HAAST
tweede pak
i/2 PRIJS
„Le Roi David" bij de H.C.O.V.
TONEEL IN HAARLEM
TELEFUNKEN
TELEFUNKEN
DE PROGRAMMA'S
Boekverkopers maken
zich zorgen
NEGEN MUZEN
Japanse kunstnijverheid
Mies Bouwman tussen
twee vuren
Kamerleden verontrust over juridische
gevolgen van de draadtelevisie
DONDERDAG 28 NOVEMBER 1963
15
Nederlands© Comedle opent het Shakespeare-seizoen
autom.
bandrecorder
f 438,-
Anneke Grönloh naar
Eurovisie Songfestival
Rijksprentenkabinet kocht
op veiling in Amsterdam
Meer subsidie voor het
Danstheater bepleit
rimui n»k
8 e
P. Zwaanswijk
M. W nabeschouwingen
Johnson's toespraak
Damshuizer
De Heideland-prijs
Draagbare TV
f895,-
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
„ANTONIUS en CLEOPATRA"
HET SEIZOEN der Shakespeare-herdenkingen is, wat Haarlem betreft, gister
avond begonnen met de opvoering van „Antonius en Cleopatra" door de Neder
landse Comedie. Het zou zinvol geweest zijn als het Haarlemse schouwburg
publiek vóór deze voorstelling de Rotterdamse opvoering van „Julius Caesar"
nad kunnen zien, want deze twee drama's zijn vooral door de leden van het
driemanschap (Octavius, Antonius en Lepidus) nauw met elkaar verbonden en
samen vormen zij in niet geringe mate de persoonlijke tragedie van Marcus
Nieuw Rotterdams Toneel toch binnenkort ook wel naar Haarlem zal brengen.
VAN ALLE HISTORISCHE drama's van
Shakespeare is Antonius en Cleopatra"
misschien wel het moeilijkst speelbaar.
Want dit stuk, geschreven in het laatste
decennium van Shakespeare's leven, ge
tuigt niet alleen van het rijpe meester
schap van de dichter maar tevens van
een verbluffende minachting voor de eisen
van dramaturgie en toneeltechniek, eisen
waaraan de grote acteur-auteur zich in die
tijd blijkbaar niet meer wenste te storen.
Want zelfs Shakespeare, die zich toch al
nooit iets heeft aangetrokken wellicht
ook nooit iets heeft geweien van de
Griekse grondregel van „eenheid van tijd,
plaats en handeling", heeft zich zelden
veroorloofd een dramatisch gegeven zó
ongebonden te behandelen, zó losjes op te
bouwen uit vele tientallen miniatuur
scènetjes (die elk voor zich toch een zeer
wezenlijk bestanddeel van de tragedie
vormen) als hij dat in „Antonius en Cleo
patra" heeft gedaan. En bovendien wordt
de eenheid van het stuk bij een opvoering
nog ernstig bedreigd door het felle con
trast tussen de twee sferen waarin het
zich afspeelt: de westerse sfeer van het
toen nog „jonge" Rome met zijn koel-
republikeinse geest en de oosterse van het
koninklijke Egypte in zijn nadagen van
wellust en zedelijke corruptie.
HET WAS EEN MOEDIGE daad van de
Nederlandse Comedie, en in het bijzonder
van de regisseur Ton Lutz, een poging te
doen om dit angstwekkend moeilijke werk
ten tonele te brengen. Maar met alle res
pect voor die moed kan ik toch niet an
ders dan constateren dat de poging maar
zeer gedeeltelijk is geslaagd. We hebben
een indrukwekkend beeld gekregen van de
politieke en menselijke conflicten tussen
de ambitieuze Romeinse leiders en we
hebben een aantal fraaie vertolkingen van
individuele rollen te zien gekregen, maar
de fatale zwakke plek van de opvoering
was het ontbreken van een overtuigende,
suggestieve oosterse sfeer rondom Cleopa
tra. Wat ons hier gepresenteerd werd als
het legendarische Egyptische milieu van
zinnelijkheid, overdaad en verkwisting kon
op z'n best de lachlust opwekken (en deed
Advertentie
techniek van topklasse
AEG AMSTERDAM
De Nederlandse Boekverkopersbond
heeft in een telegram aan de leden van
de Tweede Kamer gewaarschuwd, dat
verhoging van de posttarieven schade zal
berokkenen aan de verbreiding van het
boek in dienst van de cultuurspreiding.
