r HUNTER! Mensa-bezoek loopt terug door de hogere prijzen sigaret..? DE PROGRAMMA'S DRIESSEN Revolutionair ontwerp voor de nieuwe Alkmaarse Schouwburg NEGEN MUZEN Herinneringen aan mijn vader' door Leonhard Huizinga Studentenprotest bij minister De enig-echte, gezelligste Sinterklaas-drank is chocolademelk met DINSDAG 3 DECEMBER 1963 7 «r Morgen bij uw melkman dat „lekkerste flesje" be stellen. Dan bent u zeker dat u 't krijgt! Prix Interallié voor Renée Massip „DE DOMINEE EN DE DRIE VROU WEN" door P. A. de Rover. Uitgegeven door De Graafschap Aalten. M ijik- T elevisieprogramvna Commerciële televisie Een troebele terugblik, een boek met een brok in de keel Mario Zampi overleden De radio geeft woensdag HILVERSUM I. 402 m 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. IEDERE VROUW hoopt diep in haar hart op een cadeau van ECHT GO U D BARTELJORISSTRAAT 1 t WANNEER DE TWINTIG GEMEENTEN die behoren tot, of onmiddellijk grenzen aan, het cultureel verzorgingsgebied van Alkmaar hun financiële medewerking willen verlenen aan een stoutmoedig project, waarvan de kosten op 6 miljoen gulden rijn geraamd, dan zal Alkmaar over enkele jaren in het bezit zijn van een schouw burg, die in verschillende opzichten uniek ln de wereld Is. Het plan voor deze schouwburg is ontworpen door de Amsterdamse architect J. J. van der Linden in opdracht van het Alkmaarse gemeentebestuur. DE OPZIENBARENDE vindingen in het ontwerp zijn een hydraulische installatie die het mogelijk maakt een tweetal boven elkaar gelegen rijen, verborgen onder de toneelvloer met een druk op een knop tot de toneelopening op te heffen, waardoor aan 231 personen meer zitplaatsen kan worden verschaft; voorts een draaibaar zaalcentrum met proscenium dat afgedekt als orkestbak, berekend voor 65 musici kan fungeren. Beide vondsten, plus de mogelijkheden van het tijdelijk wegnemen van zitplaat sen en een gordijnafsluiting maken twaalf zaalvarianten mogelijk met een aantal zitplaatsen variërend van 259 tot 1055. De reden van het ontwerpen van een draaibaar zaalcentrum ligt in het feit dat de schouwburg niet alleen is bedoeld voor theaterstukken, maar ook voor concerten. Wanneer de concerten op het toneel zou den moeten worden uitgevoerd zou veel Advertentie 4 SLAG ROOM 130 jaar kinderboeken. In een zaal van de Openbare Bibliotheek in Den Haag is een tentoonstelling „150 jaar kinder boeken in Nederland" ingericht door het bureau Boek en Jeugd der Centrale Ver eniging voor Openbare Bibliotheken. De expositie omvat ongeveer 300 banden. Daarnaast staan er vele stukken oud kin derspeelgoed, welke zijn afgestaan door mevrouw A. Burkij-Bartelink. Belg wint muziekprijs. Willem Ker ster, een 34-jarige Belgische musicus en muziekleraar aan het conservatorium in Antwerpen, heeft een prijs van 750.000 lire gewonnen op een in Triest gehouden inter nationaal concours voor symfonie-orkes ten. De jury, die was samengesteld uit Italiaanse musici, kende de hoofdprijs van twee miljoen lire niet toe en splitste de tweede prijs in twee gelijke delen voor de Belg en de Italiaanse componist Mari Za- fred. van het geluid verloren gaan in de toneel toren, die overigens in verband met de nabijheid van de Grote Kerk geen opval lende hoogte krijgt; de ontwerper heeft trouwens ook gebroken met het balkon systeem en met andere in de hoogte wer kende aspecten. DOOR NU HET ZAALCENTRUM 180 graden te draaien komt het proscenium in het midden van de zaal te liggen. Boven het midden van de zaal is in het ontwerp een akoestisch plafond aangebracht, zodat het proscenium in gedraaide toestand als concertpodium kan dienen. Het gedraaide proscenium kan desgewenst worden ver groot door toevoeging van een deel van het aansluitende amphitheater. Deze op stelling maakt de zaal voorts geschikt als amphitheater en arena, voor voordrach ten, shows, congressen en sportdemon- straties. De toneelopening is variabel van 11 tot 24 meter. De hoogte ervan van 4 