3ndu} In Leuven geldt bij uitstek dat het geschrevene blijft DE PROGRAMMA'S Franse radio kreeg na een halve eeuw eindelijk een «perfect» eigen onderdak Carrousel boekte succes bij de Haarlemse jeugd N.T.S. krijgt studio in Amsterdams Rellevue Perfecte akoestiek dankzij hout- en vezelglasgebruik Kunstsociologisch Studie centrum opgericht WOENSDAG IS DECEMBER 1963 13 mmm JmM Otto Montagne adjunct- hoofd van VARA-t.v. Jan Smeterlin treedt op in de Meesterserie De Bezetting heeft een feestelijke verrassing voor U. De prachtige INDUS kalender met 12 schitterende kleurenfoto's van Zwitserse landschappen ontvangt U gratis na aan koop van een INDUS-horlocie in de pe- 1963. riode van 11 november tot 31 december 1963. Tegen inzending van het daar voor bestemde, bij de j'uwelier aanwezige,formulier aan INDUS- horfoges Rotterdam wordt U de fraaie INDUS kalender franco thuis gezonden. Uwhorloger- ju- welierzalU gaarne een der fraaie kleurenfoto's vrijblijvend tonen. Bij het doorbladeren van een catalogus <4 Damshuizer De radio geeft donderdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma ZATERDAG 14 DECEMBER 1963 was een historische datum voor de R.T.F., Frankrijks nationale radio- en tele visiebedrijven. Op die dag heeft de president der republiek, generaal De Gaulle, omstuwd door een zeshonderd gasten, La Maison de la Radio dat gerust de naam van paleis of van burcht, of nog beter, van futuristische arena had ver diend - officieel in gebruik gesteld. Het is in Frankrijk zon beetje traditie dat zon officiële inauguratie niet altijd naald scherp met de feiten klopt, en ook nü werd aan die ge- (Van onze correspondent) DAT JAARTJE kan er echter óók nog wel bij, na de goede halve eeuw dat de Franse radio alleen dankzij virtuositeit waarmee hier het .,système-de se dérouil- ler" (het zich eigenhandig door moeilijk' heden heenslaan) beoefend werd het ge- mis aan redelijke organisatie en outillage wist te compenseren. Redactiebureaus, ad ministratieve diensten, studio's lagen toen over de hele stad verspreid, en de tijd die met heen en weer hollen al verloren is gegaan, is slechts in lichtjaren uit te drukken, om van ander ongerief en ze nuwletsels nog maar niet eens te spreken Ook de kwaliteit van de programma's zal door deze verhuizing alleen maar verbe terd kunnen worden. Het gelukkige effect van de betere behuizing heeft zich trou wens al gedemonstreerd, toen op 23 no vember, op de avond van de moord op president Kennedy, de Franse radio en te levisie de dramatische gebeurtenissen in Dallas a la minute wisten op te vangen en te „verwerken", doordat voor 't eerst nu alle betrokken diensten onder één dak waren gecentraliseerd. FRANKRIJK, DAT IN 1903 al een an tenne op de Eiffeltoren plantte om de eer ste radioberichten (voor uitsluitend mili taire doeleinden) te kunnen verspreiden mag zich wel de bakermat noemen van het omroepwezen in de wereld. Twintig jaar later werd de radio ook voor het brede(re) publiek als leverancier van nieuws, chansons, muziek en toneel gebo ren, en nog wat decennia daarna begon ook het broertje televisie zich krachtiger te roeren. Ontwikkelingen die de Parijze- naars ook aan het uiterlijke voorkomen van hun, eens zo verguisde Tour Eiffel af konden lezen, want ten dienste van de televisie moest een jaar of wat gele den de top van het stalen monster met een nog imposantere antenne-apparatuur, ten tweede male worden getransformeerd maar voor de rest der eeuwigheid, behoeft nu de Eiffeltoren voor haar historische sil houet geen vrees van verdere vorderingen van de techniek meer te duchten, want het Maison de la Radio beschikt over een eigen uitzendtoren. Voorlopig blijft ook een deel van de televisiediensten nog bij de radio ingekwartierd. Op den duur is