Het Brabants Orkest in Haarlem te gast C. J. E. D1NAUX 65 JAAR 1 PECTORAAL 1 ƒ6,50 DE PROGRAMMA'S Gecombineerd concert te Santpoort Zangersavond in de Verlosserkerk Ned. Dans Theater in Londen uitgenodigd NEGEN MUZEN Beroemde brieven in Londen verkocht Entre Noes OENSDAG 13 NÓVEMBÉR 1963 P. Zwaanswijk Jös de Klerk P. Zwaanswijk „De Vergeten Medemin- naar"in Heemstede De moeilijkste weg van de kritiek Ton Neelissen II after shave lotion Televisiediscussie over paranormale genezers tk W nabeschouwingen Gevarieerde avond J. Damshuizer Film „Frans Hals1' in San Francisco bekroond NIEUW! Voor de feestdagen 'n glaasje wijn 'n sigaar gezelligheid De radio geeft donderdag T elevisie programma HET DERDE CONCERT in de dinsdagserie van het N.Ph.O. werd gisteren verzorgd door het Brabants Orkest, onder Hein Jordans. Dit betrekkelijk jonge ensemble, in 1949 begonnen als een bescheiden kamerorkestje en geleidelijk uitgegroeid tot een orkest van tachtig spelers, kan reeds bogen op een respectabele staat van dienst, in de eerste plaats in de provincie Noord-Brabant, waar het een cultureel vormende taak heejt, die het eeuwenoude isolement van het land van Hertog Jan heejt doorbroken, doch dat ook buiten de grenzen van het afgebakend terrein van zijn werkzaamheden met succes laat blijken wat er daar in Nederlands Brabant aan het groèien is. De Noordlimburger Hein Jordans heeft er zich voor ingezet en de merkwaardige resultaten pleiten voor zijn energie, zijn muzikaliteit én zijn vakbekwaamheidHet Brabants Orkest is zijn werk. Heerlijk zo'n cultuur factor op te bouwen en het groeiproces gelukkig te zien gedijen. DE HOOFDSCHOTEL van het pro gramma van het gastorkest bestond uit, de Derde van Bruckner, de aan Wagner opgedragen d-moll, waarmee wijlen Toon Verhey hier indertijd zijn entree maakte, en waarvan velen zich nog diens sugges tieve vertolkingen met ons toen nog zo veel kleiner bezet 'orkest zuilen herinne ren. Een symfonie van muzikale bergen en dalen. Velen vinden haar te lang, wat trouwens voor alle werken van Bruck ner geldt. En het mag dan waar zijn dat in dat machtige symfonisch oeuvre de contrasterende elementen (ik sprak hier boven van bergen en dalen) meestal los van elkaar staan; maar dat de construc tie onoverzichtelijk zou zijn, zoals soms ook al eens beweerd wordt, kan ik niet toegeven. Bruckner voert veel bouwma teriaal aan, maar het is allemaal van prachtig gehalte, het wordt logisch ver werkt en de componist weet de gedul dige toehoorder constant te boeien. Hij geeft geen raadsels op en zijn problemen zijn uitsluitend zuiver muzikale. Wat een verschil rryri zijn leerling Gustav Mahler, die zich pijnigde met te zoeken naar het verloren paradijs, terwijl de primitieve Bruckner vrij van complexen op niets be dacht was dan op mooie muziek maken, muziek die verheven of vrolijk, maar nooit tragisch is en een geduldig beluis teren dubbel en dwars waard. •WE KREGEN van de d-moll-symfonie een lyrisch doorleefde interpretatie te ho ren, meermalen echter wat onevenredig in de klankverhoudingen, vooral van het vrij sterke koper, tegenover „strijk" en „hout". Het koraal in Fis in IV bij voor beeld, dat men zich kan voorstellen als gespeeld met de tongwerken van een ro mantisch orgel met half gesloten kas, dus als verwijderd effect, gehoord tegen het speels contrapunt in de strijkers, miste daardoor zijn werking. Blijkbaar kon dit geweten worden aan een niet vertrouwd zijn met de subtiele akoestiek van de Advertentie BAND blauwe busie voor HET KENNEMER Vrouwenkoor en het Santpoorts Hervormd Koor hebben dins dagavond in Hotel „De Weyman" te Sant poort gezamenlijk een concert gegeve met een programma, waarvan de samen- Stelling uitdrukking gaf aan een verheu gend