Expositie in
Leidse
Lakenhal
Tekeningen van Teixeira de Mattos
X I r
top-drop
mzebotteljm...
is zo
gezond
^0
DE PROGRAMMA'S
NEGEN MUZEN
Russisch gezelschap „Estrada" treedt
zaterdag in Haarlems Concertgebouw op
Toneelpremières
in Haarlem
Zware shag tè zwaar?
neem
dan
DONDERDAG 24 OKTOBER 1963
15
van Zwaardemaker
NEEMT
VAKER
ZWAARDEMAKER
Schilderijenveiling
Bob Buys
GOUACHES VAN
GERARD
VAN DEN EERENBEEMT
Bob Buys
25 c«.
RED BAND
nabeschouwingen
„Als u het mij vraagt"
kostelijke uitzending
De radio geeft vrijdag
Mevrouw Van Someren
komt terug
op het KRO-scherm
Niemeyer garandeert de kwaliteit
Andrea Domburg verlaat
Toneelgroep „Studio"
T elevisieprogramma
IN HET STEDELIJK MUSEUM de
Lakenhal te Leiden is tot 11 november
een tentoonstelling van tekeningen van
Joseph Teixeira de Mattos te zien. Enige
jaren geleden heb ik een expositie van
Teixeira de Mattos in het Delftse Prin
senhof met grote warmte kunnen aan
bevelen. Daar waren toen ook schilde
rijen van hem. De Leidse expositie van
148 tekeningen omvat vele tot nu toe
niet of weinig bekende werken. Het
weerzien met het bekende werk is boven
dien een vreugde.
NIET ZO LANG geleden las ik ergens
dat de Lakenhal en het Singer Museum
de bolwerken zouden willen zijn van een
behoudende traditie. Nu kan men deze mu
sea niet over één kam scheren, want bij
het Singer Museum is men gebonden aan
de wens van de erflaters en hun vrienden.
Wat de Lakenhal betrhft hebben we wel
kunnen ervaren, dat hier grote voorkeur
bestaat voor meer traditionele kunst. Ik
houd van deze duidelijkheid. Men weet wat
men hier zal ontmoeten. Dit museum
heeft tenminste een geheel eigen sfeer
durven maken zonder mee te gaan met
een mode.
In zijn inleiding tot de catalogus van
deze tentoonstelling geeft de directeur, de
drs. J. N. van Wessem een waardig ant
ivoord op het door mij gelezen verwijt.
Sprekende over de oorspronkelijkheid, die
een tekening tot een kunstwerk maakt,
zegt hij: „Oorspronkelijkheid is in de
beeldende kunst een beeldende aan
gelegenheid en heeft dus weinig te ma
ken met het krampachtig zoeken naar een
nieuwe vormentaal of naar nog ongebruik
te motieven". Zo'n regel sluit niet eens
abstracte kunst uit. Wanneer hier echter
wel een voorkeur zou bestaan voor figu
ratieve kunst in meer traditionele geest
dan kan dat voortspruiten uit de wens tot
het stellen van een evenwicht in de ont
wikkeling hier, omdat in andere musea
de schaal nogal eens doorgedrukt wordt
naar die kant, waarop controle vaak nau
welijks mogelijk is. Er is zelfs enige moed
toe nodig figuratief werkende figuren de
kansen te schenken, waarop ook zij door
hun oprechte intenties en voldoende ont
wikkeling recht op hebben.
MET HET EXPOSEREN van Teixeira
de Mattos neemt men geen risico's; wel
moet men er vermoedelijk veel moeite
voor doen. Want het komt uit vele eollee
ties, die bovendien niet altijd voor een
ieder openstaan. Men kan zich voorstellen
dat daaronder veel particuliere collecties
zijn.
