D e vier huistirannen HAARLEMSCHE MUSYCKCAMER MET DRIE JONGE SOLISTEN José Iturbi dinsdag als solist bij het N.Ph.O. klein tabletje verdrijft overtollig maagzuur i 1 1 iimm i DE PROGRAMMA'S ta Speelse muxsekcomcdie bij de Nederlandse Opera Willem Duys heeft de schrik te pakken maakt liedje Musici eisen 15 tot 25 pet Zeventien uur zendtijd voor schooltelevisie Boekenhoekje mum® Alles goud wat er blinkt Werkgroep Jeugdtoneel Haarlem in oprichting VEEL VARIATIE, WEINIG HOOGTEPUNTEN ZATERDAG 19 OKTOBER 1963 99 99 Jos de Klerk Sas Bunge Documentaire over Erasmus Waardige opmaak van jubileumviering HET JUBILEUMSEIZOEN van het Noordhollands Philharmonisch Orkest krijgt dinsdag aanstaande een indrukwekkende opmaat met het derde concert van deze maand: het optreden van de wereldvermaarde pianist José Iturbi en de eerste uitvoering van de aan het N.Ph.O. opgedragen zesde st/mfonie van Lex van Delden. Iturbi is solist in het pianoconcert K.V. 482 van Mozart en de Rhap sody in blue van Gershwin. Het programma wordt geopend met de vijfde sym fonie van Schubert. De kwaliteit en variatie van dit programma zijn het jubileum waardig en representatief voor het streven van de orkestleiding het publiek in zijn breedste schakeringen mee te doen genieten van het feest. nabeschouwingen J. Damshuizer „Brief encounter" weer op televisie De radio geeft zondag De radio geeft maandag 1elevisieproprnm ma EEN NIEUWE montering van de muziekkomedie „De vier huistirannen" van Wolff-Ferrari (naar een gegeven van Goldoni) ging, na een rust van vijf jaar, vrijdag in de Amsterdamse Stadsschouwburg in de Nederlandse vertaling van Gabriël Smit. De programmaleiding had blijkbaar gerekend op de vreemde-talenkennis van het publiek, door de verklaring van acte tot acte slechts in het Engels af te drukken. Het werd een vertolking door louter eigen krachten; alleen voor de begeleiding had men beroep gedaan op het Kunstmaand-Orkest. DE MUZIEK die Wolf-Ferrari schreef bij dit speelse geval van drie ongelikte beren en één pantoffelheld, plus de weder zijdse eega'c een „amant" en het onver mijdelijke jonge paar, is van a tot z be minnelijk, leuk en aardig, maar ze is lang niet eenvoudig te realiseren. Zij zit als een legpuzzel in elkaar en de vertolking dient dan ook teamwerk van de beste soort te zijn. Frans Boerlage, die het werk regis seerde, heeft er een prima beurt mee ge maakt; het is met opzet dat ik hem het eerst noem, want hij wist dit muzikale mozaïekwerk een sprankelend leven van spel en kleur en karakteristieke details mee te geven in het frisse decor en met de kostuums van Carlo Coehne. Het was een originele vondst van Boerlage om een Vennitiaanse carnavalssfeer te wekken met balletfiguratie bij orkestrale inleiding en -intermezzi. Leo Driehuys had de muzikale leiding; al lukte het hem niet steeds met het orkest bij te blijven (bij voorbeeld in de finale van II), toch was het een prestatie van be- (Van onze redacteur in Amsterdam) „Ik ben me misselijk geschrokken, dat wel. Maar ik heb een brede rug, anders was ik allang gek geworden". Dat was de reactie van de organisator van het Grand Gala du Disque, Willem Duys, op een bewering van het weekblad Haagse Post over de wijze waarop de prinsessen Irene en Margriet hun uit nodigingen tot bijwoning van het Grand Gala zouden hebben aanvaard. Het blad schrijft in een artikel „De zor gen van Duys" onder meer het volgende: „C.C.G.C.