2
VAN NIEL
P.S.V.
SPARTAK
flmtoua
V
„IK GA M'N EIGE BAAN" van Apie Prins
DE PROGRAMMA'S
De Staatsprijs Filmkunst 1963
w.
ut
De begrafenisplechtigheid
via radio en televisie
N.T.B. over salariëring
orkestmusici
Jubileumconcert van het dameskoor
ZANGLUST te Hoofddorp
Expositie „De Hugenoten
in Nederland" geopend
NEGEN MUZEN
MAANDAG 25 NOVEMBER 1963
9
OMEGA
HORLOGES
edelstaal vanaf 125.—
Charles Boost
Orgelconcert in Santpoort
door Johan Timmerman
M
Russische pianist in
Parijs bekroond
A V nabeschouwingen
HET WEEKEINDE
IN 1958 VERSCHEEN bij „De Be
zige Bif de kostelijke autobiografie „Ik
ga m'n eigen baan", van de in dat jaar
overleden bohémien „Apie" Prins. Dit
boek telde 568 bladzijden. Een nu onder
dezelfde titel uitgekomen „Litteraire
Reuzenpocket" van „De Bezige Bif' om-
EUROPA-CUP VOETBAL
rechtstreekse reportage uit
Eindhoven van
V woensdag 27 nov, 20.00 - 21.45
NU 'N ARIST0NA
KOPEN EN
GENIETEN VAN...
P. Zwaanswijk
vat de eerste 216 bladzijden van dit
boek. Van de weglating van 62 percent
van het origineel wordt met geen woord
gerept. Voor deze werkwijze is een
woord van scherpe afkeuring op zijn
plaats. Over de persoon van Apie Prins,
die voor veel lezers een onbekende zal
zijn, wordt in de vijf regels flaptekst van
de pocket bovendien niets meegedeeld.
Deze tekst suggereert zelfs zeer duide
lijk, dat de auteur nog in leven is.
C S.
Damshuizer
De radio geeft dinsdag
'n TIP VAN SINT
ZAKDOEKEN SWAN
doosjes van 3 st. 3.25 en 3.75
ZAKDOEKEN
IRIS en STOFFELS
5.95 tot 9.00
T elevisiepro gramma
■^Wsg
IN HET PROVINCIEHUIS te Den Haag,
hetzelfde gebouw dat, toen het in aanbouw
was, gediend heeft als dramatisch decor
voor de korte film van Charles Huguenot
van der Linden, „Big city blues", werd
vrijdagavond j.l. de Staatsprijs Filmkunst
1963 door de staatssecretaris van onder
wijs, kunsten en wetenschappen toege
kend aan genoemde film. Dat deze plech
tigheid een enigszins bescheiden vorm had
gekregen lag aan de omstandigheid dat
dit jaar geen Filmweek kon worden geor
ganiseerd, terwijl juist dit tweejaarlijks
festival tot nu toe het feestelijk decor ge
vormd had voor de eveneens tweejaar
lijkse prijstoekenning. In 1955, ter gele
genheid van de eerste Internationale Film-
week Arnhem, was de Staatprijs inge
steld door het ministerie van O., K. en W.
Hij werd toen toegekend aan Herman van
der Horst's „Vieren maar" en aan Bert
Haanstra's „Strijd zonder einde". Twee
jaar later, de Filmweek werd toen in Den
Haag gehouden, was Theo van Haren No-
man de gelukkige met zijn film „Leger
van gehouwen steen" en in '59, opnieuw
in Arnhem, werden drie prijzen uitgedeeld,
aan Charles Huguenot van der Linden
voor „Tussenspel bij kaarslicht", Herman
van der Horst voor „Prijs de zee" en Han
van Gelder voor paleontologie". George
Sluizer tenslotte was met zijn „De lage
landen" de staatsprijswinnaar van '61.
DIT JAAR DUS geen Filmweek, maar
wel een Staatsprijs die nu op de boven
ste verdieping van het nog niet in ge
bruik genomen Provinciehuis in een haas
tig tot projectieruimte gemetamorfoseerde
zaal voor een select gezelschap van ge
nodigden werd uitgereikt, een bijeenkomst,
waarvan de stemming zichtbaar gedrukt
was door de binnenkomende berichten over
de aanslag op president Kennedy. Na een
inleidend woord van staatssecretaris drs.