Het telegram luidt: „De groep groot
winkel-, filiaalbedrijf en verzendboekhan-
del, georganiseerd in de Nederlandse
Boekverkopersbond, vestigt uw aandacht
op de grote culturele belangen, die op
het spel staan indien ten gevolge van
verhoogde posttarieven de boekhandel be-
'emmerd wordt in de taak het boek en
de daarbij behorende boekaankondigingen
alom in den lande en in het bijzonder
naar plaatsen waar de boekhandel door
economische omstandigheden nauwelijks
of geen vestigingen of contacten kan heb
ben. te verspreiden. De groep wijst u op
het feit, dat terwijl een gereduceerd porto
voor verzendingen naar het buitenland wel
bestaat, juist een afzonderlijk verlaagd
tarief voor binnenlandse zendingen tot nu
toe ontbrak en spreekt hierbij de vrees
uit. dat een verzwaring van lasten op dit
voor deze bedrijfstak zo essentiële punt,
noodlottige gevolgen zal hebben en daar
door schade zal berokkenen aan de be
kendheid en de verbreiding van het boek
in dienst van de cultuurspreiding".
Voor de negende achtereenvolgende maal
zal Nederland deelnemen aan het Euro
visie Songfestival, dat op 21 maart in Ko
penhagen wordt gehouden. De N.T.S. heeft
besloten deze keer als soliste de zangeres
Anneke Grönloh af te vaardigen.
Op de voortgezette kunstveiling van
'lak van Waay te Amsterdam werden gis-
eravond weer hoge prijzen betaald. Zo
bracht een aquarel die toegeschreven
wordt aan Lucas van Leyden, voorstellen
de de genezen dienstknecht, een bedrag op
-•an 3100 gulden. Bijna was het Rijkspren
tenkabinet de gelukkige bezitter geweest,
'och zijn bod was 100 gulden te laag. Wel
wam het kabinet in het bezit van enige
-langrijke tekeningen. Verder werden een
ening van Guillaume de Heer „Herder
vee, alsmede boeren bij een slot-
ruïne" en een tekening van Th. A. Stein-
len „Dansende vrouw" geveild voor res
pectievelijk 900 en 520 gulden. Er was
veel belangstelling voor deze veiling, ook
van Franse en Duitse zijde.
dat danook enige malen). Het herhaalde
komen en gaan van Cleopatra op een
draagstoel, waarbij de machtige koningin
en haar dragers er steeds op moesten let
ten dat zij hun hoofd niet stootten tegen
de wolken hetgeen ze tóch af en toe
deden en de hovelingen die telkens
weer tot zoutpilaren verstarden als zij niet
rechtstreeks bij de handeling waren be
trokken, ontnamen aan de scènes in Alex-
andrië elke geloofwaardigheid en suggesti-
viteit. De gelaatsbeschildering van de
Egyptenaren moge historisch verantwoord
zijn, maar op de gezichten van de Hol
landse acteurs en actrices riep ze geen
klassicistische gevoelens op, wel herinne
ringen aan jolige circusparades uit niet
zó lang vervlogen dagen. De taferelen in
Rome en tussen de Romeinen maakten
ongetwijfeld veel goed van wat er aan de
Egyptische ontbrak, maar het evenwicht
in het drama als geheel werd daardoor
toch niet volledig hersteld.
VAN DE SPELERS moet in de eerste
plaats Julien Schoenaerts worden ge
noemd; zijn jonge maar gevaarlijk-sluwe
Caesar was een prachtige karakterstudie
vol boeiende nuances en zeer ingehouden
gespeeld. Een andere zeer geslaagde
vertolking was de Enobarbus van Henk
Rigters; deze gecompliceerde figuur, in 't
begin cynisch lichtzinnig, later gepijnigd
door het innerlijke conflict tussen trouw
en afvalligheid, kreeg bij Rigters verras
send zuiver gestalte. Han Bentz van den
Bergs Antonius was, als veel rollen van
deze acteur, fraai van spel maar slecht
van zegging; met minder overbodig ge
schreeuw en minder krampachtige strijd
tegen de s-klanken in de tekst zou Bentz
bepaald een veel sterkere indruk hebben
gemaakt.
