„Terug naar Warschau" bij Theater Verwey exposeert in Amsterdam TONEEL IN HAARLEM Alphenaar tQQ-tfrop DE PROGRAMMA'S Vrienden van Centrum Pater Heynis gaat Het Lichtbaken verzorgen De Bartókdag 1963 in Beverwijk DONDERDAG 7 NOVEMBER 1963 15 BANDRECORDERS PLATENSPELERS EN BANDEN KRUISWEG 47-49 HAARLEM Discussie-avond Hans van den Bergh BI] DE KUNSTHANDEL M. L. de Boer te Amsterdam is tot 16 november een tentoonstelling van werk van Kees Verweite zien. Aangekondigd werden „recente tekeningen en aquarellen". Toch zijn ook enige schilderijen in olie verf aan de expositie toegevoegd ter verlevendiging van het totaal, dat een beeld geeft van Verwey als man van een stadige produktie. Men verwachte op deze expositie geen in het oog sprin gende vernieuwingen. Slechts de twee zelfportretten zullen mogqlijk schokken. Om de gelijkenis waardeerde ik het meest het grootste van de twee. Boven dien komt in dit werk het sterkst die on rust naar buiten, die kenmerkend is voor de kunstenaar, die weet dat het ideaal hem vooruit blijft. In dit zelfportret is dat voornamelijk kenbaar aan louter schilderkunstige waarden. Want in de kop is iets van een bezonkenheid, wat iets anders is dan een vrede hebben met alles. Hoezeer Verwey namelijk op zijn hoede zal blijven, is voelbaar aan het andere zelfportret, dat minder uiterlijke gelijkenis heeft, maar wel wijst op de ongemakkelijke figuur, die Verwey kan zijn. Juist deze twee schilderijen houden in deze tentoonstelling de aandacht van de bezoeker tvakker voor de kwaliteiten van het andere werk, waarover Verwey's bekende bloemstukken domineren. Knap gemaakt stuk van Jan Staal RED BAHD J. Damshuizer De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma Sterk Brandpunt Het Brabants Orkest dinsdag in Haarlem Bob Buys 'W'v A A 'v Advertentie SEDERT 31 MEI van dit jaar, toen de oprichting van „C 63" een feit werd, sloten een kleine 300 belangstellenden vriend schap met de toneelgroep Centrum. Hoe wel men wist van wie men vrienden werd, wilde het tot een persoonlijk contact of gesprek nog niet komen. Dinsdag echter hebben de leden van „C 63" in de Renais- sancezaal van het Frans Hals Museum daar verandering in gebracht. Met twee leden van de driehoofdige artistieke lei ding van Centrum Egbert van Paridon n Walter Kous (de derde, Guus Hermus, was wegens een voorstelling in Leiden afwezig), voorts de zakelijke lei der Menso Carpentier Alting en drama turg Hans Roduin, hebben de leden van „C 63" een discussieavond gehad. Wethou der D. J. A. Geluk was voorzitter, Jaap Buys leidde de discussie. Onderwerp van gesprek was de opvoering van „Huis Clos" van Jean Paul Sartre, waarvan Centrum in regie van Walter Kous het afgelopen weekeinde in Haarlem de eerste openba re voorstellingen heeft gegeven. NA EEN welkomstwoord door de heer Geluk en een inleiding van de heer Buys, sprak de heer Van Paridon over het be lang van een vaste kern van publiek, van eigen supporters en een eigen theater voor een toneelgroep en hij uitte zijn dank baarheid jegens de Haarlemmers, die Cen trum hun vriendschap en daarmee hun vertrouwen toezegden. Daarna was het woord aan Walter Kous, die de nog wat schuchtere kennismakende vrienden alle reserves ontnam. Hij zette zijn taak als regisseur uiteen, zonder terughoudendheid, gewoon iemand die een ander over zijn beroep vertelt. Hij liet zijn toehoorders kijken achter de schermen van een voorstelling als „Huis Clos". Hij legde uit hoe hij te werk gaat en waarom, allemaal punten die de to neelliefhebber in de hoogste mate interes seren, maar die men gewoonlijk niet te weten komt. EEN ANDERE zwakke plek van het stuk schuilt in de afloop. Op het moment dat de terugkeer-droom voorgoed in elkaar gestort is, doet de schrijver een concessie aan de voorliefde van het publiek voor zwaar-dramatische effecten, en ontkracht hij zijn eigen opzet door de reis naar War schau toch nog reële aspecten te geven, waar