1
V
i
UITGAAN IN HAARLEM
i
DE PROGRAMMA'S
Het Nederlandse lichte lied komt
steeds meer in de verdrukking
Expositie K.Z.O.D.
If
VRIJDAG 29 NÖVEMBÉR 1963
kamerjassen
(in diverse uitvoeringen)
W nabeschouwingen
Aardig t.v.-spel
De radio geeft zaterdag
'n TIP VAN SINT
Bob Buys
NEGEN MUZEN
COGNAC
over aan de NRU
„Europa-prijs" voor
De Madariaga
MUZIEK
TONEEL
CABARET
TENTOONSTELLINGEN
LEZEN EN LATEN
LEZEN
T elevisie programma
DIVERSEN
IN 1962 BETAALDE HET auteursrechtenbureau BUMA 1.470.000 aan het bulten-
/«oS. incasseerd8 BUMA voor de Nederlandse artiesten slechts
379.000. Hoe daar nu verandering in te brengen ,hoe vooral het Nederlandse lied.
het lichte, moderne lied terug te brengen in de belangstelling en hoe bovendien de
rir er°n t o dp 'iChte muziekr.rr>duktle op te nemen, is gistermiddag
fvnrrrt l componist van bekende Nederlandse liedjes, aan de vertegen-
voorgele d" Van telev,sie en 8ra"imofoonplatenWereld als uitgewerkt plan
IN DE SINGER-CONCERTZA AL te La
ren lichtte Wim Duys (Willem O'Duys)
namens Han Dunk het plan toe. In de ja
ren na 1945 was er een periode waarin de
radioprogramma's voor gemiddeld 27 per
cent met lichte muziek van Nederlandse
componisten en tekstdichters waren ge
vuld Datzelfde percentage gold toen voor
Engeland, maar het steeg inmiddels tot 51
percent. De conclusie, dat ons land geen
tekstdichters en componisten meer telt be
rust naar de mening van de heren Dunk
en Duys op een misverstand. Het aantal
liedjesschrijvers is zelfs toegenomen
(waarbij componisten van „smartlappen"
buiten beschouwing zijn gelaten). Omdat
de platenindustrie in ons land vrij spora
disch een Nederlands amusementsstuk op
neemt in het repertoire, krijgen de vader
landse componisten en tekstdichters vrij
wel nimmer een kans om in de vele pla-
tenprogramma's van de radio door te
dringen.
HAN DUNK richt nu een uitgeverij op,
die zelf grammofoonplaten gaat produce
ren welke onder het S.D.M.-label (Special
Dutch Music) worden verspreid, maar niet
voor de handel bestemd zijn. Dit label
staat uitsluitend ter beschikking van de
samenstellers van de lichte muziekpro
gramma's voor radio en t.v.
Ook buitenlandse omroepen zullen op
het label geattendeerd worden. Om de ex
ploitatiemogelijkheden zo groot mogelijk
te maken zijn geen platentrucs gebruikt en
ook geen buitenissige arrangementen. Het
uitvoerend artistiek talent zal evenmin ge
bonden zijn aan een bepaalde grammo
foonplatenmaatschappij. Han Dunk wil
deze platen dus uitsluitend vervaardigen
ter propagering van de Nederlandse lichte
muziek. Hij hoopt dat met zijn nietcom-
mercieel bedoelde actie Nederlandse lichte
muziek weer een functie zal krijgen.
In het Huis Van Looy te Haarlem zal op
zaterdag 7 december een tentoonstelling
worden geopend van werk van leden van
..Kunst zij ons doel" door d'rs. H. L. Prenen.
Deze expositie duurt tot 30 december en is
te bezichtigen dagelijks van 10-17 u., 's zon
dags van 14-17 uur.
