In het Stedelijk Museum in Amsterdam
Ook met
de kinderen
JAC. van isms
UITGAAN IN HAARLEM
7
WELF SCHOENEN
DORDRECHT
DE PROGRAMMA'S
Boekenhoekje
Concilie-uitspraak over
Kerkelijke Kunst
Oudheidkundige vondst
in Bredevoort
17
OVERZICHTSEXPOSITIE VAN
WERK VAN CHARLES ROELOFSZ
EHBi
LOOPT U MOEILIJK
Fa. B. J. VAN HEMT
VRIJDAG 1 NOVEMBER 1963
Bob Buys
VLAMS
GASFORNUIZEN
voor nu en straks
NELL STUTTERHEIM N.V.,
MUZIEK
TONEEL EN CABARET
OPERETTE EN DANS
VOLKSUNIVERSITEIT
TENTOONSTELLINGEN
Tweesprong"
tegengevallen
Aa-Be
195x 145
PLAIDS
100% WOL
Zaalberg
29.75
en 43.75
DIVERSEN
Ad Interim
De radio geeft zaterdag
Kaarslicht
Spel van licht.
GOUDA KAARSEN
T elevisieprogramma
IN HET STEDELIJK MUSEUM te Amsterdam is tot
18 november een overzichtstentoonstelling te zien van wer
ken van de vorig jaar overleden schilder prof. Charles
Roelofsz. De grote belangrijkheid van deze zo buitengemene
figuur kan nu pas blijken. Verscheidene kameraden van hem
uit zijn latere tijd zullen verbaasd zijn over het vele, dat
men van hem wist bijeen te brengen. Voor jongeren wordt
hier zijn legende een brok authentieke geschiedenis, waar
van veel van een levende voorbeeldigheid zal blijken. Eigen-
WAT BETREFT ZIJN gehele optreden,
zijn optreden als kunstenaar en als mens
in de maatschappij verwijs ik naar de
uitspraak van Jan Engelman in de cata
logus voor deze tentoonstelling. Engelman
zegt: „Charles Roelofsz was in het gees
telijke een anarchist, een man die haast
altijd onrustig was en onrust wilde stich
ten". Engelman leerde Roelofsz kennen in
1932. Hoewel ik Roelofsz voor de oorlog
al had ontmoet leerde ik hem toch pas
tijdens de oorlog nader kennen. Hij leek
toen al, en dat was enige jaren nog voor
zijn vijftigste jaar, enigszins geblust. In
zijn „denkend aan Roelofsz" schrijft L. P.
J. Braat, beeldhouwer en redacteur van
de Kroniek van Kunst en Kuituur, ook dat
het hem voorkomt of er tijdens de bezet
ting iets in hem was doorgebrand. Tegen
over mij heeft Roelofsz zich in die rich
ting uitgelaten, zij hei dat hij ietwat ont
wijkend de drank als oorzaak aanwees,
waarmee hij inderdaad aardig heeft om
gesprongen. „Maar jullie moeten het
werk voortzetten, jongetje!" gromde hij.
En zo heb ik hem al leren waarderen als
leraar onder de kameraden, die daar ge
voelig voor waren. Wie daarbij een zeke
re distantie wist te houden hield het het
langst met hem uit. Wanneer te zeer op
een leidersschap van hem gerekend werd
kon de kameraadschap te moeilijk worden.
Men leze echter in de catalogus over hem.
Men leze in de catalogus wat hij zelf
schreef en wist te zeggen.
MOGE ER TIJDENS die bezettingsja
ren iets in hem doorgebrand zijn, toch
heeft Roelofsz doorgewerkt als een indruk
wekkend schilder en tekenaar, decor- en
kostuumontwerper. Zijn schilderijen,
gouaches, aquarellen en tekeningen bleven
toch even buitengemeen van vorm en
voordracht, getuigenissen steeds van een
zeer aparte en boeiende persoonlijkheid.