het echter de bedoeling, dat buiten Parijs een hele cité of televisiestad zal verrijzen ONDERTUSSEN is het Maison de la Ra diona Zehrfuss' gigantische expositiehal even ten noorden van de stad op de Placei de la Défense, het eerste monument van nationale omvang en bestemming waar mee Parijs door de „moderne tijd" werd verrijkt. Een monument van staal, alumi woonte wel weer beantwoord. Sedert maanden bad ongeveer de helft van het personeel dat uit zo'n vierduizend koppen bestaat, immers al bezit van kantoren en studio's genomen. Maar het zal nog wel een klein jaartje duren, alvorens het hele complex van deze fabriek die gedurende drie uren per dag informaties en voorts variété- en toneeluitzendingen, concerten en andere uitingen van cultuur produceert, op /olie toeren zal kunnen draaien. Pantomimevoor stellingen van Papyrica (Van ome kunstredactie) De pantomime lijkt ons een vorm van kunst die voor kinderen bij uitstek ge schikt is. Een kunst die 'dicht bij de pan tomime ligt s ballet. Schoolvoorstellingen in Haarlem hebben de ervaring gesteund dat over het algemeen kinderen door bal letuitvoeringen weinig aangesproken wor den. De bewegingen zijn hun te vreemd en in de expressiviteit ervan herkennen ze te weinig. Terwijl bij ballet het thema, dat veelal abstract is, ten dienste staat van de beweging, is bij pantomime het them,a doel, waarvoor geen middel onge bruikt wordt gelaten. Zo neemt, bijvoor beeld de uitdrukkingskracht van het ge zicht een belangrijke plaats in. Een mid del dat in het ballet van ondergeschikte betekenis is. DAT PANTOMIME bij kinderen bijzon der goed aanslaat bleek tijdens de school voorstellingen, waarvan het gezelschap Carrousel" onder leiding van Jan Bronk °r dit seizoen vier gaf in de Haarlemse Stadsschouwburg en waarvan de laatste twee op 9 januari 1964 volgen. De voor stellingen staan onder auspiciën van de Kunstcommissie voor lager onderwijs te Haarlem. Het spel, dat in deze serie wordt opgevoerd, heet „Papyrica". Het leert welke behandelingen de papyrus- plant moet ondergaan voordat papier ont staat en laat zien wat men zoals met papier kan doen. Men kan het vouwen tot een hoedje (volgt een scène met sol daten) of tot een bootje (de associatie met varen en schipbreuk is gauw gelegd) of tot een lampion, die een rol zal spe len in een Oosters tafereeltje. Uit de ene gedachte spruit de andere voort. De toe schouwers zien zich Ondermeer verplaatst op een voetbalveld, in een concertzaal en in een slangenkuil. „CARROUSEL" bestaat uit een groepje van zes mannen en drie vrouwen. Ze ver staan niet alleen de kunst om een panto mime uit te voeren, maar tevens om een moeilijk publiek als dat van kinderen, vijf kwartier lang te boeien, te verma ken. maar bovendien ze spelenderwijs iets bij te brengen. GEK RIT SCHILDER BIJ VARA-TV. De heer Gerrit Schilder zal met ingang van 1 februari 1964 de gelederen van de VARA-televisiesectie gaan versterken. Vanaf die datum gaat hij deel uitmaken van de afdeling documentaires. De in 1931 geboren heer Schilder is journalist van beroep. Hij is thans chef van de redactie economie bij het dagblad Het Parool. In verband daarmee is het verklaarbaar dat riin werk bij de afdeling documentaires ^ok hoofdzakelijk in economische of so ciaal-economische richting zal gaan. De heer Schilder heeft in het verleden reeds werkzaamheden voor de VARA-televisie (onder andere Achter he* Nieuws) in los verband verricht. Bij de VARA zal hij als regisseur-producer gaan optreden. .