„Julius Caesar" bij Rotterdams Toneel Sennocol rmm 1 1 DE PROGRAMMA'S De Bartókdag 1963 in Beverwijk Uitreiking K.E.P. 1963 Tentoonstelling over Hugenoten in Delft In „Bloemenheuvel" komt 'n kunstmarkt Nederlands Dans Theater De negen Muzen j MAANDAG 11 NOVEMBER 1963 5 4 ConEeetie-opvoering van Shakespeare-dvama wèg... verstopping Ook goed voor bejaarden en in hardnekkige gevallen dragees herstellen uw natuurlijke stofwisseling MODl'CT Drie prijzen uitgereikt op de Salon der Maassteden Heemsteeds trio tweede in Jazzconcours 1963 Haarlems bijdrage aan het Holland Festival m W na beschouwingen Onbehouwen VARA-programma De radio geeft dinsdag Televisieprogramma IN TEGENSTELLING tot de in onze tijd gebruikelijke Shakespeare-voorstel- ling, waarbij een gezelschap tracht met een zo individueel mogelijke aanpak het op te voeren drama te benaderen, heeft het Nieuw Rotterdams Toneel voor zijn bijdrage aan de viering van het Shake- speare-jaar de opvoering van „Julius Caesar" aansluiting bij de traditie ge zocht zowel in stijl als in details van de uitvoering. Men liet geen eigen vertaling maken, /en gebruikte de eerbiedwaardige, maar nu verouderd klinkende („zijne", „eene", etc.) vertaling van Eduard Verkadej men haalde bij de erkende toneel kostuumverhuurders alle traditionele Ro meinse soldatenpakken uit de motten- ballen, maar bovenal sprak de weinig originele, en dus alle risico's vermijdende opzet, uit het brengen van de overge leverde Shakespeare-teksten alsof het hier om door de tijd geheiligde sacrale formules ging, waar geen interpretatie iets aan veranderen mocht. En dat ter wijl het juist bij „Julius Caesar" vast staat, dat we met een in menig opzicht gehavende tekst te maken hebben, waar bij alleen belangrijke Ingrepen van de regisseur het stuk voor opvoering gereed kunnen maken. BIJ DE PREMIERE van jongstleden vrijdag in de Rotterdamse Stadsschouw burg ging deze interpretatorische werk zaamheid van regisseur Richard Blink niet verder dan het schrappen van één ge vechtsscène, maar de bekende dubbele melding van de dood van Portia had ge- ivoon plaats; niets van wat Shakespeare's verzen te raden overlaten werd voelbaar of begrijpelijk gemaakt. Wat is er zo waar devol in deze brallende zelfingenomen Caesar, dat Marcus Antonius zich al die moeite geeft om in een burgeroorlog zijn dood te wreken? Waarom is deze kinder lijke opgewonden Cassius de dierbaarste vriend van de integere weldenkende Bru tus? Hoe komt het dat deze Brutus, „the noblest Roman of them all" zo'n slechte echtgenoot, zo'n slecht mensenkenner (hij miskent het gevaar In Marcus Antonius en overschat de talenten van Cassius) en zo'n slecht veldheer blijkt? MET AL DEZE vragen bleef de schouw burgbezoeker in Rotterdam zitten, omdat daar, dikwijls met heel veel talent, ver zen werden opgezegd en gebeurtenissen werden verbeeld zonder dat psychologi sche nuances werden aangebracht, achter gronden geschetst of een interpretatie werd aangedurfd. Typerend voor deze werkwijze was het volkomen open horizondecor, waarin vol strekt geen tijdsbeeld of atmosfeer werd opgeroepen en de kale, weinig illustratieve muziek van Hans Kox. Het is een mis verstand te menen dat we hier met een drama rondom mensen van alle tijden te maken hebben, het betreft hier wel dege lijk de dichterlijke visie op één bepaalde politieke situatie. Wat op deze wijze te verwachten was, gebeurde: De eerste drie bedrijven tot en met de populaire Forum-scène toonden zich voor wat ze zijn: een ongemeen boei end historisch drama, maar toen in het vierde en vijfde bedrijf de menselijke en politieke consequenties uit de historische gebeurtenissen getrokken moesten