dood erop volgt de Magnum exposeert in het Stedelijk Museum fotograferen tot f,¥^l - In het Stedelijk Museum te Amsterdam is gisteravond een expositie geopend van foto's van de Magnumgroep: een coöpe ratie van dertig wereldvermaarde repor tagefotografen wier arbeidsterrein de gehele aarde is. Sommigen van hen zijn gespecialiseerd in het fotograferen van oorlogsgeweld en natuurrampen; an deren voelen zich meer aangetrokken tot het vastleggen van de kleine en grote noden en vreugden van de individuele mens. Maar gezamenlijk vormt hun werk een ontroerend panorama van onze verscheurde wereld en van leven en werken der mensheid. p..Hi:j5;ii karakter, een herkenbare persoonlijke stijl en aanpak. Foto's van Cartier Bres son, van Eve Arnold, van Marc Ribou pikt de kenner er zonder aarzelen uit. En in die persoonlijke artistieke visie is ieder vrij. Wat hen samenbindt is één basisprincipe: de harde, nietsverhullen- de candid-foto, resultaat van 'n enorme dosis techniek en brutaliteit. Die bruta liteit vooral is voor de buitenstaander vaak moeilijk te verteren. Het is ge beurd, dat Magnumleden door omstan ders uitgescholden en zelfs afgetuigd werden, wanneer zij zonder enige pië teit voor doden, gewonden of nabestaan den te betonen, bijvoorbeeld deerlijk verminkte rampslachtoffers, stervende oorlogsgewonden of hongermuiters foto grafeerden. De resultaten daarvan wa ren en zijn maar al te vaak stui- tend-realistische foto's waarin geen af schuwelijk detail de beschouwer be spaard blijft. Maar daarbij moet men niet vergeten, dat dergelijke schokkende foto's vaak de directe aanleiding ge weest zijn tot het organiseren van spon tane hulpacties, geldinzamelingen e.d. ten bate van de getroffen mensen of be volkingsgroepen. Onze eigen stormramp anno 1953 in al zijn verschrikkingen vereeuwigd in de internationale foto magazines is daar een sprekend voorbeeld van. NATUURLIJK is het niet alles moord en doodslag, wat de Magnum-klok slaat. Er zijn ook liefelijker en huiselijker motieven, zelfs in de meest letterlijke zin. Vele Magnumleden zijn mede en misschien wel vooral beroemd ge worden door hun fotoboeken over vreemde (en minder vreemde) landen en volken. Capa maakte onder meer een prachtig album over het leven van de ..gewone man" in Sovjet-Rusland. Sey mour gold als een der beste kinder fotografen ter wereld, Halsman staat als portretfotograaf van de groten der aarde op één lijn met Yoesof Karsh. Anderen „coverden" het dagelijks leven in Rood China, in de jonge Afrikaanse landen, in dynamisch Japan. Zij droegen daarmee niet weinig bij tot het wekken van meer begrip tussen de volken der aarde. En uit dien hoofde hebben licha men als de UNO, de Unesco en de Wereldgezondheidsorganisatie dan ook veelvuldig een beroep gedaan op de diensten van de Magnum-fotografen. EEN KEUZE uit dit werk is nu te zien op de Magnum-tentoonstelling „WIJ" in het Stedelijk Museum, dat als eerste in Europa deze keurcollectie documents humains toont. De reizende expositie is in 1961 in Japan zijn we reldtournee begonnen, vorig jaar was zij in Amerika te zien, nu is Europa aan de beurt. Zij blijft in Amsterdam tot 2 december. Daarna volgen, tot medio 1964, Eindhoven, Arnhem, Groningen en Enschede. Gelegenheid genoeg dus om deze unieke collectie nieuwsfotografie van allure te gaan zien Misschien is het raadzaam, daarbij de kleintjes maar thuis te laten. Maar voor de gevorderde tiener, en zeker voor ons, volwassen burgers van een welvaartsstaat, kan de confrontatie met al het lief en leed van de mensheid in minder voorspoedige ge westen, hier zo treffend uitgebeeld in 250 meesterlijke foto's, stellig zijn nut hebben. AAN EEN critische bespreking van de geëxposeerde foto's zullen wij ons niet wagen. Zij spreken trouwens voor zichzelf, en wel in zeer duidelijke taal. Gevorderde amateurfotografen zullen misschien tot de conclusie komen, dat net in sommige van deze foto's wel eens aan scherpte of aan beeldkwaliteit mangelt, maar dat zijn overwegingen die hier volkomen secundair zijn. De Magnum-fotografen gaat het er alleen om, het leven te betrappen in al zijn uitingen, vreselijk of vertederend, en dat weer te geven zoals zij het zagen. Daarom fotografeerde Robert Capa een stervende miliciano in de Spaanse bur geroorlog op het moment dat de dode lijke kogel zijn borst trof. Daarom maakte de Amerikaanse Eve Arnolds in een kraamkliniek een volledige re portage „The first moments of life" van de geboorte van een baby. Begin en einde van het leven, met alles wat daartussen ligt, dat is Magnums „scope". Herman Croesen „FOTOGRAFEREN tot de aooa erop volgt", zou het devies kunnen zijn van de Magnumgroep, die in 1947 werd opgericht door de Zwitser Wer ner Bischof, de Fransman Henri Car tier Bresson en de Amerikanen Robert Capa en David (Chim) Seymour, alle toen reeds beroemd als pioniers van een nieuw soort keiharde nieuwsfoto grafie, die het aanzien gaf aan bladen als Life en Paris Match. Van dit vier tal leep thans alleen nog Cartier Bres son. Bischof stierf, „in het harnas", tijdens een reportagereis in Peru in 1954; Robert Capa sneuvelde in dat zelfde jaar op het slagveld van Indo china, „Chim" Seymour liet het leven bij de Frans-Britse invasie, in 1956, m de Suezkanaalzone DE RISICO'S van net vak, neet aai. Van Robert Capa werd verteld dat hij jarenlang vergeefs geprobeerd heeft een levensverzekering aan te gaan. Geen assurantiemaatschappij bleek bereid, hem als verzekerde te aanvaarden. Maar Capa reisde dan ook „de oorlog achterna" tussen de Spaanse burger krijg en de strijd in Korea heeft hij „geen slagveld gemist". Vijftien jaar bestaat Magnum dus nu en in die tijd zijn er velen gekomen en gegaan. Fotografen met beroemde namen zoals Ernst Haas, Ansel Adams en Philippe Halsman, maar ook jonge veelbelovende talenten, die door de oude rotten werden opgeleid en naar voren geschoven. Maar wie als lid aangezocht of toegelaten werd, die moest in elk ge val blijk gegeven hebben van de juiste instelling en van een oorspronkelijke visie. Daarom draagt het werk van ieder Magnum-lid dan ook een eigen :Pi Dorothea Lange: Duitsland 1945 Bfl de foto's: Boven rechts: An sel Adams „Mount Williamson". Links: Werner Bischof, „India". In het mid den: Henri Cartier Bresson, „China". Links: Wayne Mil ler „Moederweelde" Hiernaast rechts: Dorothea Lange, „Depression", en links: Robert Capa, „Dood van een mili- ;iano", Spanje.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 13