Wim Kan bakt oliebollen op aardgas Toestand Rika Hopper is kritiek „De wereld van Aart van Dobbenhurgh" DANSSCHOOL T. GRIEK JAN SMETERLIN, apostel van Chopin DE PROGRAMMA'S Nederland vanavond aan de radio m Musical „Oliver!" kan doordraaien „Koper en brons door de eeuwen heen'1 Nu vallen er gewonden bij „Der Stellvertreter" In Hilversum wordt, weer of geen weer doorgebouwd aan de nieuwe t.v.-studio's Filmbekroningen $P$1 L6 DINSDAG 31 DECEMBER 1963 17 §*?Nli CHAMPAGNE TRIOMPHE DU COGNAC mitm Frederick Loewe schenkt de helft van zijn royalties Het Nationale Ballet gaat naar Warschau Zijlweg 49 - Telefoon 14441 - Haarlem Hindemith's begrafenis De radio geeft woensdag De radio geeft donderdag T elevisieprogramma De buitenlander die vanavond in ons land is zal omstreeks negen uur een vreemd folkloristisch verschijnsel menen te ontwaren voor de luidruchtige intrede van het nieuwe jaar. Onze steden zullen dan uitgestorven lijken. Wij weten beter, want tegen die tijd gaat Wim Kan een uur lang jongleren met oliebollen, die hij op aardgas zeer bruin zal bakken: „Twaalf miljoen op een grote gasbel!'. Op het moment van de uitzending zit Wim Kan met één van die oudejaarsvet- vruchten ergens op de Veluwe uit te blazen van een gigantisch karwei. NOG MAAR ENKELE weken geleden dacht onze grote conferencier zelfs niet aan oudejaar. Een kaakontsteking weerhield hem ervan ja te zeggen op verzoeken. Maar de radio bleef aandringen. Ondanks het feit dat er ditmaal niet op het nipper tje kabinetten struikelden enzovoorts is het een radio-conference geworden, die zeer veel van hem heeft geëist. De Lei- denaren is de eer te beurt gevallen als publiek bij de opname te mogen funge ren. Tweemaal vulden zij gisteravond de schouwburg en tweemaal trad Wim Kan voor het voetlicht in een bijna anderhalf uur lange aaneenschakeling van zijn ver rukkelijke snakerijen. In theorie was het ook tweemaal hetzelfde programma, waar uit de radiotechnici ten slotte de beste de len zullen selecteren. Maar het pakte an ders uit. Er zou een programma uit het ftSSSSS38Sï8?8SF 'tfSïSHÏSSKS*S WVwXv.VAVA'! Maandagavond gaf de eenenzeventigjari- ge Poolse pianist Jan Smeterlin een reci tal in de Haarlemse Concertzaal. Hij speelde natuurlijk uitsluitend Chopin. Men verwacht van hem immers niets anders. Waarom zou hij ook na wat hij bereikt heeft met de kunst van zijn grote land genoot, het publiek niet terwïlle zijn; hij heeft het sinds jaren het vertrouwen we ten te geven dat zijn interpretatie van Chopin iets van de weerklank van diens geniale wezen is, en hij rekent nog steeds op de gaafheid van zijn techniek, om dit poëtisch te kunnen waar maken. Met dat al vertegenwoordigt zijn herscheppings kunst een stijl men kan wel zeggen een levensstijl die bij de opkomende generatie dreigt verloren te gaan in ziel loze klinkklank: resultaat van hersengym nastiek en omgang met rekenmachines. MAAR DAN IS daar toch het verrassend feit te constateren, dat zoveel jonge men sen zich aangetrokken voelen tot de klank sfeer van Chopin, die de geestelijke uit straling is van een zeer persoonlijke pia no-techniek als medium. Dit argeloos mee beleven door de jeugd en het in verering opzien naar een bejaarde vertolker, die er jong bij blijft, is van zo'n recital in ieder geval een aangename ervaring, Als kernstukken had Smeterlin op zijn programma de vierde Ballade (f kl.t.), de tweede Sonate (bes kl.t.) met de marcia funébre, vier Etudes uit opus 10 en het Scherzo in bes. Verder was het een ver rassing ook eens het „Rondo a la Mazur ka", opus 5, een jeugdwerk van de acht tienjarige Chopin, te horen dat reeds alle kenmerken verraadt van zijn pianistiek en zijn thematiek. Imponerend groot was Smeterlin in de vier Etudes, welke reeks hij besloot met de elfde, die als een ar- peggiërende serenade in een tempo rubato expressief haar melodische kracht uitzong. En wanneer men van de vertolker de Grote Wals opus 42 gehoord