Toneelgroep Ensemble met nieuw Iers
stuk: „Poker" van Hugh Leonard
Hf
Hedenavond „De Bezetting
voor gevoelige
magen
weldadige
werking
Rijke expositie van Nederlandse plastieken en
pure schilderkunst bij M. L. de Boer
DE PROGRAMMA'S
HOEST?
Muziek Comité Nederland
NEGEN MUZEN
DINSDAG 17 DECEMBER 1963
TEN VOETEN UIT....
Premières bi) Studio
verkoudheid? keelpijn?
GROENE KRUIS
HOESTBONBONS
Harde uitzending over concentratiekampen
De radio geeft woensdag
T elevisie programma
Bob Buys
DE VINDINGRIJKE dramaturge van ons Zuidnederlandse toneelgezelschap
Ensemble, Luïsa Treves, beproeft haar geluk nogal eens, met wisselend succes
bil jonge toneelschrijvers zonder enige renommee, die zij uit kleinere toneel-
cu turen weet op te diepen. Zo heeft men in Tilburg in het afgelopen weekeinde
de premiere kunnen bijwonen van „Poker Session'5, de eersteling van de jonge
Ierse schrijver Hugh Leonard. Wie, zoals ik, met enige huiver de voorstelling
van een Iers stuk tegemoet ziet (Shaw natuurlijk uitgezonderd) omdat men daar
meestal geconfronteerd wordt ofwel met het heroïsche verleden (Behan) ofwel
met de legendarische sagenwereld vol van de fantastische folklore (Svnge) kan
met een ^gerust hart Hugh Leonard gaan zien, want die presenteert ons een
gewoon toneelstuk.
IN EEN ANDER opzicht is „Poker
trouwens Iers genoeg, namelijk in zijn
verbalisme, die overkokende woordenlief
de van alle Ieren, waaronder speciaal
het eerste bedrijf gebukt gaat. Ook enke
le steken op het onverdraagzame protes
tantisme zijn Iers en katholiek genoeg om
in Tilburg de nodige hilariteit te verwek
ken.
De inhoud betreft in dubbele zin een
pokeravondje bij het doorsnee-gezin
Beavis in Dublin. De zoon Billy is na
een geestelijke inzinking een jaar in een
neurosenkliniek verpleegd. Zijn thuiskomst
zal nu gevierd worden met een avondje
pokeren in de familiekring. Maar zelf
heeft hij zich in het gesticht een ande
re voorstelling gevormd van dat poke
ren. Samen met. een vriend die hij onder
zijn medepatiënten heeft gevonden smeedt
hij het plan om op die avond om een
hogere inzet te pokeren: het aanwijzen
van de schuldige aan zijn ziekte.
HET STUK ontpopt zich dus na de
zeurderige expositie van het eerste be
drijf als een psychologische thriller, wan
neer na de verschijning van Billy's vriend
de aanwezigen stuk voor stuk in staat
van beschuldiging worden gesteld. Het ge
geven blijkt dan litterair en psychologisch
meer te bieden te hebben dan in strikt
dramatische zin. Er wordt uitsluitend na
gekaart over voorbije gebeurtenissen en
de handeling is daarbij feitelijk nihil, hoe
knap dat ook door incidentjes en wisse
lingen in de spanning gecamoufleerd
wórdt.
EEN BEZWAAR mag ook heten dat
een tweetal personen die in Billy's ont
wikkeling zo'n belangrijke rol hebben ge
speeld n.l. zijn zuster en zijn beste
vriend, niet ten tonele komen. Maar als
men na afloop de balans opmaakt blijft
er toch een sympathieke en weloverwo
gen behandeling van een zeer wezenlijk
thema over: Alle koele egocentrische per
sonen, te midden waarvan de gevoelige
jongen is opgegroeid, hebben er door hun
tekort aan liefde toe bijgedragen dat hij
onevenwichtig is geworden, zó oneven
wichtig dat we mogen aannemen dat hij
vlak voor de aanvang van het stuk zijn
jeugdvriend Desmond om een weinig be
tekend motief heeft vermoord. We krijgen
daar overigens geen zekerheid over want
een van de sterke kanten van Leonard's
stuk. is dat hij verschillende vragen ter
Figuren, voor wie konfektie moeilijk
heden oplevert, bestaan niet meer.
