdat zij objectief zwak staan, hebben
zij steun nodig, opdat zij hun enthousiasme niet verliezen en opdat hun waarde
voor de gemeenschap niet verloren gaat. En die steun te geven is dan ook veelal juist
een taak van de pers, omdat het grote publiek met zijn snelle afwijzingen daartoe
weinig geëigend is.
DAAROM IS HET JAMMER, dat wij
die steun nu niet kunnen geven. Wij me
nen dat met de aankoop van het beeld
van Jacques Lipchitz voor f 64.000 dat
belang niet gediend wordt, èn vrezen dat
die aankoop samenhangt met een tendens
die ons al een slechts door weinigen ge
apprecieerde Zadkine heeft opgeleverd die
f 32.000 kostte. Daarom kunnen wij er niet
langer het zwijgen toe doen. Over vele
van de hierboven genoemde factoren zou
wat Haarlem betreft ook heel veel te zeg
gen zijn en dat zullen we te gelegener
tijd ook doen, beginnend met het exposi
tiebeleid van Haarlem in verhouding tot
dat van vergelijkbare steden; thans be
palen we ons tot de Lipchitz.
Beuningen, Van Abbe, Kröller-Müller of
Amsterdams Stedelijk? Met die musea
hoeft Haarlem niet te concurreren. De
stad lijkt op een De Gaulle, die zijn na
tionale grandeur wil bevestigd zien door
een atoombommetje, terwijl elders pak
huizen vol waterstofbommen liggen. De
grandeur schuilt in het gebruik dat men
van de beschikbare middelen maakt, niet
in kaviaar eten in een onverwarmde ka
mer. Natuurlijk, Haarlem moet niet apart
blijven staan, maar het moet in het na
tionale kader zijn eigen plaats waar ma
ken, zijn bijdrage leveren aan het natio
nale kunstbezit volgens eigen aard en mid
delen. Daar is een visie voor nodig, niet
een die steunt op het herkennen van gro
te namen, maar een die steunt op het er
kennen van de eigen maat. Juist door een
op de hoogte zijn van wat er internatio
naal gebeurt, dient men de eigen moge
lijkheden te herkennen binnen de eigen
tijdse ontwikkeling, binnen de nationale
aankooppolitiek en binnen Haarlem. Pro
vincialisme? Door dit provincialisme heeft
Haarlem zijn mondiale Frans Halsexposi
tie gerealiseerd en geniet het een wereld
faam om zijn Orgelmaand. De eigen
maat kennen is geen burgerlijkheid, maar
voorwaarde voor échte grootheid.
MET ééN ZADKINE en één Lipchitz
lokt Haarlem niet méér Haarlemmers
naar de Vishal en bovendien ook geen
niet-Haarlemmers. Voor wat de Zadkine
en de Lipchitz hebben gekost zou de stad
een collectie kleinplastiek van internatio
nale meesters hebben kunnen kopen, u-
niek voor ons land en stimulerender voor
de Haarlemse burgerij; ook had een over
zicht van de Nederlandse kleinplastiek
verworven kunnen worden mét een kern
collectie van de eigentijdse Nederlandse
grafiek: twee collectiekernen waarop zélfs
met het Haarlemse aankoopbudget een zin
vol aanvullen mogelijk is. De goodwill die
de Frans Hals-expositie alom heeft ver
oorzaakt zou dan zijn voortzetting hebben
gekregen in collecties die de herinnering
aan het enorme succes van vorig jaar le
vend hadden kunnen houden, Haarlem had
er op kunnen rekenen dat de uit te no
digen kunstenaars niet het onderste uit
de kan zouden hebben gehaald. De stad
zou met een eigen gezicht zijn plaats in
ER IS GEEN MUSEUM ter wereld dat
niet graag een Lipchitz zou willen bezit
ten, ook is er geen algemeen museum dat
zich kan veroorloven geschiedvervalsing
te plegen door eigentijdse kunst te weren.
Maar voor Haarlem is de Lipchitz te duur,
omdat het aankoopbudget geen zinvolle
voortzetting mogelijk maakt. Als een jon
getje dat met een gulden naar de kermis
gaat en een aapje voor negentig cent
koopt en dan geen kermis meer kan vie
ren, zó is Haarlem met de winst van de
Frans Halsexpositie te werk gegaan.