ANK VAN DER MOERS vertolking van
Cleopatra viel uiteen in twee delen die on
verzoenlijk met elkaar waren: de uitslui
tend wulpse (en als zodanig nogal grof
uitgebeelde) vrouw in de eerste helft van
het drama, en de tragische, bijna kuise ko
ningin in het tweede gedeelte. Evenals
Bentz had Ank van der Moer zich al kort
na de aanvang en volstrekt onnodig
schor geschreeuwd, maar toen zij zich op
de sombere kant van de rol kon concen
treren won haar vertolking spoedig aan
formaat en suggereerde zij de waarlijk
tragische heldin. Van de zeer vele andere
spelers wil ik graag nog noemen Joan
Remmelts als de sullige, altijd op twee
kaarten weddende (maar menselijk ge
speelde) Lepidus, Johan Fiolet en Lo van
Hensbergen als waardige senatoren in het
kamp van Caesar, Lex Schoorel als de
toegewijde schildknaap van Antonius, en
Ton Kuyl als een (ook alweer erg luid
ruchtige) Pompeius.
Het talrijke publiek heeft aan het slot
langdurig geapplaudisseerd. Een deel van
die hulde zou stellig mogen toevallen aan
Evert Straat, die de talloze vertaalpro
blemen in dit stuk voortreffelijk had opge
lost ook al betwijfel ik dat veel Romei-
zij thuis „iets onder de kurk" hadden. Zelfs
zij thuis „iets onder kurk" hadden. Zelfs
Shakespeare wist wel beter!
Simon Koster
Tweede Kamer
(Van onze parlementaire redacteur)
De meerderheid van de Tweede Kamer
wil rijkssubsidie voor het Nederlands
Danstheater, zo is gisteren gebleken bij
de debatten over de begroting van O. K.
en W. De K.V.P.-er Baeten was van me
ning dat het Danstheater getoond heeft in
een duidelijke behoefte te voorzien. Het is
nodig dat de sociale positie van de leden
nu goed wordt geregeld.
De socialist Willems wees er op dat het
Danstheater vorig jaar tachtig percent van
alle voorstellingen buiten zijn standplaats
Den Haag heeft gegeven. Het Nederlands
Danstheater is dus even nationaal als Het
Nationale Ballet dat wèl een goede rijks
subsidieregeling heeft, zo betoogde hij. Ook
de P.S.P.-er Bruggeman drong aan op pas
sende rijkssubsidie voor Het Nederlands
Danstheater.
Queekhoven. Prinses Irene is voor
nemens op maandag 2 december aanwezig
te zijn bij de officiële opening van het
Eduard van Beinum-huis op het landgoed
„Queekhoven" te Breukelen. De prinses is
beschermvrouwe van de stichting Inter
nationaal Toonkunstenaarscentrum Eduard
van Beinum, die eigenaar is van het land
goed „Queekhoven".
Advertentie
p lil
DE DIRIGENT Jan Pasveer van de Heemsteedse Christelijke Oratoriumvereniging
heeft het aangedurfd om met het „Te Deum" van Marc-Antoine Charpentier- ook
„Le Roi David" van Arthur Honegger op het programma te plaatsen van het concert,
dat zijn koor woensdagavond in de gemeentelijke Concertzaal gegeven heeft. De uit
voering van het werk van Arthur Honegger was een waagstuk, waarvan de moeilijk
heden waarschijnlijk op grond van optimistische verwachtingen door de dirigent zijn
onderschat. Het is mogelijk om door vele met ijver en inspanning volgehouden
repetities een koor vertrouwd te maken met de muziek van Honeggers „psaume sym-
phonique", maar alleen een zeer ervaren dirigent zal daarna in staat zijn een inter
pretatie-eenheid tot stand te brengen van koor- en solistenzang met de orkestrale
begeleiding.
