Ensemble speelt „Het grote oor" sigaret..? X Don Juan of de liefde voor de wiskunde van de razendknappe Zwitser Max Frisch DE PROGRAMMA'S fflNFFI IN H Cor Dommelshuizen te Amsterdam overleden Pierre-Aristide Bréal over „Het grote Oor" NEGEN MUZEN Interessante en onderhoudende komedie by Theater 6 MAANDAG 28 OKTOBER 1963 I Uil EL li Li III El. Ultra-vlotte opvoering onder regie van Gilles Léger Simon Koster De Verlovingsringenspecialist HEFT OP! Martin Uittenbogaard Russen in Haarlem Een plezierige avond C. Sorgdrager Het weekeinde II r^Tl'jr TTO «l' IV.TT .T T K nabeschouwingen De radio geeft dinsdag HUNTER T elevisieprogramma MET DE FRANSE toneelschrijver Pierre-Aristide Bréal heeft men in ons land, dank zij de Haagse Comedie, in 1955 kennis kunnen maken door de opvoeringen van zijn blijspel over het Napoleontische soldatenleven, „De Huzaren", dat wel een aardig stukje satire was maar dat men qua toneelschrijfkunst toch niet bepaald een huzaren stukje kon noemen. Op die omschrijving zou Bréals nieuwe stuk, „Het grote oor" („La grande oreille"), eerder aanspraak kunnen maken. Want in deze zogenaamde tragi-komedie, door de Toneelgroep Ensemble gisteravond in de Haarlemse schouw burg vertoond, heeft de schrijver het klaargespeeld, een hoogst ernstig thema godsdienstige onverdraagzaamheid met geweldpleging en terreur op een zo iro- nisch-geestige manier te verwerken dat het publiek bijna geen moment uit de blijspel- stemming raakt. En toch is er geen sprake van smakeloze of ongepaste frivoliteit, want de werkelijke „moraal" van het stuk wordt door alles heen duidelijk gepresen teerd. Dit te bereiken is stellig een onalledaagse toneelschrijversprestatie en het is dus heel begrijpelijk dat de Parijse critici „La grande oreille" hun prijs voor het beste stuk van het seizoen 1962-1963 hebben toegekend, ook al valt er, uit drama turgisch oogpunt, op Bréals werk wel het een en ander aan te merken. DE HANDELING voltrekt zich, in het I aangezette typering, die Fabbri's voorstel- Valenciennes van 1695, rondom de goed- lingen kenmerken, hebben ook deze Ne- katholieke maar bijzonder opportunistische derlandse vertoning een bepaald on-Neder- koopman Dupont, die zo naar geld en eer landse vaart en kleur gegeven. Met een haakt dat hij zelfs uit de ellende van de tempo alsof de baarlijke duivel der ge- door Lodewijk XIV vervolgde Hugenoten loofsvervolging hem op de hielen zit, jaagt graag een slaatje zou willen slaan. Maar Léger de spelers door hun soms vrij lange in plaats daarvan raakt hij, als er tot teksten, en het merkwaardige doet voor zijn eigen verbazing in zijn huis een pro- dat die spelers daar klaarblijkelijk ple- testantse tuinknecht ontdekt wordt, mét zier in hebben, het kunsstuk feilloos vol- die knecht in de grootste moeilijkheden en alles komt pas op z'n pootjes terecht wanneer de jonge Hugenoot, althans voor de schijn, zijn geloofsovertuiging ver loochent. Immers, het „grote oor" van God zal ook in 't vervolg horen dat de tuinman diep in zijn hart protestantse psalmen blijft zingen, ook al merkt de pastoor daar niets van.Zo zegeviert het geloof door een ontkenning van het geloof en zegeviert het recht over het als echt vermomde onrecht. OP EEN HEEL speelse manier, met aan Molière en de commedia dell'arte ont brengen en er zelfs geen ogenblik de ver staanbaarheid onder laten lijden. DIT ZELDZAAM VLOTTE en meesle pende ensemble werd aangevoerd door Jan Retèl, die als de eerzuchtige en later zo zielige koopman-met-politieke-ambities een