Waarom moet Haarlem, dat het zich
dan voor één keer kan permitteren, een
Lipchitz kopen als bezat het de midde
len en gebouwen van een Boymans-Van
Nauwelijks heeft cabarettier Sieto Ho
ving zijn nieuwe Tingel-Tangel-theatertje
aan de N.Z.-Voorburgwal te Amsterdam
in gebruik genomen, of de hoofdstad wordt
wederom met een nieuw theatertje ver
rijkt. Op 15 oktober zal in het gebouwen
complex van Bellevue aan de Leidse Kade
het Lurelei-Theater worden geopend, met
de première van een nieuw programma
van de cabaretgroep Lurelei.
Het Lurelei-cabaret gaat daarmee het
vierde jaar in op deze plaats aan de Leid
se Kade, Speelde men echter voorheen in
de daartoe niet bijster geschikte Paloni-
zaal, thans is er een nieuw café-cabaret
gebouwd met een groot toneel, splinter
nieuwe en uitgebreide belichtings-appara-
tuur, 130 nieuwe stoelen met bijbehorende
tafels en achterin een goed voorziene bar.
Vanaf de 15de oktober zullen Eric Herfst,
Jasperina de Jong, Sylvia de Leur, Ben
Rowold en Frans Halsema hier iedere
avond het programma „Doe het zelf" pre
senteren
Eric Herfst hoopt hier tot ver in het
voorjaar te blijven draaien.
de rij van nationale kunstbezitters heb
ben ingenomen. En óók zou dan niet voor
bijgezien zijn aan het feit dat het eigen
bezit nog steeds niet leeft in Haarlem; er
mag toch beslist óók wel gedacht wor
den bij de besteding van de Frans
Halswinst aan de vraag: hoe kunnen
we beter beantwoorden aan onze taak het
publiek uit te lokken en kennis te doen
nemen van eigentijdse kunstuitingen?
Dit is nakaarten om te bereiken dat
er een tendens herkend wordt: een aan
koopbeleid dat niet gericht is op de ei
gen burgerij, niets eigens toevoegt aan
het nationale en zeker niet het inter
nationale! kunstleven.
Advertentie
Een handige sportieve tas, zeer mooi
afgewerkt met verstelbare riem; di
verse modellen.
TOONAANGEVEND I
Grote Houtstraat 125 Haarlem
Telefoon 20889
HET EERSTE vrijdag-concert van het
jubilerende Noordhollands Phïlharmonisch
Orkest heeft heden, 11 oktober, plaats. De
beroemde violiste Ida Handel verleent de
solistische medewerking aan dit concert,
dat wordt geleid door Henri Arends. Het
concert wordt geopend met „Les amants
magnifiques", een compositie van André
Jolivet, naar een balletwerk van Jean
Baptiste Lully. Vervolgens wordt de Ballet
suite „De gouden eeuw" van Sjostakowitsj
uitgevoerd. Na de pauze vermeld het pro
gramma het Vioolconcert van Tschai-
kowsky, waarin Ida Handel de solopartij
zal vertolken.
IDA HANDEL, geboren in Polen, begon
reeds op haar derde jaar viool te spelen.
Haar talent werd ontdekt toen zij de
viool van haar zusje nam en tot -ieders
verbazing een wijsje speelde dat haar
moeder altijd voor haar zong. Zij studeer
de aan het Conservatorium te Warschau
onder leiding van prof. Michalowicz, waar
zij opmerkelijke vorderingen maakte, en
op 9-jarige leeftijd de Gouden medaille
won. Tevens studeerde zij bij Szymon
Goldberg in Warschau, Georges Enesco te
Prijs en Carl Flesch in Londen. Ida Han
del treedt met enorm succes in geheel
Europa en het Nabije Oosten op, maakte
diverse tournées door Amerika, Australië
en de Sovjet-Unie.
Een buitenlandse documentaire reporta
ge, door de AVRO om half acht op het
scherm gebracht, bood de kijker een ac
tueel tijdsbeeld van de volksrepubliek
Noord-Vietnam.
Van acht tot negen uur getuigde het
beeld van de kennelijk-steeds meer-voor
komende neiging, het medium televisie te
degraderen tot een soort van beeldradio.
