DE IN DE KOMENDE WEEK Paniek in duizenden Franse gezinnen als de Dikke Beer van de televisie „op reis is" Medische litteratuur ZATERDAG 30 NOVEMBER 1963 Erbij PAGINA VIER Bijbelfilm Hootenanny Cup-voetbal „Iemand onder u" Toekomstmuziek Paul Kuhn-show Een paar amusante speelfilms, een handvol genoeglijke gelegenheids- programma's met als speciale gast een grijsaard met een lange witte baard, een internationale voetbal wedstrijd en een TV spel in het kader van „Het grootste theater ter wereld", ziedaar de televisie in deze Sinterklaasweek, die zich overigens maar weinig onderscheidt van de gewone weken in dit winterseizoen van lange, donkere - en dus voor de televisie zo bij uitstek geschikte - avondeq. ZONDAG. Uit de kerk van de Heilige Gerardus Majella in Amsterdam-Oost verzorgt het Rooms Katholiek Kerkge nootschap om elf uur een hoogmis. Het weekjournaal is in de vooravond een uur naar voren geschoven (naar half zeven) in verband met een directe re portage, die de N.T.S. van zeven tot acht geeft van een oecumenische kerk dienst in Utrecht ter herdenking van „150 jaar Koninkrijk". Medewerking aan deze dienst, waarin sprekers van verschillende richtingen het woord zul len voeren, verlenen de Nationale Brass Band o.l.v. Meindert Boekei en een uit Utrechtse koren samengesteld Groot Koor o.l.v. Mees van Huys. Om acht uur volgt „Sport in Beeld". Corry Brokken verschijnt om half negen in het beeld met haar eigen show, waar aan medewerken de gebr. Lutz, Donald Jones die zojuist in het nieuws kwam, omdat hij zo'n bijzonder fijn kerstplaat je heeft gemaakt, Ko van der Heyde Wijma en de Garden Singers en Dan cers (het ballet van de René Sleeswijk Revue). De groots gemonteerde Brok ken show, waaraan de beste showmen sen van ons land hun krachten geven, maakte bij de eerste aflevering een uit stekende indruk. De verwachtingen zijn daarom ook nu hoog gespannen. Nadat dr. L. de Jong zijn visie op het wereld gebeuren heeft gegeven, volgt een Per ry Mason verhaal, getiteld „Moeilijk heden bij de onderzeedienst". De vraag waarvoor de spitse advocaat komt te staan luidt: heeft een jonge matroos zijn commandant vermoord? „Signale ment" is op deze zondag gewijd aan „Monitor", het Engelse zusje van Henk de Bij's uitzending. Men zal kunnen kijken naar een recente produktie van het Monitor team voor de Engelse kij kers. MAANDAG. Een filmavond van de televisie is zo langzamerhand ondenk baar zonder een „Comedy Caper". Ook deze keer is er weer eentje.. ,-,De Rug- by-held" laat grappenmaker Harry Langdon in actie zien. Om kwart voor acht spreekt dr. H. L. C. Jaffé voor Openbaar Kunstbezit over „Breitner en Amsterdam". De N.C.R.V. laat op het journaal en de uitzending voor de poli tieke partijen (P.v.d.A.) de Hemo's vol gen. De hoofdfilm is eveneens door de N.C.R.V. uitgekozen. In deze luchtige week een luchtige film, namelijk Calamity Jane, een showfilm met Doris Day in de hoofdrol. Ze is een zingende cowgirl, die een danseres je uit de grote stad ontmoet. De twee kunnen het best samen vinden, behalve waar het om mannen gaat. Als die in het spel komen, worden ze eikaars ri valen. Vooral als ze een knappe jonge luitenant ontmoeten en een stoere, ook al zingende, „Wild Bill". Zingend en dansend worden de problemen evenwel tot een oplossing gebracht. Howard Keel is de evenknie van de altijd nog zo charmante Doris in deze met veel liedjes uitgeruste show. Ook het forum van prof. dr. I. A. Diepenhorst is aan de film gewijd en wel in het bijzonder aan de bijbelse film, zoals we er de laatste jaren verschillende hebben voorgeschoteld gekregen. Uitgangspunt van de discussie is het bericht uit Hol lywood, waarin werd aangekondigd, dat men de Bijbel wil gaan verfilmen. Een allesovertreffende rolprent zou het moeten worden in het genre van Ben Hur. Er is een slordige 70 miljoen gul den voor beschikbaar. DINSDAG. Om elf uur schooltelevi sie. In samenwerking met het Instituut voor Tuinbouwplantenteelt in