van zijn beste rollen van de laatste jaren speelde. Hij werd daarbij voortref felijk gesteund door Cor van Rijn als de onomkoopbare Hugenoot, Ina van Faas- sen als het dienstmeisje zonder vooroor delen, Chris Baay in de typische Panta- lone-rol van „oude bok, azend op een leende stijlwendingen en personages, heeft N™en blaadje", Marja Habraken als het Bréal dit hachelijke onderwerp uitgewerkt, zodat -zijn stuk ondanks een kleine in zinking hier en daar, vooral in het laatste bedrijf een vermakelijk en onderhou dend geheel is geworden, dat nergens op een echte tragi-komedie lijkt maar alles heeft van de klassieke klucht. Op dit laat ste is nog sterker het accent komen te vallen door de regie van de Fransman Gilles Léger, een lid van het ensemble Jacques Fabbri waarvoor Bréal gewoon lijk schrijft. Léger heeft bij het leiden van deze opvoering zijn geestesverwantschap met Fabbri niet onder stoelen of banken gestoken; dezelfde rapheid van dictie, nooit verslappende beweeglijkheid, fors groene blaadje in kwestie, John Soer als de gewetenloze uitbuiter van terreurslacht- offers, Henk Molenberg als zijn even ge wetenloze compagnon en Carla Dura als de verstandige mevrouw Dupont. In bij rollen excelleerden Louis Bongers als een juweeltje van een Molièreske deurwaarder en John Leddy als een soort van zeero ver te land. Kortom, de hele opvoering keurig en kleurig in het pak gestoken door Leontien van Beurden, was een genoegen om te horen en te zien. Het publiek, dat de schouwburg lang niet vulde, liet duidelijk merken dat het er ook zo over dacht. Als „Het grote oor" weer in Haarlem komt, zal het ver moedelijk wel op een zaal met meer luis terende oren kunnen rekenen. In het Binnengasthuis in Amsterdam is na een operatie zaterdag onverwacht, op 83-jarige leeftijd, overleden de oud-acteur Cor Dommelshuizen. H(j was een van de laatste markante figuren uit het Neder landse toneelleven van de eerste helft van deze eeuw. Cor Dommelshuizen werd 5 september 188Ü geboren, als zoon van een toenmaals zeer bekende pianiste. Zijn debuut maak te hij in 1894 bij het „Nederlands Toneel verbond". Een jaar iater was hij bij het gezelschap van Charles de la Mar (de vader van Nap.) en vanaf 1899 bij het gezelschap van Joh. Mulder en Frits Bouwmeester. Met Louis Bouwmeester speelde hij in Nederland, het toenmalige Nederland-Indië, Duitsland en België. Nadat hij korte tijd onder Willem Royaards gewerkt had, kwam hij bij de Rotterdammers" onder Van Eysden en Tartaud. In 1914 kwam Dommelshuizen bij „De Haghespelers" van Eduard Ver kade en vanaf de oprichting van het Hof stadtoneel van Cor v. d. Lugt Melsert in 1917 heeft hij deel uitgemaakt van dit ge zelschap tot aan de ontbinding in 1938. In 1939 speelde hij als gast bij het Ge meentelijk Theaterbedrijf te Amsterdam. Een zeer vruchtbaar jaar bracht hij nog door bij het gezelschap van Louis Saal- born. In de oorlog was hij, met zijn zoon, de publicist, geruime tijd in een concen tratiekamp. Van de bevrijding tot enkele jaren geleden 'heeft Dommelshuizen bij het Amsterdamsch Toneel-Gezelschap on der Van Dalsum en Defresne gewerkt. Tot de meer dan 700 rollen, die Cor Dommelshuizen tijdens zijn loopbaan speelde, behoren o.a. Antonio in „De Koopman van Venetië".. Ariste in „Ge leerde Dames" van Moliëre; Alfred in „De Duivel" van Molnar; Petrus in Franz Werfel's „Paulus onder de Joden"; Domi nee Maalman in „Het Poortje" van Frede- rik van Eeden; Dr. Tilenius in „De Dom kop" van Fulda en verder grotere en klei nere rollen