„De Babel" van Jan Wolkers bij Studio
oaue
UITGAAN IN HAARLEM
VLOT en MODIEUS!
DE PROGRAMMA'S
In menig opzicht belangwekkend debuut
Zeg het
met
bloemen
NEGEN MUZEN
VRIJDAG 8 NOVEMBER 1963
13
Hans van den Bergh
Romanprijs van Académie
Franqaise toegekend
Kunstzaal Barteljoris
wordt morgen geopend
A V nabeschouwingen
Harold Pinter
MUZIEK
TONEEL EN CABARET
KINDERVOORSTELLINGEN
AMATEURTONEEL
VOLKSUNIVERSITEIT
TENTOONSTELLINGEN
LEZEN EN LATEN
LEZEN
DIVERSEN
Damshuizer
De radio geeft zaterdag
Kaarslicht geeft poëzie
GOUDA KAARSEN
T elevisieprogramma
V
IN KORTE TIJD zijn van de hand
van de 34-jarige Amsterdamse beeld
houwer Jan Wolters twee verhalen
bundels en een korte roman verschenen
(Serpentina's petticoat, Gesponnen Sui
ker en Kort Amerikaans). Woensdag- en
donderdagavond j.l. zijn nu ook de eer
ste voorstellingen gegeven van zijn dra
matisch debuut: „De Babel" door het
toneelgezelschap Studio in het theater
„De Brakke Grond" te Amsterdam. Jan
Wolters heeft het in dit stuk aangedurfd
aansluiting te zoeken bij een middel
eeuwse toneeltraditie: God zelf komt als
sprekend personage in het stuk voor.
Ook de problematiek van het geheel,
een groep zoekende mensen die op reis
zijn om God in persoon te ontmoeten,
doet in zijn directheid van symboliek
haast archaïsch aan. Maar overigens is
het stuk „up to date" genoeg, en heeft
zelfs elementen in zich van een science
fiction-toekomstroman.
DAARBIJ IS het verheugend dat de drie
bedrijven qua constructie, zeer zorgvuldig
in elkaar zijn gezet. In het eerste bedrijf
maken we kennis met het technisch per
soneel van een ruimteraket die nu al en
kele jaren op weg is om het bestaan van
God te verifiëren. In de nuchtere, maar
door de situatie voor samen opgesloten
zijn toch zeldzaam geladen gesprekken,
geeft Wolkers een magistrale expositie van
situatie en atmosfeer. In het tweede be
drijf zijn we er getuige van dat de lei
ders van de expeditie in een ander deel
van de raket via hun elektronische ap
paratuur inderdaad contact krijgen met
God, maar in Wolkers' constructie (die
natuurlijk helemaal niet zijn eigen ziens
wijze hoeft weer te geven) blijkt dit een
soort deïstische God, die het heelal wel
heeft geschapen maar zich verder niet met
zijn schepsel bezighoudt. De mens blijkt
ook geen eeuwige ziel te bezitten. Hem
wacht niets anders dan de dood. Onmid
dellijk doet zich in het derde bedrijf de
knap gevonden crisissituatie voor dat de
chef van de expeditie, Charms, niet meer
naar de aarde terug wil keren om die
boodschap van het zinloze leven over te
brengen. De andere leden van de expe
ditie en speciaal de materialistisch inge
stelde technici achten zich door hun ont
dekking niet teleurgesteld en willen alleen
maar naar huis terug. Maar dan grijpt het
lot(?) in, de stuurinrichting raakt onklaar
en de mannen verdwijnen reddeloos in de
ruimte, waarbij Charms zich in het voor
uitzicht van een vreselijke dood gelukkig
voelt, bevrijd als hij is van de vreselijke
taak om de waarheid over de onverschil
ligheid Gods te moeten overbrengen.
MEN DOET ER, geloof ik. verkeerd aan
in dit stuk zo heel veel boodschap te wil
len zoeken. Het is een fantastisch spel
met de mogelijkheden van de moderne
techniek en als zodanig is het goed ge
schreven en zelfs zo nu en dan beklem
mend. Als poging om de laatste vragen
van het bestaan te beatnwoorden, schiet
het uiteraard te kort, maar er blijkt ner
gens uit dat die bedoeling heeft voorge
zeten.