Advertentie
pyama s
shawls
overhemden en
zelfbinders
vesten
ankiets
handschoenen
zakdoeken
overhemdbiouses
jumpers
vesten
shawls
zakdoekjes
Y
v,
individuen, die door een ongeluk gedwón
gen zijn tijdelijk bij elkaar te blijven. Wie
dit oude thema herkende, zal moeten er
kennen, dat het op een originele maniér
Fred en Wilma Flintstone hadden plaats I ™^LWc6rd in een thriller, die een zeer
moeten maken voor de film, die Polygoon- verrsssend slot had-
Profilti in opdracht van de gemeente Am
sterdam maakte over de bouw van de
IJ-tunnel. Hij moge wat te lang uitgespon
nen zijn, toch deed deze documentaire re- I
portage van Jan Moonen ons al gauw de
moderne perikelen van het genoemde
voorhistorische paar vergeten. Heldere
trucages en een goed commentaar van
Wim Povel droegen ertoe bij, dat deze
vakkundig gemaakte rolprent een uitste
kend beeld gaf van de bouw van de nieu
we oeververbinding
Verwacht mocht worden dat de N.T.S
en de B.R.T. (de Belgische televisie) rede
nen genoeg hadden aan het t.v.-spel „Op
onthoud in de jungle" van Anny Matti en
Wim Spekking een prijs (niet de eerste
deze werd niet toegekend) toe te kennen.
Niettemin verraste dit schrijverspaar ons
toch nog met een stuk, dat duidelijk een
produkt was van een goed beeldend ver
mogen en van de kunst, echte karakters
te tekenen. Luc van Gent en de formatie
acteurs, die voor dit spel geëngageerd
werden, benutten tenvolle de kans er een
onderhoudende uitzending van te maken.
Van deze laatsten moeten wij zeker noemen
Ton van Duinhoven, die een goed type
Origineel van opzet was het tijdsbeeld
dat Wim Zaal schreef ter gelegenheid van
het 15-jarig bestaan van het Nederlands
Cultureel Centrum. Niet vaak gebeurt het
echter, dat een groep acteurs en actrices
(die voor een groot deel in voor hen on
geschikte rollen op het scherm kwamen)
zo gemaniëreerd, zo onwaarachtig en zo
irritant speelde als in dit programma. Het
is wel duidelijk, dat wij er niet van ge
noten hebben.
J. Damshuizer
HILVEKSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
NATIONAAL PROGRAMMA. 10 15
VARA. 12.33 NATIONAAL PRO
GRAMMA. 13.00 VARA. 16.00-24.00
NATIONAAL PROGRAMMA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Loon naar
werken, uitzending in samenwerking met
Nieuwe kunstuitgaven
CHARLOTTE SALOMON was een
kunstenares van joodse afkomst. Zij stierf
in de gaskamers van Auschwitz. Toen zij
negen jaar was stierf haar moeder. In
1934 moest zij het gymnasium verlaten
als gevolg van antisemitische vernede
ringen. Wel was het haar veroorloofd in
1935 de Academie van Beeldende Kun
sten in Berlijn voor korte tijd te bezoe
ken. In hetzelfde jaar vonden haar
grootouders, de arts dr. Grunwald en
zijn vrouw Marianne een onderdak bij
de jeugdige weduwe Ottilie Moore, een
Amerikaanse van Duitse afkomst, die in
Villefranche bij Nice een landhuis bezat.
In 1939 kwam daar ook Charlotte Salo
mon, nadat haar vader al in een concen
tratiekamp gezeten had. Met haar we
duwnaar geworden grootvader zat zij
énige tijd in het concentratiekamp Gurs
in de Pyreneeën.
