tv ^ffuitde lyj|roef IN DE KOMENDE WEEK Miles Davis „Milestones" zijn een echte mijlpaal in de moderne jazz Monoloog voor Edith Piaf Bioscoopbezoek neemt weer toe ZATERDAG 14 DECEMBER 1963 Erbij* PAGINA TWEE Gershwin Openbaar kunstbezit De bezetting Quiz Onderwijs „Ping-pong" Edith Piaf Het belooft een gevarieerde tele- visieweek te worden. De kijkers kun nen zich te goed doen aan amusement een Italiaans georiënteerd en een Zuidafrikaans getint muziekprogram ma aan de maandelijkse AVRO- quiz, aan een muzikaal spelletje, de nodige serieverhalen, enkele docu mentaires en twee t.v.-spelen, die de VARA borduurde op een en hetzelfde motief: de menselijke eenzaamheid. Van alles dus wat, zelfs compleet met de vorige keer toch wel wat tegenge vallen Kijk die Rijk show. ZONDAG. In de middaguren een sportreportage. De N.T.S. stuurt de ca-* mera s helemaal naar Valkenburg, waar in de Eurohal de finale wordt af gewerkt van de Nederlandse kampioen schappen keurturnen. Fraaie beelden levert deze sport altijd op, tenminste zo interessant als die van acrobaten van het een of andere circus. Maar al vorens het zover is, kunnen de muziek liefhebbers genieten van een concert van een uur, gegeven door het Zweeds Radio-orkest met als solist de pianist Sixten Ehrling. Het orkest staat voor deze gelegenheid onder leiding van An- dré Kostelanetz, die tijdens zijn Euro pese tournee ook een bezoek bracht aan ons land. Uitgevoerd worden (van twee tot drie uur) composities van de vermaarde te vroeg overleden Amerikaanse componist George Gersh win. de man die probeerde een brug te slaan tussen de klassieke en de mo derne amusementsmuziek en die de eerste jazz-opera schreef. Alle facetten van zijn niet geringe kunnen komen aan bod, want behalve de suite „An American in Paris" staan op het pro gramma zowel het Concert in F en een prelude in C klein als „O Bess, where is my Bess" (uit Porgy and Bess) en de „song" Fascinating Rhythm. Het avondprogramma is na het week- journaal en Sport in Beeld in handen van de V.P.R.O., die eerst een kwar tiertje wijdt aan de meesterlijke foto's, die te zien zijn op de jaarlijkse foto tentoonstelling World Press Photo, de beste persfoto's van de hele wereld. Om kwart voor negen dokter A. C. v. Swol^ met zijn „Ziek zijnbeter worden" en om twintig over negen een programma, dat herinnert aan warmer dagen: „Stelle brillano al Lido". Dat Lido is het gelijknamige Amsterdamse etablissement, waar Fred Hoyte en Rob v. d. Linden enige tijd geleden hun ca mera's richtten op een aantal Italiaan se musici. Er kwam zelfs een echt Ita liaanse gondel aan te pas en zanger Aurello Fierro zong uit volle borst ..Gondola Gondola". Een Italiaan dus in het Venetië van het Noorden, die bijna alleen maar zoet gevooisde Napoli- taanse wijsjes zingt. Naast Aurello Fierro zingt ook Elsa Quarta, een mooi meisje, dat zelfs in Amerika optrad voor de televisie. Als bijzonderheid, ze is verloofd met wereldkampioen wiel rennen Santé Gaiardoni. De muziek komt van het orkest Salarini. Het Lido heeft op dit gebied een naam hoog te houden, want hier begon ook het kwar tet van Enzo Gallo zijn grote succes- senreeks. Om .vijfjWopr tien nog een bijzon- der programma: „Welkom lieve klei ne", een film die Ed van der Elsken maakte. Onderwerp is de geboorte van het tweede kind van de v.. d. Elskens. De camera volgt Gerda v. d. Elsken in de laatste dagen voor de geboorte. Een 'vrouw in een volksbuurt, die in een angstig realisme wordt gefilmd. Dat gebeurt trouwens ook met de ge boorte zelf. Het zal ongetwijfeld voor •yelen een heel schokkende uitzending Zaterdagmiddag voor de jeugd Okkie Trooy (Jaap Maarleveld) en koningin Fifi (Dini de Neef). worden, die menige pen in beroering zal brengen. Maar daarvoor is Ed v. d. Elsken dan ook een man met een baard, een vreemde snuiter, maar een echte kunstenaar, die zijn publiek iets te zeg gen heeft. MAANDAG. De