L. J. M. van de Laar, waarin hij de be
tekenis van de Staatsprijs omschreef als
een stimulans voor de filmers om op 't ge
bied van de kunstzinnige en culturele film
iets te maken wat kan wedijveren met de
produkten van hun bekwaamste collega's,
las Wim Povel, voorzitter van de jury,
het juryrapport voor. Hierin werd o.m.
meegedeeld dat 33 films ter beoordeling
waren ingezonden, waarvan er een aan
tal, volgens het oordeel van de jury, niet
had behoren te worden ingediend, omdat
in deze gevallen van een schromelijk te
kort aan zelfcritiek kon worden gespro
ken. Dit in verband met het feit dat het
hier ging om de hoogste onderscheiding
die Nederland op filmgebied te vergeven
heeft.
EEN CRITISCH geluid liet het rapport
ook horen met betrekking tot het vaak
ontbreken van een oorspronkelijke visie
bij onze filmers: „De bronnen waar
uit de Nederlandse filmers hun inspiratie
Advertentie
GROTE HOUTSTRAAT 86, HAARLEM
Speciaalzaak sinds 1883
Vandaag neemt de NTS van 17.35
tot 18.10 uur een rechtstreekse uit
zending uit Amerika via de satelliet
Relay over. Deze uitzending zal ver
moedelijk de eerste beelden van de
begrafenisplechtigheden bevatten.
Zondagmiddag zijn de heren A. Kley-
wegt en M. van Buuren om vijf uur van
Schiphol naar New York vertrokken. Na
afloop van de begrafenisplechtigheden ke
ren zij onmiddellijk terug met een door
de Amerikaanse televisie te vervaardigen
opname van de uitzending van de begra
fenis. Deze opname zal de N.T.S. dinsdag
op een nog nader bekend te maken tijd
stip, waarschijnlijk 's ochtends, uitzenden.
Genoemde verslaggevers zullen de uitzen
ding van commentaar voorzien.
Vandaag, de nationale rouwdag in de
Verenigde Staten zullen ook de beide Ne
derlandse radio-zenders een aan de om
standigheden aangepast programma ver
zorgen. Kort na de moordaanslag op pre
sident Kennedy zijn de reporters Herman
Felderhof en Frans de Zwaan naar Wash
ington vertrokken voor de verzorging van
een rechtstreekse uitzending van de be
grafenisplechtigheden. De reportage zal als
gezamenlijk programma van de Neder
landse Radio Unie over beide zenders wor
den uitgezonden. Tussen 17.30 uur Neder
landse tijd en 18.00 uur hoopt men de
verbinding tot stand te kunnen brengen
en dan van 18.00 tot 19.00 uur de plechtige
requiem-mis uit de St. Matthews kathe
draal uit te zenden. Van 20.00 uur tot
21.00 uur wordt een reportage gegeven
van de plechtigheden op de nationale be
graafplaats Arlington.
MARJOLEIN VAN MEERTEN NAAR
HET NATIONALE BALLET.
Marjolein van Meerten uit O verveen,
leerlinge van de Kennemer Dans- en Bal
letstudio te Haarlem, is met ingang van
1 december bij Het Nationale Ballet te
Amsterdam geëngageerd.
Uit de met de staatsprijs onderschei
den film „Big City Blues" van
Charles Huguenot van der Linden.
putten, blijken gering in aantal. De jury
heeft er zich dan ook met ernst over be
raden, of de Nederlandse korte film niet
blijft teren op een traditie die leeft bij
de gratie van eenmaal gegeven impulsen.
De thans overheersende tendens leidt tot
een knappe registratie die wezenlijk niet
meer is dan een oppervlakkige esthetische
benadering van het onderwerp. Wat naar
de mening van de jury daarbij ontbreekt
is een relatie van de filmer tot de mens
die hij filmt, een relatie waarin de mens
meer is dan een bewegend element in
zijn beeldreeks. Dikwijls bekruipt de be
schouwer het gevoel dat hij hier een di
mensie mist".
Uitvoerig staat het rapport dan stil bij
de verdiensten van de bekroonde film
„Big city blues", waarvan het zegt dat
Huguenot van der Linden een voor de
korte Nederlandse film ongebruikelijk on
derwerp vorm heeft gegeven onder ge
bruikmaking van een „natuurlijk" decor
met het „bestaande" licht, waarbij de
filmvertelling boven het realisme van een
reportage werd uitgeheven. Dit resultaat
werd, volgens de jury, mede bereikt door
een voortreffelijke beeldkeuze en montage
en een boeiende toepassing van het geluid.