heeft en tot besluit het beroemde Scherzo opus 31, in een wonderlijke evocatie van wat de vleu gel aan klankverscheidenheid te produce ren heeft, en men bovendien het verras De musical „Oliver!" van Lionel Bart mag het uitroepteken achter zijn naam nog enige tijd met ere dragen. Moesten send effect heeft ervaren van een virtuoze de producers zondag toegeven dat de op- beheersing in de tweede helft van het stuk, volger van „My fair Lady" in ons landdan is er alle reden om Jan Smeterlin niet voldoende weerklank had gevonden, het tot weerzien en wederhoren toe te roe- zodat de opvoeringen na 1 januari zouden pen. Zijn rol als apostel van Chopin is worden gestaakt, gisteravond kon hoofd- nog niet uitgespeeld. rolspeler Johnny Kraaykamp na afloop van de voorstelling op het toneel van het Amsterdamse City-theater meedelen, dat een hoofdstedelijk dagblad (Het Parool) j de show onder zijn hoede had genomen. Jos de Klerk bandenmateriaal kunnen worden samenge steld van zeker één uur en drie kwartier, maar de radioklok is nu eenmaal onver biddelijk en de VARA is al blij dat de AVRO een uur beschikbaar heeft gesteld. De technici die vandaag 58 minuten bij- ,een hebben moeten knippen hebben dan ook zeker geen benijdenswaardige taak ge had. NEDERLAND WORDT weer heerlijk in het zonnetje gezet met olijke steekjes, waarvan de cabaretier uit Kudelstaart het geheim bezit. Halverwege de opname van gisteren riep Kan schalks: „Er is nog nie mand over zijn troon gesleurd. Het hele kabinet staat nog overeind. Neen, wij noe men geen namen." Op dat motief is zelfs een zeer geslaagd liedje ontstaan dat ge schreven werd door de Gror/ngse tekst schrijver Seth Gaaikema. In lange tele foongesprekken tussen Uithuizen en Arn hem waar Kan in een hotel zijn conferen ces schreef werd"eraan gedokterd. Aller lei eerbiedwaardige Nederlanders passeren de revue zonder dat zij met name worden genoemd. „Ene mijnheer.maar neen ik wil geen namen noemen." Natuurlijk kan Kan het toch niet laten wat van onze nationale en internationale beroemdheden ongemóeid te laten. De achthonderd spre kers van onze zuilenomroep varen het zee gat uit, de K.L.M. is een lied gewijd en de Delftse intellectuelen worden voor eeu wig vastgenageld aan een tophit van Trini Lopez. WIM KAN BEHOEFT geen spijt te heb ben van zijn praat- en zingmarathon. Het Leidse publiek reageerde zeer enthou siast. Al spoedig was het voor niemand meer een vraag of Kan na afloop zijn fiat zou geven aan uitzending van de op namen. Met grote spiekvellen voor zich op de grond, teksten in zijn hand, een wijn glas binnen bereik om het spraakwater op peil te houden en een als altijd zorgzame Corrie Vonk in de nabijheid werden de risico's buitengesloten. De conferencier be hoefde zich na afloop slechts voor wat technische oneffenheidjes te verantwoor den: „Tegen dat de radio er helemaal uit ligt heb ik het medium door," veron derstelde hij. De platenmensert hadden vannacht het laatste woord. Wim lbo brak zich het hoofd welke van de liedjes op de plaat zouden worden gezet, die op 2 januari bij de handelaren moet liggen. De bekende oud-actrice Rika Hopper, die op eerste kerstdag door een hartaanval is getroffen, is sindsdien buiten bewustzijn. De toestand van de 86-jarige toneelspeel ster is kritiek. Er is weinig hoop op herstel. PARIJS Maandagavond hebben toe schouwers en spelers tijdens de opvoering van het toneelstuk „Der Stellvertreter" een flink robbertje gevochten. Tenminste zeven personen onder wie enkele agen ten raakten gewond. Dertig personen werden naar het dichtstbijzijnde politie bureau overgebracht. Een groot aantal anti's had blijkbaar plaatskaarten gekocht. In het begin van het tweede bedrijf, wanneer de paus uit legt waarom hij niet bij Hitler ten gunste van de Joden kan interveniëren, begon een jongeman in de zaal te schreeuwen, daarop sprongen verscheidene jongeman nen op, stormden naar het toneel en be gonnen met de