het dan echter al te laat voor is. De grote verdiensten van de voorstelling door de toneelgroep Theater is dat men kans heeft gezien om, ook daar waar de dramatische opbouw soms even verstek liet gaan, het hoge niveau van de beste gedeelten op het punt van atmosfeer en tragiek-van-de-onvervulbaarheid, te hand haven. Regisseur Jurg Molenaar, die hiermee zijn eerste avondvullende beroepsregie presenteerde, leverde een zeer bijzondere prestatie. Hij heeft het moeilijk te treffen midden weten te bewaren tussen poëti sche sentimentaliteit en volkstoneel- realisme, waardoor de werking van Staals opzet optimaal is geworden, en tevens heeft hij de vaak heel lange dialogen zon der handeling, weten aan te vullen en te breken met een knappe mise-en-scène, die een grote ongedwongenheid paarde aan bewegelij kheid. NATUURLIJK HAD hij zonder het uiterst bekwame spel van de volledige be zetting niet veel kunnen beginnen. En er is door Theater met een opmerkelijke in zet van heel veel talent gespeeld! De hoofdrol van de ontheemde Poolse is door Loudi Nijhoff gered van ieder op de loer liggend pathos. Ontroerend zuiver heeft zij met kleine middelen sterke accenten weten te leggen en vooral de moeilijke overgangen van apathie naar levensmoed grandioos uitgebeeld. Mia Goossen als haar stiefdochter liet met een prachtige felheid een nieuw facet van haar niet te onderschatten talent zien. Aan de eenvoudige volksjongen met het gou den hart had Bernard Droog gemakkelijk spel en hij deed dat natuurlijk uitnemend. Jan Gorissen zagen wij voor het eerst spelen, en hij bleek voornamelijk over een mooie stem en een groot routinegemak te beschikken in de rol van een Poolse emi grant die aan zijn landgenote reële kansen biedt om naar Polen teurg te keren. Een viertal volksvrouwen completeerden het tableau en wekten het geheel met gemak tot echt Amsterdams leven. Het werd een avond, qua inhoud en qua spel, waar het Nederlands toneel verheugd over mag zijn. AL VAAK HEB IK gewezen op Ver- wey's uitzonderlijk sterke kleurgeving in zijn aquarellen. Men is daaraan gewend en daardoor op het eerste gezicht niet di rect verbluft. Bij nadere beschouwing is die kleurgeving echter meeslepend. Meer dan voorheen besefte ik nu dat Verwey's krachtige kleur steunt op tegenstellingen, waarvan de combinatie groen-rood wel het meeste gaat opvallen, maar de moeilijker geel-paars-tegenstelling. aanwezig in het kleine zelfportret, nog meer Verwey's gro te picturale vermogen bewijst. Door de ongedwongen voordracht zou men daar wel eens te weinig oog voor kunnen heb ben. De goed gemaakte eenkleurige repro- duktie naar een stilleven met bloemen en fruit op de uitnodiging voor deze tentoon stelling krijgt ook meer waarde nadat men het origineel heeft gezien. Het is al weer jaren geleden dat Ver wey er zijn verwondering over uitsprak, dat alles bij hem „zo blauw" werd. Dat die periode, waarin dat gebeurde, hem geen kwaad heeft gedaan bewijst hier een in overwegend blauwen en groenen ge aquarelleerd stilleven (nr. 6), dat van een prachtige bezonkenheid is. In kleinere studies, geaquarelleerd of getekend, zou ik graag aankondigingen van schilderijen willen zien, daar het hier gaat om met groot plezier bekeken onderwerpen als mensen in gesprek, een orkestbak en men sen, die anderszins met iets bezig zijn. Duidelijker worden dan immers kenbaar Verwey's verhoudingen tot de mens. Be slist ontroerend zijn ook nu weer de schet sen, die hij naar zijn echtgenote maakte. ZIJN NIET ZO veelvuldig voorkomen de, maar altijd knappe reisschetsen doen UIT „DE VERLOFGANGER en „Verkeerd Begin", de eerste twee stukken van onze jonge toneelauteur Jan Staal, had men al de indruk gekregen, dat hier vanuit een zuivere theaterintuïtie geschreven werd door een man die een handige intrige kan bouwen en deze onderbrengen in dialogen met een sterke werkelijk heidssuggestie^ In de voorstelling van zijn vierde stuk dat nu, na „Verlos ons van den Boze door de toneelgroep Theater op het repertoire is genomen, en gisteravond in de Haarlemse Stadsschouwburg werd opgevoerd, zijn die vroegere indrukken bevestigd en zelfs versterkt. DIT GESLAAGDE STUK van eigen bodem, dat toch ook weer aansluit bij de traditie, in zoverre er behendig gebruik wordt gemaakt van kleurige volkstypen, is anderzijds merkwaardig omdat die altijd succesrijke Amsterdamse sfeer ditmaal wordt toegepast als vervreemdend element, waarin het hoofdkarakter van het stuk zich juist „displaced" gevoelt. Zij is een Poolse, die door een huwelijk met een een voudige Nederlander verlost is uit een kamp kort na de laatste oorlog. Als haar man om het leven komt, blijft ze met een dochter uit diens eerste huwelijk achter en sluit zich op met haar dagdromen over het „eenmaal terugkeren naar Warschau". HET KNAPPJS van Jan Staals behande ling van dit thema is, dat hij van de aan vang af weet duidelijk te maken dat deze ideaalwens een onvervulbare moet blijven omdat die reis naar Warschau voor Wanda een symbool is voor het teruggaan naar haar gelukkige jeugd, naar de half-aristo- cratische omstandigheden die zij daar voor de oorlog heeft gekend. Dit zich vastklam pen aan een irreële wens maakt dat haar hele leven zich in een ijle onwezenlijke sfeer gaat afspelen, waarin ze haar stief dochter probeert te betrekken, juist als deze een mogelijkheid vindt om haar be hoeftige omstandigheden te ontvluchten in een huwelijk met een sympathieke, een voudige marktkoopman. Juist dit van elkaar afhankelijk zijn en toch ongewild elkanders geluk in de weg staan, heeft Staal uiterst gevoelig en kun dig weten uit te beelden, zij het ook dat zijn dialoog zelden enige hogere vlucht neemt. Zelfs de idealistische jeugdvisioenen van zijn heldin weet hij niet anders te ver woorden dan met dansen op een bal met kadetten en het opvliegen van duiven rondom een kerktoren. Advertentie EERSTE „JOHNNY KRAAYKAMP"- SHOW". Zaterdag 16 november a.s. komt de eer ste „Johnny Kraaykamp-show" van dit seizoen op het scherm. In deze show, ge presenteerd door Fred Rombouts, zal de kijker Johnny Kraaykamp in velerlei ge daanten aantreffen. Aan deze show wer ken ondermeer mee de chansonnier Phi lippe Clay, het Trio Marnhey, virtuozen op de mondharmonica en het Italiaanse zangeresje Franca di Rienzo. „KIEKEBOE". Zondag 10 november a.s. zullen de Ne derlandse TV-kijkers, in 't programma van de K.R.O., de eerste aflevering van „Kie keboe" kunnen zien, een programma waar in beelden worden getoond, die zijn opge nomen met de „verborgen camera". Een grote groep doorsnee-Nederlanders zal in de komende tijd kennis maken met Mr. Kiekeboe, een enigszins geheimzinnige figuur die vele mensen er op een overigens onschuldige manier in zal laten lopen of in hef ootje zal nemen. In deze uitzending is een gesprek opgenomen met poetsenbakker nr. 1 van Engeland, Mr. Jonathan Routh. In Engeland wordt een dergelijk program ma reeds lange tijd op 't scherm gebracht. Van 14 december af zal het wekelijkse KRO-programma Het Lichtbaken verzorgd worden door pater F. F. Heynis, assump- tionist en godsdienstleraar aan het Hertog Jan-college te Valkenswaard. Pater Hey nis volgt pater Knibbeler S. C. M. op. Tengevolge van het conflict tussen K.R.O. en Bond zonder Naam is het Lichtbaken geruime tijd niet uitgezonden. In het overleg tussen de K.R.O. en de B.Z.N. is thans uitgemaakt, dat beide in stituten vriendschappelijk zullen samen werken zonder rechtstreekse zeggenschap in eikaars beleid. De K.R.O. heeft geheel onafhankelijk van de Bond zonder Naam uitgemaakt wie voortaan Het Lichtbaken verzorgt. De Bond zonder Naam van zijn kant draagt dan ook geen verantwoorde lijkheid voor Het Lichtbaken. Op verzoek van de K.R.O. is pater Hey nis echter bereid door middel van Het Lichtbaken mede de belangen van de Bond zonder Naam te behartigen. Daar toe zal de Bond zonder Naam pate- Hey nis