Er valt steeds zo veel te beleven aan
Teixeira de Mattos' tekeningen, hetzij
door hun uitvoerigheid, hetzij door de
j
Advertentie
f 1.66
EXTRA
Ï0ZEBO7TEL JAM
„Huis te Cordova" (zwart krijt) van
Teixeira de Mattos (1956).
later sterker op de voorgrond tredende
sfeer waarin men weg kan dromen. Want
al deze tekeningen zijn echt zelfstandige
werkstukken, waarin het door de kunste
naar beleefde met grote intensiteit is uit
gedrukt, en dat laatste, zoals de inleider
het zegt, op „aristocratische" wijze. Dat
Teixeira de Mattos zich die wijze van uit
drukken bewust geworden is kan blijken
uit enkele zelfportretten. Bij één wordt nog
rwezen naar oude familie op het Iberi
sche schiereiland, dat ra 1953 ook bij voor
keur bezocht is door Teixeira de Mattos.
Hoewel hij alles wil vertellen, doet hij dat
met reserve, later soms met een bijna
chic" te noemen zwier. Dat laatste geldt
vooral zijn tekeningen naar lopende vrou
wenfiguren in veelal modieuze kledij,
waarvan er verscheidene in Delft en daar
vóór, bij de inmiddels verdwenen kunst
handel Huinck en Scherjon te Amsterdam,
zo'n grote verrassing blieken. Van dit on
derwerp ontmoet men nu wat minder
voorbeelden. Wel zijn er weer vele van
die recht Franse huizen uit Parijs of de
provincie. En ook is er die typische Spaan
se architectuur uit het eind van de vorige
en het begin van deze eeuw. Ontstonden
deze werken uit nostalgie naar de tijd van
zijn jeugd? Misschien, maar met mij zul
len er wel meer mensen steeds ver
vuld zijn van enig melancholisch verlan
gen naar juist die soms bijna morbide
sfeer van bepaalde Fransen gevels, sym
bolen van vergankelijkheid waarmee we
vrede zullen moeten hebben. Verder
stroomopwaarts vindt men wel van die
gebouwen aan de Parijse Seinekades. Som
mige van die huizen uit de provincie ge
ven vele tekeningen v&n Teixeira-de Mat
tos haast het karakter van illustraties bij
boeken van Franse schrijvers als Jqlien
Green, Troyat of Mauriac. De intensiteit
van de gevoelens van Teixeira de Mat
tos tegenover zijn onderwerpen is zo sterk
dat hij hetzelfde geval herhalen kan zon
der in kwaliteit te verliezen.
HIJ KAN OOK STEEDS terugvallen op
onderwerpen van dezeifde aard zonder
aan spanning te verliezen. Hij kan reek
sen maken, waarin het ene niet voor het
andere onder doet. Men bekijke maar eens
een aantal verschillende boompjes, in het
Zuiden ontmoet, zijn rotsen aan de kust
bij Port Bou, zijn boerderijen te Les Ro-
siers sur Loire. Dat hij tijdens de oorlog
gedwongen was lang onderdak te hebben
in de Franse plaats Pornic en zich moest
bewegen op een beperkter terrein heeft
De verkoop van dertien moderne schilde
rijen behorend tot de Henry Ziemer-stich-
ting in New York heeft 2,32 miljoen gulden
opgebracht. De hoogste prijs werd betaald
door een anonieme bieder die 320.000 gul
den neertelde voor een schets uit 1901 van
Pablo Picasso van zijn zuster. Er waren
verder doeken van Monnet, Utrillo en een
Pissarro.
Het doek „Baadsters" van Paul Cézanne
ging naar een onbekende koper voor
415^000 gulden. Het is een werk uit 1875
Zondag 27 oktober: Toneelgroep Ensem
ble met „Het grote oor", tragikomedie van
P. A. Bréal in de regie van Gilies Léger
Voornaamste medewerkenden: Jan Retèl
Ina van Faassen, Carla Dura, Liselot Beek-
maijer, John Soer, Cor van Rijn.