Tijdens de oorlog ontmoette ik nogal eens
zijn Commedia dell'Arte-schilderijtjes. Een
daarvan heb ik voor langere tijd in han
den gehad, daar ik het voor een vriend
van een oude lijst zou voorzien. Hoe ge
voelig Roelofsz kon schilderen, hoe na
tuurlijk zijn wijze van verf opzetten was
en hoe persoonlijk zijn schriftuur, heb ik
toen goed leren zien. Uit deze periode
ontmoet men hier slechts enkele schilde
rijtjes. Ook het werk uit latere jaren had
wat mij betreft ruimer vertegenwoordigd
kunnen zijn. Ik miste bij voorbeeld thea
terfiguren en allegorieën, zoals ik die eens
zag op een expositie, die De Groep was
genoemd en georganiseerd door Schuma
cher en Fernhout met en voor hun vrien
den. Deze schilderijen waren iets sterker
misschien van schildering dan die vaak
poëtische uit de oorlogsjaren. Goed herin
ner ik me nog een tentoonstelling bij de
al jaren geleden verdwenen kunsthandel
Buffa, waar Roelofsz voornamelijk teke
ningen exposeerde, die ontstaan waren
naar aanleiding van hetgeen hij zag op
de Blaricumse Meent. Men vindt hiervan
enkele voorbeelden, tekeningen naar paar
den. Maar er was toen zoveel meer. Ver
moedelijk is het uiterst moeilijk geweest
het werk van Roelofsz bij elkaar te krij
gen. Bij zijn leven zou hij al niet zo van
harte tot een gebeuren als dit hebben mee
gewerkt. Als oude vechter zou hij niet de
bevestiging van een overzichtstentoonstel
ling gezocht hebben. Zo was hij er ook
de man niet naar om te noteren, waar
zijn werk bleef. Ik vermeld dan het be
staan van veel meer werk dan hier ge-
exposeerd wordt, om het belang van dit
kunstenaarsschap nog sterker te doen uit
komen dan het al uit deze expositie kan
blijken.
HET WAS VOOR MIJ verrassend ver
scheidene vroegere werken van Roelofsz
te ontmoeten, al meende ik die al aardig
uit reprodukties te kennen. Zijn zeer eigen
factuur en kleurgeving blijkt al in het be
gin. Zijn Latijnse gerichtheid, in gesprek
ken met hem altijd duidelijk, spreekt
vooral in die vroege werken. Men leze wat
hij zelf over het beleven aan de kusten
van de Middellandse Zee zei in een ope
ningsrede bij een tentoonstelling van Al-
lijk ken ik behalve Kruyder geen even uitzonderlijke figuur
als Roelofsz als schilder en tekenaar was. Men kan moeilijk
zeggen overigens dat hij wat betreft zijn werk voor alles
naar uitzonderlijkheid zocht. Zei de leraar Roelofsz niet
eens: „Het overgeven van de traditie, het verder reiken van
de fakkel, maakt de intieme relatie van leraar en leerling
uit". Roelofsz' uitzonderlijkheid was gevolg van een mee
gekregen gedrevenheid tot fel, maar in duidelijke vorm
gepast getuigen.
Advertentie
„Tochten in Joegoslavië via Oostenrijk"
door Th. Muller Alfeld (G. J. A. Ruys,
Amsterdam).
Een routebeschrijving voor een uit
gebreide vakantiereis door Joegoslavië
via Oostenrijk. Enkele foto's bevat het
werkje wel, maar kaartjes, plattegron
den zoekt men vrijwel steeds tevergeefs,
evenals tal van andere feitelijkheden.
„Deur bij Clamart" van Charles
Roelofsz (1933).
bert Muis. Met Muis kon hij zich verbon
den voelen door de werkzaamheid op mo
numentaal gebied. Roelofsz heeft maar tot
weinig creaties op dit terrein mogen ko
men helaas. Zijn meest bekende wand
schildering is die in een solarium aan de
Helmersstraat te Amsterdam. Nog herin
ner ik me een schets voor die wandschil
dering, gemaakt op een brokje muur van
het atelier van Roelofsz' collega J. Sjolle-
ma. Deze schets stond heel dicht bij zijn
schilderijen, was als een schilderijtje van
hem. En dan beseft men hoe monumen
taal in wezen het werk in klein formaat
van Roelofsz kon zijn. Hij heeft ook een
paar wandtapijten mogen ontwerpen. Bij
alle waardering geloof ik toch te menen,
dat Roelofsz een transparanter materiaal
eigener was. Zijn schilderen in olieverf of
op de muur was dun. Zijn gouaches waren
altijd gekenmerkt door de aanwezigheid
van transparantie. Als voorganger van
kunstenaarsgroeperingen vaak aanvaard
was zijn laatste leidersschap dat van de
Hollandse Aquarellistenkring, die hij met
eigen werk en in woord wist te verdedigen.