worden, toen de feitelijke hoofdpersoon Brutus de rekening gepresenteerd moest worden, toen Shakespeare's politieke boodschap van het geweld dat niet anders dan ge weld kan baren, verkondigd moest wor den, toen schoot de voorstelling van dit stuk, dat nu niet langer door spannende gebeur tenissen en boeiende kijkspeleffecten over eind werd gehouden, ernstig tekort. ALLE VERTOLKINGEN die men te zien kreeg waren dienovereenkomstig: glad, vaak knap, maar uit één stuk, zonder diep te. De Caesar van Richard Flink was een ijdele De Gaulle, maar zonder de resten .van grootheid van de vermaarde veldheer; de Brutus van Johan Schmitz was een braaf man, met veel gevoelvolle lyriek, maar niet de gecompliceerde ziel, die Advertentie DE AFDELING BEVERWIJK van de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst en van het Nederlands Bartók Genootschap hebben, verenigd in een corganiseerd. Dit idealistisch streven, verleden jaar een Bartókdag te Beverwijk g iaat hebben beide instanties wederom een Bartókdag tot stand kunnen brengen, die zaterdag gehouden kon worden in het Kennemer Theater en waarop een klein auditorium van Bartók-vrienden geconfronteerd kon worden met enkele instru mentale en vocale werken van de vereerde Hongaarse meester. TIJDENS EEN middagconcert, verzorgd door het echtpaar André en Diane Gertler en ook op het concert, dat des avonds ge geven werd door het Nederlands Kamer koor, heeft men zich kunnen concentreren op muziek van Bela Bartók, die een over vloed van musische ervaringen kon schen ken, waarvan vele als nieuwe openbarin gen, zelfs voor ingewijden bijzondere ver rassingen betekenden. Achttien jaar geleden, op 26 september 1945, overleed Bela Bartók te New York. Nog te kort is de periode, die sindsdien verlopen is, geweest voor het oplossen van alle problematiek van zijn muziek. Veel duistere fragmenten bevat zij en merk waardige klankeffecten, opgeweld uit de mysterieuze bron van een subjectief ge richte inspiratie. De wisselvallige impulsi viteit der gevoelsuitingen wijzen op een zeer veranderlijke emotionaliteit, die in de veelheid van gedifferentieerde klanken en in de zeer gevarieerde ordening daarvan, een medium tot expressie vond. Bartóks muziek is persoonlijk ook met de verwer king van allerlei invloeden, zoals die van oude volksliederen en van de muziekcul tuur van verschillende beschavings-perio- den. De voorwaarde tot contact met zijn werken wordt in eerste instantie bepaald door een puur muzikale benadering. En dan kan dit contact inniger worden door in de klank een bewogenheid te ontdek ken die, herkend als een eigen ervaring, ons kan ontroeren. OP DEZE TWEEDE Bartók-dag hebben de violist André Gertler en de pianiste Diane Gertler dit innige contact tot stand kunnen brengen met magistrale vertol kingen van Bartóks eerste en de twee so- jiates voor viool en piano. Beide werken werden met een nimmer verflauwende muzikale spanning, in een rijk genuan ceerde klank en met een voortrfeffelijke beheersing van de zeer veel eisende speel- lechniek uitgevoerd in een zeldzame in- 'erpretatie-eenheid. Onvergetelijk werd op ^eze muziekmiddag, waarop de zin van -*e Bartók-dag zo treffend tot uitdrukking verd gebracht, de voordracht van de So- ate voor viool-solo door de violist André "ertler. De violist gaf van dit meester werk een vertolking, die getuigde van een •olkomen vereenzelving met de geest van de sonate, die in haar vier delen een klas sieke "schoonheid besloten houdt. OP HET CONCERT, dat het Nederlands, Kamerkoor des avonds onder leiding van zijn dirigent Felix de Nobel gaf, werd aan de intentie van de Bartók-dag niet conse quent gevolg gegeven. Het programma ver