Jean Anouilhs „DievenbaF' TONEEL IN HAARL „Semi-detached" van Davld Turner De conferentie der Nederlandse Letteren DE PROGRAMMA'S Prestatieconcert door acht Haarlemse korpsen m Marianna Hilarides door Nationale Ballet ontslagen Medisch Contact" over t.v.-uitzending ontstemd V"£è •f!:::"***.. MAANDAG 18 NOVEMBER 1963 7 SPEELSE VERTONING DOOR TONEELGROEP CENTRUM JEAN ANOUILH Was nog pas 22 jaar toen hij zijn comédie-baïïet „Le bal des voleurs" schreef. Later heeft, hij bekend dat hij destijds dacht, daarmee een stuk te hebben geschreven dat pasklaar was voor het Parijse boulevardtoneel en waarop de schouwburgdirecteuren dus met ongeduld zaten te wachten. Maar Anouilh heeft integendeel zélf zijn ongeduld zes jaar lang moeten bedwingen, want pas in 1938, toen hij al met drie andere stukken naam had gemaakt, werd dit eerste „pièce rose" in het Thédtre des Arts opgevoerd. Anouilh had met dat werk namelijk helemaal niet zo'n pasklaar stukje boulevardtoneel geschreven als hijzelf had gemeend. Het was eerder een soort van kluchtige moraliteit, waarin reeds allerlei elementen van het werk van de latere Anouilh te vinden zijn; en het was bovendien te origineel van vorm misschien ook te brutaal van intrige om in het conventionele repertoire van de vaudeville-theaters te passen. B.R.T.-leiding tegen commerciële televisie A boe Simbel zéér eigentijdse satire bij de Haagse Comedie VM'M MJWOTtM f a a nabeschouwingen Het weekeinde Hans van den Bergh Toon Hermans gehuldigd Filmweek in Leipzig aan Joris Ivens gewijd Russische won viool concours te Parijs Damshuizer De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma VA. MEN ZOU DIT „Dievenbal" een grotes ke kunnen noemen waarin Anouilhs visie op de maatschappelijke orde ons in een lachspiegel wordt getoond. Het speelt in het Vichy van 1924, waar de rijke Lord en Lady Hurf met hun dochter Eva en hun nichtje Juliette als toeristen vertoeven. Drie dieven en twee louche „financiers" hebben het op hun bezittingen gemunt. Lady Hurf heeft dat hele gezelschap van begin af aan door, maar laat zich hun trucs welgevallen omdat zij die als een remedie tegen haar verveling beschouwt. Juliette en de jongste van de drie dieven, Gustave, worden verliefd op elkaar en dat gevoel groeit tot een loutere liefde die het standsverschil overwint (en die het proto type wordt van de vele „loutere liefden" die Anouilh in zijn latere stukken heeft uitgebeeld). De schijnbaar seniele lord blijkt tenslotte toch over zoveel fantasie te beschikken dat hij voorgeeft in Gustave zijn eigen uit de wieg gestolen zoon te herkennen, maar de edele dief wijst dat leugentje-om-bestwil af aangezien hij van het hele gezelschap „de enige met klasse- bewustzijn" is. Maar waar het leugentje faalt, slagen de charmes van Juliette en het gelukkige einde laat dus toch niet lang op zich wachten; het culmineert in de Brechtiaanse trouvaille dat de dieven op vrije voeten blijven maar de kwasi-deftige financiers, verdacht van de door Gustave gepleegde diefstal worden gevangen geno men. OP RIJPERE leeftijd zou Anouilh dit thema ongetwijfeld geraffineerder hebben uitgewerkt en het ook een grotere portie „diepere bedoeling" hebben meegegeven. Nu is „Dievenbal" wel helemaal aan de oppervlakte gebleven, een dolle wirwar van vermommingen, clownerieën, stuivers romans-parodieën, surrealistische zotter nijen en hier en daar een tikje charman te romantiek. Dat alles is, zelfs na meer dan dertig jaar, nog heel genietbaar en genoeglijk onderhoudend. Het is dus best te begrijpen dat de toneelgroep Centrum, die tien jaar geleden (toen ze nog „Puck" heette) dit stuk al eens heeft gespeeld, het opnieuw op haar repertoire heeft ge zet. De première is zondagavond in de stampvolle Haarlemse Stadsschouwburg geestdriftig ontvangen (nadat er zaterdag avond al een speciale liefdadigheidsvoor stelling van was gegeven). De regie was deze keer gevoerd door Theo Kling, die voor een briljante inzet had gezorgd maar het peil van dat begin toch niet de hele avond wist te handha ven, zodat de humor af en toe wat de goed kope kant uit ging. Maar afgezien van die zwakke plekken was het geheel toch wel een stijlvolle, speelse vertoning, met een (door Rob van Reyn verzorgde) ma rionet-achtige allure die heel vermakelijk aandeed. Wellicht niet helemaal volgens Anouilhs bedoeling werd de dievenleider Peterbono de hoofdfiguur van het stuk, dankzij de onweerstaanbaar komische in terpretatie van deze rol door Piet Römer. Gerard Hartkamp was een pracht van een dwaze oude lord en aan Wim van den Heu vel in zijn ontelbare vermommingen viel ook veel genoegen te beleven. Ina van der Molen vertolkte heel gevoelig, maar ge lukkig toch niet zonder humor, het sym bool van de zuivere liefde en zij kreeg daarbij gelijkwaardig tegenspel van Carol Linssen als Gustave. Sara Heyblom speel de lady Hurf helemaal als stereotiepe ka rikatuur, met voorbijzien van de vele fij nere nuances die deze rol bezit. Leen Jon- gewaard en Jan Hundling vormden een zot stel financiers, maar Els van Roodens vertolking van Eva, het rijke vrouwtje op wie de junior-financier het heeft voorzien, leek nergens naar. Marie-José Nysten dar telde door het stuk als een beminnelijk godje van dieven en kooplui (en desge wenst blijkbaar ook van verliefde meisjes) en Frans Koppers zorgde als omroeper voor een amusante opening. DE GEESTIGE decors en kostuums van Harry Wich oogstten terecht veel waarde ring. Theo Loevendie had een op de dwa ze gang van zaken toepasselijk muziekje gecomponeerd, dat door Helmuth Heystek, ronddolend over het toneel, per klarinet ten gehore werd gebracht. Hfens Roduin Op woensdag 20 november om 19.30 uür zal in het Concertgebouw te Haarlem een prestatieconcert worden gegeven door acht Haarlemse harmonie- en fanfarekorpsen waarbij een jury, bestaande uit de heren Jos. de Klerk, Jac. Reijnhoudt en Herman Strategier het muzikale peil van het spel zal beoordelen. Ieder korps zal twee composities spelen, waarvan er een door de jury verplicht is gesteld. De korpsen zullen later een kri tisch rapport van de jury ontvangen, be doeld als bijdrage voor verdere verbetering van het muzikale spelpeil. De voorzitter van de raad van beheer van de Belgische Radio en Televisie, de B.R.T heeft zich het afgelopen weekein de uitgesproken tegen iedere vorm van commerciële televisie. In een toespraak tijdens de internatio nale studiedagen, die in Brussel werden gehouden ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de Vlaamse televisie zei mi nister van staat J. Kuypers „een verwoed tegenstander" te zijn van commerciële uitzendingen. Hij onderstreepte de grote rol, die de t.v. moet vervullen bij de ver steviging van de Nederlandse cultuur en in de culturele integratie van Vlaanderen met Nederland. „Wij moeten ook op t.v. gebied onze plaats in internationaal op zicht bevestigen", aldus de heer Kuypers die zijn vertrouwen in de toekomst van de Nederlandse cultuur, die voor geen en kele andere behoeft onder te doen, uit sprak. De directeur-generaal van de B.R.T P. Vandenbussche, betoogde dat interna tionale uitwisseling op t.v -gebied meer dan ooit een noodzaak is en dat de Eu rovisie-uitwisseling niet alleen beperkt mag blijven tot een gemeenschappelijk secretariaat, doch dat ook een Euro p-es programma-beleid noodzakelijk is. Gerard Hartkamp en Sara Heyblom in „Dievenbal" van Anouilh. had het stuk opnieuw, en in frisse stijl, vertaald. Er klonk aan het slot langdurig applaus en het hele ensemble werd royaal in de bloemen gezet. Simon Koster De directie van Het Nationale