Rika Hopper overleden K Roland Kirk wint Down Beatpoll HAARLEMSE HALSEN Alphenaar DE PROGRAMMA'S Bioscopen beginnen van 9 januari af op donderdag Wim Kan: milder, spitser en triester Karei Prior biedt de AVRO zijn ontslag aan Een avond met Wim Sonneveld DONDERDAG 2 JANUARI 1964 9 Boymans koopt werk van Charlotte van Pallandt BANDRECORDERS PLATENSPELERS EN BANDEN KRUISWEG 47-49 HAARLEM A W nabeschouwingen Van Oud op Nieuw Prominenten handhaven positie 99 99 Verkenningen met de tekenstijt De radio geeft vrijdag T elevisie programma Theo Ordeman verlaat AVRO-televisie Rika Hopper, de grande dame van het Amsterdamse toneel, is op zesentachtig- jarige leeftijd in haar woning aan de Henri Polaklaan te Amsterdam overle den. Op eerste kerstdag werd zij getrof fen door een hartaanval. Sindsdien is zij vrijwel onafgebroken buiten bewustzijn geweest. Op 24 oktober 1877 werd Rika Hopper haar volledige naam luidde Hendrika Elina Hopper in Assen gebo ren. Na de toneelschool te hebben be zocht, debuteerde zij in 1897 bij het ge zelschap Van Lier in het Amsterdamse Grand Theatre. Bijna zestig jaar heeft zij op de planken gestaan, maar daarnaast trad zij ook in het sociale leven van de hoofdstcUop de voorgrond. LANGE TIJD IS Rik Hopper verbon den geweest aan de koninklijke vereni ging Het Nederlandsch Toneel, het gezel schap dat in de jaren rond de eeuwwisse ling en de eerste decennia van onze eeuw als vaste bespeler van de Amsterdamse Stadsschouwburg toonaangevend was voor het Nederlandse toneelleven. Aan het eind van de eerste wereldoorlog verliet zij de de Koninklijke Vereniging om zich aan te sluiten bij de Nederlandsche Toneel- vereehiging van Herman Heijermans. Belangrijke rollen uit deze eerste pe riode. van Rika Hoppers loopbaan waren Katoesjka in een toneelbewerking van Tolstoj's „Opstanding", Rita in Heijermans „Allerzielen'\en Jo in „Op Hoop van Ze gen". Later vormde zij 'n eigen gezelschap, dat in 1927 't nieuw geopende Rika Hopper theater de huidige bioscoop Desmet in de Amsterdamse Plantage ging bespe len. Kort voor de tweede wereldoorlog vierde zij bij de Nederlandsche Toneel groep in Deventer haar veertigjarige ju bileum in „Dr. Platon Kresjet, Chirurg". VOOR HAAR GOUDEN jubileum in 1947 koos zij „Het glazen Paleis" van Jeanne van Schaik Willing. Het stuk werd bij het gezelschap Comedia geregisseerd door Peter Sjarov, die al voor de oorlog door Rika Hopper voor het eerst naar Nederland was gehaald. In 1954 nam Rika Hopper als de keizerin-moeder in Marcell Maurette's „Anastasia" (bij de toneelgroep Theater met Caro van Eyck en later Anny de Lange in de titelrol) officieel afscheid van het toneel. Later zag men haar nog incidenteel op de planken en op de televisie. Zo nam zij onder meer in 1956 een rol over van Magda Janssens in het blijspel „Lieve Schat" van Jacques Deval bij het nieu we Comedia van John Gobau en Guus Hermus. Men zal zich Rika Hopper blij ven herinneren als een actrice van allu re, die ook buiten het toneel een waardig vertegenwoordigster was van een acteurs generatie waarvoor de stijl van optreden boven alles ging. Zij kon zich ergeren aan het gebrek aan Zoals wij reeds eerder berichtten, zul len met ingang van 9 januari de Haar lemse bioscopen, evenals alle andere in het land hun weebprogramma's beginnen op donderdag in plaats van op vrijdag. Dit is besloten nu de proefneming, die ruim twee jaar geleden in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is begonnen in verband met de vrije zaterdag, een suc ces is gebleken. Het Nederlands Nieuws van Polygoon Profilti zal met ingang van vandaag in de bioscopen uitkomen in een nieuwe vorm, zo heeft de directie van deze film onderneming medegedeeld. Het journaal zal voortaan voor ongeveer driekwart uit actualiteiten in zwart-wit b,estaan en voor één kwart uit een onderwerp in kleuren. Een en ander is een uitvloeisel van de tussen