„De Babel" van Jan Wolkers BAMI HAS1? TONEEL IN HAARLEM DE PROGRAMMA'S Prinsessen woonden gala concert in Den Haag bij Zwierige ijsrevue in de R.A.I. indringend maar niet onderhoudend Jacques Tati trad op in Leidseplein Theater Kalief onder Duitse druk eet U graag of MAANDAG 23 DECEMBER 1963 7 Knap debuut van Nederlandse toneelschrijver Holiday on Ice": Culturele overeenkomst Nederland-Tunesië nabeschouwingen Het weekeinde Paul Robeson in V.S. H. Bartman De radio geeft dinsdag Televisieprogramma DE EXPERIMENTELE TONEEL GROEP „Studio" heeft een moedige en waardevolle daad verricht door de dra matische eersteling van de Amsterdamse schrijver-beeldhouwer Jan Wolkers, het toneelspel „De Babel", tot opvoering te brengen. En het is dan ook heel jammer dat zaterdagavond, toen het gezelschap uit zijn eigen Amsterdams schouwburgje „De brakke grond" met dat stuk naar Haarlem was gekomen, zo bijzonder wei nig toneelliefhebbers door hun aanwezig heid blijk gaven van belangstelling voor dit debuut van een Nederlandse auteur. DIE BELANGSTELLING zou aan „De Babel" stellig niet verspild zijn geweest. Want hoewel Jan Wolkers een volslagen nieuweling op toneelgebied is, heeft hij met dit stuk, ofschoon er nog wel wat aan ontbreekt, bewezen dat hij niet alleen be schikt over litterair talent en spirituele oorspronkelijkheid, maar dat hij ook een onmiskenbaar gevoel voor toneel heeft en dramatisch-levende dialogen weet te schrijven. Bovendien heeft hij met „De Babel" getoond, de ambitie en de moed te bezitten om problematiek van groot for maat aan te pakken en tevens het inzicht om die problematiek op het toneel tot be scheidener proporties terug te brengen. Dat zijn eigenschappen die in 't algemeen bij Nederlanders niet in overstelpende mate voorkomen en alleen al daarom heeft Wolkers ongetwijfeld recht op onze aandacht en sympathie, ook al is zijn eersteling dan niet in elk opzicht bevredi gend. „DE BABEL" is (zoals men in ons blad al eerder heeft kunnen lezen) de naam van een ruimteschip dat met vijf beman ningsleden al jaren onderweg is naar... de commandant meent: naar God. Want die commandant wordt gedreven door het denkbeeld dat hij, al maar verder de ruim te in vliegend, tenslotte ergens een punt zal bereiken waarop hij in communicatie kan treden met God en daardoor een con crete bevestiging van zijn Godsgeloof zal krijgen. Op een gegeven moment „spreekt God" inderdaad tot de commandant (via een apparaat dat anders alleen de stra lingssterkte meet), maar de woorden die hij te horen krijgt getuigen niet van god delijke belangstelling voor de mensheid, noch geven zij enige belofte omtrent het leven na de dood. De commandant wordt hierdoor zo in zijn geloof geschokt dat hij het ruimteschip niet naar de aarde wil laten terugkeren. Als zijn bemanningsle den dan opstandig worden en op eigen ge zag het stuur willen omgooien, blijkt dat onmogelijk te zijn: het toestel is onbestuur baar geworden en de vijf mannen zijn ge doemd, tot hun laatste ademtocht recht uit de niii«ti"l* LU 'WHJpir." ÏN DRIE KORTE BEDRIJVEN, die zich in de twee vrijwel identieke kabines van het rüimtevaartuig afspelen, heeft Wol kers dit gegeven op voortdurend boeiende en soms zelfs adembenemende wijze uit gewerkt. Hij is er bovendien in geslaagd met belangrijke steun van de regisseur Albert Abspoel zijn stuk voor het groot ste deel een sfeer van waarschijnlijkheid te geven die bij toekomstfantasieën van dit soort maar al te dikwijls ontbreekt. Die waarschijnlijkheid raakte echter tijde lijk volkomen zoek toen de kwasi-goddelij- kè stem uit het stralingsmeetapparaat klonk en er tussen de commandant en die stem een theologische discussie scheen te beginnen. Deze scène is weliswaar de kern van het stuk, maar tevens de zwakste plek ervan. Wolkers helpt ons (en zichzelf) enigszins over die moeilijkheid heen door onmiddellijk daarna een der ruimtevaar ders te laten vaststellen dat de „stem uit dé ruimte" niet door de band-recorder