Die verkeerde neiging vertoont reeds eni
ge tijd het N.T.S.-journaal, dat alsmaar
sprekers laat zien, diehet werk van de
radio-nieuwsdienst doen (berichten voor
lezen) of die journaal-filmfragmenten in
leiden. Gisteravond voegde de rubriek „In
AVRO's Televizier" daar nog de door
E. Peereboom toegelichte rede van de
voorganger der werkgevers; de heer De
Koster aan toe, een belangwekkende,
maar ook zeer lange toespraak, die ge
deeltelijk reeds in het journaal ten gehore
was gebracht. Ook *het door Daan de
Lange en Leen Timp samengestelde pro
gramma „De miljoenen en de boterham",
opgedragen aan Neerlands 12-miljoenste
inwoner, verried een nogal pretentieuze
DE OPVOERING, die het dilettanten-
operettegezelschap „Diogé" donderdag
avond in de Stadsschouwburg gegeven
heeft van de operette „Polenbloed" van
de Boheemse componist Oscar Nedbal,
had met reden als een jubileumopvoe
ring aangekondigd kunnen worden,
want het is dit jaar een halve eeuw ge
leden, dat de operette haar première te
Wenen beleefde.
„DIOGé" heeft er goed aan gedaan het
muzikale toneelwerk dat de laatste jaren
wat in vergetelheid was geraakt, weer
eens op de planken te brengen. De ge
schiedenis, die de kern van de operette
vormt, is aantrekkelijk, de muziek van
Oscar Nedbal, die vele jaren achtereen als
altist deel uitmaakte van het beroemde
Boheemse strijkkwartet, is voor een ope
rette vaak opmerkelijk goed en bovendien
stelt de spelontwikkeling geen bijzondere
problemen aan de speelsters en de spelers
die het stuk gaan opvoeren, een omstan
digheid, die voor amateurensembles uiter
aard welkom moet zijn. De typering der
rollen vergt geen psychologische vóór-stu
die en de compositie der scènes komt neer
op een natuurlijke logica. Men zou echter
verkeerd doen te veronderstellen, dat er
met de opvoering van „Polenbloed" door
„Diogé" sprake was van een eenvoudige
aangelegenheid. Want ook nu moest het
gezelschap op een eigen niveau voldoen
aan belangrijke eisen van zang- en speel-
vaardigheid. En ook het handige Haar
lems Operetteorkest stond met het uitvoe
ren van Nedbals thans nog weinig gespeel
de muziek voor een soms merkbaar moei
lijke taak, die over het algemeen naar be
horen kon worden vervuld. Te oordelen
naar de sonore zang van het koor van
„Diogé" had de dirigent Walter Janssens
voor een goede voorbereiding gezorgd. Het
gemeenschappelijke „gebed" (altijd een
merkwaardige ervaring in een schouw
burg) gaf daarvan door de voorbeeldige
uitvoering een overtuigend bewijs.
DE VERTOLKERS der rollen hebben
verdienstelijk, vaak zelfs bijzonder goed
werk geleverd. De kroon spande de jeug
dige Annelies Post, die door pittig, bewust,
charmant en levendig spel en door goede
zang als Helena Zaremba herhaaldelijk het
middelpunt van de toneelsituatie werd.
Henk Tol verdient ook waardering voor
zijn uitbeelding van graaf Baranski, even
als Suze Spoelder, die met een soms wat
te bescheiden klanksterkte Wanda Kwa-
sinskaja typeerde. In de rol van Zaremba
blonk Henk Steenkist vooral uit met de
„diplomatenaria". Bep Steenkist was een
goede kandidaat-schoonmoeder in haar rol
van Jadwiga Pawlowa en de geroutineer
de Jaap Kaan mocht er zijn als vrienden
schaar-aanvoerder. Enige kleinere rollen
werden met ambitie vervuld en zo kon
deze voorstelling een bijzonder prettige in
druk maken.
De 34-jarige Franse schilder Jean-Pierre
Schecroun heeft 79 kopieën van bekende
meesters verkocht om wraak te nemen op
kunsthandelaren die zijn eigen werken
weigerden. Schecroun verscheen donder
dag voor de rechtbank te Parijs om zich
te verantwoorden wegens bedrog en ver
valsing van certificaten van echtheid.
Volgens de politie slaagde Schecroun er
in 79 schilderijen aan de man te brengen
voordat de waarheid aan het licht kwam.
