„Horen en Zien" bij de Haagse Comedie Expositie van Parijse School in Galerie Charpentier PHILICO R D A KOOT PIANO'S VERKOUDHEID? DIVERSEN VAN DE BOEKENMARKT DE PROGRAMMA'S Herdenking te Amsterdam van Joh. Kinker (1764-1845) Twee éénakters over gebrekkige menselijke contacten Tekeningen en reis schetsen van Jacobus van Looy P. van Campen adjunct- hoofd van N.C.R.V.- t.v.-dienst School voor Heksjes Mies Bouwman gaat ook een radioprogramma verzorgen DINSDAG 10 DECEMBER 1963 5 PHILIPS ORGEL IN HET AFGELOPEN weekeinde is in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag een voorstelling door de Haagse Comedie in première gegeven die een opvallende overeenkomst vertoonde met de recente Rotterdamse opvoering van twee Amerikaanse éénakters van Mur ray Schisgal „De tijger" en „De Typis ten". Ook in Den Haag kregen we een tweetal door een overeenkomstig thema verbonden éénakters te zien, in het En gels „The private ear" en „The public Eye" geheten, waarin een man en een vrouw kortsluitingen ondergaan bij het zoeken naar werkelijke communicatie, naar een reëel contact vanuit hun totaal verschillende geaardheid. In beide voor stellingen hadden we bovendien te ma ken met werk van nagenoeg debuteren de jeugdige schrijvers, opgevoerd onder regie van nagenoeg debuterende regis seurs. Het succes was tenslotte zowel in Rotterdam als nu in Den Haag op merkelijk. Hans van den Bergh hoest? keelpijn? GROENE KRUIS HOESTBONBONS 11 59 HEERLIJKE JEUGDVOORSTELLING BIJ „ARENA' EVENALS TWEE JAAR GELEDEN heeft het kindertoneelgezelschap „Arena" een bijzonder aardig spel van de Braziliaanse schrijfster Maria Clara Machado op de planken gezet. Destijds was het „Ploeft", de geschiedenis van een jeugdig spookje dat bang voor mensen was. Ditmaal is de hoofdpersoon een klein heksje in opleiding, Engelientje. Zoals haar tamelijk onthekste naam al aangeeft is zij te goedaardig om alte stoute dingen die haar wórden opge dragen naar behoren uit te voeren. ró 'ix'rn I Doorbraak van de grens tussen figuratief en abstract Frank Onnen Hans van den Bergh Werk van Herman Dijkstra „In Goede Uur Ben Sies correspondent van KRO in Londen De radio geeft woensdag T elevisie programma t met onvermoede mogelijkheden van klankkleur en expressie. Uit voorraad leverbaar. HAARLEM - ZIJLWEG 57 Telefoon (02500) - 11036 Op 1 januari is het twee eeuwen gele den dat de criticus, dichter en wijsgeer Johannes Kinker werd geboren. Ter her denking wordt op woensdagochtend 11 de cember in de aula van de universiteit van Amsterdam (Lutherse Kerk) een bijeen komst gehouden van de Allard Pierson- stichting en de afdeling Nederlandse Let terkunde van de universiteit van Amster dam. De hoogleraar Nederlands in Luik prof. dr. M. Rutten, drs. G. J. Vis, prof. dr. N'. A. Donkersloot en prof. dr. G. Stui veling zullen toespraken houden. Johannes Kinker was in de litteratuur omstreeks 1785-1790 de grote tegenspeler van Bilderdijk en d% spotlustige beoorde laar van de sentimentele modeschrijvers. Zijn kosmopolitische belangstelling bracht hem in contact met de werken van Kant, wiens voornaamste volgeling en verdediger hij werd in ons land. Door zijn studie over „De Kritiek der zuivere Rede", in het Frans vertaald, introduceerde hij de Kantiaanse filosofie in Frankrijk. Of schoon jurist van opleiding, werd Kinker in 1817 benoemd tot hoogleraar Nederlands in Luik. De opstand in 1830 maakte een einde aan zijn moeilijke, met opmerke lijk succes verrichte werk in dit Frans talige milieu. Kinker was toen 66 jaar en bracht zijn verdere levensjaren als amb teloos burger door in Amsterdam, waar hij op 16 september 1845 overleed. Jules Hamel, Do van Stek en Wim van Rooy in „The private Ear" van Shaffer. DE SCHRIJVER van de onderhavige eenakters die door vertaler Alfred Pleiter „Horen en Zien" zijn genoemd, is de 37- jarige Engelsman Peter Shaffer van wie