Wij zijn ons wel bewust van de kon-
sekwenties van deze bewering. Wat
kan u weerhouden zich hiervan te
overtuigen
Smit van Rijsbergen toont u h e e I
graag de totale kollektieten
voeten uit.
Betere konfektie en herenmode
ZIJLSTR. 71 (t.o. Twentsche Bank)
Op de najaarsvergadering van de Raad
van Beheer der Stichting Donemus, heeft
de raad zich geconstitueerd als Nationaal
Muziek Comité Nederland, in het kader
van de International Music Council te Pa
rijs. Tot dusverre waren de werkzaamhe
den van dit nationaal comité voorlopig in
handen gelegd van de afdeling Muziek van
de Raad voor de Kunst te Den Haag.
Ingevolge het advies van deze raad
heeft de minister van O. K. en W. thans
goedgekeurd dat de werkzaamheden defi
nitief in handen van de raad van beheer
van Donemus gelegd worden.
In deze raad van beheer hebben verte
genwoordigers zitting uit alle groeperingen
van 't Nederlandse muziekleven. Het nieu
we Nationaal Comité zal nauw samen
werken in het kader van de Unesco, met
de reeds in 39 landen bestaande nationale
comité's. Voorzitter van het Nationaal
Comité Nederland is dr. Jos Wouters
(hoofd afdeling Muziek van Radio Neder
land Wereldomroep) die tevens voorzitter
van Donemus is. De directeur van Done
mus, de heer André Jurres zal de functie
van uitvoerend secretaris vervullen.
Wegens ziekte van de hoofdrolspeelster
Nell Koppen gaat de première van „Pas
op dat je geen Woord zegt" van Dmitri
Frenkel Frank, die de Toneelgroep Studio
op donderdag 19 december in theater „De
Brakke Grond" in Amsterdam zou geven,
niet door. Inplaats hiervan zal van woens
dag 18 tot en met woensdag 25 december
„Jeugdproces" van Manuel van Loggem
worden gespeeld. Op woensdag 18 decem
ber zal de honderdste voorstelling van
dit stuk worden gegeven. Op woensdag
8 januari volgt in „De Brakke Gond" de
première van „De wijze Kater" van Her
man Heijermans, onder regie van Kees
vna Iersel met Henk van Ulsen in de
hoofdrol.
oplossing van het publiek laat. Wat is de
doodsoorzaak van Billy's zuster geweest,
welke rol speelt Billy's gestichtsvriend
eigenlijk in dit alles, heeft Billy Des wer
kelijk vermoord of verbeeldt hij het zich
alleen maar en vooral: kan men Billy's
gedrag abnormaal noemen of is dit nu
juist de natuurlijke reactie op de houding
van zijn omgeving?
IS HET STUK dus op zijn zwakste mo
menten een onsamenhangend, ontoneelma
tig gepraat tussen sommige spelers, waar
bij de anderen dan volkomen werkeloos
toezien, op de sterkste momenten doet het
soms even aan Pirandello denken met na
me daar waar het aandacht vraagt voor
zin, vrijwillige waanzin als alibi, en nor
maal gedrag.
Ensemble heeft een uitermate bevredi
gende voorstelling van dit nog wat aarze
lende debuut gegeven, waarbij door een
uitgekiende enscenering en door het ver
helderend aanzetten van de personages
een zo gunstig mogelijk beeld van dit
pokeravondje werd gegeven.