ZIJN FELSTE KANTEN kwamen naar
buiten met hekelende en moraliserende te
keningetjes, veelal voor weekbladen of an
dere tijdschriften gemaakt. Zijn aanleg tot
het monumentale en zijn liefde voor het
theater maakten hem tot een uitzonderlijk
ontwerper voor de scène. Dank komt toe
aan de medewerkers van het museum, die
met zoveel liefde enige maquettes weer in
elkaar hebben weten te zetten.
Een expositie van deze figyur zou onvol
ledig zijn zonder de aanwezigheid van do
cumenten, exemplaren van publikaties,
waaraan hij meewerkte en de portretten,
die zijn kameraden van hem maakten. Er
is dat bekende portret van Willink met
een Roelofsz, wijzend met de duim op die
Weteringschanshuizen, die Willink zo heb
ben geïnspireerd. Roelofsz had ze hem in
derdaad gewezen. Er is dat felle portret
van Sjollema, waaruit men de vechter zo
proeft. En dan dat dubbelportret, dat Sjol
lema schilderde van Roelofsz, de prater,
en Fiedler, de wat sceptische luisteraar.
Natuurlijk tekende ook Citroen hem, al
was dat vroeg. En kameraadschappelijk
poseerde hij ook voor Lubbers. Mooi zijn
de foto's. Vooral die, waarop hij ons bijna
als een zwerver in het duin voorkomt. Hij
speelde dat ook wel graag.
HIJ ZEI OP HET laatst te willen ein
digen als een zwerver aan een Middel
landse Zee-strand, huizend onder het om
getrokken wrak van een vissersboot. En
dat was niet zo theatraal; want wist hij
al niet hoe de afloop van zijn onverbid
delijke ziekte zou zijn? Het zou bijge
dragen hebbqn aan de legende, die voor
sommigen begon te ontstaan. Maar de
expositie bewijst een zeer reëel bestaan
van een figuur, die in de geschiedenis
van de ontwikkeling der hedendaagse Ne
derlandse kunst moeilijk te passeren is.
Omdat niet zovelen dat wisten was een
comité van voorbereiding wel nodig. Dat
wordt gevormd door Leo Braat, Jan En
gelman, Otto B. de Kat en J. Sjollema,
vrienden tot in zijn laatste uren.
Advertentie
Pas dan eens
Diverse pasvormen
Barrevoetestraat 19 bij de Botermarkt
Telefoon 15051
Advertentie
want reeds nu heeft elk
„Dordrecht"fornuis ALGAS
kranen en -branders.
Dus ook voor aardgas!
Uw „Dordrecht" staat klaar
bij uw handelaar
Verkoopkantoor voor Nederland-.
DEN HAAQ, POSTBUS 1143, TEL. SBS7 80
VATIKAANSTAD. Het Concilie heeft
donderdag besloten het gebruik van mo
derne kunstvormen bij de bouw en inrich
ting van katholieke kerken aan te moedi
gen. Maar in het desbetreffende door het
Concilie goedgekeurd" document wordt ge
waarschuwd tegen „sommige abstracties
(in schilder- en beeldhouwkunst) die onbe
grijpelijk z(jn voor het christenvolk en
vreemd aan hun godsdienstig gevoel".
Het document, het laatste hoofdstuk van
het schema over de openbare eredienst,
waarschuwt ook tegen buitensporige uit
gaven voor de bouw van kerken en buiten
sporige versiering met beelden en schilde
rijen. De concilievaders stemden met 1838
stemmen voor 't hoofdstuk, dat zich bezig
houdt met de kerkelijke kunst en kerk-
meubelen. Nog 94 vaders stemden voor
onder voorbehoud.
