Nieuwe muziek in Amsterdam DE PROGRAMMA'S Nederlandse Comedie herdacht Heijermans Kerstconcert te Bloemendaal „Dit was Kennedy" Joh. Fiolet naar Centrum Schaatskampioenen op t.v. MAANDAG 16 DECEMBER 1963 6 Molly Kazan overleden Het AVRO-bestuur H. S. A W nabeschouwingen Het weekeinde Recordbezoek in Carré De radio geeft dinsdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma „OP HOOP VAN ZEGEN^ AL\ ORENS VAST te stellen dat de >,Op IIoop van Zegen"-voorstelling van lai de Nederlandse Comedie in grote lijnen geslaagd genoemd mag worden, moet ons van het hart dat de Heijermans- herdenking (Herman Heijermans werd in 1864 geboren en stierf in 1924) beter gediend zou zijn door de opvoering van een ander stuk dan dit overbekende, on langs nog door het volkstoneel van Bep Nooy uitgebrachte, naar het gegeven volstrekt verouderde „Op Hoop van Zegen". Geschikter zouden geweest zijn stuk ken als „Eva Bonheur" of „Schakels", die ook wel verouderd zijn maar waar van de hoofdintrige tenminste niet terug gaat op totaal verdwenen sociale wan toestanden bij de visserij. Het is duide lijk dat de Nederlandse Comedie door deze keuze opnieuw de weg van de minste weerstand heeft ingeslagen. Dit stuk immers heeft een bepaalde senti- mentaliteitswaarde voor het oudere schouwburgpubliek en men had inder daad de beschikking over een Knier in de persoon van Mimi Boesnach die de overleveringen aangaande mevrouw De Boer-van Rijk naar de kroon zou kunnen steken. Maar dat zijn geen overwegingen die getuigen van artistieke visie of moed, hetgeen wel het geval was geweest als men stukken als „Ghetto" of „Het zeven de Gebod" zou hebben aangedurfd. MAAR DAARNAAST DIENT weer te worden vastgesteld dat ook dit stuk van Heijermans opnieuw miraculeus levend bleek. Tegen dit oerinstinct voor het to neel vermag de tijd vrijwel niets. Want telkens weer maakt Heyermans toneel werk, dat spot met de z.g. „wetten" van de dramaturgie, de indruk geschreven te zijn met niets dan het instinct van de wa re theaterman. Het is niet nodig opnieuw met de over bekende voorbeelden van 't volkomen sta tische derde bedrijf en de nachtkaarsach tige afloop van het vierde te komen aan dragen hoe „sophisticated" het zondag- avondpubliek in de Amsterdamse Stads schouwburg ook wezen mag, toch bleek ook nu weer dit recht op de man afkomen de drama van de zee zijn uitwerking niet te missen. Links en rechts ritselden de zakdoekjes en klonk het bekende schorre gekuch. DE VOORSTELLING van de Nederland se Comedie beschikte dan ook inderdaad over een aantal sterke troeven. Vooreerst waren er twee prachtige decors van Wim Vesseur die het ware begrip toonde voor Heyermans realisme en die zowel aandacht had gehad voor de benauwde beslotenheid van Kniertjes woning als voor de aHes overheersende plaats die de buitenwe reld: de zee, de lucht en de meeuwen, in de handeling innemen. En Mimi Boesnach beschikte inderdaad over de warme menselijke toon en de over tuigend écht aandoende persoonlijkheid van de door het leven neergedrukte maar onbreekbare volksvrouw, die de rol van Kniertje eist. Tevens voldeden enkele klei nere rollen in hoge mate: Rien van Nu- nen, Pierre Myin en Riek Schagen toon den dat zij het juiste, simpele spel en de recht-toe-recht-aan dictie konden op brengen die voor deze stukken een dwin gende voorwaarde zijn. Maar enkele andere spelers, gewend aan modem-psychologisch toneel, en niet in de juiste banen geleid door regisseur Bentz van den Berg, verspilden veel tijd bij het zoeken naar subtiele ondertonen en gevoelsnuanceringen, hetgeen vooral in het begin op irriterende manier de vaart uit het stuk nam. Tegen het moment dat de catastrofe geïncasseerd moet worden, wis ten Hetty Verhoogt als Jo en Kitty Cour- bois als Marietje pas te overtuigen, daar voor geleken zij en enkele anderen het meest op nette mevrouwen die eens voor de grap hun dienstpersoneel imiteren. ZOALS GEZEGD, ligt de hoofdschuld hiervan natuurlijk bij de regisseur die niet voldoende beseft had dat Heyermans kracht in de eenvoud en directheid ligt Kaarslicht verlicht donkere dagen GOUDA KAARSEN Hetty Verhoogt en Mimi Boesnach in „Op hoop van Zegen" van Heyermans. en niet in het psychologiseren