Wel zijn allerlei symbolische interpreta
ties mogelijk. Het ruimteschip, de Babel
geheten kan dan een symbool zijn van de
menselijke hybris, van een laakbare po-
Advertentie
Biennale te Sao Paulo. Op de zevende
Biennale te Sao Paulo zijn eervolle ver
meldingen toegekend aan de schilders Ger-
rit Veenhuizen (Nederland) en Christiaan
Engels (Ned. Antillen).
Studiebijeenkomst altviolisten. Het
Internationaal Toonkunstenaarscentrum
Eduard van Beinum houdt van 29 novem
ber tot en met 1 december in huize
Queekhoven te Breukelen een internatio
nale bijeenkomst voor altviolisten onder
leiding van Klaas Boon uit Amsterdam en
Oedoen Partos uit Tel Aviv. Beide leiders
zullen een recital geven met onder andere
werken van Hans Henkemans, Geza Frid,
Oedoen Partos en Max Reger. Louis Metz
houdt een voordracht over „De Pedagogie
van de Altviool".
Nederlandse schilderkunst. Onder
auspiciën van de Smithsonian Institution
circuleert op het ogenblik een tentoon
stelling in de V.S. onder de titel „Holland,
the new Generation' Deze tentoonstel
ling omvat schilderijen van Benner, Van
Bohemen, Defesche, Diederen, Frankot,
Lataster, Lucebert, Sierhuis, Van Soest,
Stekelenburg en Wagemaker. De collectie
werd samengesteld door jhr. W. J. H. B.
Sandberg. De tentoonstelling is te zien in
San Francisco. New Orleans, Akron, de
Cornell University in New York en de
University of Minnesota in Minneapolis.
ging om zijn gestelde grenzen te over
schrijden, net als bij de Oudtestamenti
sche toren van Babel. Ook is het moge
lijk om met regisseur Albert Abspoel de
titel te zien als aanduiding van de ver
warrende geestelijke chaos van onze tijd,
waarin de mens Charms meer be
hoefte heeft dan ooit aan zekerheid om
trent het bestaan van een diepere zin in
het leven.
MAAR HOE MEN het stuk ook wenst
te duiden, zeker is dat hier ons een dra-
Advertentie
Royaal gesneden uit echt Fra"®
NAPPALEDER met een extra vak
onder de klep en extra -g nc
lang handvat A7.73
TOONAANGEVEND
Gr. Houtstr. 125 - Haarlem - Tel. 20889
H. Lutgerink, Bram van der Vlugt,
Ad Noyons en Henk Voges in „De
Babel" van Jan Wolkers.
ma is getoond, dat knap is geconcipieerd,
dat de mogelijkheden van het toneel weet
uit te buiten en dat in sommige scènes
zelfs tot merkwaardige dramatische effec
ten geraakt, b.v. wanneer twee spelers zit
ten te schaken en hun uitlatingen
(„schaak"- „ik zit klem" etc.) ook telkens
heel vernuftig in dubbele betekenis op de
situatie toepasbaar zijn.
Daarenboven bleek Wolkers in staat
gewichtige voorwaarde voor geslaagd
toneelpersonages door hun taalgebruik
tot leven te wekken. Prachtig staat de ge
spierde taal van de techniciens tegenover
het vagere, tastende spreken van de in
tellectuelen.
De voorstelling van Studio was uiteraard
geladen met goede bedoelingen. Maar men
had kennelijk te weinig vertrouwen in de
tekst zelf gehad, en bracht deze daarom,
vaak geheel onnodig, in een overspannen
half hysterische voordracht die zich moei
lijk liet rijmen met het vaak geestige,
maar in ieder geval koele realisme in Wol
kers' dialogen.
Afgezien dus van deze overschatting van
het acteur-aandeel in de voorstelling komt
regisseur Abspoel niets dan lof toe, voor
zijn toewijding, en kundige spelleiding. In
een half gestileerd decor van Wim Ves-
seur (waarom ook hier de aanwijzingen
van de schrijver niet iets nauwkeuriger
gevolgd?) werd er door de vijf ruimtevaar
ders heel redelijk spel te zien gegeven.
Merkwaardigerwijze bepaald het beste
door de twee nieuwe spelers. Henk Voges
en Herman Lutgerink. Maar ook Ad
Noyons als de vrome Charms, Bram van
der Vlugt als de atheïst en Ad van Ges-
sel als een bangerd, voldeden heel wel.
Het gezelschap zelf komt de eer toe het
aangedurfd te hebben om aan dit Neder
lands toneeldebuut de kans te geven, die
het zo ruim verdiende.
