Alphenaar
DE PROGRAMMA'S
Boeiende reeks exposities in Amsterdam
INTOCHT
SINT NICOLAAS
IN
AMSTERDAM
Proef met draad-t.v.
goed begonnen
in
Han Radecker exposeert
Amsterdamse atelier
Tollensprijs voor Ina Boudier-Bakker
NEGEN MUZEN
„TWTWTW" uit de ether
Nieuw werk van Heyboer bij Espace
rONDERDAG 14 NOVEMBER 1963
17
Electronische orgels
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
rechtstreekse reportage
zaterdag 16 november 13.40-14.40 u.
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
ER ZIJN OP HET MOMENT in Am
sterdam een aantal aantrekkelijke exposi
ties aan de gang, die door hun verschei
denheid een boeiende rondgang mogelijk
maken. In het Stedelijk Museum is tot
18 november de tentoonstelling „1 10"
te zien. ,,I 10" was een avantgardetijd-
schrift, dat in 1927 verscheen, twee jaar
voordat schrijver dezes zijn eerste schre
den op het moeilijke pad van de kunst
zette. Hoofdredacteur was Arthur Miiller
Lehning, die voor onze generatie een
bijna legendarische figuur werd. Het was
de tijd waarin de Russische film „Potem-
kinvan Eisenstein vertoond werd en ik
weet nog dat toch wel progressief ge
richte ouders er tegenop zagen hun kin
deren deze film te laten zien. Mijn eerste
en enige ex-libris, dat ik ontwierp met
puur typografisch materiaal, ontstond op
voorbeelden van Moholy Nagy, redac
teur van genoemd blad naast de architect
Oud en de componist Pijper, wiens op
stellen, verzameld in zijn „De Quinten-
cirkel" en „De Stemvork" wij met gretig
heid lazen. We hebben nog net lid kun
nen worden van de Filmliga, mijn kame
raden en ik, maar dat was toch wel uit
enig jeugdig snobisme. Op wat voor gun
stig moment begon echter onze leerschool
in de kunsten!
Bob Buys
Reina Prinsen Geerligs-
prijs niet toegekend
Achterberg
zi|n
DE TOLLENSPRIJS 1963 is toege
kend aan de op 15 april 88 jaar gewor
den mevrouw Ina Boudier-Bakker. Ze
debuteerde in 1902 met het toneelstuk
„Verleden". In dat jaar kwam ook haar
eerste bundel uit (vijf novellen) getiteld
„Machten". Sindsdien heeft zij ongeveer
dertig romans en korte verhalen ge
schreven onder andere „De klop op de
deur", „De straat", „Kinderen", Armoe
deen de gedichtenbundel „Geef acht".
Zij behoorde in 1905 tot de 38 oprichters
der Vereniging van Letterkundigen. Tot
1914 maakte ze deel uit van het bestuur.
Bij haar tachtigste verjaardag werd haar
het erelidmaatschap aangeboden.
HET IS NOG NIET zo lang geleden dat ik enige woorden mocht wijden aan
werk van de beeldhouwer Han Radecker dat op verzoek van de kunsthandelaar
M. L. de Boer was toegevoegd aan een tentoonstelling van aquarellen en gouaches
van Radeckers vriend Jan Peeters omdat beider aard zoveel gemeen heeft. Thans
exposeert Han Radecker tot 18 november in zijn atelier aan het Zandpad (langs
het begin van het Amsterdamse Vondelpark).
EMINENT 40 vanaf 1995.-
Herdenking Jan Nieland
Gemeente Leiden koopt
zelfportret van Verwey
Emmy Verhey soliste in
N.Ph.O.-schoolconcert
h
VOOR MENSEN DIE HET GOED BEKIJKEN
elementen bevatte voor een gemakkelijke
t.v.-produktie.
Door de zeer persoonlijke herinnerin
gen van zijn vriend Hoomik echter werd
de mens en kunstenaar Achterberg in al
zijn mysterieuze grootheid voor de kij
ker neergezet. Daartoe droeg zeker ook
de medewerking van schrijvers als Vest
dijk en Roland Holst zeldzame ver
schijningen op het t.v.-scherm bij.