filmavond begint met een Comedy Caper met Oliver Hardy, getiteld „Maestro". Daarna Drs. C. J. A. C. Peeters, wetenschappelijk ambte naar van de Rijksdienst voor de Mo numentenzorg in de serie ..Openbaar Kunstbezit" over Brabantse Gothiek. Na het journaal en de C.H.U. om half negen in de hoofdfilm „A tale of two city's," in het Nederlands ver taald als „In de schaduw van de guillotine". De film speelt in de acht tiende eeuw en is gebaseerd op het be kende verhaal van Charles Dickens, die altijd in de kersttijd actueel schijnt te worden. Dirk Bogarde, de Engelse Ne derlander, speelt de hoofdrol. Het ver haal is bekend genoeg: een aantal men sen arriveert in het Royal George Ho tel in Dover. Bij hen is een meisje, dat de dochter blijkt van een dokter, die al achttien jaar zoek is. Men neemt aan. dat hij als geestelijk gestoorde in Parijs verblijft, maar hij verdween na dat hij verschrikkelijke dingen had ont dekt bij een bezoek aan een kasteel, Maar in dat gezelschap in Dover is ook een jongeman, die de zoon en enige erf genaam van de kasteelheer is. Ze wor den verliefd op elkaar, de jongeman gaat naar Frankrijk, waar de revolutie op uitbreken staat, hij wordt gearres teerd en dan dreigt, om de titel aan te houden, de schaduw van de guillotine. Om twintig over tiep nog een kort filmpje „Dat kan alleen in Galico". Ga- lico is 'n plaatsje in Califomië, waar in een groot amusementspark het wilde westen nog altijd lijkt voort te leven, compleet met Indianen, cowboys en wat dies meer zij. DINSDAG. Het avondprogramma van de VARA opent met „Meneer de voor zitter", waarin Joop van Os problemen van de democratie en het politieke be drijf daarin „de kunst van het haal bare te verwezenlijken" aan de orde stelt. liefhebbers echter.Uitgave T 1628 Ca pitol. Waardering: matig goed. UITSTEKENDE arrangementen en prima solowerk van trompettist Art Farmer op de LP „Listen to Art Far mer". De begaafde trompettist we herinneren ons de uitstekende duetten met tenorist Benny Golson schittert op deze plaat in stukken als „Fly me to the moon", „Street of dreams" en „Naima" van John Coltranet Het orkest, dat onder leiding staat van Oliver Nelson verdient een compli ment voor de feilloze uitvoering van de geraffineerde en uiterst gecompliceerde arrangementen. Uitgave: Mercury 125 308 MCL. Waardering: Goed tot zeer goed. ZOALS WE EENS gek hebben aan gekeken tegen experimentelen als Tris- tano, Monk, later Coltrane of misschien zelfs de gebroeders Adderley, zo kij ken we nu tegen Roland Kirk aan. De eerder genoemden zijn reeds lang geaccepteerd. Vaak waarderen we hen nu om hun originaliteit, om hun voor uitzien of om hun technische prestaties. Daarom zijn we heel voorzichtig met Roland Kirk, hoewel hij op twee saxen tegelijk blaast en zelfs solo geeft op „stritch" zoals hij het zelf noemt, het geen niet anders wil zeggen dan dat hij speelt op zijn tenorsax waar van hij het mondstuk verwijderd heeft. Op de langspeelplaat „Reeds and Deeds" laat Kirk horen wat hij allemaal te zeggen heelt. Hij wordt bijgestaan door Virgil Jones op trompet, Walter Perkins drums en Benny Golson tenor. Er staan veel uitstekende dingen op deze LP, maar ook veel heel rare ge luiden. Er zijn vele mensen die hun oor deel al klaar hebben en zeggen: „Dit heeft in de verste verte niets met jazz te maken". Maar toch.de voor naamste elementen van de jazz zijn ook bij Kirk vertegenwoordigd: improvisa tie, goede swing en een onmiskenbare blue note. De man boeit zonder twijfel, of hij nu speelt op een normale fluit, op zijn neusfluit, of gewoon met zijn lip pen: het pakt! En dat is toch iets wat van veel andere hedentijdse muziek niet gezegd kan worden. De begeleiding is zonder meer goed. Uitgave Mercury 125 313 MCL Waardering: goed. LEST BEST DITMAAL met een LP van „Les Swingle Singers" die met hun Jazz Sebastien Bach alle waardering verdienen. Het Franse koor