In Bredevoort. een der oudste stadjes
van de Achterhoek, zijn een aantal belang
wekkende oudheidkundige vondsten ge
daan. In een bouwput op de hoek van de
Aambthuiswal en de Misterstraat, waar
een aannemersbedrijf het voorbereidende
werk verricht voor de bouw van een nieuw
winkelpand, zijn onder andere de meters
dikke fundamenten blootgelegd van wat
eens de Misterspoort is geweest.
De Mister- en Aalterpoort zijn om
streeks het midden van de zestiende eeuw
gebouwd als enige doorgangen over de
grachten naar het door Maarten van Ros-
sum in een vestingstadje herschapen
Bredevoort.
Vrijdag 1 november, Concertgebouw 20.15
u.: Concert door het Noordhollands Phil-
harmonisch Orkest onder leiding van
Marinus Adam. Solisten: Herman Kreb-
bers, viool en Tibor de Machula, violon
cel. Programma: Dworsjak, Brahms,
Roussel en Ravel.
Zaterdag 2 november. Nieuwe Kerk, 20.15
u.: concert door Die Haerlemsche Mu-
syckcamer onder leiding van André
Kaart. Solisten: Gijs Beths sr., viool, Gijs
Beths jr., viool en Vera Beths, viool.
Programma: Vivaldi, Torelli, Bach,
Haydn, Mozart en Telemann.
Zondag 3 november, Teylers Museum, 15 u.
bespeling van het 31-toons Fokkerorgel
door Bernard Bartelink en Anton de
Beer. Programma: Orlando Gibbons,
Nikolaus Adam Struyk, Joh. Bernh.
Bach, Joh. Krieger, A. de Beer. Toelich
ting door prof. A. D. Fokker. Muziek
voorbeelden van A. de Klein.
Zondag 3 november, Bakenesserkerk 19.30
u.: dienst m.m.v. het Haarlems Bach En
semble onder leiding van George Robert.
Uitgevoerd wordt de cantate nr. 139 van
Bach.
Maandag 4 november, Concertgebouw 20.15
u.: Tweede concert Chopin-cyclus door
Adam Harasiewicz.
Donderdag 7 november, Concertgebouw
20 u.: concert in de serie gemeentelijke
(gratis toegankelijke) orgelconcerten
door Piet Kee. Programma: Max Reger,
John Stanley, Alain en Franck.
Taveerne „In 't Goede Uur". Korte Hout
straatNieuwe Kerksplein: Dagelijks
klassiek grammofoonplatenconcert van
21-22 u. Tot en met 3 november Mozart.
Tot en met. 10 november 17e eeuwse mu
ziek.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heiligland
no 1: Dagelijks van 20-22.30 u.: Klassiek
grammofoonplatenconcert.
Zaterdag 2 en zondag 3 november, Stads
schouwburg 20 u.: Toneelgroep Centrum
met „Huis Clos" van Jean Paul Sartre.
Regie: Walter Kous. M.m.v. Elisabeth
Andersen, Guus Hermus e.a. en „De lui
zenbarones" van Tennessee Williams.
Regie: Walter Kous. M.m.v. Ellen de
Thouars, Nell Knoop, Jan Grefe.
Dinsdag 5 november, Stadsschouwburg, 20
u.: Het Amsterdams Volkstoneel met
„Oranje Hein" van Herman Bouber.
M.m.v. Bep Nooij sr.
Woensdag 6 november, Stadsschouwburg
20 u.: Toneelgroep Theater met „Terug
naar Warschau" van Jan Staal. Regie:
Jurg Molenaar. M.m.v. Loudi Nijhoff,
Mia Goossen, Bernhard Droog, Jan Ver
hoeven e.a.
Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest:
Iedere avond cabaret van 2123.15 uur.
Iedere maandag besloten voorstelling.
Medewerkenden: Frans en Fiet Koster,
Annelies Bouma, Cees van Oyen en En
rico Neckheim. Geopend vanaf 20 uur.
Woensdag 6 november, Minerva Theater
20.15 u.: Uitvoering door het Spaanse
danspaar Antonia en Marino. Heem-
steedse Kunstkring.
Donderdag 7 en vrijdag 8 november, Stads
schouwburg 20 u.: Uitvoering door het
operettegezelschap N.O.G. van „Das
Land des Lachelns" van Franz Léhar.