Zoals verwacht kon worden, leverde het
forum dat na de tweede nieuwsuitzending
gehouden werd naar aanleiding van een
„Televizier"-reportage over de paranor
male genezers geen eensluidende conclu
sies op. Het was, leek ons, toch nuttig
dat de AVRO de vele reakties op voor
noemde reportage beantwoordde met de
weergave van de tegengestelde meningen,
die zelfs in medische kringen over dit on
derwerp bestaan.
Damshuizer
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 8.40
VPR .O 10.00 VARA. 13.00 AVRO.
16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7-23
Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de
voorpagina, praatje) 8.00 Nieuws en socia
listisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon
muziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw.
6.10 Fluit en piano: moderne muziek. 9.35
V.'aterstanden. VPRO: 9.40 Morgenwijding.
VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte
grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw.
11.40 Voor de kleuters. 11.55 Orgelspel.
12.20 Regeringsuitzending: Voor de land
bouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Tentoonstellingsagenda.
12.38 Licht instrumentaal septet (stereo-
fonische uitzending). AVRO: f3.00 Nws.
15.15 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.15 Beursberichten,
kinderkoor uit Wales. 14.20 Bij de tijd en
bij de thee, gevarieerd programma.
VPRO: Lichte muziek. 16.30 Ihzicht en uit
zicht, lezingen. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Ronduit, programma voor opgroeiende
mensen. 18.00 Nieuws. 18.15 Gitaarmuziek.
18.30 Sportspiegel. 18.40 Jazzmuziek. 19.00
Kiosk: bespreking van actuele artikelen
uit zojuist verschenen weekbladen. 19.10
Ter discussie: gesprekken. 19.30 Sopraan
en piano: moderne liederen. 19.50 Daar
om. praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Gemeen
te onderweg, lezing. 20.20 De Kamer,
hoorspel. VARA: 21.00 Metropole orkest,
solisten en koor. 21.30 Alle elf, quizpro
gramma. 22.15 Licht instrumentaal trio.
22.30 Nieuws. 22.40 Marimba. 23.10 Lichte
nieuw in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nws. en herhaling SOS-be-
richten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke
grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00
Nieuws. 8.15 Lichte grammofooniwüziek.
8.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.45 Amu
sementsmuziek (gr.) 9.00 Voor de ziesen.
9.35 Klassieke grammofoonmuziek. 10.30
Morgendienst. 11.00 Klassieke balletmuziek
(gr.) 11.15 In 't zilver, programma voor
oudere luisteraars. 12.00 Oud worden-jong
blijven (IV) muzikale herinneringen. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12 33 Licht orkest en zangsoliste. 12.53
Grammofoonmuziek, eventueel actualitei
ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Jeugdorkest: amu
sementsmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.25
Grammofoonmuziek. 14.30 Voor de vrouw.
15.00 Wij leven vrij, reportage van de vie
ring van het 150-jarig Koninkrijk in de
hoofdsteden van Rijk en Provincies: Volks
liederen en toespraak door H.K.H. Prinses
Beatrix. 15.45 Klassieke grammofoonmu
ziek. 16.00 Moderne grammofoonmuziek.
16.15 Duizendschoon: wenken voor de tuin.
16.30 Moderne werken voor twee piano's.
17.00 Voordracht. 17.20 Klassieke grammo
foonmuziek. 17.40 Licht ensemble: muziek
uit de twintiger iaren. 18.00 De hangmat,
een programma dat schommelt. 18.30 Mu
ziekcorps. 18.50 Regeringsuitzending: De
politie nu. 19.00 Nieuws en weerpraatje.
19.10 Van horen zeggen en zingen, praat
je. 19.15 Moderne grammofoonmuziek. 19.50
Oude muziek (gr.) 20.00 Gemengde koren,
koperkwartet en orgel: geestelijke liede
ren. 20.30 Prisma, gevarieerd programma.
21.30 Klassieke grammofoonmuziek. 22.05
Commentaar en discussie. 22.15 Sopraan
en piano: klassieke en moderne liederen.