Wagenin- gen kwam een uitzending tot stand over de foto-periodiciteit, ofwel de invloed van de toe- en afneming van de hoe veelheid licht op een organisme. Het avondprogramma begint om half acht met het Internationaal Agrarisch Nieuws. Na het journaal de derde Amerikaanse documentaire in de reeks „Confrontatie". Een Amerikaans televi sieteam verbleef drie weken in Moskou en maakte daar de film „Kameraad student". Na de afleveringen over de dood van Stalin en de opkomst van Kroesjtsjev krijgt nu het onderwijssys teem in de Sovjet-Unie de aandacht. In het bijzonder richt de camera zich op de studentenmaatschappij. ïh Mos kou studeren duizenden jongelui. Ze wo nen voor het merendeel op kamers en kunnen maar net in hun onderhoud voorzien. Studeren is kosteloos, maar er komen nog wel enkele andere fac toren bij. Een daarvoor is, dat een stu dent ook buiten de collegezalen eigen lijk geen moment wordt losgelaten. Om vijf over negen een reportage, die de AVRO maakte op de Amerikaanse voedsel- en landbouwtentoonstelling in de RAI te Amsterdam: de Hootenanny- show. Zestien jonge Amerikaanse ar tiesten introduceren hier de nieuwe Amerikaanse rage in hun land: de Hot- tenanny, een soort dans, die de ople ving van de plattelandsmuziek in de States duidelijk demonstreert. Het pro gramma van de Hootenanny-jongens en -meisjes is een spontane mengeling van cowboy en western muziek met de mo derne twist, waarbij ook nog een scheutje jazz is gevoegd. De op de folklore geïnspireerde Hootenanny is in Amerika op het ogenblik bijzonder populair, maar krijgt in Europa nog maar weineg voet aan de grond. Het is in ieder geval vrolijke, opgewekte en enthousiast gebrachte muziek. Mede werking verlenen vocalisten, violisten, gitaristen en dansende jongens en meisjes, zestien in getal. Erbij zijn de Tennessee Haymakers, zes knapen, die met elkaar veertien instrumenten baas kunnen. De show wordt gepresenteerd door de 20-jarige Australische Leandra Kunenman, die vloeiend Nederlands spreekt. Om half tien Televizier en tot slot van de avond een aflevering van de spannende serie Naked City: Mis daad in New York. WOENSDAG. De N.T.S. verrast de voetballiefhebbers woensdagmiddag met een directe reportage van de voetbal wedstrijd Monaco-Internationale in de achtste finale van de strijd om de Europacup. Herman Kuiphof verzorgt het commentaar uit het kleine vorsten dom aan de Middellandse Zee. Van vijf voor drie tot twintig voor vijf. Het avondprogramma van de K.R.O. begint ook al met sport en wel met het pro gramma van Jan Cottaar „Onze Sport redacteur". Het N.T.S.-journaal en Brandpunt gaan vooraf aan Jos v.d. Valks „Piste" (kwart voor negen), waarin o.m. de vermaarde jongleurs het trio San Remo optreden, de Franse antipodist Jean Claude, de Nederlandse luchtacrobaten Jonelly and partner, Belgische muzikale clowns en een poe delnummer uit Frankrijk. Om 9.25 uur ..De Pijp in", een documentaire van Manus v.d. Kamp over het Sint Fran- ciscus liefdewerk in Amsterdam. Alvo rens het tweede journaal de avond af sluit een reportage van het optreden van de Israëlische dansgroep Hapano- nium, die niet lang geleden een bezoek aan ons land bracht. DONDERDAG. Voor de vrouw don derdagmiddag „Heilige of Boeman", programma van drie kwartier over de betekenis van Sinterklaas, de historie en de viering van zijn verjaardag. De psychiater mevrouw Swelheim-de Boer zal het een en ander te berde brengen over de vele psychologische en peda gogische problemen, waarmee het ver schijnen van de Goedheiligman ieder jaar weer de ouders en opvoeders con fronteert. Om vier uur komt uit de Singerconcertzaal een Sinterklaaspro gramma van de N.T.S., waarin de Sint in hoogst eigen persoon aanwezig zal zijn en waarin 't Cocktail Trio voor de nodige leut en rijmelarij zal zorgen. Gerrit den Braber houdt de feestenden hoopt hij in de hand. Uiteraard staat ook het avondprogramma gedeel telijk in het teken van pakjesavond. Om half acht „De