IN DE KOMENDE WEEK
Erik Sikkes
Erbii
PAGINA TWEE
Voorstelling
Onderste steen boven
Ceen Kraaykamp
Henny Schoute
„Reis naar de oud
christelijke wereld''
Psychologisch drama
Greta Keller
„Hoe bestaat het?''
VOORZIEN VAN het draaiboek en de
aantekeningen van de Nijmeegse hoog
leraar is het filmteam van de Oosten
rijkse televisie aan het werk gegaan en
heeft reeds een derde van het materiaal
opgenomen. Er werd gefilmd in Oosten
rijk, Joego-Slavië, Griekenland, Turkije,
Syrië, Libanon, Palestina en Egypte.
Bijzondere aandacht verdienen de op
namen van het Antoniusklooster in de
Egyptische woestijn, dat het oudste
christelijke klooster is. Prof van der
Meer heeft nu enkele dagen in Wenen
doorgebracht om het opgenomen mate
riaal te bestuderen en van de films
een eerste artistiek verantwoorde mon
tage te maken. Naar hij ons mede
deelde is hij buitengewoon tevreden
met het werk van het Oostenrijkse te
levisieteam dat over een maand weer
op reis gaat om opnamen te maken in
Noord-Afrika, Spanje, Frankrijk en
vooral in Italië dat het rijkst is aan
oudchristelijke schatten.
de KLM legt Jan Venema speciaal de
nadruk. Zijn documentaire kreeg dan
ook als ondertitel „Portret van een
mens." -
Vijf over negen; Scala, het lichte
muziekmagazin met als speciale gast
Greta Keller. De oudere kijkers zullen
zich haar ongetwijfeld nog herinneren.
Haar en haar liedjes, zoals „That old
feeling," „The party is over now,"
„Darling je vous aime beaucoup." Gre
ta Keller is een Weense; ze kreeg haar
opleiding bij de balletschool van de
volksopera en werd ontdekt ongeveer
gelijk met Marlène Dietrich. Haar ca
baretopleiding stempelde haar tot een
zangeres, die zich in bijna elk genre
thuis voelde. Ze ontwikkelde zich tot
een grote persoonlijkheid, die de sim
pelste song een eigen charme mee kon
geven; die in staat was een sfeer te
creëren met enkele woorden. In de der
tiger jaren vierde ze triomfen in alle
hoofdsteden van de wereld. Tijdens de
tweede wereldoorlog verkreeg ze de
Amerikaanse Nationaliteit en maakte
ze tournees voor de militairen, net als
Marlène Dietrich deed. Ze werkte na
de oorlog regelmatig voor de TV. In
1947 vestigde ze zich te St. Moritz,
waar ze een eigen club opende, „Chez
Greta." Ook jongeren zullen haar op
treden als een artistieke verrassing
van de eerste orde ervaren.
Jo Leemans ontvangt verder o.m. de
Blue Diamonds die nu ze uit dienst
gekomen zijn een nieuwe stijl gaan ont
wikkelen de Shepherds die we ook
in het kerstprogramma van Milly Scott
zagen de gebroeders, Tinus en Hugo
en Kees Bruyn op altsax, fluit en te
nor onder de titel „Broeders in de
noot" die een speciaal voor deze ge
legenheid door Tinus gecomponeerd
nummer spelen, getiteld: Stompin' at
the Scala, dat geïnspireerd is op de
opera Paljas. Adèle Bloemendaal en
Henk van Ulzen zullen twee ondeugen
de liedjes uit het oude album zingen.
Verder uiteraard de prijsvraag en het
profiel in klanken, dat deze keer is ge
wijd aan een tekstdichter en wel André
Meurs.
Na de lichte muze de litteratuur: H.
A. Gomperts ontmoet de dichter Adri-
aan Morriën. Er zijn weer opnamen ge
maakt in de plaats waar de hoofdper
soon zijn jeugd doorbracht in dit geval
IJmuiden.