heeft mu ziek van Bach genomen en is die op eigen wijze gaan uitvoeren, daarbij be geleid door de enorm swingende bassist Pierre Michelot en slagwerker Gus Wal- lez. Voordat de jazzmensen en de klas sieke muziekliefhebbers een afwerend gebaar maken: de Swingle Singers heb ben geen noot in Bach's partituur ver anderd. Slechts het ritme werd an ders, het werd swingend. Verder is alles gehandhaafd zoals de grote meester het gecomponeerd heeft. En dan kan men slechts respect heb ben voor dit Franse koor, vooral wan neer men bedenkt, dat de werken op deze plaat geschreven zijn voor instru menten die een veel groter bereik heb ben dan de menselijke stem. De klankleur van de groep is heel mooi. We twijfelen er niet aan of deze langspeler zal waardering oogsten. Te meer daar Bach's scheppingen onaan getast bleven, met uitzondering van de „Prelude nr. 9", die van es naar des werd getransfroneerd en de „Sin- fonia die van B naar Fis ging, dit om de stukken voor de menselijke stem be reikbaar te maken. Geen echte jazz natuurlijk, dit Bach- vertoon, maar wel een verantwoord mo dern-muzikaal werk. Uitgave Philips 3 77. 921 L Waardering: zeer goed. B. Zand Scholten inwoners en inwoonsters van Blijkerk. De titel van deze tweede aflevering is „Als er een schaap over de dam is". Het derde deel van de serie documen taires over de communicatie is gewijd aan de intermenselijke contacten binnen de kerk. „Een alleen is maar verdrie tig" derde deel dus. De produktie heeft Willem Dirks, de regie Monique Habets. ZATERDAG. „Jazz scene USA", „Uit de voeten", „TV lab.", „Okkie Trooy" en „Kleine camera" zijn de ge bruikelijke onderdelen van het zaterdag middagprogramma van de AVRO. In de avond ook geen opzienbaren de nieuwigheden. Pinky na het journaal en Luipaard op schoot, dan de Dick van Dyke show en Quiz-uur met in „Wie van de drie". In „Wacht-woord" nu Zondagavond Stelle brillano al Lido. Het orkest Salarini begeleidt hier het zangeresje Elsa Quarta. eens geen artiestenechtpaar maar Con- ny Stuart en Henk van Ulsen, twee vlot te sprekers, die ongetwijfeld het spel van quizmaster Nand Baert ad rem mee zullen spelen. Alvorens Televizier de televisieweek afsluit nog de show van Eli Asser en Rijk de Gooijer. Naast de vaste medewerkenden, o.w. natuur lijk vooral de met zoveel zorg door het duo gezochte Mej. van Alckmaer, als speciale gasten Johnny Lion and his Jumping Jewels Johnny van Leeuwen die een vlotte teenagerzanger is, maar die bij het Grand Gala toch wel uit de toon viel en Monti Lan- dis, een Engelse mime-kunstenaar. DE WERELD TELT naar schatting op het ogenblik 220.000 bioscopen, die per jaar omstreeks zestien miljard be zoekers trekken. Aan recettes ontvan gen de bioscopen jaarlijks een bedrag, waarvan de omvang wordt geschat op vijftig miljard gulden. Zo luiden de bevindingen van een onderzoek naar de betekenis van de internationale film- markt, dat is ingesteld door het Bureau International du Cinéma, de overkoe pelende organisatie van de verschil lende internationale bedrijfsorganisaties van het film- en bioscoopbedrijf, dat te Rome is gevestigd. OVER HET ALGEMEEN genomen hebben zich de laatste jaren in deze cijfers maar weinig veranderingen voor gedaan. Weliswaar is in de Westeuro- pese landen het bioscoopbezoek terug gelopen in Groot-Brittannië en West- Duitsland zelfs vrij aanzienlijk maar daar staat tegenover dat de daling van het bioscoopbezoek in de Verenigde Sta ten tot stilstand is gekomen en het laat ste jaar zelfs in een toeneming is ver anderd en dat in andere delen van de wereld het bioscoopbezoek nog steeds toeneemt. namelijk dat van de onachtzame Tom van Beek. VRIJDAG. Voor de tweede keer in een week een documentaire over het onderwijs. De KRO wijdt nl. vrijdag avond het half uur voor het journaal aan het lager technisch onderwijs, dat tot. voor kort „ambachtschool" heette. Titel van de uitzending van Rein