of subtilise ren en het invoeren van eindeloos eigen bedacht stil spel. Bij de zondagavonduit voering verving Han Bentz overigens Phi lippe la Chapelle in de rol van Daantje en maakte daar een prachtig typetje van Voortreffelijk was natuurlijk Johan Fiolet als reder Bos, de enige gecompliceerde figuur uit het stuk en-dank zij ook-Dick Swidde als een terecht gluiper' Kaps be reikte het eind van het stuk -jg de ge wenste climax, waarbij aan Heyermans onvergelijkelijk theatervakmanschap toch nog ten volle recht werd gedaan. Hans van den Bergh Molly Kazan, toneelschrijfster en echt genote van Elia Kazan een leidende Amerikaanse toneel- en filmregisseur is zaterdag te New York City aan een hersenbloeding overleden. Zij is 53 jaar oud geworden. Mevrouw Kazan, die in 1932 met Elia Kazan in het huwelijk trad, schreef drie toneelstukken „The Egghead", „Rose mary" en „The Alligators". Dit laatste stuk werd voor een groot bedrag aan Metro Goldwyn-Mayer verkocht. Zij overleed toen de autobiografische film van haar echtgenoot „America, America" te New York in première ging. Het bestuur van de Algemene Vereniging Radio Omroep maakt bekend dat in de algemene bestuursvergadering zijn be noemd: tot lid van het dagelijks bestuur, mr. dr. L. H. Slotemaker te Den Haag; tot directeuren: de heren J. C. Bongenaar te Soest (financieel-economisch directeur), J, M. van Overvest te Hilversum (directeur radiobedrijf), Siebe K. van der Zee te Hil versum (directeur televisiebedrijf). TEN BATE VAN de anti-hongeractie is zaterdagavond in de Gereformeerde kerk „Radio Bloemendaal" een kerstconcert ge geven, waaraan medewerking werd ver leend door een vrij groot aantal vocalisten en instrumentalisten. In allerlei combina ties werd gemusiceerd, want het program ma was samengesteld met composities voor solozang, voordracht, voor vocaal- dubbelkwartetzang, al of niet begeleid door het kerkorgel, een spinet en een dub- bel-strijkkwartet, dat ook. zelfstandig op trad met de uitvoering van het achtste Concerto grosso van Arcangelo Corelli, het „Concerto fatto per la notte die nata le." Bovendien kregen de toehoorders een actief aandeel in de avond met het geza menlijk zingen van Advents- en kerst liederen. AAN AFWISSELING in muzikale zin kwam men waarlijk niet te kort, al bleef hierbij de intentie: bezinning op het kerst gebeuren het bindende element. Het vo- caal-dubbelkwartet vertolkte onder leiding van de dirigent Piet Halsema Carols, de cantate „Das neugeborene Kindelein" van Dietrich Buxtehude, nieuwere kerstcom petities van Benjamin Britten en L. Vaughan Williams en een bewerking van een der „Weihnachtslieder" van Peter Cornelius „Die drei Könige" voor bassolo en dubbelkwartet, waarvoor ook maar een Engelse tekst gekozen was, een vertaling van de originele Duitse tekst. Dit dubbel kwartet bleek gevormd te worden door uit stekende stemmen waarvan het individue le karakter bij de zang te geprononceerd aan de dag trad om een noodzakelijke aan passing en versmelting van de vocale tim bres tot een ensemblezang-eenheid te waarborgen. Met het oog op de klankver- werkingssituatie van het kerkgebouw was dit zeker gewenst geweest. OVER HET SPEL van het dubbel- strijkkwartet, dat eveneens geleid werd door Piet Halsema, kan in een zelfde zin gewaagd worden. Want dit ensemble gaf de indruk, dat de strijkers, die het vorm den, evenals de vocalisten, ieder voor zich de uitvoerings-techniek al verdienstelijk, soms zelfs zeer goed beheersten, maar dat de eisen voor het samenspel ten aanzien van de klank en onderlinge zuiverheid te weinig overwogen waren. Het zal voor bei de ensembles de moeite ten volle waard zijn aan deze vertolkings-factoren nog eens aandacht te besteden. De sopraan Tine van Raalte zong in een sympathieke interpre- tatietrant enkele kerstliederen, een canta te van Fr. Tunder, die geen associatie met het kerstverhaal had. Voorts vertolk te Tine van Raalte de solo in de „Weih- nachtseantate" van Vincent Lübeck, een taak, die zij muzikaal en met doeltreffen de inschakeling van het vaak frappante mezzo-sopraan karakter van haar steun vervulde. MET GENOEGEN KON men verder luisteren naar de bassolist Jan Hulsbos, wiens zeer goede stem nog