Ballet heeft vanmorgen verklaard dat zjj zich zeer tot haar spijt genoodzaakt heeft ge zien het contact met de soliste Marianna Hilarides te verbreken. Mej. Hilarides die reeds weken lang had gerepeteerd voor de vrouwelijke hoofdrol in het ballet „Concerto" van George Skibine, weigerde cp 14 november zonder geldige reden ver der te werken aan dit ballet, dat vanavond in de Rotterdamse Stadsschouwburg in première gaat. Deze première gaat wel door. In overleg met de choreograaf George Skibine, die persoonlijk de herinstiidering van zijn „Concerto" bij Het Nationale Bal let heeft geleid, heeft de directie mejuf frouw Ninon Leberte, soliste bij.de Earijse Opéra .Comique, voor de uitvoering van de hoofdrol aangetrokken Mejuffrouw Le berte heeft de rol reeds vele malen in Parijs gedanst. Een consortium van firma's heeft zater dag een overeenkomst met de Verenigde Arabische Republiek ondertekend, waarin aan deze firma's 't verplaatsen van de tem pels van Aboe Simbel wordt gegund. De inschrijving bedroeg 22.392.800 dollar (ongeveer tachtig miljoen gulden). Zoals gemeld, worden de tempels van Aboe Sim bel verplaatst omdat zij anders in het stuwmeer van de Aswandam, die nu in constructie is, zouden ten onder gaan. Volgend jaar mei zal met het werk wor den begonnen, in '69 hoopt men 't voltooid te hebben. Men is van plan de twee tem pels op 186 meter boven zeeniveau te plaatsen, 63 meter hoger dan ze nu aan de rivieroever staan. Op voorstel van Zweden zullen zij in grote blokken worden gesne den en bijna recht boven de huidige plaats worden opgebouwd. De omgeving wordt eveneens zoveel mogelijk nagemaakt. HEEL ERG van onze tijd, maar toch ook wel heel erg Engels is de door de Haagse Comedie dit weekeinde uitge brachte komedie, die in zijn Engelse titel „Semi-detached" meteen al een van de hoofdthema's vermeldt. Dit „half- losstaand" slaat namelijk op het huis dat de familie Midway bewoont en een dergelijk type huis is het Engelse status symbool voor iemand die halverwege (midway) de sociale ladder is geklom men, maar voor wie het geheel vrijstaan de huis nog een verre toekomstdroom is. Het stuk is inderdaad een satire op mensen die alles doen om hun stand og te houden ^pgeyov^de huren, of iever óm in scnijnboVéh hun stand te even, ,,to keep up with the Jones" zoals dat in Engeland heet. DE NEDERLANDSE titel, in de verta ling van Max Nord „Tot elke prijs", houdt verband met de welhaast machiavel listische instelling van Fred Midway die als verzekeringsagent geen middel schuwt om het Alleen Zaligmakende Geld te ver garen. En het is juist op dit punt dat de schrijver zijn eerste opzet enigszins ge weld aandoet. Iemand die de ambitie heeft om zich uit een nederige positie op te werken en daartoe encyclopedieën en schriftelijke suc ces-cursussen doorworstelt, kan als een Bourgeois-gentilhomme van deze tijd nog rekenen op onze meewarige sympathie. In zijn wat vèr doorgevoerd snobisme kun nen we nog met enige schrik, trekjes van ieder van ons herkennen. En daarmee is een blijspel nu eenmaal in hoge mate ge diend. MAAR BLIJKT zo'n man ook nog be reid om terwille van zijn gouddorst zijn béide dochters en zijn zoon te verkwan selen, dan is hij, hoe vermakelijk dat ge geven ook wordt uitgewerkt, geen alge meen herkenbaar prototype meer. En Mid way en zijn vrouw zijn inderdaad bereid zover te gaan. Ook daar echter waar het stuk als satire op onze status-maatschappij verstek laat gaan, blijft het in hoge mate genietbaar als spijkerharde moraliteit van onze eeuw. De lach vergaat ons soms als Turner zijn mensen hun jacht op materieel gewin laat opsieren met zoetsappig gemoraliseer over burgerzin en familiebanden, een heel wat betere zaak waardig. Daar komt nog bij. dat de intrige hoogst vernuftig uit heel bescheiden