meldde drie bewerkingen van Hongaarse volksliederen en vier van Slowaakse volks liederen van Bela Bartók. Verder bevatte het echter liederen van Kodaly, Anthon van der Horst, Johan Wagenaar, Piet Ket ting, Alexander Voormolen en Sem Dres den en drie volksliedbewerkingen door Fe lix de Nobel. Deze groep vertegenwoor digde weliswaar artistiek verantwoorde muziek, maar voor een Bartók-dag was zij misplaatst. Voor de vertolking van de koorliederen van Bartók door het Neder lands Kamerkoor kon men terecht grote bewondering hebben. De grote moeilijk-, heden van deze muziek werden, ondanks de tegenwerking van een funesthoge tem peratuur op het toneel, („Het is hier om te stikken", riep De Nobel in wanhoop uit), prachtig overwonnen, zodat het eigen we zen van deze karakteristieke liederen voortreffelijk belicht werd. De Bartók-dag werd ingeleid door een welkomstwoord van wethouder A. J. Her mes, dat in het bijzonder werd gericht tot de gezant van Hongarije en tot de Hon gaarse, thans in Amerika wonende diri gent Tibor Serly, die als eregast aanwe zig was. P. Zwaansivijk In het Stedelijk Museum te .Schiedam heeft de wethouder van Culturele Zaken mr. M. J. M. van Kinderen vrijdag drie prijzen uitgereikt op de Salon der Maas steden 1963, voor kunstenaars uit de Maassteden. De salon wordt dit jaar voor het eerst gehouden. De prijzen, elk groot 300 gulden, werden gewonnen door de Rotterdamse kunstenaar Ed van Zanden voor een inzending van drie litho's, door de Dordtse kunstenaar Bouke IJlstra, voor zijn schilderij „Ruimte vaart" en door de Rotterdamse kunstenaar Matthieu Ficheroux. Er waren in totaal 456 inzendingen, waarvan er 61 uit zijn gekozen voor expo sitie. De Salon der Maassteden is tot 9 decem ber geopend. Robert de Vries, Richard Flink, Steye van Brandenberg en Johan Schmitz in „Julius Caesar" van Shakespeare. Shakespeare te raden geeft. Rob de Vries zette een vitale, sympathieke Marcus An tonius op het spreekgestoelte maar niet de handige volksmenner die bij het dubbel zinnige karakter van dit personage be hoort. Cassius werd door Steije van Bran denberg als een intrigant met bravoure ge speeld, zonder het ziekelijk jaloerse van de geslepen intellectueel die Caesar met angst vervult. De beide vrouwenrollen werden goed, maar ook wat te plechtsta tig en ietwat koelbloedig gespeeld door Josephine van Gasteren als Portia en An- net Nieuwenhuyzen als Calpumia. VAN DE ZEER talrijke kleinere rollen moet Piet van der Meulen als een smeuïge schoenlapper genoemd worden evenals Eric Schneider die voldeed als volkstri buun en als Artemidorus maar die als veldheer Octavianus met een soort behaag zieke hoofsheid te kort schoot. Ook Hans Culeman, Wim Hoddes en Robert Sobels droegen waardevolle rollen bij in een voor stelling die overigens vooral na de pauze teveel tekort schoot om er de goede ele menten uit het eerste deel mee te kunnen redden. Misschien dat de opvoering van de musical „Kiss me Kate" naar Shakespeare's „Getemde Feeks" een revanche voor Rotterdam zal betekenen. Hans van den Bergh Achtennegentig schrijvers hebben gedon gen naar de vele duizenden guldens die de Amsterdamse uitgeverij Kosmos had inge zet voor de „Eerstelingen-prijsvraag", de K.E.P., waarvan zaterdag in Laren de prfjs- utireiking plaatsvond. In de jury hadden zitting Jan Mens (aan wie 25 jaar geleden voor het laatst, de Kosmos-prijs werd uit gereikt), Jan Willem Hofstra, Cornelis Jan Kelk, de Vlaming Jan Walravens, en als voorzitter Willem Brandt. De heer J. de Ridder (Antwerpen) werd voor zijn „Pen- sdoenihuis in de galg" bekroond met de hoodprijs; 3.000,„Het vierkant" van de Gents-Brugse Frans Smets kreeg de derde prijs: 