voorheen alleen zijn eerste stuk „Five Finger Exercise" in Nederland is opge voerd. (In 1960 eveneens door de Haagse Comedie onder de titel „Etude voor één hand"). Broes Hartman voerde zijn eerste officiële regie over „The private Ear" waar in een jonge verlegen kantoorbediende naar de gunsten haakt van een oppervlakkig en onontwikkeld meisje van wie hij door een misverstand gelooft dat ze zijn passie voor muziek deelt. Een jofele, doortastende vriend van de jongeman die het meisje in haar eigen taal weet toe te spreken, palmt haar echter in; wel brengt een sensuele melodie nog een schijncontact tot stand tussen het meisje en de muziekminnende jongeman, maar al gauw ervaart deze de futiliteit van een dergelijke communicatie en verbreekt de verhouding in een na vrante slotscène, waarbij hij de muziek zelf als het ware symbolisch straft voor de misleiding, door met naaldkrassen de plaat te bederven. Muziek blijft een „pri- vé-zaak" voor het eigen oor, of beter ge zegd misschien, ieder hoort zijn eigen mu ziek, zodat op die wijze geen werkelijke gemeenzaamheid kan ontstaan. IN DE ANDERE éénakter treffen we eveneens een dergelijke driehoek aan. Alleen zijn de man en de vrouw hier ge trouwd en weten ze elkaar -werkelijk van uit hun ver uiteenliggende posities (hun leeftijden liggen meer dan twintig jaar uit elkaar) te benaderen; althans nadat de derde in het spel, een ietwat mallotige particuliere detective de vrouw het geloof in zichzelf en in de liefde heeft terugge geven. Behalve de letterlijke betekenis van de titel, namelijk dat er in het open baar op de vrouw gelet wordt door de haar schaduwende detective, heeft het visuele element hier, net als het auditieve in de eerste éénakter een diepere beteke nis. Het samen zien van dingen wordt hier symbolisch voor een gevoelsverhouding. De vrouw gaat samen met haar ver meende minnaar de detective mooie dingen bekijken: een zonopkomst, een mooi schilderij en een film van Bergman. De vraag waarom deze zwijgend ervaren, ge zamenlijke beschouwingen een wezenlij ker betekenis zouden hebben dan het sa men luisteren in het eerste stuk, wordt niet beantwoord. En dat is kenmerkend voor de schrijfwijze van Shaffer, die ster ker is in het ontwikkelen van een samen gestelde intrige en in het handig verzinnen van komische bijzonderheden, dan in het opbouwen van een strak geheel, waarin ieder detail zijn eigen zinvolle plaats heeft. Samen met een zekere overvloedige woor denrijkdom vooral in het tweede stuk, zijn dat wel de voornaamste gebreken van „Horen en Zien". Het wordt bijvoorbeeld niet duidelijk, waarom de later zo rede lijke detective (Coen Flink) zich aanvan kelijk als een complete gek gedraagt. Maar daar staat tegenover dat Shaffer zeer be paald wel in staat blijkt om personages tot een geloofwaardiger leven te wekken en figuren die aanvankelijk opgezet lijken als een schematische typering gaandeweg uit te diepen tot aannemelijke en zelfs in nemende karakters. DE MELANCHOLIEKE sfeer van het eerste stuk is in de regie van Broes Hart man iets beter tot zijn recht gekomen dan de humoristische kanten van het tweede, onder leiding van Eric van Ingen, die dui delijk uit de school van Cor Ruys bleek te stammen door zijn kennelijk geloof in uit gewerkt stil spel. Beter ware het geweest de toch al wijdlopige dialoog in hoog tem po erdoor te jagen en eventueel te be snoeien. De spelprestaties lagen overigens op heel hoog niveau. Vooral Do van Stek als het simpele meisje uit „The private Ear" en als het voor haar liefde vechtende vrouwtje uit „The public Eye" speelde twee heel fraai contrasterende rollen. Jules Royaards kwam tot een uiterst gevoelige creatie als de muziekminnaar en Wim van Rooy, Kees Coolen en Coen Flink kwamen met succes tot een duidelijk aangezette contour van de bedoelde personages. Er waren fraaie, de handeling steunende decors