is geregistreerd, zodat de toeschouwer kan gaan spelen met de gedachte dat die stem toch eerder een fysische dan een meta fysische oorsprong moet hebben gehad. Dat behoeft trouwens niets af te doen aan de dramatische waarde van het stuk, waartoe de geloofscrisis van de comman dant tenslotte minder bijdraagt dan de scala van menselijke reacties op de ruim- tevaart-zonder-einde. Die reacties zijn op zichzelf belangwekkend genoeg om de aandacht van het publiek voor het gebeu ren in „De Babel" tot het eind toe ge spannen te houden. IN DE OPVOERING door „Studio" kwam het stuk heel goed tot zijn recht. De regie van Albert Abspoel was fel en gepassioneerd, in een duidelijk streven om tegenover het tekort aan uiterlijke be weeglijkheid binnen de wanden van het ruimteschip een maximum aan innerlijke bewogenheid te stellen. Ad Noyons, die bij de Amsterdamse première de comman dant had gespeeld, moest zich wegens ziekte laten vervangen door Abspoel zelf en deze gaf een indrukwekkende vertol king van de rol, al kon hij de zwakke kanten daarvan (die vooral na de confron tatie met „de stem" aan het licht treden) uiteraard niet wegspelen. De rollen van de andere ruimtevaarders werden met grote overgave en soms verrassend goed gespeeld door Herman Lutgerink, Ad van Gessel, Bram van der Vlugt en Henk Vo- ges. Het decor van Wim Vesseur en Peter van Rooy was zeer suggestief. Het langdurige en krachtige applaus aan het slot toonde dat de weinige aan wezigen bepaald geen spijt hadden van hun komst naar de schouwburg. Het stuk en de opvoering verdienen danook inder daad dat er een grotere opkomst zal zijn als „De Babel" aanstaande woensdag avond opnieuw in Haarlem wordt ge speeld. Simon Koster De prinsessen Beatrix en Irene hebben zaterdagavond in het Scheveningse Kur- haus het galaconcert bijgewoond dat werd gegeven ter gelegenheid van de nationale herdenking 1813-1963. De burgemeester van Den Haag, mr. H. A. M. T. Kolfschoten, de commissaris der Koningin in de pro vincie Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz, de vice-voorzitter van de Raad van State en van het comité Nationale Herdenking, dr. L. J. M. Beel, en de voorzitter van het algemeen werkcomité, prof. P. J. Bouman, begroetten de prinsessen. Het concert in de met prachtige bloe men, tropische planten en sierconiferen getooide Kurzaal werd gegeven door het Residentieorkest onder Willem van Otter- loo. Willem Noske zocht voor dit concert om streeks 1813 in Nederland geschreven werken van Graaf, Colizzi, Fodor, Wilms en Van Bree uit. Mevrouw Corrie Vier dag speelde een klavecimbelconcert van Colizzi met orkestbegeleiding. De minister-president, mr. V. G. M. Ma- rijnen, de minister van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, mr. Th. H. Bot, diens gast, de Tunesische minister van cul tuur en voorlichting, de heer Chadli Klibi, de minister van Verkeer en Waterstaat, mr. J. van Aartsen, de staatssecretaris van dit departement, mr. M. Keijzer, de voorzitter van de Eerste Kamer, mr. J. Jonkman, tal van Kamerleden, de deken van het corps diplomatique, de Belgische ambassadeur, baron F. X. van der Stra ten Waillet, zeer vele andere diplomaten, de procureur-generaal in Den Haag, mr. D. van Gilse, alsmede tal van andere hoogwaardigheidsbekleders woonden het concert bij. Franz-Paul Decker. De chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Or kest, Franz-Paul Decker uit Bochum, is als opvolger van Karl Elmendorff gekozen tot president van het Duitse Sibelius- Gesellschaft te Wiesbaden. „Holiday on Ice!" In sierletters van de allervluchtigste soort zagen wij deze naam zaterdagavond door snelle schaatsen duizendvoudig in het ijs graveren. Het was de Nederlandse première in het Amster damse R.A.I.-gebouw. Een allerplezierig ste show op een bevroren piste; een fan.