1.000,De Bussumse Jacqueline H. Doom kreeg voor haar „Grote mensen dromen niet" de tweede prijs: f 2.000, De heer Louis Schutte uit Den Haag ver wier voor zijn „Rene" een eervolle ver melding. De vier auteurs ontvangen boven dien een contract voor de uitgave van het bekroonde werk. Het ligt in het voornemen van de uitgevers deze K.E.P. 1963 in de volgende jaren te continueren. In het Prinsenhof in Delft wordt van 9 november af de tentoonstelling „De Hu genoten in de Nederlanden" gehouden. Veel In het Prinsenhof zal dan herinneren aan Frankrijk in vroeger dagen. Uit de Nederlandse archieven en musea zal in nauwe samenwerking met de Franse ar chieven en musea een schat van authen tieke documenten en manuscripten wor den tentoongesteld, zoals de Confessio Bel- gica en het Edict van Nantes. Verder portretten van onze stadhou ders: van Willem de Zwijger tot Willem V, van Franse koningen afkomstig uit het Louvre en Versailles, waaronder een portret van Lodewijk XIV op 25-jarige leeftijd, geschilderd door Henri Testelin, directeur van de Academie van Beelden de Kunst, destijds als refugié in Amster dam. Naast deze culturele manifestaties zal de tentoonstelling ook zoveel mogelijk la ten zien van de economische kor.sekwen- ties van de komst van de Hugenoten naar naar Nederland: portretten enzovoorts van handelaars, fabrikanten van klokken, waaiers, papier, goudsmeden, wijnimpor teurs. In de zeventiende eeuw zijn uit de stad Bergerac veertigduizend mensen ge- emigreerd, waarvan dertigduizend naar Nederland. Omstreeks 1774 waren op veer tien wijnkopers in Amsterdam elf Huge noten, waarvan negen uit Bergerac. De komst van de Hugenoten is dan ook niet alleen een belangrijke zaak geweest voor het protestantisme, maar heeft ook uit economisch oogpunt veel invloed gehad. KF.RKCONCERT IN HAARLEM-NOORD. Schotens Christelijk Gemengd Koor geeft dinsdag 12 november een concert in de Immanuëlberk aan de Van Egmond- straat. Aan deze uitvoering werken mede: Emmy van Eden, vleugel; Pieter de Jong, orgel, en Paul Hofstede, bas. Het geheel staat onder leiding van Geert de Boer. 1? TWEE LEDEN van het comité Ten toonstellingen Bloemenheuvel", de heren H. Vogelesang uit Overveen en D. P. H. Wentzel uit Aerdenhoui, hebben het ini tiatief genomen om van zaterdag 23 no vember tot en met zondag 15 december in huize „Bloemenheuvel", Bloemendaalse- weg 158 in Overveen een kunstmarkt te doen houden. „Als dit slaagt, hopen wij een dergelijke markt omstreeks deze tijd, voorafgaande aan de feestdagen tot een jaarlijkse traditie te maken," aldus de heer Vogelesang tijdens een persbijeenkomst die hij zaterdagmorgen in de directeurs kamer van de M.M.S. ,,'t Kopje" hield en waar hij tezamen met de heer Wen tzel doel en opzet van deze kunstmarkt uiteenzette. DE BEDOELING VAN de initiatief nemers is werk van zowel oudere be kende alsook jongere grafici en schilders, (Van onze correspondent) LONDEN Het Nederlandse Dansthea ter uit Den Haag heeft de afgelopen week zijn debuut in Engeland gemaakt met een reeks voorstellingen in de noordoostelijke industriestad Sunderland. Dit optreden, waarvan wij toevallig getuige waren, was een groot succes omdat de nationale pers ondanks deze verafgelegen plek er ruime aandacht aan heeft besteed en het ensem ble veel lof toegezwaaid. De „Times" noemde het ballet „Klaar af" van Duke Ellington-Hans van Manen in vergelijking met het vooral klassiek ge oriënteerde Nederlands ballet in Amster dam en prees het meer creatieve karakter van de Haagse Groep en het technische aanpassingsvermogen ten opzichte van de verschillende soorten van idioom klas siek, acrobatisch, jazz en modern en verder de bewonderenswaardige