van Lou Steenbergen, op een hor ribel schilderij in. het kantoor «na, én de vertaling van de geroutineerde Pleiter vormde een goed pleidooi voor dit belang rijke staal van moderne Engelse toneel schrijfkunst. helpen probaat en smaken heerlijkI In de Renaissancezaal van het Frans Halsmuseum zal zaterdag 14 december, 's middags om 4 uur, door dr. L. M. van Dis een expositie geopend worden van tekeningen en reisschetsen van Jacobus van Looy. Deze expositie is ingericht in het Prentenkabinet van het museum. Zij zal geopend zijn van 15 december tot 10 januari (dagelijks van 1017 uur, zon en kerstdagen van 1317 uur, Nieuwjaars dag gesloten). D. F. Houwaart leidt afdeling A ctualiteiten Met ingang van 1 januari 1963 is be noemd tot adjunct-hoofd van de televisie- dienst van de N.C.R.V. de heer P. van Campen, thans hoofd van de afdeling ac tualiteiten. In zijn nieuwe functie zal de heer Van Campen niet alleen betrokken zijn bij de leiding van de televisiedienst, maar hij zal daarnaast en dit wordt zijn belangrijkste taak ook optreden als voorzitter van de werkgroep actualiteiten, een der samenwerkende colleges in N.T.S.- verband. Als zodanig volgt hij de heer G. Lug- tenburg van de AVRO op. Ook zal hij de N.C.R.V. vertegenwoordigen in het binnen kort in N.T.S.-verband in het leven te roe pen nieuwe samenwerkingscollege „pro grammazaken". Tot hoofd van de afdeling actualiteiten bij de N.C.R.V.-televisie is benoemd de heer D. F. Houwaart te Amersfoort. De heer Houwaart, die 36 jaar is, is werk zaam geweest als journalist bij de Nieuwe Haagse Courant. Thans werkt hij bij de Amersfoortse Courant als chef streekre- dactie. Hij is lid van de gemeenteraad van Amersfoort en eindredacteur van het C.H.-weekblad. Sinds vier jaar is hij lid van het journalistenforum „Bij nader In zien". De heer Houwaart heeft meerma len meegewerkt aan televisie-program ma's. Dit jaar fungeerde hij onder meer als commentator in uitzendingen over de kabinetsformatie. Ook had hij in de ver kiezingstijd de leiding van het per radio en televisie uitgezonden debat tussen de heren Roolvink en Suurhoff. De heer Houwaart hoopt 1 maart 1964 in dienst te treden bij de N.C.R.V. HOLIDAY ON ICE NAAR V.S. Niet Bamum and Bailey zullen in het kader van een cultureel uitwisselings programma tussen Rusland en de Ver enigde Staten naar Rusland gaan, maar de Amerikaanse ijsrevue „Holiday on Ice" zal als tegenhanger van het Rus sische staatscircus een toernee door de Sovjet-Unie maken. Voordien bezoekt de ijsshow eerst Bratislawa in Hongarije en daarvóór Nederland (van 11 tot en met 20 december Rotterdam, Ahoyhal, en van 21 december tot en met 5 januari Am sterdam, RAI-gebouw). IN DE SERIE MARABOE-FLASH zijn verschenen de boekjes „Verzorg uw haar" (samenstellers dr. Anne Michel en dr. Al- bert Romanie en vertaler arts L. S. Bloem hof), „Brievenbrievenen nog eens brieven" (van liefdes- tot zakenbrie ven) en „Ik film" (samengesteld door Jean Ramier en vertaald en bewerkt door de cineast Gait L. Berk). De Nederlandse Maraboe-uitgaven worden geëxploiteerd door A. W. Bruna Zoon te Utrecht. Van „Vlot door uw rijexamen" is in de 13e druk verschenen bij de n.v. Uit geversmaatschappij Kosmos te Amster dam. De heer H. J. Peppink geeft een handleiding voor de rijvaardigheidsproef. Ter tegemoetkoming aan de vele infor maties over de geschiedenis van het Sint Jacobs Godshuis te Haarlem hebben de regenten een boekje uitgegeven, waarin de historie van het „Huis met de schelp" aan de Hagestraat 10 te Haarlem beschre ven wordt. Ook wordt uiteengezet wat er te gebeuren staat op het terrein „Leeuw en Hooft" aan de Zuiderhoutlaan, waar begonnen is aan de bouw van een bejaar denhuis. De diëtiste Mary Hirschel heeft onder de titel „Dokter mag ik?" een serie eet- recepten samengesteld voor gal- en lever patiënten. Bij G. J. A. Ruys uitgevers maatschappij