EEN UITVOERIGER levensbericht
vindt men in een pasyèrschenen Else
vier-uitgave. Het zijn persoonlijke her
inneringen van Charlotte Salomons
vriend uit Zuid-Frankrijk, dr. Emil
Straus, wiens zo eenvoudig geschreven
verhaal ons vervuld met grote droefe
nis. met woede en met verlegenheid
Met verlegenheid ook omtrent de tach
tig goede reprodukties in kleur naar
gouaches uit Charlotte Salomons werk
De reproduktie op het stofomslag breng
Ons de grote schilder Munch in herinne
ring. Verder bladerend denkt men
soms ook aan Chagall. En verlegen ben
ik met wat herinnert aan het Duitse ex
pressionisme, dat me vaak prikkelde
Maar dit boek is er niet om even door
gebladerd te worden. Men moet haar
geschilderde en van eigen bijschriften
voorziene dagboek van begin tot het
einde volgen. Dr. Emil Straus heeft
zijn verhaal uitstekend verteld, beseft
men na het zien van de laatste van de
gereproduceerde gouaches. En dan gaat
men opnieuw bladeren in dit boek. Zo
dicht als Charlotte Salomon aan de Mid
dellandse Zee zat konden enkele goua
ches wel bij de sfeer van een Bonnard
komen. Als zij niet als jodin was ge
boren hadden verrukkingen als die van
schilders gelijk Bonnard haar deel kun
nen zijn. „Duitsers, weest op uw hoe
de, gij zult hiervoor moeten boeten",
schreef zij bij een van haar gouaches.
En bij een andere, verbeeldende haar
vrijlating uit Gurs, gelukkig nog: „God
wat is het mooi hier".
BIJ DE UITGEVERIJ Contact ver
scheen als kunst-pocket nr. 35 „Titiaan".
DE TEKST is van Marco Valsecchi en
lijkt meer een les voor schilders en
kunsthistorie-studerenden dan voor het
grote publiek, waarvoor ik de goedkope
pockets toch bestemd dacht. Want wie
anders dan de kunsthistoricus is eigen
lijk geïnteresseerd in het juiste geboor
tejaar van de zo oud geworden Titiaan?
Maar misschien rekent de uitgever voor
al met de studenten in de kunsthistorie,
dat een nogal gewild vak lijkt te zijn.
De bijschriften naast de goede reproduk
ties zeggen de kunstminnende leek wei
nig. „Het gelaat van de figuur is door
de kunstenaar met psychologische kracht
en bijzonder raak getroffen", lees ik zo
bij het portret dat Titiaan schilderde
van Francesco Maria Delia Rovere,
hertog van Urbino. Ik dacht dat dit een
overbodige tekst is.
IN SAMENWERKING met Unesco
gééft J. M. Meulenhoff te Amsterdam de
Unesco Kunstpockets uit. Ik mocht uit
deze reeks al enige fraaie boekjes mel
den. Pas ontvingen wij „Precolumbiaan-
se schilderingen in Mexico" met tekst
van Ignacio Bernal, „Vroeg-Boeddhis-
tische schilderkunst in Japan" met tekst
van Philip S. Rawson, „Grot-tempel-
schilderingen in India" met tekst van
Benjamin Rowland en „Middeleeuwse
fresco's in Joegoslavië" met tekst van
David Talbot Rice.
Gezien de toenemende toeristische be
langstelling voor Joegoslavië is het laat
ste boekje mogelijk een welkome gids.
De schrijver waarschuwt ons echter wel
dat 't alleen gaat over de schilderkunst
in de provincies Servië en Macedonië.
Men krijgt na lezing lust om dit eens
te gaan zien.
Een welkome aanvulling op wat wij
in Nederland al aan kunst uit Mexico
mochten ontmoeten is de reeks repro
dukties in het eerst genoemde boekje,
voor ons weer een nieuwe getuigenis
sen van een indrukwekkende cultuur
Wie de grote expositie van Japanse
kunst, een tijd geleden in het Haagse
Gemeentemuseum gehouden, mocht ge
nieten zal zeker wel de pocket over de
Vroeg-Boeddhistische kunst uit dat land
willen bezitten. Ter vergelijking daar
mee is interessant de uitgave, die de
grot-tempelschilderingen in India be
handelt.
INDIEN IK HET me juist herinner dan
heb ik al eerder een compliment ge
bracht aan de redactie van de pockets
over moderne kunstenaars, die uitge
geven worden door A. W Bruna 6 Zoon
te Utrecht. Die redactie is in handen van
Anthony Bosman. Dit keer ontving ik
ter bespreking de Zwarte Beertjes over
de schilders Chagall en de kort geleden
overleden Georges Braque. De tekst van
beide boeken is van Jacques Damase.