- tastisch carnavalesk festijn tegen kleur rijke decors met een geraffineerd tegen spel van flitsende schijnwerpers. Leunen de Europese ijsbaletten tegen de Weertse operette, deze Amerikaanse ijs- revue is meer gebonden aan de circus- sfeer. Een chimpansee op gladde ijzers vertedert de toeschouwers en twee poe- deltjes komen ook even in het stuk voor. Joe Jackson blijkt een kostelijke „klas sieke" clown, die het zonder schaatsen kan stellen; zijn collega's in deze show ontlenen de effecten van hun clownerieën aan de mogelijkheden van het ijs: flitsend voetenwerk en gekke val- en glijpartijen. Aan de „gags" ontbreekt de onvervalst Amerikaanse roomtaart-scène niet. Toch zijn voor ons de echte ijsballetten de hoogtepunten. Een Duizend en één Nacht scène blijkt best te kunnen worden Over geplaatst uit een Arabische lusthof naar het koele ijs en met een „Indian Summer" is het precies zo, ook al vertalen ijsballe- rina's de „Love call song" in zwierige arabesken. Een zweem van het echte ballet heeft de „straat-scène", die herinneringen wekt aan de Amerikaanse moderne balletstijl, met soli van Martin Minshull en Rika Schropp als hoogtepunten. Oekraïnische boerendan sen en zelfs „Les Sylphides" blijken op het ijs een plezierige divertissement te kunnen worden. Wie echt voor het schaatsen kwam ge noot van het Duitse kampioenenpaar Göbl en Ningel maar evenzo van Wer ner Müller en Liz Kaufmann. De Ameri kaanse ijsrevue kan het blijkbaar niet stel len zonder Europese bakermat: het ver trekpunt van dit lichtvoetig plezier. van lonesco DE NEDERLANDSE COMEDIE heeft het aangedrufd het op één na laat ste, avondvullende toneelstuk van lones co op het programma te nemen, hoewel dat stuk in Parijs allerminst gunstig was onthaald. Iedereen weet dat de Roe meens-Franse schrijver Eugène lonesco (o.a. „De Stoelen", „De Kale Zangeres", ::Sferditoffers van de Plicht" m het popu laire „Rhinoceros") toneelwerk schrijft dat een hoogst persoonlijke visie op dé" wereld en onze menselijke positie daar in, probeert vast te leggen in een vor mentaal die is losgemaakt van de meeste door de traditie geheiligde, realistische toneelconventies. Hij bereikte daarmee voorheen vaak uiterst komische effecten doordat het gebruikelijke logische ver band van de dialogen werd losgelaten om plaats te maken voor een minstens zo herkenbaar, associatief heen en weer springend geleuter. Toch werd het in „Rhinoceros" al dui delijk dat het constructief talent, het ver mogen om een enigszins samenhangende intrige te ontwerpen voorwaarde om een avond lang te blijven boeien niet Ionesco's sterkste kant was. In „de Ko ning sterft" („Le Roi se Meurt" 1961) is lonesco er in geslaagd zijn hoogst per soonlijke getuigenis het helderst te for muleren en tegelijkertijd heeft hij het minste kans gezien er een intrigerende toneelvorm voor te vinden. DE FABEL, die verondersteld wordt ons van kwart over acht tot tien over tien zon- Koop het dan VERS kant en klaar Alle ingrediënten 2ijn reeds toegevoegd. Drie minuten in de braadpan en het is klaar. Slechts f f,25 per groot pak Verkrijgbaar bij slagerijen, met verkoop uit gekoelde toonbank, VERPAKTE KANT EN KLAAR MAALTIJDEN De pionier van de Chinese keukerr in Nederland. GORTMOLEN 27 - DEN HAAG - TÉL. 185125 De Franse filmmaker Jacques Tati heeft zaterdagavond In het Amsterdamse Leidse plein Theater de eerste twee voorstellin gen bijgewoond van een nieuwe bewer king van zijn film „Jour de Fête. Hij speelt in deze film zelf de hoofdrol, evenals dat 't geval is in zjjn films „Monsieur Hu- lot met Vakantie" en „Mon Oncle". Ter ere van de Fransman was het thea ter feestelijk versierd met ballonnen en kleurige slingers. Op het Leidseplein vóór de bioscoop zorgde het Wiering's Trom petterkorps voor muzikale omlijsting. Voor de aanvang van de voorstelling bracht het trompetterkorps op het podium een muzikale groet aan Jacques Tati. Na afloop van de voorstelling bedankte de Franse filmmaker de aanwezigen voor hun belangstelling. Hij zei onder meer: „Ik ben erg blij, dat zoveel jonge, zeer jon ge mensen naar deze oude film hebben willen kenken". Daama beeldde de