Vrijdag 1 november, Minerva Theater 20 u.
Laatste lezing in de serie van drie door
dr. J. D. de Jong: De ontwikkeling van
het Nederlandse landschap.
Vrijdag 1 november, Frans Halsmuseum
20 u.: laatste lezing in de serie van twee
door dr. A. L. Constandse: Het huidige
wereldgebeuren.
Zaterdag 2 november, Brinkmann 20 u.:
dansavond van de jongerenclub „De
twintigers" met optreden van The Dark
Town Seven.
Zaerdag 2 november, Diamantbeurs. Am
sterdam 10.30 u.: bezoek aan Cordes-
Slijper Diamantexpositie.
Maandag 4 november, Frans Halsmuseum
20 u.: Eerste lezing in de serie van twee
door dr. F. Klein: De geneeskunst in on
ze jaren.
Woensdag 6 november, Brinkmann 20 u.:
film „Dwars door de Himalaya". De Ne
derlandse Himalaya-expeditie 1962.
Vrijdag 8 november, Frans Halsmuseum
20 u.: Eerste lezing in de serie van drie
door Kees Fens: Noordnederlands pro
za na de tweede wereldoorlog.
Vrjjdag 8 november, Minerva Theater 20 u.
Eerste lezing in de serie van twee door
J. J. Mostard: Vorstelijke triomf en tra
gedie aan de Seine.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Geopend dagelijks van
1017 uur, zon- en feestdagen van 13
tot 17 uur.
Prentenkabinet: Tentoonstelling van etsen
van Rembrandt.
Vishal: Tentoonstelling collectie moderne
kunst uit eigen bezit. Chapon, Nagy,
Postma, Verwey en een bruikleen van
het beeld „Concentratiekamp" van Mari
Andriessen. Geopend dagelijks van 10
tot 17 uur. Zondag van 13 tot 17 uur.
Museum „Het Huis van Looy", kleine bo
venzaal: tentoonstelling van cultuurhis
torische diorama's. Geopend dagelijks
van 10-17 uur. Zon- en feestdagen van
13-17 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend
donderdag van 10—12.30 uur en van
13.3017 uur. Zon- en feestdagen van
1417 uur.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout
straat—Nieuwe Kerksplein: november:
expositie door mevrouw M. Hofker-Reu-
ter. Dagelijks geopend van 10—18 uur
en van 2024 uur. 's Zaterdags en zon
dags van 1018 uur en van 2021 uur.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land: H. F. Bootzaal: Tentoonstelling
van tekeningen en schilderijen van M.
Fuit. Tot en met 2 november. Tentoon
stelling „100 ambachten" van Jan Luy-
ken. Van 3 november tot en met 1 de
cember: tekeningen en schilderijen van
„De Acht". Dagelijks van 1020 uur.
Wandelgangen Stadsschouwburg: novem
ber: Hans Mulder.
Huize Bloemenheuvel, Bloemendaalseweg
158, Overveen: aquarellen van G. J.
de Geus, van 3 november tot en met 17
november. Geopend dagelijks van 1017
uur. 's Zondags van 14—17 uur.
Teylers Museum, Spaarne 16: Schilderijen
19de en 20ste eeuw, tekeningen Hol
landse, Franse en Italiaanse school 16de
tot en met 19de eeuw. Fossielen, histo
rische en natuurkundige instrumenten,
Het verheugde de V.P.R.O., zo werd ons
door Vertie Dixon vóór de aanvang van
.Tweesprong" medegedeeld, dat Paul
Steenbergen in zijn jubileumjaar bereid
was gevonden in dit stuk .mee te werken.
Zoiets hoeft er bij Ko van Dijk nu nooit
bij gezegd te. worden! Of het intussen
ook Paul Steenbergen erg verheugd heeft,
waag ik te betwijfelen, want dit spel van
Noel Coward in de televisiebewerking van
regisseur Jack Dixon werd een geduchte
tegenvaller. In ieder geval bleek er wel
uit dat een film, gemaakt naar een to
neelstuk, lang niet altijd „tweedehands"
en van mindere kwaliteit hoeft te zijn.