De romanprijs van de Académie Fran
qaise is donderdag toegekend aan Robert
Margerie voor zijn roman „Un Vent
d'Acier" die het slot vormt van zijn his
torische romans over het tijdvak van de
revolutie.
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM IS EEN nieuw kunstzaaltje
rijker, namelijk „Barteljoris", vlakbij de
Grote Markt, aan de stadhuiskant van de
Barteljorisstraat. Morgen, zaterdag 9 no
vember om half vier zal de heer D. J. A.
Geluk, wethouder van Onderwijs en Kunst
zaken te Haarlem, er een expositie ope
nen van werken vanFrgns Verpoorten
(etsen en ijzerplastieken), Hannes Post-
ma (grafiek, tekeningen; schilderijen),
Kees Okx (etsen) en A. van Mourik-Pohl
(keramiek). Dit wethouderlijke patronaat
is niet verwonderlijk. Haarlem is immers,
sinds het vertrek van Galerie Espace naar
Amsterdam en de opheffing van kunsthan
del Leffelaar, te arm aan kunstzalen ge
bleven.
Nu is het begrip „arm aan kunstzalen"
nogal betrekkelijk, omdat een kunstzaal
altijd méér is dan een ruimte waar ge
ëxposeerd kan worden. Het gebruik dat
ervan gemaakt wordt is ook heel belang
rijk, en geeft aan de kunstzaal haar ka
rakter, haar richting en eigenheid. Een
viertal goed geleide kunstzalen kan meer
betekenen dan acht minder goede geleide.
Het is niet alleen een kwestie van getal
en ruimte, maar ook van beleid en visie.
Aldus bezien moet het voor de initiatief
nemers en de exposanten een steun te
meer betekenen dat de wethouder de ope
ningsplechtigheid wil verrichten. Met het
exposeren van werk van deze vier kunste
naars tezamen heeft de directie van de
kunstzaal zich meteen op eigen wijze ge
plaatst tussen de andere expositiegelegen
heden waar Haarlem zich op beroemen
kan.
HET INITIATIEF voor de kunstzaal is
uitgegaan van het echtpaar Nijburg-Herz-
berg, dat in het benedengedeelte van Bar
teljorisstraat 32 een kantoorboekhandel
heeft. Sinds het echtpaar niet meer de
bovenverdieping bewoont heeft het zich be
zonnen op de vraag hoe de vrijgekomen
ruimte gebruikt zou kunnen worden.
Het zaaltje heeft een ongeposeerd karak
ter, waar de drukke geluiden uit de Bar
teljorisstraat een vreemd genoeg ex
tra-aangenaam accent aan geven. Het
werk der vier exposanten is overzichtelijk
en harmoniërend geplaatst. Een fris begin
dat hopelijk maatgevend zal blijken voor
de reeks exposities die mevrouw Nijburg er
hoopt te geven.
De kunstzaal is op maandagen geopend
van 13-18 uur en van dinsdag tot en met
zaterdag van 9-18 uur.
Het is, als wij ons niet vergissen, een
soort van mode geworden, de Engelse to
neelschrijver Harold Pinter te zien als
een woordmagiër, die mede door de op
bouw en milieu-tekening van zijn stukken
de theater-bezoeker casu quo t.v.-kijker
bij voorkeur in verwarring wil brengen.
Door zijn spel „De Collectie" echter staat
Pinter niet voor ons als een goochelaar,
die bijzonder knap zijn publiek in de ma
ling neemt, maar als een kunstenaar die
erin geslaagd is duidelijk te maken, dat
in sommige gevallen het woord als uit
drukking der gedachten niet meer kan
helpen, onbegrip en misverstand uit de
weg te ruimen. Daartoe hing hij aan de
onduidelijk beantwoorde vraag, of een
vrouw overspel pleegde, de driehoeksver
houding op, die dreigde te ontstaan, toen
de echtgenoot van die vrouw binnendrong
in een wereld, die op zijn zachtst gezegd,
anders is. Een wereld overigens, die voor
de gewone mens wel zó vreemd en grie
zelig is, dat een weergave ervan, zoals
wij in de voorstelling van gisteravond za
gen en hoorden, altijd wel van een dubi
eus succes verzekerd is.