ZOALS MEN ZICH zal herinneren was
het ongewone onderwerp, waarover het
juryrapport spreekt, de dramatisering van
een krantenbericht over de aanranding
van een jong meisje in een in aanbouw
zijnd kantorencomplex, een gegeven,
waarvan „Big city blues" de harde reali
teit ontwijkt door zowel aan de plaats van
handeling als aan het bewegingsspel van
de achtervolging ruime aandacht te schen
ken.
Van haar recht voorstellen te doen voor
eervolle vermeldingen heeft de jury, be
staande uit Wim Povel (voorzitter), Jan
Blokker, Louis van Gasteren, Rudi Meyer,
dr. H. S. Visscher en als secretaris G. J.
van der Molen, gebruik gemaakt, door
„Delta phase 1" van Bert Haanstra en
„De zwarte boneluis" van W. C. van As-
peren voor die onderscheiding aan te be
velen.
Daarmee is zowel de strikt documen
taire kant van de Nederlandse filmerij als
de wetenschappelijke richting geëerd,
waardoor de totale bekroning de veelzij
digheid van de Nederlandse korte film nog
eens onderstreept heeft.
VOORAL DE FILM van Van Asperen is
daardoor uit de kleine kring gehaald,
waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld is en
dat valt toe te juichen, want deze filmer
heeft van een ogenschijnlijk weinig dank
baar onderwerp een ook de leek sterk aan
sprekende film gemaakt. Of, zoals het
juryrapport het formuleert: „Hij heeft al
le artistieke mogelijkheden in het gebruik
van werkelijkheid en symbool, van kleur
en muziek uitmuntend verwezenlijkt. In
zijn openingsrede heeft de staatssecretaris
al de niet-bekroonden getroost met de
woorden: „Het moge diegenen die ditmaal
niet zegevierend uit de strijd zijn geko
men, een troost zijn dat zij hebben mee-
gedongen in een eervolle strijd, dat de
juryleden voor een zware taak hebben ge
staan en dat het tenslotte ging om de ver
heffing van de Nederlandse filmkunst in
haar geheel". En de jury beweert nage
noeg hetzelfde als zij in haar rapport met
nadruk verklaart: „Dat zij bij het noemen
van één film niet de soms bijzonder grote
kwaliteiten van de niet genoemde films
ontkent of wenst te verkleinen
In de hervormde kerk „De Hoeksteen"
te Santpoort worden regelmatig concer
ten gegeven op het nieuwe Van Vulpen
orgel dat daar nu bijna twee jaar staat.
De organiserende commissie onder
leiding van de pastor loci Dr. G. H. van
Willemswaard heeft daarmee vele
liefhebbers van orgelmuziek aan zich
verplicht.
Vrijdagavond speelde Johan Timmer
man een programma van werken uit de
klassieke orgellitteratuur en enkele wer
ken uit de moderne tijd. Het intieme kerk
gebouw, waar het orgel op de begane
grond staat, geeft de concertant gelegen
heid zelf de te spelen werken in te lei
den met korte toelichtingen, aan welke
goede gewoonte Timmerman zich ook
hield.
Het programma bevatte eigenlijk twee
hoofddelen: het eerste uit de Duitse ba-
roktijd, het andere de moderne muziek,
en als een trait d'union daartussen een
werkje uit de Franse 18e-eeuwse clave-
cimbelschool.
De prelude en fugo in c dur van Bach
werden voorzichtig opgezet, zowel wat
betreft de registratie als de weergave.
De heldere en transparante klank van
dit orgel gaven de speler alle kansen
een goede climax te bereiken naar een
beheerst slot van de fuga.
Een fuga van de Tsjechische compo
nist Cemohorsky op een speels thema
opende mogelijkheden voor demonstra
tie van de tongwerkjes, terwijl een con
certo van J. G. Walther zowel de inge
togen klank der fluiten en de contrast
werking tussen de beide manualen als
de plenumklank van het instrument te
horen gaf. Een opgewekt en fris stuk
muziek.