een verdere vorming, in het bijzonder egalisatie, zeker verdient. Voor enkele uitvoeringen werd een spinet benut, dat slagvaardig bespeeld werd door Jene Meilof. Voor goed aan passende orgelbegeleidingen zorgden Jo han Timmermans en Piet Kiel Sr. P. Zwaanswijk „THE PRESIDENT IS dead. I repeat The president is dead. Het was een be richt dat herhaald moest worden. Enkele keren achter elkaar". Met deze woorden leidt mr. G. B. J. Hiltermann de lang speelplaat „Dit was Kennedy", die nauwe lijks veertien dagen na de dood van de 35ste Amerikaanse president Van de per sen is gekomen, in. „DIT WAS KENNEDY". Hoe wrang het misschien mag klinken: we geloven dat deze plaat een best-seller zal wor den. Voor velen zal het bezit ervan een bijzonder waardevol document betekenen, een door Kennedy nagelaten testament. UIT DE TIJD DAT hij president was is dit ruim een uur durend klankbeeld samengesteld. Men hoort authentieke re devoeringen te beginnen bij zijn inaugure le rede en dan gaan als in een journaal voorbij: de rede tijdens de Cuba-crisis, de toespraak tot de West-Berlijners, de rede tot de V.N.-leden na de dood van Dag Hammarskjoeld, de rede na de rassen- relletjes in Birmingham. Het eind van de groef op de keerzijde is gevuld met frag menten van de begrafenisplechtigheid met aan het slot het laatste hoornsignaal. OP DE PLAAT, die zo snel kon worden vervaardigd met medewerking van de Amerikaanse ambassade en The Ameri can Film Library, spreekt mr. Hilter mann de verbindende teksten. Er is een enkele technische onvolkomenheid, terwijl de muziek er vrij pover af komt. De N.V. Bovema in Heemstede bracht de lang speelplaat, gehuld in een stijlvolle glad- zwarte hoes met witte letters en de beel tenis van John Kennedy voor een em bleem uit op Imperial ILX 1009. De acteur Johan Fiolet, thans verbonden aan de Nederlandse Comedie, zal met in gang van het seizoen 1964-1965 verbonden zijn aan Toneelgroep Centrum. .Centrum" heeft Goethe's „Iphigeneia in Tauris" op het repertoire genomen. Onder regie van gastregisseur Robert Freitag werken hieraan mede: Elisabeth Andersen, Guus Hermus, André van den Heuvel, Pe ter Arvans en Egbert van Paridon. De vertaling is van Gerrit Kouwenaar. De de cors en kostuums worden ontworpen door Roger Chailloux. Robert Freitag behoort met zijn vrouw Maria Becker en acteur regisseur Will Quadflieg tot de leiding van de Schauspieltruppe Zürich. Romeinse mozaïeken. In het Rijks museum van Oudheden te Leiden wordt van 22 december tot 15 maart a.s. een tentoonstelling van Romeinse mozaïeken uit Tunesië gehouden. Er is een selectie gemaakt uit de verzamelingen van de musea in Tunis. Carthago, Sfax en Sousse. OVER HET DOOR de Stichting „Nieuwe Muziek" in de Kleine Zaal van het Am sterdams Concertgebouw georganiseerde concert te schrijven, is moeilijk voor een vakmusicus die geen innerlijk contact heeft met deze materie. Men verkeert tijdens zo n a-vond eigenlijk op vreemd gebied waar een taal wordt gesproken die hoogstens door een stembuiging hier en daar een intentie doet vermoeden, maar waarvan de zin. laat staan de poëzie, volkomen onverstaanbaar blijven. De argeloze lezer die denkt dat muziek muziek is, en daarmee uit, zal zich misschien verbazen over zo'n bekentenis, omdat hij geen besef heeft van de afstand die ligt tussen dit soort uitingen en alles wat een traditioneel geschoold oor kan verwerken en desnoods op zijn waarde toetsen. En met traditioneel bedoel ik hier niet: alleen bedacht op het veilige, het vertrouwde. Er is een traditie die naar de toekomst verwijst, die vol is van ongedachte mogelijkheden, revoluties, explosies. Maar volgens mij is hier iets anders aan de orde. Een sterke editie van „Brandpunt," die onder meer belangwekkende reportages over het Algerijns-Marokkaanse geschil en over de naderende kerstviering aan weers zijden van de Berlijnse muur bevatte, leid de het zaterdagavond-programma van de KRO in. Het optreden van twee komische Nederlandse zwervers werd bijna een sto rend element in de Midavondserenade van George Mitchell en zijn zang- en dans groep, die zonder meer een zeer goed ge smeerde Britse show is, aantrekkelijk voor oog en oor. De serie „Stadhuis op Stelten", die