te Amsterdam is de vijfde druk verschenen. In de serie Elsevierpockets voor vrije tijdsbesteding is verschenen een hockey- boek (hockeytechniek en -tactiek voor trai ners en spelers). De vroegere trainer van het Nederlands elftal, Th. J. Vriesinga, is de samensteller ervan. De schaakmeester H. Bouwmeester geeft in „Prisma schaakboek 4" (Het Spectrum, Utrecht-Antwerpen) een analyse van gro te partijen uit de laatste eeuw. Begonnen wordt met Adolf Anderssen, die van 1818 tot 1879 leefde en besloten wordt met een aantal beroemde schakers die nog in le ven zijn. Puzzel met plezier" is een Elsevier- pocket, waarin C. C. Verbeek aandacht vraagt voor kruiswoordpuzzels, crypto grammen, rekenpuzzels, raadsels en re bussen. De uitgeverij en Drukkerij Hollandia te Baam heeft het vijftiende deel laten ver schijnen van „Juliana Regina". foto's uit 1963 van het koninklijke gezin. De samen steller is F. J. Lammers. De zevende druk van „Belastingtarie ven" is bijgewerkt tot en met 1963 en be vat gegevens over een groot aantal be lastingen. Het boekje is verschenen bij L. DIT PROCÉDÉ van omkering van de gebruikelijke verhoudingen bleek opnieuw buitengewoon werkzaam te zijn. (Uiterlijk berustte daarop al lang geleden het succes van Henriette van Eyck's „Historie van Michiel Mug", die geen mensen wilde bijten). Wel bleek het in dit toneelspel moeilijker om het goede grondidee uit te bouwen tot een bruikbaar geheel met spanning en (kinderlijke) moraal. Het was voor het dwergpubliek kennelijk niet ge makkelijk om bij de première op zaterdag middag j.l. in het Amsterdamse De la Mar- OM DE IDEOLOGISCHE GRENZEN, waardoor de „figuratieven" en de „abstrac- ten" althans theoretisch nog steeds worden gescheiden, te doorbreken, heeft directeur Macenta van de beroemde Galerie Charpentier in Parijs bij de voorbe reiding van zijn laatste expositie die aan de „Ecole de Paris" is gewijd, nu eens een andere dan de gangbare weg gevolgd. Hij is niet uitgegaan van een thema, een groep, een stroming, een esthetiek of een „formule". Theoretische of formalistische maat staven liet hij vervangen door de persoonlijke voorkeuren van een elftal schilders van formaat. Zij mochten ieder een werk van zich zelf exposeren, maar kregen bovendien de vrijheid nog acht andere exposanten uit te nodigen. Zij kozen over het algemeen jongere schilders uit, waarmee zij een bijzondere geestelijke verwantschap gevoelden, zonder dat die keuze door bekrompen dogmatisme of kliekjesgeest werd bepaald. Zo kon het dan ook gebeuren dat door en in deze hergroepering van de „Ecole de Paris", de wachtwoorden en de slogans der manifesten en der schrift geleerden veel, en soms alles, van hun waarde verloren: een verlies dat de kunst zelf slechts tot winst kan zijn. HET ZOU ONZIN zijn te ontkennen dat er figuratieven en abstracten zijn. Maar het getuigt van gemakzucht of onkunde te veronderstellen dat met die aanduidingen het laatste woord is gezegd. Niettemin worden door dat onderscheid de activitei ten van een groot deel der Parijse kunst galerijen bepaald; een ruime sector van het publiek, waar men in de eerste plaats prijs stelt op een „houvast", wordt door diezelfde betiteling een bepaalde voorkeur opgedrongen. Wanneer men echter met de schilders zelf spreekt, dan merkt men door gaans snel dat hun abstracte, dan wel fi guratieve geloofsbelijdenis geenszins in ge wapend beton is vastgelegd, en dat ze zich alle vrijheden voor verdere ontwikkelingen toch wel gaarne wensen voor te behouden. Variaties in het standpunt echter worden door de officiële vaandeldragers en spreek buizen der beide kampen vlot als een ver raad aan de collectieve waarheid of als desertie beschouwd. De samenstelling van deze expositie kan men zien als een indir reet en verzwegen protest tegen die al te vlotte rubricering in hokjes, die nu door een frissere en onpartijdiger