Polygoon-Profilti en de bioscoop exploitanten voor 1964 afgesloten nieuwe contracten en ook van het feit, dat met de overheid een voorlopige oplossing op normale commerciële basis is gevonden Rika Hopper in de telrol van Sar- dou's „Fedora". stijl bij haar jongere collega's, maar dat verhinderde haar niet om zo lang zij daar toe in staat was het Nederlandse toneelle ven met intense belangstelling te blijven volgen. Daarom zal het overlijden van Ri ka Hopper, ook tien jaar na haar afscheid nog, voor velen een grote schok betekenen. De grote verdiensten van Rika Hopper werden vele malen erkend. In 1904 reeds door koningin Emma, die Rika Hopper een zilveren met briljanten bezette broche aan bood. De gemeente Amsterdam onder scheidde tfaar met de zilveren medaille van de stad en koningin Juliana benoemde mevrouw Hopper tot officier in de orde van Oranje Nassau. Het stoffelijk overschot van Rika Hopper zal op maandag 6 januari om 14.00 uur ter aarde worden besteld op de Oosterbegraaf plaats in Amsterdam. Aan de uitvaart gaat van twaalf uur tot half één een défilé vooraf in de Stadsschouwburg, waar een Chapelle Ardente wordt ingericht. Vanaf vandaag ligt het stoffelijk overschot van Rika Hopper opgebaard in de rouwkamer aan de P. C. Hooftstraat 183. Het museum Boymans-Van Beuningen te Rotterdam heeft de, door de beeldhouwster Charlotte van Pallandt vervaardigde, bron zen kop van de dichter A. Roland Holst en een tekening aangekocht in de exposi tie bij M. L. de Boer in Amsterdam. Deze expositie, die tot 11 januari ge opend blijft, is een buitengewoon succes. Van mevrouw Van Pallandt zijn alle ge- exposeerde beelden verkocht; van de schil der Oepts vrijwel alle doeken. Ook de wer ken van de beeldhouwer Jonk zijn op twee na verkocht. Opdrachten en bekroningen. De staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, drs. L. J. M. van de Laar, heeft aan mejuffrouw Iris Smitt en aan de heren Benjamin Harkarvy, Indra Kamadjojo en Richard Glasstone opdracht verleend voor het maken van een choreografie. Voorts heeft de staats secretaris een prijs toegekend aan Jaap Flier voor zijn prestaties op choreogra fisch gebied en aan Hans van Manen voor diens ballet „Symphony in three Move ments". We hebben de oudejaars-Kanférence weer achter de rug en we kunnen er een tijdje op teren. Nog geen spoor van af takeling of op z'n minst verstarring bij deze wijze kunstenaar, wiens scherp waarnemingsvermogen van maatschap pelijke en menselijke verhoudingen ge paard gaat met een verbale virtuositeit die haar weerga zelden vindt. DE VRAAG OF WIM Kan in 1963 „be ter" of wel „minder op dreef" was dan bij vorige gelegenheden is bij een der gelijke uitzonderlijke prestatie absurd, zelfs al werd een vergelijking enigszins uitgelokt door de varianten op de ope nings- en slotliedjes van vorige program ma's. Toch verschilde „Oliebollen op aard gas" van z'n voorgangers. Het was min der grollig en uitbundig en nog meer ge richt op spitse woordspelingen en speel se formuleringen. Het jeugdig studenten- publiek goed gekozen voor een derge lijke uitzending bleef zelfs wel eens een paar tellen achter met z'n reactie. Vooral leek het ons toe, dat Kan wat ont redderd stond tegenover de geest van ,.'t kan-niet-op-jongens" en het massifica- tieproces in ons land. Iedere werkelijke humorist is in wezen melancholiek. De politici zijn dit jaar wat minder in het ootje genomen. De kenschets van het kabinet-Marijnen: „Het heeft het gezicht dat het vorige kabinet verloor" was ove rigens een afdoende voltreffer. DERGELIJKE BONDIGHEDEN de Koe-koeks-clan het pasteitje-van-de- arbeid, het psalmslaatje en nog een paar heel mooie werden afgewisseld door enkele zoals gewoonlijk sterke gezongen teksten. Het populaire „If I had a ham mer" vormde natuurlijk een prachtige aanloop naar de Delftse timmerman en „Weet je waar de bloemen zijn?" inspi reerde tot