Frans man achtereenvolgens de keeper van een voetbalelftal een tennisser en een buspas sagier uit op een wijze die het talrijke publiek tot enthousiaste ovaties bracht. In het ministerie van Onderwijs, Kuns ten en Wetenschappen is in de werkkamer van de minister een culturele overeen komst geparafeerd tussen het koninkrijk der Nederlanden en de republiek Tunesië. Voor Nederland parafeerde de minister voor Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen, mr. Th. H. Bot, voor Tunesië de staatssecretaris voor Culturele Zaken en algemene voorlichting, Chadli Klibi. Aan wezig hierbij waren de staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen, drs. L. J. M. van de Laar, de ambas sadeur van Tunesië, Slaheddine El Goulli, en de ambassadeur van Nederland in Tu nis, dr. Th. P. Bergsma en enige hoofd ambtenaren. Max Roach Kwartet. Drummer Max Roach komt met zijn kwartet naar Am sterdam voor een nachtconcert op 4 janu ari in het Concertgebouw met als vocaliste Abbey Lincoln. Het kwartet wordt ge vormd door Clifford Jordan (tenorsax), Coleridge Perkinson (piano), Eddië Kahn (Bas) en Max Roach (drums). Aan-hetzelf de concert zal ook Boys Big Band o.l.v. Boy Edgar meewerken, der pauze te kunnen bezighouden, behelst niets anders dan het overlijden van een koning die zich zijn greep op de wereld en het leven geleidelijk ziet ontvallen. lonesco heeft wel kans gezien op be klemmende wijze vorm te geven aan zijn doodsangst als het centrale thema dat ons hele leven beheerst en overschaduwt, maar de zich langzamerhand voltrekkende des integratie blijkt toch roei minder dari Het minimum aan handeling te bêvatfen: Het is' in ide'zeh" een statisch gebéuren zónder enige 'ontwikkeling. Lfe hoofdpersoon Ko ning Bérenger de Êersfe draagt dezelfde naam als de centrale personages in een drietal andere stukken, waaronder „Rhi noceros" en het wordt zonder meer dui delijk dat lonesco daarmee zichzelf en te gelijk iederfvan ons bedoelt. Wij zijn alle maal Bérenger de Eerste in ons eigen Rijkje, waar alles en iedereen zich naar onze wensen voegt. Maar de dood doet ons landje uiteenvallen, doet ons onze greep berusten in het totale „afstand doen." op onze omgeving verliezen en doet ons DE BIZARRE VONDSTEN van Ionesco's fantastisch talent, die zijn vroegere werk vaak zo onderhoudend maakten, ontbreken ditmaal echter nagenoeg, zodat men zich ondanks de grote betrokkenheid bij het ge geven, toch weinig bevredigd voelt. lones co had kennelijk zelf te weinig afstand tot het thema van de doodsangst om er een toneel-„spel" mee te kunnen bedrijven. Een bijzonder bedreven regisseur, vooral één die zich door de Parijse kritieken had laten waarschuwen, zou wellicht in staat zijn geweest deze bezwaren te ondervan- gén en Ionesco's werk alsnog te voorzien van de nodige levendigheid. Dit is in de Amsterdamse voorstelling die zaterdag avond in de Stadsschouwburg in première is gegaan ten enenmale niet gebeurd. Om onverklaarbare rédenen heelt de directie van de Nederlandse Comèdié de eigen dra maturg stukkenlezer) Theün Lammert- se in staat geacht deze hachelijke taak te volbrengen. Gaarne willen mij geloven in een oprecht enthousiasme van de heer Lammertse voor het werk van lonesco, maar als regisseur daarvan is hij volko men ongeschikt gebleken. Zó goed mogelijk heeft hij de Franse voorstelling met de meesterlijke decors en kostuums van Jacques Noël gekopieerd, maar is daarbij niet verder gekomen dan het op een rij opstellen van de verschillen de spelers'en ze hun teksten naar indi vidueel inzicht eentonig te doen oplepelen. VAN DEZE ACTEURS heeft Ton Lutz zo toch riog kans gezien een prachtig uit gespeelde en genuanceerde uitbeelding van Koning Bérenger te laten zien, knap de ovèrgangen tonend van aanvankelijke op standigheid, via kinderlijk geklaag naar uiteindelijke berusting. Het moeilijk te interpreteren personage van de ijskoude koningin Marguérite (ver persoonlijking van het geweten of de plicht?) werd in