in „Hamlet", „Gijsbreght van Aemstel", „Koning Lear", „Danton", „Veel Gemin geen Gezin", „Prof. Bernhardi" enz. enz. Gedurende een korte periode trad Dom melshuizen op als voordrachtkunstenaar, o.a. met „De Zeven Gehangenen" van An dre jef en „De Droom van een Belachelijk Mensch" van Dostojefski. Advertentie Wij moeten nog een beetje geld hebben, dus gaat u eens zien naar <le prijzen Schoterweg 35 - Haarlem - Tel. 55899 (Van een medewerker), HIJ ZOU APOTHEKER of bankdirec-\ teur kunnen zijn, deze kleine, kwieke, ver grijsde Fransman. Met zijn vrouw en twee vrijwel volwassen zoons was hij dit weekend in ons land om in de Utrechtse schouwburg een voorstelling van zijn nieuwste stuk bij te wonen: Pierre-Aristi de Bréal, 58 jaar, Breton van geboorte en auteur van het grootste succes uit het vo rige Parijse toneelseizoen, „La grande I oreille", dat nu als „Het grote oor" op het repertoire staat van de toneelgroep Ensemble. BIJNA NEGEN JAAR geleden werd I Bréal door de Haagse Comedie in Neder land geïntroduceerd met „De huzaren", een komedie over de bezetting van Italië door de troepen van Napoleon. Een histo risch kader dus, evenals bij „Het grote oor", dat tijdens de Hugenoten vervolgin gen in Frankrijk speelt. „Dat is min of I meer een toeval", zegt Bréal, „een ander stuk van mij, dat in 1951 met veel succes door Georges Vitaly werd uitgebracht, speelt in onze eigen tijd. „Edmée" heet het en het is bij u niet vertoond". Bréal ziet grote voordelen in het historische kostuum I en niet alleen om het ermee samenhan gende aantrekkelijke toneelbeeld. „In „De huzaren" ging het mij erom de absurdi teit van een vreemde bezetting aan te to nen en in „Het grote oor" heb ik de on verdraagzaamheid aan de kaak willen I stellen, zoals die zich door de eeuwen heen in wrede geloofsvervolgingen heeft gemanifesteerd. Ik geloof een dergelijk thema zuiverder te kunnen stellen als ik het plaats in een voorbije periode. Het ge vaar, dat door het treffen van allerlei ge- I voeligheden de zaak onnodig wordt ver troebeld, kan daardoor worden verme den". OVER DE Nederlandse voorstelling van zijn stuk, geregisseerd door de Fransman is in zijn werk nog steeds terug te vin Gilles Léger, is Bréal enthousiast. Op- den. Zo bouwt hij in zijn „Don Juan of recht en zonder reserve zegt hij: „Wat d jiefde voor de meetkunde" op basis ik hier zie, doet voor de Parijse opvoering T j-,- niet onder". In vele opzichten vindt hij de van de Don Juan-traditie, een 1 Nederlandse versie zelfs gaver dan de rige moderne pendant op, daarbij de Parijse, die wel zeer sterk steunt op het 0U<Je vormen vullend met een prikkelen- uitzonderlijke talent van hoofdrolspeler- d nieilwe inhoud. regisseur Jacques Fabbri. Uitbundig prijst I T j. i i i- r hij de decors en kostuums van Leontien Don Juan is de man die wel in de van Beurden („zo smaakvol en vol fanta- de gelooft maar niet in de binding aan sie") en niet minder gul is hij in zijn lof dén vrouw. Zijn mannelijke geest ver- aan het adres van de Nederlandse ac- zich het jiefst in de abstracte con- teurs, Jan Retel voorop. Als Retel de i i w.ni. j070 pruik en het pronkpak van de opportunis- structies van de wiskunde. Maar deze tische spitsburger Monsieur Dupont weer voorkeur vormt voor de vrouwen uit zijn heeft verwisseld voor een twintigste-eeuws omgeving nu juist een onweerstaanbare colbertje, klampt de auteur hem aan om .,„ndrpl-kinfrSkracht hem met zijn vertolking te complimen- aantreKKingSKracm. teren. OM ZICH aan de vrouwelijke achtervol