een juweeltje over de KLM- misère. Het versje over de keerzijde van de ridicule sterrenverering door het pu bliek en sommige bladen zullen we even min spoedig vergeten. En wat een heer lijke opmerking over Bomans: „Voortaan laten ze hem de ridderordes uitreiken, wil niemand er meer een hebben!" Net als drie jaar geleden met „Lijmen, Jan" leverde Seth Gaaikema een knallen de coda, deze keer de gezongen invuloefe ning „Namen noemen we niet." EEN PAAR ONDERWERPEN hebben we gemist. Het échec van Carel Briels en het overlijden van Kennedy bijvoor beeld. Het ontbreken van het eerste zal wel aan Kan's meegevoel, van het tweede aan zijn goede smaak moeten worden toe geschreven. Maar een glos op de prinse lijke „idioot van buitenlandse zaken" had er toch wel af gekund, dunkt ons. Het was zo overigens ook al welletjes. Wim Kan heeft de gasbel laten luiden over onze welvaartskoorts en onze vrucht baarheid. onze politieke folklore en onze nationale hebbelijkheden en de hele natie (op een paar izegrims na) heeft erom ge lachen. Beter kan men niet wensen. J. H. Bgrtman Karei Prior, hoofd van dc „gevarieerde programma's" bij de AVRO, heeft deze week zijn ontslag ingediend. Naar ver luidt was dit ontslag het gevolg van een ernstig meningsverschil (salariëring) met zijn directie. Vanmorgen is de heer Prior in ver gadering gegaan met directeur Siebe van der Zee van het AVRO-televisiebedrijf en enkele andere functionarissen om de gerezen moeilijkheden te bespreken. Over de uitslag van deze vergadering kon de AVRO-persdienst nog geen mededelingen verstrekken. Zelfs een officieel commu niqué over de affaire-Prior was nog niet voorhanden. Johan Fiolet en Mimi Boesnach heb ben op nieuwjaarsdag, na de opvoe ring door de Nederlandse Comedie van Vondels „Gijsbreght" (Johan Schmitz Gijsbreght, Ellen Vogel Ba- deloch), de traditionele door Evert Werkman geschreven Nieuwjaars wens van Thomasvaer en Pieternel uitgesproken. Zij kwamen ten tonele in een fantasie-straalvliegtuig met een opvallend groot roer, waarop het embleem van de KLM. met opschrift: „Lying Dutchman". Samen bespraken zij de zorgen rondom onze nationale luchtvaartmaatschappij, de proble men van lonen en prijzen, de par- keermoeïlijkheden en tal van andere onderwerpen, dié in 1963 in het nieuws zijn geweest. Zij herdachten president Kennedy en paus Joannes en vele in 1963 gestorven artiesten, onder wie de op nieuwjaarsdag over leden actrice Rika Hopper. Het NTS-journaal had vooral waar het de terugblik op het wereldnieuws van '63 gold nogal moeite, de luchtige toon te vinden die een jaaroverzicht genietbaar maakt. De omroep van „het eigen geluid" de VPRO maakte er een wel erg herden- kerige avond van: met Simon van Col- lem en Wim lbo werd namelijk ook nog eens teruggekeken op de zeer verdienste lijke carrières van Aaf Bouber en Cor Le- maire; behalve deze twee programma's, die samen bijna anderhalf uur in beslag namen werd voorts in een van origina liteit getuigende uitzending het „por tret" getoond van een willekeurige dag van het (nu) voorbije jaar. Het was goed dat de VPRO dit programma, dat aanvan kelijk zou samenvallen met het grote ra dio-uur van Wim Kan eerder op de avond op de beeldbuis bracht. Samenstel ler Almar Tjepkema verdiende namelijk aller aandacht voor zijn werkstuk, dat ge baseerd was op het grote en kleine nieuws van 22 juli 1963, een gewone dag in de rij van 365. Het gaf ons, zonder dat het in positieve of negatieve zin vertekend was, een vaak verrassend beeld van het alle daagse bestaan van Neerlands Alleman. In de welverzorgde slot-uitzending van 1963 leidde oud-premi°r De Quay, die zich na ^Lijmen, Jan" in de dubieuze sympa thie van Wim Kan mag blijven verheugen, ons met een oorspronkelijk en gevoelig woord naar de drempel van het Nieuwe Jaar. Het eerste programma van 1964, dat ons als „show" werd gepresenteerd, had veel meer weg van een nachteijke bijeenkomst in een Amsterdamse artiesten-sociëteit, waar gastvrouw Merel Laseur hier en daar niet zulke bar boeiende nieuwtjes op ving en waar enige overmoedige jongens, kracht puttend uit de bijval van de hele troep, hun cynische kijk op het kijk-vulgus konden geven, alsmede hun overgelopen gal konden uitspuwen op de veroorzaker van die aandoening, een welbekende Am sterdamse t.v.