handen van Ellen Vogel nfet meer dan een statisch haar teksten zeggende ijspegel. Lous Hensen speel de sympathiek, met de haar goed liggen de larmoyante ondertonen, de machteloos heid van de 'aardse liefdesbetrekkingen. Allard van der Scheer, Elisabeth Hoytink en Bob Vèrstraete waren het wegvallen van een regisseur het slechtst te boven ge komen. De eerste als de dokter-beul-astro- loóg van het hof bracht niets dan zichzelf in een al te stereotiepe solorol, waarbij zijn spel geen enkele reactie op, of invoe ging in het geheel van zijn medeacteurs vertoonde. Het personage zelf stelt waar schijnlijk de onmacht van het menselijk weten tegenover de dood voor en is als zo danig de laatste exponent van een lange doktoren-traditie in het Franse en Ita liaanse toneel. De-huishoudster Juliette en de wachter symboliseren het volk dat men zijn traditionele medeleven en medelijden de eenzaamheid van de hoofdpersoon al leen maar accentueert. Er was nog wat aarzelende muziek, uitgevoerd door een zestal musici waaronder de componist Jan van Vlijmen. BEHALVE HET sublieme spel van Lutz bleken de spookslotachtige decors en de sombere kostuums, zoals gezegd naar Frans ontwerp, de sterkste pijlers van de voorstelling. In ieder geval heeft lonesco ermee voor zien in een lacune van het Romaanse cul tuurgebied, waartegenover het Germaan se al vele eeuwen lang zijn „Elkerlyc", „Jedermann" en „Everyman" kan stel len. -f "4 CjjÖj 'f 'if Hans 'van den Bergh V Ton Lutz en' Loes Hensen in „De Koning sterft" van lonesco bij de Nederlandse Comedie. Een gyoot deel van het zaterdagavond programma van de AVRO bleek geschikt voor ontvangst in de Hollandse, huiselijke kring, waar onder meer het gezelschaps spel een geliefd tijdverdrijf is. De spelle tjes „Wie van de drie?" en „Wachtwoord" het eerste verrassend, het tweede wat langdradig werden weer met overgave geleid door de Vlaming Nand Baert, die zich in zijn enthousiasme wel eens een onnodig stekelige opmerking liet ontval len. Aan dit quiz-uur vooral gingen Pinky en Perky die, al is hun programma dan bedoeld voor de kleine opblijvertjes, ons in de herberg van Papa Luigi bijzonder amu seerden. De vijfde aflevering van de Dick van Dyke-show was wederom een dolle klucht, waarin de naamgever, o.m. ge steund door Mary Tyler Moore en Danny Thomas, in een razend tempo en vol fan tasie het slachtoffer van een t.v.-griezel stuk speelde. Wie na al dit onschuldig ver maak behoefte had aan een dure nacht club van zeer laqg allooi, kon terecht bij Lou Paradoe en zijn gezelschap, aan wier kwalijke praktijken tekstschrijver Eli Asser het gehele amusementsprogramma „Kijk die Rijk" had gewijd. Het werd, op een heel gek nummer van Monti Landis en „de brief aan de zoon in La Courtine" na, een heel goedkoop, schreeuwerig, weinig amusant programma, dat de onge twijfeld hoge produktiekosten niet recht vaardigde. Het streven van Asser, om van elke aflevering een homogene, op één ge geven steunende show te maken, heeft be tere ideeën nodig. Zondagavond Het getal dergenen, die de lichamèlijke oefeningen van de „Sweet Sixteen" aan trekkelijk vinden, schijnt groot te zijn, want de NCRV kan het niet laten, deze groepsgj mnastiek voor de camera's te brengen Zonder dat gedoe, zijn deze tie ners en hun zang aantrekkelijk genoeg,, ook voor een t.v.-programma; een ander onderdeel van deze zondagavond bewees trouwens wel, dat een goed regisseur het als het moet ook kan stellen zonder bewe- ging-in-het beeld. Dat was de uitzending „Daar werd iets groots verricht," waarin Kees van Langeraad op basis van een sce nario van Wolf Kielich (die hiervoor weer veel résearchwerk moest verrichten) het levenswerk van Pa van der Steur op boeiende wijze in beeld bracht. En al kon genoemde regisseur slechts beschikken over uiteraard statisch foto-materiaal en over getuigenissen van „Oud-steurtjes", toch werd het een dynamisch program ma. Schoon van taal, poëtisch vaak, was John Arden's kerstspel „Een zaak van