alle medewerking verlenen om die be langenbehartiging zo efficiënt mogelijk te maken. AANKOMST SINT NICOLAAS IN AMSTERDAM. Zaterdag 16 november arriveert Sint Nicolaas in ons land. Van cïe aankomst in Amsterdam verzorgt de N.T.S. die dag van 13 40 tot 14.40 uur een rechtstreekse repor tage, die door Herman Broekhuizen van commentaar wordt voorzien. Pleuni Touw bij voorbeeld gaven uitste kend gestalte aan de vrouwen in deze episode van het spel. Al deze goede pres taties echter raakten wat op de achter grond door de nu toch wel erg slordige en storende regie van het spel. Enige mo menten van het spel, die bijzonder span nend hadden moeten zijn, werden op een onmogelijke manier geënsceneerd (het leek wel of sommige mensen in dit grie zelgebouw oogkleppen aan hadden) en naast een enkele schaduw van het opna me-materiaal werden wij als wij het goed gehoord hebben, nu ook nog gehinderd door een bij ongeluk meegenomen monde linge regie-aanwijzing. Dramatisch en technisch wat beter verzorgd, had dit toch wel een boeiend vervolg-spel kunnen zijn. Enfin, misschien redt men zich de volgende keer er wel uit (tenzij het alle maal al opgenomen is). Het tweede deel van de documentaire serie over communicatie werd met veel zorg en toewijding door Willem Dirks en drs. Monique Habets samengesteld. Naast de hier en daar wel erg dilettanterige af werking leerde het ons, alle goede bedoe lingen van de makers ten spijt,.niet veel nieuws over de feiten, die aan een goede ontwikkeling van de menselijke verhou dingen in het bedrijf in de weg staan. HILVERSUM I 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24 00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Pianorecital: klassieke mu ziek (gr.) 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.40 Voor de kleuters. 11.55 Radiodubbelkwartet. 12.10 Licht orgelspel. 12.20 Regeringsuitzending: voor de land bouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tentoonstellingsagenda. 12.38 Licht instrumentaal ensemble. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, even tueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest en zang solisten. 14.00 Moderne kamermuziek. 14.20 Bij de tijd en bij de thee: gevarieerd programma. VPRO: 16.00 Klassieke mu ziek. 16.30 Inzicht en uitzicht, gevarieerd programma. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Ronduit, programma voor opgroeiende mensen. 18.00 Nieuws. 18.15 Gitaarmuziek. 18.30 Nieuwe klassieke grammofoonplaten. 19.00 Kiosk: bespreking van actuele ar tikelen uit zojuist verschenen weekbladen. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Kamerorkest: klassieke muziek. VARA: 21.00 Promena de-orkest, koor en zangsolisten. 22.00 Van hier tot het einde van de straat, docu mentair, programma. 22.40 Marima (22.30 Nieuws). 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.30 Strip voor de jeugd. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de vrouw. 10.20 Grammofoonmuziek voor de tieners. 11.00 Voor de zieken, 11.40 Pianorecital: klassieke muziek. 11.50 Als de ziele luistert, lezing. 12.00 Angelus. 12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Pianospel met ritmische begeleiding en zangsoliste. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nws. 13.15 Populaire grammofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Amusementsmuziek (gr.). 14.40 Kamerorkest: Moderne mu ziek. 14.55 Kamerkoor en bas en piano: moderne muziek. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Pianorecital: klassieke en moderne muziek. 17.00 Boekbespreking voor de jeugd. 17.20 Kinderkoor. 17.40 Franse chan sons (opn.) 17.55 Populaire grammofoon muziek. 18.25 Licht orkest e"h solisten. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Vlie gende schijven, verzoekprogramma voor de militairen. 20.20 Wie het weet mag het zeggen: wedstrijd in muziekliteratuurken nis. 20.50 Sterren van vroeger, klankbeeld. 