DIE TEKST is voorzover de onder
werpen het toelaten uiterst eenvoudig
gehouden, al kan dan niet ontkend wor
den dat voor een groot publiek toch
nog moeilijke begrippen gebruikt wor
den. Zegt Braque zelf niet: „Er is in
de kunst slechts één ding dat waarde
heeft, n.l. datgene wat niet verklaard
kan worden". Damase laat op vele
plaatsen Braque zelf aan het woord.
Op simpele wijze geeft hij ons Braque's
geschiedenis. En hij eindigt met een
eigen verklaring van hetgeen hem aan
Braque's oeuvre belangrijk en uniek
Advertentie
NYLON JACKS gewatteerd
voor jongens maat 6 31.75
stijging per maat 1.50
Gen. Cronjéstraat 40 - 44 Haarlem
Telefoon 54679
voorkomt in een hoofdstad, dat hij „De
angst van de mens en het mysterie van
de schepping" noemde. Meer gewend
Braque's werk op louter picturale en
grafische waarden te beschouwen voeg
de deze verklaring aan mijn beleven van
Braque's werk iets toe. Daar ben ik
dankbaar voor .Deze ruim geïllustreer
de uitgave bevat ook tussen de tekst
reprodukties in Damase's boekje over
Chagall; de reprodukties boeien meer
dan ik vermoedde.
Bij dezelfde uitgever verscheen ook
de pocket „SCHATTEN UIT DE TRO
PEN". samengesteld onder auspiciën
van het Koninklijk Instituut voor de
Tropen en met foto's van Boy Lawson
naar objecten uit de collecties van het
Tropenmuseum te Amsterdam, geko
zen door dr. J. H. Jager Gerlings en
mevrouw J. Pape van Steenacker. De
tekst is van Albert Polak en Rubert F.
Jans. Zeer boeiend. Dat het beschrevene
en gefotografeerde zo dichtbij in Neder
land te zien is maakt dit werkje tot
een waardevolle gids.
DE FIRMA BQSCH 6 KEUNLNG N.V.
te Baarn is bezig met de uitgave van een
algemene kunstgeschiedenis, die een be
werking is van Illustrierte Weltkunstge-
schichte, een uitgave van de Zwitserse
Stauffacher-Verlag. Wij ontvingen de
twee eerste deeltjes: De prehistorie van
Europa/Het Oude Oosten en Het Eur-
aziatisch steppen- en woudengebied/
Egypte.
CURSIVERINGEN in de tekst hebben
uitsluitend betrekking op de illustratie
in het boek. wordt ons gemeld. Al bla
derend kwam ik maar heel weinig cursi
veringen tegen; jammer want de meest
al droge beschrijvingen van kunstwer
ken geven er niet in het minst een
beeld van. Als men deze tekst uit zijn
hoofd geleerd heeft kan men misschien
aardig meepraten. Eerlijk gezegd snap
ik de zin van dergelijke werken niet zo
goed, wanneer men op een groot pu
bliek hoopt. En voor kunsthistorie stu
derenden is het trouwens evenzeer np-
dig veel te zien naast het inpompèn
van feitenmateriaal, dat door bewonde
renswaardige onderzoekers bijeen is
gebracht.
George Braque
Nationale Herdenkingsconcerten. Vol
gende week zullen in Den Haag twee con
certen worden gegeven in het kader van
de nationale herdenking 18131963. In
beide concerten zal muziek worden uit
gevoerd die ontstond rond 1813. Op maan
dag 25 november wordt in de Oude Kerk
in Scheveningen orgel- en koormuziek
ten gehore gebracht. Er worden wérken
uitgevoerd van Philippus Kool, Kan Carêl
Kleijn, Frederik N,euwenhuysen, Chris-
tiaan Frederik Ruppe, Jan Georg Bèrtel-
man, Johannes Gijsbertus Bastiaans en
Johannes Bernardus van Bree, allen Ne
derlandse componisten. Op 29 november
wordt in de Kurzaal in Scheveningen êen
concert gegeven door het Residentie
orkest onder leiding van Willem van Ot-
terloo met medewerking van de soliste
Corry Vierdag, clavecimbel. Voor dit con
cert staan op het programma werken van
de Nederlandse componisten Christiaan
Ernst Graaf. Johan Andreas Cólizzi, Carel
Anton Fodor, Jan Willem Wilms en Jo
hannes Bernardus van Bree.