DE VORM, waarin „Le Roi David" werd
uitgevoerd, is een bewerking van het muzi
kale drama van dezelfde naam, dat Ho
negger in 1921 schreef op de tekst van de
dichter René Morax, waarin een van gru
welen, misdaad en magie vervulde episode
uit het leven van koning David wordt be
schreven. Het is nodig te weten, dat dit
muzikale drama bestemd was voor toneel
opvoering, waarbij de handeling, sfeer,
decor, de gehele toneelsituatie een essen
tieel bestanddeel van de bedoelde werking
van het spel vormde, de direct daarmede
samenhangende illustratieve en sfeer-
scheppende muziek inbegrepen. Die spe
ciale functionele betekenis heeft de mu
ziek in de bewerking vooi concertuitvoe
ring verloren. Zij kwam alleen te staan
met het woord en haar invloed kon nog
betrokken worden op de fantasie van de
toehoorder. Men kan de verbazingwekkend
knap geschreven muziek nog ondergaan
als de psychologische reflex van geloofs-
verzekerdheid angst, waanzin, hysterische
extase, haat, verraad en overwinningsroes
en nog andere menselijke geestelijke span
ningen.
DE DIRIGENT, het koor, de sopraan
Elisabeth Lugt, de alt Watty Krap, de tenor
Simon van der Geest en de bas Jaap Stroo-
menbergh stonden tezamen met het be
geleidende Noordhollands Philharmonisch
Orkest en de organist Simon C. Jansen
voor de ontzaglijk zware taak aan deze
spanningen in woord en klank uitdrukking
te geven en daarbij aan het zuiver muzi
kale element niet te kort te doen. Dit
ideaal, werd niet bereikt. Enkele fragmen
ten, zoals „Miséricorde, o Dieu" en „Je fus
conqu dans les péchés" konden door een
opvallende beheersing voldoening geven,
maar over het geheel genomen bleek het
voorbereidingsstadium nog niet genoeg ge
rijpt om een bevredigende uitvoering te
ondernemen.
Van de solisten heeft de sopraan Elisa
beth Lugt vaak veel indruk kunnen ma
ken, evenals de alt Watty Krap. De stem
van de tenor Simon van der Geest kreeg
door een ongunstige plaatsing te weinig
draagkracht en de recitant Jaap Stroo-
menbergh declameerde te vlug en te uni
form van expressie en klanknuancering.
Het Noord'hollands Philharmonisch Orkest
begeleidde met tal van onzuivere intona
ties. Simon C. Jansen was een betrouwbare
kracht aan het orgel.
DE TE VERWACHTEN moeilijkheden
van de uitvoering van „Le Roi David" zijn
waarschijnlijk niet zonder uitwerking ge.-
weest op de vertolking van het „Te Deum"
van Charpentier, dat voor de pauze ten
gehore werd gebracht. Het koor zong on
zeker en ongelijk. De solisten, waarbij voor
dit werk ook de sopraan Margreet Honig
was gevoegd, vormden vocaal een zeer
heterogeen en zeer onvast ensemble en het
orkest kon niet meer doen dan metrisch
en vrijwel inhoudsloos zijn begeleidende
opdracht vervullen.
De beroemde dirigent Pierre Monteux
heeft dinsdagavond tijdens een bij
eenkomst in Amsterdam de „Edison"
in ontvangst genomen, die hem al
eerder was toegekend tijdens het
Grand Gala du Dis que (klassiek)
Op de gala-avond op 11 oktober j.l
kon de dirigent wegens ziekte niet
aanwezig zijn. Op de foto: Uit han
den van de heer Haslinghuis ontvangt
de dirigent zijn onderscheiding. Op
de voorgrond mevrouw Haslinghuis.
De consul-generaal van Japan, mr. J.
Kroese, heeft gisteravond in het Museum
voor Land- en Volkenkunde in Rotterdam,
de tentoonstelling „Japan, jonge kunstnij
verheid volgens oude traditie" officieel
geopend.
„Japan, jonge kunstnijverheid volgens
oude traditie" toont in twee zalen van het
museum aan de Willemskade ruim twee
honderd Japanse kunstnijverheidswerken,
die zijn geselecteerd uit in Japan gehou
den tentoonstellingen.
Het is de eerste tentoonstelling van
Japanse kunstnijverheid, die buiten Ja
pan wordt gehouden. De tentoonstelling in
Rotterdam is t/m 12 januari 1964 te be
zichtigen. Daarna zal zij een rondreis ma
ken door andere Europese steden.