streven om ook. met de keuze van artistiek verantwoorde composities deze kooruitvoering op een belangrijk niveau te houden. Van deze composities zou ik gaarne Psalm 122 van Jan Pieterszoon Sweelinck, „Das Ende des Gerechten" van Johann Gottfried Schicht willen noe men, die door J. Theo Westerdaal, diri gent van Santpoorts Hervormd Koor, wa ren gekozen en verder de bewerkingen Vdn negro-spirituals en koorliederen van Brahms, die de dirigente Annie Schoen met haar Kennemer Vrouwenkoor voor deze avond had voorbereid. TWEE WERKJES voor vrouwenkoor van Julius Röntgen: „Wat de sneeuwvlok ken zingen" en „Lof Gods" blekèn nogal uit de tijd te zijn, maar met de ^andere composities kon het Kennemer Vrouwen koor een verdienstelijke indruk maken, behoudens dan een te veel aan vibrato van enkele stemmen, dat het verkrijgen van een homogene koorklank niet eenvou dig maakte. Fris klonken toch de stem men in de werkjes van Röntgen en leuk was de uitvoering van „FRragen", een geestigheid-uitschieter van de zwaarmoe dige Brahms. Dat Santpoorts Hervormd Koor behoorlijke stemmen hééft hoorde men bij voorbeeld aan de vertolking van „Schoon lieveken", een frisse voordracht, die bovendien getuigde van de goede uitspraak-beginselen, die dirigent Wester daal hier in praktijk heeft kunnen bren gen. Daarvan profiteerden ook de uitvoe ringen van onze beroemde „Zilvervloot" van J. J. Viotta en van het politieke spot liedje „Onze Patriotjes", waarbij de zan gers van het koor als vocale trommelsla gers ware „professionals" bleken te zijn! De pianiste Jeanne van Asselt toonde zich als begeleidster van de koren een be trouwbare muzikale steun. MEVROUW Riek Mantje-Coppée werk te aan het concert mede als alt-vioolso- liste. Zij liet haar donker getimbreerd snareninstrument zingen in de brede can- tilènes van oude 18e eeuwse muziek en in romantische werkjes van Schumann en Goedike, en met vaart klinken bij de voordracht van een bewegelijke Etude van Kabalewski. Annie Schoen was haar hierbij, nu als pianiste, tot een vaardige, vólgzame partner. Zij begeleidde ook de klankrijke uitvoering van de koraal-can tate „Lof zij de Heer" van F. Pijlman door beide koren tezamen aan het slot yan de avond onder leiding van dirigent Westerdaal. Hein Jordans Haarlemse concertzaal, wat niet verhol pen kon worden door het gordijn van het orgel als geluiddempende achtergrond van de kopergroep te laten dienen. Trou wens reeds in de ouverture „Die Ge schopte des Prometheus" van Beethoven, waarmee het programma geopend werd. had de klank van het orkest iets wat net over het ons zo vertrouwde peil ging; en dit niet alleen wat het koper betreft. Maar daar bleef het evenwicht tenminste bewaard. Het kan hier ideaal klinken, maar men moet er op ingesteld zijn. ALS SOLISTISCHE medewerker was er Theo Olof, die Mozarts vioolconcert in A met de cadenzen van Joachim vertolkte. Nog zo'n muziek zonder problemen, maar dan bovendien een wonder van eenvoud, van innigheid, van schalksheid en koket te gratie. Een argeloos meesterwerk zon der andere bedoelingen dan muziek te zijn „pour faire plaisir". Olof speelde het ook zo dat al deze eigenschappen verruk kelijk tot hun recht kwamen. We mogen Hein Jordans danken voor zijn bezielde en vaardige directie en zijn Brabants orkest loven om zijn paraat heid. Het publiek heeft het aan hartelijke instemming niet laten ontbreken. HET IS EEN goede gewoonte van de Koninklijke Bond van Christelijke Zang en Oratoriumverenigingen om van tijd tot tijd aangesloten koren op te roepen hun medewerking te geven aan een zogenaam de „zangersavond". Het behoeft geen be toog, dat deze avonden, waarop de deel nemende koren een uitnemende kans krij gen om hun prestaties onderling te ver gelijken en om, in