-bestuurslid Jaap van Praag kreeg de ingeving het hogerop te zoeken. Hij had aan prinses Irene wel eens platen verkocht, voelde zich hofleverancier en toog naar Soestdijk om Hare Koninklijke Hoogheid voor de klassieke gala-avond uit te nodigen. Prinses Margriet zou dan de lichte avond (zij treedt tenslotte zelf op in studentenmusicals) met haar aanwezig heid eren. Van Praag werd verwezen naar prinses Beatrix, die dit soort zaken schijnt te regelen, en werd op Drakesteyn ont vangen met de vraag, of de C.C.G.C. al gestort had voor Dousadj. Toen het ant woord negatief uitviel, bleek dat de prin sessen graag zouden komen toen voor de actie tweemaal 15.000 beschikbaar werd gesteld". Willem Duys zei pns: „Er is gezegd dat wij stappen tegen de Haagse Post zullen ondernemen. Daar denken wij niet over. Die berichtgeving is volkomen onjuist, maar als er iets gedementeerd moet wor den, moet de Haagse Post dat zelf doen. Het hof zowel als wij weten dat het ver haal uit de duim is gezogen. Ik heb de hoofdredacteur, mr. Hiltermann, opgebeld om hem op de onjuistheden te wijzen. Hij heeft mij verzocht zwart op wit te zetten wat de juiste toedracht is geweest". „Dat is zo", aldus mr. G. B. J. Hilter mann, „het spreekt vanzelf dat ik niet twijfel aan onze berichtgeving. Wat wij hebben gepubliceerd is juist, maar het is onze gewoonte dat mensen die het niet met ons eens zijn, voor hun mening plaats ruimte kunnen krijgen. De brief van de heer Duys zal ik publiceren, zelfs als hij zou schrijven dat Mariene Dietrich nog nooit in het Grand Gala is opgetreden. tekenis dit, muzikaal mozaïek in hoofdzaak recht te doen wedervaren. Nel Duval en Rudolf Kat waren, net als bij de bezetting van vijf jaar geleden, het jeugdige paar dat door list en eigen inzicht aan 't slot de verlovingskus kan wisselen. Knap werk van beiden. Zo'n soubrette als Nel Duval is een waardevol bezit voor de Opera; ik hoop dat ze in „Die Zauber- flöte" ook weer de Papagena te vervullen krijgt. Cora van Duisburg stapte in de rol die voorheen aan Louise de Vries een briljant succes bezorgde; maar Cora weet die partij ook te verkopen. Cora Canne Meyer en Mizzi van der Lanz gaven elkaar niets toe, evenmin als de vier bromberen Pieter van den Berg, Paolo Gorin, Cornells Schell en Henk Smit. Chris Beumer, als de charmante edelman, manifesteerde zich met allure en grandezza. En tenslotte was er Marijke Franssen, die van een onbe duidend dienstboderolletje een knap theaterfiguurtje maakte, waarbij men het fijne en geestige detailwerk van de regie eens te meer kon proeven. Een vrolijk kwartet uit „De vier huis tirannen" met Cora Canne Meijer, Pieter v. d. Berg, Nel Duval en Cora v. Duisburg. Éïi% V Wim Sonneveld, alias „frater Venan- tius", die vooral in het katholieke zui den met zijn liedje „Zeg maar ja tegen het leven" een stormpje van protesten ontketende, heeft in Sittard een artis tieke reactie losgemaakt bij een zingen de frater. De 29-jarige kapelaan Th. van Langen, missionaris van het Heilig Hart en niet onbekend bij de t.v., heeft als antwoord op de persiflage van Son neveld een liedje geschreven, waarin hij Sonneveld bezingt. Ofschoon hij nog geen positieve plannen heeft met zijn liedje „ik heb het spontaan als een reactie geschreven" wil de heer Van Langen het eventueel voor de t.v. brengen. Hij zegt dat „zoiets misschien zelfs wel goed zou zijn, daardoor kunnen we de zaak wellicht 'n beetje tot de juiste proportiest erugbrengen." Gekwetst voelt kapelaan Van Langen zich overigens niet door t.v.-frater Sonneveld. Maar hij vindt het niet verwonderlijk dat velen zo fel hebben gereageerd. Sonne veld treedt gewoonlijk op voor beperkt publiek en dat is heel iets anders dan t.v. Dan kijken miljoenen mensen en loopt men allicht de kans dat een aan tal een dergelijk liedje veel te zwaar opneemt. „Je moet de dingen met een korreltje wierook nemen", vindt kape laan Van Langen. Oók een liedje van Wim Sonneveld op een „Grand Gala du disque". De Nederlandse Toonkunstenaarsbond wenst voor alle musici een loonverhoging van 15 percent met ingang van 1 januari. Deze looneis geldt zowel voor de musici bij de radioomroep, de symfonieorkesten, de Nederlandse opera, het forumorkest als voor hen die werkzaam zijn in het amuse