Het bij de thuisclub passende briljante
licht maakte de wedstrijd PSV en Spartak
op het scherm heel duidelijk.
Of de boulevardklucht „Even in Bad"
van Georges Feydeau het hedendaagse
publiek ook maar éven geamuseerd heeft,
moeten wij betwijfelen; immers, ook de
t.v.-kijker is vertrouwd geworden met het
toneelstuk, dat door middel van realisti
sche rolvertolkingen veel directer wordt
overgebracht. Bovendien is hij gewend ge
raakt aan een verwerking van min of
meer erotische situaties, die heel wat vol-
wassener aandoen dan de poppenkast, die
de Fransen (of waren het alleen maar
zekere, wat gedegenereerde, hoge Parijse
kringen?) destijds in het dagelijks leven
opvoerden, om hun modieuze afkeer voor
de oude moraal te demonstreren. Wij ne
men graag aan, dat die voor ons zo naïe
ve poppenkast door Feydeau knap is
weergegeven in dit stuk met zijn „terzij
des" en zijn misverstanden, die de figuren
zo fijntjes ridiculiseren. Hoogstwaarschijn
lijk hadden ook Sigrid Koetse, Jan Retèl,
Pleuni Touw en Jules Hamel de juiste
speeltrant te pakken. Ons echter heeft het
niets gedaan; hoezeer wij ook van een
echte klucht houden. Enfin, wellicht heb
ben studenten van de toneelacademie nog
iets gehad aan dit goed geënsceneerde
voorbeeld van verouderd theaterwerk.
In zijn tweede uitzending bracht tenslot
te het N.T.S.-journaal de via de Relay op
beeldband vastgelegde rede, die president
Johnson uitsprak in de Amerikaanse
Volksvertegenwoordiging. Deze goed gefor
muleerde. kernachtige en bewogen toe
spraak werd het hoogtepunt van de woens
dagavonduitzending.
Het VARA-televisieprogramma „Zo is
het toevallig ook nog eens een keer",
waarvan Mies Bouwman de presentatrice
is, geeft de AVRO reden tot bezorgdheid.
Het optreden van Mies (scherp en sarcas
tisch) in dit programma verschilt name
lijk bijzonder veel met een nieuw AVRO-
radioprogramma, waarin Mies Bouwman
de hoofdrol moet vervullen op een vrien
delijke milde manier. Beide programma's
zijn voor de AVRO onverenigbaar.
Overigens heeft de AVRO zijn mening
gebaseerd op de eerste en tot dusver
enige uitzending van „Zo is het toeval
lig Men acht het niet uitgesloten,
dat het VARA-programma wat aan
scherpte zal inboeten en wacht daarom
een volgende uitzending af om een defini
tief oordeel te vellen.
De contracten zijn door Mies Bouwman
zowel voor VARA als voor AVRO ge
tekend, zodat dit wel enige moeilijkheden
zal opleveren als de AVRO bij zijn stand
punt blijft dat Mies Bouwman onmogelijk
aan beide programma's kan meewerken.
Zij zou dan een keuze moeten maken tus
sen" 'dé ttoeë.
Het pocketboek heeft zo langzamerhand
in Vlaanderen zijn plaats veroverd. Een
van de series heet Vlaamse Pockets en
wordt uitgegeven door de uitgeverij Heide
land te Hasselt. Deze reeks is vier jaar
geleden begonnen. Het aantal verkochte
boekjes bedraagt ongeveer 1 miljoen.
Thans is men aan het honderdste deel toe.
Daarin heeft men „De Nederlanden" van
Eugène de Bock herdrukt. De 74-jarige
auteur, aan wie te Brussel de eerste exem
plaren met enig plechtig vertoon zijn uit
gereikt is uitgever geweest. Hij stichtte
destijds de uitgeverij De Sikkel te Ant
werpen, een huis dat nog bestaat en bloeit.
De uitgeverij Heideland had tevens een
romanprijsvraag uitgeschreven. De jury
heeft geen eerste prijs toegekend voor een
van de 120 ingezonden manuscripten.
Frank Liedel kreeg de tweede prijs voor
„De kapersbrief". Derde prijzen waren
voor Herman Vos voor „Het ultieme sal
vo" en de schrijfster Bertien Buyl voor
„De trage dans."