22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld,
lezingen. 23.00 Kerk en muziek: inleiding
op het programma van zondag 17 novem
ber. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45
Lichte grammofoonmuziek. 2355-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Klassieke muziek. 12.55
Programma-overzicht. 13.00 Nieuws en
weerbericht. 13.15 Voor de soldaten. 14.00
Nieuws. 14.03 Opera- en Bel Cantoconcert.
15.30 Oude muziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Gevarieerde muziek. 17.00 Nieuws en weer
bericht. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Duitse
les. 18.00 Nieuws. 18.03 Orkestconcert. 19.00
Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40
Orkest, muziek en trompetsolo. 19.45
Klankbeeld. 20.00 Zang. 20.15 Theaterkro
niek. 20.40 Orkestmuziek. 21.45 Muziek uit
Azië. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Jazz
muziek. 22.35 'De zeven kunsten. 22.50
Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Ma
gische momenten. 23 55-24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NCRV: 15.00 Journaal. 15.15 De wereld
van Jacqueline Kennedy. 16.45-16.00 Pau
ze. 16.00-16.45 Film voor de kleuters. 19.30
Alles draait om moeder: 't begon met een
aanrijding, t.v.-feuilleton. 19.55 Het Man
neke, t.v.-film. NTS' 20.00 Journaal. NCRV
20.20 Memo, actualiteiten. 20.35 Something
unspoken (Vijftien rozen), éénakter. 21.05
De geschiedenis van de koning en de wij
ze vrouw (Die Kluge), opera van Carl
Orff. 22.20 Dagsluiting. NTS: 22.35-22.40
Journaal.
VRIJDAG 15 NOV
VPRO' 19.30 Geharnaste ridders (Knights
of armour), film. 19.53 Avontuur van
Poppeye the sailorman, tekenfilm. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO:
20.20 Johnny, waar kom je vandaan?;
programma over Johnny Halliday. 20.35
Ontmoetingen, licht programma. 21.00 Ziek
zijn.beter worden, medische rubriek.
21.35 Mens durf te leven, cabaretkroniek
van Wim lbo. 22.20 Dit jaar nog in Jeru
salem, documentaire film. NTS: 22.45 Jour
naal.
OP VELERLEI WIJZE doet deze expo
sitie verslag van die jaren rond 1927. Hoe
veel van het idealisme van toen heeft zijn
bevestiging gevonden! Daarom betekent
deze expositie meer dan een historisch
verslag. Ik vind deze tentoonstelling voor
beeldig. Dat men van deze expositie kan
doorlopen in de door mij reeds besproken
tentoonstelling van werken van Oh. Roe-
lofsz is een gelukkige vondst, want ver
scheidene van diens werken stammen uit
dezelfde jaren en passen ook aan het beeld
van die jaren van „I 10".
In de Nieuwe Vleugel exposeren tot 2
december leden en genodigden van het
„Nederlands Kunstenaars Genootschap"
boven de fotografen van Magnum. Mij
vielen daar vooral op de door Londen ge-
inspireerde schilderijen van Otto B. de Kat,
portretten van J. S. Sjollema, wnaronder
het mij zo sympathieke van Germ de Jong,
die hier eveneens vertegenwoordigd is,
vele boeiende plastieken van Hubert van
Lith, een stilleven met fruit in rechthoe
kige mand van Th. Swagemakers, werk
van de Haagse schilder Kees Andiréa en
portretten van Hans Royaards.
MET EVENVEEL plezier als op het werk
van Andréa wijs ik ook op dat van zijn
stadgenote Agnes van den Brandeler, die
tot 27 november bij de kunsthandel San-
tee Landweer exposeert. Werk van Hage
naars zien we niet vaak in onze buurt. De
zo levendige gouaches, tekeningen en ge
wassen tekeningen van Agnes van den
Brandeler voegen zeker toe aan onze erva
ringen door een sterk persoonlijk karakter.