DONDERDAG. De donderdag staat in
het teken van de herdenking 500 jaar
Staten Generaal. De N.T.S. maakt in
de middaguren opnamen van de fees
telijke herdenking van dit feit tijdens
een gemeenschappelijke bijeenkomst
van de Eerste en Tweede Kamer van
de Staten Generaal. Een rechtstreekse
uitzending was niet geoorloofd, zodat
dè 'anderhalf uur durende reportage uit
gezonden wordt van half zeven tot ;acht.
De camera's registreren de toespraken
vari mt. J. A. Jonkman, voorzitter van
de Eerste Kamer, het eerste kamerlid
H. Algera die een historische te
rugblik werpt mevr. mr. J. M. Stof
fels van Haaften tweede plaatsver
vangend voorzitter van de Tweede Ka
mer die koningin Juliana en prinses
Beatrix een gedenkboek en een herden
kingspostzegel gaat aanbieden en mr.
F. J. F. M. van Thiel, voorzitter van
de Tweede Kamer. Muzikale medewer
king verleent het Ensemble Sonata da
Camera, bestaande uit Willem Noske
en Piet Nijland viool, Carel van Leeu
wen Boomkamp cello en Hans Schouw
man cymbalo.
Voor de historisch geïnteresseer
den: op 9 januari 1464 riep Philips de
Goede, Hertog van Bourgondië voor de
eerste maal de afgevaardigden van de
voornaamste gewesten van de noorde
lijke en zuidelijke Nederlanden bijeen
om over belangrijke zaken van gedach
ten te wisselen. Dat feit wordt gezien
als de geboorte van wat veel later zou
uitgroeien tot onze huidige Staten Ge
neraal, ofwel de Volksvertegenwoordi
ging, die de basis is van onze moderne
democratie.
Na het journaal en Memo gaan we
kijken naar de Beverley Hillbillies.
De brave Clampetts maken kennis met
de echtgenote van de bankdirecteur
Drysdale en.wat nog veel erger
is.met de telefoon.
Om vijf over negen een belangrij
ke uitzending: De onderste steen bo
ven. Nico van Vliet vervolgt zijn re
portage over de woningbouw in Neder
land. De Minister van Volkshuisves
ting, drs. P. C. W. Bogaers zal com
mentaar leveren op hetgeen in de eer
ste uitzending te berde is gebracht.
Het wekelijks televisiespel volgt dan
om twintig over negen. Het is „De
vlucht van de duif", een oorspronke
lijk televisiespel van de Engelse schrij
ver Donald Wilson, dat voor het eerst
werd uitgezonden door de BBC op 31
december 1957. Het is een transposi
tie van de bijbelgeschiedenis van Drie
koningen. De handeling speelt zich
hoofdzakelijk af aan boord van een
chartervliegtuig, waarin een Ameri
kaanse filmproducer, een Engelse za
kenman en een Engelse regerings
functionaris reizen. Ze stranden op een
eilandje als een motorstoring optreedt.
Dan proberen ze een ander toestel te
vinden om hun reis te vervolgen
Paul Cammermans voert de regie van
dit stuk, waaraan de luchtvaartmaat
schappij Martins Air Charters en de
luchthaven Schiphol zeer veel hebben
meegewerkt. Medespelenden zijn o.m.
Ben Royaards, Frits Butzelaar, Leo
Hartogh, Johan Walhain, Wim v. d.
Heuvel. Rita Maréchal, Han Surink en
Nellie Mooy.
Deze overbezette televisieavond word
afgesloten met een vragenrubriek van
Dr. Blankenstijn: antwoorden op vra
gen van iedereen.
VRIJDAG. Om half acht een pro
gramma voor de rijpere jeugd. Een
rondgang door het museum van Vol
kenkunde in Leiden, waar we kennis
maken met een twaalftal houtsnijders
uit Nieuw Guinea. Samenstellers van
dit programma zijn dr. A. A. Gerbrands
en drs. E. van Moerkerken.
Na een kort poppenfilmpje, het jour
naal en Achter het nieuws, om kwart
voor negen „Voorstelling" wederom
met als gastvrouwe Denise de Weert.