VERSCHILLENDE TWEEDE KAMER
LEDEN hebben hun bezorgdheid uitge
sproken over de juridische gevolgen van
de draadtelevisie waarmee de PTT aan
het experimenteren is. De A.R.-woordvoer-
der Kieft wees minister Bot er op dat het
experiment in Europese kring bijzonder
veel alarm heeft gewekt omdat de pro
gramma's zonder meer worden overgeno
men. Hij noemde de houding van de Ne
derlandse overheid bijna te laken en drong
dan ook aan op een spoedige wettelijke
regeling.
DE K.V.P.-ER BAETEN zei versteld te
staan over het oordeel van minister Bot
dat de rechter moet uitmaken of door de
draadtelevisie auteursrechten worden ge
schonden. Hij noemde het op zijn minst
twijfelachtig of er alleen maar sprake is
van ontvangst met een centrale antenne,
want de PTT vangt de buitenlandse pro
gramma's aan de grens op, relayeert de
ze en vangt deze dan op met een centra
le antenne. Er staan grote belangen van
cultuur- en omroeppolitiek op het spel. Op
grond van de Telegraaf- en Telefoonwet
heeft de minister het laatste woord over
het gebruik van de buitenlandse program
ma's. Ook de keuze welke programma's
per draad-tv worden uitgezonden is zijn
zaak. De heer Baeten wilde weten of er
overleg gepleegd was met de Europese
Radio Unie. Als dat niet was gebeurd
kon Nederland wel eens grote moeilijkhe
den verwachten bij de deelneming aan
het Eurovisie-overleg, zo zei hij.
DE HEER BAETEN vroeg de minister
met zijn ambtgenoten van Verkeer en Ju
stitie overleg te plegen over de auteurs
rechten en aangrenzende rechten die bij
dit alles in het geding zijn. Al met al
had hij de indruk dat de P.T.T. handig
manipuleert met nieuwe technische mo
gelijkheden zonder voldoende oog te heb
ben voor de juridische gevolgen. Ook vond
hij dat de minister er voor moest waken
dat de stormachtige ontwikkeling van de
reclame-tv via een gesloten circuit hem
uit de hand zou lopen. Hij wees in dit
verband op de reclame-tv in het winkel
centrum te Rijswijk en de plannen van
de Zwolsman-groep voor commerciële tv
op de Scheveningse pier.
Advertentie
techniek van topklasse
AEG AMSTERDAM
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA 9.40
VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO.
16.00 VPRO. 20.15 Nationaal Pro
gramma. 22.15-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 723
Lichte grammofoonmuziek (Om 7.30 Van
de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammoföon-
muziek. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de
vrouw. 9.10 Utrechts kamermuziekgezel
schap: klassieke muziek. 9.35 Waterstan
den. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA:
10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte grammo
foonmuziek. II.00 Voor de vrouw. 11.40
Voor de kleuters. 11.55 Licht orgelspel.
VI20 Regeringsuitzending: Uitzending
voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.
b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tentoonstel-
hngsagenda. 12.38 Licht instrumentaal
septet, (stereofonische uitzending). AVRO
13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, even
tueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25
Peursberichten. 13.30 Licht orkest: La
tijns-Amerikaans programma. 14.00 Blaas-
kwintet: klassieke en moderne muziek.
14.20 Bij de tijd en bij de thee, geva
rieerd programma. VPRO' 16.00 Verjaar
dagskalender van de licht(er)e muziek.
lu.30 Inzicht en uitzicht, een half uur voor
wie tijd heeft om te luisteren. 17.00 Voor
de jeugd. 17.30 Voor opgroeiende mensen.
18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muziek. 18.30
Sportspiegel. 8.40 Jazz-Rondo. 19.00 Kiosk,
aitikelen uit zojuist verschenen weekbla
den. 19.10 Ter discussie...., een program
ma voor jonge volwassenen. 19.30 Blsas-
trio: moderne muziek. 19.50 Daarom
pt aatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespre
king. NATIONAAL PROGRAMMA t.g.v.
herdenking 150 jaar Koninkrijk: 20.15 Ne
derlandse muziek rond 1813: Residentie
orkest en soliste. In de pauze (ca. 20-55-
21.35) Onze binnen- en buitenlandse cor
respondenten geven hun indrukken weer
van maandag 29 november 1813. VARA:
22.15 Lichte grammofoonmuziek. 22.30
Nieuws. 22.40 Marimba: actuele kroniek.