Voor deze schilderijen ontving hij in 1960
en 1961 in Frankrijk, Zwitserland, Duits
land en Groot-Brittannië in totaal 250.000
frank (180.000 gulden). Hij werd gearres
teerd toen een Engelse kunsthandelaar tot
de ontdekking kwam, dat hij 1.200 pond
(12.000 gulden) betaald had voor een val
se Braque.
„In den beginne wilde ik mijn eigen
Waarde bewijzen om me zelfvertrouwen
te geven aangezien ik als schilder mis
lukt Was," aldus Schecroun. „De gehele
zaak was een wraakneming op de kunst
handelaren. Ik heb het werkelijk niet om
het geld gedaan."
SIBELIUS PRIJS VOOR STRAWINSKY.
De componist Igor Strawinsky is de
Internationale Sibeliusprijs toegekend. De
prijs, groot 27.000 dollar (97 200 gulden) is
in ontvangst genomen voor de componist
door de Amerikaanse ambassadeur Carl T
Rowan. De Sibeliusprijs wordt jaarlijks
toegekend door het Finse Wihuri-fonds
voor kunsten en wetenschappen.
Vrijdag 11 oktober, Concertgebouw 20.15 u:
Concert door het Noordhollands Phil-
harmonisch Orkest onder leiding van
Henri Arends. Soliste Ida Handel, viool.
Programma: Jolivet-Lulli, Sjostakovitsj,
Tsjaikofski.
Vrijdag 11 oktober, Kerk Psychiatrisch
Ziekenhuis, Vogelenzang 20 u.: concert
door „Die Haerlemsche Musyckcamer"
onder leiding van André Kaart. Cultu
rele Kring Bennebroek.
Zondag 13 oktober, Concertgebouw 20 u.:
Uitvoering door het Haarlems Opera
Koor onder leiding van Bep Ogterop.
M.m.v. Anton van Dalen, orgel, Johan
Kat-Lou Tervoort, piano. Programma:
werken uit Carmen, Parelvissers, Zar
und Zimmermann, Don Carlos e.a.
Dinsdag 15 oktober, Concertgebouw 20 u.:
Concert door de Christelijke Oratorium
vereniging „Door zang Vriendschap" on
der leiding van Jan Pasveer. M.m.v. het
Noordhollands Philharmonisch Orkest,
Simon C. Jansen, clavecimbel, Annette
de la Bije, sopraan, Arjan Blanken te
nor, Herman Scheij, bas. Programma:
„Die Jahreszeiten" van Haydn.
Taveerne „In 't Goede Uur" Korte Hout
straatNieuwe Kerksplein: Dagelijks
klassiek grammofoonplatenconcert van
21-22 u. Tot en met 13 oktober: Stamitz
en Mozart. Tot en met 20 oktober Dvo
rak. - -
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1: Dagelijks van 20-22.30 u.: Klas
siek grammofoonplatenconcert.
Zaterdag 12 oktober, Stadsschouwburg
20 u.: Haagse Comedie met „Quadrille"
van Noel Coward. Regie: Paul Steenber
gen. M.m.v. Myra Ward, Anne Marie
Heyligers, Paul Steenbergen, Gijsbert
Tersteeg e.a.
Zondag 13 oktober, Stadsschouwburg 20 u.:
Haagse Comedie met „Reiziger zonder
bagage" van Jean Anouilh. Regie: Joris
Diels. M.m.v. Ida Wasserman, Frans van
der Lingen, Pim Dikkers, Georgette Ha
gedoorn e.a.
Dinsdag 15 oktober, Stadsschouwburg 20 u.:
Toneelgroep Theater met „Luitenant Te
nant" van Pierre Gripari. Regie: Ton
Lensink. M.m.v. Bernhard Droog, Hans
Tiemeyer, Loudi Nijhoff, Nienke Sikke-
ma, Else Valk e.a.
Dinsdag 15 oktober, Minerva Theater
20.15 u.: voordracht door Albert Vogel:
„Van en over Couperus".
Woensdag 16 oktober, Stadsschouwburg
20 u.: Gezelschap van Johan Kaart met
„Kom doe eens wat" van Neil Simon.
Regie: Frank Dunlop. M.m.v. Hans Bos
kamp, Betsy Smeets, Jacco van Renesse,
^.Johan Kaart, Manon Alving, Fientje
Berghegge e.a.