ingrediënten een warnet van complicaties laat ont staan die na een wat al le simpel begin ruimschoots voldoende blijken voor een heel vermakelijk tweede en derde bedrijf. Toch zou het geheel zonder de zorgvul dig uitgebalanceerde voorstelling van de Hagenaars, wellicht ergerniswekkend zijn geworden. Maar in de regie van Pim Dik kers, die na een aantal jaren afivezigheid hiermee zijn rentree maakte in Den Haag, werd telkens wat dreigde te ontaarden in een al te cru vertekend beeld van de wer kelijkheid, getemperd door ironische af stand en het al te kluchtige op niveau ge bracht door een vleugje menselijkheid. Als voorbeeld lette men op het genuanceerde slot als Bob de Lange de onversaagde ver zekeringsagent op het toppunt van zijn triomf met een tikje aarzeling de huldigen de woorden van zijn vrouw laat incasse ren. DE LANGE was trouwens weer voor treffelijk als de enthousiast intrigerende statuszoeker, ook al zou de rol heel an ders opgevat kunnen worden en zal met name Laurence Olivier die het stuk in Londen creëerde de hoofdrol wellicht wat snijdender hebben gemaakt. Maar daar voor waren een aantal van de trappen die er uit gedeeld worden, dan ook wel typisch voor Engelse schenen bedoeld zoals de vertederde voorkeur voor het spelen met oude locomotiefjes. Een ander element dat typisch Engelse toestanden parodieert is de rol van de sociaalvoelende dochter met intellectuele inslag („De humorist" bekend uit Osborne en „Planten zonder wortels" van Wesker b.v.) Deze rol werd uitstekend gebracht door Trins Snijders die mooi het gemiddelde hield tussen ernst en overdrijving. De moe der die door het dunne laagje vernis nog *t h.i fj* ».jV* -jftéSfe J&myj ïrw 'mgm m m jfc, K M M tt 'tt%m *V» .."l, -Ü V V V i'tiiiilii m m mm m f I a> a Z Urn it j t m VaVt f :i Ti i- i •- o 11||lt a min Ifïlit 2MË *J>a »V«V Op weg van de boot naar de Dam werd Sint Nicolaas bij zijn intocht in Amster dam zo opgehouden, dat het kennelijk voor de beeldregisseur van de t.v.-reportage te moeilijk werd, een bepaald opnameplan te blijven volgen. Het resultaat wgs een nog al rommelig verslag met abrupte beeld wisselingen, die erg veel van het oriënta tievermogen van de kijker vergden. Dit weekend bewees vooral weer eens sterk, hoe riskant het voor kunstenaars en ar tiesten is, te werken voor het talentgn- verslindende medium televisie. Enige aar' dige vondsten ten spijt, kon bijvoorbeeld de Johnny Kraaykamp-show, hoe keurig ook verzorgd, ons niet overtuigen van bet nut en de bekwaamheid van de Engelse ideeënman en tekstschrijver Brad Ashton. Het werd een programma van hét soort, dat wij maar al te vaak op het scherm zien: hier en daar wel amusant, maar over het algemeen nogal rommelig van opbouw, slap in zijn overgangen en dus onbevredigend. En ook Kraaykamp, die in de musical „Oliver" zijn veelzijdig talent bewezen heeft, kan zo'n show, arm aan humor en esprit, dan niet redden. Daar het voor de hand lag, dat de al te verdacht gemaakte huisknecht in de t.v.-thriller „Het Huis" niet de moorde naar kon zijn, was het nauwelijks een ver rassing, de pseudo-invalide dubbelganger van Max Mortimer Jr. tenslotte in de boeien te zien. Een nogal onwaarschijn lijke ontknoping sloot aldus een verhaal af, dat aanvankelijk wel boeiend, door het relatief goede spel van de acteurs en ac trices er doorheen gesleept werd. Mochten wij er ooit nog eens aan terugdenken, dan zal het zijn, omdat de regie van dit con- fectiestuk zoveel te wensen over liet. Hoe belangrijk voorlichting voor verloving en huwelijk ook moge zijn, het blijft ons vreemd, dat de K.R.O. voor de rubriek van Dr. Trimbos „Gehuwd en Ongehuwd" juist de zaterdagavond uitgekozen heeft Nu orhringd door ouderparen, kreeg de alom gewaardeerde dokter de tongen wel los; het werd niettemin toch weer een stroeve uitzending, die opnieuw de vraag deed rijzen, of dit wel een goede aanpak voor een dergelijke materie is. Ko van Dijk, Simone Rooskens en Ted dy Schaank verspilden hun grote talenten voor de tweede maal aan de t.v.