-L-.v. nium, glas en beton dat in de „functionele conceptie" van architect Henry Bernard, naast het Unesco-paleis en de NAVO-zetel een derde eigentijds silhouet tussen Eiffels toren, Notredame, Opéra, Sacré Coeur en andere vertrouwde zetstukken van het Pa- rijse decor, heeft geplaatst. Modern en functioneel zijn ook de karaktertrekken die het interieur met zijn elfhonderd bureaus, eenenzestig studio's, restaurants, postkan toor, bank en sociale diensten beheerst SCHILDERS EN BEELDHOUWERS werden vanaf de eerste ontwerptekeningen al bij de opzet betrokken, en hun bij dra gen voegen zich dan ook harmonisch in het geheel, zonder de indruk te wekken dat die scheppingen ter „verfraaiing" wer den toegevoegd. De sprekende en heldere kleuren die overal werden toegepast, heb ben trouwens ook al weer een eigen nut tigheidsfunctie. Achter rode deuren zetelen leden van het administratieve personeel, hemelsblauw is de kleur der technici, en achter het grijs verbergen zich de toilet te1 en- -andere ruiratgn d*» -voor „intern gebruik" zijn bestemd. In de dubbele zin vap het woord spreken de kleuren oók nog in een andere richting. Wanneer men zich op blauwe grond bevindt weet men onmiddellijk dat men op een even-etage vertoeft, en om te weten dat ge een on even der tien verdiepingen heeft bereikt, behoeft men alweer slechts naar het par ket te kijken, dat dan een grijze kleur vertoont. Een overeenkomstig systeem van self-service is ook toegepast op de nummering der vertrekken, die elk door vier cijfers worden onderscheiden. Het eer ste cijfer voor de verdieping, het tweede voor buiten- of binnengalerijen en de twee laatste cijfers voor de „individuele" deur NIETTEMIN BLIJFT 't, ondanks al die ingenieuze vingerwijzingen met kleuren en cijfers toch nog wel een toer je weg te vinden door de kilometers-lange gangen naar de concertzaal (met duizend plaat- Dg N.T.S. hoopt in het begin van het volgend jaar in Amsterdam een eigen stu dio in gebruik te nemen. Daartoe heeft de N.T.S. de beschikking gekregen over de helft van het gebouwencomplex van „Bel- levue" aan de Leidsekade-Marnixstraat. Reeds geruime tijd is tussen de gemeente Amsterdam, de eigenares van „Bellevue" en de N.T.S. overlegd over het huren van ruimte. Dinsdag heeft de N.T.S. van de gemeente Amsterdam bericht ontvan gen, dat een gedeelte van Bellevue al thans voor een jaar kan worden gehuurd. De VARA heeft de heer Otto Montagne benoemd tot adjunct-hoofd van de televi- siedienst. Deze functionaris zal voor de VARA zitting nemen in een college voor de programmacoördinatie, terwijl hij te vens belast zal worden met de leiding van een van de werkgroepen waarin vertegen woordigers van de omroepverenigingen sa menwerken aan de produktie van N.T.S.- programma's. De heer Otto Montagne, is thans cor respondent van Het Parool in Bonn. De heer Montagne studeerde aan de Neder landse Economische Hogeschool in Rotter dam. In 1945 trad hij in dienst van Het Parool, en wel als sociaal redacteur. Eni ge tijd daarna verwisselde hij deze func tie voor die van economisch redacteur. In 1954 vertrouwde de hoofdredactie van Het Parool hem de taak toe van buitenlands correspondent in Bonn. In deze functie blijft hij werkzaam tot hij op 1 april 1964 bij de VARA in vaste dienst treedt. De heer Montagne heeft in de afgelopen jaren incidenteel vanuit zijn standplaats Bonn aan de radio- en televisieprogram ma's van de VARA meegewerkt. Ook dit jaar zal de Poolse pianist Jan Smeterlin weer zijn traditionele tournee door Nederland houden tijdens de kerst week. Hij zal ook in Haarlem optreden, namelijk op maandag 30 december om 15 uur in het Gemeentelijk Concertge bouw. Het programma bestaat uit werken van Frédéric Chopin, o.a. de sonate met de treurmars, enkele études en de Grande Valse. Doorkijk in een kilometerslange gang. sen), het bureau of de studio waar je toe vallig wezen moet. En daarom is het goed, dat de directie haar vertrouwen niet uit sluitend op die robot-kaart der functionele rebussen heeft geplaatst, maar