mentsvak (theaters, horecabedrijven, bios copen, operettes, circussen e.d.). Voor de ambulante amusementsmusici wenst de NTB niet met 15 percent te volstaan, aan gezien de gages in deze sector volgens de NTB heel ver achter liggen. De honorering voor deze werkzaamheden is al jarenlang niet verhoogd en daarom verlangt de NTB voor deze groep een loonsverhoging van 25 percent. In de komende weken zal de loonactie van de NTB in afdelings-leden- vergaderingen worden besproken. De minister van O., K. en W. heeft aan de N.T.S. 17 uur zendtijd toegewezen voor schooltelevisie-uitzendingen in het school jaar 1963—1964. De N.T.S. kan een gedeel te van deze zendtijd voor hetzelfde doel ter beschikking stellen vary de omroep organisaties. De volledige tekst van de ..Zendtijdbe schikking schooltelevisie 1963" is afge drukt in de Ned. Staatscourant van 18 ok tober. HOE BEGIN IK een aquariumdoor J. Hoedeman (P. van Belkum Az, Am sterdam). Een boekje in gelijke geest. Voordelen zijn, dat het veel rijker is geïllustreerd en dat het achterin tal van verenigïngs- adressen bevat. Zowel voor de aqua rium- als de terrariumliefhebberij geldt namelijk dat men het beste zo snel mogelijk lid van een vereniging kan worden. EEN PROP AG AND A-avond van Jeugd en Muziek, afdeling Haarlem, vond plaats in de Tuinzaal van het Gemeentelijk Con certgebouw aldaar. Hieraan werkte mee de Haerlemsclie Musijckcamer onder lei ding van André Kaart die zich op haar beurt van de medewerking had verzekerd van drie jonge solisten uit de gelederen van Jeugd en Muziek zelf. NADAT de Musijckcamer de avond ge opend had met een Concertino van Carlo Ricciotti, eertijds toegeschreven aan Per- golesi, hetgeen op grond van de kwaliteit van het stuk begrijpelijk is, hoorde men het Concert voor fluit en strijkers in F van Vivaldi. De solopartij werd technisch onberispelijk en zeer zuiver geblazen door Ank Fortuyn, in haar schooluren leerlinge van het Stedelijk Gymnasium en in haar vrije tijd van de Utrechtse fluitist Dirk Alma. Men merkte in haar spel een natuur lijke overgave aan de muziek op, hetgeen een indruk van ontspannenheid maakte die in dit stadium nog zeldzaam is. Een goede keus had ook de cellist van de avond gedaan, Carel Alphenaar, leerling van Anner Bijlsma. Een zekere John Garth (172—1810) wiens naam mij verder onbekend is, was de auteur van het door hem met welsprekende toon voorgedragen Concert in Bes, eigenlijk meer een be knopte suite met frisse thematiek en wei nig verwikkelingen. Zonder aan deze loffelijke prestaties te kort te doen, moet de erepalm van de avond gereserveerd worden voor een vak- vrouw-in-opkomst, de zeventienjarige Ve ra Beths, dochter (en leerlinge) van Gijs Beths, eertijds concertmeester van de i"-oegere H.Ó.V., thans als zodanig aan de Nederlandse Opera verbonden. Vera Beths ^arn met het Vioolconcert in E van Bach ••oor het voetlicht, een gewaagde keus die r hter volkomen gerechtvaardigd bleek te zijn. Ten opzichte van het orkest wist zij voortdurend de dominerende positie te handhaven die haar toekwam, zonder valse virtuositeit, maar met echt muzikale mid delen: een reeds ontwikkelde toon, die, sinds ik haar de laatste maal hoorde, aan kracht gewonnen heeft, en een uitgespro ken gevoel voor melodische spanning. Zo wist zij in het Andante dat tot de meest bezielde pagina's behoort die Bach ge schreven heeft waarlijk te boeien. Het slotrondo ontlokte een geestdriftig applaus aan de zaal. Deze jonge violiste zal mijns inziens nog van zich doen horen als veel kunstmatig opgekweekte sterretjes al lang vergeten zijn. Vera Beths had met haar spel ook het orkest tot een treffende begeleiding weten te inspireren dat de avond vervolgens be sloot met een rappe, stijlvolle uitvoering van Mozart's Divertimento in D, waarvan de finale gebisseerd moest worden. Voor Jeugd en Muziek