gunstige gevallen, in drukken op te doen inzake een vernieu wing van het christelijke koorrepertoire, van grote betekenis kunnen worden voor de verbetering van de koorzang, althans wanneer het effect van een in deze zin verkregen wenk niet door star conservatis me of vernieuwingsvrees wordt geneutra liseerd. BIJ DE MANIFESTATIE, die dinsdag onder leiding van het bestuur van de ring Aalsmeer van de bond in de Verlosserkerk te Haarlem-Noord tot stand kwam, heb ik mij niet los kunnen maken van de indruk, dat dit conservatisme nog te veel de chfis telijke koorzang beheerst, veelal tot een kwijnend bestaan dwingt en vooruitstre vende koordirigenten machteloos maakt. Meer vertrouwen van de koorleden in de werkelijk muzikale intenties van goede di rigenten 'zou al van zeer gunstige invloed op het gehalte van de koorzang kunnen worden. Bij deze zangersavond heeft men kunnen constateren, afgezien nog van het peil van de uitvoeringen, hoe bijvoorbeeld een „Agnus Dei" van Leo Hassler, Psalm 42 van Claude Goudimel en in zekere zin ook Psalm 118 in een bewerking van E. Wettig-Weissenborn zich door 'n groter kunstzinnige waarde konden onderscheid den van een lied als „De zon schijnt in mijn ziel vandaag" of van een werk van Anderson op de tekst van het „Onze Va der". VAN DE uitvoeringen frappeerden er enkele door een verzorgde, welluidende koorklank. Speciaal wil ik dan de vertol king van Palm 118 door „De lofstem" uit Badhoevedorp noemen en de voordracht van het „Oogstlied" door de christelijk ge< mengde zangvereniging „Hosanna in Ex- celsis" uit Haarlemmermeer. De goede indruk van de frisse klank van de vrou wen- en meisjesgroep van de Heemstèedse Christelijke Gemengde Zangvereniging werd wat benadeeld door een te open klank van de mannenstemmen. Over het algemeen bleek een voortdu rende aandacht voor een gave toonvor- ming, aangepast aan het beschikbare stemmengehalte, noodzakelijk ên daar naast ook voor een duidelijker articulatie en voor de bevrijding van de koren van de uitingsschroom, die nog te veel uitvoe ringen te weinig overtuigend deed zijn. Het zijn kostbare ervaringen, die deze zangers avond (waaraan overigens veel meer zan geressen dan zangers deelnamen!) heeft op geleverd. Mogen zij bijdragen tot nog meer verheffing van de Christelijke koor zang in ons land! Meer dan 25.000 Haarlemmers hebben in de afgelopen wéken de geheel in Haarlem en Heemstede opgenome'il nièü'We NederQ landse speelfilm ..De Vergeten Medemin naar" met Henk van Ulseri in de' hoofd rol gezien. Gebleken is echter, dat nog vele men sen uit Haarlem en omstreken de film wil len zien. Van vrijdag 15 november a.s. af krijgen zij daartoe de gelegenheid in het Mingrva-theater te Heemstede. ONZE LITTERAIRE médêwêrkèr C. J. E. Dinaux is vandaag 65 jaar ge worden. Zoildag is hij in lieerde, waar hij een prachtige oude boerderij be woont die hij „Orplid" genoemd heeft, gehuldigd door zijn vriendenkring waar toe onder meer Pierre Dubois, mevrouw de weduwe Achterberg, Johan van der Woudê, Dolf Verspoot en Anthonie Donker zich rekenen. „Dinaux is bij die gelegenheid ook letterlijk in de bloe metjes gezet, want een enorme zak bloembollen werctzijn deel. CAREL DINAUX verzorgt voor onze bladen sinds juni 1046 de litteraire kro niek, nadat hij van 1938 tot 1942 de rubr^k „Zonderlinge levens" had verzorgd. Als criticus neemt hij in ons letterkundig leven een heel eigen plaats in, die erkenning heeft gekregen door -zijn uitnodigingen voor jurylidmaatschappen (onder andere voor de toekenning van de P. C. Hooft- prijs), voor radiolezingen, forumgesprek ken. Zijn arbeid voor de Vlamingen in on ze letterkunde heeft hem talloze vrienden bezorgd bij onze zuiderburen. De beide delen „Gegist Bestek", waarin zijn