Dinsdag 29 oktober: Landelijke première
door de Nieuwe Komedie van „Het lemen
wagentje" van Koning Cudraka (bewer
king Leopold), in de regie van Johan de
Meester. Voornaamste medewerkenden
Etna Coster, Jan van Rasteren, Bob Goed
hart.
Woensdag 30 oktober: Haagse Comedie
met „Les Maxibules" van Marcel Aymé
in de regie van Bob de Lange. Voornaam
ste medewerkenden: Bob de Lange, Myra
Ward, Do van Stek, Eric van Ingen.
Zaterdag en zondag 2 en 3 november
Eerste landelijke voorstellingen door to
neelgroep Centrum van „Huis Clos" van
Jean Paul Sartre in de vertaling en regie
van Walter Kous. Voornaamste medewer
kenden: Elisabeth Andersen, Guus Her
mus, Ann Hasekamp, Jaap van Donselaar,
Voor de pauze de één-akter „The lady of
larkspur lotion" van Tennessee Williams
Vertaling en regie eveneens van Walter
Kous. Voornaamste medewerkenden: El
len de Thouars, Nell Knoop, Jan Grefe.
hem helemaal geen kwaad gedaan. In zijn
werk kan men de bevestiging vinden van
de uitspraak dat een schilder genoeg kan
hebben aan een vierkante kilomter.
Hoewel hij, evenals Cézanne met een
handdoekenrekje, zich tevreden kan stel
len met een kapstok als onderwerp of een
hoedje op een standaard, heeft het onder
werp bij Teixeira de Mattos ook een sterk
eigen betekenis, maar evenals zijn Franse
gevels ook weer een symboliserende, die
dan niet met dezelfde intense werking door
een foto gesteld zou kunnen worden. Bij
alle nadrukkelijkheid is Teixeira de Mat
tos' visie nooit te eenzijdig en dwingend
tot een denken in te eng bepaalde richting.
Zijn weg is de brede, waarop de aristo
craat zich op zijn gemak kan voelen.
BIJ GALERIE ESPACE zijn tot 27 ok
tober gouaches van Gerard L. van den
Eerenbeemt te zien. Deze gouaches bete
kenen een voortzetting van hetgeen Van
den Eerenbeemt al gevonden had in zijn
collages, die in het prentenkabinet van het
Amsterdamse Stedelijk Museum geëxpo
seerd zijn. In die collages werd al de
gouache gebruikt. In de gouaches bij Es
pace werd hier en daar een plaksel toe
gevoegd. Als materiaal is echter de verf
dominerend.
ZIJN WERK werd hierdoor nog meer
abstract, waardoor voor velen het contact
misschien moeilijker wordt. Om het ver
der te beschrijven zou ik kunnen herin
neren aan krabbels van kinderen, aan
werk van Lucebert en Appel, aan Hey-
boers gebruik van teksten, aan de gesja
bloneerde cijfers van kubisten en verder
aan het werk van „tachisten" en moge
lijk ook „action-painters". Oppervlakkig
bekeken lijkt Van den Eerenbeemt nu een
minder uitzonderlijke figuur dan voor
heen. Maar toch is sprake van een zeer
eigen smaak, een zeer eigen verwerking
van het materiaal, een uitzonderlijk ge
voel voor compositie of plaatsing op het
vlak en een mij buitengewoon aantrekke
lijke kleurgeving. Minder uitzonderlijk
dan Voorheen, minder aangrijpend door
onderwerp en visie daarop stelt Van den
Eerenbeemts werk me toch niet teleur.
Hij zou gekomen kunnen zijn in die fase
van een ontwikkeling, waarbij na het eer
ste getuigen een bezinning op en experi
menteren met de uitdrukkingsmiddelen als
belangrijk gevoeld wordt. Het genoegzaam
eigene kan later dan weer krachtiger naar
voren komen. Van deze kunstenaar valt
dat in ieder geval te verwachten. Voor
hem zelf kan ook gelden, dat hij meer be
vrijd werkt dan voorheen. Het onderzoek,
dat deze serieuze artiest altijd naar zich
stelt, komt me in ieder geval niet als
een pijnlijk voor. Mij is het bovendien
mogelijk iets mee te beleven van de vreug
de aan het maken van deze gouaches. De
ze vorm van kunstbeleven geldt mogelijk
tegenwoordig sterker dan ooit, maar eist
dan van de beschouwer een instelling als
van een schilder.