training en homogeniteit van de dansers. De „Times" zegt dat dit geen gezelschap van virtuozen is en dat het afgezien van Tetley een overheersende danspersoonlijkheid mist. Alles werd echter zuiver en eerlijk gedaan „en de groep is dan ook zonder twijfel een van de weinige krachten, welke op het al te braak liggende terrein van het Europese ballet, meetellen", aldus het blad. De uitslag van het jazzconcours-1963, georganiseerd door de Haagse Jazz Club in de Kurzaal te Scheveningen, zaterdag middag en -avond, is als volgt: Oude stijl: eerste prijs The Dixie Dis ciples o.l.v. G. Alma uit de Zaanstreek; tweede prijs The Lion Hill Jazz Men o.l.v. Karei Fray, Den Haag. Moderne stijl: 1. Trio Jack van Poll, Roosendaal; 2. trio Arnold Klos, Heem stede. De door de organisator Wouter van Gooi ingestelde wisselbeker voor het hoogst behaalde aantal punten kwam in handen van pianist Jack van Poll. De prijzen, beschikbaar gesteld door het Anjerfonds Den Haag, werden uitgereikt door de heer J. C. van Duynen van de afdeling kunstzaken van de gemeente Den Haag. De jury bestond uit de heren Wybe Buma, Wim Kolstee, Ruud Kuyper, Ton van der Horst en Harm Mobach. die nog aan het begin van hun carrière staan, in „Bloemenheuvel" te exposeren. Het publiek kan de tentoongestelde werken (voornamelijk grafiek en daarnaast ook tekeningen) kopen tegen prijzen, die variëren van een rijksdaalder tot honderd gulden. Voor iedereen is dus gelegenheid tegen een redelijke prijs in het bezit te komen van een ets of tekening, bijvoor beeld als Sinterklaas- of kerstgeschenk. Bovendien kan iederen bezoeker(ster) het gekochte werk dadelijk mee naar huis nemen en men hoeft dus niet te wachten tot de expositie is afgelopen. Het te expo seren werk wordt door deskundigen ge selecteerd. Zo komen er etsen, tekeningen en ook enige olieverfstudies van wijlen de schil der A. Miolée (in 1961 overleden) te*han- gen; etsen van Dirk Harting uit Heem stede, oude prenten van Gavarni (een oudere tijdgenoot van Daumier), litho's van Steinlen, onder meer uit „Gil Bias" en foto-lithografisch werk van Jan Toorop, onder meer diens beroemde prenten, die hij in Gouda in de kaarsenfabriek maakte, alsmede werk van de Zandvoortse schil der C. Nierop. De werken van Gavarni, Steinlen en Toorop zijn afkomstig uit de collectie N. Schrier uit Haarlem. OOK WERK van eigentijdse kunste naars zal er tijdens deze expositie te zien zijn, zoals litho's van Emiel Puettman en mejuffrouw Riekje Wesseling, beiden uit Amsterdam, alsmede grafisch werk van Flip van der Burgt, die enige tijd geleden met succes in „Bloemenheuvel" zijn werk toonde. Langs de wanden van de diverse expositiezaaltjes zullen bovendien mappen worden neergelegd, die nog enkele hon derden prenten zullen bevatten, waaruit de bezoekers nog een keuze zullen kunnen maken. Eventuele aanvulling van de geëxpo seerde werken de initiatiefnemers hopen dat er de eerste week al veel van de hand gaat is ook nog mogelijk. Rest nog te vermelden, dat iedere be- zoeker(ster) als bijzondere attractie gratis een suggestieve prent ontvangt, afkomstig van de kalender die de graficus Dick Went zel maakte van zijn reisindrukken uit Spanje. HET COMITÉ hoopt dat zeer veel vol wassenen èn jongeren deze kunstmarkt zullen bezoeken, die op zaterdagmiddag 23 november om drie uur door de heren Vogelesang en Wentzel in een samen spraak geopend zal worden en die tot en met zondag 15 december dagelijks van tien tot vijf uur en zondags van twee tot vijf uur voor het publiek toegankelijk zal zijn. Er wordt nagegaan in hoeverre met be scheiden middelen meer Haarlemse bijge dragen aan het Holland Festival te ver wezenlijken