was deze avond de best denkbare propaganda. Maandag 28 oktober zal de documentaire „Erasmus en zijn tijd" door de NTS en de Belgische televisie worden uitgezonden. Het scenario voor deze documentaire heeft de Nederlandse kunstcriticus Hans Redeker gemaakt en de jonge Belgische cineast Har ry Kiimel bracht het in beeld. Een redac tieraad van Belgische en Nederlandse hoog leraren, te weten prof. dr. A. Gerlo, prof. dr. L. Indestege en prof. dr. C. A. van Pe- rusen bracht advies uit. De stemmen in deze documentaire zijn die van Julien Schoenaerts en Ramses Shaffy. OVER DE SYMFONIE van Van Delden kunnen we natuurlijk nog maar weinig zeggen, maar over Iturbi des te meer, want deze pianist die eigenlijk zijn come-back viert heeft een grillige car rière gehad. Hij is van geboorte een Span jaard, geboren in Valencia. Hij is thans 67 jaar en heeft een groot deel van zijn leven in Amerika doorgebracht, zowel als pianist als in de functie van dirigent. Hij heeft in zijn jeugd in restaurants gespeeld en pianolessen gegeven om zijn familie geldelijk te kunnen steunen. Door vrien den kreeg hij een beurs om in Parijs te studeren, waar hij met de hoogste onder scheiding 't conservatorium heeft voltooid. Zijn eerste internationale erkenning ver wierf hij in Londen in 1923 en van dat rmifa.ii' tijdstip af heeft hij een pijlsnelle carrière gemaakt die hem steeds minder bevredig de. Toen zijn naam op alle wereldpodia gevestigd was en impresario's uit alle delen van de wereld naar zijn gunsten dongen, ging hij zich toeleggen op diri geren. Deze onvrede met de roem ziet men wel meer; ook Casals heeft het grote podium een tijdlang niet willen betreden. In Philadelphia en New York wierp Iturbi zich met mateloze energie op het diri geren; hij leidde eens 58 concerten in 60 dagen. Hij trad in films op, onder andere Advertentie Het is heel normaal dat U soms last hebt van overtollig maagzuur. Gelukkig is er Norac. Norac: de grootste hoe veelheid werkzame stoffen in het kleinste tabletje. De apotheker of drogist heeft een doosje Norac voor U klaar staan op zijn toonbank. „A song to remember" (het leven van Chopin) en heeft zich ingespannen om de pianowerken van Gershwin op de „klas sieke" podia vertolkt te krijgen. Wel raak te hij op die manier in de Europese kunst centra op de achtergrond; hij reisde wei nig. Van 1935 tot 1944 leidde hij het Filhar monisch Orkest van Rochester. MAAR NU IS DE MAN, die in de twin tiger jaren furore maakte door als solist te breken met het toen heersende roman tische virtuozendom, weer gezwicht voor zijn eerste roeping. Haarlem zal getuige kunnen zijn van een unieke come-back. De vraag is hoe zijn spel zich heeft ont wikkeld. Zijn structurele aanpak, zijn on sentimentele poëzie, zijri koele wijze van de muziek open te leggen door zich geen vrijheden met de partituur te veroorloven, zijn Spaanse stileringen waarin zijn Parij se scholing kon doorklinken, zijn die er allemaal nog zo? Zijn recente grammo foonopnamen doen het vermoeden, maar pas in de zaal ontdekt men het ware karakter van een meester. Er is alle reden om het N.Ph.O. nu reeds dankbaar te zijn voor deze kans op ontmoeting met een meester, die waar zal willen maken dat zijn oude hartstocht voor het grote podium hem verlokt heeft de afkeer van de roem te overwinnen. VóóR DE PAUZE speelt Iturbi Mozart, na de pauze Gershwin. Om een beeld te geven van zijn huidige activiteiten is het voldoende te vermelden dat hij weer onge veer 150 concerten per seizoen geeft, ook voor radio en televisie optreedt, dirigent is van het orkest van Valencia en talrijke grammofoonopnamen laat maken. En dan is zijn activiteit als componist („Fanta sia", „Soliloquy" en „Seguidillas" en vele andere werken) nog niet vermeld Ter gelegenheid van het zilveren jubi leum van het Goud- en Zilvermuseum in Utrecht