Voldoende persoonlijk zijn de aquarellen
van Caroline Weber, die tot 29 november
bij Magdalena Sothmann exposeert. Als zij
zo nu en dan even aan Johan Buning doet
denken beschouw ik dat als een compli-
Stilleven van Huib van Vugt.
ment voor haar reisschetsen uit Zuid-
Frankrijk en Italië, interieurs, bloemen en
figuurtjes, waaraan ik mocht constateren
dat Caroline Weber een helderder kleur-
gevinig heeft bereikt, dan haar toch zuivere
werk van enige jaren geleden vertoonde.
Een verrassing was mij de grafiek van
Jacob Hillenius, die bij Sothmann in de
kleine zaal exposeert. Hij vertoont voor
namelijk sterk expressieve beeltenissen
van jonge vrouwen en enkele bewogen
landschappen.
HUIB VAN VUGT, wiens debuut een
jaar geleden bij Santee Landweer ook zo
verrassend was, exposeert thans tot 30
november in de kunsthandel van Herman
Krikhaar, oud-collega van hem bij de
K.L.M. Van Vugt schildert royale stil
levens, brokken interieur soms in zeer
smalle formaten, zoals we die kennen van
Bonnard en Vuillard. De eerstgenoemde en
de Fauves stonden Van Vugt vermoedelijk
bij zijn begin ten voorbeeld, zoals zij dat
vele Franse schilders direct na hen deden.
Van Vugt weet goed met pure kleuren van
grote verscheidenheid te werken. Zijn
factuur, de wijze waarop hij de verf neer
zet is die van een pure schilder, beeldend
kunstenaar, die in kleuren denkt.
EN BIJ GALERIE ESPACE (Keizers
gracht 548) hebben we weer te doen met
de avant-garde, de avant-garde nu van
vandaag. Deze maand exposeert daar An
ton Heyboer zijn werk. Grotendeels zijn
het tekeningen, druksels en werken, die
ontstonden door afdrukken van door Hey
boer uitgesneden vormen in vlak metaal
en brokken geëtste platen, en door tekenen
en schrijven. Er kwamen weer meer figu
ratieve elementen in Heyboers werk, dat
om toch moeilijk verklaarbare redenen
weer ongemeen boeit. Het te exposeren
aantal en de verzorging daarvan met kis-
.tenhout dwongen tot een inrichten van
deze expositie op een bij Espace nog niet
toegepaste wijze. Het knappe arrangement
is van de binnenhuisarchitect Benno Prem-
sela. Voor het affiche gebruikte Heyboer
zijn uit metaal gesneden letters en een
vogel, drukelementen, die in verschillende
van zijn hier geëxposeerde werken voor
komen. Juist omdat de lettercombinaties,
als woorden gevoegd, onleesbaar blijken
zal men het affiche willen benaderen om
op een zwarte strook te lezen waarvoor
nu eigenlijk de aandacht gevraagd wordt.
Een voor Heyboer typische vondst,
dacht ik.
I
Gisteren (woensdag) was het zover, dat
de bewoners van het Haagse Bezuiden-
houtkwartier, die zich als abonnee hadden
opgegeven van het centraal antennesys
teem van P.T.T., voor het eerst t.v.-beel-
den uit Duitsland, België en Nederland en
fm-radiomuziek uit vijf landen konden
ontvangen.
Over het algemeen was men enthousiast
over de kwaliteit van het Duitse beeld,
dat haarscherp overkwam. Het Belgische
beeld was iets minder van kwaliteit. De
fm-radiomuziek was zeer goed. Wat de
kijkers aangenaam aandeed, was het feit
dat alle storingen nu van de beeldbuis
zijn verdwenen. Radio-handelaren in de
wijk hadden in hun showroom drie t.v.-
toestellen opgesteld, waardoor voorbijgan
gers in staat waren alle drie de program
ma's tegelijk te zien.
Met de uitgezonden programma's trof
fen de kijkers het niet erg, want Duits
land gaf het tweede deel van een „rechts
zaak" en België bracht een toneelstuk, dat
de Nederlandse t.v. al eens had gegeven.
Het aantal storingsmeldingen bij de
plaatselijke telefoondienst was zeer ge
ring. Een aantal storingen was bovendien
nog te wijten aan verkeerde manipulaties
van de kijkers zélf.