be- beschouwingen over Nederlandse en Vlaamse litteratoren zijn verzameld, kun nen zonder meer een monument van zijn taakopvatting, talent en stijl genoemd wor den. NU IN NEDERLAND, onder invloed van Engelse en Amerikaanse theorieën över de critiek, een wijziging van klimaat merk baar is die overigens tot gevolg heeft dat Du Perron en Ter Braak steeds mèer aangehaald worden.is het zinvol Dinaux' critische inzet nader te bezien. Hij is nooit gezwicht voor een zoeken naar normen voor de critiek. Zijn buitengewone eruditie en belezenheid hebben geen cri- tisch academisme veroorzaakt, dat een schijn van objectiviteit kan verlenen aan een oordeelsvorming, die principieel sub- ectief tot stand moet komen. Hij licht zijn lezers, van mens' tot. mens, in over zijn beleving aan een boek. De oordeels vorming van de criticus Dinaux is geen gevolg van zijn kennis en wetenschappe lijke gevormdheid, zij wordt er niet door bepaald al profiteert zij ervan. Zijn oor deel ontstaat op telkens andere wijze, om dat het onderwerp telkens anders is. Hij stelt zich open voor het unieke wetten- stelsel dat elk goed boek autonoom poneert. DEZE WIJZE van zich als het ware on beschreven openstellen voor telkens elk nieuw boek vergt het uiterste van de cri ticus. Dinaux gééft ook telkens het uiterste. Wie dit zolang doet als de thans jarige criticus hèêft twee gevaren moetén bezwe ren: allereerst dat van het zich ónmoge lijk maken maken door al te fel om zich heen te slaan envervolgens, daarmee sa menhangend, het gevaar van nuancever- lies, dat van de gelijkschakeling en milde gelijkmoedigheid. Beide gevaren kunnen bezworen worden door methodisch dê per soonlijk tot stand gekomen oordeelsvor ming te gaan bewijzen met de tekst zelf; kortom, niets te poneren dat niet met ré gels uit het boek bewezen kan worden. Maar de eeuwige vraag hierbij blijft of deze methode iets garandeert omtrent het oordeel, of men met deze methode niet evengoed god en de duivel kan verdedigen. DINAUX IS AAN elk zoeken naar me thodiek ontsnapt omdat zijn liefde voor het vak, en voor de lezer die hij wil in lichten. de vorm van zijn critiek be paalt. Hij heeft dus de moeilijkste, maar cok eerlijkste weg gekozen, de minst me thodische, maar ook de meest openbaren de. Hij zwakt zijn oordeel nooit af tot het restant, waarvoor in de tekst bewij zen kunnen worden ontdekt. Hij is een der weinigen die nog kunnen juichen èn verguizen. Impressionistisch? Ja, maar binnen het kader van een grote eruditie. Fxistientièle reportage? Ja, maar binnen een geschoolde waarneming van hêt tijds beeld. Hij heeft de moeilijkste weg geko zen, die van liefdevolle dienstbaarheid. Wij hopen dat hij hem blijft gaan. Schenking grafiek. Mevrouw I. van Eibergen Santhagens-Waller te Amster dam, heeft aan de Staat der Nederlanden, ter plaatsing in het Rijksprentenkabinet te Amsterdam, ten geschenke aangeboden haar gehele verzameling van 66 stuks gra fiek van prof. R. N. Roland Holst. Advertentie Fant After Shave Lotion! Heerlijk! Tintelend fris 1 Veroverend fris. Een wèl- daad voor uw huid..., méér dan een gewone after shave. Uniek, door toe passing van ALLANTOINE, de nieuwe stof, die huidbeschadigingen ongekend snel doet herstellen. Fant After Shave Lotion ook ideaal als verfrissende lotion voor middag of avond. Voor desinfektie, vooral na het elektrisch scheren. En... zuinig in gebruik. EXCLUSIEF bij uw kapper verkrijgbaar I De talrijke reacties, welke de AVRO heeft ontvangen op de uitzending die zij op dinsdag 5 november in haar rubriek „Teleyizier" heeft gewijd aan para-nor- male genezers, heeft haar doen besluiten op dit onderwerp terug te komen in een discussie, die heden woensdagavond van 22.40 tot 23.10 uur zal worden uit gezonden. Aan