acteurs te vechten. Daar op poogde de politie de demonstranten de zaal uit te werken. Het toneel werd schoon geveegd en de opvoering een kwartier on derbroken. Bij elke nieuwe poging om door te spelen begonnen nieuwe demonstraties. Deze duurden vrijwel tot het einde voort, Kraaykamps bekendmaking werd door het publiek, dat de zaal voor ruim een j kwart vulde, met groot enthousiasme en jn Dordrechts museum is tot 1 februari door de medewerkende artiesten met on- <j ggn expositie te zien van koperen en bron verholen ontroering ontvangen. Voorlopig, kan „Oliver!", die op 4 oktober in hetzen voorwerpen, zoals die door de mens Rotterdamse Luxor-theater zijn Neder- heid zijn gebruikt van de steentijd tot he- landse plankenbestaan begon, dus door- den. De expositie is ingericht door de af draaien. deling Tentoonstellingen van het Bureau van de rijksinspecteur voor Roerende Mo numenten te Den Haag. Men heeft bij het samenstellen van „Ko per en Brons door de Eeuwen heen" ge tracht uit zoveel mogelijk perioden voor werpen bijeen te brengen. Er zijn fraaie gereedschappen, sier- en gebruiksvoorwer pen, zoals een mooi bewerkte haarnaald en een scheermes uit de middenbronstijd te zien. Voorts huishoudelijke voorwerpen „DE WERELD VAN AART van Dobbenhurgh". Een betere titel had men aan het (onlangs bij de uitgeverij Erven J. J. Tijl n.v. te Zwolle verschenen) zeer fraai uitgevoerde boek met vierenveertig van zijn voortreffelijk gereproduceerde uit de tussen de veertiende en de zeven lithografieën niet kunnen geven. Het boek wordt ingeleid door Johan Schwencke. riMiteite^zoalf^fn koperenhondeha™- De litho's zijn gemaakt in de jaren tussen 1949 en 1962. Er is dus zeer recent band, een medicijnkoffertje uit de zestien- werk bij. De wereld van Aart van Dobbenhurgh, de in Bentveld, in de stilte van ^unmn^n^nning^ kan'de- de natuur, woonachtige meester-lithograaf, is een heel aparte. Zijn werk kan laars, schalen, potten en pannen. men geenszins in de grafische kunst van de twintigste eeuw inpassen. Ook kan ^dTtert^teltoVïïnwS^ men niet stellen dat Van Dobbenhurgh een bepaalde stroming of richting in de j, bijvoorbeeld over het mijnwezen, de klok- grafiek vertegenwoordigt. Dat zou hij trouwens zelf ook niet willen. VAN DOBBENBURGH is altijd zichzelf gebleven; hij heeft een eigen visie op de mensen en ook op het wereldgebeuren van vandaag. Vele facetten van het leven, en zijn gevoelsuitingen daaromtrent yporal, worden pp steen uitgedrukt. Handen hebben deze kunstenaar altijd enorm geboeid. Of het nu de handen zijn van zijn dochtertje Marthy in hun arge loosheid, dan wel de handen van zijn moeder (de berusting van een oude vrouw) ofwel de handen van Christus zijn die het brood breken, het zijn altijd weer handen die Van Dobbenhurgh hebben ge fascineerd. Gevoelig en fel, temperamentvol, gren zeloos eerlijk is zijn critiek, waarin hij zijn verontwaardiging over en zijn opstan digheid tegen misstanden en uit zijn droefenis over de misdeelden zij die honger lijden bijvoorbeeld. ZIJN GELIJKENIS met de pianist Ar thur Rubinstein is frappant. Met zijn krans van witte manen en de felle, toch enigszins naar binnen gerichte blik, doet hij denken aan een profeet. Hij is een visionair, daarvan getuigen vooral ook zijn soms bijna huiveringwekkende landschap pen met demonen in dit boek. Van Dobbenhurgh is een gedrevene met een diepgewortelde eerbied voor leven en natuur; de liefde van Hem die ons het eerst heeft liefgehad, bezielt en drijft deze kunstenaar. Hij heeft een intense afkeer van oorlog, geweld en misdaad. Die brengt hij tot uiting zowel in zijn aangrij pende prenten als in zijn affiches. Het af fiche „Moordenaars", dit schrijnende kin derportret, waarin de kunstenaar zijn ver ontwaardiging uitschreeuwt over diegenen, die zich aan minderjarigen vergrijpen, is daar een markant voorbeeld van. Van zijn liefde voor de natuur, voor planten, bloemen en dieren, getuigen tal