blij kens een enquête van de KRO zeer in de smaak van de kijkers viel (de critici had den er, op een enkele uitzondering na, geen goed woord voor over), werd gisteravond voortgezet met de eerste van een reeks afleveringen, die Hans Keuls na al die pe rikelen schreef. Erkend moet worden, dat deze nieuwe start van de Blijkerkse kro niek bepaald sterker was dan welke der vorige uitzendingen. De typen, die in de ze aflevering optraden, beantwoordden zonder hun kleur te verliezen veel meer aan de werkelijkheid, zoals men die in een gezapig Nederlands stadje kan aan teffen en de gebeurtenissen rond het be gin van de verkiezingsstrijd werden geluk kig niet overspeeld. Wij willen niet bewe ren, dat deze kroniek ons erg boeit, maar als ontspanningsprogramma zal zij het zó wel blijven doen. Hoogst interessant was de reportage van de ontmoeting van de Nederlandse bis schoppen en de rooms-katholieke leken, die naar aanle'ding van de tweede zitting van het Vaticaans Concilie in Utrecht werd gehouden. De behoefte aan een „ver taling" van de gedachtenwisselingen en conclusies van het Concilie werd als het ware onderstreept door de voor een outsi der nogal ingewikkelde en onduidelijke for muleringen, die in het forum, dat tijdens deze massa-bijeenkomst gehouden werd tot stand kwamen. Dat ook dit forum ze kere gevoelens van onbehagen, die bij het r.k. „kerkvolk" leven, nog niet kon weg nemen, bleek wel uit de spontane reacties van leken en religieuzen, die aan het slot van die avond met camera en microfoon werden opgevangen. Reacties overigens, die bewezen, hoe groot het verlangen naar vernieuwing, naar samenwerking met de andere, christelijke kerken in r.k. krin gen is. AANGEZIEN IK DUS niet over een waardemeter beschik, volgen hier alleen een paar summiere, beschrijvende kantte keningen. „Caprichoso y obstinado" van Maarten Bon (geb. 1933), leerling van Kees van Baaren, was een door Frans Vester virtuoos geblazen fluit-solo, met en kele ai bijna geijkte deformaties in de speelwijze, zoals het (voorgeschreven) bla zen van „wilde lucht" en 't toonloos slaan met de kleppen. „Due Madrigali" voor viool en piano van Will Eisma (geb. 1929) voorgedragen door de componist met me dewerking van Theo Bruins leek me agres siever, bewust gericht op scnokwerkingen „Sei Studi" van Theo Bruins, door de componist gespannen vertolkt, waren on derzoekingen inzake piano-klank, waarbij men zich het begrip klank natuurlijk ver dubbeld met tijdsduur moet denken, zoals steeds in dé muziek. Als zodanig een op recht, ongemaniereerd werkstuk, met dis creet gebruik van tokkel-effecten over de snaren. HET MEEST SPECULATIEF van aard was het vierdelige blaaskwintet „Chants et Contrepoints" van onze stadgenoot Rob du Bois, v/aaraan een zeer ingewikkeld pa troon van ritmische en metrische verhou dingen ten grondslag ligt, terwijl ook met de verhouding tussen gebonden improvisa tie en strenge constructie geëxperimen teerd wordt. Koelbloedige weergave van een voor mij, ook als partituurbeeld, on begrijpelijke compositie door het Danzi- kwintet, een ensemble dat voor de nieu we muziek een onschatbaar propaganda- medium is. Deze vijf blazers hadden het program ma geopend met „Réflexions IV" van de onlangs overleden Daniël Ruyneman, aan wiens nagedachtenis enkele woorden wa- Zaterdagavond Heeft Toon Hermans met zijn „One-manshow" in Carré in Amster dam zoveel bezoekers getrokken als in de geschiedenis van dit theater nog nooit is voorgekomen. Bij een flinke toeloop van het publiek worden 1700 a 1800 van de in totaal 2040 plaatsen bezet. Zaterdagavond waren 2030 plaatsen verkocht, zelfs enke le die steeds weer onverkoopbaar bleken. NIEUW STUK VAN LEO DERKSEN Op vrijdag 24 januari zal de AVRO het tweede televisiestuk van Leo Derksen op de beeldbuis brengen. Aan dit stuk „De Illusionist" een psychologische thriller waarvan Walter van der Kamp de regie voert, werken onder meer mee Jan Le- maire, Coba Kelling. Cor van Rijn, Inge borg Elzevier en Henk Molenaar. Het eerste t.v.