-strip .Met 24 P.K. door Europa" die, zij het deze keer versierd met enige aantrekkelij ke bikini-meisjes, een voorbeeld is van alleronbunulligst, zouteloos amateurwerk. Volgens een ander dagblad zou Karei Prior bevestigd hebben, dat de AVRO genood zaakt was de teks-t geschreven door het echtpaar Mazure, aan een verandering te onderwerpen. Blijven voor ons dan twee conclusies ter keuze over: 1) Die tekst was zo slecht, dat herschrijven zinloos was; 2) Al die veranderingen waren geen verbeteringen. In beide gevallen had men beter kunnen besluiten, die flauwe ver haaltjes niet in beeld te brengen. De „fans" van Pia Beek mochten de „Flying Duchess" na lange tijd weer te irugzien in -essfft.- yj^&ggesprek met Karei .iMljaBAC „Zeer teleurstellende ervaring heeft dr, H. Festen opgedaan bij zijn op verzoek van de Ned. Maatschappij tot Bevorde ring der Geneeskunst gegeven medewer king aan de rubriek Televizier (van de AVRO), waarin tijdens een uitzending op dinsdag 5 november de paranormale ge nezers aan de orde werden gesteld". Zo begint een artikel „Ondeugdelijke Televi sie-voorlichting" in „Medisch Contact" het orgaan van de genoemde maatschap pij- Na te hebben geschetst „de slordige wijze waarop contact met de tot me dewerking uitgenodigde maatschappij was onderhouden", vervolgt de schrijver: dit bleek echter te verwaarlozen in verge lijking met de verbazing en verontwaar diging welke het deel waren van dr. Fes ten toen hij bij deze uiteenzending con stateerde hoe zijn relaas was „verknipt' en, met weglating van hetgeen hij in zijn betoog essentieel achtte en dat ook kenbaar had gemaakt was „gemon teerd" door de beschouwingen van an dere sprekers heen. Na enige citaten uit perscritieken op de bedoelde uitzending besluit de schrijver „deze critiek maakt duidelijk dat de lei ders van televisiegroeperingen terdege mogen toezien dat gebleken tekort aan stijl en verantwoordelijkheid reserves kweekt tot medewerking uit allerlei krin gen aan dit massa-medium, waarvan men de betekenis zowel ten goede als ten kwade niet kan ontkennen." Bob de Lange en Trins Snijders in „Semi-detached" van Turner. het duidelijkst haar eenvoudige komaf ver raadt, werd als zodanig heel geestig gety peerd door Georgette Hagedoorn. IETWET gechargeerde maar fraaie rol len werden aangedragen door Paula Pe tri, Guido de Moor en Bas ten Batenburg, en vooral ook door Jan van Ees. De ver taling van Max Nord die heel mooie equi valenten voor het moderne status-jargon had weten te vinden, voldeed heel wel. Er was een (volkomen terecht) schreeuwlelijk decor van Hep van, Delft, compleet met bromfiets, auto, grasmaai- machine en speelgoedlocomotief, die aljp- maal bijdroegen tot het beeld van de ver trouwde, tot in de puntjes verzorgde Haag se Comedie-voorstelling. In de Eurohal te Valkenburg is Toon Hermans, in aanwezigheid van ongeveer 4000 Limburgers, de Carnavalsorde van de Gulden Humor uitgereikt. Prinsengar des, hofkapellen en fanfarekorpsen heb ben deze uitreiking tot een uitbundig en kleurrijk feest gemaakt. De Orde van de Guldén Humor, die eenmaal per jaar wordt uitgereikt aan een Limburger, die zich in of buiten dit ge west op uitzonderlijke wijze verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van de hu mor en de blijde levensvreugd, werd aan Toon Hermans namens de federatie van samenwerkende carnavalsverenigingen uitgereikt door burgemeester F. A. A. H. Breekpot van Valkenburg. DE CONFERENTIE der Nederlandse Letteren, die het afgelopen weekeinde haar dertiende bijeenkomst in het Rubens