tot 7'/2 meter. Het toneel is 16 meter diep met een trekhoogte van 18 meter. Gelijkvloers komen kleedkamers voor 35 personen en op de eerste verdieping kleedkamers voor 40 personen. Er is garderoberuimte voor 1040 personen, waaronder op de beneden verdieping een zelfbedieningsgarderobe voor 200 personen. AAN DE ENTREEHAL in de Paternos terstraat grenst een langwerpige zaal voor representatieve ontvangsten met er boven een foyer, die gecombineerd met een aangrenzende feestmaal ruimte geeft aan 500 personen. Exploitatie en bediening worden verzorgd vanuit een dienstkeuken, die dcor middel van een luchtbrug in ver binding staat met een nieuw te bouwen hotel, dat echter niet in het plan is op genomen. Onder de entreeruimte is een zelfstan dig te exploiteren complex van tien kegel banen geprojecteerd. Door de ligging is het niet waarschijnlijk dat tijdens kegelwed strijden storende geluiden de schouwburg ruimte zullen bereiken. Voor de exploita tie van de schouwburg wordt gedacht aan een intercommunaal orgaan, waarin de besturen van Alkmaar en de omliggende ge meenten zullen participeren. Het is echter ook mogelijk dat het complex zal worden geëxploiteerd door een stichting of een naamloze vennootschap. De Franse journaliste, dichteres en schrijfster Renée Massip, heeft de Prix Interallié gewonnem dit is een van de grote Franse litteraire prijzen. Zij kreeg de onderscheiding voor haar boek „La Béte quaternaire" (het. beest van onze tijd), het verhaal van een Franse vrouw die zich in de tweede wereldoorlog bij het verzet aan sluit nadat haar man is gevangen genomen en haar vader naar Londen is gevlucht. Renée Massip is 56 jaar. Zij is afkom stig uit het departement Basses Pyrenées. Van 1931 tot de oorlog heeft zij met haar echtgenoot, de journalist Roger Massip, in Roemenië en Polen gewoond. In 1939 trad zij in dienst van 't persbureau Havas. Gedurende de oorlog dook zij onder int Lyon en hielp haar echtgenoot met onder gronds werk. Sinds 1949 is zij verbonden aan de „Figaro Littéraire". De Prix Interallié werd bij voorkeur aan een journalist uitgereikt. Pas bij de vierde stemming viel de beslissing. Renée Massip kreeg toen zes stemmen, tegen Christian Yve vier voor zijn boek ,,L'Amour Damain" en Philippe Diole één stem voor „L'Okapi". De winnares heeft ook gedichten gepu bliceerd, gevolgd door „La Regente" (1954), „La petite Anglaise" (1956), „Les Déesses" (1958) en „La Main Paternelle" (1961). Drie vrouwen spelen een rol in het leven van een plattelandsdom'inee. Al lereerst is dit zijn eigen vrouw, die hem in alles wil bijstaan. Vervolgens een van de kerk vervreemde vrouw met slechte reputatie, die door de do minee weer naar de kerk wordt terug gevoerd, hetgeen een grote lastercam pagne in het dorp te weeg brengt. Ten slotte is er een jeugdvriendin, die erin slaagt het evenwicht in het jonge domi nees-gezin, dat door onbegrip verlóren dreigt te gaan, te redden. KONINKLIJKE SUBSIDIE VOOR VRIJE SCHILDERKUNST. De koningin heeft de voordracht van de jury voor de Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst volgend, besloten aan de volgende Nederlandse jonge kunste naars een beurs van f 2500 toe te kennen: Pat Andrea (Den Haag), Gustave Assel- bergs en H. Hamers (beiden Amsterdam), A. S. Klop (Den Haag) en Joop van Meel (Rotterdam). DINSDAG NIS: 19.30 Internationaal Agrarisch Nieuws 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO; 20.20 „AVRO's Quiz-uur" 21.20 „In AVRO's Televizier" 21.35 „Höótenanny show". 21.55 „Confrontatie". „Kameraad Student". NTS: 22.40 Journaal. VOOR WOENSDAG NTS—Eurovisie: 14.55-16.40 Rechtstreek se uitzending voetbalwedstrijd Monaco Inter Milaan te Marseille. KRO: 17.00- 17.50 Voor de kinderen. 19.30 Van onze sportredakteur. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.45 Piste: variété-programma. 