wind weer eens wat overhoop en door elkaar worden geblazen. DE ELF MEESTERS zijn Bissière, Ci vet, Coineille (die met zijn eenenveertig jaren de benjamin is) Dunoyer de Segon- zac, Garbell, Lapoujade, Legueult, Matta, Messagier, Pignon en Gerard Schneider. Men vindt er dus de (liberale) traditiona list De Segonzac, de onverdachte abstract Schneider, de informalist Messagier, de „nieuwe realist" Lapoujade, de surrealist Matta, de progressist Pignon en de eenza me zoeker Bissière. Hun opvattingen of ambities blijven soms ook nog wel te her kennen in de doeken van „hun" gasten. Maar meestal maar heel vaag. ZO HAD TERESJKOVITSJ als de invité van Legueult, voorman der „poëtische rea listen", met een stilleven van een met bloemen bedekte tafel zich net zo goed in de groep van Du Noyer kunnen bevinden. En zo lijkt het een persoonlijk spel van het toeval dat Schneider's protégé Olivier Debré (broer van de voormalige minister president) met een helder en „mathema tisch" blauw doek niet in de kring van Messagier's „informelen" heeft geschaard. DE ISRAËLIËRS die als buitenlanders dit keer de eer van een invitatie genoten zitten ondertussen leek me, wat scheef in deze lijst. Naar hun collectieve inzending te oordelen, verkeren ze nog volop in een heel andere fase van ontwikkeling, waarin Franse en Duitse invloeden in de Israë lische smeltkroes om de voorrang strijden, en het moment van hun doorbraak, toe nadering of synthese schijnt nog niet te zijn gekomen. Bekeken vanuit een andere hoek, het zoeken van al deze Joodse „emigranten" uit Polen, Roemenië, Tsje- choslowakije, Litouwen, Jemen, Frankrijk naar een picturale en gemeenschappelijke Israëlische gevoelsband, levert ook deze tentoonstelling zeker boeiende gezichtspun ten en ook wel vragen op, die men ook los van dit experiment van de Parijse school had kunnen aanvatten. theater wegwijs te worden in de aldaar onderwezen heksenethiek en te begrijpen dat „goed doen" in de „School voor Heks jes" betekende „góéd stout zijn. Het is dan ook zeker geen voorstelling voor héél jonge kinderen, die de voortdurend met straf dreigende oppertovenaar ook wel eens tamelijk eng zouden kunnen vinder- Maar voor de iets ouderen (vanaf 7 jaar, bleek mij uit de reacties van mijn eigen gezelschapsdame) was de voorstel ling een verrukkelijk feest; deze is dan ook inderdaad met grote zorgvuldigheid in elkaar gezet. Er is een Nederlandse bewerking ge maakt door Erik Vos en Aad Greidanus voorzien van mooie moderne toespelingen zoals brombezem, (een originele heksen- bezem met hulpmotor), en met een enkele knipoog naar volwassen publiek, zoals het moment dat de heksenlerares Tover Kol veroordeeld wordt tot het breien van spinraghemdjes voor de onderontwikkelde heksjes op Groenland. HET BLIJFT IN HOGE MATE te waar deren dat men er zich bij Arena niet op een koopje vanaf probeert te maken onder het motto „Kinderen letten toch niet zo precies op". De voorstelling was aller aardigst aangekleed in een bosdécor van Hep van Delft en met prachtige fantasie kostuums van Leontien van Beurden. Er waren ook enkele aardige liedjes aan toegevoegd door Ruud Bos die zelf voortreffelijk begeleidde aan de piano en zo het stuk nog het aspect van een minia tuur-operette wist te verlenen. Regisseur De Meester had op myste rieuze wijze kans gezien telkens precies de juiste toon aan te slaan en noch bête- kinderachtig noch onbegrijpelijk-volwas- sen te doen. DE ARENASPELERS kweten zich be wonderenswaardig van hun specialistische taak, die men niet dient te onderschatten: voor volkomen ingénu publiek spelen. Vooral Marjan Berk als de heks Punt- neusje slaagde daarin op bijzonder ver makelijke manier. De kinderen genoten in ieder geval en het is alleen maar jam mer dat men net als vorige jaren de voor stelling maar heel zelden zal kunnen uit voeren bij gebrek aan goede, betaalbare zalen