21.15 Nowa-Ziwa. Het nieuwe leven, klank beeld over missie-zending-ontwikkelings hulp. 21.35 Metropole orkest en zangsolis te. 22.15 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Un caprice, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte orkestmuziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gevarieerde mu ziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Satireliertjes. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. Advertentie VOOR DONDERDAG AVRO: 15.00 De bedriegende echtgenoot, t.v.-spel. 15.45 Pauze. 46.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 Bestuurder en bestuurde, politieke beschouwing. NTS: 19.58 Het Manneke. 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Jazz, en toch piano. 20.50 In AVRO's Te- levizier. NTS: 21.05 De collectie, t.v.-spel. 22.15 AVRO: Opening van de door de Amerikaanse regering georganiseerde landbouw- en voedseltentoonstelling in Amsterdam. NTS: 22.45-22.50 Journaal. VOOR VRIJDAG NTS: 11.00-11.50 Schooltelevisie. NCRV: 19.30 Toekomstmuziek, de tweede uitzen ding van deze serie programma's over beroepskeuze is gewijd aan de musicus. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Stiefbeen Zoon, tragiko mische belevenissen van een vader en een zoon, handelaren in lompen en oude me talen. 21.00 Attentie. 21.35 Nou jij weer, amusements programma. 22.05 Ridder van Maison Rouge: Deel II: Geneviève, tele visie-feuilleton. 22.30 Dagsluiting. NTS' 22.35-22.40 Journaal. Op zaterdag 9 november a.s. wordt ten tweede male in het Beverwijkse Kennemer Theater de nationale Bartókdag gehouden. Deze Bartókdag is het jaarlijkse evene ment van het Nederlandsch Bartók Ge nootschap. Toen ongeveer twee jaar geleden twee bekende Nederlanders: Géza Frid, voor zitter van het Nederlandsch Bartók Ge nootschap, en de bekende litterator God fried Bomans, beide verwoede schaak enthousiasten, na een zeer inspannende partij van het Hoogoven Schaaktoernooi al wandelend in Beverwij k's contreien hun partij analyseerden, ontdekten zij plotseling een Bartókstraat. Weliswaar waren zij intussen reeds zover het cen trum van Beverwijk ontvloden, dat zij zich in de gemeente Heemskerk bevonden, doch hun uitgangspunt was het Bever wijkse Kennemer Theater. De heer Frid, die ondanks de spannende partijen van het schaaktoernooi geen mo ment zijn oude vriend en lievelingscompo nist vergat, merkte terstond op dat een stad waar men een straat naar Bartók vernoemde ongetwijfeld de sfeer bezit, waar de nationale Bartók-manifestatie in past. Een kort onderhoud met de burge meester van Beverwijk en het college van Burgemeester en Wethouder had tot ge volg, dat een voorlopig comité werd ge vormd om de mogelijkheden van het hou den van een Bartókdag in Beverwijk na te gaan. De afdeling Beverwijk e.o. van de Maat schappij tot Bevordering der Toonkunst werd kort daarop uitgenodigd om tezamen met het Nederlandsch Bartók Genootschap deze dag te organiseren. Medewerking hierbij werd verkregen van het Beverwijk- se gemeentebestuur en van het provinciaal bestuur van Noord-Holland. De resultaten van deze eerste Bartókdag gehouden op 17 juni 1962 waren zo danig, dat thans een tweede kan volgen. Voor aanstaande zaterdag werd de mede werking verkregen van André en Diane Gertler (resp. viool en piano), die twee sonates voor viool en piano en een sonate voor viool-solo zullen uitvoeren tijdens een kamermuziekconcert, dat des middags om 3 uur wordt gegeven. André Gertler, Hon gaar van geboorte, is thans professor aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel en geldt als een der beste hedendaagse Bartók-vertolkers. Des avonds om 8 uur zal het Nederlands Kamerkoor onder leiding van Felix de Nobel een concert geven van werken van Bartók, Zoltan Kodaly, Anthon van der Horst, Joh. Wagenaar, Piet Ketting, Alex ander Voormolen, Sem Dresden en Felix de Nobel. Het middagconcert zal voor latere uit zending worden opgenomen door de