van Rooy is „Met hand en verstand". Na het NTS-journaal en Brandpunt om tien voor negen „Ja of nee", het muzikale spelletje met als spelleidster Joekie v.d. Valk. Er wordt een aan tal liedjes uitgevoerd en de opgave is, daar een trefwoord uit te zoeken dat in de muziek wordt verbeeld waarmee tegelijk de prijs die men al dan niet kiest wordt aangegeven. Het bleek de eerste keer een nogal tam spelletje. Medewerkenden zijn uit voerenden van de liedjes Jules de Corte, Annie Palmen, Connie v. d. Bosch, Bob Benny en het Tienerkoor van Paula van Alphen. Van half tien tot tien uur het tweede deel van „Stadhuis op stelten" met de hele rij vriendelijke en onvriendelijke De NTS zendt zondagmiddag een pro gramma uit van Gershwinmelodieën, die worden uitgevoerd door het Zweeds Radio Orkest onder leiding van André Kostelanetz, die vorige week met zijn vrouw in Amster dam was. VAN DE TALENTVOLLE neger trompettist Miles Davis is weer een nieuwe langspeelplaat op de markt gekomen getiteld „Milestones". Op deze plaat speelt Miles met sterren als Cannonhall Adderley, John Col trane, pianist Red Garland, bassist Paul Chambers en slagwerker Philly Joe Jones. Elke plaat die Davis maakt is weer een nieuw hoogtepunt. Een opname van Miles geeft elke keer weer een verrassend beeld van de overweldigende muzikaliteit van deze trompettist. Miles Davis; een rots in de brandingen van vele jazzstromin- gen. Zijn stijl bleef persoonlijk en zijn talent onaangetast door commercie. De nieuwe langspeler Milestones geeft evenals de LP's Someday my Prince will come" en „Kind of blue", waarin hij met ongeveer dezelfde be zetting speelt een goed beeld van Davis' kunnen. Beheerste en toch gloedvolle soli van de meester en zijn medespelendendie stuk voor stuk hun sporen verdiend hebben. Uit gave: CBS (Artone) 82308 (CL 1193). Waardering: zeer goed. GEORGE SHEARING, de blinde pia nist die een Jjaar of vijftien geleden zo'n furore maakte met zijn befaamde quintet „Lullaby of Birdland", „Sep tember in the rain" en „Bop, look and listen") heeft nu ook zijn toevlucht gezocht tot de „strings". Het heet nu: „George Shearing creates a modern mood of romance". Jammer voor de jazzliefhebbers. Fijne stukken als „Stardust" „Early autumn" worden hu gebracht door zoet gevooisde violen. Natuurlijk, het is goe de muziek. Shearing kan wel iets en trouwens, het orkest staat onder leiding van Billy May. Dat zegt ook wel wat. Jammer dat er van jazz weinig meer te bespeuren valt. Voor de dans- Het Manneke is er. het journaal en Achter het Nieuws, waarna om kwart voor negen het woord en de daad- is- aan het orkest van Malando, een van de beste Nederlandse amusementsor kesten, dat vaak voor de radio, maar slechts hoogst zelden voor de televisie optreedt. Malando ofwel Arie Maas land. zoals hij in zijn gewone doen heet heeft wereldbekendheid gekregen door zijn composities, zoals „Ole gua- pa". Dick Harris regisseert de show, waarin het orkest vele composities van de orkestleider zal spelen. Als solisten treden op de zangeres Francesca Des- champs en de zanger Frans Wanders. De specialisten in de Zuidamerikaan- se dans, het paar Lies en Jan Daniels werken eveneens mee. „Talentverspilling" is de titel van de documentaire, die om kwart over negen de (kritische) aandacht zal richten op het middelbaar onderwijs. Deze docu mentaire moest eerder al eens wijken drank en als hij weer nuchter is te filo soferen over de zinloosheid van zijn be staan; zij door zich te verliezen in dro merijen. die haar emotioneel minder af hankelijk maken van de man. Een triest „intermezzo" in het leven van twee mensen. Triest is ook het volgende onderdeel van deze avond. Dr. Lou de Jong pre senteert het vijftiende deel van „De Bezetting", dat handelt over gevange nissen en concentratiekampen. Zowel de Nederlandse kampen als Amersfoort, Vught en Westerbork als de afschuwe lijke Duitse Vernichtungslager