van litho's in zijn boek; dieren zoals een marmot, een eekhoorn en een nest met vijf pasgeboren poesjes. Teder ook kan deze uiterlijk zo ruige kunstenaar soms zijn in zijn prenten, waarbij hij dan in de WAT DE TEMPERATUUR betreft is het al voorjaar in de grotf studio's-in-aanbouw van de Nederlandse Televisie Stichting aan de Lage Naarderweg in Hilversum. Dank zij speciale voorzieningen kan de bouw ongestoord voortgang vinden, ook bij de strengste vorst. Van „fase 1" werd reeds de als tijdelijke studio ingerichte toekom stige decor-montagehal voltooid. Daarach ter verrijst het zo dringend benodigde im posante studiocomplex met een inhoud van 80.000 m3, grotendeels „besteed" aan de voor Nederland ongekend grote studiohal len 1 en 2, elk met een nuttig vloerop pervlak van 600 m2 en voor het overige aan de daaronder liggende kleed-schmink en wachtruimten. IN DE WINTER van 1962-'63 zijn maan den verloren gegaan hetgeen bij de stand van de bouw toen ook onvermijdelijk was. Maar daarna is, naar de architect J. H. van de Zee ons vertelde, aan voorzie ningen gewerkt die het doorbouwen in vol gende winters moesten verzekeren. Er is naar gestreefd de met stalen spanten toe geruste „doos" waarin de nieuwe studio's als het ware verpakt zijn klaar te hebben voordat het kwik zou dalen; alle muren die niet dragend waren liet men voorlo pig achterwege. Deze wanden en vloeren zijn gestort toen het al vroor dat het kraakte, hetgeen mogelijk was door de open ramen en dergelijke met plastic af te schermen en een tijdelijke verwar ming te installeren: hete lucht, afkomstig uit het energiecentrum in 't omroepkwar- tier, circuleert door radiatoren en spuit uit strategisch opgestelde luchtverhitters. Er is een behaaglijke warmte waarin het goed werken is en die niet alleen de be- tonstorters, timmerlieden, metselaars en elektriciens, maar ook de stucadoors en tegelzetters om de winter kunnen laten lachen. De organisatie waardoor men Den Haag kon verzekeren dat met een betrekkelijk gering aantal mensen (gemiddeld 65 a 70) de bouw maximaal zou kunnen worden ge continueerd, is overigens een ingrijpende aangelegenheid geweest, vooral door de bijzondere eisen met betrekking tot de aanleg van de luchtbehandelingsinstallatie. Inmiddels is nu ook de bouwvergunning verleend voor de zogenaamde tweede fa se die een inhoud krijgt van 120.000 m3, met een decorhal die anderhalf maal zo groot wordt als de reeds gebouwde en twee wat kleinere studio-ruimten. Zodra het weer dat toelaat wordt met de bouw van de decorhal begonnen; bij regen worden de activiteiten dan weer op fase 1 gericht zodat er geen uurtje verloren gaat. Eind 1964, als het huidige bouwwerk voltooid is, moet de decorhal van fase 2 zover ge vorderd zijn dat ook dan onder alle weers- omstandighedn kan worden doorgewerkt. De hal van fase 1 blijft als noodstudio in gebruik totdat ook de studio's 3 en 4 kunnen worden gebruikt. Aart van Dobbenhurgh bres staat voor het hulpeloze kleine kind of het jonge dier. I kengieterij en over voorwerpen van koper en brons, die men niet in concreto kon exposeren. Van hedendaagse toepassingen van beide metalen zijn ook foto's opge- hangen. Verder luisteren enkele sculptures de expositie op. De 63-jarige componist Frederick „Fritz" Loewe heeft royalties ten bedrage van naar schatting 1 miljoen dollar (3,6 mil joen gulden) geschonken aan het zieken huis Desert te Palm Springs. Loewe, de componist van „My fair Lady" en vele andere musicals van Broadway, heeft be sloten het ziekenhuis vijftig percent van de hem toekomende honoraria toe te ken nen, zolang de auteursrechten van deze werken geldig zijn. Van vele van zijn werken zoals „My fair Lady", „Camerlot", „Gigi" en „Brigadoon" komen de auteursrechten pas in de volgen de eeuw te vervallen. „Ik houd van Palm Springs, het is van alle plaatsen op aarde mijn favoriet en ik wilde iets terugdoen voor wat het voor mij heeft betekend", al dus