DINY SPROCK liet wel iets voelen van
de kilheid van de moeder en haar onbil
lijke voorkeur voor de andere zoon die
keihard door John Leddy werd neerge
zet. Het onnozele schoonzusje met moe-
derlijke gevoelens werd een subtiel stukje
typeringskunst in handen van Marja Ha-
braken, terwijl Heieen van Meurs het mo
gelijke deed om reliëf in haar rol van de
niets ontziende succeszoekster Irene te
brengen. Daarbij vergeleken waren de
beide rollen van de jongemannen veel
dankbaarder werk. Cor van Rijn hield
fraai het midden tussen onwennige gedes
oriënteerdheid en verbeten doelgericht
heid. Ton van Duinhoven als de myste
rieuze krankzinnige-uit-verkiezing had ge
makkelijk spel met deze Teddy waaraan
hij een aantal niet zo erg nieuwe, maar
wel knappe maniertjes kwijtkon. Er was
een routinevertaling van Alfred Pleiter
(maar wat is een kluizenaarskreeft?) Men
had de regie en het decor uit Ierland be
trokken en het huis-tuin-ontwerp van Wil
liam MacCrow bood inderdaad optimale
mogelijkheden voor verspreiding van de
scènes. De regie bleek gevoerd te zijn
door twee regisseurs Jim Fitzsgerald en
Alex van Royen, welke laatste (een Bel
gische gast bij Ensemble) waarschijnlijk
de gegeven Ierse richtlijnen heeft mogen
uitwerken. En dat is dan in ieder geval
consciëntieus en met gevoel voor ritme
en afwisseling gedaan.
In ieder geval moet men Ensemble
dankbaar zijn voor de kennismaking met
dit onmiskenbare Ierse talent.
Hans van den Bergh
helpen probaat en smaken heerlijkl
Vrijwel iedereen die televisie bezit zal vanavond aan het toestel zijn gekluisterd.
En toch zal er geen opwekkende show op het scherm komen, maar een va.n de meest
trieste uitzendingen van het seizoen. In de serie „De Bezetting" zal dr. L. de Jong om
kwart voor tien een programma van een uur wijden aan „de gevangenissen en con
centratiekampen". Het is de vijftiende uitzending In deze reeks ,die een enorme
kijkersdichtheid heeft. Het spreekt vanzelf dat in „De Bezetting" aan de concentratie
kampen en gevangenissen een uitzending moest worden gewijd. Meer dan 18.000 Neder
landse politieke gevangenen en meer dan 100.000 in Nederland gearresteerde joden
vonden een gruwelijke dood in gevangenis of concentratiekamp.
HET WORDT EEN „harde" uitzending
want het is niet te verwachten dat ge
beurtenissen, die zo kort geleden in onze
nabijheid plaats hèdden, worden ver
bloemd. Dat zou ook-fïiet verstandig zijn:
nu zovele mensarj zich behaaglijk koegte-
teren in het cörhïbrtabfele leven dat bij
de groei van de welvaart voor steeds meer
onzer is weggelegd, is een waarschuwing
zeker op zijn plaats. Een waarschuwing
tegen de uitwassen van totalitaire syste
men als dat van de nazi's. Het verleden
heeft bewezen hoe weinig er nodig is om
ogenschijnlijk vriendelijke mensen te doen
veranderen in sadistische onmensen.
MEN IS GENEIGD onaangename din
gen spoedig te vergeten. Maar op de He
rengracht in Amsterdam is een groot pa
triciërshuis van de kelders tot de zolders
volgestouwd met die verschrikkelijke ge
schiedenis uit de bezettingsjaren. Hier is
de zetel van het Rijksinstituut voor Oor
logsdocumentatie, een van Europa's be
langrijkste documentatiecentratie over de
Tweede Wereldoorlog. Toen de Neder
landse Televisie Stichting het plan uitwerk
te óm in een aantal televisie-uitzendingen
bepaalde aspecten van de bezettingsjaren
te belichten, kwam men uiteraard terecht
bij dit rijksinstituut. Er ontstond een nau
we samenwerking tussen de N.T.S. en het
instituut, welks directeur dr. L. de Jong
op 6 mei 1960 onder regie van Milo An-
stadt en Ben Klokman de eerste uitzen
ding op het scherm bracht. Het was een
verhandeling over de opkomst van het na-
tionaal-socialisme en de mei-dagen van
1940. Er zijn sindsdien per jaar vier te
levisieprogramma's gemaakt, documen
taires, die ook voor de toekomst van grote
waarde blijven, omdat zij voor een be
langrijk deel bestaan uit vraaggesprekken
met bij de gebeurtenissen betrokken per
sonen (in boekvorm verschijnen de af
leveringen van „De Bezetting" bij Que-
rido).