deze discussie zal worden deelgenomen door de heren R. Polderman, arts te Baarn, en mr. G. E. Kruseman, advocaat te Amsterdam als voorstanders en de heren prof. dr. G. M. H. Veenema, hoogleraar in de kindergeneeskunde aan de rijksuniversiteit te Leiden en dr. J. H. Lamberts, arts te Rotterdam als tegenstan ders. De discussie zal worden geleid door de heer G. Soeters, researcharts te Heem stede. Naar aanleiding van het optreden van afgelopen week in het Empire Theatre in Sunderland is het Nederlands Dans Thea ter uitgenodigd een twintigtal voorstellin gen in Londen te geven. De voorstel lingen, die in de periode mei-juni zouden moeten plaats vinden, dienen volgens voorschriften van de Engelse vakvereni gingen met orkestbegeleiding te worden gegeven, wat belangrijke financiële con sequenties met zich mee brengt. Aange zien het Nederlands Dans Theater in dê begroting voor het seizoen 1963-1964 (lus trum seizoen) geen bedrag van betekenis voor orkestbegeleiding heeft kunnen opne men, is het niet zeker of aan deze uit nodiging gevolg kan worden gegeven. Subsidieregeling kunstaankopen. Voor 1964 is 275.000 (1963: 200.000) beschik baar Voor subsidiëring bij aankopen van werken van levende Nederlandse kunste naars door particulieren, zo heeft het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen meegedeeld De verwach ting is,.dat ook dit jaar het beschikbare bedrag nog te klein zal zijn in verhou ding tót de Behoefte en het is dan ook geenszins zeker, dat op alle aanvragen die vóór 1 december gedaan moeten zijn gunstig kan worden beslist, aldus het ministerie. Hans van Manen. Hans van Manen die in oktober jongstleden bij het Ballet van de Twintigste Eeuw van Maurice Béjart in Brussel zijri „Symphony in three movements" instudeerde, heeft nieuwe uit nodigingen als gastchoreograaf ontvangen. Het ballet van de Opera van Berlijn ên het Western Ballet in Engeland, hebben hem verzocht een ballet te komen instuderen. „De hospita". De Nederlandse titel van de tweede choreografie, die John Butler bij het Nederlands Danstheater heeft ge studeerd, is „De Hospita". De muziek is van Duke Ellington, de decors zijn van Jac. Venza. De première heeft plaats op dinsdagavond 19 november in de Ko ninklijke Schouwburg in Dên Haag. Film van Britse treinroof. De grote Britse treinroof waardoor Engeland afge lopen zomer opgeschrikt Werd, zal gefilmd worden door Deense en Duitse filmers, die er een aardige winst mee hopen te ma ken. De regie zal voeren de Duitser Harald Reidl. Hoofdrolspeler is Joachim Fuchs- berger. De rest van dê róllen zal door Denen worden verzorgd. De opnamen zullen gemaakt worden op hêt idyllische eiland Lolland, ten zuiden van Kopen hagen. Voor het script zullen een roman en een kort verhaal gebruikt worden van Edgar Wallace. Anner Bijlsma in Oslo. De Nederland se cellist Anner Bijlsma heeft maandag avond in de gehoorzaal van de universiteit van Oslo, begeleid door de pianist Gerard van Blerck, een recital gegeven. Dit recital werd gehouden onder auspiciën van de gf- deling culturele betrekkingen van het Noorse ministerie van Buitenlandse Za ken. Anner Bijlsma oogstte met zijn spel grote bijval. Toonkunst Muziekschool. Op maan dag 18 november zullen de leerlingen van Muziekschool Toonkunst een uitvoering geven in de Tuinzaal van het Concertge bouw te Haarlem. Het programma ver meldt werken van Bach, Chopin, Grieg. Ravel, Honegger e.a. Behalve een curieuze reportage over een nieuwe christelijke propaganda-actie, ge baseerd op de ver ontwikkelde reklame- techniek, bracht de N.C.R.V.