huis in Antwerpen heeft besloten, heeft zijn medewerking toegezegd aan de ver wezenlijking van een Algemene Raad voor de Nederlandse Cultuur. De vorming van een dergelijke raad, reeds bepleit door de conferentie op de vergadering in Den Haag van het vorige jaar, werd formeel voorgesteld door het 36ste Nederlandse Congres, dat begin deze maand in Ant werpen is gehouden. DE CONFERENTIE der Nederlandse Letteren, die onder leiding stond van de Belgische minister van staat J. Kuypers, de Nederlandse hoogleraar dr. G. Stuive ling, besprak tijdens de driedaagse zitting voorts een aantal vraagstukken betreffen de letterkunde, toneel, radio, televisie, bi bliotheek, uitgeverij en boekhandel. Onder meer heeft de conferentie in een resolutie uitgesproken het nuttig te achten dat met medewerking van de omroepen in Nederland en België een klank- en beeld archief van de Nederlandse letteren wordt aangelegd. Verder wordt aangedrongen op het instellen van een driejaarlijkse staats prijs in beide landen voor het Nederlands talige kinderboek. Gepleit wordt ook voor hèt nemen van verdergaande maatregelen om bij Zuid- en Noordnederlandse schrij vers meer belangstelling te wekken voor het schrijven van televisiespelen en dit aan te moedigen door een in 1964 te or ganiseren gezamenlijke t v.-spelwedstrijd. De conferentie sprak nogmaals de wens uit, de omzetbelasting op boeken af te schaffen. Tenslotte werd besloten, dat de Confe rentie der Nederlandse Letteren voortaan zal optreden als een permanente organi satie met een bestuurscollege en perma nent bureau. In Leipzig (Oost-Duitsland) is zondag een filmweek begonnen waarin ter gelegenheid van de 65e verjaardag van Joris Ivens een vrijwel volledig overzicht zal worden gegeven van het levenswerk van de Ne derlandse cineast. Hij woont de manifes tatie zelf bij. Het te Parys gehouden vioolconcours van de stichting Marguérite Long-Jacques Thi baud is gewonnen door de Russische Irina Botsjkova. NEDERLANDS DANSTHEATER ENGAGEERDE MEA VENEMA De zeventienjarige leerlinge Mea Vene ma van de Kennemer Dans- en Ballet studio te Haarlem is vorige week geënga geerd bij het Nederlands Danstheater Prior, dat veel interessante details over de wereld van jazz-, film- en t.v.-altisten in de Verenigde Staten bevatte. Dit in'er- view werd een passende inleiding tot een Erroll-Garner-programma, dat door Theo Ordeman eri de N.T.S.-cameramensen voortreffelijk gevisualiseerd werd. Door ziekte van Pierre Janssen was de AVRO genoodzaakt, het programma „Kunstgre pen" te laten vervallen. In plaats daar van kwam een herhaling van „De koele Vrouw", een onderdeel van een vrouwen uitzending op het scherm. Jan Blokker schreef voor deze uitzending een zeer sterk tweepersoonsspel, dat door Heieen van Meurs en John Leddy bijzonder goed werd uitgebeeld. De oplossing van de huwelijks moeilijkheden van dit paartje leek ons wat te mooi, maar was niet onaanvaard baar. En de toelichting, die de vrouwelijke expert in huwelijkszaken, dr. Swelheim, met de nodige academische voorzichtigheid bij dit alles gaf, bevatte wellicht voor de bij, deze problematiek betrokkenen de no dige wenken en raadgevingen. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht. Aan sluitend: lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden, 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Lich te orkestmuziek. 12.20 Regeringsuitzen ding: Voor de landbouw. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Dans- orkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Lichte orkestmuziek. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Brabants blaas- trio: Moderne muziek, (stereofonische uit zending). 15.30 Harprecital: moderne mu ziek (gr.). 15.40 Voordracht. 15.55 Voor de jeugd. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Even tueel actueel. 