ONMIDDELLIJK BIJ HET aan de macht
komen van Hitler in 1933 werden politieke
tegenstanders in Duitsland gearresteerd
en aanvankelijk samengebracht in leeg
staande fabrieken. Naar schatting waren
er in 1938 al 50.000 Duitsers in concentra
tiekampen bijeen gebracht. Er waren aan
vankelijk drie grote „stammlager": Da
chau bij München, Buchenwald bij Wei-
mar en Sachsenhausen bij Berlijn. De be
volking had er nauwelijks een voorstelling
van wat er achter het prikkeldraad ge
beurde en men deed ook geen moeite om
het te weten te komen de kans was
immers groot er zelf bij te komen. Con
centratiekampen waren geen uitvinding
van het nationaal-socialisme. Zij beston
den reeds op Cuba tijdens de Spaans-
Amerikaanse oorlog van 1898 en in de
Boerenoorlog. Maar pas na de Eerste We
reldoorlog kreeg het concentratiekamp een
politieke functie. De opsluiting van tien
duizenden burgers in Hitiers kampen, ge
beurde immers zonder enige militaire
noodzaak.
DE ANNEXATIE VAN Oostenrijk, het
overweldigen van Tsjecho-Slowakije en de
inval in Polen en intussen ook nog de Jo
denvervolging deden het aantal concentra
tiekampen snel stijgen. De namen hebben
nu nog een verschrikkelijke klank: het
vrouwenkamp Ravensbrück in Mecklen
burg, Neuehgamme bij Hamburg en
Mauthausen bij Linz, Bergen-Belsen bij
Hannover, Sobibor in Polen en Theresiën-
stadt in Tsjechoslowakije. De bezetting van
Nederland bracht ook de vestiging van
concentratiekampen in ons land met zich
mee. Het eerste werd in 1941 te Schoorl
ingericht, doch werd spoedig daarna over
geplaatst naar Amersfoort. Dan was er
het beruchte kamp te Vught en tenslotte
het kamp Westerbork in Drente, 4at als
„durchgangslager" voor de Joodse bevol
king werd gebruikt.
Sommige kampen werden na 1942 ver
nietigingskampen, waar onder meêr vijf
miljoen'Joden in gasovens werden gedood.
In totaal wordt het aantal gevangenen, dat
een Duits concentratiekamp niet overleef
de op 9 miljoen geschat. Het televisiepro
gramma van vanavond is gewijd aan re
cente geschiedenis, die wij nooit mogen
vergeten.
Jules Croiset en Sonja Brill in een
scène van de éénakter „Praat tegen
my als de regen" van Tennessee
Williams. Dit stuk wopdt heden
avond onder regie van Loet Steen
bergen door de VARA-televisie
uitgezonden.
„JUSTITIA" ANNULEERT
TONEELVOORSTELLING
Wegens het overlijden van de Haarlem
se kantonrechter mr. Th. R. Raedt gaat de
voorstelling van „Het witte legioen", die
de personeelsvereniging „Justitia" van
daag in het Concertgebouw te Haarlem
zou geven, niet door. De voorstelling zal
thans plaats hebben op maandag 13 janu
ari 1964.
Stayvesant-collectie. Op uitnodiging
van de Australische autoriteiten zal de
Nederlandse Peter Stuyvesant-eollectie
worden geëxposeerd op het Art Festival
dat vanaf 7 maart 1964 te Adelaide wordt
gehouden. Na het festival in Adelaide zal
de collectie nog in diverse steden van
Australië worden getoond, achtereenvol
gens in Perth, Hobart, Melbourne en Syd
ney. De collectie die 24 schilderijen om
vat, bevat vier werken van Nederlanders:
Diederen, Lucebert, Meijer en Wagema-
ker. De grafische ontwerper Wim Crouwel,
verzorgt de opstelling in Adelaide.
Norac het veilige
vertrouwde middel
tegen overtollig maag
zuur, vormt een be
schermend laagje op de
maagwand. Norac, hap-
dig doosje, staat al voor U
klaar op de toonbank van
Uw apotheker of drogist.
TOT 11 JANUARI' IS HET huis van
de kunsthandel M. L. de Boer vól van
werken van Nederlandse kunstenaars,
voor wie mijn bewondering en genegen
heid regelmatig in onze krant tót uiting
ïpocht komen. Erg gelukkig ben ik niet
het feit dat de schilder W. Oepts na
lange tijd weer in Amsterdam exposeert.