-stuk van Leo Derksen, „Ge looft u in Spoken, mevrouw?", dat 10 oktober werd uitgezonden, is aangekocht door de Belgische televisie; ook van de zijde van de Deense en Duitse t.v. heeft men er belangstelling voor getoond. ren gewijd door de voorzitter van de Stichting „Nieuwe Muziek," Kees van Baaren. Van een andere „grand old man" van de avant-garde, Matthijs Vermeulen, hoorde men een strijkkwartet, uitmun tend gespeeld door het jonge Amsterdams Strijkkwartet, bestaande uit Jeannelotte Herzberger en Rena Scholtens (viool), Hans Dusoswa (altviool) en René van Ast- (cello). Het in drie on-onderbroken delen gecomponeerde stuk had zeker een per soonlijke inslag, en zelfs momenten die misschien geniaal genoemd kunnen wor den. Maar in zijn overwegend bezielde me ditatie, had het wat weinig contrast, waar door het de aandacht niet blijvend opeiste. Sas Bunge In de middag van tweede kerstdag om 16.30 uur neemt de NTS een Eurovisie reportage over van de demonstraties kunstrijden op de schaats te Garmisch- Partenkirchen, waaraan door alle Europese kampioenen zal worden deelgenomen. Commentator is de Haagse journalist Frans Hoekstra. Zondagavond De juist geopende tentoonstelling „World Press Photo 1963" kwam tot de kijkers in een fantasie-volle, filmische impressie van de VPRO-medewerkers Bouke Poel stra en Ben Klokman. Aardig geënsce neerd was het Italiaanse programma .Stelle Brillano al Lido", waarin Fred Hoyte, tussen de spaghetti en een dansje door, het zangeresje Elsa Quarta en haar befaamde landgenoot Aurelio Fierro pre senteerde. Hoyte gelukkig minder zwaarwichtig dan bij vroegere uitzendin gen over grammofoonplaten-sterren had (nu, het Italiaanse liedjes gold) wel wat meer uitleg mogen geven. Een nummer dat, gezien de "gebarentaal van Fierro, ze ker een lied-met-een-strekking scheen bleef hoe fraai ook gebracht voor ons bijvoorbeeld in het onbekende zweven Waarom de rubriek „Ziek zijn.beter worden" nu juist op zondagavond moest uitgezonden worden, is een vraag, waar op misschien zelfs de VPRO moeilijk een afdoend antwoord kan geven. Gelet op het nogal tamme karakter van dit gehe le t.v.-weekeinde zou men zich nog kunnen afvragen, of de coördinatie van de pro gramma-samenstellers dér omroepen nog steeds veel te wensen overlaat (dat blijkt trouwens ook uit tal van „doublures", el De 54-jarige criticus Jacques den Haan, medewerker aan onder meer „Literair Paspoort" en enkele dag bladen, is door de Rotterdamse Kunststichting onderscheiden met de Pierre Bayle Critiekprijs voor 1963. De prijs is hem zaterdag in de Rotterdamse Schouwburg uitgereikt door mr. Evert Straat, die met de heren C. Ouboter en A. Kossmann de vele critieken had beoordeeld. De foto toont de overhandiging van de prijs. De Pierre Bayle Critiekprijs is in 1954 door de Rotterdamse Kunst stichting ingesteld. Aan de prijs een bedrag onder couvert en een door de beeldhouwer C. van Kralin gen ontworpen penning is de naam verbonden van Pierre Bayle, die als eerste in Nederland in 1648 een popu lair wetenschappelijk maandblad uit gaf, waarin van een onpartijdig, doch streng kritisch standpunt de nieuw uitgekomen boeken werden besproken. kaar snel opvolgende thriller-programma's e d.). Zo moesten wij nu luisteren en kij ken naar een medisch journaal, dat ge deeltelijk voor vakoren bestemd leek, naar een belangrijk, maar op deze avond wat naargeestig aandoend stukje over de Amsterdamse ongevallendienst en naar een geforceerd gesprek met de „t.v.-moe der", Mevrouw Giltay, wier zoon, de nu éénjarige Richard, gelukkig nog voor een enkel, vrolijk moment zorgde. De tweede filmdocumentaire over de plaats van de Joden in de wereld, een buitenlandse productie, bleef in strijd met de êrnst van het gegeven, nogal aan de oppervlakte. Damshuizer AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht en lichte gram mofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke piano muziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoon muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 R.V.U.; Filmacademie: Films en celluloid in 1963, door H. Wielek. 11.30 Voor de zieken.. 12.00 Licht ensemble met zangso listen. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzen ding voor de landbouw. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Pro menade-orkest: amusementsmuziek, (ste- reofonische uitzending). 