klant is bisschop", een uitzending opgedragen aan de velen, die achter de toonbank, de paktafel of het schrijfbureau werkzaam zijn om het mogelijk te maken, dat iedereen zijn surprise ontvangt. De uitzending „Wie de koek krijgt" vervalt. Inplaats hier van zendt de AVRO drie afleveringen „Comedy Capers" uit (20.2021 uur). Pakjes worden uitgereikt aan een aantal bekende (en uiteraard ver dienstelijke) Nederlanders. Om negen uur het T.V. spel „Iemand onder U", van de Italiaanse auteur Diego Fabbri, dat dit jaar werd uitgekozen om ge speeld te worden in „Het grootste thea ter ter wereld". Zeventien Eurovisie- landen brengen dit spel op het scherm, zodat er in totaal meer dan tachtig mil joen kijkers zullen zijn, voorwaar een enorm theater. Vorig jaar lanceerde de B.B.C. het plan om jaarlijks gezamen lijk een televisiespel aan te kopen, waardoor de allerbeste auteurs zouden kunnen worden aangetrokken. De hoofd prijs van een jaarlijks uit te schrijven wedstrijd zou immers zijn de uitvoe ring van het bekroonde stuk tegen een begerenswaardig honorarium. Vorig jaar viel de eer te beurt aan Terrence Rat.tigan, dit jaar aan Diego Fabbri, al gemeen beschouwd als een van de grootste toneelschrijvers van de moder ne tijd. Hij schreef reeds 20 toneelstuk- Zaterdagavond dan weer de thriller van de VARA: Advocaat in kwade zaken". Fritz Butzelaar en Jan Teulings zullen weer voor de nodige spanning zorgen. ken, waarvan in Nederland twee op de planken zijn gebracht en wel „Het pro ces van Jezus" (in 1955 door de Haagse Comedie) en „Familieconflict" (in 1956 door Theater). Fabbri probeert in „Iemand onder U" de kijkers op een ongewone manier te betrekken in zijn spel. Vandaar, dat het verstandig wordt geacht niets over de inhoud te vertel len. De opvoering wordt verzorgd door de Vlaamse televisie met Vlaamse ac teurs en actrices. Vorig jaar nam de B.R.T. de Nederlandse (AVRO) uitzen ding over. Om half elf tenslotte nog 'n half uurtje met het zangkwartet „De Mormoonse Vier", dat reeds enkele ma len eerder voor de AVRO optrad. De jonge zingende evangelisten hadden toen zoveel succes, dat de AVRO hen kort voor hun terugkeer naar Amerika nog eens op het scherm brengt. VRIJDAG. Twee herhalingen van schooltelevisieprogramma's in de mid dag. Om half acht Toekomstmuziek, de reeks voorlichtende programma's Over beroepskeuze, waarin deze keer de aan dacht wordt gericht op het beroep van testpiloot. „In de vliegerij" is de titel. Na het journaal een documentaire, ge wijd aan de Nederlandse filmer Bert Haanstra ter gelegenheid van het feit, dat rond Kerstmis diens grote nieuwe speelfilm „Alleman", die werd ge maakt in het kader van de viering 150 jaar Koninkrijk, in première zal gaan. „Alleman" is geheel opgenomen met de verborgen camera even als eerder Haanstra's zo succesvolle „Zoo", en wil een beeld geven van het Nederlandse volk, zoals het leeft en werkt. Jan van Hillo zal een ge sprek voeren met Haanstra, waarbij vooral diens werkwijze de aandacht zal krijgen. Om kwart voor negen ruziën vader en zoon Stiefbeen weer wat met elkaar onder de titel „De sleutels". Na Attentie ten slotte de vijfde aflevering van de Franse serie „Ridder van Mai- son Rouge", naar het verhaal van Alexandre Dumas. ZATERDAG. Als speciale (zij het wat late) Sinterklaassurprise zaterdagmid dag de luchtige speelfilm „Óp vóór je nummer", die Speelt in een Deèns dorp, waar jongelui worden opgeroepen voor de militaire dienst. Lachen dus, zoals ook om half acht als Vrije Nieuwsga ring aan bod komt. Na het journaal en Achter het nieuws om kwart voor negen een Duits Amusementsprogram ma „Hallo Paulchen". Een show van de Noorddeutsche T.V. met als hoofd persoon de voortreffelijke entertainer Paul Kuhn. Hij is niet slechts een van Duitslands beste pianisten, maar hij heeft nog meer naam als de man, die met zijn wat hese stem allerlei geesti ge liedjes zingt. De AVRO heeft er in dertijd nog aan gedacht hem in Neder land een aantal shows te laten presen teren,, maar daar is niets van geko men. Paulchen heeft het trouwens in Duitsland druk genoeg. Een hele reeks medewerkenden, van wie we speciaal noemen de Zweedse zangeres Anita Lindblöm, de zanger Ralf Bendix en het charmante zangeresje Monica Grinn Het T.V.