Jaren geleden heb ik in „Erbij" eert meer
algemene beschouwing aan hem gewijd.
Voorts achtte ik het noodzakelijk ver
slag te doen van een expositie van Oepts
in Den Haag. Kennismaken met Oepts'
werk is nu dus gemakkelijker voor onze
lezers. Zij kunnen bovendien bij De Boer
plastieken ontmoeten van Mari Andries-
sen en Nic Jonk, beiden docent aan de
Haarlemse Akademie '63, Cor Hund, de
beeldhouwér-schilder, die op een ten
toonstelling van figuratieve kunst in onze
Vishal zo gelukkig vertegenwoordigd
was, de felle V. P. S. Esser, hoogleraar
aan de Rijksakademie, Charlotte van
Pallandt, die wel tezamen met Verwey
exposeerde, de beeldhouwster Theresia
van der Pant, die óók mooi tekent, H.
M. Wézelaar, wiens visserijmonument te
IJmuiden velen onzer bekend kan zijn
en Goóitzen de Jong, stadsbeeldhouwer
van Enschede.
OVER OEPTS HEB ik nog kort geleden
iets geschreven naar aanleiding van zijn
vertegenwoordiging in Am.ersfoort in de
expositie over Charley Toorop en haar
vriendenkring. Dat was dan een Oepts, voor
wie het onderwerp in anekdotische zin
nog zo sterk gold, al was picturale be
kommernis hem zeker niet vreemd. Puur
schilderkunstige scholing heeft Oepts in
Frankrijk opgedaan. Van de iierandering,
die in zijn werk rond de dertiger jaren
begon, kon men op verenigingstent aanstel
lingen in Amsterdam kennisnemen. Op
merkenswaardig is dat van de tóen inge
slagen nieuwe weg verslag is gedaan in
een z.g. eigen expositie te Haarlem in een
kunstzaal, waarvan het bestaan kort is
geweest, waardoor ik de naam vergeten
ben. Daar waren toen veel schilderijen,
die in of naar aanleiding van Collioure en
omgeving ontstaan waren. De ontmoeting
met de Franse schilderkunst in het alge
meen en in het bijzonder die van de Pa-
rijse School van vóór de laatste oorlog is
voor Oepts een openbaring en daarmee
Schilderij van W. Oepts
tot op zekere hoogte een bevrijding ge
weest. Voor bezinning op eigentijdse uit
drukkingsvormen waren vooral het Fau-
visme en Kubisme van belang, waarbij
vóór Oepts bovendien ook sterk gold de
als Fauve begonnen Derain, die na een
werken in de buurt van het kubisme ook
de meer historische uitdrukkingsvormen
beproefde.
OEPTS MOGE ZICH welbewust hebben
laten leiden door Derain, Cézanne en Fau-
ves als Matisse, in Haarlem kon toen blij
ken dat hij in Collioure, waar Derain en
Matisse samen zo vruchtbaar werkten, het
eigene wist toe te voegen. Zij die in de be
ginne van Oepts waren gaan houden om
zijn sentiment, zoals dat uitgedrukt leek
in zijn wel „populistisch" genoemde werk,
konden Oepts op zijn nieuwe weg niet al
tijd evêrt gemakkelijk volgen. Oepts heeft
mij eens gezegd dat hij het sentiment
maar een onberekenbare factor vond bij
het schilderen. Met hem kunnen wij het
er thèns over eens zijn dat pure schilder
kunst altijd uitdrukking zal geven van het
gevoel mits de schilder de aanleiding tot
zijn werken niét uit het oog verliest voor
een doel, dat bij zovelen tegenwoordig
niet meer dan het schilderkunstig middel
blijkt te zijn. En bij alle bewustwording
omtrent de waarde van de middelen, als
bijvoorbeeld verfbehandeling. bepaalde
kleurstellingen, ritmen van vormen, en
structuren, heeft Oepts blijkens zijn on
derwerpen het sentiment eigenlijk nooit
afgewezen. Zelfs wanneer hij dicht bij de
abstracte kunst komt is er sprake van
gevoelswaarden. Oepts werkt vaak lang
op zijn schilderijen. Ik heb hem op in
grijpende wijze kleuren, die ik in estheti
sche zin toch wèl geplaatst achtte zeer
veranderen. Maar wanneer hij ze eindelijk
goed gesteld vond kon ik ontdekken dat
er dan ook weer méér sprake was van
sentiment. In deze expositie is genoeg
zichtbaar, van zijn streven, van zijn ont
wikkeling. van de verschillende facetten
van zijn kunst. Men ontmoet er doeken
van een tot het uiterste opgevoerde kleur-
geving, werkên van ingetogener kleurstel
ling. wij zien tot enkele kleuren geredu
ceerde landschappen en ook brengt hij op
geheel eigen wijze ons Bonnard in her
innering door een bijna geraffineerd te
noemen toveren met de kleur. Oepts'
kleurgeving heeft plastische, psychologi
sche tot zelfs fysieke betekenis. Oepts
weet de hitte van het Zuiden zichtbaar te
maken. Van uiterste eenvoud zijn zijn
plastische suggesties van het geacciden
teerde terrein van zijn landschappen aan
de Middellandse Zee. Hij toont ons zijn
milde kijk op de mensen met zijn verbeel
dingen van volksfeesten, waartoe hij soms
met het decor daarvan weet te volstaan.