-criticus. Een vrolijk en MULTI-INSTRUMENTALIST Ronald Kirk, die onlangs in Nederland concerten heeft gegeven is door de lezers van het bekende Amerikaanse jazz-muziekblad „Down Beat" tot winnaar uitgeroepen in de categorie „diverse instrumenten". Met organist Jimmy Smith staat de blinde Kirk die behalve diverse saxen ook instrumen ten als manzello en fluiten bespeelt en die sinds zi.in vijftiende jaar beroepsmusi cus is, op de bovenste plaatsen. DOWN BEAT houdt al achtentwintig jaar lang de bekende jaarlijkse verkiezing van jazzmusici en zangers. De resultaten van de poll zijn toonaangevend in muziek- kringen. De lezers van Down Beat die elk jaar trouw hun stembiljetje invullen (de ze keer waren het er 7666) hebben hun eenentwintig favoriete jazzmensen geko zen. In de uitslagen zijn weinig schokken de verschillen met de „poll" van het vo rige jaar. Het laatste nummer van het Amerikaan se muziektijdschrift is helemaal gewijd aan de „poll". Redakteur Leonard Fèather schreef een kerst- en nieuwjaarsgedicht waarin hij over pollwinnaar Kirk zegt: „To Roland Kirk a New Year mellow, for he's a jolly good manzello". In de categorie trompet voert Miles Da vis met 3224 van de ruim zevenduizend stemmen de lijst aan. Direct na hem Dizzy Gillespi (1705). Op de zevende en negende plaats pas twee oude stijlfiguren: Al Hirt en Louis Armstrong. Natuurlijk is J. J. Johnson favoriet bij de trombonisten. Ven tieltrombonist Brookmeyer werd tweede. Big T„ oude rot Jack Teagarden,- wist de vierde plaats te bemachtigen, nog vóór Frank Rossolino en Kai Winding die vijfde en zesde werden. PAUL DESMOND, de man van het Bru- beck-quartet blaast de eerste altsax. Hij wordt in de poll op de voet gevolgd door Cannonball Adderley. Johnny Hodges werd in deze categorie vierde. Stan Getz en John Coltrane bezetten de bovenste plaat sen in de rij van tenorsaxofonisten. Ze haalden ieder ruim tweeduizend stemmen. Op de derde en vierde plaats staan Sonny Rollins en Coleman Hawkins. Gerry Mulli gan wordt onder de baritons met liefst 5507 stemmen tot eerste gebombardeerd. Begrijpelijk dat er voor de andere bari- tonisten weinig stemmen over blijven. Buddy de Franco, Jimmy Giuffre en Pee Wee Russel zijn de gevierde klarinet tisten van dit jaar. In de categorie piano leidt Oscar Peterson, op de tweede, derde In de Nieuwjaarswens 1964, in opdracht van de gemeente Haarlem ge schreven door de Zand- voortse tandarts L. J. Breure en getiteld „Haar lemse Halsen", die gister avond in de Haarlemse Stadsschouwburg door de toneelgroep Centrum ten tonele is gevoerd en die tot en met 5 januari aan het einde van de voorstellin gen repertoire houdt, zijn het de figuren uit Frans Hals' schilderijen die sa men met de schilder en diens vrouw Lysbeth voor het voelicht treden voor het geven van een com mentaar op de gebeurte nissen in Haarlem van het afgelopen jaar en voor het uitspreken van een heil wens. In een samenspraak en samenzang van Frans Hals, Lysbeth, een regent, een regentes, de kapitein van het Schuttersvendel, Malle Babbe en de jongen met de luit gaan in een licht ironiserende trant een aantal voorvallen die in het afgelopen jaar de aandacht trokken over de tong. De Britse heer die hier zijn auto verkeerd had geparkeerd en daarvoor tot in Engeland door Interpol werd achtervolgd, het EDO-elftal dat zo ten on rechte op het Hildebrand- monument werd gefotogra feerd, de annexatie van een stukje Haarlemmerliede, en natuurlijk het te dure honkbalstadion. Als de jon