Jules de Corte stelt zijn Belgische col
lega Miel Cools voor; ze zingen bei
den een liedje en samen een „kerst
liedje" van Jules de Corte. De Itali
aanse bas-bariton Plionio Clabassi zingt
vervolgens een duet met Marijke Frans-
sen, vooraf gegaan door enkele aria's
door beiden (allemaal uit Don Giovan
ni). Herman Krebbers is de volgende
voorsteller. Hij introduceert Harich Wal-
ta, de jongeman, die de zilveren vrien
denkrans van de Vrienden van het Con
certgebouw kreeg en die een gavotte
van Bach zal verklanken. Samen spe
len ze een werk van Bleriot. voor de
vrolijke noot zorgen tenslotte Hetty
Blok en Maria de Booy, die een een-
actertje spelen van Noel Coward, waar
in vier verschillende vrouwen hun lief
de verklaren voor een en dezelfde film
ster. Nico Knapper stelde Voorstelling
samen.
Dr. Kildare komt om even over half
tien op het scherm en wel met de af
levering „De terugkeer van Dr. Kei
ler".'Het conflict is deze keer dat tus
sen een oude, vermoeide dokter, die
zijn hele leven tegen de polio heeft ge
streden en een jonge patholoog, die er
heel andere methoden op na houdt.
De avond wordt afgesloten met een
programma, verzorgd door het Huma
nistisch Verbond, een soort humanis
tische dagsluiting dus, onder de titel
„Humanisten, wie zijn dat?" Enkele
bekende en minder bekende humanis
ten komen aan het woord.
ZATERDAG. In het middagprogram
ma o.m. Christobal; (Zal Christobal Ro
ger en Minnie, die ontvoerd zijn terug
vinden?); het tweede deel van de Nieu
we Ark, waarin een beeld wordt gege
ven van het redden van de in nood
verkerende witte neushoorns; een con
cert met de Dutch Swing Collegeband
op het programma staan toppers als
„High Society", South Rampert Street
Parade en Ory's Creole Trombone
huis, tuin en wonen met raadgevingen
voor hen, die rondlopen met plannen om
In het vrijdagavondprogramma
„Voorstelling" droomt Hetty Blok
van haar filmster.
een eigen huis te kopen; de tuin in
de winter en Flipje de tovenaarsleer
ling.
Om half acht traditiegetrouw „Ivan-
hoe". Daarna het journaal en „Brand
punt". Nu had de Johnny Kraaykamp-
show moeten volgen. Deze gaat echter
niet door, omdat ten eerste bleek dat
men te weinig tijd van voorbereiding
had, daarnaast bleken de teksten van
de Engelsman Brad Ashton niet aan de
gestelde verwachtingen te voldoen. Tot
op heden is echter nog niet bekend,
welk programma in plaats van de show
zal worden uitgezonden.
De zaterdagavond krijgt als sluitstuk
dr. Trimbos „Gehuwd en ongehuwd".
HET NEUSJE VAN de Franse zalm:
„Paris toujours Paris" een nieuwe lang-
speelplaat met niet minder dan twaalf
Franse artiesten en bekende chansons.
'Namen: 'Pat'achou, Georges Brassens,
Zizi Jeanmaire, Les Frères Jacques,
Juliettè Gréco en anderen. Chansons:
l'Impossible amour, Dans l'eau de la
claire fontaine, Le nougat, Don Léon,
C'était bien, en meer. Op de hoes:
een fraaie, kleurenfoto van de. Place, du
Tertre- In het album: een inleiding over
Parijs door Fred Hoyte en op de an
dere bladzijden bizonderheden en-of le
vensbeschrijving van de artiesten. Een
heel rijk bezit .(Philips R 77926 L).
„HERE COMESFats Domino"
is de volgende langspeelplaat. Als we
resumeren: Fats heeft 19 gouden platen
voor songs waarvan hij de meeste zelf
componeerde. Domino behoort tot de
drie Amerikaanse top-artiesten die het
grootste aantal (miljoen! verkochte sin
gles op hun naam hebben staan. En
nu wat liedjes van de plaat, die we na
deze informatie nauwelijks hoeven aan
te prijzen: When I'm walking, There
goes my heart again, Red sails in the
sunset, Song for Rosemary (zijn
vrouw), Tell me the truth, baby (ABC-
Paramount MGAP 9433).