-ballet van Hamburg is ook van de partij. Eimert Kruithof slaat de ze zaterdag van de VARA niet over. Dat betekent, dat we weer van die thrillers te zien krijgen, waaraan hij zijn naam te danken heeft. „Advocaat van kwade zaken" is de titel van dit T.V.-spel van Elsie Syme, dat werd ver taald door Jan Blokker. Het motief, een jong meisje krijgt plotseling bezoek van een haar totaal onbekende man, die vertelt, dat hij gezien hèeft. dat op haar een moordaanslag is gepleegd. Ze heeft èr zélfs niets van gemérkt, maérja. ais jé zo iets wordt verteld.enfin, vóór Zondagavond dan de tweede aflevering van de Corry Brokken show. Voor deze show werkt Corry en de anderen zeer hard, omdat ze weten dat het heden daags publiek alleen maar goede shows waardeert. dergelijke stukken kan men beter voor af niet te veel vertellen. In de hoofd rollen Petra Laseur, Jan Teulings, Frits Butzelaar, André v. d. Heuvel, Femke Boersma, Hans Tiemeyer, Bob Goedhart en Jef van Leeuwen. De week krijgt tenslotte zijn afronding in „Zo is het toevallig ook nog een keer", het sati rische programma met onder meer Mies Bouwman en Rinus Ferdinandusse, dat toen het voor de eerste keer werd uit gezonden vele reacties uitlokte. De VARA was zelf ook wel een tikkeltje geschrokken, want men liet weten, dat ze met de vorm toch niet helemaal ge lukkig was. Er zou nog heel wat bij geschaafd moeten worden aan de pre sentatie. Maar het idee, dat ten grond- Slag lag aan „Zo is het toevallig ook nog een keer" blijft gehandhaafd. Qn- getwijfeld zal Mies Bouwman van de gelegenheid gebruik maken om enkele van haar felste kritikasters Mies is van haar voetstuk gevallen van re pliek te dienen. Alleen dat al maakt deze tweede aflevering zo mogelijk nog interessanter dan de eerste. Want heus Nederland is niet zoveel zelfspot gewend, maar als men netjes blijft in de presentatie, zit er toch veel in zo'n programma. IN DUIZENDEN FRANSE gezinnen is dezer dagen een klein drama ont staan door een televisie-uitzending, of liever: door het ontbreken ervan. Het merkwaardige (althans op het eerste gezicht) is dat het hier geen schokkende actualiteits-uitzendingen betreft, geen „confrontaties", maar een kinderuitzending. De Franse nationale televisie heeft n.l. de gelukkige of ongelukkige gedachte gehad enige tijd geleden aan de begaafde acteur Claude Laydu elke avond vijf minuten zendtijd af te staan om „wel te rusten, kleintjes" tegen de kinderen te zeggen. Claude Laydu had een zeer eigen opvatting van het „goede avond"-zeggen en organiseerde een serie uitzendingen, waarvan de hoofd persoon „Gros Nounours" („Dikke Beer") is, die tezamen met „Le Mar- chand de Sable" („Klaas Vaak") aan twee kleine kindertjes (Pimprenelle en Nicolas) op bijzonder bekoorlijke wijze „wel te rusten" komt zeggen. Gros Ours, Le Marchand de Sable, Pimprenelle err Nicolas zijn marionetten en zij spelen elke avond op hetzelfde stramien de bijzonder vermakelijke „goede nacht"-scène, waarin de acteur, die hier scenario-schrijver en regisseur is. van een rijk verbeeldingsvermogen blijk geeft. De scènes zijn steeds kin derlijk simpel, maar zowel voor de allerkleinsten als voor volwassenen boeiend door hun pretentieloze charme. CLAUDE LAYtjJJ is zelf het meest verbijsterend over het weergaloze suc ces van zijn kinderuitzending van tien minuten voor acht. Hij erkent, zich be wust te zijn geweest van de macht van de TV over de kinderen, maar hij zegt niet te hebben kunnen dromen welke enorm.e rol zijn uitzendinkje van elke avond in hun kleine leven zou gaan innemen. EN DAAR zit het hem juist in, want het is geen uitzendinkje van elke avond. De serie loopt drie, vier, vijf weken en ls er dan een week