Gelijk een Van Gogh had hij het Zuiden
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (ca. 7.30 Van
de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon
muziek. 8 55 Kóokpraatje. 9.00 Ochtend
gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke
grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden.
VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00
Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Voor de
vrouw. 11.40 Chansons. 12.10 Lichte or
kestmuziek (gr,). 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het
platteland. 12.38 Orgelkwartet: lichte mu
ziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Opnamen van or
kesten van de Algemene Nederlandse Unie
van Muziekverenigingen. 13.35 Licht in
strumentaal sextet, (stereofonische uitzen
ding), 14.00 Noordhollands filharmonisch
orkest,, koor en solisten: klassieke gewij
de muziek. 14.50 Tussen school en leven,
vraaggesprek. 15.00 Voor de jeugd. 16.50
Voor de zieken. 17 20 Roemeens orkest,
(stereofonische uitzending). 17.50 Rege
ringsuitzending: Meer verstand, minder
brand, een klankbeeld over brandoorza
ken. 18.00 Nieuws. 18.15 Musetteklanken
(gr.). 18.20 Uitzending van de Anti-Revo
lutionaire Partij: Tot U spreekt mr. W. R.
van der Sluis, secretaris van de Anti-Re
volutionaire Partij. 18.30 Licht ensemble.
19.00 Voor de kinderen. 19.10 Meisjeskoor,
(stereofonische uitzending). 19 25 Dansmu
ziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Tango-rumba-or-
kest en zangsolisten. 20.35 Hart op de tong,
programma over een actueel onderwerp.
20.50 Lichte grammofoonmuziek. 21.10 Dit
is uw leven. 22.10 Liedjes. 22.30 Nieuws.
22.40 Balans: hoofd- en bijzaken uit het
dagelijks gebeuren. 22.55 Spontane reac
ties, discussie tussen twee ervaren musi
ci. 23,30 Licht ensemble. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten.
7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammo
foonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws.
8.15 Lichte orkestmuziek (gr.). 8.30 Inter
nationale volksliederen en -dansen (gr.).
8 45 WeenSe walsmuziek (gr.). 9.00 Voor
de zieken, 9.35 Grammofoonmuziek. 9.40
Voor de huisvrouw. 10.10 Amusementsmu
ziek (gr.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Koor
zang, 11.20 De jeugd op eigen wieken,
hoorspel. 11.50 Lichte grammofoonmuziek.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Gewijde muziek. 12.37 Kerk
dienst. 13.00 Nieuws. 13.15 Instrumentaal
ensemble: amusementsmuziek van vroe
ger. 13.45 Grafmuzieken uit de twintigste
eeuw (gr.). 14.50 Klassieke orkestmuziek
(gr.). 15.20 Samenzang: geestelijke liede
ren. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd.