In die befaamde film van David Lean,
„Brief Encounter", door Kriterion in Am
sterdam vele jaren lang als een soort
mascotte jaarlijks hervertoond, werden
de hoofdrollen gespeeld door Celia John
son en Trevor Howard, maar dat ver
klaart nog niet het verschil. Paul Steen
bergen en Myra Ward doen bepaald niet
voor hen onder. Het verschil school voor
namelijk in de beide scripts en in de uit
werking ervan. Bij David Lean was er
de primaire aandacht voor de beide
hoofdpersonen, bij wie het verdere leven
wel luidruchtig en storend zijn gang ging,
maar voortdurend achtergrondbegeleiding
bleef. Bij Jack Dixon, en naar mag wor
den aangenomen ook bij Noel Coward,
kregen de onderbrekende, zogenaamd op
luchtende „lekkere" scènetjes met het
restauratiepersoneel en de parallel lopen
de liefdesaffairetjes op hun beurt even
veel gewicht mee als de ontmoetingen
tussen Laura (Myra Ward) en Lex (Paul
Steenbergen) en zelfs meer nadruk door
de nogal platvloerse en onwaarschijnlijke
wijze, waarop dat „tweede niveau" te
werk ging. De tekst die Paul Steenbergen
en Myra Ward te zeggen kregen, was
verder ook niet zo indringend als de film
tekst; de ontróering wilde niet ko
men. Ik vraag me af hoeveel kijkers aan
het slot hebben beseft dat Myra Ward
niet even naar buiten ging om een luchtje
te scheppen en om even van het getater
van haar vriendin af te zijn, maar met
het (ten slotte onuitgevoerde) voornemen
zich voor de sneltrein te werpen. Het zat
er allemaal niet in en het kwam er daar
door ook niet uit, ondanks het feit dat
de vertaalster het stuk naderbij had ge
bracht en op het station van Alkmaar
had gesitueerd, waar door iedereen duch
tig thee werd gedronken, soms zelfs met
de melk erin. Paul Steenbergen (en zijn
vrouw Myra Ward trouwens ook) zijn er
niet snel toe te bewegen voor de televisie
op te treden. Willen ze en kunnen ze een
keer wel, dan moeten we daar zuinig op
zijn en hun een stuk 'vdn klasse geven.
Het was overigens een echte V.P.R.O.-
avond, met als voornaamste bijdrage een
nieuw, door Jaap Flier op muziek van Ot
to Ketting in opdracht van de V.P.R.O
gemaakt televisieballet, „Collages bij de
Psalmen 139 en 140". Ds. Van Nieuwen
huizen wees er in zijn voorrede even op,
dat de V.P.R.O. voor het eerst in no
vember 1960 een opdracht had gegeven
voor een televisieballet, te weten aan
Hans van Manen, wiens „Kain en Abel
we nog een keer herhaald kregen. Het
bleek opnieuw een goed, voor televisie ge
dacht, en in de vroege ochtenduren met
gebruik van suggestieve straat- en haven
decors gedanst ballet te zijn, dat bij de
hernieuwde kennismaking toch een beetje
tegenviel door iets te veel effect en iets
te weinig homogeniteit. „Collages bij de
Psalmen 139 en 140" van Jaap Flier bleef
dichter bij het uitgangspunt, was com
pacter, „einheitlicher", en de effecten (het
dreigende geklap op de bovenarm) waren
niet aan een buitengebeuren ontleend,
maar binnen het raam van de opdracht
zelf ontstaan.
De muziek van Otto Ketting was (en
dat is een grote verdienste) steeds secon-
Advertentie
Grote Houtstraat 62 en 87 - Tel. 10657 - 12839
mineralen, 31-toons Fokkerorgel. Dage
lijks behalve maandag van 1117 uur.
Eerste zondag van de maand van 13—17
uur.
Cruquius Museum, Heemstede: Historische
stoommachines en grote maquette van
Nederland met waterstanden en over
zicht overstromingsramp 1953. Geopend
dagelijks van 1016 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude
religieuze kunst. Geopend op werkdagen
(behalve maandag) van 1012.30 uur en
van 13.3017 uur. Zon- en feestdagen
van 1417 uur
Grote of St. Bavokerk: Te bezichtigen op
werkdagen van 917 uur.
Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen
van 912.30 uur. Daarna melden bij de
portier.
R.-K. Kathedrale Basiliek: Voor bezichti
ging melden bij de portier.
Zaterdag 2 november, Concertgebouw 2fl
u.: Jazzconcours v. Plaatselijk Actie
comité Dousadj.
Zondag 3 november. Sociëteit Ekestos, Sta
tionsplein 20 u.: dansavond m.m.v.
Kwartet Rob Hoeke.
Zondag 3 november. Concertgebouw 20 u.:
dansavond.
Hildebrand/.aal, Smedestraat, 20 u.: Elke
zondag dansen. Orkest The Sunbeams.
Dansleider: R. van de Berg.
Maandag 4 november, Restaurant Boeken-
roode 20 u.: Buurtbelang Aerdenhout-
Bentveld, lezing door Jan P. Strijbos:
Reisindrukken van Nieuw-Zeeland.
Woensdag 6 november, Brinkmann 20 u.:
Koninklijke Nederlandse Natuurhistori
sche Vereniging. Lezing door J. van Dijk:
Flora en fauna van het plassengebied
van N.W. Overijse..
Donderdag 7 november, Brinkmann 12 u.:
Nederlandse Maatschappij voor nijver
heid en handel, afdeling Haarlem. Le
zing door ir. F. B. Carbasius Weber: De
problematiek van de ontwikkelingsge
bieden.
Haarlems Kegelhuis, Tempeliersstraat 14
tot 18: Iedere middag (behalve zondag).
dair, ging met de dans mee en sleepte
niet omgekeerd de dans met zich mee,
tenzij, zoals aan het slot, „het drama"
een primaire rol van de muziek verlang
de.
Van half acht tot acht uur had een fo
rum van vier leden plus voorzitter Jan
Kassies de gelegenheid te spreken over
de hedendaagse Nederlandse toneelschrijf
kunst. Als steeds was de belangrijkste con
clusie van ook dit forum, dat een half
uur te kort is om zo'n onderwerp ade
quaat te behandelen. In de laatste se
conden werden nog enige trefwoorden de
ether ingeslingerd, maar toen was het
al te laat. Waarom ook twee toneelschrij
vers genomen (Polet en Frenkel Frank),
waarom een toneeldirecteur en een toneel
schooldirecteur (Oster en Pos) en waarom
Ktssies nog daarbij, die minstens vijf
minuten opslokte met zijn inleiding? Waar
om niet één schrijver, één toneeldirecteur
en één acteur, en dan maar praten met
z'n drieën? Gevraagd werd nu, dat de aan
komende toneelschrijver een soort vak
technische begeleiding meekrijgt van een
toneelgezelschap, opdat hij de techniek
kan leren van het toneel schrijven. De
kijkers hebben daaruit de indruk gekregen
dat alle Nederlandse auteurs doetjes rijn,
die geholpen moeten worden met 't schrij
ven van een toneelstuk, terwijl het ge
woon een buitenlandse praktijk, en dus
kennelijk noodzaak is, dat een schrijver
samen met de regisseur en met de spe
lers het stuk bijschaaft, verandert, speel
baar maakt (er zijn daarvan legio voor
beelden van de grootste dramaturgen).
Maar dat kwam bijvoorbeeld niet ter
sprake. Het zat er allemaal wel in, maar
het kwam er in dat halve uurtje niet uit,
mede omdat ook „Het Manneke" nog een
paar minuten van de zendtijd voor ach
ten voor zich opeiste.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc-s. 7.00
VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo
foonmuziek. 9.00 Loon naar werken, le
zing. 9.10 Voo-r(ot)onde, licht programma.
9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Kiezen en
gekozen worden, Godsdienstige lezing. 9.55
Samen thuis, praatje. VARA: 10.00 Buiten
lands .weekoverzicht. 10.15 Rotonde: ge
varieerd programma. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sportnieuws.