Een reeks variaties van d'Acquin over
een oud-Frans kerstlied deed de vraag
rijzen of deze oorspronkelijk voor or
gel zijn gedacht of voor clavecimbel.
Juist de uitgebreide versieringen zouden
kunnen wijzen naar het laatste instru
ment, al biedt het orgel grotere registra
tiemogelijkheden.
De nieuwe orgelrichting was op het pro
gramma vertegenwoordigd met drie koraal
bewerkingen van Helmut Walcha. De kunst
van koraalbewerken is wel heel sterk met
het orgel verbonden, terwijl het verband
tussen tekst en muziek duidelijk sprak
in de springende tegenstem in „Fröhlich
soil mein Herze springen" en in de pas
toraal klinkende fluiten in het „die Hirten
lobten sehr".
Als componist heeft Johan Timmerman
enkele variaties geschreven over het kerst
koraal „In dulci jubilo", welke variaties
eerstdaags zullen verschijnen. Na een sobe
re harmonisatie van de melodie wordt de
cantus firmus in kwarten in de linkerhand
gespeeld; vervolgens hoort men de rijk
versierde melodie tegen een rustige om
speling, terwijl de laatste variatie het ko
raal in het pedaal geeft met in het midden
deel een flitsende capriccio in de manuaal
partij.
Het concert werd besloten met de „dia-
loque sur les mixtures"'van Jean Langlais.
Veiling in Amsterdam. Een aantal
werken van Hollandse meesters wordt 26
november en volgende dagen in Amster
dam (veilinggebouw De Zon) geveild. Er
bevinden zich schilderijen onder van Ja>
cob Jordaens, Salomon van Ruijsdael, Phl
lips Wouerman en Johan Jongkind. Verder
komen onder meer under de hamer een
aquarel van Honoré Daumier.
De grand prix, afdeling piano, van het
concours Marguérite Long/Jacques Thi-
baud te Parijs is gewonnen door de Rus
Victor Eresko. Hij is 21 jaar. Zijn land
genote Oksana Jablonskaja, 25 jaar oud,
verwierf een eerste prijs. Derde werd de
25-jarige Bulgaar Antoine Dikov, vierde
de 19-jarige Turkse Verda Erman.
Vijfde, zesde en zevende werden respec
tievelijk een Rus, een Italiaan en een Bul
gaar. Vorige week zondag waren het ook
Russen, die in de afdeling viool van dit
concours de eerste prijzen behaalden.
Het hoofdbestuur van de Nederlandse
Toonkunstenaarsbond heeft zich tot de le
den van de Tweede Kamer gericht naar
aanleiding van de Memorie van Antwoord
op het voorlopig verslag van de begroting
1964 van het ministerie van O.K. en W„
waaruit blijkt dat de minister zich voor
stelt te bevorderen dat de salarisregeling
voor de leden van de symfonie-orkesten
eveneens zal kunnen worden toegepast
voor de leden van de in het vierde rap
port van de commissie-Witteman genoem
de orkesten.
Het bestuur meent dat ten onrechte be
weerd wordt dat de klassenindeling van
de symfonie-orkesten is opgeheven. Nog
steeds, aldus het bestuur, bestaan er drie
salarisklassen te weten die van het Con
certgebouworkest, die van het Residentie
Orkest en die van de overige symfonieor
kesten. In het rapport-Witteman, waarin
onder meer sprake is van de musici van
de Nederlandse Opera en van de Neder
landse Radio-Unie, wordt voorgesteld deze
laatste categorieën te salariëren overeen
komstig de laagste klasse van de symfo
nieorkesten. „Omdat de musici van de
Ned. Radio-Unie en de Ned. Opera sinds
jaren wat salarisschaal betreft gelijkge
steld waren met het Residentie-Orkest zou
een uitvoering van het vierde rapport-Wit
teman een aanzienlijke achteruitgang bete
kenen voor de musici bij de N.RU. en de
Ned. Opera", aldus het hoofdbestuur van
de N.T.B., dat schrijft ontstemd te zijn over
het feit, dat de vaststelling van de sala
rissen van alle orkestmusici geschiedt zon
der enig overleg met betrokken werkge
vers- en werknemersorganisaties. Het niet
horen van deze partijen door de commis
sie-Witteman wordt hoogst onbevredigend
geacht.