Advertentie
maakte van professor Jefferson. Het spel het N.V.V. 9.10 Lichte grammofoonmuziek
was goeddeels gebaseerd op een variatie 9-20 Buitenlands weekoverzicht. 9.35 Wa-
van een vaak benut gegeven: de spannin- terstanden. NATIONAAL PROGRAMMA
gen die kunnen ontstaan in een groep van t.g.v. herdenking 150 jaar Koninkrijk: 9 40
De nationale herdenking 1813-1963, repor
tage van de kranslegging door Hare Ma
jesteit de Koningin aan de voet van het
nationale monument te Den Haag. Tijdens
deze plechtigheid houdt Hare Koninklijke
Hoogheid Prinses Beatrix een toespraak.
VARA: 10.15 Rotonde, gevarieerd pro
gramma. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. NATIONAAL PROGRAMMA
12.33 De nationale herdenking 1813-1963,
reportages uit het Vredespaleis te Den
Haag en uit Scheveningen. VARA: 13.00
Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Lichte
grammofoonmuziek voor de jeugd. 14.10
Voor de twintigers. 14.45 Artistieke staal
kaart. 15.15 Radio Jazzclub. 15.45 De huis
vesting is niet gebaat met heilige huisjes,
toespraak. NATIONAAL PROGRAMMA
16.00 Toespraak. 16.10 De vlag is zwaar,
•klankbeeld naar het leven van Gijsbert
Karei van Hogendorp. 17.25 Strijkkwartet:
klassieke muziek. 17.50 De betekenis van
1813 voor het Nederlands in België, ge
sprek. 18.00 Nieuws. 18.15 Koorzang. 18.45
1813 't Feest gaat door, programma
voor de vrouw. 19.00 Promenadeorkest en
radiokoor. 19.40 Actualiteiten. 20.00 Nieuws.
20.05 Radiophilharmonisch orkest en so
list: klassieke en moderne muziek. 21.15
Minuutklank 1813: woorden en muziek van
\r D j Dr»/—i Itoen- 2145 Oranjes over Oranjes, op Paleis
V draagt ijr5L/*OI"g6l Soestdijk haalt het Koninklijke Gezin her
v.s 0 P
inneringen op aan vroegere generaties
Oranje. 22.15 Van muziek en Oranje, een
verzameling fanfares, marsen, muziek
voor huwelijk en verjaardagen. 22.30 Nws
22.40 Sportberichten. 22.45 Kamerorkest:
moderne muziek. 23.15 Voordracht. 23.25
Moderne muziek voor fluiten. 23.45 Toe
spraak. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 9.40
NATIONAAL PROGRAMMA. 10.15
KRO. 16.00-24.00 NATIONAAL PRO
GRAMMA.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7 15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45
Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.15-8.20 Voor de 'jeugd. 8.20
Djinn. gevarieerd programma (verv.)
12.00 Angelus. 12.04 Country and Western
Express. 12.25 Sportperiscoop. 12.30 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. NATIO
NAAL PROGRAMMA: 12.33 Zie HILVER
SUM 1. KRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Musi
cerende dilettanten: Harmónie-orkest. 13.40
Franse les. 14.00 Vöor de teenagers. 15.00
Lichte grammofoonmuziek. 15.15 Lichte
orkestmuziek 15.40 Lichte grammófoon-
■■I... muz. NATIONAAL PROGRAMMA: 16.00
Bern de prijs, die wordt toegekend I Toespraak. 16.10 Nu zijn de Fransen van
Het grote B.B.C.-orgel dat de VARA
heeft aangekocht zal worden overgedra
gen aan de N.R.U. In de loop van januari
1964 zal het voormalige B.B.C.-eigendom
naar Nederland worden verscheept.