ging te ontttrekken, ensceneert hij dan in INMIDDELS is Bréal weer teruggekeerd Frisch' versie zijn eigen hellevaart en naar Parijs, waar hij zich nu bezig houdt trekt zich vervolgens uit de wereld terug met het schrijven van een filmscenario, om zich op een eenzaam landgoed geheel dat door René Clair zal worden gereali- aan de wiskunde te wijden. De pointe van seerd. Op langere termijn vermeldt zijn ^et stuk schuilt erin dat de natuur ten- werkschema ook een nieuw blijspel, waar- si0tte sterker blijkt dan de leer en dat de in Jacques Fabbri weer een hoofdrol door pon juan zeif gezochte afzondering krijgt, naast de Roemeens-Parijse actrice ]xem jUiSt veroordeelt tot het soort kneu- Elvire Popesco, directrice van het Théatre terig gezinsleven dat hij steeds heeft wil de Paris, dat met „La grande oreille" nu [en ontvluchten: Het vijfde bedrijf eindigt al bijna een jaar lang volle zalen trekt. „Maar dat is nog toekomstmuziek", zegt Bréal, die de drie onderscheidingen voor „Het grote oor" (Prix de la Critique Dramatique, Prix Tristand Bernard en Prix Eugène Brieux van de Académie Fran?aise) draagt met de bescheidenheid van een eerlijk vakman. IN HET HAARLEMSE Concertge bouw is zaterdagavond met veel succes de groep Russische artiesten opgetreden, die op het ogenblik onder de naam Estrada een tiendaagse tournee door ons land maken. Zij brengen een ge varieerd programma, waarvan het ver overende, behalve in de hoge en soms superieure kwaliteit van de prestaties, voor een niet gering deel schuilt in de verkwikkende manier waarop hier ieder hooghartig onderscheid tussen kunst met een grote K en kunst met een kleine k is weggevallen. Hier gold alleen het vak manschap. Men voelde op deze avond iets van het elan waarmee in de Sovjet- Unie „de kunst aan het volk wordt ge bracht". WIJ ZAGEN balletsolisten van het Sta- nislavski-theater met een fragment uit Het Zwanenmeer", naast een slangen meisje van het circus van Moskou. Rus sische dansen wisselden af met fijnzinnig gezongen volksliedjes door een lieftallige sopraan, wier moeiteloze techniek niet on derdeed voor het gemak waarmee een bas met een stem om helemaal verliefd op te worden, de zaal tot in de verste hoeken vulde met zijn sonoor geluid. Wat Jevgeni Avksentjev uit de snaren van zijn nietige balalaika wist te tove ren maakte het heel aanvaardbaar dat hij als de beste Russische bespeler van dit instrument in het programma vermeld stond (hij speelde de gavotte uit de klas sieke symfonie van Prokofjef, variaties op het thema van een Russisch volksliedje en een dans van De Falla). Niet minder dan een openbaring was voor ons ook de harmonica-speler Anatolio Beljajev, die met intense muzikaliteit en technisch meesterschap onder meer een stuk van Bach speelde. EN ZO WAS ER MEER. Wij zullen het niet allemaal opnoemen. Dit „variété-pro gramma", uitgevoerd met een aansteke lijk plezier en met superieur vakman schap, ademde bij al zijn gevarieerdheid een wonderlijke harmonie. Een artistieke evenwichtigheid, waarachter de één de be faamde „Russische ziel" zal vermoeden, de ander misschien de Sovjet-cultuurpoli tiek, maar die in ieder geval slechts kan bestaan bij de gratie van een vitale cul turele traditie. Op weg naar huis kwam ons de akelige „leegheid" van het „Grand gala du disque" in herinnering en wij werden werkelijk een beetje jaloers. KORT NIEUWSBULLETIN NA NTS - WEEK JOURNAAL Met ingang van zondag 3 november zal het weekoverzicht van het NTS-journaal vijf minuten worden ingekort ten