Aan de leden van de Tweede Kamer
wordt verzocht de uitvoering van de in
houd van het vierde rapport-Witteman
voor zover het de musici van de N.R.U. en
de Ned. Opera betre'ft, te voorkomen.
Goed gesteld was het commentaar bij
de film, die de televisie had samengesteld
over het leven van President Kennedy.
Hieraan vooraf ging een zeer actuele uit
zending van het N.T.S.-journaal, waarin
men terecht een beknopte herhaling gaf
van het relay-verslag over de moordaan
slag op het Amerikaanse staatshoofd.
Knap ook formuleerde mr. G. B. J. Hil-
termann zijn visie op de staatsman Ken
nedy; zijn betoog echter verloor aan
kracht doordat het te lang werd.
Ter vervanging van programma's als de
Dick van Dyke-show en het „Kijk die
Rijk"-programma bracht de AVRO op de
ze zaterdagavond een uitgestelde afleve
ring van de rubriek „Kunstgrepen" en een
t.v.-spel van het Richard Boone-theater.
Door hun beschouwende, ernstige inhoud
werden het geen storende onderdelen van
een uitzending, die in haar geheel afge
stemd was op de rouw, die deze dag pas
te.
Het gezelschap van Richard Boone liet
zich in het stuk „De vreemdeling" op
nieuw kennen als een formatie van acteurs
en actrices, die zeer geladen en zeer ex
pressief hun rollen vertolken. Het was ook
een duidelijk stuk, waarin vertwijfelde
verknipte mensen werden geconfronteerd
met de onschuld en het zuivere geweten
van "de jeugd.
Zondagavond
Terecht maakte onze t.v. gisteravond
zendtijd vrij voor de sobere, maar ook in
drukwekkende bijeenkomst, waarin pro
testantse en rooms-katholieke Amerikanen
hun vermoorde president herdachten.
Liefhebbers van doktersverhalen en lich
te, ontspannende feuilletons konden daar
na genieten van een dubbel gevecht, dat
de jonge Alan Finlay in de N.C.R.V.-serie
„Memorandum van een dokter" moest le
veren om niet in strijd te komen met de
medische ethiek. Naast Bram van der
Vlugt (dokter Finlay), Rob Geraerds (dok
ter Cameron) en Fien Berghegge als Ja-
net de huishoudster, viel in deze afleve
ring de actrice Truus Dekker op in haar
rol van een nogal tragische gelukzoekster.
Gezien de grote problemen, die het enga
geren van acteurs voor t.v.-uitzendingen
met zich medebrengt, mag ook de verdere
bezetting van deze serie redelijk genoemd
worden.
Het gebruikelijke zondagavond-concert
van het Amsterdams Kamerorkest kreeg
een zeer curieus karakter door het diver
timento voor harmonica en strijkorkest
van Gordon Jacob, waarin de wereldbe
roemde mondaccordeonist Larry Adler als
solist optrad.
Advertentie
VOOR MENSEN 0IE HET G0E0 BEKIJKEN
HET JUBILEUM-CONCERT, dat het
dameskoor „Zanglust" te Hoofddorp zater
dagavond ter gelegenheid van zijn tien
jarig bestaan gegeven heeft, kreeg niet
het karakter van een feestconcert. Op de
ze dag, waarop de wereld onder de ban van
verslagenheid en droefheid verkeerde, zou
een concert met vreugdebetoon geheel
misplaatst geweest zijn. Door de samen
stelling van het programma echter kon
het concert de intentie van een herden
king van de gestorven president Kennedy
krijgen, in het bijzonder wel door de keu
ze van het aangrijpende Requiem van Ga
briel Fauré. Met medewerking van een
klein mannenkoor, de sopraan Ans Rieke,
de bariton Hans Gimbrêre en de pianist
Gé van de Steen werd het schone werk
na de pauze onder leiding van de dirigent
Gerard de Barbanson door „Zanglust" ten
gehore gebracht.
VOOR DE BEGELEIDING heeft men
getracht een elektronisch „orgel" te ge
bruiken. De nare klanken, die dit surro
gaat-muziekinstrument voortbracht, maak
ten elke gedachte over een goed resultaat
van de uitvoering tot een illusie.