HET STRIJDLIED tegen de rassen
scheiding: „We hall overcome", ge-
Wim van den Heuvel en Rita Maré
chal in het TV-spel op donderdag
avond: „De vlucht van de duif".
zongen door Manus Monkou: een ont
roerende vretolking. De begeleider had
wel ietsforser en klassieker mogen
zijn. Keerzijde: Stormy Weather (Phi
lips JF- 327 601).
DEZE MAAND BEZOCHT André Kos-
telanetz ons land en liet een paar
plaatjes achter van de „nieuwe" Kos-
telanetz: enkele singles waarop het
„Warsaw Concerto" (deel 1 en 2) en
„Rhapsody in blue" met de Theme
from Concerto in F." Meer van zijn
kulturele bijdragen ruim 40 op
CBS-label.
„NANCY" en Frank Sinatra zijn niet
te scheiden. Nu een nieuwe en zeer
goede uitvoering van deze evergreen'er.
Keerzijde: Oh, what it seemed to be
(Reprise RR 27.045).
DE HOOTENANNY-SHOW die vori
ge maand tijdens de Amerikaanse ten
toonstelling in de Amsterdamse RAI is
gehouden, werd in advertenties gewel
dig aangeprezen. Een bezoek aan de
show bracht ons niet bepaald in een
complimenteuze stemming. Al deze als
topsterren van radio en t.v. gekwalifi
ceerde Amerikanen gingen bijzonder
amateuristisch te werk. Zelfs een
tweede bezoek aan de show deed onze
mening niet veranderen. Twee gram
mofoonplatenmaatschappijen echter
brachten een single uit van respectie
velijk The Willis Brothers (overigens de
besten van de show! op London FLC
3105 en een van Obrey Wilson op Co
lumbia 45 CH 3046. Op de hoes staat:
de ster van de Hootenanny-show, waar
we het beslist (weer) niet mee eens
zijn.
VAN EIGEN BODEM, van een van
„onze jongens": „Brief uit La Court,ine
plus antwoord" ofwel „Beste ouders,
lieve Ine" met aan de keerzijde: „Bes
te kerel, hier is vader." Een verbazend
aardig plaatje met teksten van Eli As
ser (Artone DR 25-211).
(Van onze correspondent)
Het is de Oostenrijkse televisie ge
lukt om de Nederlandse prof. F. van
der Meer te winnen voor het ontwer
pen van een televisie-film in zes de
len, die het volgende jaar onder de ti
tel „Reis naar de oud-christelijke we
reld" op de beeldbuizen van de Oosten
rijkse, Nederlandse, Zuid-Duitse en
Zwitserse televisie te zien zal zijn. Met
dit werk heeft de veelzijdige hoogleraar
nu ook een eerste plaats veroverd on
der de televisiespecialisten.
Wie zijn kwaliteiten kent en vooral
vertrouwd is met zijn „Augustinus" als
mede met zijn twee „Atlassen van de
Westerse en de oudchristelijke bescha
ving", verwacht ook nu weer niet alleen
een wetenschappelijke, maar vooral
een culturele topprestatie. Hij schreef
dan ook het gehele draaiboek, dus de
lopende gesproken tekst die zeer mooi
van taal is en uiterst expressief en die
bovendien een dramatische climax ver
toont.
HIJ STELDE niet alleen een nauw
keurige lijst samen van de voorwer
pen, schilderijen, mozaïeken, beelden en
gebouwen die gefilmd moesten worden,
maar ook schreef hij er telkens bij
waar de cineast zijn camera diende op
te stellen en welke belichting hij moest
inschakelen. De films hebben ieder een
lengte van dertig minuten.
HET GEHEEL is rondom de volgende
groepen gecomponeerd: de kerk van
de martelaars en van de katakomben,
de basiliek als creatie van het nieuwe
geloof, de doopkerk in haar verschillen
de vormen, heilige geschiedenissen uit
het oude en nieuwe testament zoals zij
op de mozaïeken zijn uitgebeeld, por
tretten van de oude Christenen als in
gekeerde en vreedzame mensen, ten
slotte: onbekende schatten uit het oude
Rome.