behoeve van een kort nieuwsbulletin, dat van 19.55 tot 20.00 uur zal worden uitgezonden. De AVRO slaagde er volgens plan goed deels in, op de zaterdagavond een licht en gezellig familie-programma te bren gen. Het succes van „Luipaard op schoot" was reeds verzekerd; een even grote po pulariteit hebben intussen waarschijnlijk ook een tweetal nieuwe series gewonnen: de Vrolijke Herberg van Papa Luigi (meti Pinky, Perky en andere dierlijke top-hit- in de rubriek „Onder vier ogen wel een zangers) en de Dick van Dyke show, die I zeer aparte persoonlijkheid ™or de came- niets meer, maar ook niets minder dan ra: ^.,Jordaan"®van,ge rp een pretentieloze klucht, knap geschreven uiterlijk een markante gelijkenis met pre- op de smaak van het grote publiek blijkt mier Kroesjtsjev vertoont, maar innerli!» up uc Blliaan. vau nci S*-" 1 ,„pl QQr, >,„„1 „nrlore nprsnnn nkheid bleek te zijn. De naamgever zette nu heel dik, maar ook heel knap een aanstaande va der neer, wiens gedrag ook danig op onze lachspieren werkte. Na het vrijdagavond-spel „Ja of Nee" was een heel quizuur, gevuld met twee nieuwe (qua opzet uit Amerika geïmpor teerde) t.v.-spelletjes wèl wat te veel. Aar dig en spannend was de test „Wie van de Drie?", die gezellig geleid door de Vla ming Nand Baert, menige verrassing op leverde (o.a. een Hilversumse schoorsteen veger, die zó echt was, dat het „panel", een elkaar goed aanvullend viertal beken de Nederlanders, er niet achter kwam, dat hij de man was). Het andere spelletje, Wachtwoord", waarin Ko van Dijk en Teddy Schaank zich weinig op hun plaats schenen te voelen, mag men wat ons be treft vergeten. Door een zeer origineel voorspel en wat aardige parodieën kwam de eerste afle vering van de serie „Kijk die Rijk" zo nu en dan zeker boven het niveau van het gemiddelde t.v.-amusement uit; nu echter al kregen wij het gevoel, dat Eli Asser meer dan normale moeite had gehad zijn uiterst moeilijke taak, een programma van Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas- 50 minuten te schrijven, te volbrengen, tiek. 9.10 De Groenteman. 9.15 Klassieke In die mening werden wij gesterkt door grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden, het optreden van de Peters Sisters, die te 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespreking lang het beeldscherm vulden. De leuk be- 10.OO Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de rijmde parodie op het stramien van de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 ln- Perry Mason-verhalen haalde het niet he- gtrumentaal sextet met zangsolisten. 12.2 lemaal, doordat hij net iets te koddig (en RegeringsuitzendingVoor de landbouw, waar het de dames betrof bepaald zwak) 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en Win- gespeeld werd. De komst van Wim Sonne- bouw. 12.30 Promenade-orkest. 13.00 Nws. veld ten slotte in zijn nieuwe status van 13.15 Mededelingen, eventueel ."Stfï lingen van de schrijver even ideaal wer den gerealiseerd. Het was voornamelijk te wijten aan de bezetting van de hoofdrol, waarmee di recteur Ton Lensink zichzelf had belast, dat men door de aarzelende, verdroomde en onmannelijke Don Juan, die hier te zien was, geen inzicht kreeg in de ach tergronden van de bedoelde figuur. De ver taling van Ferdinand Sterneberg die het stuk in 1955 met Amsterdamse studenten heeft opgevoerd, voldeed in ieder opzicht, al had men zijn tekst wel wat beter uit het hoofd mogen leren en al schoot de eigenlijke tekstregie, als zo vaak bij bui tenlandse