21.25 De Pijp ln, reportage over het St. Franciscus Liefdewerk. NTS: 21.55 Hapaamonium: Is raëlische dansen. KRO: Conclusie: Terug blik op de tweede zittingsperiode van het Concilie. NTS: 22.45-22.50 Journaal. In Breukelen heeft prinses Irene gistermiddag het toonkunstenaars centrum Eduard van Beinum ge opend. In de gang onthulde zij een foto van Eduard van Beinum. Broadcasting Magazine, een radio- en tv-tijdschrift, schat dat de Amerikaanse radio- en televisiemaatschappijen door het weglaten van reclame tijdens de vier da gen van uitzendingen over de dood van president Kennedy 25.6 miljoen dollar ge derfd hebben. De maatschappijen gaven 3.1 miljoen dollar uit voor de uitzendingen. De advertentiebureaus en hun vertegenwoordi gers hebben 3.3 miljoen dollar aan com missie verloren. QUARLES VAN UFFORD-PRIJS. De Quarles van Ufford-prijs 1963 voor grafisch werk is door Gedeputeerde Staten van Gelderland toegekend aan de heer Ko Oosterkerk in Doetinchem. De prijs, groot 1500, werd overeenkomstig het advies van de daartoe ingestelde com missie toegekend. De uitreiking van de prijs zal gesciheden door mr. H. W. Bloe- mers, commissaris der koningin in de pro vincie Gelderland, op vrijdag 20 december as., in het Huis der Provincie te Arnhem. SABOE OVERLEDEN Saboe Dastagir, de olifantenjongen van de film, is in de ouderdom van 39 jaar onverwacht aan een hartaanval overleden. De Indische acteur wiens carrière be gon toen wijlen de regisseur Sir Alexan der Korda hem zag voltooide onlangs een film voor Warner Brothers en andere films voor Walt Disney. Saboe was ge trouwd. met de vroegere, actrice Mgrilyn Cooper. Hij speelde in oerwoudfilms als „Elephant Boy", „Jungle Book", „Song of India" en „Savage Drums". Hij begon zijn filmloopbaan in 1937. Sonneveld-première. De cabaretier Wim Sonneveld zal woensdag 1 januari in het Nieuwe de la Mar Theater te Am sterdam zijn nieuwe programma „Een Avond met Wim Sonnevéld" in première brengen. Hij zal de opbrengst van deze première ter beschikking stellen van de stichting „Blijvend Applaus". Deze stich ting stelt zich ten doel acteurs en actrices, die afscheid van de planken hebben ge nomen, steun te verlenen. HET VALT NIET MEE de zoon te zijn van een beroemd man. Wie daarvan nog niet overtuigd mocht zijn, moet het boek „Herinneringen aan mijn vader" van Leonhard Huizinga (H. P. Leopold, Den Haag) maar eens lezen. De anderen kunnen het gerust laten, want „Herinne ringen aan mijn vader" is een volstrekt overbodig en zeer weinig interessant boek, waarvoor men bij optimale wel willendheid hoogstens de kwalificatie „aandoenlijk" zou kunnen vinden. De vader waar hier sprake van is, is de in 1945 overleden historicus prof. dr. Johan Huizinga, die zich een wereldfaam ver wierf met boeken als „Herfsttij der Middeleeuwen", „Homo Ludens" en „In de schaduwen van morgen". DE OVERBODIGHEID van het boek van zoon Leonhard schuilt in enkele gro teske misvattingen die er aan ten grond slag liggen en die het boek voortdurend vertroebelen. De eerste misvatting is, dat wij geïnte resseerd zouden zijn in de persoon van Leonhard Huizinga. Dat zijn wij niet. Wij zijn slechts geïnteresseerd in zijn vader. Die krijgen wij echter m.aar bij mondjes maat te zien, want de auteur zegt het nadrtek^ilijk ^—'dit boek is geen biografie, maar geeft het gekleurde herinnerings- bèèfe van dê''*dÖOn. die zelfs niet lótt1'''in staan voor de feitelijke juistheid van som mige van zijn vermeldingen. „Herinnerin gen aan zijn vader" is een „afrekening". Het is een boek waarin een bewonderende zoon zich rekenschap geeft van de ról die zijn vader in zijn leven heeft gespeeld. „Ik ben bezig een oude strijd met mijn vader uit te vechten," heet het ergens. HET IS DUIDELIJK, dat een dergelij ke opzèt ons meer leert over de zoon dan over de vader. Het uitzicht op de laatste wordt ons ontnomen door de zóón, die Advertentie Het landelijk studentencomité eettafel subsidies heeft namens de Nederlandse studenten maandagmiddag aan minister mr. Th. H. Bot (O. K. en W.) een petitie aangeboden waarin