Pinter's briljante weergave van het
taalverschil, de gevoelssfeer en het leven
in de beide milieus werd versterkt door
de uitstekende regie van Ton Lensink, de
voor zichzelf sprekende décors en zeker
niet in de laatste plaats door het knappe
spel van alle vier acteurs, die in dit stuk
stonden. Daarbij had Bep Dekker het, ge
zien de zeer vage karakter-tekening van
haar rol, wel het moeilijkst. Guus Her
mus slaagde er volledig in, de man neer
te zetten, die blijkens zijn escapade op
de grens van deze werelden leeft, maar
misschien wat teleurgesteld (heel cy
nisch gezien door de schrijver) bij zijn
vrouw terugkeert. Gerard Hartkamp was
zonder meer de couturier Harry en dat
zelfde gold ook voor Maxim Hamel als
diens „Mignon" Bill.
Welk een acteerkunst nodig is, derge
lijke figuren neer te zetten, behoeft
Zittend op de vloer van „Barteljoris"
Kees Okx; naast de ijzerplastiek de
maker, Frans Verpoorten (links), en
Hannes Postma.
Dinsdag 12 november, Concertgebouw,
20.15 u.: Concert door het Brabants Or
kest onder leiding van Hein Jordans.
Solist: Theo Olaf, viool. Programma:
Beethoven, Mozart, Bruckner.
Donderdag 14 november, A. H. Gerhard-
school, 20 u.: Grammofoonplatenconcert
door de Haarlemse Drscoclub. Program
ma: Joan Sutherlandconcert en werken
van Ravel, Mozart en Milhaud.
Donderdag 14 november, Concertgebouw,
20.15 u.: Concert door het koor Katholiek
Haarlem onder leiding van Albert de
Klerk. Met medewerking van het Noord
hollands Philharmonisch Orkest, Kees
Bornewasser, orgel, Sophia van Santé,
mezzo-sopraan, Max van Egmond, bari
ton. Programma: Duruflé, Verdi.
Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout
straatNieuwe Kerksplein Dagelijks
klassiek grammofoonplatenconcert van
21-22 u. Tot en met 10 november 17de-
eeuwse muziek. Tot en met 17 november:
Beethoven.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heiligland
no. 1: Dagelijks van 20-22.30 u.Klassiek
gramofoonplatenconcert.
Zaterdag en zondag 9 en 10 november,
Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelgroep
Theater met „Terug naar Warschau" van
Jan Staal. Regie: Jurg Molenaar. M.m.v.
Loudi Nijhoff, Mia Goossen, Bernard
Droog, Jan Verhoeven e.a.
Maandag 11 november, Stadsschouwburg,
20 u.: Haagse Comedie met „Reiziger
zonder bagage" van Jean Anouilh. Regie:
Joris Diels. M.m.v. Ida Wasserman,
Frans van der Lingen, Georgette Hage-
doorn, Joris Diels, Jules Royaards e.a.
Woensdag 13 november, Stadsschouwburg,
20 u.: Voordracht door Charlotte Kohier
van „In het ravijn" van Tsjechov.
Donderdag 14 november, Stadsschouwburg,
20 u.: Nederlandse Comedie met „Dans
van de reiger" van Hugo Claus. Regie:
Ton Lutz. M.m.v. Ton Lutz, Paul Cam-
mermans, Ellen Vogel, Mien Duymaer
van Twist e.a.
Waag-Taveerne: Iedere vrijdag, zaterdag
en zondag van 20-1 u. het programma
„Wiedewagen" van Coby Schreijer en
Ronnie Potsdamemr.
Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest:
Iedere avond cabaret van 2123.15 uur.
Iedere maandag besloten voorstelling.
Medewerkenden: Frans en Fiet Koster,
Annelies Bouma, Cees van Oyen en
Enrico Neckhedm. Geopend vanaf 20 uur.
Zaterdag 9 november, Minerva Theater,
14.30 u.: Aerdenhouts Kindertoneel: „De
gelaarsde kat".
Zondag 10 november, Minerva Theater,
14.30 u.: Afscheidstournee Anneke Elro:
„Sjors en Sjimmie en de ruimte-
koningin".
Zondag 10 november, Concertgebouw,
20 u.: Haarlemse Moderne Jeugd Raad
„Circus Elleboog".
Dinsdag 12 november, Stadsschouwburg,
20 u.: Toneelvereniging Vriendschap zij
ons doel met „Engelen zonder vleugels".
Vrijdag 8 november, Frans Halsmuseum,
20 u-: Eerste lezing in de serie van drie
door Kees Fens: Noordnederlandse proza
na de tweede wereldoorlog.