of drie niet. En die stop- tijd is in de duizenden Franse gezinnen met kleine TV-kljkers de tijd van het drama. Laydu, die met brieven overstelpt wordt (gemiddeld honderd kinderbrie ven voor Nounours per dag en dan nog een flinke stapel epistels van ouders), zegt, dat het hem onmogelijk is elke dag van het jaar Gros Nounours voor de TV-camera's te laten optreden. Om te beginnen wil hij het hoge peil van de serie volhouden en een hoog peil vereist veel tijd en veel werk. Boven dien zijn de middelen beperkt en hij beschikt over vier marionetspelers, die bovendien hun kunst moeten uitoefe nen in het Castelet van het Luxem- bourgpark en in het Montsouris-park. En elke uitzending moet geschreven, gerepeteerd, gefilmd, gemonteerd en gemixed worden, afgezien van de tech nische film- en TV-procedures. IN HET EERSTE jaar heeft Laydu met zijn ploegje 111 uitzendingen van vijf minuten gemaakt: dat wil zeggen meer dan negen uur projctie, hetgeen overeenkomt met het maken van zes normale speelfilms in één jaar. Elke uitzending kost Laydu twee volle dagen werk en sedert een jaar besteedt de acteur dag en nacht aan zijn Dikke Beer. „Ik slaap er niet meer van, zegt hij, en dit werk heeft een té grote plaats in mijn leven ingenomen. Mijn geesteskind is bezig mij met huid en haar te verslinden!" De uitzending van Gros Nounours heeft het meeste succes van alle Franse TV- programma's. Daarom zou men ade quate middelen mogen verwachten om de Beer èn Klaas Vaak en de kinder tjes elke dag vijf minuten te laten op treden. Maar Claude Laydu is in zijn eentje de hele organisatie van het pro gramma. Zijn uitzending heeft het karakter van „handwerk" en overscha kelen op een organisatie a la Walt Disney (in het klein weliswaar) zou het programma ongetwijfeld zijn naïeve poëzie ontroven, evenals de frisse spontaniteit, waarvoor het jeugdige publiek zo bijzonder gevoelig blijkt. „Maar zelfs met een nieuw werk schema kunnen wij geen dagelijks pro gramma brengen, klaagt Laydu, die zich wel degelijk bewust is van het drama dat het z.g. op-reis-gaan-naar- China of naar Afrika van Gros Noun ours het excuus voor het onderbreken van een serie) in tal van huiskamers veroorzaakt. HET STAAT VAST dat de kleintjes ten geyolge van het wegblijven van hun lievelingsfiguur Gros Nounours een diepe teleurstelling ondergaan, die door de volwassenen niet steeds begrepen wordt. „Het is een teleurstelling op de schaal van de kleine wereld waarin zij leven en die zij met echte en fictieve figuren, waarmee zij op vertrouwde voet staan, bevolken. Als er één van hun figuren wegvalt, lijkt hun kleine wereld ontvolkt. En elke avond vragen de kleinen naar Nounours. Minder als een beloning voor het zoet zijn gedu rende de dag, maar als iets, waarop zij hun kleine recht hebben, zoals op de nachtkus van de moeder of een wieg- liedje." Als het charmante simpele melodietje, dat de herkenningswijs van Gros Nounours ls, uitblijft, begint het drama. Een drama eveneens de schaal van de kleine wereld van de kleine TV- kijkers; maar duizenden moeders heb ben op de avonden waarop Gros Noun ours op-reis-is-naar-China slopende scènes om de kinderen in slaap te krij gen, waarbij dan nog de complicatie komt dat een door moeder verzonnen verhaaltje over wat Gros Nounours nu wel in China beleeft, later niet gelogen straft mag worden door Nounours' re laas als hij weer op de beeldbuis ver schijnt. Want het vertrouwen van kleine kinderen kan men in één keer verliezen ONGETWIJFELD ZIJN de drama's zoals dat van de kleine zesjarige Thier ry uitzonderingen. Thierry is een on geneeslijk ziek bedlegerig jongetje, dat de hele dag op de vijf minuten Gros Nounours van de avond wacht. Toen het programma enkele weken geleden weer Dr. L. I. Swaab Orale anti-concep tie. Uitg. Bigot en van Rossum N.V., Blaricum. DIT BOEKJE behandelt alles over de beroemde „pil" van Pincus, waar mee het mogelijk is langs hormonale weg de eirijping te onderdrukken en daarmee