ongerustheid wordt uit gesproken over de sterk gestegen prijzen van de studentenmaaltijden. Gehoopt wordt dat het overleg tussen het ministe rie van O. K. en W. en de werkgroep stu denteneettafels „spoedig zal leiden tot een voor de studenten aanvaardbaar resul taat." Volgens de studentenafvaardiging is het mensabezoek teruggelopen. In Nijmegen zou in twee maanden tijds het aantal maaltijden zijn gedaald tot dat van twee jaar geleden. In Utrecht zagen verschil lende eettafels het bezoek met tien percent dalen, één mensa zelfs met veertig per cent. Het budget van de student staat thans niet toe dat hij dagelijks een goede war me maaltijd gebruikt, zo betoogt de af vaardiging. Wanneer.wij ervan uitgaan dat vijf a tien percent van de Nederlandse studenten rijk genoemd kan worden, dan blijven negentig vijfennegentig percent over die het zeker niet breed hebben. Daarvan krijgen dertig a vijfendertig per cent een rijksstudietoelage. Een grote tus senliggende groep blijft over. Wanneer de minister een verhoging' van de rijksstudietoelagen zal bekendmaken in verband met de sterkstijgende kosten De in Italië geboren filmproducer Mario Zampi is in het Italiaanse ziekenhuis te Londen op 59-jariige leeftijd hverleden. Zampi was al enkele weken ziek. In 1939 richtte hij „Two Cities Films Ltd", een Britse filmmaatschappij, op. Tot zijn films behoren „13 Men and a Gun", „French without Tears", „Laughter in Paradise", ,The naked Truth" en „Fatal Night". Het laatst werkte hij met zijn oud ste zoon en compagnon Giulio (40) aan de tekst van een film naar het boek „Something for Nothing" van Jack Trevor Storey. van't levensonderhoud, dan zullen slechts de voornoemde dertig a vijfendertig per cent hiervan profiteren. De rest moet het zonder toelage stellen, en kan in veel ge vallen nauwelijks terugvallen op de ouders, die zelf geconfronteerd worden met huur- en prijsstijgingen. Door deze algemene prijsstijgingen is een grote marginale groep ontstaan, die extra zwaar getroffen wordt door het in trekken van de maaltijdsubsidie. Minister Bot heeft toegezegd de kwestie te zullen bestuderen. voortdurend met zichzelf bezig is. Een dér- gelijke opzet kén boeiend zijn, hoeiend als menselijk document dat ontroert. Van dit boek durven wij. dat echter niet té zeggen. Daarvoor mist Leonhard Huizinga het for maat. Zijn persoonlijke ontboezemingen balanceren herhaaldelijk op het randje van de sentimentaliteit. Leonhard Huizinga heeft zijn boek ge schreven „in een woeste opwelling", „in een roes," zoals hij zelf zegt. Welnu, het boek draagt er alle sporen van. Het mist iedere critische zin ten aanzien van het genoteerde. Het is onbeheerst geschreven („in de ijle uren van de nacht," verweert de auteur zich bij voorbaat), vanuit een ongecontroleerde emotionaliteit die de schrijver herhaaldelijk brengt tot allerlei onhoudbare uitspraken van bewondering over zijn vader en tot even onhoudbare (om niet te zeggen: lachwekkende) aan vallen op de historicus prof. dr. P. Geyl, waarbij hij de heilloze vergissing maakt. en dat lijkt ons de tweede misvatting die dit boek beheerst de historicus Huizin ga te verwarren met de mens Huizinga. HET IS NAMELIJK Geyls in 1561 gepu bliceerde studie Huizinga als aanklager van zijn tijd" geweest, die Leonhard tot zijn „woeste opwelling" heeft gebracht dit boek te schrijven. In die studie van Geyl zag hij „een persoonlijke aanval op een dode die zich niet verweren kori." De her inneringen werden pp schrift gesteld „om daarmee Geyl wel eens euen'op zijn num mer te zetten" door te laten zien „hoe vals het beeld is dat Geyl van hem (zijn vader) heeft geschilderd." Het misverstand is hier volledig. Met de beste wil van de wereld kan men name lijk. in Geyls meesterlijke analyse van Hui zinga's historische werk geen aanval zien. Geyl, die Huizinga's grootheid met nadruk voorop stelt, levert wel critiek, ze ker, en die critiek is soms niet mis, maar een dergelijke critiek is