18.20 Orgelspel: lichte mu ziek. 18.30 Radio Volks-Universiteit: Le vende letteren een vraaggesprek met mr. Hans van Straten en Jan Vermeulen over Van Stratens boek over de schilder- drukker Werkman, door Jacques Den Haan. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Pianorecital: klassieke en moderne muziek (stereofonische uit zending). 19.45 Inleiding tot muziekbegrip muzikale lezing. 20.00 Nieuws. 20.05 Mu- ziek-revue. 21.00 Radar-radio-periodiek. 21.45 Zigeunerorkest (gr.). 22.00 Bekende opera-aria's. 22.30 Nieuws en mededelin gen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Moderne or kestmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nié9$s7 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Klassieke en moderne meesterwerken uit de Franse muzieklitteratuur (opn.). 10.45 Moderne grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol- aan.... vooruit, lezing. 12.00 Angelus. 12.04 Lichte muziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45 Platennieuws. 12.55 Katho liek nieuws of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien maar!: lichte grammofoon muziek. 14.00 Voor de plattelandsvrou wen. 14.10 Wissewassen.licht pro gramma. (herhaling van zondag jl.). 14.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 15.00 Moderne grammofoonmuziek. 15.20 Voor dracht. 15.45 Moderne grammofoonmu ziek. 15.20 Voordracht. 15.45 Moderne grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voorrang, godsdienstig pro gramma. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Gram mofoonmuziek. 17.50 Regeringsuitzen ding: Caraïbisch toneel II, door mr. J. C. de Wit. 18.00 Voor de jeugd. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij: Tot U spreekt dr. A. Zeegers. 18.30 Licht en semble en solist. 18.50 Van klanten en wanten weten vragen beantwoor ding. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Dansorkest. 20.00 Gewijde muziek (opn.). 21.30 Reisoogst: zwerftochten door gedroomde en werkelijke werelden (dl. 4) klankbeeld. 22.00 Geestelijke liederen. 22.20? 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd....: een keuze uit woord, zang en dans van elders en.an ders. 23.10 Disco-Rendezvous. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte müziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolra dio. '15.45 Tipica. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Ka mermuziek. 16.55 Kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Volks muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Orkestconcert. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram mofoonmuziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Hoorspel. 21.00 Lichte muziek. 21.15 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.1& America na. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Gram mofoonmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Show Time. 23.55 Nieuws. 24.000 10 Voor de scheepvaart. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 The crystal ball, film. 19.45 Openbaar Kunstbezit! 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Anti-Revolutionaire Partij. 20.30 London for a day: impressie van de stad Londen. 20.45 De wanhoop van inspecteur Gideon, film. 22.05 Met een camera ten strijde, documentaire film. 22.30-22.35 Journaal. VOOR DINSDAG NTS: 14.00-14.25 Schooltelevisie: Dene marken. land van gulle gastvrijheid. VA RA: 19.30 Mijnheer de Voorzitterpo litiek programma. 19.58 't Manneke. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 De muziek van Harold Ar- len, programma uit de serie Amerikaan se componisten. 21.15 Reactie op reacties. 21.20 Dick Powell Een terrier, T.V film. 22.10 Ouderavond. NTS: 22.40-?" Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7