Advertentie
WITTE TANDEN DROP
ECHTE DROP
zwart en zout, maar ook:
ZUIVERE DROP
onder apothekers-toezicht
vervaardigd uit
de beste grondstoffen,
dus:
OP-EN-TOP-DROP
voor de kènners!
ROOSENDAAL
stalte moet geven, sloeg er zich weer aar
dig doorheen. Dat het stuk toch boeit, is
de grote verdienste van de acteur Rien
van Nunen, die wederom haarfijn afgewo
gen en met groot gevoel voor de komi
sche mogelijkheden van zijn rol vader
Stiefbeen speelde. In hem bezit Nederland
een groot televisie-acteur.
De eerste aflevering van de serie „Als
u het mij vraagt" (ook al geënt op een
buitenlands, in dit geval een Frans t.v.-
programma) boeide vooral door het feit,
uitzending van gisteravond begon.^Behou- presentator Nico van Vliet nog een
dens het werk van de „liroleansi /Jpei- beetje nerveus van de grootse opzet van
doorners die het jodelen aan de Gelderse pro(juktie belangrijke actuele za-
folklore schijnen toe te willen voegen, le- F mocjit voorleggen aan de mening van
ken ons de prestaties van deze nieuwehn- v^r deelnemers. Nog boeiender werd
gen nog te laag van kwaliteit, om ae^ toets het doordat de antwoorden vergeleken
Keurig verzorgd, maar naar onze smaak
wat te zoetig door Tanja Koen toegelicht,
was het t.v. - debutantenprogramma
Nieuwe Gezichten", waarmede de NCRV-
van een deskundige zang- en voordracht-
critiek te kunnen doorstaan.
De redactie van de rubriek „Memo"
waagde het, uitbreiding te geven aan het
gerucht dat ook in Nederland wel eens
telefoongesprekken aigeiuisterd worden.
Professor Diepenhorst, die ter zake geïn
terviewd werd, kon (evenmin als enige
andere Nederlandse politici) dit bericht
dementeren. Wèl stelde hij vast, dat in
gevallen waar de veiligheid van de staat
bedreigd wordt, het kennis nemen van
telefoongesprekken niet in strijd is met
de grondwet. In deze rubriek werd voorts
de heer Doyer uit Bussum danig aan de
tand gevoeld. Nadat hij enige tijd geleden
al in het nieuws kwam door zijn strijd
tegen de producent van aardstraienkastjes
Bron, kondigde hij nu de oprichting van
ean bedrijf aan, dat zich zal toeleggen op
de fabricage van een nieuw soort rotatie
motor (kapitaal: 3 miljoen gulden).
Tegen de achtergrond van een voor een
mannenhuishouding wat te proper decor
zetten de lompenhandelaren Stiefbeen en
Zoon hun belevenissen voort in een afleve
ring, die zo nu en dan wel amusant was
maar die ons nog niet heeft leren begrij-
waarom het Engelse origineel van
deze t.v.-produktie bekroond werd. Het
alledaagse leven van vele mensen bevat
zeker vele tragi-komische elementen;
met het resultaat van een wetenschappe
lijke peiling van de publieke opinie, dat
door het brein van een echte „computer"
(rekentuig is ook goed. zo leerden wij)
werd berekend. Het medium televisie en
president Soekarno kwamen er niet zo
gunstig vanaf. Onder regie van Kees van
Langeraad, die hier en daar een wat te
zwaarwichtig commentaar gaf, werd dit
zinvolle yragenspelletje een kostelijke uit
zending waar de NCRV duidelijk heel veel
geld voor over had. Zonder de zeer onbe
nullige „dierenvraag" en de daaropvol
gende stunt met de Strassburger-olifanten
was deze première niet alleen korter,
maar ook krachtiger geweest.