Vrijdag 8 november, Minerva Theater,
20 u.: Eerste lezing in de serie van twee
door J. J. Mostard: Vorstelijke triomf en
tragedie aan de Seine.
Maandag 11 november, Frans Halsmuseum,
20 u.: Laatste lezing in de serie van twee,
door dr. F. Klein: De geneeskunst in
onze jaren, voordelen doch ook gevaren.
Dinsdag 12 november, Frans Halsmuseum,
20 u.: Eerste lezing in de serie van drie
door dr. J. Meijer: De Joodse mens in
zijn Joodse jaar.
Woensdag 13 november, Frans Hals
museum, 20 u.: Eerste lezing in de serie
van drie door D. Sohwagermann: Hon
derd jaar beeldende kunst.
Vrijdag 15 november, Minerva Theater,
20 u.: Laatste lezing in de serie van twee
door J. J. Mostard: Vorstelijke triomf
en tragedie aan de Seine.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Geopend dagelijks van
1017 uur, zon- en feestdagen van 13
tot 17 uur.
Prentenkabinet: Tentoonstelling van etsen
van Rembrandt.
Vishal: Tentoonstelling collectie moderne
kunst uit eigen bezit. Chapon, Nagy,
Postma, Verwey en een bruikleen van
het beeld „Concentratiekamp" van Mari
Andriessen. Geopend dagelijks van 10
tot 17 uur. Zondag van 13 tot 17 uur.
Museum „Het Huis van Looy", kleine bo
venzaal: tentoonstelling van cultuurhis
torische diorama's. Geopend dagelijks
van 10-17 uur. Zon- en feestdagen van
13-17 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend
donderdag van 1012.30 uur en van
13.3017 uur. Zon- en feestdagen van
1417 uur.
Kunstzaal „In 't GoeAe Uur", Korte Hout
straatNieuwe KetVisplein: november:
expositie door mevrouw M. Hofker-Reu-
ter. Dagelijks geopend van 1018 uur
en van 2024 uur. 's Zaterdags en zon
dags van 1018 uur en van 2021 uur.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land: H. F. Bootzaal: Tentoonstelling
van tekeningen en schilderijen van M.
Fuit. Tot en met 1 december: tekeningen
en schilderijen van „De Acht". Dagelijks
van 1020 uur.
Kunstzaal „Barteljoris", Barteljorisstr. 32:
Van 9 november tot en met 5 december
exposeren Frans Verpoorten, Hannes
Postma, Keer Okx, A. van Mourik Pohl.
Geopend maandag van 1318 u. Dinsdag
tot en met zaterdag van 918 uur.
Wandelgangen Stadsschouwburg: novem
ber: Hans Mulder.
Huize Bloemenheuvel, Bloemendaalseweg
158, O.verveen: aquarellen van G. J.
de Geus, van 3 november tot en met 17
november. Geopend dagelijks van 1017
uur. 's Zondags van 1417 uur.
Teylers Museum, Spaarne 16: Schilderijen
19de en 20ste eeuw, tekeningen Hol
landse, Franse en Italiaanse school 16de
tot en met 19de eeuw. Fossielen, histo
rische en natuurkundige instrumenten,
miheralen. 31-toöris Fokkërof-gel. Dage
lijks behalve maandag van 1117 uur.
Eerste zondag van de maand van 1317
uur.
Cruquius Museum. Heemstede: Historische
stoommachines en grote maquette van
Nederland met waterstanden en over
zicht overstromingsramp 1953. Geopend
dagelijks van 1016 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude
religieuze kunst. Geopend op werkdagen
(behalve maandag) van 1012.30 uur en
van 13.3017 uur. Zon- en feestdagen
van 1417 uur
Grote of St. Bavokerk: Te bezichtigen op
werkdagen van 917 uur.
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschaf
te boeken.
Romans: Bekius, Een onbekende; Cassola. Ma-
ra; Kerouac, De Dharma-schooiers; Ledward,
Tweelingzegen; Michiels, Het boek Alfa; Sixne-
non, anderen; Verheugd, Niets doen; Kaf ka,
Die Verwandlung: Bauer, Mensch an der Wand;
Kastner, Der 35. Mai: Von Stackelberg, Kutter
Kodumaa; Dinesen, Ehrengard; Gallico, Love, let
me not hunger; De Bremond d'Ars, Un étrange
petit théatre. Ie journal d'une antiquaire; Ces
bron, Entre chiens et loups; Brancati, II vecchio
con gli stivali e racconti.