inherent aan het wetenschappelijke bedrijf en vormt er een welkom onderdeel van. Zij heeft zeker niets te maken met een „persoonlijke aan val." DAT WIL NIET ZEGGEN, dat de per soon van Huizinga aan Geyls weten schappelijke ontleedmes ontsnapt. Inte gendeel. Geyls aandacht concentreert zich in laatste instantie op de méns Huizinga. Mens en geleerde zijn in de geschied schrijving minder dan in andere takken van wetenschap te scheiden, stelt hij. En het is in laatste instantie in Huizinga's al gemene houding tegenover het leven en de maatschappij, in zijn aristocratische Cul tuurbegrip, zijn afkeer van massa en.tech niek, zijn idealisering van het verleden en reserve jegens de eigentijdse ontwikkelin gen, in het onopgeloste conflict tussen de estheet en de stoïcijn in hem. kortom in zijn persoonlijkheidsstructuur, dat Geyl de sleutel zoekt voor Huizinga's aanklach ten tegen onze tijd. waartegen Geyl als apostel van „de vitaliteit van de Westerse beschaving" de scherpste pijlen van zijn critiek richt. Het is een boeiende analyse die Gèyl geeft, die wel verre staat boven de sfeer van verdachtmaking, zoals Lfeonhard sug gereert. Geyl is overigens niet de eerste die zich in critische zin heeft verdiept in werk en persoon van Huizinga. In zijn stu die gaat hij met name in op critische op stellen van Ter Braak, Van Eyck èn Ró- mein, naar aartleiding waarvan zóón Leon hard ook zeer wel in woede zou hebben kunnen ontbranden indien de rijping van het zoon-vader-eonflict in zijn binnenka mer hem daartoe de behoefte zóu hebben gegeven. MAAR LAAT ONS terugkeren naar Leonhards „Herinneringen". Het zal dui delijk zijn, dat hij niet met Géyl in dis cussie treedt over de inhoud van diens betoog, dat hij daaraan voorbij gaat. Als niet-historicus zou hij tot een antwoord ook niet bij machte zijn geweest. Leon hard zoekt zijn wraak (waarlijk, hij ge bruikt dat woord) in het langs andere weg pogen op te roepen van een ander beeld („het ware beeld") van zijn vader. Dat hij daarin tekort schiet hebben wij reeds gepoogd duidelijk te maken. Dat hij met hetgeen hij van zijn vader vertelt, naar onze smaak, eerder illustraties voor Geyls visie aandraagt dan argumenten ertegen, is in dit verband niet meer dan een grap pig detail, want dit onbekookte boek laat zich onmogelijk beschouwen als een ant woord aan Geyl. Leonhard lijkt te hebben gereageerd: Als de persoon van Huizinga een herwaarde ring behoeft, dan is toch eerst de beurt aan mij, zijn zoon. Want dit boek is een persoonlijke, emotionele „afrekening" van een zoon met zijn vader, waar wij als bui tenstaanders voornamelijk verbaasd te genaan zitten te kijken. De emotionele in zet. ervan die door de auteur zo weinig wordt onderkend en gestuurd, en die daar door irriteert, en vertroebelend werkt die emotionele inzet is dan verantwoorde lijk voor vrijblijvende exclamaties als: VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (Om ca. 7 30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en so cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo foonmuziek. 8.55 Kookpraatje. 9 00 Och tendgymnastiek voor de vrouw. 9.35 Wa terstanden. VPRO: 9.40 Schoolradio. VA RA: 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.40 Te waar om mooi te zijn, cabaret (herhaling van 23 november jl.). 12.10 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Mededelingen t b.v. land- en tuinbouw 12.33 Voor het platteland. 12.38 Orgelkwartet: lichte muziek 13.00 Nws. 13.15 Klein vrouwenkoor. 13.35 Licht in strumentaal sextet. 14.00 Jeugdconéert: Piano a quat.re mains: klassieke muziek, 14.50 O, kóm er eens kijken, toespraak. 15.00 Voor de jeugd. 16.50 Voor de zieken. 17.20 Licht orkest (stereofomsche uitzen ding). 17.50 Regeringsuitzending: Geven en nemen. Tips voor en van weggebrui kers. 18.00 Nieuws. 13.15 Lichte gram mofoonmuziek. 18.20 Uitzending van de Anti-Revolutionaire Partij: Tot U spreekt mr. W. R. v. d. Sluis, secretaris van de Anti-Revolutionaire Partij. 