al gemeen belang" gespeeld door een forma tie van Vlaamse en Nederlandse aspirant acteurs onder regie van Gerard Rekers. Zij allen beantwoordden aan Arden's be doeling, de moderne mens in een dichter lijk spel te confronteren met de menselijk heid vare de figuren^yan het. kerstverhaal. Hét was, dunkt ohsT overbodig dat de werkelijkheid van al die figuren benadrukt werd door de deels 'moderne kledij, waar in zij gehuld waren. Die anachronistische Paul Robeson, die de laatste vijf jaar bulten de Verenigde Staten heeft doorge bracht, is zondagmiddag in New York te ruggekeerd. De 65 jaar oude neger-zanger, wiens gezondheidstoestand te wensen over laat en die in drie jaar geen en^el con cert meer gegeven heeft, was in gezel schap van zijn vrouw. Zij werden op het vliegvéld Idlewild be groet door hun zoon Paul jr. en een groep van 50 negers. PAUL WESTHEIM OVERLEDEN De Duitse kunstcriticus Paul Westheim is zaterdag op 77-jarige leeftijd in Berlijn overleden. Westheim had van 1917 tot 1933 de leiding van het „Kunstblatt". Aan de almanak „Europa", die Westheim in sa menwerking met Carl Einstein uitgaf, werkten in de loop der tijd o.a. André Gi- de, Fernand Léger, Le Corbusier en Oskar Schlemmer mee. Westheim schreef boeken over Indische architectuur en plastieken. Gedurende het Hitlerregime verbleef Westheim in Mexico waar hij les gaf in kunstgeschiedenis. mélange werkte eerder storend. Apart dient vermeld de acteur Wim de Haas, die met zijn warme stem prachtig de rol van de vertellende en interveniërende en gel vertolkte. Een vroege kerstsurprise was zeker de uitzending van het concert in E-dur van Bach, waarin Yehudi Me- nuhin als solist optrad. Damslwizer Zaterdagavond hoorden we in het pro gramma „Le grenier de Montmartre" (In- ter-Variétés) een spotlied op sommige Ne derlandse handelspraktijken: bedriegelij- ke namaak van Franse parfums, van dia manten en van boter, „dat alles uit ver knochtheid aan de gemeenschappelijke markt", zoals de tekstdichter-chansonnier er bijtend aan toevoegde. Had de auteur van deze weinig vlei ende beoordeling- van ons land zondag avond naar de door Hilversum I uitge zonden radiobewerking van de opera „Le caliphe de Bagdad" geluisterd, dan zou hij een nieuwe aanleiding hebben gevon den om zich aan Nederlandse vervalsings praktijken te ergeren. Dit komische zang spel van de Franse componist Francois Boieldieu en de Franse librettist Saint- Just Dqucourt bleek namelijk zonder nadere aankondiging in het Duits gezon gen te worden. Afgezien van het feit dat een dergelijk typisch produkt van gallische huize vrij belachelijk gaat klinken wanneer het in een wezensvreemde taal wordt uitgevoerd, zou een uitzending in het Nederlands tenminste nog te verdedigen zijn geweest, ervan uitgaande dat de Franse tekst de betrokken solisten en het koor te moei lijk op de tong lag. Voor een beter be grip van de handeling bij de luisteraars waren al deze krachttoeren overbodig, daar er, terecht, voor goede Nederlandse toelichtingen was gezorgd. De dienstdoende omroepster was "blijk baar evenmin op een germanisme ver dacht. Zij kondigde de rolverdeling met een Franse uitspraak der eigennamen aan, waarna Fé Sciarone in de verbin dende tekst dezelfde namen op z'n Duits uitsprak. Om de verwarring nog groter te maken, werd de titel van de opera steeds in het Nederlands vermeld. De vroegere militaire kapelmeester Gijsbert Nieuwland verleende de van oorsprong lichtvoetige partituur de logge nadrukke lijkheid welke in de theaters van de mid delgrote Duitse steden regel Is. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.-20 Lichte gramrnofoonmuziek. VRPO: 7.50 Dagbperting.'AVRÖ i 8.0u Nieuws. 8.15 Program^ ma-overzicht en lichtè grammofoonmuziek. 9.0Ó Ochtendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstan den. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een boek voor het geestelijk leven: boekbespreking. 10.00 Lich te grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht ensemble met zangsolist. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzen ding voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Kerstbijeenkomst op het Ministerie van Marine te 's Gravenhage. 14.30 Voor de vrouw. 15.10 Lichte grammofoonmuziek. 15.40 Tenor en piano: Spaanse kerstliederen, (stereofonisehe uitzending). 16.00 Levenskunst, lezing. 16.15 Licht ensemble. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling, praatje. 17.35 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 13.15 Eventueel actueel. 18.20 Or gelspel: lichte muziek. 18.30 R.V.U.: Zoeklich ten op het toneel, door drs. G. J. de Voogd. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous parle. gespro ken brief uit Parijs. 19.10 Bel canto (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Hou je aan je woord, een pro gramma vol speelse invallen en literaire spits vondigheden. 20.45 Kamerorkest en solist: klas sieke en moderne muziek. 21.30 Voordracht. 21.50 Gemengd koor en beiaard: kerstklanken. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualitei ten. 23.00 Voordracht en muziek. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture..., radio, voor vroege mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Koorzang (klassiek). 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke grammofoonmuziek. 10.55 Grammo foonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan... vooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.04 De Kerstboodschap van Z. H. Paus Paulus VI. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Wij van het land: programma voor de boeren. 12.45 Platennieuws. 12.55 Katholiek nieuws of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek met commentaar 14.00 Voor de plattelandvrouwen. 14.10 Wissewsssen..., licht programma (herh. v. zondag j.l 14.30 Als de dag van gisteren, klank beeld. 15.00 Klassieke grammofoonmuziek. 15.20 Voordracht. 15.40 Klassieke grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 u hebt voorrang, Godsdienstig programma. 17.00 Voor de kabou ters, 17.15 Voor de jeugd. 17.50 Regeringsuitzen ding: Kerstfeest op de Nederlandse Antillen, door Henk Dennert. 18.00 Lichte grammofoon muziek voor de ieugd. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. Encycliek: Pacem in Terris. Tot U spreekt drs. K. ,T. W. Hensen. lid partijbestuur. 18.30 Strijkorkest: amusementsmuziek. 18.50 En nu mijn geval: vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actua liteiten. 19.25 Komt allen tezamen, koorzang. 20.00 Kerstliederen. 20.20 De ster van Bethle hem, luisterspel! door M. Nijhoff. 21.15 Klassie ke grammofoonmuziek. 21.35 Concertgebouwor kest en solist: Klassieke en moderne muziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd..., een keuze uit woord, zang en dans van elders en anders. 23.10 Kerkorgelcon cert: Oude muziek. 23.40 Radio a Caoellakoor: Franse kerstliederen. 23.55-24.00 Nieuws. Kaarslicht zet luister bh' GOUDA KAARSEN '4 VOOR MAANDAG CVK/IKOR/RKK: 19.30 Logboek: kinderen van de Montessorischool In Haarlem vertellen en tekenen hun eigen kerstverhaal. 19.40 Let Freedom Ring, de rede van ds. Martin Luther King, uitgesproken op 28 augustus t.g.v. de March on Washington. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzient. 20.20 uitzending van de Boeren partij. 20.30 Volkskerstzang in de Margriethal te Utrecht. 21.00 Rockets galore, speelfilm. 22.30-22.35 Journaal. VOOR DINSDAG KRO: 19.30 Aan de orde is: Kerstmis, een discussie voor en door jongeren. NTS: 20.00 Jour naal. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.45 Schatten op zolder. 21.20 Vocaal ensemble: kerstmotetten en profane renaissance-liederen. 21.40 Het kind. éenacter. 22.15 Heilige Nacht, een film over het kerstgebeuren. 22.30 Epiloog. NTS: 22.40 Jour naal 22.50 Pauze. IKOR: 23.00 Kerstnacht dienst NTS: 23 55-01.00 Eurovisie: Pontificale nachtmis te Brugge

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 7