-rubriek „Me mo" een in woord en beeld goed uitge werkt onderwerp over een vêel werk be sparende verhuis-machine. Onder het merkteken van de N.T.S. kwam daarna de film „De Auto van A tot O" op het scherm, die conform de aankondiging een speelse fantasie bleek tt zijn; regisseur Jan van Hillo en ca meraman Jan Huyskens legden het leven van de auto vast in strelende opnamen van Amerikaanse status-sleeën en play boy-wagens, in goede rij-shots die uitste kend de hypnotische kracht van de weg en de snelheid weergaven en in mooi-ma- kabere beelden van een auto-kerkhof, ge volgd door het werk van de auto-schroot- pers, die met onweerstaanbare kracht van een carosserie een pakje metaal maakt. De wat branie-achtige Michael Quinn maakte als geheim agent Nick Craig in een nieuwe aflevering van „Ghost Squad" op aanvaardbare en afdoende wijze een bende goudsmokkelaars op de luchtlijn HongkongKarachi onschadelijk. Het feit, dat kortelings zo'n luchtsmokkelcomplot entdekt werd, maakte deze politiefilm van de Rank-organisatie nog wel zo accepta bel. Via het medium televisie, dat ontegen zeggelijk aan het leven van ontelbare ge zinnen een flink portie gezelligheid ont nam, bracht Caroline Kaart met haar mooie, warme stem en haar goéd gespeel de mijmeringen in de huiskamers de ro mantiek van een zangavondjè terug. Tot deze sfeer droegen zeker het decOr van Hannèke van der Horst, de arrangemen ten van begeleider Cor Lemairê en de regie van Willy van Hemert bij. De ge bruikelijke zaken als het kaarslicht, de Olielamp, hêt haardvuur en de herfstre gen op de ramen némen wij in dit pro gramma gaarne Op dê kóóp toe. Een lange brief van Edgar Allan Poe aan Washington Irving in 1839 geschre ven is gisteren op een veiling in Londen voor 20.000 gulden verkócht. Een brief van Abraham Lincoln uit 1860 aan Samuel Gallóway betreffende zijn be noeming voor het presidentschap en zijn voorgestelde politiek tijdens de campagne bracht 12,500 gulden op. De twee brieven werden ten verkoop aangeboden door de Amerikaanse Academie van Kunst en Letteren uit New York. De academie bood oók een brief te kóóp aan van Ludwig van Beethoven aan J. Brauchle in Wenèn uit 1815. Eén Lón- dense boekverkoper betaalde ér 12.500 gul den vóór. In deze brief stond: „Ik voel mé niet goed, maar zo gauw ik mè beter voel zal ik u een bezoek brengen. Bên verdrie tig over veel dingen. Gevoeliger dan alle andere stervelingen en gekweld door mijn slechte gehoor. In gezelschap van anderen voel ik vaak alleen maar pijn." De veiling van 180 brieven en manuscripten bracht 19,695 pond op. Op het Internationale Filmfestival 1963 van San Francisco is de Nederlandse film „Frans Hals" bekroond als de beste kunstfilm. Verder werd de Nederlandse film „Zei len" bekroond vanwege de beste fotogra fie in de categorie korte films. Advertentie ENTRE NOUS - 12 verschillende soorten wijn. Vraagt uw sigarenleverancier. Leuk om te geven Verrassend om te ontvangen. Alleenverkoop: N.V, v/h Jac. v, d Laan, Haarlem - A'dam. HILVERSUM 1. 402 m. 746 kc.S 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Programma overzicht. - Aansluitend: lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas tiek. 9.10 De Groenteman. 9.15 Pianoreci tal: klassieke muziek (gr.) 9.35 Waterstan-» den. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvi taminen. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huis houdelijke zaken, praatje. 11.15 Omroepor kest: moderne muziek. 11.45 Voordracht. 12.00 Dansorkest en zangsolisten. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte orkestmuziek (gr.) 13.00 Nieuws 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht instrumentaal ensemble en zangsolist. 14.00 Viool en piano: moderne muziek (stereofonische uitzending). 14.35 Radio Revue (herh. v. dinsdagavond jl.) 15.30 Bariton en piano: klassieke en mo derne liederen (stereofonische uitzending). 16.00 Voordracht. 