18.30 Sinter klaasprogramma voor de kinderen. 19 15 Voor de kinderen. 19.25 Dansmuziek met zangsolisten. 20.00 Nieuws. 20.05 Tango rumba-orkest en zangsolisten. 20.30 Hart op de ton, een programma over een ac tueel onderwerp. 20.45 Strijkorkest met soliste: klassieke muziek. 21.30 Voor dracht. 21.40 Concertgebouworkest, groot koor en solisten: klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Balans: hoofd- en bijzaken uit het dagelijks ge beuren. 22.55 Jazz-uitzending. 23.15 Lich te grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-bènchten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammo foonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte orkestmuziek (gr.). 8.30 Inter nationale volksliederen en -dansen (gr.). 8.45 Lichte orkestmuziek (gr.). 9 00 Vóór de zieken. 9.35 Grammofoonmuziek 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Pianorecital: klas sieke muziek (gr.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke grammofoonmuziek. 11.15 Een Hollandse familie in de Franse tijd, hoorspel (11). 11.50 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Klassieke grammo foonmuziek. 12.37 Kerkdienst. 13.00 Nws. 13.15 Akkordeonorkest. 13.35 Cavalleria Rusticana, opera (gr.). 15.00 Pianorecital: klassieke muziek (gr.). 15.20 Samenzang: geestelijke liederen (herh. v. zondag 1 de cember jl.). 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Euro- jazz. 17.45 Lichte grammofoonmuziek. 18.10 Hervormd kerkkoor: Geestelijke lie deren. 18.30 Het Spektrum, lezingen. 18 45 Klassieke kamermuziek (gr.). 18.55 Een advies, toespraak. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Op de man af. praatje. 19 15 Leger des Heijskwartier (gr.). 19.30 Ra diokrant. 19.50 Lichte orkestmuziek (gr.) 20.10 Noordhollands Filharmonisch Orkest en solist: Moderne muziek. 21.20 Ensem ble parade (1). 22.10 Kanttekeningen: ac tuele kroniek. 22.20 Zigeunermuziek (gr). 22.30 Nieuws. 22.40 Avóndoverdenking, 22.55 Noordhollands Filharmonisch Orkest en solist: moderne muziek. 23.40 Walsmu ziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte Orkestmuziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School radio. 15 45 Koorzang. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Quizprogramma voor de teenagers. 17.00 Nieuws. 17.15 Orgelrecital. 17.45 Klassie ke muziek, 18.00 Nieuws. 18.03 Vóór de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Grammofoonmuziek. 190Ö Nieuws. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.45 Uitzen ding van de bond voor jonge en gróte ge zinnen. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Promenadeorkest. 20.50 Amusementsmu ziek. 21.30 Klankbeeld. 22.00 Nieuws. 22.15 Flamencomuziek bij de zigeuners. 22.35 De zeven kunsten. 22 50 Lichte orkestmu ziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Chansons. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. Advertentie Al of niet gecombineerd met een of meer edelstenen, vormt een gouden sieraad een apart, waardevol geschenk I U kunt die wens in vervulling doen qaan. Maak een keuze uit de schit terende collectie van Haarlem - bij de Krocht - Tel. 13131 „Hij (prof. Baudet) heeft de fundamentele vergissing gemaakt om mijn vader en Geyl als twee gelijkwaardige grootheden te behandelen," en „Mijn vader (een van de grootste geesten van deze eeuw) heeft meer bijgedragen tot les belles lettres in Nederland aan Kloos en Van Dqyssel te zamen." En de berouwvolle piëteit waarmee zoon Leonhard terugziet op de scherpe conflic ten die hij met zijn vader had, is bijna gênant. Wat te denken als de auteur van ..Adriaan en Olivier," aan wie het bio scoopbezoek destijds door zijn vader werd ontzegd als zijnde vermaak van op perste vulgariteit, nu in vervoering no teert: „En voor de zoveelste maal: ik ge loof al weer dat hij gelijk heeft gehad: Cultuurvervalsing...!" C. Sórgdrager

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7