Vrjjdag 18 oktober. Stadsschouwburg 20 u.:
Toneelgroep Centrum met „Twee in een
klap" van Philip Levene. Regie: Guus
Hermus. M.m.v. Karin Haage, Wim van
den Heuvel, Els van Rooden e.a.
Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest:
Vanaf 10 oktober iedere avond cabaret
van 21-23.15 u. Iedere maandag besloten
voorstelling. Medewerkenden: Frans en
Fiet Koster, Annelies Bouma, Cees van
Oyen en Enrico Neckheim. Geopend
vanaf 20 u.
Vrijdag 11 oktober, Adventskerk, Aerden-
hout 20 u.: Oecumenisch spel „Josef en
de broeders" van ds. J. J. Hille.
Maandag 14 oktober, Stadsschouwburg
20.15 u.: Toneelvereniging „Kennemer
Kunstkring" met „Kapitein Fabian".
Donderdag 17 oktober, Stadsschouwburg
20 u.: Toneelvereniging Cremer met
„Blijf zitten waar je zit".
Zaterdag 12 oktober. Bloemendaalseweg
224, Overveen 14.30 u.: Wandeling op
het landgoed „Belvedere". Leider dr. A.
Meesters.
Maandag 14 oktober, Frans Halsmuseum
20 u.: Tweede lezing in de serie van drie
door prof. dr. G. J. Hoenderdaal: De
vrije wil.
Dinsdag 15 oktober, Frans Halsmuseum
20 u.: tweede lezing in de serie van drie
door dr. C. J. H. van den Broek: Adem
haling en bloedsomloop.
Woensdag 16 oktober, Frans Halsmuseum
20 u.: eerste lezing in de serie van drie
door mevrouw dr. M. RévészAlexander
Venetiaanse schilderkunst.
Donderdag 17 oktober. Frans Halsmuseum
20 u.: derde lezing in de serie van drie
door P. Chr. van Westering: Leer Rus
land kennen via ziin componisten.
Vrijdag 18 oktober. Minerva Theater 20 u.:
eerste lezing in de serie van drie door dr.
J. D. de Jong: Ontwikkeling van het Ne
derlands landschap.
Frans Halsmuseum. Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19e eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Geopend dagelijks van
10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17
uur.
Prentenkabinet: Tentoonstelling van et
sen van Rembrandt.
Vishal: Tentoonstelling collectie moderne
kunst uit eigen bezit. Chapon, Nagy,
Postma, Verwey en een bruikleen van
het beeld „Concentratiekamp" van Mari
Andriessen. Geopend dagelijks van 10-17
uur. Zondag van 13-17 uur.
Museum Het Huis van Looy, Kleine Hout
weg 103: Tentoonstelling van cultuur
historische diorama's. Geopend van 10-17
u. Zon- en feestdagen van 13-17 u. Ver
lengd.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend
donderdag van 1012.30 u. en van 13.30
17 u. Zon- en feestdagen van 1417 u.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout
straatNieuwe Kerksplein Oktober
tentoonstelling van tekeningen van Henk
Pander. Dagelijks geopend van 10-18 u.
en van 20-24 u. 's Zaterdags en zondags
van 10-18 u. en van 20-21 u.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land: II. F. Bootzaal: Expositie van oude
Bijbelse gravures van Jan Luyken. Da
gelijks van 9-20 u.
Bloemenheuvel, Overveen: tentoonstelling
van beelden in brons en tekeningen van
Pieter Starreveld. Tot en met 20 oktober.
Dagelijks van 10-17 u. Zondag van 14-
17 u.
Wandelgangen Stadsschouwburg: Oktober:
Miek Otto.
Teylers Museum, Spaarne 16: Schilderijen
se, Franse en Italiaanse school 16de tot
en met 19de eeuw. Fossielen, historische
en natuurkundige instrumenten, mine
ralen, 31-toons Fokkerorgel. Dagelijks
behalve maandag van 1117 u. Eerste
zondag van de maand van 1317 uur.
Cruquius Museum, Heemstede: Historische
stoommachines en grote maquette van
Nederland met waterstanden en over
zicht overstromingsramp 1953. Geopend
dagelijks van 912.30 uur en 13.3017
uu. Zondag van 1017 u.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude
religieuze kunst. Geopend op werkdagen
(behalve maandag) van 1012.30 u. en
van 13.3017 u. Zon- en feestdagen van
1417 uur.