13.00 Nieuws 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten 13.30 Zang en piano: lichte muziek. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Middeleeuwse Engelse Christmas Carols, muzikale lezing met grammofoonplaten 15.40 Water van de Helikon, een bespre king van letterkundige en culturele ver schijnselen aan de hand der nieuwste lite raire tijdschriften. 16.00 Een bezoek aan The Eiisabethan Room in Londen, klank beeld. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Tussen 10 plus en 20 min: lichte muziek. 18.30 R.V.U.: Levende let teren, door Jacques Den Haan. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle, ge sproken brief uit Parijs. 19.10 Groeiende belangstelling voor oude instrumenten (I): kleine harp. 19.20 Vrouwenkoor: volkslie deren en negro-spirituals. 19.45 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 20.00 Nieuws. 20.05 Kleurrijke klanken, muziek- revue. 21.00 Radar: radioperiodiek. 21.45 Licht instrumentaal trio. 22.00 Sopraan, te nor en piano: liederen van bekende ope racomponisten. 22.30 Nieuws en mededelin gen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Radiophil- harmonisch orkest en solist: moderne mu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over- wèging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoon muziek. 11.50 Volaan vooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.04 Lichte muziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45 Platennieuws. 12.55 Katholiek nieuws of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien maar!: lichte grammofoonmuziek met commentaar. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 13.10 Wisse- wassen licht programma (herh. van zondag jl.). 14.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 15.00 Klassieke grammofoon muziek. 15.25 Voordracht. 15.45 Klassieke grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voorrang, Godsdienstig pro gramma. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Re geringsuitzending: Het eiland Saba, door Ferd. Berger. 18.00 Lichte grammofoon muziek voor de teenagers. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Tot u spreekt de heer H. Koekoek, voorzitter van de Bóe ren Partij. 18.30 Licht instrumentaal en semble en zangsolist. 18.50 Van klanten en wanten weten, vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Dans- orkest. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Oude muziek. 21.00 Reisoogst: zwerf tochten door gedroomde en werkelijke we relden (6). 21.30 Orgelconcert: klassieke muziek. 21.45 Pianorecital: moderne mu ziek. 22.00 De zingende kerk: bespreking over kerkmuziek uit verschillende stijlpe riodes. 22.20 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd een keuze uit woord, zang en dans van elders en anders. 23.10 Disco-Rendezvous. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.35 Lichte muziek. 13.00 Nieuws en weerbe richt. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 4.03 Operettemuziek. 15.45 Pianospel met ritmische begeleiding. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Ka mermuziek. 16.45 Dansen uit Galanta (Ko- daly). 17.00 Nieuws, weerbericht en mede delingen. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Volks- de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Hoorspel. 20.50 Chansons. 21.15 Jazzmu ziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Amerikaanse volksmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Lichte muziek. 23.00 Nws. 23.05 Musical. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Voor de scheepvaart. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Maestro: Comedy Caper 19.45 openbaar kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Christelijk Historische Unie. 20.30 A tale of two cities (In de schaduw van de guil lotine), speelfilm. 22.20 Zo doet men dat Calico (Das gibt és nur in Calico), film. 22.40-22.45 Journaal. VOOR DINSDAG VARA: 19.30 Mijnheer de Voorzitter. politiek programma. 19.58 't Manneke NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Ole guapa: Spaanse en Zuidamerikaanse muziek. 21.15 Praat te gen mij als de regen, spel. NTS: 21.45 De Bezetting XV. 22.45 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 6