ook nog een klein bataljon van geüniformeerde ste wardessen engageerde die bezoeker of per soneelslid met een beminnelijke glimlach op de (wei-versneden) lippen in de gro te hall opvangen, om hen zo nodig nog even tekst en uitleg van het oriënterings plan te geven. De Opera van San Francisco JOSEF KRIPS, die zijn loopbaan als di rigent 42 jaar geleden is begonnen te We nen, toen Richard Strauss ook op het po dium stond, is verliefd geworden op de nieuwe akoestiek van het operagebouw van San Francisco. Die akoestiek is te dan ken aan een nieuwe klankschelp van hout en vezelglas, zoals tot nog toe geen enkel concertpubliek heeft gezien. KRIPS ZEI na afloop van een repetitie voor zijn eerste concert als de nieuwe di rigent van het Symphonie-orkest van San Francisco „Ik voerde het orkest door de zachtste pianissimi en hoorde hoe ze de hele zaal vulden. Dat zou ik in Ame rika alleen in Boston durven doen". De schepper van de nieuwe klankschelp van 76f)00 dollar, Heinrich Keilholz, een van de grootste geluidkundige architecten ter wereld, deelde op een persconferentie mede, dat dit de eerste stap was om het operagebouw van San Francisco een plaats te geven „onder het handjevol akoestisch volmaakte muziekzalen in de wereld". „Je kunt ze op de vingers van één hand af tellen zei Keilholz twee in Wenen, een in Salzburg, een in Amsterdam en dan het gebouw van het symphonie-orkest van Boston". „De volgende stap aldus Keil- holtz is het verwijderen van het geluid absorberende fluweel van de zitplaatsen en de dikke tapijten van de wandelpaden en de voorzaal. Ze nemen teveel geluid in zich op". Hij merkte op, dat de musici van het symphonie-orkest van San Fran cisco thans voor het eerst eikaars instru menten kunnen horen en zei: „Dit alleen al is de kosten waard". Al had het onderwerp weinig met de op zet van de betrokken rubriek te maken, toch hebben wij geboeid gekeken naar de aflevering van „Mijnheer de Voorzitter.." die gewijd was aan het werk van de be roemde persfotograaf Dr. Erich Salomon; indringend fotowerk, waarvoor een Engels blad voor de oorlog reeds de term „can did camera" uitvond. In zeer goede filmreportage gaf de re dactie van „Achter het Nieuws" een ont hutsend beeld van de toestanden in Sklop- je, de Joegoslavische stad die enige maan den geleden door een zware aardbeving werd geteisterd. De noodzaak van de hulp die het Unesco Comité Nederland voor dit rampgebied vraagt, werd in dit verslag krachtig onderstreept. Welluidend, aantrekkelijk voor het oog ook, was het muziek-programma, waarin het orkest van Malando het Ans en Jaap Daniëls en vele andere paren mogelijk maakte, voor de camera's Latijns-Ameri kaanse dansen uit te voeren. Tenessee Williams, wiens aandacht ex clusief op de ontspoorde, vereenzaamde, wanhopige mens schijnt te zijn gericht, confronteert ons in zijn éénakter „Praat tegen mij als de regen" met een jong echtpaar, dat in zijn vlucht voor het wer kelijke leven, geestelijk al volledig geschei den -. Een navrante dialoog van dit twee tal mensen of nog beter: twee elkaar opvolgende monologen werd onder regie van Loet Steenbergen waarheidsgetrouw weergegeven door Jules Croiset en Sonja Brill. DEZER DAGEN WAS in de Brusselse Koninklijke Bibliotheek een paar dagen een tentoonstelling „Treasures of Belgian Libraries" te zien. Die Engelse benaming hing samen met de thuisreis der schatten. Achttien Belgische bibliotheken en ar chieven hadden hun mooiste stukken geleend aan de National Library of Scotland te Edinburgh. Ook de catalogus van die Engelse expositie was er. Hij heeft in Edin burgh 25 shilling gekost (ongeveer twaalf gulden vijftig). Met zijn 135 pagina's tekst en 35 afbeeldingen steekt dat wel af bij de dikke pil van 300 tekstbladzijden, met