16.20 Lichte grammo foonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Ge sproken brief. 18.00 Nws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid. 18.30 Promenade orkest en solist. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sport- parade. 19.30 Lichte orkestmuziek en zang soliste 20.00 Nieuws. 20.05 Pianorecital door drie winnaars van de jubileumwed strijd Prijsspel 1963. 21.10 De zaak Mar- morek, hoorspel. 22.15 B'Okfluit-recital. 22.30 Niéuws en mededelingen. 22.40 Ac tualiteiten en beursberichten. 23.05 Nieu we grammofoonplaten (stereofonische uit zending). 23 55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. T.00 KRO. 11.45 VPRO 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.1Ó Morgengebéd. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.30 Strip vóór de jeugd. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.15 ConCilie-jOurnaal 8.25 Amusements muziek (gr.) 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Klassieke grammofooh- muziek. 10.30 Klassieke orkestwerken (gr.) 11.00 Voor dè zieken. VPRO: 11.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.15 Léven op het land, gesprek. 12.30 Mededeling t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Deze week, praatje. 13.00 NieuwS. 13.15 Gitaarspel. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Licht ensemble. 14.35 De wereld van Scholom Aleichem, hoorspel (hefhaling van maandag 11 no vember jl.) 15.25 Lichte grammofoonmu ziek. 15.45 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Klassieke en mo derne kamermuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.45 Country en Western muziek (gr.) 17.55 Meisjeskoor en licht in strumentaal sextet. 18.15 Sportrubriek- 18.30 Lichte grammofoonmuziek. 18.50 So ciaal perspektief. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Geestelijke liederen (gr.j. 19.30 Radiokrant 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.00,Een Hollandse familie in de Franse tijd. hoor spel. (dl 9). 20.40 Samen uit - Samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerk-, orgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond- overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Róndom het kind: pedagogische etherleer gang. 23.30 Viool en clavecimbel: klassieke muziek, 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00' Nieuws. 12 03 Variété-muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Latijns-Amerikaanse muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Zuidame» rikaanse muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs, berichten. 16.09 Franse les. 16.24 Muziek en zang. 16.50 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Voor de kin deren. 17.50 Negro Spitituals. 18 00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportberichten. 18 30 Kamermuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht én radiokroniek. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, jeugdjour naal. AVRÖ: 17.10-17.45 Voor oudere kin deren. 19.30 Dick van Dyke Show, amu sementsprogramma. NTS 20.00 Journaal en weeroverzieht. AVRO: 20.20 In AVRO's Televiziér. NTS: 20.35 Euratom, econo- maandelijkse muziekkroniek. 22.00 Lite raire ontmoetingen. NTS: 22.35-22.40 Jour naal. VOOR DONDERDAG NCftV15.00 Journaal. 15.15 De wereld van Jacqueline Kennedy. 16.45-16.00 Pau ze 16.00-16.45 Film voor de kleuters. 19.30 Alles draait om moeder: 't begon met een aanrijding, t.v.-feuilleton. 19.55 Het Man neke. t v.-film. NTS- 20.00 Journaal. NCRV 20.20 Memo, actualiteiten. 20.35 Something unspoken (Vijftien rozen), éénakter. 21.05 De geschiedenis van de koning en de wij ze vrouw (Die Kluge), opera van Carl Orff. 22.20 Dagsluiting. NTS; 22.35-22.40 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7