Ontwikkelingsboeken: De bibliotheekvoorzie
ning voor bejaarden in Gelderland; Bovet, Het
wonder van het dagelijks leven; Maarsingh, Het
huwelijk in het oude testament; Voordewind,
Commissaris Omnibus; Bok, Het ontstaan van
het leven; Drake, De slanke lijn; Wittop Koning,
Seizoenenkookboek voor een goedkoper leven;
Blad, Automobiel-, motorrijwiel- en rijwieltech
niek: het chassis; Zelko, Moderne discussie- en
vergadertechniek; Lesort, Paul Claudel par lui-
même; Louis Couperus (schrijvers prentenboek);
Colmjon. De beweging van tachtig; Schwencke,
De wereld van Aart van Dobbenburgh: Andries
sen, De gedachtengang in de muziek; Hoogland,
Tips voor een rustige vakantie in Frankrijk;
Hoogland. Tips voor weekendtochten; Riemens,
Latijns Amerika; Meyer, Erfenis der emancipa
tie, het Nederlandse jodendom in de eerste helft
van de 19de eeuw.
Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen
van 912.30 uur. Daarna melden bij de
portier.
R.-K. Kathedrale Basiliek: Voor bezichti
ging melden bij de portier.
Zondag 10 november, Concertgebouw,
20 u.: Dansavond.
Zondag 10 november, „De Linge", 20 u.:
Dansavond.
Zondag 10 november, hoek Vogelenzangse-
weg/Bekslaan, 9.30 u.: Plaats van samen
komst voor herfstwandeling in het
Vogelenzangse Bos door de Koninklijke
Nederlandse Natuurhistorische Ver
eniging.
Maandag 11 november, Teylers Museum,
20 u.: Lezing door prof. dr. J. Q. van
Regteren Altena: Een onbeantwoorde
vraag: Dankt de wetenschap de optische
registratie in oorsprong aan de kunst?
Dinsdag 12 november, Minerva Theater,
20.15 u.: Lezing door mej. Corrie ten
Boom over haar evangelisatiewerk ge
durende 3'/i jaar in meer dan 20 landen.
Donderdag 14 november, Brinkmann. 20 u.:
Lezing door drs. H. van Praag over de
betekenis van het Indische begrip Prana,
kosmische energie voor de geestelijke en
lichamelijke gezondheid van de moderne
mens.
Haarlems Kegelhuis, Tempeliersstraat 14
tot 18: Iedere middag (behalve zondag).
Hildebrandzaal, Smedestraat, 20 u.: Iedere
zondag dansen.
nauwelijks gezegd te worden. Blijft nog
de vraag, of het raadzaam is, een der
gelijk stuk ook al houdt het dan wel
licht een positieve boodschap in voor
te zetten aan een groot publiek.
Aan het bericht via de veteraan radio
danken wij en vele, maar lang niet alle
t v.-kijkers de kans, 's middags te heb
ben kunnen kijken naar de bewonderens
waardige precisie-operatie in het West-
duitse dorp Lengede, die diende om elf
overlevenden van de mijnramp het ge
wone leven terug te geven, nadat zij veer
tien dagen en nachten in een hol. dat
hun graf dreigde te worden, opgesloten
hadden gezeten. De van zelfbeheersing
getuigende Eurovisie-reportage werd een
aangrijpende uitzending, die ons geheel
in haar ban had.
Aanmerkelijk minder, zo niet slecht, was
de samenvatting, van dit rechtstreekse
verslag, die om half acht op het scherm
werd gebracht. Daarbij weerklonken nog
geluiden van de Duitse commentator, die
niets met het beeld te maken hadden. En
wat het voor zin had, een drietal men
sen uit Langede per vliegtuig te laten
overkomen, teneinde hun in slecht Duits
veelal onbenullige en soms pijnlijke vra
gen te kunnen stellen, is ons ook niet
duidelijk geworden. Het leek ons de
vrucht van een goed bedoelde, maar wat
onbesuisde reaktie op een gebeurtenis,
die inderdaad historisch en uniek was.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo
foonmuziek. 9.00 Loon naar werken,
praatje. 9.10 Klassieke grammofoonmu
ziek. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Kie
zen en gekozen worden, godsdienstig
praatje. 9.55 Samen thuis, praatje. VARA:
10.00 Buitenlands weekoverzicht. 10.15 Ge
knipt voor herhaling. 11.30 Piano-orgel-duo
en zangsoliste: lichte muziek. 12.00 Lich
te orkestmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.
v. land- en tuinbouw. 12.33 Sportactuali-
teiten. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia.