De VARA, die dit gisteren meedeelde
voegde hieraan toe. dat zij destijds bij de
verwerving van het orgel heeft besloten
bij de bepaling van de bestemming reke
ning te houden met de wensen der andere
Omroepverenigingen. Besprekingen met de
andere verenigingen hebben geleid tot het
besluit het orgel over te dragen aan de
N.R.U.
Dc Europa-prjjs van de stichting Hans
Deutsrh, die dit ,ia,ar voor het eerst wordt
verleend, is toegekend aan de Spaanse
schrijver en filosoof Salvador de Madaria
ga. De prijs bedraagt 50.000 Zwitserse
franken (ruim 40.000 gulden).
Op 3 december zél in de universiteit
Vrijdag 29 november, Concertgebouw, 20 u
Galaconcert ter gelegenheid van het 150-
jarig bestaan van het Noordhollands
Philharmonisch Orkest. Dirigent: Henri
Arends. Programma: Andriessen, Ravel
en Strawinsky.
Zaterdag 30 november, Concertgebouw,
20 u.: Uitvoering door het Haarlems
Jeugdorkest.
Zondag 1 december, Teylers Museum, 15 u.:
Bespeling 31-toons Fokkerorgel door An
ton de Beer. Programma: Le Grand,
Obrecht, Isaac, Di Lasso, Cornet, Ridout,
Wyschnegradski.
Zondag 1 december, Bakenesserkerk,
19.30 ii.: Uitvoering door het Haarlems
Bach Ensemble onder leiding van George
Robert van de tweede kantate uit het
Weihnachtsoratorium van Bach.
Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout
straatNieuwe Kerksplein: Dagelijks
klassiek grammofoonplatenconcert van
21-22 u. Tot en met 1 december: Ravel.
Tot en met 8 december- Mozart.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heiligland
no. 1: Dagelijks van 20-22.30 u.: Klassiek
grammofoonplatenconcert.
Vrijdag 29 november en maandag, dinsdag,
woensdag 2, 3 en 4 december, Stads
schouwburg, 20 u.: Nieuw Rotterdams
Toneel met „Een veilig stekkie" van Mi
chel André. Regie: Richard Flink. M.m.v.
Winnifred Bosboom, Luc Lutz, Simone
Rooskens, Guus Verstraete e.a.
Zaterdag 30 november en zondag 1 decem
ber, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelgroep
Ensemble met „Het grote oor" van P. A.
Bréal. Regie: Gilles Léger. M.m.v. Jan
Retel, Ina van Faassen, Carla Dura, Cor
van Rijn e.a.
Vrjjdag 6 december, Stadsschouwburg,
20 u..- Nederlandse Comedie met „De
schuchtere aan het hof" van Tirso de
Molina. Regie: Hans Boswinkel. M.m.v.
Petra Laseur, Kittie Courbois, Femke
Boersma, Ton Kuyl, Hans Croiset e.a.
YVaag-Taveerne: Iedere vrijdag, zaterdag
en zondag van 20-1 u. het programma
„Wiedewagen" van Coby Schreijer en
Ronnie Potsdammer.
Café-rhantant „Adam en Eva", Raamvest:
Iedere avond cabaret van 21-23.15 u.
Iedere maandag besloten voorstelling.
Dinsdag 3 december geen voorstelling.
Medewerkenden: Frans en Fiet Koster,
Annelies Bouma, Cees van Oyen en'
Enrico Neckheim. Geopend vanaf 20 u
VOLKSUNIVERSITEIT
Vrijdag 29 november, Frans Halsmuseum,
20 u.: Laatste lezing in de serie van drie
door Kees Fens: Noordnederlandse proza
na de tweede wereldoorlog.
Zaterdag 30 november, Brinkmann, 20 u.:
Jongerenclub „De twintigers".
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Geopend dagelijks van
1017 uur, zon- en feestdagen van 13
tot 17 uur.
Prentenkabinet: Tentoonstelling van etsen
van Rembrandt.
Vishal: Tentoonstelling collectie moderne
kunst uit eigen bezit. Chapon, Nagy,
Postma. Verwey en een bruikleen van
het beeld „Concentratiekamp" van Mari
Andriessen. Geopend dagelijks van 10
tot 17 uur. Zondag van 13 tot 17 uur.