nog eens zoveel reprodukties, welke men u voor zes mark of vijfenhalve gulden op de tentoonstelling Monumenta Judaica te Keulen verkoopt. Maar dat terzijde IN DIE BELGISCHE catalogus staat in het kort de historie van de deelnemende bibliotheken vermeld. Die van de univer siteitsbibliotheek van Leuven heeft me het meest getroffen. De universiteit van Leu ven, de oudste in de lage landen, is in 1425 gesticht. Aanvankelijk hadden alleen de faculteiten eigen bibliotheken. De een trale bibliotheek kwam eerst, dankzij de bibliotheken van de theoloog Laurens Beyerlinck en de medicus Romain, in 1636 tot stand. Zij is altijd gespecialiseerd geweest in de litteratuur over theologische strijdvragen. Van 1759 af had zij het voor recht van de Belgische wettelijke depone ring. In 1795 telde zij een half miljoen de len. Een tiende daarvan werd naar Pa rijs gevoerd. Twee jaar later werd de universiteit gesloten en een groot deel van de boeken werd naar Brussel overge bracht. In 1816 kwam er een Staatsuni versiteit in Leuven en werd de bibliotheek daaraan overgedragen. BIJ DE REVOLUTIE van 1830 werd die gesloten, in 1836 ging zij weer open. In 1914 bezat de bibliotheek 100.000 delen, waarbij 800 incunabelen en 950 manus cripten. Vijfentwintig augustus van dat jaar staken de Duitse troepen haar in brand; er kon niets worden gered. De Ver enigde Staten zeiden toen, na de oorlog het gebouw weer te zullen oprichten en andere landen beloofden boeken. In het verdrag van Versailles stond een clausule, die Duitsland aanspoorde, het vernielde te hel pen vervangen. Tegen 1940, toen de Duit sers weer in aantocht waren, bezat Leu ven een bibliotheek van 900.000 delen, 1000 manuscripten, 100 incunabelen en een prenten- en een muntenkabinet. In de nacht van 16 op 17 mei 1940, twee dagen na de ramp van Rotterdam, werd Leu ven door de Duitsers gebombardeerd. De bibliotheek brandde tot de grond toe af. Het vuur verwoestte de kelders, waar alle kostbare zaken waren geborgen. Ook de catalogus ging verloren. Vijftienduizend boeken werden gered. DAARMEE BEGON de bibliothecaris op nieuw. In 1947 al had de bibliotheek weer een eigen behuizing, twee jaar later func tioneerde zij. Thans omvat zij weer 950.000 boeken. Ik zie het allemaal voor me; misschien VERBOUWING AMSTERDAMSE STADSSCHOUWBURG KOST MILJOEN MEER De verbouwing van de Stadsschouwburg in Amsterdam gaat bijna een miljoen meer kosten dan men aanvankelijk had be rekend. B. en W. van Amsterdam hebben de gemeenteraad voorgesteld het beschik baar gestelde krediet van f 2.325.000 te ver hogen tot 3.318.000. De verbouwing houdt onder meer in dat achter de Stadsschouw burg een balletzaal en repetitieruimten komen. Ook de ruimten onder en achter het toneel worden gernc*cbsrnssee*d. wel omdat ik zelf twee keer een paar dui zend boeken ben kwijtgeraakt. De eerste keer is dat ook in mei 1940 geweest. Toen ik de tiende mijn huis te Rotterdam ver liet dacht ik, na enige dagen dat alles weer terug te vinden. Maar de boeken ver brandden de veertiende mei. Op de avond van die dag haalde een vriend acht boeken uit zijn kast en gaf ze mij. Het was het nieuwe begin. Nu zijn er gelukkig weer de wanden van mijn kamer vol om me te beschermen tegen de poze wereld. Zo is het natuurlijk ook in Leuven gegaan. Het gedrukte is teruggekomen en het ge schrevene is gebleven. Al het andere is eigenlijk bijzaak. ANDRé GLAVIMANS Contact kunstenaarsmaatschappij Op initiatief van de Nederlandse Fede ratie, .van Beroepsverenigingen van Kun stenaars en mede dank zij een aanvangs- subsidie van het Prins Bernhard Fonds is thans in Amsterdam een Kunstsociologisch Studiecentrum ingesteld. Het is genaamd „De dr. E. Boekman-stichting", naar de eerste die in ons land een wetenschappe lijke