13.20 Tijd voor teenagers. 14.10 Uitlaat:
programma voor de twintigers. 14.45 Ar
tistieke staalkaart. 15.15 Radio Jazzclub.
15.45 Van de wieg tot het graf, vragen-
beantwoording. 16.00 De Metropolitan
1940-1950: Opera-aria's. 17.10 Boekbespre
king. 17.30 Lichte orkestmuziek en zang
solist. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20
Lichte orkestmuziek. 18.30 Weerklank:
muziekrevue. 19.00 Paulus de boskabou
ter. 19.10 Lichte grammofoonmuziek. 19.50
Gitaarspel met orkestbegeleiding (gr.):
lichte muziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Specia
liteitentheater: Radio-show. 21.00 Socialis
tisch commentaar. 21.15 Vijf seconden
van Woef: teenagershow. 22.00 Langs ver
geten wegen Zwerftochten door tijd en
ruimte, klankbeeld. 22.30 Nieuws. 22.40
Actualiteiten. 22.50 Waarom niet?, caba-
retprogramma. 23.20 Lichte grammofoon
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.30
Strip voor de jeugd. 7.45 Geestelijke lie
deren. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15
Djinn, gevarieerd programma. 12.00 An-
12.25 Motorpraat. 12.30 Mededelingen t.
b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht instru
mentaal kwartet met zangsoliste. 12.50 Re
geringsuitzending: Meer verstand minder
brand, een klankbeeld over brandoorza
ken. 13.00 Nieuws. 13.15 Musicerende di
lettanten. 13.40 Franse les. 14.00 Gevari
eerd programma voor de jeugd. 15.00
Reisbureau Musica: muziek uit vele lan
den. 15.20 Militaire kapel. 16.00 Voor de
jeugd. 16.15 Jazzmuziek (gr.). 16.40 De
Springplank: programma met jonge ar-
tisten. 17.00 Leiding geven, lezing. 17.10
Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Boekbe
spreking. 17.40 Licht instrumentaal octet.
18.00 Kunstkroniek. 18.30 Licht orkest.
18.50 Voor de kleuters. 19.00 Nieuws. 19.10
Actualiteiten. 19.30 Populaire klassieken.
20.30 Rieleksen.gevarieerd program
ma. 21.30 Buurmans krant: informatie uit
het buitenland. 21.50 Bric brac: caba
ret. 22.20 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Kruispunt, religieus
gesprek. 23.10 Omroeporkest en soliste.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte orkestmuziek.
12.30 Weerbericht. 12.35 Wondere wijsjes.
12.50 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws.
13.15 Lichte muziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Voor de filmliefhebbers. 14.45 Moderne
en klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Amusementsmuziek. 16.40 Voor de jeugd.
Advertentie
VOOR VRIJDAG
NTS: 11.00-11.50 Schooltelevisie. NCRV:
19.30 Toekomstmuziek, de tweede uitzen
ding van deze serie programma's over
beroepskeuze is gewijd aan de musicus.
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
NCRV: 20.20 Stiefbeen Zoon, tragiko
mische belevenissen van een vader en een
zoon, handelaren in lompen en oude me
talen. 21.00 Attentie. 21.35 Nou jij weer.
amusements programma. 22.05 Ridder van
Maison Rouge: Deel II: Geneviève, tele
visie-feuilleton. 22.30 Dagsluiting. NTS:
22.35-22.40 Journaal.
VOOR ZATERDAG
VARA: 15.00 Rawhide geld voor een
kerk, film. 15.50 Expeditie De laatste
der Bosjesmannen, documentaire. 16.20
Casper de goede geest, sprookje. 16.30
Sport. 17.00 Voor de kinderen. 19.30 Vrije
nieuwsgaring Dora heeft vakantie, TV-
film. 19.58 Het Manneke. NTS: 20.00 Jour
naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45
Akkordeonrecital. 21.00 Moord zou ik zeg
gen, thriller. 22.00 Zo is 't héél toevallig
ook nog een keer, een satirisch program
ma over personen, toestanden en gebeur
tenissen waarover doorgaans met meer
respect wordt gesproken. NT"x- 22.40-22.45
Journaal.