Gerard de Barbanson nam toen het ver
standige besluit de vleugel, die reeds voor
andere vertolkingen op deze avond dienst
had gedaan, voor de begeleiding in te
schakelen. Weliswaar moesten de toehoor
ders de objectieve snarenklank nu gaan
„vertalen" in de bedoelde instrumentale
klankentimbres, maar het gemengde koor
en ook de solisten, die met de begeleiding
een betrouwbare steun geboden kon wor
den, konden nu Fauré's Requiem een in
drukwekkende uitvoering, geven, treffend
door een milde, gevoelige klank, die voor
treffelijk harmonieerde met de sfeer,
waarom de van droefheid en smeking ver
vulde tekst vroeg. Wat deed het er nu toe,
dat de sopranen soms wat moeite hadden
met enkele hoge tonen of dat de bariton
solist niet steeds tot een duidelijke dictie
kon komen? Men onderging de ontroering
van dit Requiem. De koorklank kreeg be
zieling door de gevoelige zang van Hans
Gimbrêre en door het innige „Pie Jesu",
voortreffelijk gezongen door Ans Rieke.
De pianist Gé van de Steen handhaafde
met een verfijnd-expressieve begeleiding
het bijzondere niveau van deze uitvoering.
DE FRAAIE aula van de nieuwe Tech
nische School te Hoofddorp heeft haar
akoestische deugdelijkheid voor deze koor
zang overtuigend bewezen, ook vóór de
pauze, toen „Zanglust" en het kleine man
nenkoor een eveneens zeer toepasselijk
lijkende Cantate van Franz Schubert met
de sopraan, de bariton en de pianist be
hoorlijk vertolkten en verder ook compo
sities van Bach, Haydn en da Palestrina
in een bewerking voor vrouwenkoor liet
horen, waarbij de doeltreffend eenvoudige
uitdrukkingskracht bijzonder opviel.
Ans Rieke heeft haar heldere, gemakke
lijk aansprekende stem nog uitnemend
kunnen benutten bij het zingen van een
aria van Mendelssohn en met haar aan
deel in een duet van Bach, tezamen met
Hans Gimbrêre vertolkt. Deze bariton gaf
ook een solo-voordracht van de vertelling
van Pimen uit de opera „Boris Godoe-
nov" van Moessorgsky, bescheiden en
met een ballade-sfeer.
Gé van de Steen begeleidde de beide
solisten met zorg. Als solist kwam deze
pianist bijzonder goed voor de dag met
de verfijnde vertolking van „Moment Mu
sical" op. 94 no. 4 van Franz Schubert,
een voordracht, die door de uitvoering van
Schuberts Impromptu in As niet overtrof
fen kon worden.
De Leidse hoogleraar prof. dr. J. N.
Bakhuizen van den Brink heeft zaterdag
in de tot het „Prinsenhof te Delft be
horende Waalse Kerk de tentoonstelling
„De Hugenoten in Nederland" geopend,
die tot 27 januari wordt gehouden.
De vele genodigden werden verwelkomd
door de directeur van het museum „Prin
senhof", drs. D. H. G. Bolten. Prof. Bak
huizen van den Brink schetste in het kort
de geschiedenis van de Hugenoten en
wees daarbij op de cultuurvermenging en
invloeden op andere terreinen van het
leven door hun opgaan in het volk van
de Nederlanden.
Repertoire Nieuw en
Rotterdams Toneel
Het gezelschap „Nieuw Rotterdams To
neel" heeft twee nieuwe stukken in stu
die genomen: „De krijgshaftige held",
(Arms and the man) van Bemhard Shaw
en de musical „Kiss me Kate" van Sa
muel en Belle Spewack.
„De krijgshaftige held", in een verta
ling van Marie-Sophie Nathusius, komt
onder regie van Luc Lutz. De decors zijn
van Herman Gordijn en de kostuums van
Jan Wijsbroek. Medewerkenden: Winni-
fried Bosboom, Simone Rooskens, Elly
van Stekelenburg, Arnold Gelderman, Luc
Lutz, Sacco van der Made, Eric Schnei
der en Jan Teulings.
Seth Gaaikema bewerkte „Kiss me
Kate", de musical met muziek van Cole
Porter. Regisseur is Leonard Steckel.
Fritz Butz verzorgt de decors en kostuums.
De medewerkenden zijn: Ida Bons, Mar-
tine Crefcoeur, Lia Dorana, Carola Gijs-
bers van Wijk, Annet Nieuwenhuyzen,
Fleuni Touw, Louis Borel, Edmond Clas
sen, Willem Faassen, Donald Jones, John
Lantimg, Pieter Lutz, Hans Pauwels, Hans
Polman, Adolf Rijkens, Aart Staartjes,
Jo Vischer en Rob de Vries.