juist daar waar een potentieel groot publiek te verwachten zou zijn, zoals in de hoofdstad. Mary Wagenaar als het heksje Enge lientje in „School voor Heksjes". Mies Bouwman zal het radio-program- ma voor de AVRO „Ik zou wel eens wil len weten" gaan verzorgen, al is er even sprake van geweest dat een en ander niet zou doorgaan, omdat zij in een heel anders gericht programma, namelijk „Zo is het toevallig ook nog eens een keer" van de VARA-televisie optreedt. Op 2 januari 1964 van half acht tot acht uur zendt de AVRO haar programma uit, dat een „men selijke benadering zal zijn van situaties en gebeurtenissen". Mies Bouwman zal de teksten verzorgen. DE AVRO had aanvankelijk bezwa ren dat eenzelfde medewerkster twee zo geheel verschillende programma's ver zorgt. De AVRO echter heeft overwogen dat het contract in juli j.l. was gemaakt en dat men zich hieraan moet houden. Ware dit contract er in,deze positieve vorm niet geweest, dan had men dit „samen gaan" van scherp en mild liever verme den. „IN 'T GOEDE UUR" wordt deze maand werk van Herman Dijkstra geëx poseerd. De heer Grommers van 't Goede Uur maakte kennis met de tekeningen van Dijkstra in het Leidse museum „De La kenhal" in een tentoonstelling van enige Leidenaren, waaronder Rein Dool, wiens werk ik bij een exposeren in Haarlem al eerder mocht aanbevelen. DIJKSTRA muntte al vroeg uit in uit het hoofd tekenen, waarmee hij zijn stu diekameraden tijdens modelpauzes wist te boeien en te amuseren. Het zou me ook niet verwonderen als Dijkstra veel illustra tiewerk te doen had en graag beveel ik hem hiervoor aan. Hij kan op verschillen de wijzen werken, hij kan speels zijn en zal vermoedelijk niet gauw vervelen. Dijk stra werkt ook met kleur die, hoewel niet lelijk, echter weinig betekenis heeft. Wel is er dan sprake van een effectvol samen spel tussen getekende lijn en geschilderd vlak, zodat zijn gouaches terecht in zijn tentoonstellingen voorkomen. Ik kan moei lijk zeggen dat hij voldoende diep reikt, maar door zijn speelsheid boeit hij toch, ook door zijn vondsten. Wel zeer bijzon der is een tekening van een letterschilder, bezig op een winkelruit en gezien vanaf de andere zijde van die ruit, zodat we de man in het gezicht kijken en daarbij zien hoe hij een tweede penseel tussen de tan den geklemd houdt. B b B J. Veen's Uitgeversmaatschappij n.v. te Amsterdam. Bij Van Goor Zonen te Den Haag zijn verschenen de 35e druk van het eerste deel van „Kleine spraakkunst" voor het handelsonderwijs in het Engels, de 59e druk van „Engelse handelsbrieven" en de 21e druk van „Engelse handelstermi nologie" voor examenkandidaten. De boek jes zijn oorspronkelijk van dr. H. Janso- nius en de herdrukken zijn bewerkt door L. M. van der Bijl. De op 19 mei 1963 in de algemene ver gadering van de Hollandsche Maatschap pij der Wetenschappen te Haarlem gehou den voordracht van prof. dr. H. C. van de Hulst over „Middel en doel in de ster- rekunde is bij de Erven P. Bohn n.v. te Haarlem verschenen in de reeks „Haar lemse voordrachten." De K.R.O. heeft een eigen vaste corres pondent aangesteld in Londen. Het is de heer B. Sies, tot dusver correspondent van de Volkskrant in de Britse hoofdstad. De heer Sies zal, als hij op 1 januari in dienst van de K.R.O. is getreden, in het radio- en televisieprogramma van de K.R.O. blijven optreden, zoals hij dat vroeger ook al deed. Hij zal nu echter meer tijd beschikbaar hebben voor deze activiteit. De heer Sies werkt al sedert januari 1955 in Londen. Hij is 31 jaar en sedert 1951 in de journalistiek werk zaam geweest, steeds bij De Volkskrant. EXPOSITIE „DE GROEP" Van zaterdag 14 december tot en met zondag 12 januari exposeert de Haarlemse vereniging van beeldende kunstenaars „De Groep" in de Vishal te Haarlem. De ten toonstelling zal worden geopend op vrij dag 13 december door drs. W. Hazevoet. VON KARAJAN OVERWERKT De Oostenrijkse dirigent Herbert von Karajan is opgenomen in een sanatorium in Beieren om uit te rusten van de ge volgen van overwerk, aldus heeft een zegsman van het Nationale Theater in München bekendgemaakt. De 54-jarige von Karajan is donderdag na het dirigeren van „Fidelio" van Beet hoven in München in elkaar gezakt. Zijn toestand is niet ernstig. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek en mededelin gen (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.55 Kook- praatje. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: Disco- Varia: lichte- en amusementsmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.35 Specialiteitenthea ter: radioshow (herh. v. 7. dec. jl) 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Orgel spel: amusementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Vocaal ensemble met orgel: Geeste lijke liederen. 13.35 Licht instrumentaal kwintet. 14.00 Radio-kamerorkest en so listen: klassieke en moderne muziek. 14.50 Zijn wij gewenst in het arbeidsproces?, toespraak. 15.00 Voor de jeugd. 16.50 Voor de zieken. 17.20 Ritmisch strijkorkest (stereofonische uitzending). 17.50 Rege ringsuitzending: Geven en nemen. Tips voor en van weggebruikers. 18.00 Nieuws. 18.15 Gesproken brief uit Vlaanderen. 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie: Luistert naar De Stem van de V.V.D. 18.30 Cowboy-com bo en zangsolisten. 19.00 Paulus de bos kabouter. 19.10 Chanoekah 5724: Joods programma. 19.30 Theaterorkest en zang solisten (stereofonische uitzending). 20.00 Nieuws. 20.05 Tango-Rumba orkest en zangsolisten. 20.30 Het Harakiri-Mysterie, hoorspel. 21.40 Operamuziek. 22.30 Nws. kenners en liefhebbers: moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.45 Internationale volksliederen (gr.) 9.00 Voor de zieken. 9.35 Lichte grammofoon muziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassie ke grammofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke grammofoonmuziek. 11.15 De jeugd op eigen wieken, hoorspel, (deel 19) (Herhaling van donderdag 5 december jl.) 11.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Grammofoonmuziek. 12.37 Advent- stonde. 13.00 Nieuws. 13.15 Musette-en- semble en zangsolisten. 13.40 Klassieke en moderne grammofoonmuziek. 15.00 Mu ziekstudenten Studentenmuziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Orgelspel met ritmische begeleiding. 17.45 Licht orkest en zangso liste. 18.05 Kinderkoor met orgelbegelei ding: geestelijke liederen. 18.30 Het Spek- trum, lezingen. 18.45 Nieuwe grammofoon platen. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Leger des Heilskwartier (gr.) 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Omroep orkest en solist: moderne muziek. 21.00 Waarheid en verbeelding, lezing. 21.20 Licht instrumentaal kwintet. 21.40 Kanttekenin gen. 21.55 Viool en piano: klassieke mu ziek. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Metropole orkest: romantisch pro programma. 23.30 Het Tweede Vaticaanse Concilie, nabeschouwing. 23.45 Oude mu ziek (gr). 23.55-24.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NCRV- 19.30 Filmkader. 19.55 't Manne ke. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 De onderste steen boven, reportage, waarin vragen worden gesteld over het bouwen in Nederland. 20.50 Dansduet. 21.00 De zaak-mr. Mudd, film. 21.50 Onder vier ogen, gesprek. 22.20 Samenzang in de Ge reformeerde kerk van Emmeloord. NTS: 22.30-22.35 Journaal. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. AVRO: 17.10-17.45 Voor de jeugd. 19.30 Dick van Dyke Show (dl. 5) NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. AVRO: 20.20 In AVRO's Televizier. 20.35 Zwolsman over zichzelf, gesprek. 21.05 Scala: maandelijks muziek-magazine 22.00 Literaire ontmoetingen. NTS: 22.35- 22.40 Journaal. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 5