De Reina Prinsen Geerlings-prijs, de lit
teraire prijs voor jonge auteurs beneden
de leeftijd van 25 jaar, zal dit jaar niet
worden toegekend.
De jury, die bestond uit mevrouw Nel
van Breevoort-Noordzij en de heren Jan
Blokker, Dolf Verspoor, Karei Jonckhee-
re en Paul de Wispelaere, is van mening
dat géén van de 60 inzendingen, die zij
aan proza, poëzie en toneelstukken uit Ne
derland en België onder ogen kreeg, voor
bekroning in aanmerking komt.
AVRO-regisseur Fred Hagenaar en jour
nalist Eric Peereboom vervulden met
succes de ondankbare taak, een televisie
documentaire te maken over het werk,
dat de kleinste Europese gemeenschap,
EURATOOM, verricht om de industrie en
de bevolking van de zes landen in de toe
komst van door kernsplitsing vrijgekomen
energie te voorzien. Al waren zij genood
zaakt het accent van hun programma op
de mondelinge, informatie te leggen Eu-
ratoom is tenslotte nog een fteeldarm on
derwerp toch werd het een boeiend
en leerzaam half uur, waarin een moei
lijke materie tot leven kwam.
Het grote team, dat werkte aan de
vormgeving en inhoud van het eerste
mag wat ons betreft met tevredenheid op
dit programma terug kijken. Het was een
uitzending, die door haar grote gevarieerd
heid van beeld, muziek, zang en gespro
ken woord bleef boeien. De Vlaamse gast
vrouw Jo Leemans overwon door haar
trefzekere optreden en haar gezellig ge
keuvel met de gasten het bezwaar, dat
wij ook steeds meer gaan voelen tegen
de mode, steeds meer Belgen te enga
geren voor t.v.-functies, die ook door land
genoten verricht kunnen worden. Het mu
zikale portret van componist Jack Bulter-
man was wel het meest geslaagde deel
van de show, zeker voor de wat oudere
luisteraars, die al diens bekende schla
gers van de dertiger jaren nog eens
mochten horen.
Ed. Hoornik maakte het regisseur Hans
Keiler mogelijk in de serie „Litteraire
ontmoetingen" een aflevering te wijden
aan de dichter van de dood, Gerit Ach
terberg, wiens teruggetrokken, weinig
spectaculaire leven nu niet bepaald de
.<•- ariö a „y?8 t
DE TOLLENSPRIJS wordt eens per yijf
jaar uitgereikt aan een of meer Neder
landse schrijvers of dichters, die zich op
litterair gebied bijzonder verdienstelijk
hebben gemaakt. De prijs is ingesteld
door het Tollensfonds dat in 1851 werd
opgericht door vereerders van de dichter
Tollens, ter gelegenheid van zijn zeventig
ste verjaardag. In de laatste vijfentwintig
jaar werd de prijs achtereenvolgens toege
kend aan Arthur van Schendel, Herman
de Man, J. W. F. Werumeus Buning en
mr. H. W. J- M. Keuls, Bertus Aafjes en
Maria Dermoüt; daarvoor aan o.a. Lode-
wijk van Deyssel, P. C. Boutens, Jac. van
Looy, Willem Kloos en Louis Couperus.
Het bestuur van het fonds, tevens jury,
wordt gevormd door mevrouw H. L. T. de
Beaufort, mevrouw C. H. van den Boo
gaard-Klaver (Clare Lennart), Ben van
Eysselsteijn, mej. K. H. R. de Josselin de
Jong, M. B. B. Nijkerk, J. E. van der Pot,
mr. C. W. Ritter, mevrouw J. M. van
Walsum-Quispel en prof. mr. H. de la
Fontaine Verwey.