Museum „Het Huis van Looy": Tentoon
stelling Kunst Zij Ons Doel: „Wassend
Tij". Tot en met 1 december. Geopend
dagelijks van 10-17 u. Zon- en feestdagen
van 14-17 u.
Woonhuis Jacobus san Louy: Geopend
donderdag van 10—12.30 uur en van
13.3017 uur. Zon- en feestdagen van
1417 uur.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout
straatNieuwe Kerksplein: november-
expositie door mevrouw M. Hofker-Reu-
ter. Dagelijks geopend van 10—18 uur
en van 2024 uur. 's Zaterdags en zon
dags van 1018 uur en van 2021 uur
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land: H. F. Bootzaal: Tentoonstelling
van tekeningen en schilderijen van M.
Fuit. Tot en met 1 december: tekeningen
en schilderijen van „De Acht". Dagelijks
van 1020 uur.
Kunstzaal „Barteljoris", Barteljorisstr. 32:
Van 9 november tot en met 5 december
exposeren Frans Verpoorten, Hannes
Postma, Kees Okx. A. van Mourik Pohl.
Geopend maandag van 13—18 u Dinsdag
tot en met zaterdag van 918 uur.
Wandelgangen Stadsschouwburg: novem
ber: Hans Muider. December: Els Boven.
Huize Bloemenheuvel, Bloemendaalseweg
158, Overveen: van 23 november tot 15
december kunstmarkt „Van een „riks"
tot honderd guldenGeopend dagelijks
van 10—17 uur. 's Zondags van 14—17 u.
Marius Bauerlaan 7: Aerdenhout: Ten
toonstelling van schilderijen van Hugo
Landheer. Geopend 's zaterdags van 14-
17 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude
religieuze kunst. Geopend op werkdagen
(behalve maandag) van 10—12.30 uur en
van 13.3017 uur. Zon- en feestdagen
van 1417 uur
Grote of St. Bavokerk: Te bezichtigen Op
werkdagen vën 9—17 uur.
aan een persoon die „het denkbeeld van
een culturele en politieke gemeenschap in
Europa" het best tot uitdrukking heeft ge
bracht, worden uitgereikt. Hans Deutsch
is een advocaat van Oostenrijkse afkomst,
die de film „Chojs-is la Vie" heeft ver
vaardigd waarin de kernbom wordt ver
oordeeld.
Salvador de Madariaga, die in 1886 is
géboren, is o.a minister en ambassadeur
van Spanje geweest. Hij is nu hoogleraar
in de Spaanse letterkunde aan de univer
siteit van Oxford.
de vloer, liederenprogramma rondom 1813.
16.35 Lichte grammofoonmuziek vóór de
teenagers. 17.10 Sinterklaasliedjes. 17.25
Voor de vrouw. 17.40 Schevenings vissers
vrouwenkoor: Hollandse liedjes. 18.00 Licht
instrumentaal ensemble: Oude polka's en
walsen. 18.20 De betekenis van 1813 voor
het Nederlands in België, gesprek. 18.30
Metropole-orkest en solisten: amusements
muziek. 19 00 Nieuws. 19.10 Koninklijke
Militaire Kapel: 150 jaar Nederlandse
marsmuziek. 19.45 De vlag is zwaar,
klankbeeld naar het leven van Gijsbert
Karei van Hogendbrp. 21.00 Dies zijn wij
verblijd, cabaretfantasie rond het Plein-
1813. 21.45 Oranjes over Oranjes: Op Pa
leis Soestdijk haalt het Koninklijk Gezin
herinneringen op aan vroegere generaties
Oranje. 22.15 Lichte grammofoonmuziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Radio Swingharmonisch
orkest: amusementsmuziek. 23.05 Actuali
teiten en commentaren uit binnen- en bui
tenland. 23.20 Amerikaanse volksliedjes.
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschaf
te boeken.