een onvruchtbaarheid te be werkstelligen. De schrijver beperkt zich tot de technische behandeling; ver meldt echter ook de standpunten van de verschillende religieuze richtingen. Een goed boekje. Prof. John Rock Nu is het tijd. Uitgeverij De Fontein, Utrecht. IN DE AMBO-REEKS verscheen dit boek, waarin een katholieke vrouwen arts over de geboorteregeling en het gebruik van de anti-conceptiepil zijn gedachten ontwikkelt. Dr. Trimbos voorzag het van een inleiding. Dat het gebruik van de pil zonder enig moreel probleem zou zijn, wordt duidelijk weerlegd door dit interessante boek van prof. Rock, waarin nauwkeurig wordt nagegaan, hoe de opinie hierom trent in de loop der tijden gegroeid en veranderd is. We krijgen een duidelijk inzicht in de diversiteit der meningen over anti-conceptie, die in Amerika zelfs regionaal op verschillende wijzen bij de wet geregeld zijn. Het pleidooi van prof. Rock gaat in de richting van het gebruik van de pil in daarvoor aan gewezen gevallen. Het is echter de vraag of zijn argu menten doorslaggevend zullen zijn voor de autoriteiten die daarvoor beslissen de uitspraken moeten doen. Al met al een boek dat geraadpleegd zal worden door al diegenen die adviserend in deze materie zullen moeten optreden. Dr. Lena Levine De frigide vrouw. Uitg. Becht, Amsterdam. IN HAAR 30-JARIGE praktijk als gynaecologe maakte Lena Levine de verrassende omslag mee van de waar dering van het geslachtsleven door de vrouw, lopend van de kwalificatie „ge bruikt worden" tot een verheugend ge beuren. Het is thans zo, dat de vrouw zich niet hoeft te schamen als zij enige vreugde ervaart aan de geslachtsdaad, zoals haar Victoriaanse grootmoeder moest doen. Er bestaan twee groepen van sexuele frigiditeit, d.w.z. mindere sexuele ge voeligheid, waarvan de een een uit drukking is van en zijn oorsprong vindt in een gestoorde persoonlijkheid. Daar naast zijn er vormen die als het ware meer oppervlakkig zijn en met een een voudige therapie te verhelpen zijn. Zelfs is er een reeks van frigiden, die zichzelf als ongevoelig beschouwt en zich teleurgesteld voelt omdat zij nog meer verwachtte. Zij zijn dus niet fri gide, maar hebben overdreven ver wachtingen. Hierbij aansluitend past een opmerking die de schrijver elders maakt over de invloed van de massa communicatiemiddelen. Enerzijds kun nen zij medewerken om onwetendheid op te heffen, anderzijds bestaat het ge vaar dat de grotere hoeveelheid sexue le prikkels leidt tot droombeelden die zover van het leven afwijken, dat dè aanpassing aan en ervaring van het normale gestoord en zelfs onmogelijk gemaakt wordt. Voor de bij deze pro blematiek betrokkenen een waardevol le gids. voor enige tijd onderbroken werd, deed zich in de toestand van hef kind een zo verontrustende verslechtering voor. dat een buurvrouw ten einde raad de tele visie alarmeerde. De programmaleiding nam kontakt op met Claude Laydu en onmiddellijk werd begonnen met een „levensgroot programma" om Thierry op te vrolijken. Gros Nounours kwam aan Thierry's ziekbed. Het werd een enorm succes en Thierry glunderde dat Gros Nounours speciaal uit China te ruggekomen was om hem de hand te drukken, 's Anderendaags kreeg hij overigens van de collega's van zijn vader nog een enorme op Gros Noun ours lijkende teddybeer ten geschenke, waarmee het wachten op het hervatten van de serie hem makkelijker gemaakt werd. DE PERS BEGINT zich nu met Gros Nounours te bemoeien. Er wordt geëist middelen aan Laydu ter beschikking te stellen om althans het aantal uitzen dingen te verdubbelen. Voorstellen worden gedaan om tijdens de afwezig heid van de vermaarde marionetten een ander, soortgelijk „goede nacht"-pro- gramma voor de kinderen te brengen. De Franse televisie zoekt koortsachtig naar een oplossing, omdat er niets er- gers is dan een pretentieloze maar char mante kinderuitzending die het geliefd ste programma van een TV-zender wordt

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 18