gen met de luit spottend opmerkt, dat veel Haarlem mers hun vertier buiten de stad zoeken („men zet in onze bloemenstad de bloe metjes het liefst vèr bui ten"), zijn de andere er meteen bij om erop te wij zen dat de kleine en de grote K in de Spaarnestad heel wel floreren: „Adam zn Eva", „De Waag", het 150-jarig N.Ph.O., de orgel concerten en niet te ver geten de toneelgroep Cen trum, die aan het slot van de heilwens haar beste voornemens jegens Haar lem kenbaar maakt. Bij het herdenken van de schilder H. F. Boot spreekt Frans Hals zijn overtuiging uit, dat de schilderkunstige tra ditie in Haarlem zal voort leven: „Daarvoor hoef je niet te vrezen/In Haarlem leeft nog jong talent/Hun namen zijn overal te lezen/ Voor men ze in Haarlem kent". Als de Zandvoortse pierplannen ter sprake ko men, horen we van de to neelfiguren een hartgron dig anti-standpunt, waar aan de visie van de tekst dichter niet vreemd kan zijn. De burgemeester van Bloemendaal zal misschien wat verwonderd hebben opgekeken toen uitvoerig het „incident" werd becom mentarieerd bij de opening van het stuk Westelijke Randweg in Overveen, waarbij het Bloemendaalse gemeentebestuur uit pro test verstek liet gaan, want dat gebeurde in maart 1962 Maar ach, wie let zo nauw. Nadat het Hal- siaanse gezelschap ook nog enkele buiten-Haarlemse onderwerpen heeft aange sneden, zoals de moeilijk heden bij de K.L.M., het kwartje méér voor de sol daten en de dood van pre sident Kennedy, bereikt men tenslotte de heilwens, waarin het onder meer heet: „Moge 't Haarlem geen tekort meer geven, ook geen tekort aan voor spoed en geluk". en vierde plaats gevolgd door Bill Evans, Thelonious Monk en Dave Brubeck. Charlie Byrd is natuurlijk mede dank zij zijn Desafinado eerste onder de gi taristen. Wes Montgomery, Jimmy Hall en Kenny Burell, die juist naar Europa is vertrokken voor concerten in Zweden, De nemarken en Duitsland Bij de bassisten is het ook niet moeilijk de uitslag te ra den: Ray Brown, Charley Mingus en Paul Chambers. VOOR DF tweede maal werd een blan ke slagwerker tot eerste verkozen: Joe Morello van het Dave Brubeekquartet. Hij wordt op de voet gevolgd door Art Blakey, Elvin Tones en good old Max Roach, die zaterdagnacht in Amsterdam een concert geeft met kwartet en vocaliste. Bij de „vibes" was natuurlijk Milt Jack son de grote man. Hij is winnaar van zijn categorie sinds 1955. Terry Gibs en Hampton veroverden de tweede en derde plaats. Fluitist Herbie Mann werd eerste. Tot beste arrangeur werd Duke Ellington uit geroepen. Quincy Jones werd derde. Bij de big bands stond ook de band van El lington bovenaan. Allemaal oude beken den trouwens in deze groep: Count Basie een tweede en Woodie Herman een derde prijs. Wie werd tot de beste mannelijke jass-zanger uitgeroepen? Ray Charlies! Waarschijnlijk door de helaas schaarse blues die hij nog vertolkt. Hij versloeg Frank Sinatra, die tweede werd. Opmerkelijk is wel de opkomst van Mark Murphy die de zesde plaats .ver overde. Bij de dames staat vanzelfspre kend Ella Fitzgerald huizenhoog- Nancy Wilson en Peggy Lee volgen haar. In de categorie vocal-groups werden Lambert- Hendricks-Bevan eerste. Tweede en derde in deze serie werden de Four Freshmen en de Hilo'S. Jazz- musicerend en -zingend Amerika slaakt een zucht van verlichting. De Down Beat poll is weer ten einde. Eenentwintig liedjes vormen de hoofd schotel van Een Avond met Wim Sonne veld", het nieuwe programma dat op nieuwjaarsdag in het hoofdstedelijke Nieu we de la Mar-theater zijn première be leefde. Voor een uitverkocht huis praat te Wim Sonneveld zijn „Tour de Chant' aaneen en oogstte een uitbundig succes, resulterend in een langdurige ovatie na het slot. Wim Sonneveld wordt in dit program ma ter zijde gestaan door Marijke Mer- ckens, en muzikaal ondersteund door Harry Bannink (piano), Jan Blok (gitaar) Cees Rosbergen (bas), en Joop Korzelius (slagwerk). De teksten van de liedjes zijn geschreven door Wim Sonneveld, Annie M. G. Schmidt, Michel van der Plas. Hu go Verhage, Jean Senn en Simon Carmig- gelt. (Wij komen op deze voorstelling nog terug. Red). Sonneveld kon een cheque van 5.000 overhandigen aan mevr. G. Wijsmuller- Meijer, penningmeesteres van de stichting „Blijvend Applaus", die zich het lot van oude artiesten gaat aantrekken. Voor dit doel was door de cabaretier en de direc tie van het theater de gehele opbrengst van de gala-première afgestaan. In het Museum Het Huis Van Looy te Haarlem zal van zaterdag 4 januari tot en met zondag 16 februari een tentoonstelling worden gehouden, getiteld „Verkenningen met de tekenstift", Hollandse tekeningen uit de 17de eeuw en facsimiles uit de col lectie S. H. de Roos. veelbelovend 'begin van het nieuwe jaar! De jongens en meisjes van de „verant woorde kleinkunst" hadden wellicht nog iets kunnen leren van de tweede afleve ring van de KRO-serie „Jan en Alle man," die gisteravond op het scherm kwam. Daarin slaagde Jan Blaaser, wer kend met eigen ideeën en teksten, er op nieuw in, ons bijna een half uur écht te amuseren. Hij kreeg daarbij veel steun van Tonny Huurdeman, die lekker gek een Noorderbuurvróuw van het alom zo beminde „Manneke" maakte en die knap Dora Paulsen, Rita Reys en Catherina Valente imiteerde. Vermengd met enige, weinig verrassen de liefdesperikelen, deden de politieke ont wikkelingen in Blijkerk ons afvragen, waarom deze serie „Stadhuis op Stelten" blijft heten. Blijkerk, waar het tijdens de verkiezingen zo Zuidamerikaans toeging, blijkt toch maar een slaperig stadje te zijn Ook alleen goed om de tijd te doden, was de Undine von Medvey-show, waarin men (na „Capriolen" en „Broadway goes Latin") ons voor de derde keer in vijf da gen trakteerde op gezongen en gedanste fragmenten van de musical „Anny get your gun". En juffrouw von Medvey maakte het als een Duits-Nederlandse versie van Eliza Doolittle wel erg moei lijk, haar te volgen. Piet Franse leverde met het programma „Even een grachtje om", dat steunde op gegevens van Rigo Kalkhoven, een mooi rond werkstuk af, dat opviel door zijn verzorgde montage. Om welke reden dan ook, had men in deze film echter teveel het accent gelegd op het „grachtje omgaan", zodat het meer ging lijken op een voor een Nederlander niet meer zo bijster boeiende „sightseeing" van Amsterdam. En wat er met het film materiaal gebeurd was? Het was niet om aan te zien. De uiteraard aan de K.R.O. aangepaste nieuwjaarswens van Thomasvaer en Pie ternel. kundig geschreven door J. J. van Mechelen, werd door Wim van den Heuvel en Karin Haage op een gezellige manier uitgesproken en gespeeld. J. Damshuizer HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7,10 Morgengebed. 7.15 Ouverture radio voor vroege mensen. 7.55 Overweging. 8,00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvróuw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte koorplaten. 10.05 Klassieke grammofoonmuziek. 10.20 In de platensoos: programma voor oudere luisteraars. 11.00 Voor de zieken, met Boon-wed strijd 1964, 11.40 Moderne orkestmuziek (gr.). 11.50 Als de ziele luistert, lezing. 12.00 Angelus. 12.04 Populaire grammofoonmuziek. 12.30 Mede delingen t.b.v, land- en tuinbouw. 12.33 Piano spel lichte muziek. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte orkestmuziek (gr.). 13.30 Liedjes. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Opnamen van het Tweede internationale vocalistencon- cóurs. 14.30 Lichte orkestmuziek (gr.). 15.00 Koorzang. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Piano recital: klassieke muziek. 17.00 pe boekenbus: boekbespreking voor de jeugd. 17.20 Kinderkoor met pianobegeleiding 17.40 Pianospel. 17.55 Mo derne Franse orkestwerken (gr.). 18.30 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitéiten.19.25 Jeugd en boeken, praatje. 