studie schreef over overheid en kunst dr. E. Boekman, in leven wethouder van Amsterdam. Er is een curatorium ge vormd onder voorzitterschap van prof. dr. J. Pen. De stichting heeft tot doel het bevorde ren van het contact tussen kunstenaars enerzijds en het maatschappelijke en cul turele leven alsmede de overheid ander zijds en het bestuderen en doen bestu deren van vraagstukken, betreffende de maatschappelijke aspecten van kunst en kunstenaar. Er zullen tot dit doel onder meer onder zoekingen worden verricht, conferenties georganiseerd, publikaties uitgegeven, er zal een documentatie en een bibliotheek worden ingericht, voorts zal zoveel moge lijk het overleg en de samenwerking met verwante binnen- en buitenlandse instellin gen worden bevorderd. Het secretariaat is gevestigd: Keizersgracht 609. Amsterdam. Tot directeur van de dr. E. Boekman stichting is benoemd drs. W. Zweers te Utrecht. De beeldhouwster Charlotte van Pal- landt exposeert deze kop van de dichter A. Roland Holst thans bij de kunsthandel M. L. de Boer, Keizers gracht 542, te Am sterdam (Bob Buys schreef in onze editie van gisteren over deze expositie, waar werk te zien is van Mari Andriessen. V. P. S. Esser, Cor Hund, Gooitzen de Jong. Nic. Jonk, Charlotte van Pal- landt, Theresia van der Pant en H. M. WezelaarDe hierbij afgebeelde kop is thans voor het eerst in het openbaar te zien en is een der hoogtepunten in de faamde reeks portret ten van mevrouw Van Pallandt. En toen kwam de reeds als „hard" ge annonceerde vijftiende aflevering van de N.T.S.-serie „De Bezetting", waarin de ge vangenissen en concentratiekampen aan de orde kwamen. Wie zich na alle lectuur alle radio- en t.v.-uitzendingen en mis schien ook gelet op eigen, ervaringen mei de Nazi-beulen afvroeg, of het nu we nodig was, weer aandacht te vragen voor het duivelse werk van Himmler, Heydrich de S.D. en de S.S., kreeg hierop een af doend antwoord van Dr. L. de Jong: in een serie als deze, die beoogt de geschie denis van Nederland in de Tweede We reldoorlog vast te leggen, kan men niet voorbijgaan aan de grootste massamoord van alle tijden. In dit relaas, waarin o.a. mr. Van Lanschot, dr. Anne Berendsen en dr. Cohen van hun verschrikkelijke erva ringen vertelden, spaarden De Jong en Milo Anstadt ons nog de aanblik en de beschrijving van het werk van kampbeulen en -artsen. Zonder die elementen was het echter schokkend genoeg; het was een uit zending, die verbijsterde omdat zij in beeld en woord toonde hoe de beschaving van een groot deel van een nabuurvolk (en van vele Nederlandse handlangers) maar een dun vernisje was; dat het niet zo moeilijk is, van mensen dieren te maken. Deze vijftiende aflevering was hard. maar ook doeltreffend: een waarschuwing! AVRO: 7 00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Programma-overzicht en lichte gram mofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke gram- mofoonmuz. 9.30 Waterstanden. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Lichte grammofoonmu ziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huishou delijke zaken, lezing. 1.1.15 Omroeporkest: moderne muziek. 12.00 Dansorkest en zang solisten. (stereofonische uitzending). 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12.33 Uit het bedrijfsleven, lezing. 12.43 Licht instrumentaal sextet. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Militaire kapel. 14 00 Strijktrio: mo derne muziek (stereofonische uitzending). 14.30 Klank-omrankte levens, biografie van grootmeester der lichte muziek. 15.30 Cel lo en piano: moderne muziek (stereofo nische uitzending). 16.00 Van vier tot vijf, radioprogramma in een Notedop. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 De gesproken brief. 