Belgische journalist, die zijn vraagjes
dit maal afvuurt in de richting van drs.
W. Z. Mulder, wetenschappelijk ambte
naar van het Koninkl.ijk Instituut voor
de Tropen.
Om half tien voor de derde maal
Kiekeboe, wederom gepresenteerd door
Teddy Scholten. Na het daverend suc-
qes van het knappe werkstuk van Bert
Haanstra, „Alleman" zal het de Kie
keboe staf niet gemakkelijk vallen, de
aandacht van de kijkers gevangen te
houden.
Het Kunstmaanorkest geeft tegen tie
nen het derde concert in de serie po
pulair klassieke werken uit het Fran
se repertoire. Op het programma staan
twee werken, namelijk de suite voor
orkest Jeux d'enfants yan George Bi-
zet en Variations Symphoniques voor
piano en orkest van César Franck. So
liste hierin is de Franse pianiste Mo
nique Haas.
MAANDAG. Van half acht tot acht
uur de beide kerkelijke rubrieken Log
boek en Kenmerk en na het journaal
een uitzending van de KVP.
Om half negen begint de hoofdfilm:
„Seperate Tables", ofwel „Aparte ta
fels", een Amerikaanse film van Del-
bert Mann, die waarschijnlijk voor de
eerste maal de omstreden figuur van
Rita Hayworth op de Nederlandse tele
visieschermen zal brengen. Het is in
middels al weer wat jaartjes geleden,
dat de roodharige Rita de wereldpers
bezig hield. Maar Marilyn Monroe
noch Elisabeth Taylor hebben ooit haar
in publiciteit kunnen overtreffen. Naast
Rita zien we de ook al heel mooie
Mexico, dat in enkele decennia een ont
wikkeling doormaakte van land van
analfabeten tot moderne samenleving.
Zo'n geweldige, schokgewijze tot stand
gekomen ontwikkeling schept uiteraard
indrukwekkende problemen voor de
oorspronkelijke bevolking. Hierover
handelt deze documentaire.
Twintig voor tien de feuilleton „Rid
der van Maison Rouge," deze keer de
zevende aflevering: „Op zoek naar Mai
son Rouge."
De avond wordt besloten door Caroli
ne Kaart, die de kijkers met een bab
beltje en een liedje in minder dan geen
tijd voor zich blijkt te hebben gewon
nen. Haar „Liedje met Caroline" heeft
opmerkelijk veel weerklank gevonden
alom in den lande, merkwaardig ge
noeg in alle lagen van de kijkersbevol
king.
WOENSDAG. De vrolijke Dick van
Dyke show opent het programma van
de AVRO. Na zes afleveringen blijkt
deze Amerikaanse familiecomedie over
het algemeen zeer goed door de kijkers
te zijn ontvangen. Het publiek verlangt
naar dergelijke niet diep gravende, vro
lijke geschiedenissen, dat is duidèlijk.
Na Televizier een documentaire van
Jan Venema over de ruim tien jaar ge
leden plotseling overleden Nederlandse
luchtvaarpionier Albert Plesman. Voor
de grondlegger van onze nationale lucht
vaartmaatschappij was vliegen geen
doel, maar middel. Een middel om de
mensen dichter bij elkaar te brengen.
Want Plesman was behalve een groot
zakenman ook een idealist. Een groot
mens. Op die zijde van de stichter van
Een veelgehoorde klacht Is, dat er
voor oudere kijkers zo zelden iets op
het scherm wordt gebracht. De pro
gramma's, zegt men dan, zijn groten
deels bestemd voor jeugd en kijkers
van middelbare leeftijd, en dit is ver
klaarbaar, want de televisiemakers zijn
zelf voor het merendeel jong, en hoog
stens „middelbaar". Trouwens, de fei
ten bewijzen het, want niet voor niets
kwamen er bijvoorbeeld op Wim Ibo's
uitzending van de sociëteit der oudere
artiesten een record aantal reacties.
Maar goed. De opa's en oma's hebben
niet lang geleden hun Mariene Dietrich
gehad behalve dan de onuitputtelijke
oude draaidozen en de comedy capers.
en ze krijgen deze week hun al
even geliefde ster van vroeger nog eens
te zien: Greta Keller, met heerlijke
liedjes uit de twintiger en dertiger ja
ren, ze is de eregaste in Theo Orde
mans „Scala".