zijn. Dit delen burgemeester en wethouders mee in de memorie van antwoord. Er wordt tevens op gewezen dat buiten het orgelconcours andere mu zikale kunstuitingen, alsmede manifestaties op het gebied van de beelden kunst, de film en het toneel een te grote extra uit gave voor de gemeente gezien de hui dige financiële situatie met zich mee zou brengen. Derhalve kan slechts bekeken worden in hoeverre men iets met beschei den middelen kan doen. Volgens de VARA-omroepster kwam men er bij deze omroep wel heel laat achter, dat een film, die onder regie van Jan Leyendekker werd gemaakt over het boksen, niet geschikt was voor plaat sing in de sportrubriek van het ook door zeer veel kinderen bekeken zaterdagmid dagprogramma. Dit vonnis, g«veld over een met enige ophef aangekondigde uit zending, getuigde hoe het ook zij van verantwoordelijkheidszin. De tijd, die 's avonds voor de in Ame rika populair geworden accordeonist-ar rangeur Mat Mathews uitgetrokken was, was bepaald te kort. In allerijl moest de omroepster wat van de carrière van de ze musikus vertellen, opdat hijzelf „ef- fe gauw" een paar nummertjes kon spe len. Wij hadden liever uit ZIJN mond wat meer over zijn succesvolle loopbaan in de Nieuwe Wereld gehoord. Opvallend sterk was de rolbezetting van de daaropvolgende thriller „Moord, zou ik zeggen" van de Engelse schrijver An thony Gilbert. Het was jammer, dat dit stuk onder regie van Eimert Kruid hof knap op het scherm gebracht in ieder geval één zeer zwakke plek heeft: de behandeling, die Alice Hunter onder gaat in het ziekenhuis (hoe kon men daar eraan meewerken, dat zij voor verder herstel naar een door haar verafschuw de vrouw ging?). Zo'n onlogische wen ding zou zelfs de spanning van het knap ste griezelverhaal breken. Mies Bouwman, eens KRO-omroepster, vervolgens AVRO-medewerkster, is thans met haar man, Leen Timp neergestre ken op de VAR A-zuil, teneinde een zeer belangrijke rol te spelen in de Neder landse imitatie van het Britse top-pro- gramma „That Was The Week That Was". In de eindscène van deze uitzending na men Miljoenen-Mies en Rinus Ferdinan- dusse (thans grappenfabrikant bij de gra tie van de politiek) de plaats in van een wat verveeld, op het leven uitgekeken echtpaar, dat het allemaal maar „zó-zó" vond. Afgezien van het' feit, dat deze scène zeer dilletantiscH gespeeld was, manifesteerde dit tweetal aldus een over schatting van zichzelf en een minachting voor de t.v.-kijker, die ons nog* beter de den begrijpen hoe de eerste aflevering van deze serie in plaats van satirisch zo grof en ergerniswekkend kon worden. Ge zien de wat brutale titel „En zo is het toevallig ook nog eens een keertje" ver wachtten wij beslist geen fijne Engelse spot; wat wij wel te zien en te horen kregen, deed ons hier en daar zo onmo gelijk grof en dom aan, dat wij weer eens naar de telefoon grepen en allerlei kijkers vroegen, hoe zij het gevonden hadden. Qua godsdienstige en politieke overtuiging, qua ontwikkeling en milieu liepen deze mensen, jongeren en ouderen, ver genoeg uiteen voor een algemeen oordeel. Merkwaardig' was, dat hun door snee-mening uitstekend weergegeven word in de critiek van een medicus, die zelf een scherpzinnig schrijver (kinderver halen, cabaretliedjes, wetenschappelijke propaganda etc.) is. In telegram-stijl vatte deze dokter, een vrij denkend, vooruitstrevend man van middelbare leeftijd als volgt zijn kritiek samen: „Ze zijn hier nog niet ver genoeg voor zo'n programma; wie satirisch wil zijn, moet weten wat hij weg moet laten, moet grofheden mijden; het werd weer slap Hollands geklets, waarbij men de kool en de geit spaarde en toch rot wilde doen- Ferdinandusse vond