Loewe. Hij brengt jaarlijks ongeveer zeven maanden door in zijn woning in Palm Springs. VAN DOBBENBURGH heeft veel nage dacht over de raadselen van leven en dood. Zijn prenten getuigen ervan. Hij is een man van tegenstellingen, die terugge trokken leeft daar in Bentveld met zijn vrouw Cosja, die hij vele malen portret teerde en zijn dochtertje Marthy aan wier twintigste portret de kunstenaar en vader thans werkt en voor wie hij een roerend dagboek bijhoudt. Nog zeer onlangs zei hij: „Ik ben niet op de wereld gekomen om gelijk te krij gen". Typerende woorden voor deze kun stenaar. Wél heeft hij gelijk, zo menen wij, als hij in zijn felle affiches en litho's de rechten van de mens verdedigt. „De wereld van Aart van Dobbenhurgh" is een prachtig boek geworden, een boek om telkens weer in te bladeren en de diep menselijke portretten te bekijken van Ko ningin Juliana en van de grote dichteres Henriëtte Roland Holst-van der Schalk, laatstgenoemde met het door leed door groefde gelaat. Bep Andreas Het Nationale Ballet zal. onder leiding van mevrouw Sonia Gaskell. tussen 30 ja nuari en 4 februari op uitnodiging van het Pools Staatsimpressariaat, een serie van vijf voorstellingen geven in het Theater Polski in Warschau. Het is de eerste maal, dat Het Nationale Ballet in Oost-Europa optreedt. De groep bestaande uit ongeveer zestig medewer kenden, zal twee programma's uitvoeren. Na gemeenschappelijk overleg met de Poolse autoriteiten zal in deze programma's in het bijzonder aandacht worden besteed aan moderne Westeuropese en Amerikaan se choreografieën, die tot nu toe in Polen weinig bekend zijn. Zo omvatten de pro gramma's onder meer Balachine's „Four Temperaments" en „Symphonie in C", Ski- bine's „Concerto", Pearl Lang's „Shirah en Rudi van Dantzig's „Jungle". De muzi kale begeleiding wordt verzorgd door het Pools Symphonieorkest onder leiding van André Presser. De groep vertrekt op 28 januari uit Amsterdam. Wij wensen onze leerlingen, oud-leerlingen en relaties een voorspoedig en gelukkig 1964 Het stoffelijk overschot van de compo nist Paul Hindemith, die zaterdag te Frankfurt is overleden, zal blijkens een woordvoerder voor de familie naar Zwitse- land worden overgebracht om aldaar te worden begraven. Hindemith, die in Vevey (Zwitserland) woonde, is tijdens een bezoek aan Frank furt ziek geworden en in een ziekenhuis aldaar overleden aan een stofwisselings ziekte. De juiste tijd en plaats van de be grafenis zijn nog niet vastgesteld. Filmcritici hebben maandag in New York de Britse Film „Tom Jones" tot de beste film van het jaar uitgeroepen. Zij kozen Tony Richardson, de regisseur van deze film tot de beste regisseur van 1963. Albert Finney, die de hoofdrol vertolkt, kreeg de titel beste filmster van het jaar. Als beste actrice werd Patricia Neal aan gewezen voor haar rol in de film „Hud". Federico Fellini's film ,,8'/j" werd de beste buitenlandse film van 1963 genoemd. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 10.00 CON VENT VAN KERKEN. 11.15-24.00 NCRV. KRO: 8.00 Nieuws. 3.15 Klassieke grammo- foonmuziek. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoog mis. 9.30 Klassieke grammofoonmueik. 9.45 Nws. CONVENT VAN KERKEN. 10.00 Gereformeer de kerkdienst. NCRV: 11.15 Chr. Haags Knapen koor. 12.00 Weense walsen (gr.) 13.00 Nieuws. 13.10 Licht instrumentaal kwintet. 13.30 Konink lijke Militaire kapel. 14.15 Klassieke kamermu ziek. 15.15 Koorzang, met sopraan en orgelbe geleiding: Geestelijke liederen. 16.00 Bijbelover denking. 16.30 Pianorecital: klassieke muziek. 17.10 Promenade-orkest: Engelse amusements muziek. 17.40 Mandoline-orkest (gr.) 17.55 Nij meegs vrouwenkoor, solisten, Gelders kameror kest en orgelbegeleiding. 18.30 Het Spektrum, lezingen. 18.45 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Muziek Leger des Heils (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Moderne grammoföonmuziek. 20 00 Klas sieke grammofoonmuziek. 