J. Damshuizer
HILVERSUM
VPRO.
I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
10.00 VARA. 13.00 AVRO.
16.00 VPRO. 21.00-24 00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (om 7.30 Van
weergave ervan in een of andere verhaal- voorpagjna)_ 8.00 Nieuws en socialis-
vorm is echter een hachelijke zaak, waai- tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon-
over reeds menig schrijver is gestrui e muzjek 9 qq Ochtendgymnastiek voor de
Deed de figuur van vader Stiefbeen me vrouw 9 jq pianorecital (gr.): klassieke
zijn wat onmannelijke trekjes van jaloezie iuziek g 35 Waterstanden VPRO. 9.40
in deze aflevering wat onecht aan, nog Morgenwijding_ VARA: 10.00 Schoolradio,
onechter waren de reacties van zijn zoon, J() 2() Uc[lte grammofoonmuz. 11.00 Voor
een jongen-van-de-straat die reageert als
een wat wereldvreemd, verwend moeders
kindje. Piet Romer, die aan deze zoon ge
de 'vrouw. 11.40 Voor de kleuters. 11.55
Kamerkoor. 12.10 Orgelspel: lichte muziek.
12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor
de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Licht ensemble.
AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen,
eventueel actueel of grammofoonmuziek.
13.25 Beursberichten. 13.30 Licht orkest en
zangsolist. 14.00 Weens instrumentaal en
semble: moderne muziek. 14.20 Bij de tijd
bij de thee, gevarieerd programma.
VPRO: 16.00 Muzikale gelijkenissen. 16.30
Inzicht en uitzicht, gesprek. 17.00 Voor de
jeugd. 17.30 Voor de rijpere jeugd. 18.00
Nieuws. 18.15 Amusementsmuziek. 18.30
Klassieke grammofoonmuziek. 19.00 Kiosk,
bespreking van artikelen uit zojuist ver
schenen weekbladen. 19.10 Jazzrondo. 19.30
j Uit de Kunst, veertiendaags magazine,
legenheid worden geboden haar standpunt 20.00 Nieuws. 20.05 Radiokamerorkest en
terzake van commerciële zeetelevisie te soiist: klassieke muziek .VARA: 21.00 Pro-
verduidelijken. Hoewel de K.R.O. van oor- rnenade_orjtest en radiokoor: amusements-
deel is, dat de Brandpunt-redactie met de muziek 21.50 Waarom luistert er nie-
«nootst mogelijke zorgvuldigheid de kern mand?> documentaire over het verband
van het betoog van mevrouw Van Some- tussen horen en spreken. 22.30" Nieuws.
ren-Downer in de uitzending van j.l. za* 22.40 Marimba: actuele kroniek. 23.10 Lich-
terdag heeft weergegeven en omzettingen te grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
in de tekst niet hebben plaats gevonden nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws,
heeft de K.R.O. besloten mevrouw Van
Someren-Downer in de gelegenheid te stel
len op deze zaak terug te komen.
Tn
de K.R.O.-t.v. rubriek „Brandpunt"
van a.s. vrijdag zal aan het Tweede Ka
merlid mevrouw Van Someren-Downer ge-
CONCERT DOOR
„DE STEM DES VOLKS"
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture.radio voor vroege men
sen. (7.30-7.35 Voor de jeugd). 7.55 Over-
In het Haarlemse Concertgebouw zal op weging 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gramran-
donderdag 31 oktober een concert worden foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40
gegeven door de gemengde arbeiders Schoo]radio io.05 Lichte grammofoonmu-
zangvereniging ..De Stem des Volks rnet I /dek jq.20 Grammofoonmuziek voor oude
medewerking van het Noordhollands Phil- I luisteraars n 00 Voor de zieken. 11.40
harmonisch Orkest, de gemengde zangver
eniging „Kunst en strijd" en ..lek waeck'
uit Amsterdam en de solisten Leny Schin-
deler, sopraan, Elly Imhoff, alt. Jan Waaij-
er, tenor, Max van Egmond, bas-bariton
en Simon C. Jansen, orgel. Het geheel staat
onder leiding van Dick Dekker. Uitgevoerd
zullen worden Psalm 150 van César Franck
Stabat Mater van Emanuele d'Astorga en
de Messa di Gloria van Giacomo Puccini.