regisseurs, nog al eens te kort, zodat met een personage als dat van Pa ter Diego (Hans Tiemeijer) niet het ma ximale effect werd bereikt. Voortreffelijk in deze opvoering waren vaak de minder vereisende bijrollen (een druk koppelende Celestina van Enny Mols- de Leeuwe en de melancholieke Leporello van Wim Kouwenhoven) evenals het bij zonder bruikbare, halfrealistische decor en de zeer fraaie ietwat parodistische kos tuums van Manfred Glaesmann. Vooral in massale scènes had de regis seur vaak alleraardigste theatereffecten bereikt waardoor de voorstelling, zo zij al niet de diepste zin van het stuk onthulde, de onderhoudende kanten ervan toch heel veel recht deed wedervaren. Hans van den Bergh DE ZWITSER Max Frisch is, vóór hij toneelstukken ging schrijven, architect geweest. Het exact-constructieve element ermee dat de hertogin bij wie hij gastvrij heid heeft gevonden, hem vertelt dat ze een kind verwacht MAAR DEZE ironische her-inerpretatie van de Don Juan-figuur hoe verrassend het in het begin ook werkt om juist van Juans vader de klacht te moeten horen dat zijn zoon absoluut geen belangstelling Ton Lensink, Elly Ruimschotel, Nien- ke Sikkema en Hans Tiemeyer in „Don Juan" van Max Frisch. voor vrouwen heeft is voor de schrijver toch niet het belangrijkste geweest. Hij toont aan net als in zijn latere stuk „Andorra" dat de mensen geloven wat zij willen geloven, en dat een indivi duele verkondiging van de waarheid op grond van evidente feiten, geen geloof vindt als zij in strijd is met de gevestig de, door de traditie geheiligde volksover tuiging. In dit geval hebben de getuigenissen van twee personen die de waarheid over Don Juans hellevaart proberen uit te dragen geen enkele kans tegen de algemene opi nie die wil geloven en daartoe ook door de Kerk wordt aangezet, dat de zondige verleider ter helle is gevaren. Een zeker schuldgevoel over de tijdens de laatste wereld-oorlog in slaap gesuste openbare mening in Zwitserland, zal niet vreemd zijn aan dit in het werk van Frisch telkens terugkerende thema. Daarbij is de afwisselend zeer geestige en scherpzinnige dialoog in hoge mate on derhoudend indien het stuk tenminste op de juiste niet te zwaarwichtige wijze en met begrip voor de bovenomschreven strekking wordt gespeeld. DE TONEELGROEP Theater die de pre mière van dit stuk vrijdag en zaterdag j.l. in de Arnhemse schouwburg heeft ge geven, is daar gedeeltelijk in geslaagd. De hiertoe geëngageerde Duitse regis seur Peter Kleinschmidt had kans gezien die lichte toets aan het spel te verlenen, waardoor de feitelijke verwikkelingen (en de talloze doden die er in het stuk vallen), niet te zwaar gaan tellen, maar men kan moeilijk zeggen dat de wezenlijke bedoe- ker 't feit (Jat al die gezinnen bijna in de zelfde woonomstandigheden terecht kwa men. De vraag, of dit nivelleringsproces een gunstige factor in de ontwikkeling van de Europese gemeenschap is, werd naar onze smaak in het slotwoord van de com mentator iets te gemakkelijk beantwoord. Nadat de liefhebbers de klein gymna- stiek te zien hadden gekregen van de „Sweet Sixteen", die zichzelf zoetge- I vooisd begeleidden, bracht Jan van Hillo wel een heel andere persoonlijkheid bleek dan de Russische premier. Of het zeer per soonlijke getuigenis van deze man, die onder meer heilig in gebedsgenezing ge looft (hij importeerde de gebedsgenezer Osborne) j van werkelijke waarde is voor de verkondiging van het Christelijk geloof, valt moeilijk te beoordelen. Wèl mogen wij vaststellen, dat het van de NCRV. in al haar rechtzinnigheid, een moedige daad ook eens zo'n buitenbeentje in de wereld van te brengen. de religie voor de camera J. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO. 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Programma-overzicht. Aansluitend: zingende frater was natuurlijk een surpri se; broeder Sonneveld legde het er echter, met genoemde Sisters, nu wel wat erg dik boven op. Maar wie zal hem dat kwa lijk nemen? Zondagavond actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Lichte orkestmuziek. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Orgelspel: amusementsmu ziek. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15 30 Zangrecital (sopraan en piano): Spaanse,liederen. 16.00 Actualiteiten. 16.30 Voor dé jeugd. 17.30 New York Calling. De dokterverhalen van A. J. Cronin heb- 35 Lichte grammofoonmuziek voor de ben een geweldig groot lezerspubliek; ook teenagers. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel ac- in Nederland. De televisie-bewerking van tueej j8.20 Amaterusprogramma. 18.40 de door deze auteur geschreven belevenis- Licht instrumentaal kwintet met zangsolis- sen van een jonge Schotse arts zullen hier jg qo Voor de kinderen. 19.05 Paris vous te lande zeker een even grote kijkdicht- parje! gesproken brief uit Parijs. 19.10 heid krijgen, als ze het peil houden van pragmenten uit de opera Manon Lescaut de eerste aflevering van deze serie, die (gr3 20.00 Nieuws. 20.05 Hou je aan je geregisseerd door Peter Holland, gister- woordlitteraire quiz. 20.45 Woordenvloed, avond door de N.C.R.y. werd uitgezonden. cabarètprogramma. 21.15 Pianorecital: Opvallend was de uitstekende bezetting ^jassieke muziek (stereofonische uitzen- van de grotere rollen in dit televisie-spel. ding). 21.45 Wat ons bezig houdt: radiofo- Bram van der Vlugt speelde zeer knap rum over actuele kwesties. 2.15 Lichte de hoofdfiguur, de jonge dokter Alan Fin- orkestmuziek. 22.30 Nieuws en mededelin- lay (al hadden wij graag zijn onmanne- gen 22.40 Actualiteiten en beursberichten, lijk gehuil op het bed gemist); Lucas .Wen- 23.00 Modern, toneel, maandelijkse kroniek, sirig nam ook ons ertussen als het manne- „ouctim tt 2qs m 1007 kc s 7 00- Hp MnrHnr-h ("trant dat een amnesie si- I H1LV kPO tje Murdoch Grant, dat een amnesie si' muieerde, om te ontsnappen aan zijn Xan tippe, Bessie Grant, mooi pinnig gespeeld door Coba Kelling. Sterk in hun creaties waren voorts Rob Geraerds als de oude dorpsdokter Cameron en Alex van Róoyen als professor Sir William Duffy (die het aan de operatietafel overigens wel wat moeilijk had). De filminlassen droegen ze ker bij tot een goede weergave van de lokale kleur; hinderlijk blijven wij bij uit zendingen als deze de zwarte overgangen vinden, die nu eenmaal bij het ampex- systeem horen. De makers van de eerste aflevering van de serie programma's „Dit is West-Euro pa" slaagden erin onze belangstelling gaande te houden voor een onderwerp, dat tot zes keer toe herhaald werd. Hun film, getiteld „Wonen in Europa" gaf namelijk uit elk van de zes E.E.G.-landen een ver huizing weer: een verhuizing van een ar beidersgezin, dat in woningellende ver keerde, naar een moderne flat of eenge zinswoning. Merkwaardig was daarbij ze- KRO: 7.00 Nieuws, 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Klassieke grammofoon muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte vooruit. 12.00 Angelus. 12.04 Draaiorgelmu- ziek (gr.). 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Wij van het land: pro gramma voor de boeren. 