wordt in dit museum een tentoon stelling gehouden van Nederlands goud. De helft van het totale bezit aan produk- ten van Nederlandse goudsmeedkunst is hier uitgestald. De expositie omvat circa 145 stukken, waarvan het oudste dateert uit 1050, het jongste voorwerp op deze tentoonstelling is in 1936 vervaardigd: de pen waarmee Koningin Juliana en Prins Bernhard de huwelijksakte ondertekenden. Merkwaardig is dat onze eigen gouden eeuw zo weinig gouden kunstvoorwerpen heeft opgeleverd. De achttiende eeuw daarentegen was zeer vruchtbaar. Een groot deel van de geëxposeerde stukken is in deze eeuw vervaardigd. Koningin Ju liana stond een groot aantal voorwerpen voor deze tentoonstelling in bruikleen af. Een ervan is een prachtige rammelaar, die zij bij haar geboorte cadeau kreeg van de Friese vrouwenvereniging De ex positie duurt tot 1 december. i Om In het halfacht-programma van de VARA mochten wij nader kennis maken met de verhalende dansen van India, die onder de beeldregie van Nico Knapper in al hun schoonheid, ingetogenheid, expres sieve kracht en beweeglijkheid op het scherm gebracht werden. Het werd een uitzending, die „kijkdichter" tijd verdiend had dan dit ietwat verloren half uurtje vóór het nieuws. De redaktie van „Achter het Nieuws1 nam één veelzeggende steekproef onder de duizenden Nederlanders die in West-Duits- land werken: bijna zonder uitzondering verklaarden de ondervraagden, dat zij bij een verhoging van het Nederlandse loon peil met 8 tot 10 percent liever over de grens blijven werken; bij 25-30 pet loons verhoging wilden zij wel echter weer in het eigen land aan de slag gaan. Een aangrijpende reportage over de so ciale en economische ontreddering van Algerije vulde vrijwel de rest van deze ru briek. Terzake van een onlangs gelanceerd onderwerp over de verkoop van premie woningen in Amstelveen, antwoordde de redaktie later op de avond het bestuur van deze gemeente, dat haar ten onrechte ervan beschuldigd had, niet uitgenodigd te zijn als tegenpartij in deze uitzending op te treden („de burgemeester was ziek, de loco-burgemeester weigerde tot twee keer toe voor de t.v. zijn mening over deze zaak te geven"). Het programma „Voorstelling," dat daarop volgde, was weer gevarieerd ge noeg om het kijkerspubliek in zijn grote verscheidenheid wat cultureel genot en/of ontspanning te brengen. Misschien ook doordat dit fragment wat uit zijn verband gehaald was, sprak de lange droomscène met de zwaan uit Heyermans' „Uitkomst, gespeeld door Jules Royaards en zijn moe der Georgette Hagedoorn (als de zwaan) ons niet zo aan als enige maanden gele den, toen anderen deze wonderlijke droom- dialoog in de televisie-bewerking van dit stuk voor hun rekening namen. Nu leek ons de speeltrant wat gemaniereerd, wat teveel berekend op uiterlijk effekt. In een korte telefoonsketch konden de jonge Royaards en zijn vrouw, Nelleke Knegt mans, ons ook niet bepaald overtuigen van hun geschiktheid om voor de t.v.-camera's op te treden (hoe goed Royaards het ook op het toneel moge doen). Het lag niet aan de misschien iets te joviale gast vrouw Denise de Weerdt, dat de gesprek jes (met- mevrouw Hagedoorn en de zan geres Sonja Oosterman in het bijzonder) wat stroef verliepen. Hoogtepunten van deze uitzending wa ren het duet uit „Paljas", gezongen door Theo Baylé en de door hem voorgestelde sopraan Victoria van Daele (eerder een operettester) en het gezamenlijke optre den van jazzveteraan Bill Coleman met de Rotterdamse „Perdido Street Paraders." Een nogal onwerkelijk gegeven werd in de tweede aflevering van de dr. Kildare serie uitgewerkt op een wijze, die deed vermo.gclep, dat de schrijver en de regis seur zich vroeger met het maken van nog al goed,kope feuilletons hebben bezig ge houden. Enige quasi-psychologische injek- ties konden het stuk, waarin de jonge arts Kildare