19.30 Vliegende schijven: verzoekpro gramma voor de militairen 20.20 Radiofilhar- monisch orkest, groot omroep en solisten: Oude muziek. 21.20 Wie is koning Hoessein?: inter view met de jónge koning van Jordanië. 21.40 Metropole-orkest en zangsoliste. 22.15 22.20 Internationaal Damtoernooi Koogezand 22.25 Boekbespreking 22.30 Nieuws. 22.40 Een Zwanenzang, hoorspel. 23.20 Moderne grammo foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7 20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo foonmuziek. (Om 7 30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek v. de vrouw. 9.10 Pianorecital: klassieke muziek (gr.). 9 35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Morgen wijding. VARA: 10.00 Lichte, grammofoonmu ziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.40 Voor de kleu ters. 11.55 Orgelspel: lichte muziek. 12.20 Rege ringsuitzending- Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tentoonstellingsagenda. 12.38 Licht en semble. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin gen. eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht ensemble. 14.00 Kerkorgelconcert. 14.20 Bij de tijd en bij de thee gevarieerd programma. VPRO: 16.00 Se renades uit de kwartet-literatuur, muzikale le zing. 16.30 Inzicht en uitzjcht, een halfuur voor wie tijd heeft om te luisteren. 17.00 Voor de jeugd. 17,30 Voor de opg-roeiende mensen. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muziek. 18.30 Boekbespre king. 18.55 Muzikale aanwinsten uit de klassieke discotheek 19.00 Kiosk: artikelen uit zojuist ver schenen weekbladen 19.10 Jazz-Rondo. 19.30 Uit de kunst, een veertiendaags magazine. 20.00 Nieuws. 20 05 Muziek van hedendaagse Brazi liaanse componisten. 20.35 De rassenverhoudin gen in Latijns Amerika, een verhandeling. VARA: 21.00 Promenade-ork^t, radiokoor en solisten. 2? 00 De anderen, documentaire. 22.30 Nieuws. 22.40 Marimba, wekelijks vrijdagavond magazine. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG AVRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw 16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 Prognoses 1964. NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Het Tsjechisch Folkloris tisch ensemble Broln. AVRO- 20.50 In AVRO's Televizier. 21.00 De wanhopige uren, spel. 22.20 AVRO's reportagedienst: Bezoek aan een auto keuringscentrum van de ANWB. NTS: 22.45-22.50 Journaal. VOOR VRIJDAG NCRV: 19.30 Voor de kleuters. 19.35 Toekomst muziek: De huisvrouw. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Stiefbeen en zoon. TV-spel (6). 20.55 Attentie. 21.30 Nou jij weer! Showprogramma. 21.55 Onder vier ogen: ge sprek. 22.30 Mahalia Jackson zingt. NTS: 22.40- 22.45 Journaal. Regisseur Theo Ordeman, die indertijd grote bekendheid kreeg met het program ma „Open het Dorp" heeft zijn ontslag ingediend bij de AVRO. De heer Ordeman is door de n.v. Mecom benaderd met een aanbod in verband met Zwolsmans plan nen inzake commerciële televisie. De AVRO-regisseur deelde ons telefonisch mede dat hij in 'tegenstelling tot be richten in landelijke ochtendbladen dit aanbod nog steeds in overweging heeft en dat een definitieve beslissing nog niet is gevallen Over zijn eventuele werkzaam heden bij het Zwolsmanconcern kon Orde man ons geen inlichtingen geven. „De zaak is nog niet helemaal rond", deelde hij ons mede. Uit het feit, dat de heer Ordeman zijn ontslag reeds bij de AVRO heeft ingediend, blijkt echter wel dat zijn contacten met de n.v. Mecom in een ver gevorderd stadium zijn. De AVRO-regis seur zal zijn omroep niet op korte termijn verlaten; hij zal dit seizoen nog voor de AVRO blijven werken omdat er nog enige series van hem in voorbereiding zijn. De heer Ordeman ontkende met klem dat zijn ontslae-aanvrage mede -zou' zijn geïnspi reerd door meningsverschillen met de ora- roepleiding.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 9