Advertentie
NIEMEYER
KWALITEIT
chter dan zwaar
pittiger dan halfzwaar.
De actrice Andrea Domburg heeft de
toneelgroep Studio verlaten.
De rol van Appeltje in „Appeltje Appel
tje" van Audiberti zal nu gespeeld worden
door Yoka Berretty. Op 6 november geeft
Studio de première van „De Babel" van
Jan Wolkers.
Kunstprijs. De Westduitse deelstaat
Noordrijn-Westfalen heeft de grote kunst
prijs voor 1963 gezamenlijk toegekend
aan de Westduitse architect Gerd Lohmer,
de Franse componist Olivier Messien, de
Westduitse beeldhouwer Norbert Kricke,
de Westduitse dichter Ernst Meister en de
Westduitse schilder Emil Schuhmacher.
De prijs bedroeg dit jaar 125.000 mark,
tegen tot dusver steeds 50.000 mark.
Guggenheim-museum. Harry Guggen
heim, voorzitter van de stichting-Guggen-
heim, die het bewind voert over het mu
seum-Solomon Guggenheim te New York,
heeft medegedeeld dat de kunsthandelaar
Justin Thannhauser -egenover hem heeft
verklaard dat hij, na zijn overlijden, 34
schilderijen van Picasso uit de na-impres-
sionistische periode aan het museum zal
vermaken. Onder deze schilderijen, die
een gezamenlijke waarde van verschei
dene miljoenen dollars bezitten, bevinden
zich werken van Picasso, Matisse, Modig-
liani, Manet, Soutine, Rouault, Braque en
Derain.
Er zal een speciale afdeling van het mu
seum-Guggenheim in gereedheid worden
gebracht voor deze uitbreiding van de col
lectie.
Mabuse-tentoonstelling. De tweejaar
lijkse kunsttentoonstelling, welke in de
zomer van het volgend jaar wederom te
Brugge zal worden gehouden, zal zijn ge
wijd aan het werk van de schilder Jan
Gossaert, genaamd Mabuse. Deze is waar
schijnlijk omstreeks 1475 geboren. Sinds
1503 was hij te Antwerpen werkzaam; hij
overleed te Breda in 1532. Er zijn ongeveer
120 werken van hem bekend. Zeventig er
van zullen te Brugge worden geëxposeerd
In het najaar van 1964 zal de tentoonstel
ling naar het museum BoymansVan
Beuningen worden overgebracht.
OP ZATERDAGAVOND 26 oktober
geeft hef Russische gezelschap „Estrada
een voorstelling in het Concertgebouw
in Haarlem. Het programma van dit en
semble bestaat uit klassieke kunst, volks
kunst en variété, die er op gelijkwaar
dige wijze in vertegenwoordigd zijn, zo
als dat in de Sovjet-Unie gebruikelijk is.
HET GEZELSCHAP, dat in totaal zestien
artiesten omvat en dat is samengesteld
door het Russische staatsimpresariaat
„Gosskonzert", komt donderdag uit Mos
kou op Schiphol aan, en zal een tournee
van tien dagen door ons land maken.
In het programma staan operazangers
van de Opera van Moskou (waaronder de
bas Eduard Boelavin en de sopraan Clara
Joesoepova), balletsolisten van het Sta-
nislavski-theater (Valentina Jermilova,
Joeri Grigorjev e.a.), en artiesten van het
Moskouse Variété Theater en het Rus
sische staatscircus.