als een reddende engel bijna ge voelens van tegenzin opriep, niet redden Enfin, wellicht speelt zich de volgende af levering van deze serie wel weer in de door vele kijkers zo geliefde entourage van de ziekenzaal, de doktersverblijven en de operatiekamer af. Dan is het succes wel weer verzekerd. In Haarlem is men op het ogenblik bezig met de voorbereidingen tot het oprichten van een werkgroep Jeugdtoneel. De wens daartoe is ontstaan bü jeugdige school- tonelislen, die zich met het spelen van toneel serieuzer willen bezighouden, dan in de school doorgaans kan gebeuren. De Haarlemse Jeugdtoneel-werkgroep zal zich in het begin voornamelijk toeleggen op les sen in bewegingsleer, spraak, toneel geschiedenis en dramatische expressie. Mevrouw Mieda Giebels, balletdanseres, is belast met de vorming van een veel hoofdige artistieke leiding die zal bestaan uit acteurs en actrices uit Haarlem of om geving. Mieda Giebels zelf zal de lessen in bewegingsleer op zich nemen. De oprichting van de Toneelwerkgroep is een jeugdig intiatief. De organisatie zal zoveel mogelijk bij de leden worden ge concentreerd. Het oprichtingscomité be staat uit jongeren: Hans Man in 't Veld, voorzitter; Corrie de Heij, Robert Boon en Eduard Zwager. De enige oudere van het gezelschap wordt de heer Schutte ge noemd. Is de oprichting een feit dan zullen leden zich aan een kleine auditie moeten onder werpen, die waarschijnlijk door mevrouw la La Chapelle, echtgenote van de acteur Philip la Chapelle zal worden gegeven. Of de oprichting van de Haarlemse Jeugd Toneelwerkgroep inderdaad een feit wordt hangt af van de vorderingen bij de vorming van een artistieke leiding en van de reac ties van de jeugdige Haarlemse toneel liefhebbers. Degenen die zich als lid willen melden kunnen zich in verbinding stellen met Jeugd Toneel Werkgroep in oprichting p/a Ripperdapark 12 telefoon 21952. Op 31 oktober zal de VPRO onder regie van Jack Dixon een nieuwe t.v.-bewerking van het Engelse toneelstuk „Brief encoun ter" uitzenden onder de titel „Tweesprong". De hoofdrollen zullen worden vervuld door 't echtpaar Myra Ward, Paul Steenbergen. Het stuk is acht jaar geleden al op het scherm te zien geweest'met in de hoofdrol len Ank van der Moer en Johan Schmitz; in de andere rollen traden toen op Marie Hamel, Ellen de Thouans en Tonny Foletta. Jack Dixon, die het stuk indertijd ook re gisseerde, heeft er nu een vrije bewerking van gemaakt en het in plaats van in Lon den in Alkmaar gesitueerd. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR 17.30 VARA 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en so cialistisch strijdlied. 8 18 Weer of geen weer, ge varieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toe spraak. IKOR: 10.00 Ned. Hervormde doopdienst. 11.15 Muziek. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Mu zikaal intermezzo. 11.45 Resonans: opgevangen en teruggekaatst uit het hedendaags doen en denken. AVRO: 12.30 Licht orkest en zangsoliste. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, le zing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek. 13.20 Op de plaat., rust!: strijdkrachtenprogram ma. 14.00 Lichte grammofoonmuziek. 14.25 Inter land voetbalwedstrijd Nederland—België. 16.15 Licht ensemble met zangsoliste. 16.45 Sportrevue. 17.00 Licht ensemble met zangsolisten. 17.25 Lich te grammofoonmuziek. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjour naal. 18.30 Licht instrumentaal ensemble. 19.00 Bij nader inzien, journalistenforum. 19.40 Vrij entree, cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Metropole-or- kest en zangsolisten. 20.50 Café-Chantant Adam en Eva, cabaret. 21.21? Rijkdom der welluidend heid (gram.): Spaanse muziek. 21.45 Gedachten, hoorspel. 22.15 Licht instrumentaal trio. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Mededelingen en sportuitslagen 2de klas voetbal. 