ik bijzonder zwak; hij lijkt me leeg. Zure melange van Sin terklaas en Franco-regime werd bepaald minderwaardig door het „grapje" op NEDERLANDS KAMERORKEST Onder leiding van dirigent Szymon Gold berg is het uit 21 musici bestaande Neder lands Kamerorkest van Schiphol naar Londen vertrokken. In de komende twee weken zal het in Engeland twaalf concer ten geven en bovendien voor de Britse televisie en radio bandopnamen laten maken. Op het programma staan concer ten in de Royal Festival en de Wigmore Hall van Londen, alsmede concerten in diverse plaatsen rondom Londen, zoals Oxford en Croydon en voorts in het meer noordelijk gelegen Leeds. DE PIËTA VAN MICHELANGELO Paus Paulus VI heeft toestemming verleend voor het verzenden van de Piëta van Michelangelo naar New York. Het beeld zal in april 1964 met het Ita liaanse schip „Cristoforo Colombo" van Genua naar de Verenigde Staten gaan. Het zal daar de voornaamste blikvanger zijn op het Vaticaanse Paviljoen van de wereldtentoonstelling. De paus zou zijn toestemming hebben gegevens tijdens een audiëntie die hij verleende aan Thomas J. Deegan jr., voorzitter van de tentoon stelling, Francis kardinaal Spellman uit New York en bisschop Bryant J. McEnte- gart van Brooklyn. Concert in Santpoort. Het Kennemer Vrouwenkoor en het Santpoorts Hervormd Koor, geleid door respectievelijk mejuf frouw Annie Schoen en J. Theo Wester- daal geven op 12 november a.s. (aanvang 20 uur) een concert in hotel „De Weyman" aan de Hoofdstraat in Santpoort-Noord. Solistische medewerking verlenen'de altis- te Riek MantjeCoppée en de pianistes Annie Schoen en Jeanne van Asselt. Het programma vermeldt werken van onder meer Sweelinck, Benedetto Marcello, Viot- ta, Brahms en Julius Röntgen. Zangersavond te Haarlem. De ring Aalsmeer van de Chr. Kon. Bond van Zang en Oratoriumverenigingen hoopt op dins dag 12 november een zangersavond te houden in de Verlosserkerk aan de Gen. Spoorlaan te Haarlem-Noord, aanvang acht. uur. Medewerking verlenen een ze vental gemengde koren uit Haarlem en omgeving, de bariton Jan Hulsbos en de organist Steef Oosterbeek. (Koor, solo en samenzang). Toegang vrij. paus Joannes, een groot man, die niets met Franco op had. Speldeprikken aan het adres van het koningshuis zeker ook niet fijn. Het was praktisch alleen vervelende grapjes maken ten koste van anderen. Het slot, waarbij men zich probeerde te dek ken, was helemaal waardeloos. Ik heb echt „met de pest in" zitten kijken." Graag stel ook ik mij achter dit onver bloemde kritiekje op een onbehouwen pro gramma, waarmee Mies, thans gehuld in de rose blouse van Herman Wigbold c.s., zeker'geen beste beurt heeft gemaakt. Wilde de VARA zaterdagavond met dit programma eens lekker de waarheid zeg gen in de stijl van de „angry young men", even quasi-modern trachtte de KRO zon dagavond te zijn met het loer-kamera- programma „Kiekeboe". Dat heet dan: het leven betrappen. Hoe ondeugend Ted dy Scholten ook deed, het werd een wat onbenullig, quasi-leuk programma, waar bij men ten onrechte 'uitging van de ge dachte, dat het voor de kijker „eten en drinken" is anderen voor schut te zien staan. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Programma-overzicht. Aansluitend: lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymna stiek. 9.10 De Groenteman. 9.15 Klassieke grammofoonmuz. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht in strumentaal ensemble en zangsolist. 12.20 Regeringsuitzending: voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Johan Willem Frisokapel. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.30 Ba riton en piano: klassieke en moderne lie deren (stereofonische uitzending). 