Grote of St. Bavokerk: Te bezichtigen op
werkdagen van 917 uur.
Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen van
912.30 uur. Daarna melden bij de por
tier.
R.-K. Kathedrale Basiliek: Voor bezich
tiging melden bij de portier.
Dinsdagavond 15 oktober komt
Albert Vogel met zijn litteraire one-
manshow „Van en over Couperus"
in het Heemsteedse Minerva Thea
ter. De mise en scène is van Ton
Lutz, de aankleding van Hep van
Delft. Voor deze voorstelling, die om
kwart over acht begint, heben scho
lieren van middelbare scholen een
belangrijke reductie.
Woensdag 16 oktober, Zuiderkapel 20 u.
Filmavond van de Europese Evangeli
sche Zending. Sprekers: Do van Katwijk,
Emil Kreune en W. Kos.
Woensdag 16 oktober, Brinkmann 20 u.:
Stichting Yoga Nederland. Lezing met
dia's door Rama Polderman: Reis naar
India.
Donderdag 17 oktober. Huize Bloemertheu-
vel 20 u.: Buurtvereniging „Overveen",
lezing door mej. dr. Ch. H. Andreas:
Perzië.
Hildehrandzaal, Smedestraat, 20 u.: Elke
zondag dansen. Orkest The Sunbeams.
Dansleider: R. van de Berg.
Haarlems Kegelhuis, Tempeliersstraat, 14-
18 u.: Iedere middag (behalve zondag)
vrij kegelen op geautomatiseerde banen.
Rondvaarten naar Groenendaal. Vertrek
Turfmarkt: Dagelijks 10.30, 12.30, 14.30
en 16.30 u. Vertrek Groenendaal: 11.15,
13.15, 15.15 en 17.30 u.
neiging tot een „eenvoudig" gebruik van 't
medium t.v.
Een serie fraai getekende plaatjes diende
hier als illustratie van een historisch ge
dicht, dat „vrij naar de Schoolmeester"
was gemaakt. De indrukwekkende serie
„credit-titles" aan het eind van deze
N.T.S.-produktie verried, dat dit program
ma heus niet zo goedkoop is geweest. Had
men het dan niet wat dynamischer kunnen
maken of was men bang, dat de 12 mil
joenste er niets van zou begrijpen?
In de- journalist-romanschrijver Leo
Derksen (hij schreef o.m. de roman „De
kuise voorbijganger") heeft de AVRO be
slist een uitstekende t.v.-auteur ontdekt.
De thriller, die deze 36-jarige Bergense
auteur in opdracht van genoemde om
roep schreef onder de titel „Gelooft U in
spoken, mevrouw?" was dramatisch goed
opgebouwd en zeer origineel van opzet.
Regisseur Walter van der Kamp, en de
voor dit spel geëngageerde acteurs en ac
trices hebben zich kennelijk graag aan dit
griezelverhaal gegeven. De eerste bewees
dat met tal van aardige beeldvondsten en
scènewisselingen, de anderen door hun in
zet. Bijna zonder uitzondering hadden zij
de goede toon te pakken en gaven zij het
ingehouden" spel te zien, dat zeker bij
een thriller past. Tot dit succes droegen
zeker ook de sfeervolle filminlassen van
cameraman William Vogler bij, die mede
zorgde voor een fotografisch even knappe
inleiding van de daaropvolgende aflevering
van „De actuele camera", waarin (onze
filmmedewerker) Charles Boost fragmen
ten toelichtte van enige belangrijke films,
die in het nieuwe seizoen op het bioscoop
scherm verschijnen. Vele van die frag
menten deden ons verlangen naar het gro
te scherm.
J. Damshuizer
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van
de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en
socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Politiek praatje. 9.10
Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Wa
terstanden. VPRO: 9.40 Twistgesprekken
met God, lezing. 9.55 Samen thuis, praatje.
VARA: 10 00 Buitenlands weekoverzicht.
10.15 Europees songcocktail: Oude en nieu
we Engelse melodietjes. 10.45 Geknipt voor
herhaling. 12.00 Jazzmuziek. 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport
nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia.