Advertentie
Om verschillende
redenen beveel ik
een bezoek aan deze
tentoonstelling van
harte aan. Zijn werk
komt onder het bo
venlicht van het ate
lier beter tot zijn
recht en hij expo
seert thans meer
plastieken. Mogelijk
/.al men door enige
weemoed bevangen
worden. Han Ra
decker beschikt im
mers over het atelier
van zijn vader John
Radecker, wiens ver
scheiden de afslui
ting markeerde van
niet alleen een peri-
cde in de ontwikke
ling van de moderne
Nederlandse kunst
maar ook een be
paalde epoche in het
algemeen, die voor
velen onzer veel be
rekend heeft. Het is
aovendien weer
herfst en het Vondel
park geeft er 't beste
van, ook de tuin bij
Radeckers atelier en
het nabijgelegen kwekerijtje. laat over
blijfsel van een ook eens landelijk Amster
dam. Men geraakt misschien vervuld van
„Ruiter met figuren". Han Radecker
een lichte nostalgie om een verloren tijd,
om een verloren paradijs misscnien. En
iets van die nostalgie proeft men in Han
Radeckers beeldjes.
„Wassend Tij". In het Huis Van Looy
te Haarlem zullen nieuwe leden van het
Genootschap „Kunst Zij Ons Doel van 15
november tot 1 december exposeren onder
de titel „Wassend Tij". Vrijdag 15 novem
ber, 's avonds om 8 uur, zal de heer Jacq
van Velsen de tentoonstelling openen. Bij
aankopen is de rijkssubsidieregeling van
kracht.
Internationaal koorfestival. Het eer
ste internationaal koorfestival onder au
spiciën van de Federatie van Nederlandse
Zangersbonden wordt in 1965 omstreeks
Hemelvaartsdag in 's-Hertogenbosch ge
houden. Het festival zal een week duren.
Voorzitter van het werkcomité is de heer
A. Janmaat, voorzitter van de Federatie
van Nederlandse Zangersbonden en van
het Koninklijk Nederlands Zangersver
bond. Er is ook een commissie geformeerd
die zich zal bezighouden met de muzikale
aspecten van het festival. Voorzitter hier
van is dr. Anthon van der Horst. Voorts
maken er deel van uit Anton Krelage uit
Haarlem en Jos Vranken uit Den Haag.
HET ZOU ONRECHTVAARDIG zijn nu
heel dat herfstbeeld op Radeckers werk te
betrekken. Werk als het zijne markeert
niet per se een einde. Altijd zal er wel een
verlangen naar een Verloren tijd bestaan.
Was dat ook al niet merkbaar aan de
schilderijen van Johan Buning? Reikt een
Han Radecker eigenlijk niet nog verder
terug naar dat steeds in onze herinnering
opdoemende verloren Arcadië? En wijst
Radecker ook niet, gelijk zijn vriend Jan
Peeters, op de eeuwig bestaande zoete en
schone ontmoetingen in dit leven? Voor
zijn vrienden is John Radeckers zoon nog
steeds „Hannie". Daar is een volks-Am-
sterdamse omgang met elkaar wel een ver
klaring voor. Maar ook blijkt uit deze be
naming een zekere vertedering om de po
sitie, de nogal eenzame positie die Han
Radecker inneemt, en om de ongemene
liefheid van zijn werk. Eenzaam is Han
Radeckers positie omdat hij als zoon van
John) en uiteraard beïnvloed door deze,
terecht kwam tussen tijdgenoten die an
ders bepaald waren. Meegaan met bepaal
de bewegingen zou hem een verraad aan
wat goed was hebben kunnen betekenen.
Minder behoeftig naar overrompelende
vernieuwingen in de ontwikkeling heeft
Han Radecker moeten rekenen op zichzelf,
op wat hem werd meegegeven. Dat zal on
der meer wel de voornaam „Hannie" ge
weest zijn, maar deze benaming door de
vrienden is ook het bewijs van de eigen
heid, die in zijn werk naar buiten komt.
Meer misschien dan John is Han bij de
natuur te rade gegdan. Zijn paarden en
het stiertje vertonen dat het duidelijkst.