komen aan de orde. Het wordt een bikkelhard programma, dat zo laat op de avond is gesteld, omdat dr. De Jong het plan heeft, de gruwelijke werkelijkheid van deze bladzijde uit de wereldgeschiede nis in al zijn zwartheid te laten zien. WOENSDAG. Een heel wat lichtere avond op woensdag. De N.C.R.V. zorgt ervoor. Pi Scheffer opent de avond met «in „Pas Geperst", waarin hij o.m. het vijftien jaar oude Amerikaanse zange resje Little Peggy March haar Tophit „I wil follow him" zal laten zingen. Peggy is een allerliefst tienertje, dat in haar vaderland al een echte beroemd heid is en dat in de Perry Como show mocht optreden. Na het journaal en Memo een nieuwe aflevering van de avonturen van Stief- been en Zoon. Deze keer blijven ze niet samen-alleen, maar krijgen ze gezel schap van Ed Brouwer als flatbe woner en Maarten Kapteyn als politieman. Het verhaal heet „Ping Pong". In „Als U het mij vraagt" wederom door Nico van Vliet gepresen teerd zal de heer G. J. van Donk uit Wieringerwerf proberen zijn suc- cessenreeks van de vorige maal te con tinueren. Hij mag als winnaar weer meedoen in de strijd tegen de reken machine. Om tien uur gaan we verder kijken naar de Ridder van la Maison Rouge, deze keer naar burgeres Tison. „Over zeven dagen kerstfeest in het voor plotseling ingelaste programma's. De vraag wordt gesteld, of het middel baar onderwijs in deze tijd nog wel voldoet aan de eisen, die men eraan mag stellen. Tenslotte om vijf voor tien de mono loog. die Jean Cocteau schreef voor de door hem zo diep bewonderde Edith Piaf. Zo zeer bewonderde de „onsterfe lijke" Cocteau „de kleine mus", dat hij na haar overlijden een hartaanval kreeg en haar in de dood volgde. Caro van Eyck speelt de rol van de zangeres op leeftijd, die in haar hotelkamer in eenzaamheid wacht op haar minnaar. Als die eindelijk komt, ontlaadt zich al haar huiveringwekkend verlangen naar liefde en menselijk contact. Een con tact dat echter slechts schijnbaar kan bestaan.de eenzaamheid is niet al leen een gebrek aan contact met de medemens. Het is iets van jezelf. „De onachtzame Adonis" is een bijzonder fijn getypeerde eenacter met een prach tige taal. Een indrukwekkend stuk men selijk leed. Naast Caro van Eyck, draagster van de Mann-Bouwmeester ring, ziet men in een heel klein rolletje „Talk to me like rain", ofwel „Praat tegen mij als de regen", is de titel van de eenacter van Tennessee Williams die Loet Steenbergen daarna regisseert. Het is het debuut van deze jonge VARA medewerker, want zijn „Even in bad", dat wij onlangs te zien kregen, werd pas opgenomen, nadat dit stuk van Wil liams een van de produkten uit zijn vroegere jaren klaar was. Jules Cróiset en Sonja Brill spelen de beide hoofdrollen. Zij vormen een echtpaar, dat zich in de ogen van Williams slechts weinig onderscheidt van het doorsnee paar. Zijn spel wil een synthese, een neerslag zijn van de verhouding tussen deze beide mensen, die met elkaar op trekken, maar voor wie in diepste we zen eigenlijk alleen de wederzijdse eenzaamheid een raakvlak is. Beiden proberen op hun eigen manier aan die eenzaamheid te ontkomen. Hij door op zaterdag vergetelheid te zoeken in de Op donderdagavond komt „De on achtzame Adonis" op het scherm. Een stuk dat Jean Cocteau schreef als ode aan de door hem zó zeer bewonderde Edith Piaf. gezin is de titel van de avondover denking van ds. A. C. D. v. d. Bosch. DONDERDAG. Geen bijzonderheden in het vrouwenprogramma van de VA RA donderdag. De avond wordt geopend met het Filmvenster van Jan Blokker, die ook na de moeilijkheden, die hij met zijn werkgever kreeg wegens zijn aandeel in „Zo is het ook nog een keer tje" voor de VARA is blijven werken. Na het journaal en Achter het Nieuws „Uit" met Ellen Blazer en Berend Bou- dewijn. Bijzondere mogelijkheden om in deze decembermaand er eens uit te vlie gen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 14