23.00 Tsje- chisch-romantische muziek (gr.). 23.5524.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 IKOR. 10.00 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.00 NCRV. 20.15—24.00 KRO. IKOR: 8.00 Nieuws. 8.15 Goede morgen. 8.45 In leiding op de vroegdienst, 9.00 Vroegdienst. 9.45 Nieuws en waterstanden KRO: 10.00 Inleiding Hoogmis. 10.05 Hoogmis. 11.15 Keuze uit het in ternationaal muziekrepertoire (gr.). 12.05 Zwart op wit: actuele publicaties over Kerk en Wereld. 12.15 Operamuziek met toelichting. 12.50 Buiten lands commentaar. 13.00 Nieuws. 13.10 Jaar in jaar uit: muzikaal klankbeeld over 1920. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Klassiek pianospel (gr.). 14.10 De hand aan de ploeg, praatje. 14.15 Con certgebouw-orkest met vioolsoliste: klassieke en moderne muziek. In de pauze: Sopraan en piano: moderne liederen (gr.). 16.15 Platennieuws. 16.25 Toto-uitslagen. 16.30 Vespers. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Geref. kerkdienst. NCRV: 18.00 Negro-spirituals (gr.). 18.10 Geestelijke liederen (gr.). 18.30 Zij waren bereidhoorspel. 19.00 Geestelijke liederen (gr.). 19.15 Mogelijkheden en moeilijkheden in het gesprek met Rooms-Katho- lieken, lezing 19.30 Samenzang: geestelijke lie deren. 20.00 Nieuws. 20.08 Meditatie: KRO: 20.15 Wij zingen de wereld rond: koorzang en instru mentaal ensemble. 20.4') De tijd en de plaats, hoorspel. 21.20 Grammofoonmuziek. 21.30 Klassie ke kamermuziek. 22.00 Wissewassen.licht pro gramma. 22.20 Conciliejournaal. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Doortocht naar de 2de Katarakt, lezing. 23.05 Vrije muziektribune. 23.55 —14.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/S. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G Toornvliet - uitzending dienst voor belang stellenden, gehouden op zondag 13 oktober. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal. BRUSSEL. 324 m. 11,30 Gevarieerde muziek. (Om 12.00 Nieuws). 12.30 Weerbericht. 12.35 Fanfaremuziek. 12.50 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera en Bel Canto concert. 15.30 Sportberichten en -reportages. (Om 17.00 Nieuws). 18.00 Nieuws. 18.03 Klassieke piano muziek. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Gevarieerde muziek. 20.00 Muziek kent geen grenzen. 21.00 Dansmuziek. 22.00 Nws. 22.15 Gevarieerde muziek. 22.30 Cabaretprogram ma. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht en lichte grammofoonmu ziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groente man. 9.15 Klassieke pianomuziek (gr.). 9.35 Water standen. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte gram- mogoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters.. 11.00 Voor de vrouw. 12.00 Dansorkest met zangsolisten 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40 Licht ensemble en solisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich ten 13.30 Licht orkest met zangsoliste. 14.00 Kla rinet-ensemble: moderne muziek (stereofonische uitzending). 14.30 Licht pianospel. 14.40 Lichte grammofoonmuziek. 14.50 Voordracht. 15.05 Or kest, koor en solisten: klassieke muziek (gr.). 16.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Zuidamerikaanse klanken. 17.30 Licht instrumentaal trio: jazzmuziek. 17.50 Mili tair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Lichl orkest. 18.40 Amateurspro gramma. 19.00 Operafragmenten (gr.). 20.00 Nws. 20.05 De Radioscoop, gevarieerd programma. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Lichte grammofoonmuziek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dag opening. 7.20 Instrumentale operafragmenten (gr.). 7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radio krant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Muziek naar keu ze: verzoekprogramma voor de zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmu ziek. 10.20 Theologische etherleergang. 