1600 Jeugdland*. 17.15 Jazzperspectief.
17.45 Country and Western Music (gr.).
17.55 Lichte Italiaanse muziek (gr.). 18.10
oorzang: geestelijke liederen. 18.30 Het
Spektrum: lezingen. 18.45 Nieuwe gram
mofoonplaten. 19.00 Nieuws en weerpraat-
je. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Le
ger des Heilskwartier: Adventsprogram-
ma. 19.30 Radiokrant. 19.50 Licht instru
mentaal ensemble. 20.10 Radio Filharmo
nisch orkest en solist: Klassieke en mo
derne muziek. 21.10 Waarheid en verbeel
ding, lezing. 21.30 Promenade-orkest: amu
sementsmuziek. 21.50 Kanttekeningen: ac
tuele rebriek. 22 00 Cello en piano: mo
derne-muziek. 22-30 Nieuws. 22.40 Avond-
overdehking. 22.55 Lichte grammofoon
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 12.03 Lichte mu
ziek. 12.30 Weerbericht en scheepvaartbe-
richten. 12.35 Lichte muziek. 12.50 Beurs
berichten. 13.00 Nieuws en weerbericht.
13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Lichte muziek. 14.30 Kamermuziek. 15.45
Koorzang. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe
richten. 16.09 Engelse les. 16.34 Lichte mu
ziek. 17,00 Nieuws en weerbericht. 17.15
Viool- en pianospel. 17.50 Grammofoon
muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol
daten. 18 30 Lekenmoraal en filosofie. 18.50
Pianospel. 19.00 Nieuws en weerbericht.
19.40 Vlaamse vedetten. 20.00 Openbaar
kunstbezit. 20.15 Zang. 21.30 Klankbeeld.
22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Chansons. 23.55 Nieuws. 0.10-
0.45 Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
VARA: 19.30 Mijnheer de Voorzitter.
politiek programma. 19.58 't Manneke.
NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter
het nieuws. 20.45 Ole guapa: Spaanse en
Zuidamerikaanse muziek. 21.15 Praat te
gen mij als de regen, spel. NTS: 21.45
De Bezetting XV. 22.45 Journaal.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio
naal jeugdprogramma. NCRV: 17.10-17.45
Voor de kinderen. 19.30 Pas geperst. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV:
20.20 Memo. 20.35 Stiefbeen en zoon, TV-
spel. 21.10 Als u het mij vraagt, enquête
en quizprogramma. 22.00 Ridder van Mai-
son Rouge, tv-feuilleton (6). 22.25 Over ze
ven dagen..., programma over kerstfeest
in het gezin. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
óodig in zijn streven naar klaarheid, naar
helderheid van stellen,
toonstelling is die van de genoemde beeld
houwers. Gelijk Oepts, maar op eigen wij
ze laat ook Wezelaar maar moeilijk zijn
werk los. De waarde van het gevoel na
tuurlijk onderkennend schuwt ook hij het
gemakkelijk etaleren van het sentiment.
De jongere Theresia van der Pant staat
dicht in zijn buurt. In haar tekeningen
toont Charlotte van Pallandt een bezinning
op de vorm, die van eenzelfde gerichtheid
is als die van Oepts. In zijn stellen van
puur plastische waarden gaat een Nic.
Jonk even ver als Oepts bij het zoeken
naar schilderkunstige zuiverheid. Welover
wogenheid in compositie valt op iq het
werk van Hund zowel als dat van Óepts.
Zin tot vereenvoudiging is even zichtbaar
in de beelden van Gooitzen de Jong als in
de schilderijen van Oepts. Het samengaan
van deze exposities bij De Boer is teke
nend voor deze kunsthandel, waar steeds
gezocht wordt naar een constructieve
kunst, waarbij dan altijd duidelijk de
menselijkheid moet voorop staan. In die
zin zijn Charlotte van Pallandt en Andries-
sen hartverwarmend. Meeslepend kan
een Esser zijn. rustgevend een Wezelaar.
De volwaardigheid van deze expositie
staat voor mij vast, ook omdat ik eigen
lijk geen voorkeuren kan aanwijzen. In
teressant kan zijn te weten dat Charlotte
van Pallandt een portret maakte van de
dichter A. Roland Holst, dat door zijn in
tensiviteit. het treffendste is uit de zo lang
zamerhand grote reèks van portretten,
waartoe deze vriend van de beeldende
kunstenaars zich zo willig leende.