16.00 Voordracht. 16.15 Licht instrumentaal en semble. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Lichte grammofoonmu ziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Pianospel: lichte muziek. 18.30 Radio #Volks-Universiteit: Wijsgerig Perspectief - II, door prof.dr. G. A. van Peursen. 19.00 Voor de kinde ren. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Frag menten uit de opera Adriana Lecouvreur (gr). 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Revue. 21.00 Dodelijke vergiften in en om ons, wetenschappelijk programma. 21.30 Metro- pole orkest. 22.00 Pianorecital: klassieke muziek (stereofonische uitzending). 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualitei ten en beursberichten. 23.00 Modern to neel, maandelijkse rubriek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. '7.30 Strip voor de jeugd. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor dé kleuters. 10.15 Klassieke orkestmuziek (gr.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan voor uit, praatje. 12.00 Angelus. 12.04 Volks- zangweek 1963. 12.30 Mededelingen t.b.v land- en tuinbouw. 12.33 Wij van het land, programma voor de boeren. 12.45 Platen- nieuws. 12.55 Katholiek nieuws of actua liteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Wissewassen.licht programma, (her haling van zondag jl.). 14.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.20 Voordracht 15.40 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voorrang, gods dienstig programma. 17.00 Voor de pad vinders. 17.15C Voor de jeugd. 17.45 Gram mofoonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending: Waar is mijn vaderland - I, door Ray- mundo Debrot. 18.00 Voor de jeugd. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialis tische Partij: Hoe staat het nu met de in- ternatiqnale spanning? Tot U spreekt prof. dr. J. de Graaf. 18.30 Licht instrumentaal ensemble. 18.50 En nu mijn geval, vragen- beantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actua liteiten. 19.30 Lichte orkestmuziek (gr.). 19.45 Volkszangweek 1963. 20.00 Kameror kest: klassieke muziek. 20.30 Fluit en pia no: hedendaagse muziek. 20.55 Omroep orkest en solist: klassieke en moderne mu ziek. 21.40 Vocaal dubbel-kwartet: oude muziek. 22.00 De zingende kerk, muzika le lezing over kerkmuziek. 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd.een keuze uit woord, zang en dans van elders en anders. 23.10 Licht orkest en solisten. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Hammond orgelspel. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Duitse les. 16.24 Kamermuziek. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Dixielandmuziek. 19.50 Klankbeeld. 20.00 Hoorspel. 21.15 Jazzmu ziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Klankbeeld met muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Musical. 23.55 Nieuws. VOOR MAANDAG IKOR: 19.30-19.45 Logboek, jeugdpro gramma over de bijbel. 19.45-20.00 Ken merk, het magazine van de kerken. NTS: 20.00-20.20 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke partijen - K.V.P. 20.30 Die letzte Brücke, Duitse speelfilm. 22.10 Trois heures -en route, Russische speel film. 22.35-22.40 Journaal. VOOR DINSDAG NTS: 14.00-14.25 Schooltelevisie over de Belgische Kempen. NCRV: 19.30 Film kader: bespreking van films. 19.55 Het manneke. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo: actualiteiten. 20.35 De auto van a tot o, film. 21.00 Geheime briga de (Ghost Squad), televisiefilm. (5). 21.50 'n Liedjes met Caroline: lichte muziek. 22.10 Verborgen schatten, film. NTS: 22.20- 22.25 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 5