Romans: Bergius, Het hete zand; Simenon,
Maigret en zijn dode. Van der Wöude. De erf
dochter: Brod, Durchbruch ins Wunder, Erzah-
lungen: Gregof-Dellin, Der Kandelaber: Lang. 23.45 Toespraak. 23.55-24 00 Nieuws
Aufenthalt in Bamberg; Banks, The L-shaped
room; Braithwaite, To Sir, with love; Maclean,
Ise station Zebra: Boutelleau, Le grand en
semble; Lacorlette, La douzième merveille; Ro-
chefort. Les petits enfants du siècle; Marotta
Le Milanesi.
Ontwikkelingsboeken: Avi-Yonah en Kraeling,
De Bijbel in zijn wereld, een beeld van de we
reld en de tijd waarin de Bubei ontstond; Berk,,
Van Weelden en Wilmink, Kinderen met leer-
en opvoedingsmoeilijkheden aan twee Amster
damse L.O.M.-scholen; Het leven der planten
Earl, The hills of the Boasting woman; Hol. In
leiding tot de waterbouwkunde; Scheel. Auto
mobielen vroeger en nu: Fuchs, Van eten en
drinken weten: Martin, André Gide par lui-
même; Rodenko, Harten twee. harten drie, een
toneelspel, gevolgd door: Jack in Levenland;
Braddon, Joan Sutherland; Van Caenegem. En
cyclopedie van de geschiedenis der Middel-
ehmann
Mens en grondspoor, silhouetten
der Nederlandse prehistorie; Feestprogramma
t.g.v. de viering van het 900-jarig bestaan van
Heemskerk, 106.31963; Burgerweeshuis te Haar
lem in de loop der eeuwen: Haarlem, citv of
many delights; Joannes XXIII, Pacem in tërris,
encycliek van 11 april 1963; Recreatieruimten in
Nederland: Een Diets gebedenboek uit het begin
der 16de eeuw, herkomstig uit het voormalig
klooster Sint-Hieronymusdal te Sint-Truiden:
Het Sint Jacobs Godshuis te Haarlem: Haerlem.
jaarboek 1962; De Haarlemse Heiliglanden.
Advertentie
Kaarslicht
feestelijke sfeer!
GOUDA KAARSEN ^5
VOOR VRIJDAG
eeuwen; Bonenfant, Philips de Goede; Lehmann I de^re'feufid^ NTs"' XTrilt
en Schierbeek, Mens en grondspoor, silhouetten I upere jeuga. Nlh -0.00 Journaal en
weeroverzicht. AVRO: 20.20 In AVRO's
Televizier. 20.45 „Kijk, die Rijk". 21.40
Voor de vuist weg, amusementsprogramma.
NTS: 22.45-22.50 Journaal.
VOOR ZATERDAG
NTS: NATIONAAL PROGRAMMA:
09.45-10.15 Reportage van de kranslegging
bij het monument 1813 te 's-Gravenhage.
VPRO: 15.00 Abe Lenstra, sportprogram-
Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen ma' 15 4(1 de serie Silence please.
van 9—12.30 uur. Daarna melden bij de T>""u*
portier.
16.00 Eurovisie: Rugby-wedstrijd uit En
geland. VPRO: 17.00-17.45 Voor de kin
deren. NTS: NATIONAAL PROGRAM
MA' 19.00 Extra NTS-journaal. 19.15 Quiz
voor leerlingen van middelbare scholen.
20.00 Journaal. 20.20 150 jaar Nederland,
documentair programma. 21.50 Oranjes
over Oranjes; In Paleis Soestdijk kijkt het
Haarlems Kegelhuis, Tempeliersstraat 14 Koninklijk Gezin terug op vorige genera
tot 18: Iedere middag (behalve zondag). fies 21.05 Zilte Vaerzen, liedjes en voor-
A (drachten van 1813-1963. 22.15 Alleman van
Hildebrandzaal, Smedestraat, 20 u.: Iedere 1913-1963. filmprogramma van Nederland
zondag dansen. I en Oranje. 23.00-23.05 Journaal. i
R.-K. Kathedrale Basiliek: Voor bezichti
ging melden bij de portier.