20.30 Perspektief: Wat zijn uw verwachtingen voor 1964? antwoorden door bekende Nederlanders uit verschillende sektoren van het leven. 21.30 Jeugdkoor met pianobegeleiding. 21.55 Lichte orkestmuziek (ste- reofonische uitzending). 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Klanken uit Zuid-Ame- rika (gr.) 23.55 Koor en orkest (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H. 298 m. 8.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Groeten van zeevarenden aan hun verwan ten in het vaderland, afgewisseld met gram- mofoonmuziek. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VA RA: 10.00 Metropole orkest en solisten. 11.00 Daar loop ik in het nieuwe jaar, een fantasie met muziek. 1130 Pianotrio: klassieke muziek. 12.00 Onze taak voor 1964 nieuwjaarstoespraak. 12.10 Licht instrumentaal kwintet. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Rit misch strijkorkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Radio- philharmonisch orkest en solist: klassieke en moderne muziek. In de pauze (plm. 14.00-14.10) Koersen in de mist, nieuwjaarstoespraak. 15.00 Het jaar ontwaakt, gevarieerd programma. 16.45 Licht orkest. 17.10 Licht orkest. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending: Toespraken door Ziine Excellentie mr. S. D. E. Emanuels, gevolmachtigd Minister van Surina me en Zijne Excellentie W. F. M. Lampe, ge volmachtigd Minister van de Nederlandse An tillen. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte grammofoon muziek. 18.20 Uitzending van de Anti-Revolu tionaire Partij: Tot u spreekt mr. W. R. v. d. Sluis, secretaris van de Anti-Revolutionaire Par tij. 18.30 Roemeens orkest. 19.00 Voor de kin deren. 19.10 Der Bettelstudent, operette (gr.) 19.50 Toespraak 20.00 Nieuws. 20.05 Niets dan goeds, programma gewijd aan de jaarwisselin gen van 1905, 1914, 1919, 1933, 1945 en 1954. 21.00 Tango-rumba-orkest met zangsolisten. 21.30 Zo goed als nieuw, cabaret. 22.00 Strijkorkest en soliste: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Licht ensemble. 23.05 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24 00 Nieuws. BLOEMENLAAL. 245.3 m. - 1223 kHz. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. 12.55 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Bel Cantocnoncert, 15.30 Populaire muziek. 16.00 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Pianospel. 18 30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Pianospel. 19.00 Nieuws. 19.40 Grammofoonmu ziek. 19.45 Kinderweelde. uitzending van de bond voor jonge en grote gezinnen. 20.00 Gala-avond. 22.00 Nieuws 22 15 Tsjechische volksmuziek. 22.35 Kamermuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Chan sons. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouvertureradio voor vroege mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Paris et sesvedettes. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Mo derne kamermuziek (gr.). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Van alle markten thuis: plaatjes, die verschijnen, blijven en verdwijnen. 12.15 Le ven op het land, gesprek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze week, lezin gen. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke grammofoon muziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: Lichte orkestmuziek: Canadese impressies (gr). 14.30 Klassieke grammofoonmuziek. 15.40 Licht instru mentaal kwartet. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Klassieke en moderne kamermuziek. 16.55 Klas sieke pianomuziek (gr). 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Pianospel met ritmische begeleiding (gr.). 17.30 Schoolzang: 17.45 Metropole-orkest. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Licht instrumentaal kwin tet. 18.50 Sociaal perspektief, lezing. 19.00 Nws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.15 De jeugd op eigen wieken, hoorspel. 