A.V.R.O. Aan het programmaboekje is een bij zonder cachet gegeven door een inleiding van de Hongaarse, thans in Amerika wonende dirigent Tibor Serly. De heer Serly voltooide na Bartók's dood twee wer ken van Bartók; hij was een groot vriend van Bartók en heeft de ontwikkeling van deze beide onvoltooide composities van nabij meegemaakt. Hij zal als ere-gast de Bartókdag bijwonen. Donderdagavond brengt de AVRO het TV-spel „De collectie", van Harold Pinter, onder regie van Ton Lensink. De foto toont een scène uit dit spel met het echtpaar Hermus. Beb Dek ker als Stella en Guus Hermus als James. De katholieken van Nederland geno ten gisteren wellicht voor de eerste keer in de geschiedenis het voorrecht dat de paus zich via de televisie rechtstreeks tot hen richtte. De in het Duits uitgesproken pauselijke toespraak, die betrekking had op de schutspatroon der Nederlandse ka tholieken, Sint Willibrord, was zeer goed te volgen. De actualiteitenrubriek „Brandpunt" kwam sterk op het scherm met een twee tal reportages: een kernachtig en onthul lend interview met een in Parijs woon achtige Zuidvietnamese premier, eens verbannen door de nu gevallen familie Diem en een kort Eurovisie-verslag van het indrukwekkende reddingswerk bij de rampmijn in het Duitse Lengede. Aantrekkelijk voor oog en oor was we derom de t.v.-dansant, die Fred Rombouts deze keer in Treslong aanbood. Tot de charme van deze uitzending droeg zeker het optreden van een in het verleden van de gezelschapsdans gedoken studenten groepje uit Nijmegen bij. Met zijn licht voetige partner, Jeanne Assman behan delde danskampioen Wim Voeten op aantrekkelijke wijze de wals. Goed en geladen was weer het spel van de meeste acteurs en actrices in het twee de deel van de serie-thriller „Het Huis" van Peter Goodman en S. de Vries Jr. Vera Bondam, Dini Sprock en de pittige DE VRIENDEN van Centrum zullen in de toekomst meer van dergelijke avon den kunnen meemaken, waarop nu eens een acteur, dan weer een decorontwerper of buitenlands regisseur zich z^l voorstel len en vragen beantwoorden. Tevens zul len de leden zich in een blad, dat voor lopig twee maal per jaar zal worden uit gegeven op de hoogte kunnen stellen over het artistieke wel en wee van Centrum. INMIDDELS IS ook een voorlopig be stuur van „C 63" gevormd, dat bestaat uit de heren W. G. Bitter, voorzitter; F. Mayer, secretaris-penningmeester; Jaap Buys, Th. Ruigrok, J. J. Voogd en de dames I. Rahussen en Schoonhoven. Advertentie Op het derde concert in de Dinsdag serie van het Noordhollands Philharmo- usch Orkest, dat met zijn 150-jarig bestaan het oudste orkest van Nederland is, zal oder'ands jongste symfonie-orkest, Het Vrzbants Orkest, een gasiconcert ver zegen onder leiding van Hein Jordans. Het concert heeft plaats op dinsdag 12 november a.s. in het Concertgebouw te Haarlem. Theo Olof verleent solistische medewerking aan dit concert. Door hem zal het Vioolconcert in A K.V. 219 worden uitgevoerd. Het Brabants Orkest opent met de Ouverture „Die Geschöpfe des Prome theus" van Beethoven. Na de pauze wordt de 3de Symfonie van Anton Bruckner uit gevoerd. Zelfportret van Kees Verwey meestal merken dat hij door het nieuwe nu niet bepaald trg gegrepen werd. Met het hier geëxposeerde „Forum Romanum" voegde hij geen nieuwe facet aan zijn oeuvre toe. Dat betekent echter niet dat ik iets tegen deze aquarel zou hebben. Des te meer boeit hij echter met zijn ge tekende en met kleur aangewassen „Bou levard" en zijn prachtig sober gehouden aquarel van de basiliek van Bologna. Vooral die „Boulevard" is een sensatie en naar ik hoop ook weer een aankondi ging van wat we verder aan nieuw werk van Verwey mogen verwachten. Men zou hem willen tarten tot schilderijen in deze geest. En zo gezien blijkt deze „rustig" bedoelde tentoonstelling toch een even boeiende belevenis als andere exposities van Verwey.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 15