DE MUZIEK, uitgevoerd op specifieke
Russische instrumenten, neemt een belang
rijke plaats in. Onder meer treden op de
balalaikavirtuoos Jevgeni Avksentjev, de
harmonicaspeler Anatoli Beljajev en Alle
Alajev, die het Westeuropese publiek reeds
eerder in vervoering bracht met zijn
„dombra".
De volksdansen de volkszang uit de
Kaukasus en andere Russische republieken
is eveneens rijkelijk in het programma ver
tegenwoordigd.
DE TOURNEE, die wordt verzorgd door
de Nederlandse impresario J. van Doveren,
brengt het gezelschap behalve in Haarlem
in Utrecht, Rotterdam, Nijmegen, Den
Haag, Groningen en Amsterdam.
Alle Alajev, die op virtuoze wijze de
„dombra" bespeelt. Hij is solist van
het Taszjiks Theater en heeft de
gehele wereld bereisd.
Advertentie
Klassiek pianospel. 11.50 Als de ziele luis
tert, Godsdienstig praatje. 12.00 Angelus.
12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Pianospel met ritmische begeleiding. 12.50
De positie van de Katholieke Gezondheids
zorg in deze tijd, reportage. 13.00 Nieuws.
13.15 Metropole-orkest en zangsolist. 13.45
Voor de vrouw. 14.00 Radiodubbelkwartet:
Franse liederen. 14.15 Promenade-orkest
en zangsolisten. 15.00 Schoolradio. 15.30
Voor de zieken. 16.30 Moderne kamermu
ziek. 17.00 Boekbespreking voor de jeugd.
17.20 Meisjeskoor en instrumentaal ensem
ble. 17.40 Lichte muziek 18.00 Moderne or
kestwerken (gr.). 18.30 Lichte orkestmu
ziek en zangsolisten. 19.00 Nieuws. 19.10
Actualiteiten. 19.30 Grammofoonmuziek
voor de militairen. 20.20 Wie het weet mag
het zeggen: wedstrijd in muzieklitteratuur-
kennis. 20.50 Dansorkest. 21.15 Een volk
dat leeft, klankbeeld n.a.v. de 12-m'ljoen-
ste Nederlander. 21.35 Oude liederen. 22.15
Katholieke gezondheidszorg in deze tijd.
reportage. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 De Kampeeuw, hoorspel.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
I Weerbericht. 12.35 Lichte orkestmuziek.
12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15
Amusementsprogramma. 14.00 Nieuws.
114.03 Schoolradio. 15.45 Gevarieerde mu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Klassieke kamermuziek. 17.00 Nws.
17.15 Lichte orkestmuziek. 17.45 Duitse les.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Orkestmuziek. 18.50 Radiokroniek. 19.00
Nieuws. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.45
Echo's uit de natuur. 20.00 Lichte muziek.
21.25 Lichte orkestmuziek. 22.00 Nieuws.
22.15 Volksmuziek uit Bali. 22.35 De zeven
kunsten. 22.50 Qrammofoonmuziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Gèmengd recital. 23.55-24.00
Nieuws.
VOOR DONDERDAG
VARA: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau
ze. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 In
de vrije wildbaan, een reportage over het
edelhert in Nederland. 19.56 't Manneke.
20.00 NTS: Journaal. VARA" 20.20 Achter
het nieuws. 20.45 Uit. 21.10 Het gezin van
Paemel, toneelstuk. NTS: 22.45-22.50 Jour
naal.
VOOR VRIJDAG
KRO: 19.30 Aan de orde is: de dienst
plicht, een discussie door en voor jonge
ren. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
KRO: 20.20 Concilie-journaal. 20.25 Actua
liteiten. 20.55 Ja of nee, een muzikaal
kans-spel. 21.35 Bonanza, T.V.-film (afle
vering 1). 22.30 Epiloog. NTS: 22.40-22.45
Journaal.