18 00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uitzending van de Christelijk-Historische Unie: Politoeren. Nieuws en commentaar van de Christelijk-Historische Unie. 18.30 Licht orkest en zangsoliste. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sportparade. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Britse volkslie deren (gr.) 20.15 Concertgebouworkest en soliste, (stereofonische uitzending). In de pauze (plm. 20.45-21.10): Tijd voor woor den in en buiten de tijd, eew programma over de poëzie van de laatste twee jaar. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Ac tualiteiten. 23.05 Discotaria: nieuwe gram mofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM n. 298 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek en medede lingen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoon muziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Klassieke en moderne kamermuziek. 10.40 Moderne grammofoonmuziek. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Lichte grammo foonmuziek. 12.15 Leven op het land, le zing. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze week, praatjes en be richten 13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke or kestmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Koperorkest (gr.) 14.30 Moderne or kestmuziek (gr.) 15.40 Licht instrumentaal kwartet. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Kerstconcert. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.45 Metropol e-orkest en zang solist: Amusementsmuziek. 18.15 Sportru- briek. 18.30 Licht instrumentaal kwintet. 18.50 Sociaal perspektief, lezing. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praat je. 19.15 Geestelijke liederen. 19.30 Radio krant. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 De jeugd op eigen wieken, hoorspel. 20.35 Samen uit Samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerkorgelconcert; mo derne Nederlandse orgelmuziek. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespre king. 23.00 Platennieuws. 23.30 Nobelprijs winnaars in vertaling, lezing. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12 00 Nieuws. 12.03 Variétémuziek. 12.30 Weerbericht en scheepvaartberichten. 12.35 Latijns Amerikaanse muziek. 1250 Beurs berichten. 13.00 Nieuws en berichten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Operette muziek. 15.35 Lichte orkest en zang. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Fran se les. 16.24 Zang en pianospel. 16.50 Gram mofoonmuziek. 17.00 Nieuws en weerbe richt. 17.15 Voor de kinderen. 17.50 Lichte orkestmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Kamermuziek. 19.00 Nieuws en weerbe richt. 1940 Instrumentale muziek. 19.50 Vrije politieke tribune. 20.00 Symfonische muziek en koorzang. 22.00 Nieuws en be richten. 22.15 Jazzmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Volksmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Bel Canto concert 23.55- 24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdprogramma. NCRV: 17.10-17.45 Voor de kinderen. 19.30 Pas geperst. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Stiefbeen en zoon, TV- spel. 21.10 Als u het mij vraagt, enquête en quizprogramma. 22.00 Ridder van Mai son Rouge, tv-feuilleton (6). 22.25 Over ze ven dagen..., programma over kerstfeest in het gezin. NTS: 22.40-22-45 Journaal. VOOR DONDERDAG VARA: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau ze. 156.00-16.15 Voor de kleuters. 19 30 Filmvenster. 19.58 't Manneke. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Uit: amusementsprogramma 21 15 Talentverspilling: critische blik oo het middelbaar onderwijs. 21.55 De zamee Adonis (Ie Bel Indiffé m NTSa 22.45 JoumaaL

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 13