11.05 Mu ziek bij het werk. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 12.53 Gram mofoonmuziek, event, actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumental ensemble. 13.45 Schotse melodieën (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.35 Opsporing verzocht, wedstrijdprogramma (herh.). 15.15 Mo derne kamermuziek (gr.). 15.30 Tenor en orgel spel: klassieke en geestelijke liederen. 16.00 Bij beloverdenking. 16.30 Viool en harp: moderne muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Grammofoonmuz. voor de teenagers. 17.50 Regeringsuitzending: Suriname en de E.E.G., door R. A. Ferrier. 18.00 Kerkorgelconcert: klas sieke en nieuwe muziek. 18.20 Uitzending van de Katholieke Volkspartij. Kaarten op tafel, een uitzending van politieke zaken die de aandacht verdienen. 18.30 Amusementsmuziek (gr.). 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerbe richt. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Oude kamermuziek. 19.30 Radiokrant. 19.50 Eenvoudige liedjes. 20.20 Hun laatste kans, klankbeeld over Griekenland. 21.00 Klassieke kamermuziek. 21.45 Vocaal ensemble. 22.05 Amerika en de wereld politiek: wekelijks commentaar uit Washington. 22.15 Pianorecital: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Componeren in Nederland: muzikale lezing over Nederlandse componisten. 23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12 30 Weer bericht. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Lichte mu ziek. 12.50 Beursberichten en programma-over zicht. 13.00 Nws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nws 14.03 Schoolradio. 15.45 Programma met Franse sterren. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17 80 Nieuws. 17.15 Voor de kin deren. 17.40 Kinderliedjes. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportberichten. 18.30 Gevarieerde muziek. 18.50 Radiokroniek 19.00 Nieuws. 19.40 In en om de opera. 20.00 Kamermuziek en koorzang. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksdansen en -zangen. 22.33 De zeven kunsten. 22.50 Grammofoonmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00 0.45 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG KRO: 15.00 De avonturen van Cristobal, Franse TV-filmserie. 15.30 Wind in the reeds (De wind speelt door het riet), Engelse natuurfilm. 16.15 Huis, thuis, wonen, hobbyrubriek. 17.0017.45 Voor de kinderen. 19.30 De avonturen van Ivan- hoe, TV-fiim. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. KRO: 20.20 Conciliejournaal. 20.25 Brand punt. 20.50 Midavondserenade, showprogramma. 21.35 Het huis. detectivespel in vier delen: deel 1: Een journalist komt. terug. 22.15 Gehuwd en on gehuwd, reeks reportages van bijeenkomsten. NTS: 22.45 Journaal. VOOR ZONDAG R.K.K.: ll.oo12.00 Hoogmis te Soesterberg, t.g.v. Wereldmissiedag: NTS: 16.30 Samenvatting van de reportages van het Koninklijk bezoek aan Iran. 17.0018 00 De Internationale Sportweek in Tokio, filmverslag van de vóór-Olympische Spelen. 19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport in beeld. AVRO: 20.30 Met 24 PK door Europa, TV-strip (eerste aflevering) 21.05 Licht orkest. 21.20 De Verdedigers, TV-fiSm. 22.10 Kunstgrepen, een programma over mensen en kunst. NTS: 22.40— 22.45 Journaal. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Lunch Time. film uit de serie Co medy Caper. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20 00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Hun laatste kans, een programma gewijd aan het vluchte lingenprobleem in Griekenland. 20.50 Uitzending van de Christelijk Historische Unie. 21.00 Kreet van de straat, speelfilm. 22 35—22.40 Journaal

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 9