12.45 Platen- nieuws. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien maar!!!!: Lichte grammo foonmuziek. 14.00 Voor de plattelandsvrou wen. 14.10 Wissewassen..licht pro gramma (herhaling van zondag jl.). 14.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 15.00 Viool en piano: amusementsmuziek. 15.20 Voordracht. 15.40 Balletmuziek (gr.). 16.00 Voor de zieken. 16.30 Religieus programma voor de zieken. 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Voor de jeugd. 17.45 Grammofoon muziek. 17.50 Regeringsuitzending: Be zoek aan Bonaire, door Fred. A. Berger. 18.00 Voor de jeugd. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. Hoe staat het met de internationale spanning?, Portretten van gezagsdragers. Enige I door prof. dr. J. de Graaf. 18.30 Strijkor- tijd geleden werd van de zijde van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen aan enkele kunstenaars op dracht verleend een getekend portret te vervaardigen van hen, die na 1945 als staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen zijn opgetreden. De kunste- kest. 18.50 En nu mijn geval: vragenbe- antwoording. 19.00 Actualiteiten. 19.30 Licht ensemble. 19.50 Lichte grammofoonmu ziek. 20.00 Kwelling, hoorspel. 21.40 Modem strijkkwartet (gr.) 22.00 Zingende kerk: geestelijke liederen. 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 naars Paul Citroen te 's-Gravenhage, Lei Vreemd.een keuze uit woord, zang Molin te Valkenburg en J. B. Sleper te Breda zijn thans met hun opdracht gereed gekomen. Zij hebben respectievelijk een portret vervaardigd van de heren Cals en Höppener, terwijl van wijlen de heer Stu- benrouch een portret werd getekend naar bestaande foto's. Aan prof. Sierk Schroder is opdracht verleend een portret te ver- vaardigen van mej. dr. A. de Waal. Advertentie en dans van elders en anders. 23.10 Licht orkest en solisten. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL 324. m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lich te muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Pianospel. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Kamermuziek. 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Volksconcert. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Big Band Show. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Praatje over beroepsbelangen. 20.00 De nieuwe mantel, hoorspel. 21.05 Liedjes. 21.15 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Amu sementsmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 23.25 Ernstige muziek. 23.55 Nieuws. 24.00- 0.10 Scheepvaartberichten. VOOR MAANDAG CVK-IKOR-RKK19.30 Logboek, Jeugd- I programma over de bijbel. 19.45-20.00 Ken merk, het magazine van de kerken. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke partijen: uitzending van de Boerenpartij. 20.30 Erasmus, documen taire over de tijd waarin Erasmus leefde. VARA: 21.30 De zaak Wilma Helgers, te levisierechtbank. NTS: 23.00-23.05 Jour- I naai. VOOR DINSDAG NTS: 14.00-14.25 Over de grenzen, school I televisie. KRO: 19.30 Schatten op zolder. NTS: 1958 't Manneke. 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Concilie-journaal. 20.45 Brand punt, actualiteiten en meningen van deze week. 20.50 Jan en Alleman, amusements programma. 21.15 „En uw naaste als uzelf", uitzending over missie/zending en ontwik kelinghulp. 21.50 Een uur met Hitchcock: I saw the whole thing, film. NTS: 22.40- I 22.45 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7