23.10 Licht instrumentaal trio. 23.25 Lich
te grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 NCRV. 20.15
NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten.
7.10 Dagopening. 7.20 Amusementsmuziek
(gr.). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15
Koorzang met orkestbegeleiding: Europe
se volksliederen (gr.). 8.45 Lichte orkest
muziek (gr.). 9.00 Voor de zieken. 925
Klassieke orkestwerken (gr.). 10.30 Mor
gendienst. 11.00 Viool en klavecimbel:
oude muziek (gr.). 11.16 In 't zilver, pro
gramma voor oudere luisteraars. 12.00
Oud worden jong blijven, muzikale her
inneringen. 12.30 Mededelingen t. b. v.
land- en tuinbouw 12.33 Koorzang met rit
mische begeleiding. 12.53 Grammofoon
muziek eventueel actualiteiten. 13.00
Nieuws. 13.16 Koninklijke Militaire ka
pel: amusementsmuziek. 14.05 Schoolra
dio. 14.25 Matinee van de lichte muze.
15.15 Voor de vrouw. 15.45 Vocaal ensem
ble. 16.05 Grammofoonmuziek. 16.15 Dui
zendschoon Tuingereedschappen, le
zing. 16.30 Viool en piano: klassieke mu
ziek. 17.00 Declamatie. 17.20 Klassieke
grammofoonmuziek. 17.40 Meisjeskoor
met instrumentaal kwintet. 18.00 De Hang
mat, licht programma. 18.30 Harmonie-or
kest. 18.50 Regeringsuitzending: Bescher
ming Bevolking. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Van horen zeggen en zin
gen. 19.15 Balletmuziek (gr.) 19.30 Radio
krant. 19.50 Lichte grammofoonmuziek.
NATIONAAL PROGRAMMA: 20.15 Zie
Hilversum I. NCRV: 22.15 Grammofoon
muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de
wereld, lezingen. 23.00 Inleiding op pro-
gi amma Kerk en Muziek van zondag 1
december a.s. 23.10 Harpspel met ritmi
sche begeleiding (gr.). 23.20 Ierse liedjes,
23.35 Lichte orkestmuziek (gr.). 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12 00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Operettemuziek. 12.50
Beursberichten en programma-overzicht.
13.00 Nieuws. 13.20 Lichte muziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio: 15.45 Orkesten-
parade. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Oude muziek. 16.35 Grammo
foonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte mu-
7'ek. 17.45 Duitse les. 18.00 Nieuws. 18.03
Voor de soldaten. 18.30 Orkestconcert.
19.00 Nieuws. Daarna: weerpraatje. 19.40
Orkestmuziek. 1945 Programma over de
natuur. 20.00 Liedjes. 20.15 Theaterkro-
mek. 20.40 Volksmuziek. 21.00 Boekbe
spreking. 21.15 Koorzang. 21.45 Volksmu
ziek van de Roodhuiden. 22.00 Nieuws.
22.15 Jazzmuziek. 22.35 De zeven kunsten.
22.50 Grammofoonmuziek. 23.00 Nieuws.
23.05 Lichte muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
Advertentie
VOOR DONDERDAG
KRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pauze.
16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 De Flint-
stones, tekenfilm. NTS: 19.58 'tManneke.
2000 Journaal. KRO: 20.20 Concilie-jour-
naal. 20.25 Brandpunt. 20.45 (NTS): Op
onthoud in de jungle, T.V.-spel. NTS: 22.00
Deur Haasken, dodelijk haasken, kijkbeeld
t.g.v. het vijftienjarig bestaan van het Ne
derlands Cultureel Contact. KRO: 22.40
Epiloog. NTS: 22.50-22.55 Journaal.
VOOR VRIJDAG
AVRO: 19.30 Rooster, programma voor
de rijpere jeugd. NTS: 20.00 Journaal en
weekoverzicht. AVRO: 20.20 In AVRO's
Televizier. 20.45 „Kijk, die Rijk". 21.40
Voor de vuist weg, amusementsprogramma.
NTS: 22.45-22.50 Journaal.