AAN HET EERSTE DEEL van Apie's
„Eige baan" hoeft de lezer zich overi
gens niet bekocht te voelen. Het omvat
de (waarschijnlijk het meest authentiek
beschreven) jeugdjaren van de Heem-
steedse artsenzoon Adriaan Pieter Prins,
die als een jonge rebel ronddartelde in
de schaduw van het aristocratenwereldje
van Haarlem en Heemstede uit de begin'
jaren van deze eeuw, alsmede zijn erva
ringen als jong student (o.m. met het
Amsterdams Ctudneten Corps), Apie
breekt echter zijn studie af en ver
trekt, met een paar Friese doorlopers om
zijn nek, naar Indië om een carrière als
Deli-planter te beginnen: De fantastische
avonturen en omzwervingen over de he
le wereld die dan volgen, vindt men dus
niet beschreven in de pocketuitgave.
De cesuur in het boek is echter wel'
op een zinnige plaats aangebracht. Want
terwijl men zich bij lezing van het „twee
de deel" nogal eens afvraagt „hoeveel is
ervan waar?", proeft men in de beschrij
ving van Apie's jeugdjaren een werkelijk
heidsgehalte en mate van emotionele be
trokkenheid die bijna aandoenlijk is. Ou
de Haarlemmers zullen het boek met
extra plezier lezen. Apie neemt geen blad
voor de mond en menige oud-Haarlemse
familie gaat met naam en toenaam over
de tong.
APIE PRINS WAS NATUURLIJK een
querulant (de psychiater zou misschien
spreken van „karakterneurose"), maar
dan toch een querulant van een dusdanig
postuur, dat men zich spoedig voor hem
gewonnen geeft. De man die zijn laat
ste levensjaren sleet in de kleine driehoek
tussen zijn vuile zolderkamertje op de
Amsterdamse Prinsengracht, café Reyn-
ders aan het Leidseplein en de artiesten
sociëteit „De Kring" waar hij zijn eigen
begrafenis in scène zette), heeft ons
met de beschrijving van zijn „eigen baan"
een uniek boek naglaten.
Op de omslag ervan staat hij afge
beeld met een groot verband over zijn ge
zicht: een ontploffende fles eigengemaakt
vuurwerk kostte hem bijna één van zijn
ogen. Het andere oog kijkt de wereld in
met de onbevangenheid van het grote, on
weerstaanbare kind, dat hij zijn hele le
ven is geweest.
De Franse filmindustrie. Het aantal
bioscoopbezoekers is in Frankrijk gedaald
van 411 miljoen in 1957 tot 312 miljoen in
1962, zegt de Franse Gaullistische afge
vaardigde Ribadeau Dumas in een parle
mentair rapport over de Franse filmin
dustrie. Deze daling gaat nog steeds door.
In zes jaar tijd hebben de Franse bioscopen
30 percent van hun klanten verloren, aldus
het rapport. De oorzaak hiervan is niet
alleen de groei van het aantal televisie
kijkers, maar ook het gebrek aan initiatief
van de Franse filmindustrie, meent Dumas.
Hij wil films van betere kwaliteit. In 1962
werden 125 films in Frankrijk vervaardigd,
in 1961 166. Dit jaar zullen het waarschijn
lijk in totaal 120 zijn-
In haar tweede uitzending kon de re-
daktie van het N.T.S.-journaal reeds d®
beelden van de moord op de verdacht®
Oswald op het scherm brengen.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Programma - overzicht en licht®
grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnas
tiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke
grammofoonmuz. 9.35 Waterstanden. 9.40
Morgenwijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00
Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 R.V.U.: Klassiek ballet en
moderne dans, door N. Sickens de WaL
11.30 Voor de zieken. 12.00 Licht ensem
ble met zangsolisten. 12.20 Regeringsuit
zending: Uitzending voor de landbouw.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Dansorkest en zangsolisten.