20.40 Samen uit Sa men thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerk orgelconcert: Moderne Nederlandse muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Platennieuws. 23.30 Vers in het gehoor, litterair programma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVÊRSUM n. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Program ma-overzicht en lichte grammofoonmuziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huishoudelijke za ken, lezing. 11.15 Klassieke en moderne kamer muziek (gr.). 12.00 Licht ensemble met zang solisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Uit het bedrijfsleven, lezing. 12.43 Elektronisch orgelspel: lichte muziek. 13.00 Nws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht ensemble. 14.00 Pianoduo: klassieke en moderne muziek 14.30 Dieren in en rondom het huis, een programma over huisdieren. 15.15 Tito Schipa 75 jaar. 15.30 Utrechts Barok Ensemble: klassieke muziek. 16.00 Van vier tot vijf, een radioprogramma in een Notedop. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 De gesproken brief. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uitzending van de Christelijk-Historische Unie: Tot U spreekt de heer W. Scholte, lid 2e Kamerfractie C.H.U. 18.30 Licht orkest. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Sportparade. 19.30 'k Zou wel eens willen we ten. 20.00 Nieuws. 20.05 Boris Godoenof, opera. 21.10 Gehoord, gezien, gelezen, het veertien daags kunstsymposion. 21.40 Boris Godoenof, opera (2e en 3e acte). 22.30 Nieuws en mede delingen. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Boris Godoe nof. opera (4e acte). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.50 Beurs berichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek 14.00 Nieuws. 14.03 Amusementsmuziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Musicals. 15.30 Zang en pianospel. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Voor de kinderen. 17.50 Grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportberichten. 18.30 Kamermuziek. 19.00 Nws 19.40 Symfonische muziek. 22 00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Volks muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en bel canto concert. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 16.00 The Cruise (De boottocht): Come dy Caper, film. 16.15-17.00 Bij Donald Duck thuis (At home with Donald Duck), tekenfilm. 19.30 Journaal jaaroverzicht binnenland. 19.58 't Manneke. 20.00 Journaal. VPRO: 20.05 De oude draaidoos. 20.50 Muzikale nabeschouwing. 21.20 Portret van een dag. 22.00 Pas de trois clas- sique: balletprogramma. 22.15 Wim Ibo's caba retkroniek. NTS: 22.55 Journaal jaaroverzicht buitenland. 23.30 Meditatief programma. 24.00 Pauze. VPRO: 0.15-1.15 Kwart over .,64": show programma. VOOR WOENSDAG NTS: 12.15 Nieuwjaarsconcert: amusements concert. 13.15 Jaaroverzicht Sport in Beeld. 14.15 Reportage internationaal skispringen in Garmisch-Partenkirchen. 15.30 Reportage van het belangrijkste competitieduel tussen twee van de belangrijkste Nederlandse Volleyball-teams: Libanon-D.E.S. in de Rotterdamse Energiehal. KRO: 17.00-17.50 Voor de kinderen. 19.30 De Flintstones tekenfilm: Een leugentje om best wil. NTS: 20.00 Sport in beeld. KRO: 20.05 Jan en alleman: amusementsprogramma. 20.30 Stadhuis op stelten, feuilleton: Twee vlie gen in één klap 21.00 De Undine van Medvey- show. NTS- 21.40 Even een grachtje om: Am sterdamse grachtenhuizen. KRO: 22.10 Een nieuwjaarswens, uitgesproken door Thomasvaer en Pieternei. NTS: 22.25-22.30 Journaal. VOOR DONDERDAG AVRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 Prognoses 1964. NTS. 20.00 Journaal. 20.20 Het Tsjechisch Folkloris tisch ensemble Broln. AVRO- 20.50 In AVRO's Televizier. 21.00 De wanhopige uren, spel. 22.20 AVRO's reportagedienst: Bezoek aan een auto keuringscentrum van de ANWB. NTS: 22.45-22.50 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1963 | | pagina 17