ZONDAG. Na het gebruikelijke week-
journaal en de zondagse sport komt dan
nu eindelijk de eerste aflevering op
het scherm van Erik Sikkes, het inder
tijd door de KRO met nogal wat tam
tam aangekondigde malle mannetje,
dat tot op heden nog niet van de grond
kón komen, omdat de teksten voor de
25 minuten durende sketches telkens
weer onder de maat bleken. Sikkes
moet een succes worden. De man, die
zijn televiedebuut ermee zal maken,
is dat aan zijn naam verplicht. Ieder
een verwacht veel van Willy Walden
op de planken onze grootste nog le
vende revuekomiek en juist daarom
stelde deze aan zichzelf en de teksten
hoge eisen. Driemaal is al een stukje
Sikkes opgenomen, maar alle drie ke
ren werd het afgekeurd. Nu is de
tijd evenwel rijp voor „Erik Sikkes en
de kat", waarin we de oorspronkelijk
Engelse onhandige vrijgezel zullen le
ren kennen. Behalve Willy Walden zien
we Mieke Verstraete als de zus van
Erik. Haar echtgenoot, Kees Brusse, te
kende voor de speelregie. Vol verwach
ting klopt ons hart en waarschijn
lijk vele andere.
Om vijf voor negen gaan we weer
wat keuvelen met Omer Grawet, de
Deborah Kerr en tegenover dit tweetal
staan dan als stoere mannen Burt Lan
caster en David Niven. Het levenspad
van dit viertal kruist in een rustig ho
telletje, waar altijd mensen plegen te
komen, die de eenzaamheid en de stilte
zoeken om problemen, waarmee ze
worstelen onder de knie te krijgen. Zo
wil een journalist zijn ex-echtgenote
vergeten en wil een allerliefst stil meis
je proberen de invloed van haar moe
der wat te ontlopen. Maar het gaat
allemaal niet zo simpel, want er lo
geert ook een gevierd majoor, die even
wel helemaal niet gevierd blijft, want
hij tuimelt van zijn voetstuk. En de
ex-vrouw van de journalist maakt haar
entree, hetgeen ook al niet bevorder
lijk is voor de rust. Miss Cooper, de
eigenaresse van het hotel verstaat ech
ter haar vak. Een stukje psychologisch
drama dus. Voor boven de veertien
(r.k. keuring 18).
Tien over tien volgt nog een Duits
nagerechtje onder de titel „Ook noten-
kraken moet je leren". Experimenten
bewezen, dat een eekhoorn die in afzon
dering opgroeit, niet die eigenschappen
heeft als zijn in vrijheid groot gewor
den familielid. Tal van eigenschappen
zijn niet aangeboren, maar moeten
door ervaring geleerd worden. Het film
pje laat ook zien, dat twee dieren, die
in de natuur aartsvijanden zijn, als
goede vrienden kunnen opgroeien: een
rat en een bunzing
DINSDAG. Een niet erg indrukwek
kende dinsdagavond van de N.C.R.V.
Hetkleutertje-naar-bed-programmaatje
van Barend de Beer gaat vooraf aan
het Internationaal Agrarisch Nieuws,
dat weer wordt gevolgd door het Man
neke, het journaal en de rubriek Memo.
Om vijf over half negen komt de
Engelse Nederlander George Noordhof
verklaren, hoe het bestaat. Onder de
titel „Hoe bestaat het?" brengt hij im
mers een aantal merkwaardige zaken
onder de aandacht. Experimenten ma
ken zonneklaar, wat mysterie leek, zo
als het werk van een vuurvreter en
evenwichtskunstenaar. Om negen uur
„Onvoltooide revolutie", een filmdocu
mentaire van Michael Alexander over
Willy Walden als juffrouw Snip, Willy
Walden als zomaar een schilder. Vrijdag
avond in de gedaante van een onhandige
vrijgezel in de eerste aflevering van de
comedy-reeks „Erik Sikkes".