13.20 Tijd voor teenagers. 14.10 Uitlaat,
programma voor twintigers. 14.45 Artistie
ke staalkaart. 15.15 Radio Jazzclub. 15.45
Van de wieg tot het graf, vragenbeant-
woording. 16.00 Radio-Filharmonisch Or
kest: Klassieke en moderne muziek. 17.10
Boekbespreking. 17.30 Salonorkest en zang
solist. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20
Koninklijk bezoek aan Iran. 18.25 Gram
mofoonmuziek.. 18.30 Weerklank: muziek-
revue. 19.00 Paulus dé boskabouter. 19.10
Grammofoonmuziek. 19.25 Fragmeq|en
uit de musical Gigi (gr.). 20.00 Nieuws.
20.05 Gevarieerde grammofoonmuziek.
20.45 Grand Gala du Disque Populaire te
Scheveningen. 22.05 Socialistisch commen
taar. 22.20 Nieuws. 22.30 Grand Gala du
Disque Populaire (verv.). 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Klassieke grammofoonmuziek. (7.30-
7.35 Voor de jeugd). 7.45 Geestelijke lie
deren. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15
Djinn: gevarieerd programma. 12.00 Ange
lus. 12.30 Lichte muziek. 12.30 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Instru
mentaal kwartet en zangsoliste. 12.50 Re
geringsuitzending: De 12 miljoenste Neder
lander, door prof. dr. Ph. J. Idenburg, di-
rekteur-generaal v. d. statistiek. 13.00 Nws
13.15 Musicerende dilettanten. 13.40 Fran
se les. 14.00 Voor de jeugd. 15.00 Wereld-
radioweek 1963: Variété-orkest, vocaal en
semble en solisten. 15.45 Lichte orkestmu
ziek. 16.00 Voor de jeugd. 16.15 Jazzmuziek
met toelichting. 16..40 De Springplank. 17.00
Leiding geven, lezing (2). 17.10 Lichte
grammofoonmuziek. 17.30 Boekbespreking.
17.40 Instrumentaal Octet. 18.00 Kunstkro
niek. 18.30 Lichte orkestmuziek. 18.50 Voor
de kleuters. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali
teiten. 19.30 Londens Symfonieorkest: Po
pulaire klassieke orkestwerken. 20.30 Rie-
leksen: amusementsprogramma. 21.30
Buurman's krant: berichten van buiten
landse correspondenten. 21.50 Bric a
Brac: cabaretprogramma. 22.20
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Kruispunt: discussies over de verschij
ningsvorm van de Kerk in de wereld van
vandaag. 23.10 Klassieke liederen. 23.50
Klassieke grammfoonmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NCRV: 19.30 Toekomstmuziek, eerste af
levering in onze tweede reeks over beroe-
penoriëntatie voor de rijpere jeugd. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV:
20.20 Stiefbeen Zn., tragikomische bele
venissen van een vader en een zoon, han
delaren in lompen en oude metalen. 21.00
Nachtelijke overval, thriller met muziek.
21.35 Attentie. 22.10 Ridder van Maison
Rouge. Deel I: De Onbekende, film. 22.35
Dagsluiting. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
VOOR ZATERDAG
VARA: 15.00 Marmer uit Carrara, doku-
mentaire. 15.10 Sabu, de olifantsjongen,
film. 16.30 Sport. 17.00-17.35 Voor de kin
deren. 17.35 Film. 19.30 Vrije nieuwsgaring-
Arnold speelt uitstekend, tv-film. 19.55 Het
Manneke. NTS: 20.00 Journaal en weer
overzicht. VARA: 20.20 Achter het nieuws.
20.45 Grand Gala du Disque. 22.00 Inspec
teur Leclerc Die aardige kinderen, de
tectivefilm. 22.25 Grand Gala du Disque.
(vervolg). NTS: 23.45 Journaal.
De bekende Italiaanse archeoloog prof.
Renato Bartoccini, beheerder van het
Etruskische museum „Villa Giulia" in Ro
me, is aan een hartaanval overleden. Hij
is 70 jaar geworden.
Prof. Bartoccini heeft in Italië en andere
landen aan de Middellandse Zee vooral
in Lybië belangrijke archeologische
vondsten gedaan. Hij laat vrouw en doch
ter achter. „Villa Giulia" is een der
grootste Etruskische museums ter wereld.
i
L