13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Tijd
voor teenagers. 14.10 Uitlaan, programma
voor de twintigers. 14.45 Artistieke staal
kaart. 15.15 Radio Jazzclub. 15.45 17 jaar
H.W.G., toespr. 16.00 Radio Filharmonisch
orkest en soliste: Moderne en klassieke
muziek. In de pauze: 17.10-17.30 Boek
bespreking. 18.00 Nieuws en commentaar.
18.20 Lichte gramofoonmuz. 18.30 Nieu
we lichte grammofoonmuziek. 19.00 Paulus
de boskabouter. 19.10 Licht ensemble. 19.30
Metropole-orkekst. amusementsmuz. 20.00
Nieuws. 20.05 VARA's bekercompetitie.
21.00 Socialistisch commentaar. 21.15 De
Ramblers Bandshow: dansorkest en solis
ten. 22.00 Als de klok dertien slaat, hoor
spel (21). 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten.
Licht instrumentaal trio met zangsoliste:
jazzmuziek. 23.40 Lichte orkestmuziek
(gr.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007-s. 7.00-24.00
KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Klassieke grammofoonmuziek. (Om
7.30-7.35 Voor de jeugd). 7.45 Geestelijke
liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Inleiding
Hoogmis. 8.20 Plechtige Requiemmis. 9.30
Klassieke grammofoonmuziek. 9.45 Djinn,
gevarieerd programma. 12.00 Angelus. 12.04
Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Sportpe-
riscoop. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Licht ensemble en licht vo
caal ensemble. 12.55 Katholiek nieuws.
13.00 Nieuws. 13.15 Musicerende dilettanten
Opera-koor. 13.40 Franse les. 14.00 Voor
de jeugd. 15.00 Verbonden in een koers,
gesprek over gezamenlijk aktie-program-
ma van N.V.V. en K.A.B. 15.15 Metropole
orkest en zangsolist. 15.50 Populaire gram
mofoonmuziek. 16.00 Voor de jeugd. 16.15
Jazzmuziek met commemtaar. 16.40 Licht
instrumentaal trio: jazzmuziek. 17.00 Lei
ding geven, lezing. 17.10 Lichte grammo
foonmuziek. 17.30 Boekbespreking. 17.40
Roulette: veertiendaags spelletje met gram
mofoonplaten. 18.00 Kunstkroniek. 18.30
orkest. 18.50 Voor de kleuters. 19.00 Nws.
19.10 Actualiteiten. 19.30 Omroepork., groot
koor en solisten: Requiemmis. 21.00 Viool
en piano (gr.): klassieke muziek. 21.30
Buurmans krant: informatie uit het bui
tenland. 21.50 Bric a brac, gevarieerd pro
gramma. 22.20 22.25 Boekbe
spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Kruispunt,
godsdienstig gesprek. 23.10 Nieuwe klassie
ke grammofoonplaten met commentaar.
23.55-24.00 Nieuws.
Advertentie
VOOR VRIJDAG
RKK: 18.00-19.15 Plechtige Hoogmis uit
de kerk van de H. Bavo te Harmeien.
AVRO: 19.30 Rooster, programma voor de
rijpere jeugd. NTS: 20.00-20.20 Journaal en
weeroverzicht. AVRO: 20.20 In AVRO's
Televizier. 20.45 Programma over Richard
Boone. 21.35 Voor de vuist weg, amuse
mentsprogramma. NTS: 22.35-22.40 Jour
naal.
VOOR ZATERDAG
NCRV: 15.00 Pastorale, een uitvoering
in zwart en wit van het gedeelte uit de
muzikale tekenfilm Fantasia. 15.25 On
der de loop, filatelistisch allerlei. 15.45 Mu
ziek voor de teenagers. 16.00 Alles draait
om moeder: Rijles, tv-feuilleton. 16.25 Ha-
batales, tekenfilm. 16.30 Dier in het vizier,
programma over dieren. 17.00-17.45 Voor de
kinderen. 19.30 Lassie: Storm, tv-film. 19.55
Het Manneke. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo, actua
liteiten. 20.35 Er valt een ster, televisie
musical. 21.35 Hoe bestaat het, populair
wetenschappelijk programma. 22.05 De Be
verly Hillbillies: De Clampetts in hun nieu
we huis, TV-film. 22.30 Morgen is het zon
dag. NTS: 22.40-22.45 Journaal.