En in het beste is hij duidelijk anders, an
ders dan John en ook anders dan andere
beeldhouwers. Zijn goed, gespannen mo
delleren ziet men in het hier grootste
beeldje van een paard, dat we van bloed
doorstroomd voelen. Herinnerend soms
aan de schone zinnelijk gevormde vormen
van het werk van zijn vader hebben Hans
plastieken de gezonde zinnelijkheid, die
in zijn onderwerpen zelf bestaat. Door zijn
bescheidenheid, kenbaar ook in de bena
dering van de dingen, doet Han Radecker
iets vibreren, dat we niet zo vaak ont
moeten. Bob Buys
'Advertentie
Onder voorzitterschap van de dirigent
Theo van der Bijl is een comité gevormd,
dat zich ten doel stelt in het komend voor
jaar de in februari j.l. op 60-jarige leeftijd
overleden toonkunstenaar Jan Nieland te
herdenken, niet alleen als pianist en orga
nist, maar ook als componist van ongeveer
500 kerk- en orgelwerken.
Het comité heeft aan de Gooise schilder
Jaap Dooiewaard opdracht gegeven een
portret te vervaardigen, dat in overleg met
de burgemeester van Naarden in het stad
huis zal worden aangeboden aan mevrouw
Nieland, ter plaatsing in het Naardense
Muzieklyceum. Zolang de weduwe van
Jan Nieland in dit instituut dat door
het echtpaar gesticht is leeft en werkt
zal het schilderij in het lyceum blijven.
Daarna zal het door het gemeentebestuur
van Naarden aangeboden worden ter plaat
sing in de burgerzaal van het stadhuis.
Met Theo van der Bijl hebben in 't comité
zitting genomen de heren Joh. Algra (secre
taris), Willem Andriessen, Olivier Koop en
Th. Dijkman.
i
De gemeente Leiden heeft een zelfportret
H963) aangekocht van de schilder Kees
Verwey. Het bevindt zich in de expositie
->n werk van de schilder bij kunsthandel
I. L. de Boer te Amsterdam.
„DE TIJGER" EN „DE TYPISTEN"
De premières van „De Tijger" en „De
pisten" van Murray Schisgal, die door
n Nieuw Rotterdams Toneel om tech-
sche redenen moesten worden uitgesteld,
illen thans worden gegeven op maandag
avond 18 november in schouwburg „De
Lantaren" te Rotterdam.
Ina Boudier-Bakker
De kunstcommissie voor het voortgezet
onderwijs deelt mede dat het tweede
jeugdconcert in dit seizoen zal plaats heb
ben op vrijdag 15 november a.s. in de
gemeentelijke concertzaal, voor de jonge
ren te kwart over vier en voor de ouderen
te half acht.
Er zal een zeer aantrekkelijk program
ma ten gehore worden gebracht. Onder
andere treedt de jeugdige violiste Emmy
Verhey op als soliste in het vioolconcert
van Mendelssohn. Verder worden werken
uitgevoerd van Clarke, de Haarlemmer
Jan Mul en van Saint-Saëns, namelijk de
Danse Macabre. Het concert wordt ge
geven door het Noordhollands Philharmo-
nisch Orkest, onder leiding van Marinus
Adam.
Het is nog mogelijk dat via de school-
abonnementen voor de resterende drie
concerten abonnementen kunnen worden
verkregen, zomede toegangsbewijzen voor
het enkele concert.
De omstreden zaterdagse televisieshow
„This Was The Week That Was" ge
woonlijk afgekort als „TWTWTW" zal
eind december voortijdig uit de ether ver
dwijnen. Volgens een mededeling van de
B.B.C. heeft men hiertoe besloten omdat
1964 een verkiezingsjaar zal zijn. Hierdoor
zal de politieke inhoud van dit satirische
programma moeilijk te handhaven zijn.
Daar men niet wil dat het programma
verwatert heeft men nu de looptijd
oorspronkelijk tot de lente bekort. De
B.B.C. is van plan later met een soort
gelijke show verder te gaan. Zoals bekend
heeft „TWTWTW" gediend als voorbeeld
voor het Nederlandse programma „Zo is
het toevallig ook nog 's een keer", dat
zaterdagavond voor het eerst op de beeld
huis is verschenen en talrijke reacties
heeft uitgelokt