13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, even
tueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25
Beursberichten. 13.30 Licht orkest en zang
soliste. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 School
radio. 15.00 Lichte grammofoonmuziek v.
automobilisten. 15.30 Viool en piano: Mo*
c'erne muziek, (stereofonische uitzending),
16.00 Actualiteiten. 16.30 Voor de jeugd.
17.30 New York calling. 17.35 Voor de
jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel ac
tueel. 18.20 Pianospel: lichte muziek. 18.30
R.V.U.: Profielen van de hedendaags®
beeldende kunst: Jan van Heel 65 jaar,
door George Lampe. 19.00 Voor de kinde
ren. 19.05 Paris vous parle: de gesproken
brief uit Parijs. 19.10 Bel canto (gr.).
20.00 Nieuws. 20.05 Hou je aan je woord,
een programma vol speelse invallen en
litteraire spitsvondigheden 20.50 Pianore
cital: klassieke en moderne muziek. 21.20
Het dorp, documentaire over de actie
Open het Dorp. 22.30 Nieuws en mede
delingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Venster
op de hedendaagse muziek, discussie.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture radio voor vroege men
sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15
Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9-40
Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15
Klassieke grammofoonmuziek. 10.45 Mo
derne orkestmuziek (gr.). 11.00 Voor de
vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek.
11.50 Volaan vooruit, praatje. 12.00 An
gelus. 12.04 Draaiorgelklanken. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Wij van het land: programma voor de
boeren. 12.45 Platennieuws 12.55 Katho
liek nieuws of actualiteiten. 13.00 Nieuws.
13.15 Lichte grammofoonmuziek met com
mentaar. 14.00 Voor de plattelandsvrou
wen. 14.10 Wissewassen licht program
ma (herh. van zondag jl.) 15.00 Moderne
orkestmuziek (gr.). 15.20 Voordracht. 15.45
Moderne walsmuziek. 16.00 Voor de zieken.
16.30 U hebt voorrang, Godsdienstig pro
gramma. 17.00 Voor de kabouters. 17.15
Voor de jeugd. 17.45 Lichte grammofoon
muziek. 17.50 Regeringsuitzending: Waar is
mijn vaderland II, door Raymundo De-
brot. 18.00 Lichte grammofoonmuziek voor
de jeugd. 18.20 Uitzending van de Pacifis
tisch Socialistische Partij. 18.30 Strijkor
kest. 18.50 En nu mijn geval: vragen-
beantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali
teiten. 19.30 Licht ensemble. 19.50 Popu
laire grammofoonmuziek. 20.00 Amuse
mentsmuziek (gr.). 20.30 Huppelt vrolijk
in het rond, klankbeeld over het jaar 1813.
21.30 Fluit en piano: moderne muziek.
22-00 De zingende kerk: geestelijke liede
ren. 22.20 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Herfsttij din
gen, cabaret. 23.10 Lichte orkestmuziek en
solisten. 23.10 Lichte orkestmuziek en so
listen. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Muziek uit U.S.A. 12.50
Beursberichten en programma-overzicht.
13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte
orkestmuziek. 16.00 Nieuws. 16.09 Duitse
les. 16.24 Cellorecital. 16.45 Grammofoon
muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek.
17.45 Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.05 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesportberichten.
18.30 Namen met standing. 19.00 Nieuws,
ten.
Advertentie
Gen. Cronjéstraat 40-44
Telefoon 54679
Haarlem
VOOR MAANDAG
NTS: 17.35-18.10 Relay-uitzending van
de begrafenis van president Kennedy.
CVK - IKOR - RKK: 19.30 Logboek,
jeugdprogramma over de Bijbel. 19.45
Ken-merk, kerkelijke kroniek. NTS: 20-00
Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd
politieke partijen: uitzending van de Volks
partij voor Vrijheid en Democratie. AVRO:
20.30 Het dorp komt er, programma over
de actie „Open het Dorp". 21.00 De hemel
kan wachten, speelfilm. NTS: 22.40-22.45
Journaal.
VOOR DINSDAG
NTS: 11.00-11.25 Schooltelevisie. KRO:
19.30 Van varen en schipperen: één dag
met een schippersgezin. NTS: 19.58 't
Manneke. 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Con-
c'lie-journaal. 20.25 Brandpunt 20.50 Amu
sementsprogramma. 21.15 Het autoverkeer
in Europa: progr. over het autoverkeer
in de landen van de E.E.G. 22.00 Hitch-
cock-film. 22.50 Epiloog. NTS: 23.00-23.05
Journaal.